Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 54
Offentligt
2680493_0001.png
Opfølgning på deputation
den 23. februar 2023
FIELD'S - YOUR SHOPPING MALL IN COPENHAGEN
1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Henvendelse af 23/3-23 fra Steen/Strøm Fields vedr. opfølgning på foretræde 22/2-23
BESVARELSE PÅ SPØRGSMÅL OM BÆREDYGTIGHEDS- OG KLIMAMÆSSIGE KONSEKVENSER
VED BRUG AF INDKØBSCENTRE OG HYPERMARKEDER FREM FOR E-HANDEL IFM. MED
DEPUTATION_FIELDS (STEEN & STRØM)
HVIS FORBRUGERNE TILVÆLGER STØRRE INDKØBSCENTRE OG HYPERMARKEDER MED ET AREAL OVER 5.000 M
2
FREM FOR ONLINE E-HANDEL MED
HJEMMELEVERING, KAN DET OFTE VÆRE FORBUNDET MED MERE KLIMAVENLIG FORBRUGERADFÆRD. DET SKYLDES BL.A., AT FORBRUGERNE VED AT BRUGE
ET STØRRE INDKØBSCENTER MED ET BREDT VAREUDVALG KAN OPTIMERE DERES FORBRUGSREJSE VED AT KØBE FLERE VARER DET SAMME STED, HVILKET
MINDSKER BEHOVET FOR TRANSPORT, LEVERING AF VARER M.M., HVORMED FORBRUGERENS SAMLEDE KLIMAAFTRYK KAN BLIVE REDUCERET.
IFØLGE EN RAPPORT FRA EJENDOMSINVESTERINGSVIRKSOMHEDEN KLÉPIERRE ER BRUG AF INDKØBSCENTRE EKSEMPELVIS FORBUNDET MED 10 GANGE
MINDRE BRUG AF PAPEMBALLAGE OG 1,5 GANGE MINDRE PLASTIKFORBRUG, SAMT 4,2 GANGE MINDRE MILJØFORURENING OG 10 GANGE MINDRE, NEGATIV
PÅVIRKNING AF JORDBUNDEN UD FRA ET GENNEMSNITLIGT INDKØB AF FIRE UDVALGSVARE-PRODUKTER I FRANKRIG, HVIS MAN SAMMENLIGNER MED ONLINE
E-HANDEL MED HJEMMELEVERING. HERMED ER DET KLIMA- OG MILJØMÆSSIGE AFTRYK FRA FORBRUGEREN MARKANT MINDRE PÅ EN RÆKKE PARAMETRE,
HVIS MAN BRUGER INDKØBSCENTRET FREM FOR E-HANDELSPLATFORME SOM LEVERER TIL FORBRUGERENS HJEM. DERUDOVER BETJENER INDKØBSCENTRE I
DAG OGSÅ ANDRE BEHOV, HERUNDER UNDERHOLDNING, BESPISNING OG ANDRE SOCIALE SAMMENKOMSTER.
IFØLGE SAMME RAPPORT ER DET VED BRUG AF INDKØBSCENTRE PLACERET I BYMIDTEN ALT ANDET LIGE ALTID, FRA ET KLIMAMÆSSIGT PERSPEKTIV, BEDRE
AT VÆLGE INDKØBSCENTRET FREM FOR ONLINE E-HANDEL MED HJEMMELEVERING. OG HVIS DER KØBES MINDST FIRE PRODUKTER PÅ FORBRUGERREJSEN,
ER DET SAMME OGSÅ TILFÆLDET VED BRUG AF ET REGIONALT INDKØBSCENTER.
I FORBINDELSE MED TRANSPORT TIL OG FRA ET INDKØBSCENTER VIL DER VÆRE ET NEGATIVT, KLIMAMÆSSIGT AFTRYK, HVIS MAN EKSEMPELVIS GØR BRUG AF
EN BIL MED FORBRÆNDINGSMOTOR. IFØLGE ET STUDIE FRA REVISIONSFIRMAET EY OG DET FRANSKE CENTRE NATIONAL DES CENTRES COMMERCIAUX
(FRANSK BRANCHEORGANISATION FOR SHOPPING CENTRE), CITERET I FØRNÆVNTE RAPPORT, OMFATTER EN GENNEMSNITLIG FORBRUGERREJSE I FRANKRIG,
I ALT INDKØB AF 6,3 UDVALGSVAREPRODUKTER, HVOR DER I DE FLESTE TILFÆLDE VIL VÆRE ET MINDRE KLIMAAFTRYK VED TRANSPORT MED BIL MED
FORBRÆNDINGSMOTOR END DET KLIMAAFTRYK, SOM SKABES AF DRIVHUSGASUDLEDNINGER FORBUNDET MED TILSVARENDE KØB PÅ E-HANDELSPLATFORME
MED HJEMMELEVERING.
OPSUMMERENDE VIL EN ØGET BRUG AF INDKØBSCENTRE OG STØRRE HYPERMARKEDER FREM FOR E-HANDEL DERFOR OFTE VÆRE FORBUNDET MED ET
MINDRE KLIMAAFTRYK, I FORM AF MINDRE EMBALLAGE OG PLASTIKFORBRUG, FÆRRE DRIVHUSGASUDLEDNINGER, OVERFLØDIGGØRELSE AF
DRIVHUSGASUDLEDENDE HJEMMELEVERING M.M.