Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 44
Offentligt
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
af 4. oktober 2021 mellem regeringen, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige,
Liberal Alliance og Kristendemokraterne.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670400_0002.png
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
Regeringen og aftaleparterne er enige om en aftale, som skal understøtte den grønne omstil-
ling i land- og skovbrugssektoren og sikre en forbedring af det danske vandmiljø og bedre
plads til naturen i landbrugslandet. Aftalen sikrer en drivhusgasreduktion på 1,9 mio. t. CO
2
e i
2030 og en reduktion i udledningen af kvælstof til vandmiljøet på 10.800 t. i 2027.
Aftaleparterne er enige om, at reduktionen i udledningen af drivhusgasser og kvælstof til
vandmiljøet skal ske ud fra følgende principper:
1.
2.
3.
Landbruget skal udvikles og ikke afvikles
Landbruget skal omstilles til at være mere klima- og miljøvenligt samtidig med, at
det er økonomisk bæredygtigt
Landbrugets udledning af drivhusgasser skal nedbringes mest muligt under hensyn
til en fortsat bæredygtig udvikling af erhvervet, dansk landbrugs konkurrenceevne,
sunde offentlige finanser, beskæftigelse, sammenhængskraft og social balance
Udledningen af næringsstoffer skal nedbringes for at forbedre vandmiljøet
Landbrugsproduktion skal ske under hensyntagen til natur og biodiversitet
Landbruget skal sikres bæredygtige rammebetingelser og fastholdelse af arbejds-
pladser i alle dele af landet
Landbruget skal fortsat skabe arbejdspladser og bidrage til at producere gode,
sunde, klima- og miljøvenlige og sikre fødevarer og derigennem fastholde sin afgø-
rende position i dansk eksport
4.
5.
6.
7.
Aftaleparterne har en fælles ambition om, at udledningen af drivhusgasser for land- og skov-
brugssektoren skal reduceres med mindst 8 mio. t. CO
2
e i 2030 under hensyntagen til prin-
cipperne i Klimaloven, herunder bæredygtig erhvervsudvikling og dansk konkurrencekraft,
sunde offentlige finanser og beskæftigelse.
Aftalen skal endvidere understøtte udvikling af nye teknologier, der skal levere fremtidens
løsninger til at nedbringe landbrugets klima- og miljøpåvirkning yderligere. Der afsættes 575
mio. kr. til udvikling og demonstration af nye teknologier. Dermed vises med aftalen vejen til,
hvordan dansk landbrug kan reducere drivhusgasudledningerne med op til 7,4 mio. t. CO
2
e
frem mod 2030.
Aftaleparterne er enige om at fastsætte et bindende reduktionsmål for land- og skovbrugs-
sektorens drivhusgasudledninger på 55-65
1
pct. i 2030 ift. udledningen i 1990.
Udledningen af kvælstof er et væsentligt element i efterlevelsen af vandrammedirektivet. Af-
taleparterne er enige om at sikre implementering af vandrammedirektivet, der indebærer en
reduktion i udledningen af kvælstof til vandmiljøet på 13.100 t. med de nuværende skøn. Ifm.
genbesøg af aftalen i 2023/24 håndteres mankoen for at leve op til vandrammedirektivet.
Landbrugsstøtten skal bruges aktivt som et redskab til at give landmænd incitament til at om-
stille til mere bæredygtig produktion og på den måde understøtte den grønne omstilling i er-
hvervet. Der afsættes derfor en ramme på 27 mia. kr. fra primært landbrugsstøtten til grønne
indsatser i 2023-2027.
Der følges op på udviklingsinitiativerne inden udgangen af 2023, hvor reduktionerne i udvik-
lingssporet konkretiseres og flyttes så vidt muligt over i implementeringssporet. Aftalen gen-
besøges senest i 2023/2024, hvor parterne – på baggrund af et oplæg fra regeringen – træf-
fer beslutning om håndtering af reduktionsmålet, kvælstofindsatsen og søgningen på frivillige
virkemidler. Genbesøget skal ses i sammenhæng med anden fase af Grøn Skattereform.
Aftalen indeholder følgende centrale initiativer:
Reduktion af landbrugssektorens drivhusgasudledninger
Vandmiljø
Udviklingstiltag
1
Svarende til ca. 6,1-8,0 mio. t. CO
2
e
2
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670400_0003.png
Genbesøg
Plantebaserede fødevarer og grønne proteiner
Styrket økologi
Andre indsatser
Aftaleøkonomi
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
3
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670400_0004.png
Reduktion af landbrugssektorens drivhusgasudledninger
Land- og skovbrugssektoren ekskl. energiforbrug skønnes uden yderligere tiltag at udlede ca.
15 mio. t. CO
2
e i 2030. Klimaloven fastsætter, at udledningen af drivhusgasser skal reduce-
res med 70 pct. i 2030 ift. 1990-udledningen under hensyntagen til bl.a. den langsigtede
grønne omstilling, bæredygtig erhvervsudvikling og dansk konkurrencekraft, sunde offentlige
finanser og beskæftigelse. Regeringen og aftaleparterne er enige om, at landbrugets udled-
ning af drivhusgasser skal nedbringes, og at nye teknologier og løsninger skal understøtte en
drivhusgasreduktion fra sektoren.
Aftaleparterne har en fælles ambition om, at udledningen af drivhusgasser for land- og skov-
brugssektoren skal reduceres med 8 mio. t. CO
2
e i 2030 under hensyntagen til principperne i
Klimaloven, herunder bæredygtig erhvervsudvikling og dansk konkurrencekraft, sunde offent-
lige finanser og beskæftigelse.
Aftaleparterne ønsker at opnå sikkerhed for land- og skovbrugssektorens (landbrugssektoren
og LULUCF ekskl. energiforbrug i landbruget) bidrag til reduktion af drivhusgasudledningen.
Aftaleparterne er derfor enige om, at der fastsættes et bindende reduktionsmål for land- og
skovbrugssektorens drivhusgasudledninger på 55-65 pct. ift. 1990-udledningen svarende til,
at land- og skovbrugssektorens drivhusgasudledninger skal nedbringes med ca. 6,1-8,0 mio.
t. CO
2
e i 2030 pba. Klimafremskrivningen 2021.
Reduktionsmålet skal indfries under hensyntagen til Klimalovens principper for klimaindsat-
sen, herunder den langsigtede grønne omstilling, bæredygtig erhvervsudvikling og dansk
konkurrencekraft, sunde offentlige finanser og beskæftigelse og hensyn til drivhusgaslækage
samt de i aftalen angivne principper, f.eks. at landbruget skal udvikles og ikke afvikles.
Med denne aftale gennemføres konkrete initiativer, der sikrer en reduktion i udledningen af
drivhusgasser med 1,9 mio. t. CO
2
e i 2030.
Aftaleparterne er enige om, at udledningen fra husdyrenes fordøjelse og gødningshåndtering
skal reduceres, samtidig med at dyrenes velfærd ikke må forringes. Aftaleparterne er på den
baggrund enige om at stille krav til hyppigere udslusning af gylle fra svinestalde, der skønnes
at reducere udledningen af drivhusgasser med 0,17 mio. t CO
2
e i 2030. Der indføres også et
generelt reduktionskrav på kvæg svarende til en effekt på 0,17 mio. t. CO
2
e i 2025 og 0,16
mio. t. CO
2
e i 2030 for at nedbringe udledningen fra husdyrenes fordøjelse. Såfremt det ikke
er muligt at fastsætte et generelt reduktionskrav, vil aftaleparterne beslutte andre metoder for
at opnå effekten, herunder indførsel af et specifikt krav om en højere fedtandel i foderet til
konventionelle malkekøer og kvier i 2025. Det vil fortsat være en prioritet, at nye virkemidler,
som f.eks. fodertilsætningsstoffer, hurtigst muligt overgår til implementeringssporet, samt at
kravet justeres efter det, der kan realiseres.
Aftaleparterne ønsker at gennemføre en jordreform, hvor udledningen fra jorder og skove
skal nedbringes. Aftaleparterne er på den baggrund enige om, at landbrugerne skal have mu-
lighed for at udtage og vådgøre så mange lavbundsjorder som muligt, at det aktuelle potenti-
ale for udtagning af kulstofrige lavbundsjorder skal udtømmes, og at sporene til yderligere ud-
tagning skal lægges. Det er parternes ambition, at der skal udtages 100.000 ha lavbundsjor-
der inkl. randarealer.
Dertil afsættes i alt 613 mio. kr. i 2022-2030 til privat skovrejsning. Indsatserne skønnes at
nedbringe udledningen af drivhusgasser med 0,48 mio. t. CO
2
e i 2030. I tillæg skønnes eks-
tensivering af landbrugsjorder at kunne bidrage til indfrielse af aktiv udtagning af lavbundsjor-
der med et teknisk reduktionspotentiale på 0,5 mio. t. CO
2
e i 2030.
Der afsættes derfor midler til udtagning af 22.000 ha lavbundsjorder og randarealer og til eks-
tensivering af jorder mhp. senere udtagning. Med tidligere aftaler sikres dermed vådgøring af
50.500 ha landbrugsarealer og ekstensivering af 38.000 ha svarende til i alt 88.500 ha.
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
4
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670400_0005.png
Aftaleparterne er endvidere enige om at nedsætte en ekspertgruppe for lavbundsjorder, der
kan bidrage til at øge det tekniske reduktionspotentiale for udtagning af lavbundsjorder med
en målsætning om at fremme realiseringen af de 0,5 mio. t. CO
2
e bl.a. som følge af ekstensi-
vering af 38.000 ha og bidrage med at nedbryde barrierer ift. at udtage yderligere 12.000 ha
svarende til ca. 0,2 mio. t. CO
2
e ved evt. realisering. Ambitionen er dermed, at der i alt skal
kunne udtages 100.000 ha lavbundsjorder inkl. randarealer. Ekspertgruppen skal bestå af ek-
sperter og personer med kendskab til de konkrete udfordringer. Ekspertgruppen skal i 2023
komme med konkrete anbefalinger til realisering af ambitionen. Der afsættes 9 mio. kr. til ek-
spertgruppen. I tilknytning til ekspertgruppen etableres en task-force samt en følgegruppe
med deltagelse af blandt andet Landbrug & Fødevarer, KL og Danmarks Naturfredningsfor-
ening.
Der afsættes 10 mio. kr. årligt i 2022-2027 til udtagningskonsulenter.
For at understøtte lodsejernes incitament til udtagning af lavbundsarealer igangsættes der i
2022 et udvalgsarbejde for at afdække mulighederne for en modernisering af ammoniakregu-
leringen som foreslået af Danmarks Naturfredningsforening og Landbrug & Fødevarer. De to
organisationer inddrages sammen med KL i udvalgsarbejdet, der skal afrapportere til aftale-
parterne primo 2023.
Parterne er enige om at tilføre i alt 2 mia. kr. i 2023-2024 i statslige midler til lavbundsindsat-
sen.
Aftaleparterne har en ambition om et større skovareal i Danmark. Derfor afsættes 613 mio.
kr. i 2022-2030 til privat skovrejsning. Skovrejsning kan søges af private ejere af landbrugs-
jord, dvs. landbrugere, selskaber, fonde, foreninger eller lignende. Ordningen vil forventeligt
fra 2023 blive udvidet til også at omfatte kommuner.
EU's landbrugsreform sætter nye rammer for landbruget. Den direkte landbrugsstøtte skal i
højere grad betinges af hensyntagen til miljø og klima. Reformen indebærer en ensretning af
landbrugsstøtten til arealerne, da betalingsrettighederne afskaffes fra og med 2023. Endvi-
dere tilbydes en række eco-schemes som bygger oven på de grundlæggende krav i CAP’en.
Aftaleparterne er enige om at implementere EU’s landbrugspolitik i Danmark og dertilhørende
krav, som skønnes at reducere udledningen af drivhusgasser med 0,38 mio. t. CO
2
e i 2030.
Aftaleparterne er enige om at reducere hugsten i de af statens skove, som ikke udlægges til
urørt skov, med 20 pct. i 2026-31.
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
5
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670400_0006.png
Vandmiljø
Aftaleparterne er enige om at sikre stabile rammevilkår og en langsigtet regulering af landbru-
gets udledninger af næringsstoffer. Samtidig skal Danmark leve op til vandrammedirektivet,
som pt. skønnes at indebære, at der bl.a. skal iværksættes indsatser, der nedbringer kvæl-
stofudledningen som med det nuværende faglige grundlag fra Aarhus Universitet skønnes til
13.100 t. for at sikre forudsætningerne for god økologisk tilstand i vandmiljøet i 2027. Aftalen
iværksætter kvælstofreducerende tiltag svarende til en reduktion af udledningen til kystvande
og fjorde på ca. 10.800 t. Aftaleparterne er enige om at sikre fuld implementering af vandram-
medirektivet. Ifm. genbesøg af aftalen i 2023/24 træffes der beslutning om håndtering af
mankoen for at leve op til vandrammedirektivet på baggrund af et oplæg fra regeringen.
Aftaleparterne er enige om, at der indføres en miljøgaranti, hvor der hvert andet år gøres sta-
tus på fremdriften i de kollektive virkemidler. Garantien indebærer, at såfremt den forudsatte
kollektive kvælstofindsats på 1.500 t. kvælstofreduktion ikke kan løses ved frivillige virkemid-
ler, gennemføres regulering med kompensation. Der gøres status ifm. genbesøget i
2023/2024 samt i 2025/2026. Aftaleparterne drøfter finansiering ifm. genbesøget, såfremt der
viser sig behov for at justere kvælstofindsatserne. Aftaleparterne anerkender, at miljøgaran-
tien forudsætter en effektiv sagsbehandling i de relevante myndigheder. Udmøntning af miljø-
garantien drøftes af aftalekredsen på baggrund af oplæg fra regeringen.
Kvælstofindsatsen baseres på frivillighed. Med aftalen muliggøres, at kvælstofindsatsbehovet
realiseres med kollektive virkemidler, så det ikke bliver nødvendigt at øge den målrettede re-
gulering. Aftaleparterne forpligtiger sig til om nødvendigt at drøfte yderligere finansiering her-
til. Aftaleparterne noterer sig, at der er afsat en reserve til kollektive virkemidler på i alt 1 mia.
kr. i 2023-2024. Det er i budgetteringen teknisk lagt til grund, at kvælstofindsatsen opnås
med 6.500 t. kvælstofreduktion via målrettet regulering og 1.500 t. via kollektive virkemidler.
Miljøgarantien indebærer, at såfremt der opnås højere søgning på de kollektive virkemidler
end budgetteringen, nedjusteres den målrettede regulering.
Aftaleparterne er enige om, at der skal gennemføres en evaluering af det faglige grundlag for
kvælstofindsatsen (”second
opinion”),
bl.a. under inddragelse af internationale forskere. En
second opinion
vil omfatte en evaluering af det faglige grundlag for kvælstofindsatsen mhp. at
afdække, om der er foretaget antagelser, forudsætninger eller valg, som vil kunne lede til en
justeret opgørelse af et resterende kvælstofindsatsbehov inden for de juridiske og naturviden-
skabelige rammer for vandrammedirektivet.
En
second opinion
skal også omfatte en opdateret vurdering af effekten af kvælstofbaselinen
og betydningen af opgørelser af kvælstofudledningen på baggrund af senest tilgængelige
data. Aftaleparterne drøfter kommissorium på baggrund af et oplæg fra regeringen. Der af-
sættes 29 mio. kr. til indsatsen. Der nedsættes en task-force, der ledes af Finansministeriet.
Gennemgangen skal være afsluttet mhp. at kunne indgå i genbesøget i 2023/2024.I tillæg til
second opinion skal der afsættes 16 mio. kr. til i udvalgte marine vådområder at gennemføre
lokalt funderede analyser, som skal afdække om der kan findes andre veje til at opnå målop-
fyldelse, som defineret i EU’s Vandrammedirektiv. Regeringen udarbejder oplæg herom til af-
taleparterne således at resultaterne af analyserne kan indgå i genbesøget i 2023/24.
Kvælstofindsatsen skal sikre et bedre vandmiljø og efterlevelse af vandrammedirektivet. Ind-
satsen skal samtidig tilrettelægges, så landbrugerne i videst muligt omfang kan levere den
nødvendige indsats ved frivillighed. Dvs. at hvis de kollektive virkemidler leverer mere end
den forudsatte kvælstofreduktion, vil den målrettede regulering blive nedjusteret tilsvarende.
Aftaleparterne er således enige om, at såfremt en second opinion justerer indsatsbehovet,
eller at de kollektive virkemidler afviger fra det forudsatte, vil der kunne blive foretaget juste-
ringer af indsatsen, som gennemføres via regulering. Dette kan medføre en lavere regule-
ringsindsats. Såfremt der vurderes grundlag herfor, drøfter aftaleparterne finansiering.
Aftaleparterne ønsker, at der i forbindelse med genbesøget i 2023/24 skal træffes endelig be-
slutning om gennemførelsen af kvælstofindsatserne, herunder en ny og mere omkostningsef-
fektiv reguleringsmodel samt evt. markmodel. Der vil blive foretaget relevante konsekvensbe-
regninger forud for den politiske stillingtagen i 2023/24.
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
6
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670400_0007.png
Her vil der ligeledes kunne tages højde for fremdriften i de frivillige, kollektive indsatser samt
udfaldet af en
second opinion
på kvælstofindsatsen. Her skal der ses på om skærpede krav
for rensning af spildevand kan bidrage til reduktion af kvælstof, ligesom der skal gennemfø-
res et tjek af de nuværende regelsæt for etablering af efterafgrøder. Der afsættes i alt 5.552
mio. kr. i 2022-2030 til kvælstofindsatsen under EU’s landbrugspolitik, herunder til kompensa-
tion for regulering.
Med henblik på at understøtte efterspørgslen på frivillige kollektive virkemidler kan der indgå
finansiering fra en ny særskilt national reserve på i alt 1 mia. kr. i 2023-2024 til kollektive vir-
kemidler. Reserven ligger ud over midlerne i EU’s landbrugspolitik.
Kvælstofindsatserne har væsentlige klimaeffekter. Det skønnes, at indsatsen reducerer ud-
ledningen af drivhusgasser med 0,31 mio. t. CO
2
e i 2025 og 0,64 mio. t. CO
2
e i 2030.
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
7
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670400_0008.png
Der er i dag kun et begrænset antal værktøjer til at reducere landbrugets klima- og miljøbe-
lastning, uden at det har betydelige konsekvenser for landbrugets produktion. Aftaleparterne
er enige om, at yderligere reduktioner af landbrugets udledning af drivhusgasser og nærings-
stoffer skal opnås ved udvikling og ikke afvikling af dansk landbrug med afsæt i en teknologi-
neutral tilgang. Til det er der behov for nye teknologier og løsninger til nedbringelse af land-
brugets udledning af drivhusgasser og næringsstoffer. Der skal derfor snarest muligt og se-
nest inden for et år udarbejdes en strategi for indfrielsen af reduktionspotentialerne i udvik-
lingssporet. Der følges op på udviklingssporet igen senest i 2023, hvor reduktionerne i udvik-
lingssporet konkretiseres og så vidt muligt flyttes over i implementeringssporet.
Aftaleparterne er enige om at afsætte 575 mio. kr. til et udviklingsspor. Dertil kommer midler
til grøn bioraffinering. Udviklingssporet skal danne afsæt for udvikling af nye teknologier og
virkemidler, der kan nedbringe udledningen af drivhusgasser fra landbruget.
Aftaleparterne er enige om at afsætte 196 mio. kr. til pyrolyse i 2023-2024 i tillæg til 200 mio.
kr. i 2021-2022 afsat med aftale om finansloven for 2021 således, at der samlet afsættes 396
mio. kr. til udvikling af brun bioraffinering såsom pyrolyse. Finansieringen søges tilvejebragt
via Fonden for Retfærdig Omstilling.
Den fremtidige regulering af landbrugets udledninger af drivhusgasser og næringsstoffer skal
i højere grad baseres på bedriftsnære opgørelser af udledningerne. Det kan sikre mere mål-
rettede og omkostningseffektive indsatser. Aftaleparterne er derfor enige om at afsætte 249
mio. kr. til at igangsætte forskning og udvikling af bedriftsregnskaber for landbruget og for-
bedret kortlægning til en ny reguleringsmodel.
Udvikling af bedriftsregnskaber skal tænkes sammen med resultaterne fra ekspertgruppen for
grøn skattereforms afrapportering i 2022.
Der afsættes endvidere 26 mio. kr. til udviklingsinitiativer inden for gylle- og gødningshåndte-
ring og fodertilsætningsstoffer, der kan nedbringe udledningen af drivhusgasser uden at dyre-
nes velfærd forringes.
Der afsættes 34 mio. kr. til udviklingsinitiativer for marine virkemidler (f.eks. ålegræs og tang),
der som supplement til de landbaserede, kan bidrage til hurtigere opnåelse af god økologisk
tilstand i marine vandområder.
Udviklingstiltagene skønnes samlet set at kunne tilvejebringe tekniske reduktionspotentialer
for i alt 5 mio. t. CO
2
e i 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Udviklingstiltag
Initiativ
Støtte til brun bioraffinering
Håndtering af gylle og gødning
Fodertilsætningsstoffer
Fordobling af det økologiske areal
Udvidet lavbundspotentiale
I alt
Mio. t. CO
2
e i 2030
2,0
1,0
1,0
0,5
0,5
5,0
1
Udviklingstiltag
Anm.:
1
Potentialerne er behæftet med væsentlig usikkerhed, opgjort partielt og der kan være overlap. Realisering
af de tekniske potentialer vil bl.a. kræve yderligere finansiering, forskning samt udbredelse.
Kilde: Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Miljøministeriet.
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
8
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670400_0009.png
Aftaleparterne noterer sig, at der med aftalen fastsættes et bindende reduktionsmål for land-
brugets drivhusgasudledninger på 55-65 pct. ift. 1990-udledningen. Aftaleparterne er enige
om, at der gøres status på indfrielsen af reduktionsmålet i 2023/2024.
Aftalen implementerer EU's nye landbrugspolitik frem til og med 2027. Dette sker dels via
landdistriktsprogrammet for 2022 dels gennem CAP-planen for 2023-2027. Den nye land-
brugsreform er en væsentlig omlægning af landbrugsstøtten. Der gøres status i 2023/2024
på ordningerne.
Med afsæt i resultaterne fra
second opinion
genbesøges kvælstofindsatsen i 2023/2024 og
der træffes beslutning om håndtering af den resterende indsats. Ved genbesøget følges der
ligeledes op på landbrugernes søgning på frivillige kvælstofvirkemidler. Aftaleparterne drøfter
finansiering ifm. genbesøget, såfremt der viser sig behov for at justere kvælstofindsatserne.
Aftaleparterne er enige om, at der skal følges op på udviklingstiltagene i 2023 mhp. at træffe
beslutning om implementering af udviklingstiltagene, så de i videst mulige omfang omsættes
til reelle drivhusgasreduktioner i 2030. Det gælder bl.a. målsætning om at fordoble det økolo-
giske areal. Der pågår et arbejde med at konsolidere fremskrivningen af det økologiske areal,
som vil kunne forbedre mulighederne for at vurdere realiseringen af målsætningen. Der ud-
vikles strategier for teknologierne og implementeringen drøftes i 2023 med afsæt i et oplæg
fra regeringen.
Udtagning af lavbundsjorder skal tilvejebringe væsentlige og omkostningseffektive drivhus-
gasreduktioner i landbrugssektoren. Med aftalen lægges sporene til forberedende indsatser,
der kan øge potentialet for udtagning af lavbundsjorder.
Parterne er enige om, at mulighederne for yderligere udtagning af lavbundsjorder genbesø-
ges i 2023/2024 mhp. at indfri ambitionen om udtag af 100.000 ha. Parterne gør i den forbin-
delse status og drøfter konkrete tiltag, der kan tilvejebringe den nødvendige finansiering.
Parterne er endvidere enige om, at der ved genbesøget skal følges op på udviklingen af be-
driftsregnskaberne. Genbesøget skal ses i sammenhæng med, at rammerne for en ensartet
CO
2
e-afgift i sektorer, der ikke i dag er afgiftsomfattet fastlægges ifm. anden fase af grøn
skattereform.
Genbesøg
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
9
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670400_0010.png
Plantebaserede fødevarer og proteiner er et fremtidigt vækstområde, hvor nye indtjenings- og
jobmuligheder kan etableres, og hvor hensyn til vækst, miljø og klima går hånd i hånd. Aftale-
parterne er derfor enige om, at omlægning til mere planteproduktion er et centralt element i
den grønne omstilling.
På den baggrund skal der – under inddragelse af interessenter – udarbejdes en handlings-
plan for plantebaserede fødevarer, der indeholder målsætninger for en række nøgleområder.
Endvidere etableres Fonden for Plantebaserede Fødevarer. Der afsættes 75 mio. kr. årligt i
2022-2030. Fonden kan bl.a. støtte udviklingsaktiviteter såsom sortsudvikling, dyrkning, forar-
bejdning, salgsfremme, eksportfremme, uddannelse og vidensformidling. Det tilstræbes, at
mindst halvdelen af fondens midler øremærkes til plantebaserede økologiske fødevarer. Fi-
nansieringen tilvejebringes ved en omprioritering af Promilleafgiftsfonden for landbruget.
Aftaleparterne er også enige om at afsætte 580 mio. kr. i 2023-2027 til et eco-scheme for
plantebaserede fødevarer. Aftaleparterne er ligeledes enige om, at investeringsstøtte til pro-
teinrige afgrøder, samt forarbejdning heraf søges indarbejdet i miljøteknologiordningen under
landdistriktsprogrammet.
Der skal udvikles en strategi for grønne proteiner til dyr og mennesker. Der afsættes 260 mio.
kr. i perioden 2022-2026 til bioraffinering af græs og produktion af forskellige typer grønne
proteiner til dyr og mennesker, som skal ses i relation til den nye strategi for grønne proteiner.
Endvidere er aftaleparterne enige om at relancere det Nationale Bioøkonomipanel samt ned-
sætte en taskforce for vertikalt landbrug.
Plantebaserede fødevarer og grønne proteiner
Styrket økologi
Aftaleparterne er enige om, at økologi er en vigtig brik i den grønne omstilling af landbruget.
En øget omlægning til økologisk arealanvendelse vil fremme en produktion med færre sprøjte-
midler og færre udledninger pr hektar til gavn for klima miljø, drikkevand og natur. Såfremt det
økologiske areal i Danmark fordobles, skønnes det at føre til en drivhusgasreduktion på 0,5
mio. t. CO
2
e.
Mhp. at understøtte en fordobling af det økologiske areal, afsættes 3.556 mio. kr. til økologisk
arealstøtte. Midlerne går til at understøtte den danske produktion af økologiske fødevarer af
høj kvalitet med lav klima- og miljøbelastning.
Aftaleparterne er enige om, at der skal sikres bedre muligheder for at drive skovlandbrug ved
at lempe på støttebetingelserne i CAP’en. Der afsættes 1 mio. kr. til en analyse, der skal af-
dække muligheder og potentialer for skovlandbrug og regenerativt jordbrug.
Der udarbejdes endvidere en strategi for økologi, der kan understøtte en fordobling af det øko-
logiske areal, efterspørgsel efter økologiske varer, forbrug og eksport.
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
10
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670400_0011.png
Andre indsatser
Aftaleparterne er enige om, at dyrevelfærden skal vægte højere i eksport af husdyr, herunder
smågrise. Aftaleparterne er derfor enige om at arbejde for en maksimal transporttid for hus-
dyr i EU.
Landbruget er en vigtig bidragsyder til skabelsen af arbejdspladser i Danmark. Aftaleparterne
er på den baggrund enige om, at der udarbejdes en strategi for grønne job i landbruget og
følgeerhverv. Strategien skal bl.a. bidrage til at realisere de erhvervs- og beskæftigelsespo-
tentialer, der ligger i den grønne omstilling af landbruget. Med henblik på at understøtte unge
landbrugere, afsættes 964 mio. kr. fra EU’s landbrugspolitik som især anvendes til en etable-
ringsstøtte på op til 745.000 kr.
Der har gennem en årrække været økonomiske udfordringer i dele af landbruget, og der er
derfor behov for nytænkning. Aftaleparterne mener, at nye finansieringsløsninger er en del af
vejen frem. Aftaleparterne er på den baggrund enige om at omprioritere 150 mio. kr. fra
Dansk Landbrugskapital og indskyde disse i en ny Grøn Landbrugskapital, der er en ny finan-
sieringsløsning under Vækstfonden, som skal bidrage til at understøtte generationsskifte og
sikre soliditet i landbrugets bedrifter.
Som følge af beslutningen om at udjævne landbrugsstøtten og afbøde at særlige sektorer
rammes urimeligt hårdt, afsættes der i 2023 et beløb på 25 mio. kr. til koblet støtte til arealer
med stivelseskartofler.
Aftaleparterne er enige om, at såfremt nogle landbrugere i visse områder vil blive mødt med
et uforholdsmæssigt højt indsatsbehov, skal der være muligheder for at hjælpe disse i f.eks.
en omstilling af produktionen inden for rammerne af CAP’en. Dette kan f.eks. være i form af
investeringsstøtte til ny teknologi eller omlægning til øget planteproduktion.
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
11
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670400_0012.png
EU’s landbrugspolitik er den overordnede finansieringsramme for aftalen. Reformen af EU’s
landbrugspolitikgiver nye muligheder for at skabe incitament til et grønnere landbrug. Det er
centralt, at omlægningen af landbrugsstøtten sker under hensyntagen til erhvervets konkur-
renceevne og omstillingsmuligheder.
Der er i perioden 2023-2024 afsat 3 mia. kr. i statslige midler til udtag af lavbundsjorder og
frivillige kollektive virkemidler.
Med aftalen lever Danmark op til EU-kravet om, at mindst 25 pct. af landbrugsstøtten bruges
på grønne tiltag.
Landbruget skal sikres de bedste betingelser for at tilpasse sig til nye rammevilkår og den
nye reform af EU’s landbrugspolitik. Bl.a. derfor indfases den grønne ramme gradvist. Dele af
aftalen forudsætter EU-Kommissionens godkendelse.
Aftaleparterne mødes efter endt høring af Danmarks CAP-plan og drøfter, om høringen giver
anledning til justeringer, ud over det, denne aftale medfører.
Aftaleøkonomi
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
12
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670400_0013.png
Tabel 2
Økonomi
Mio. kr.
Søj le I (eco-schemes)
Økologisk arealstøtte
Miljø- og klimavenligt græs
Ekstensivering af
lavbundsjorde (søjle II i 2022)
Ny reguleringsmodel
Eco-scheme planter
Eco-scheme biodiversitet og
bæredygtighed
Søj le II
Udtag af lavbundsjorder
Målrettet regulering
1
Kollektive virkemidler mv.
(eksl. privat skovrejsning)
Privat skovrejsning
Fosfor-vådområder
Fysiske vandløbsindsatser
Miljø- og klimateknologi
Grøn bioraffinering
Økologisk investeringsstøtte
Natura 2000
Lokale aktionsgrupper
Ø-støtte
3
Unge landbrugere
3
Forskning, udv ikling mv .
Ny bedriftsmodel
Bovaer samt stoffet X
Forskning i gyllehåndtering
Pyrolyse
Støtte til ICROFS
Bioøkonomipanel og
proteinstrategi
Plantefond
Second opinion
Ekspertgruppe for lavbund
Midlertidig reduktion i hugst
Merbevilling udtag af lavbund
Reserve til kollektive
virkemidler
Marine virkemidler og
vådområder (analyse mv.)
Øvrige (administration mv.)
4
I alt udgifter
Finansiering
CAP
2
Statsfinansiel ramme
- heraf merbevillinger
- heraf eksisterende bevillinger
- heraf Promilleafgiftsfonden
Fonden for Retf. Omstilling
-
305
122
183
-
-
1.443
774
250
437
87
-
2.001
2.201
1.759
354
88
98
2.201
2.126
1.652
387
88
98
2.640
396
-
321
75
-
2.713
374
-
299
75
-
2.903
361
-
286
75
-
1.680
462
-
387
75
-
1.680
462
-
387
75
-
1.679
462
-
387
75
-
18.940
7.922
3.782
3.427
713
196
4
1
2021
-
-
-
-
-
-
2022
-
-
134
-
-
-
2023
113
297
134
-
116
137
2024
226
297
134
-
116
137
2025
472
297
134
-
116
137
2026
529
297
134
302
116
137
2027
554
297
134
489
116
137
2028
5
554
297
134
489
-
137
2029
554
297
134
489
-
137
2030
554
297
134
489
-
137
I alt
3.556
2.376
1.206
2.258
580
1.096
-
-
-
325
185
392
70
-
185
386
90
0
0
90
5
70
236
93
20
193
-
185
386
90
14
18
90
50
-
315
93
20
193
200
185
386
90
13
18
60
100
-
267
93
20
193
199
-
386
90
13
18
60
100
-
167
93
20
193
199
-
386
90
13
18
60
-
-
246
93
20
193
-
-
-
31
-
-
-
-
-
246
93
-
-
-
-
-
31
-
-
-
-
-
246
93
-
-
-
-
-
31
-
-
-
-
-
246
93
-
-
923
740
2.320
613
66
72
440
260
140
2.313
837
100
964
-
-
-
-
-
-
-
-
-
13
-
80
5
70
344
93
-
-
57
3
7
0
50
1
-
-
-
-
-
-
-
186
305
116
-
10
0
-
1
75
9
3
-
-
-
19
303
2.246
38
-
6
98
-
1
75
10
3
-
1.000
500
17
319
4.230
38
-
1
98
-
1
75
10
3
-
1.000
500
14
248
4.352
-
-
-
-
-
-
75
-
-
-
-
-
-
190
3.046
-
-
-
-
-
-
75
-
-
12
-
-
-
167
3.108
-
-
-
-
-
-
75
-
-
12
-
-
-
155
3.287
-
-
-
-
-
-
75
-
-
12
-
-
-
86
2.154
-
-
-
-
-
-
75
-
-
12
-
-
-
86
2.154
-
-
-
-
-
-
75
-
-
12
-
-
-
85
2.153
249
3
23
196
50
4
675
29
9
60
2.000
1.000
50
1.825
27.033
Direkte landbrugsstøtte
34
Slagtepræmie
Ko-præmie
Markedsordninger mv. (bier og
frugt og grønt)
Stivelseskartofler
Direkte støtte mv . i alt
-
-
-
-
-
0
5.589
245
-
61
-
5.895
4.855
245
85
61
25
5.271
4.872
245
64
61
-
5.242
4.628
245
43
61
-
4.977
4.310
245
21
61
-
4.637
4.453
245
-
61
-
4.637
-
245
-
-
-
245
-
245
-
-
-
245
-
245
-
-
-
245
28.707
2.205
213
368
25
31.518
Anm.: Aftaleparterne er enige om at følge trækket på de forskellie ordninger under søjle I og søjle II og foretage de nødvendige
omdisponeringer for at sikre størst mulig fremdrift i den grønne omstilling. Der kan ske tekniske tilpasninger affødt af især EU-
krav. Forudsætter EU-Kommissionens godkendelse. Administrationsudgifter og den nationale medfinansiering på ordningsniveau
vil efterfølgende skulle konsolideres som følge af indholdet i den politiske aftale.
1
I budgetteringen af kvælstofindsatsen er en
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
13
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670400_0014.png
reduktion på 6.500 t. via målrettet regulering hhv. 1.500 t. via kollektive virkemidlerlagt til grund.
2
EU’s landbrugspolitik.
3
I 2022
tildeles unge landbrugere 129 mio. kr. og Ø-støtte 20 mio. kr. af den direkte støtte. Fra 2023-2027 indgår ordningerne i søjle II.
4
Der kan forekomme justeringer til periodisering.
5
Rammerne i 2028-2030 er en teknisk fremskrivning af hensyn til opgørelsen af
effekter fsva. indsatser finansieret under EU’s landbrugspolitik.
Aftalen skønnes at reducere udledningen af drivhusgasser med 1,2 mio. t. CO
2
e i 2025 og
1,9 mio. t. CO
2
e i 2030,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Reduktionseffekter
Mio. t. CO
2
e
Nye indsatser
Reduktionskrav for husdyrenes fordøjelse
Hyppigere udslusning af gylle
Reform af EU's landbrugspolitik
Udtagning af 22.000 ha lavbundsjorder
Privat skovrejsning
Ekstensivering
Kvælstofindsats
Midlertidig reduceret hugst i skove
I alt (reduktioner)
Allerede besluttede
Udtagning af lavbundsjorder (FL20-FL21)
Øvrige tiltag
I alt allerede besluttede
Udviklingstiltag
Brun bioraffinering
Gyllehåndtering
1)
Fodertilsætning
Fordobling af økologi
Udvidet lavbundspotentiale
I alt (udviklingstiltag)
I alt (reduktioner + udviklingstiltag)
-
-
-
-
-
-
-
2,0
1,0
1,0
0,5
0,5
5,0
7,4
-
-
-
-
-
-
-
-
0,3
0,2
2,4
-
-
2025
0,17
0,15
0,38
0,04
0,00
0,10
0,31
-
1,2
2030
0,16
0,17
0,38
0,33
0,05
0,10
0,64
0,07
1,9
Kvælstof (t. N)
2027
0
0
1.550
700
50
400
8.000
-
10.800
Anm.: De angivne effekter er afrundede. For flere af tiltagene vil en andel af kvælstofreduktionerne finde
sted i oplande uden behov for reduktion aht. vandområdeplanerne. Opgørelserne vil blive
konsolideret forud for præsentationen af vandområdeplanerne og i forbindelse med, at den
endelige indsatsfordeling fastlægges. De tekniske reduktionspotentialer er behæftet med betydelig
usikkerhed, opgjort partielt, og der kan være overlap mellem potentialerne. Realisering af
potentialerne vil bl.a. kræve yderligere finansiering, forskning samt udbredelse.
Kilde: Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri og Miljøministeriet.
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
14
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670400_0015.png
Aftalens karakter
Aftalen har karakter af et forlig, der udløber i 2030.
Partierne kan aftale yderligere indsatser, der understøtter landbrugets grønne omstilling, bl.a.
i forbindelse med finanslovsaftalerne, så længe beslutningerne ikke er i strid med forliget.
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug
15