Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 44
Offentligt
2670399_0001.png
Klimaaftale for energi og industri mv.
2020
af 22. juni 2020
1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670399_0002.png
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet er
enige om en klimaaftale med henblik på at udvikle, udbygge og integrere grønne teknologier i
energisektoren og industrien, der sikrer en drivhusgasreduktion på 3,4 mio. ton CO
2
e i 2030
inklusiv reduktionsbidraget fra Aftale om en klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær
økonomi af 16. juni 2020.
Klimaaftalen er første del af regeringens klimahandlingsplan og vil blive fulgt af yderligere kli-
maplaner, som vil adressere drivhusgasudledningen i øvrige sektorer,
jf. bilag 1.
Det vil være
muligt at vende tilbage til de sektorer, der berøres af denne aftale med yderligere tiltag.
Aftalen skal bane vejen for globalt lederskab inden for vedvarende energi og sikre en ambi-
tiøs grøn omstilling af industrien. Med aftalen står Danmark foran en ambitiøs udbygning af
grøn energi og en markant satsning på fremtidens grønne teknologier, såsom CO
2
-fangst og
Power-to-X. Samtidig er der behov for en målrettet energieffektiviseringsindsats, særligt i in-
dustrien, så vi kan sænke forbruget af fossile brændsler samt spare på den grønne energi.
Hertil skal danskernes varme være grøn. Det betyder, at det sorte valg skal være dyrere og
det grønne billigere. Olie- og gasfyr skal udfases og udskiftes med grønne alternativer.
Dansk erhvervsliv er allerede i dag ledende inden for udviklingen af bæredygtige teknologier,
såsom bl.a. vindenergi, fjernvarme og energieffektivisering. Det er afgørende for aftaleparti-
erne at udbygge og fastholde den position. Klimapartnerskabernes anbefalinger har været et
værdifuldt bidrag til aftalen, og det fremadrettede samarbejde med partnerskaberne giver
Danmark en unik mulighed for at udvikle fremtidens grønne løsninger.
Med klimaaftalen tages der samlet set et markant skridt på vejen mod Danmarks klimamål
om at reducere drivhusgasudledningerne i 2030 med 70 procent i forhold til 1990 samt om at
opnå klimaneutralitet i senest 2050. Aftalen sikrer, som klimaloven foreskriver, hensyntagen
til dansk konkurrencekraft, sunde offentlige finanser, beskæftigelse og fastholdelsen af et
stærkt velfærdssamfund, hvor sammenhængskraften og den sociale balance sikres.
Partierne er enige om, at såfremt der i udmøntningen konstateres utilsigtede konsekvenser,
eller forudsætninger for aftalen rykker sig markant, vil partierne drøfte dette.
Aftalen medfører ikke fordyrelser for borgere og virksomheder samlet set.
Aftalen indeholder følgende initiativer:
Etablering af verdens første energiøer
Overgang til markedsdrevet udbygning af solceller og landvind
Fremtidens grønne teknologier – Power-to-X og fangst af CO
2
Grøn omstilling af industrien
Støtte til biogas og andre grønne gasser
Energieffektiviseringer
Grøn omlægning af varmeafgifter
Fremme af udnyttelse af overskudsvarme
Udfasning af individuelle olie- og gasfyr
Grøn fjernvarme
Bæredygtighedskrav til biomasse til energi
Grøn transportpulje
Transport
Udvikling af bedriftsregnskaber i landbruget
2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670399_0003.png
Grøn skattereform
Etablering af verdens første energiø
Danmark har en lang historie inden for havvind og har igennem tidens løb etableret nogle af
verdens førende virksomheder i udnyttelse af vindenergi. Geografisk har Danmark en unik
placering i forhold til etablering af havvind. Aftalepartierne er enige om, at tiden er inde til en
ny epoke for udbygningen af dansk havvind.
Partierne ønsker, at der senest i 2030 skal etableres to energiøer med i alt 5 GW tilkoblet.
Energiøerne bliver verdens første og skal fremtidssikre dansk havvindudbygning. Den ene
energiø skal placeres i Nordsøen og skal have en kapacitet på 3 GW i 2030 med plads til
mindst 10 GW på sigt. Øen i Nordsøen udbygges i faser i takt med, at elforbruget stiger, og
energiøen tilsluttes handelsforbindelser til andre lande. Den anden energiø etableres på
Bornholm og skal have en kapacitet på 2 GW. Det er en betingelse for projekterne, at de er
rentable.
Energiøerne skal sikre, at Danmark i de kommende år kan elektrificere flere dele af samfun-
det og samtidig bidrage til, at alle danske husstandes og virksomheders strømforbrug er
dækket af grøn strøm. Strømmen fra energiøerne kan desuden eksporteres til vores nabo-
lande og dermed bidrage til den grønne omstilling i Europa. På sigt skal energiøerne kunne
tilkoble teknologier, der kan lagre eller omdanne denne grønne strøm til for eksempel grønne
brændstoffer (gennem såkaldt ”Power-to-X”).
Partierne er enige om, at park 3 fra energiaftalen fra 2018 skal indgå i den første fase af
energiøerne og dermed blive realiseret senest i 2030. Midlerne reserveret til ilandføring af
park 2 og 3 i Energiaftale 2018 omprioriteres til finansiering af elementer i aftalen.
Arbejdet med at komme i gang med energiøerne sættes i gang omgående. Partierne oriente-
res løbende om tidsplanen.
Samtidig er partierne enige om at etablere park 2 fra Energiaftale 2018 ved Hesselø. Parken
etableres i tillæg til de 2 GW, der opsættes i forbindelse med energiøen på Bornholm. Parti-
erne er enige om, at parken skal stå færdig i 2027 og dermed fremrykkes i forhold til det af-
talte i Energiaftale 2018.
Partierne er enige om, at der afsættes 4 mio. kr. i 2020, 121 mio. kr. i 2021 og 89 mio. kr. i
2022 (2020-priser) til forundersøgelse af de to energiøer samt parken ved Hesselø, samtidig
med at der sker en omprioritering af midlerne afsat til forundersøgelser af park 2 og 3 i Ener-
giaftale 2018. Forundersøgelserne er første skridt i etableringen af energiøerne.
Endelig er partierne enige om, at energiøer potentielt kan spille en stor rolle i den fremtidige
elforsyning. Derfor er partierne enige om, at etableringen af energiøerne og parken ved Hes-
selø skal tage udgangspunkt i principperne fra Energiaftale 2018, som fastslår, at havvind
fremadrettet så vidt muligt skal være markedsdrevet uden offentlig støtte.
3
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670399_0004.png
Overgang til markedsdrevet udbygning af solceller og landvind
Landvind og solceller er de billigste grønne teknologier, der er til rådighed på markedet i dag.
De teknologineutrale udbud i 2018 og 2019 resulterede i historisk lave støttepriser og viste, at
opstillingen af vedvarende energi i stigende grad kan opføres uden støtte.
Udbygningen vurderes derfor snart at kunne ske på markedsvilkår. Partierne er enige om at
fortsætte de teknologineutrale udbud, som blev aftalt i energiaftalen fra 2018, i 2020 og 2021
med en CfD-støttemodel med et budloft på 25 øre/kWh og et udbetalingsloft for staten på 600
mio. kr. Derudover reserveres midler til teknologineutrale udbud i 2022-2024 med tilsvarende
beløb.
Partierne er endvidere enige om, at der prioriteres 33 mio. kr. (2020-priser) til en fortsættelse
af de nuværende forsøgsmøllerordninger i 2020 samt 35 mio. kr. (2020-priser) hertil i 2021.
Aftalepartierne er enige om, at 202 mio. kr. (2020-priser) reserveres til forsøgsmøller i 2022-
24 for at styrke forskning- og udviklingsaktiviteter inden for vindenergi. De resterende midler
afsat til teknologineutrale udbud fra Energiaftalen 2018 omprioriteres til at finansiere øvrige
elementer i denne aftale.
Der er enighed om, at der igangsættes en analyse af markedets udvikling for at afklare, om
der fortsat er behov for teknologineutrale udbud efter 2021, samt en analyse af, hvordan ram-
mevilkår og støtteordninger for forsøg og demonstration kan understøttes bedst fra 2022.
Endvidere er partierne enige om, at tidspunktet for, hvornår landvindmølleloftet fra
Energiaftale 2018 skal være opnået, udsættes fra 2030 til 2040. Det skyldes, at
vindmøllernes levetid har vist sig at være længere end forudsat i Energiaftale 2018.
Forligskredsen forpligter sig til at sikre, at Energistyrelsens nye fremskrivning for reduktion af
mølletårne frem mod 2040 indfries. Regeringen fremlægger i 2020 modeller herfor, herunder
eksempelvis krav om nedtagning af gamle møller ved opsætning af nye (repowering).
Desuden er partierne enige om, at forholdene for borgere, som bor tæt på landvindmøller
forbedres ved, at indbetalingen til Grøn Pulje øges til 125.000 kr. pr. MW og der afsættes 15
mio. kr. årligt (2020-priser) i 2021-2024 for at etablere et loft på 6 måneder for
sagsbehandlingstiden af klager over VE-projekter i Nævnenes Hus. Partierne er desuden
enige om at kompensere de lokalsamfund, som har mange vindmøller i nærområdet ved at
tilføre 10 mio. kr. årligt (2020-priser) i 2021-2024 til Landdistriktspuljen. Endeligt hæves VE-
bonusordningen fra ca. 5.000 kr. til et beløb, der fastlægges af aftalepartierne.
Herudover er partierne enige om at ændre identitetskravet for egetforbrug af el fra
vedvarende energi. Den administrative barriere ændres, så virksomhederne kan investere i
mere solenergi.
Desuden er partierne enige om at igangsætte en analyse, der skal anvise veje til en
tidssvarende udbygning af solceller under hensyn til gældende EU-regulering.
Omkostningsægte prissignaler for VE-producenter
4
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670399_0005.png
Partierne er enige om, at udligningsordningen, der dækker netselskabernes omkostninger
forbundet med nettilslutning af VE-anlæg og efterfølgende nettab, drift og vedligehold, afskaf-
fes fra 2023 og frem.
Der er desuden enighed om, at der indføres den nødvendige lovgivning, der muliggør indfø-
relsen af et geografisk differentieret tilslutningsbidrag og indfødningstariffer for producenter
på både distributions- og transmissionsniveau samt en ændring af Energinets kompensati-
onsforpligtelse. Tiltagene skal bl.a. dække netselskabernes og Energinets omkostninger i for-
bindelse med udbygningen af vedvarende energi, som hidtil har været dækket af udlignings-
ordningen. Ændringerne vil understøtte, at en større del af omkostningerne i nettet, som ud-
bygningen af vedvarende energi giver anledning til, afholdes af producenterne selv. Tiltagene
giver desuden økonomisk incitament til, at nye VE-anlæg placeres der, hvor elnettet bedst
kan håndtere det og skærmer forbrugerne mod prisstigninger som følge af stigende omkost-
ninger i lokale net. Den konkrete udmøntning af metoden fastsættes af branchen og godken-
des af Forsyningstilsynet efter de gældende regler. Partierne vil blive orienteret inden ikraf-
træden.
Et fremtidssikret elnet
Aftalepartierne er enige om, at det er vigtigt, at Energinet og elnetvirksomhederne er
underlagt rammevilkår, der understøtter rettidige og effektive investeringer i takt med den
grønne omstilling af samfundet og den øgede elektrificering, samtidig med at der opretholdes
en høj forbrugerbeskyttelse. På den baggrund vil regeringen præsentere initiativer, der
understøtter den fortsatte udvikling af elinfrastrukturen.
Regeringen vil desuden præsentere en elektrificeringsstrategi med scenarier i relation til 70
pct.-målsætningen primo 2021.
Fremtidens grønne teknologier – Power-to-X og fangst af CO
2
Der er behov for nye værktøjer og teknologier for at indfri 70 pct.-målsætningen i 2030 og
målet om klimaneutralitet i senest 2050. Teknologierne skal bidrage til, at drivhusgasudled-
ningen kan mindskes i sektorer, hvor det i dag er svært eller ikke er muligt at nedbringe ud-
ledningerne – eller bidrage med negative emissioner. IPCC vurderer fx, at fangst og lagring
er nødvendig for at kunne opnå Parisaftalens målsætninger.
Fangst og lagring af CO
2
Fangst og lagring af CO
2
(CCS) samt fangst og anvendelse (CCU) kan bruges til både at re-
ducere fossile udledninger og til at skabe negative udledninger, når teknologien anvendes på
biogent materiale. Imidlertid er der i dag ikke et tilstrækkeligt økonomisk incitament til at
fange og anvende eller lagre CO
2
. CCUS er en vigtig brik i omstillingen af produktionen og
indfrielse af de klimapolitiske mål, men er ikke et udtryk for mindskede ambitioner ift. den
grønne omstilling.
Partierne er enige om at etablere en teknologineutral, markedsbaseret pulje, der skal bidrage
til at fremme teknologien og levere drivhusgasreduktioner frem mod 2030 og efter. Der afsæt-
tes 202 mio. kr. i 2024, 406 mio. kr. i 2025, 406 i 2026, 626 mio. kr. i 2027 og 626 mio. kr. i
5
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670399_0006.png
2028 samt 815 mio. kr. i 2029 og frem (opgjort i 2020-priser og inklusiv afledt afgiftstab), som
skønnes at levere en CO
2
e-reduktionseffekt på 0,4 mio. ton CO
2
e i 2025 og 0,9 mio. ton
CO
2
e i 2030. Støtten løber i 20 år. Partierne vil træffe beslutning om konkret udmøntning på
baggrund af et oplæg fra regeringen.
Det følger heraf, at aftalepartierne er enige om, at der fremover skal være mulighed for
fangst, transport og lagring af CO
2
i Danmark og for at transportere indfanget CO
2
på tværs af
landegrænser under forudsætning af, at det foregår under forsvarlige sikkerheds- og miljø-
mæssige forhold.
Power-to-X
Power-to-X (PtX) kan bidrage med CO
2
e-reduktioner i de mest udfordrede sektorer, herunder
tung land-, skibs- og lufttransport og forskellige industriprocesser. Partierne ønsker at etab-
lere et partnerskab med eksterne aktører om en tilskudsordning gennem statsligt udbud til
PtX-anlæg, der bl.a. skal bidrage med at reducere produktionsomkostninger for grøn brint.
Den konkrete udmøntning aftales mellem partierne på baggrund af et oplæg fra regeringen.
Aftalepartierne noterer sig, at der er indgået aftale med Nederlandene om statistisk overførsel
af VE-andele, hvor Danmark overopfylder det bindende EU-VE-mål i 2020. Aftalen tilvejebrin-
ger et provenu på minimum 750 mio. kr., som skal gå til finansiering af tilskudsordningen til
PtX-projekter og dermed fremme af de nye teknologier, som skal bidrage til omstillingen af de
sektorer, der ikke kan elektrificeres direkte.
Partierne er desuden enige om, at der skal udarbejdes en samlet strategi for CO
2
-fangst, lag-
ring og anvendelse (CCUS) og PtX i Danmark. Strategien skal understøtte udbredelsen af
fremtidens grønne løsninger.
Grøn omstilling af industrien
Grøn omstilling og øget energieffektivisering af erhvervslivets fossile produktion er et vigtigt
element i den grønne omstilling. Ved at konvertere væk fra anvendelsen af fossil energi og
energieffektivisere de processer, som ikke kan omstilles til grøn produktion, kan erhvervsli-
vets klimabelastning mindskes.
Partierne er enige om, at der afsættes 200 mio. kr. i 2020, 305 mio. kr. i 2021, 210 mio. kr. i
2022, 215 mio. kr. årligt i 2023 og i 2024, 325 mio. kr. i 2025, 230 mio. kr. i 2026, 235 mio. kr.
årligt i 2027-2029 og 45 mio. kr. i 2030 (opgjort i 2020-priser og inklusiv afledt afgiftstab) til
tilskud til grøn omstilling af industrien. Tilskuddet målrettes konverteringer væk fra anven-
delse af fossil energi, tilskud til energieffektivisering af de processer mv., som ikke i dag kan
konverteres til el samt elektrificering og energieffektivisering af intern transport (gaffeltrucks,
traktorer mv.) i fremstillingserhverv, landbrug mv. Tilskudsmidlerne udmøntes som en tilfø-
jelse til erhvervspuljen, der er aftalt i energiaftalen fra 2018 til energieffektiviseringer i er-
hverv. Det skønnes, at tilskudsmidlerne vil medføre en CO
2
e-reduktionseffekt på 0,1 mio. ton
CO
2
e i 2025 og 0,2 mio. ton CO
2
e i 2030.
6
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670399_0007.png
Partierne er desuden enige om, at der skal igangsættes en analyse, der skal identificere po-
tentialer og barrierer for udfasning af fossile brændsler i erhverv, herunder i de dele af virk-
somhedernes processenergiforbrug hvor der i dag er begrænsede muligheder for fossiludfas-
ning, fx højtemperatur processer. Analysen forelægges partierne.
Endelig er partierne enige om at reducere brugen af klimaskadelige HFC-gasser. Der indfø-
res derfor en ny grænse, så klimabelastningen af påfyldte HFC-gasser i et køleanlæg maksi-
malt må være 5 ton CO
2
e. Desuden forhøjes CFC-afgiften med ca. 30 kr. pr. ton CO
2
e, så
udledningen af disse drivhusgasser afgiftsmæssigt ligestilles med CO
2
. Dertil ophæves loftet
over afgiften på 600 kr./kg, så afgiften for alle gasser svarer til skadesomkostningen for kli-
maet. Endelig indekseres CFC-afgiften fremadrettet, så afgiften ikke udhules. Partierne er
endvidere enige om at fjerne bagatelgrænsen på import af kølemidler, så der altid skal svares
afgift ved import af afgiftspligtige kølemidler. Justeringerne skønnes at medføre et begrænset
merprovenu samt at reducere CO
2
e-udledningerne marginalt.
Støtte til biogas og andre grønne gasser
Biogas og andre grønne gasser skal supplere den grønne el og bidrage til den grønne
omstilling af processer, der umiddelbart ikke forventes at kunne elektrificeres.
Partierne er enige om at afsætte en økonomisk ramme på i alt 200 mio. kr. i 2024, 200 mio.
kr. i 2025, 350 mio. kr. i 2026, 425 mio. kr. i 2027, 500 mio. kr. i 2028, 590 mio. kr. i 2029 og
678 mio. kr. i 2030 (2020-priser). Støtten løber i 20 år. Støtteudbuddene til grønne gasser
skal bidrage til øget konkurrence, lavere omkostninger og dermed reducere støtteniveauet og
skønnes at reducere drivhusgasudledningerne med ca. 0,2 mio. ton CO
2
e i 2025 og 0,7 mio.
ton CO
2
e i 2030. Det bemærkes, at puljen både kan yde støtte til biogas og andre grønne
gasser. Partierne fastlægger den konkrete udmøntning på baggrund af et oplæg fra
regeringen. I udmøntningen vil det blive undersøgt, om udbuddet kan fremrykkes til 2022.
Energieffektiviseringer
En mere effektiv brug af energien kan medføre CO
2
e-reduktioner for den del af
energiforbruget, som stadig er fossilt samt spare på forbruget af den grønne energi. Samtidig
kan effektiv brug af energien reducere behovet for at udbygge med VE-infrastruktur i form af
fx vindmøller, solceller og forstærkninger af elnettet mv. Aftalen indeholder en række
initiativer, som tilsammen sikrer mere effektiv brug af energien frem mod 2030, herunder
tilskud til udfasning af olie- og gasfyr og grøn omstilling af industrien.
Partierne er enige om, at der som tillæg hertil afsættes 18 mio. kr. i 2021, 36 mio. kr. i 2022,
33 mio. kr. i 2023, 32 mio. kr. i 2024, 27 mio. kr. i 2025, 52 mio. kr. årligt i 2026-28 og 77 mio.
kr. årligt i 2029 og 2030. (opgjort i 2020-priser og inklusiv evt. afledt afgiftstab) til en målrettet
energieffektiviseringsindsats. Indsatsen kan bl.a. indeholde krav om energibesparelser i
statslige bygninger samt understøtte gennemførelsen af energirenoveringer gennem data og
digitalisering. Midlerne udmøntes af aftalepartierne på baggrund af et oplæg fra regeringen.
7
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670399_0008.png
Grøn omlægning af varmeafgifter
Afgiftssystemet skal understøtte den grønne omstilling af danskernes varmeforbrug. Det skal
være dyrere at varme op med fossile kilder og billigere at varme op med grøn el.
Partierne er derfor enige om at forhøje satsen for rumvarmeafgiften (fossile brændsler) fra
56,7 kr./GJ til 62,3 kr./GJ og at nedsætte satsen for elvarmeafgiften fra 15,5 øre/kWh til
henholdsvis 0,4 øre/kWh for erhverv og 0,8 øre/kWh for husholdninger (svarende til EU's
minimumssatser). Ændringerne træder i kraft med virkning fra 1. januar 2021.
Momsregistrerede erhverv vil med lempelsen have samme sats for el til både varme og
proces. Når afgifterne for elvarme og el til proces er ens, vil der ikke længere være en afgift
på elbaseret overskudsvarme fra fx supermarkeder og datacentre. Desuden reduceres
omkostningerne ved at nyttiggøre anden lunken overskudsvarme.
Fremme af udnyttelse af overskudsvarme
Med
Aftale om øget udnyttelse af overskudsvarme af 28. marts 2019 (V, LA, K, DF, S, RV,
EL, A og SF)
blev det besluttet at indføre nye rammevilkår for udnyttelsen af
overskudsvarme. Partierne bekræfter indholdet i denne aftale, men er enige om, at der er
behov for at fremme overskudsvarme yderligere.
Derfor er aftalepartierne enige om at lempe elvarmeafgiften til EU’s minimumssatser, hvorved
afgiften for elbaseret overskudsvarme bortfalder. Det fremmer overskudsvarme fra bl.a.
datacentre og supermarkeder.
Hertil er aftalepartierne enige om at fjerne overskudsvarmeafgiften, hvis overskudsvarmen er
certificeret eller underlagt en tilsvarende aftaleordning, der sikrer energieffektiviseringer hos
overskudsvarmeleverandøren.
Regeringen indkalder i august 2020 aftalepartierne til drøftelser om den konkrete model for
certificeringsordningen og prisregulering af overskudsvarme på baggrund af et oplæg fra
regeringen. Regeringens oplæg vil tage udgangspunkt i en administrativ simpel regulering,
som fremmer udnyttelsen af overskudsvarme.
Der tages dog forbehold for en endelig vurdering af den samlede omlægning af
overskudsvarmereglernes forenelighed med EU’s statsstøtteregler, herunder den endelige
udformning af prisregulering.
Udfasning af individuelle olie- og gasfyr
Olie og naturgas skal ud af varmesystemet, og grøn strøm og grøn fjernvarme skal ind i
stedet for. For at sætte tempo på udfasning af olie- og gasfyr og reducere udgifterne for
8
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670399_0009.png
forbrugerne af omstillingen til grøn varme kombineres justeringerne af varmeafgifterne med
tilskud til konverteringer til grønne løsninger.
I 2020 afsættes 290 mio. kr. (opgjort i 2020-priser og inklusiv afledt afgiftstab) til udfasning af
olie- og gasfyr. Puljen udmøntes med 35 mio. kr. til Skrotningsordningen, og 245 mio. kr. til
Bygningspuljen. Der er derudover enighed om, at forbrugerbindingerne til naturgasnettet
afskaffes, og at samfundsøkonomikravet moderniseres,
jf. Grøn fjernvarme.
Partierne er endvidere enige om, at der afsættes 410 mio. kr. i 2021, 500 mio. kr. i 2022, 455
mio. kr. i 2023, 375 mio. kr. i 2024 og 545 mio. kr. årligt i 2025 og 2026, 240 mio. kr. i 2027,
260 mio. kr. i 2028, 280 mio. kr. i 2029 og 300 mio. kr. i 2030 (opgjort i 2020-priser og inklusiv
afledt afgiftstab) til tilskudspuljer til udfasning af olie- og gasfyr, herunder en pulje til afkobling
fra naturgasnettet og til udrulning af fjernvarme. Den konkrete udmøntning aftales mellem
partierne på baggrund af et oplæg fra regeringen.
I forbindelse med udmøntningen af tilskudsmidlerne vil det blive undersøgt, om der kan
etableres en særlig låneordning til borgere med manglende finansieringsmuligheder.
Undersøgelsen kan være færdig inden udgangen af 2020.
Den samlede indsats for udfasning af olie- og gasfyr (dvs. inklusiv afgifter, ophævelse af
forbrugerbindinger og modernisering af samfundsøkonomikravet samt udmøntning af puljer)
skønnes at give en samlet CO
2
e-effekt på 0,5 mio. ton i 2025 og 0,7 mio. ton i 2030.
Partierne er desuden enige om, at der afsættes 5 mio. kr. i 2020, 11 mio. kr. i 2021, 8 mio. kr.
i 2022, 8 mio. kr. i 2023 og 7 mio. kr. fra 2024 (2020-priser) og frem til tiltag målrettet
forbrugersikkerhed samt sikker implementering, der skal understøtte omstillingen fra olie- og
gasfyr til eldrevne varmepumper. Herunder er partierne enige om at udbrede VE-
godkendelsesordningen og undersøge om, det skal være obligatorisk for installation af
varmepumper. Ordningen er i dag frivillig. Den konkrete udmøntning aftales mellem partierne
på baggrund af et oplæg fra regeringen.
Partierne er enige om at afsætte 2 mio. kr. årligt i 2021 og 2022 (2020-priser) til en indsats til
at kortlægge kommunale og regionale bygningers olie- og gasfyr. Partierne er samtidig enige
om, at kortlægningen skal udgøre grundlaget for, at der senere kan drøftes med
kommunerne og regionerne om, at de frivilligt vil udfase olie- og gasfyr.
Endelig er partierne enige om, at der skal udarbejdes en analyse af mulighederne for at
udfase olie og naturgas i husholdningers opvarmning.
Grøn fjernvarme
Den danske fjernvarmesektor har med sin forankring i fællesskabet leveret en sikker, stabil
og i stigende grad grøn varmeforsyning til de danske fjernvarmeforbrugere. Fjernvarmen vil
spille en væsentlig rolle i fremtidens forsyningssektor, hvor øget sektorkobling mellem fjern-
9
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670399_0010.png
varme og andre sektorer bliver drivende for den grønne omstilling. Det er vigtigt, at fjernvar-
mesektoren er underlagt rammevilkår, der understøtter, at husholdninger og erhvervsliv har
adgang til grøn fjernvarme til forbrugervenlige priser.
På den baggrund er partierne enige om at foretage en række ændringer af sektorens
regulering.
For det første skal fjernvarmesektorens produktionsbindinger moderniseres for at give fjern-
varmeproducenterne et mere frit valg over egne investeringer. Det betyder konkret, at brænd-
selsbindingen til naturgas samt kraftvarmekravet ophæves for fjernvarmeproducenterne. Der-
udover justeres samfundsøkonomikravet, så fjernvarmeprojekter kan godkendes uden en
sammenligning med fossile alternativer, hvilket bl.a. vil sikre, at reguleringen ikke er en unød-
vendig bremse for konverteringer af naturgasområder til fjernvarmeområder. Derudover er
der enighed om, at aftagepligten til fjernvarme skal moderniseres, for at muliggøre en øget
udnyttelse af overskudsvarme og egen VE-produktion.
For det andet er aftalepartierne enige om, at de ambitiøse CO
2
-reduktionsmål i Klimaloven
har skabt behov for en ny model for regulering af fjernvarmesektoren, der skal sikre en om-
kostnings- og klimaeffektiv omstilling af sektoren. Partierne bag aftalen er enige om, at der i
anden halvdel af 2020 indkaldes til forhandlinger om en ny fremtidssikret økonomisk regule-
ring, der tager højde for Danmarks nye klimamål og sikrer effektivisering og fremtidige forbru-
gervenlige priser. Der skal desuden ses på rammerne for geotermi. Regeringen vil forud for
disse forhandlinger fremlægge forskellige modeller uden unødvendige administrative byrder
for dette med inddragelse af sektoren.
For det tredje igangsættes en række initiativer, der skal anskueliggøre en fossilfri
fjernvarmesektor og sikre, at reguleringen følger med den teknologiske udvikling i sektoren.
Partierne er enige om at vise vejen mod en energisektor, der i 2030 er fri for kul, olie og
naturgas. På den baggrund igangsættes en analyse, der skal belyse konsekvenserne ved et
eventuelt forbud mod olie og naturgas til fjernvarmeproduktion fra 2030, herunder for
forsyningssikkerhed, el- og varmepriser. Analysen skal desuden vurdere, hvordan relevante
initiativer i denne aftale vil påvirke elforsyningssikkerheden.
Partierne aftaler den konkrete regulering pba. af et oplæg fra regeringen. Der afsættes 2 mio.
kr. i 2021 og 2 mio. kr. i 2022 (2020-priser) til en række understøttende initiativer samt midler
til finansiering af afledt afgiftstab (de afsatte midler fremgår af tabel 1).
Bæredygtighedskrav til træbiomasse til energi
Biomasse står for hovedparten af den vedvarende energi, som bruges i Danmark og har i sti-
gende grad erstattet brugen af kul i el- og varmesektoren. Partierne er enige om at stille lov-
krav om bæredygtighed af træbiomasse til energi samt krav til dokumentation og verifikation.
Kravene skal understøtte, at brugen af træbiomasse til el og varme er så bæredygtig som
muligt under hensyntagen til forsyningssikkerheden. De konkrete krav aftales mellem parti-
erne på baggrund af et oplæg fra regeringen.
10
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670399_0011.png
Aftalepartierne er enige om, at der skal ses på konsekvenserne ved på sigt at begrænse for-
bruget af træbiomasse til el- og varmeproduktion - herunder effekter på forsyningssikkerhe-
den og omkostningerne for forbrugerne. Der igangsættes en analyse af relevante tiltag og
konsekvenserne ved disse. På den baggrund vil regeringen komme med et oplæg til drøf-
telse.
Grøn transportpulje
En fremtidssikret infrastruktur skal understøtte den grønne omstilling af transportsektoren.
Partierne er derfor enige om at forhøje puljen med 50 mio. kr. i 2020. Samtidig fremrykkes
udmøntning af de resterende midler i Pulje til grøn transport til 2020 og 2021. Konkret priori-
teres 100 mio. kr. i 2020 og 375 mio. kr. i 2021 (opgjort i 2020-priser og inklusiv afledt afgift-
stab), som bl.a. finansieres af midler fra puljen i senere år. Fra 2022 og frem er der afsat 30
mio. kr. årligt til afledt afgiftstab. Partierne er enige om, at midlerne målrettes ladeinfrastruk-
tur, tung transport og færger, og at puljen udmøntes efter sommerferien. Udmøntningen af
puljen skønnes at medføre en samlet CO
2
e-effekt på ca. 0,1 mio. ton i 2025 og 2030.
Transport
Aftalepartierne noterer sig, at regeringen forud for forhandlinger om klimaaftale vedrørende
transportsektoren vil drøfte med Kommunernes Landsforening og Danske Regioner, hvordan
der kan sikres en hurtig overgang til i kommuner og regioner alene at anvende 0-emissions-
køretøjer.
Udvikling af bedriftsregnskaber i landbruget
Aftalepartierne er enige om at afsætte 5 mio. kr. i 2021 (2020-priser) til udviklingen af et kli-
maregnskab på bedriftsniveau, som kan bidrage til bedre regulering af landbrugets drivhus-
gasudledninger. Midlerne skal understøtte og supplere det allerede igangsatte projekt, som
forventes afsluttet i 2021 med henblik på at udarbejde et rådgivningskoncept til at identificere
potentialer for reguleringsformer for landbruget. Midlerne udmøntes i samarbejde med inte-
ressenterne. Udviklingen af klimaregnskaber på bedriftsniveau understøtter en omkostnings-
effektiv klimaregulering af landbruget.
Grøn skattereform
Afgifter på CO
2
-udledning har spillet en væsentlig rolle i omstillingen væk fra fossile brænds-
ler. Der er enighed om, at CO
2
-beskatning bør være et afgørende instrument til at indfri den
ambitiøse 70 pct.-målsætning under hensyntagen til bæredygtig erhvervsudvikling og dansk
konkurrencekraft, sunde offentlige finanser og beskæftigelse, et stærkt velfærdssamfund,
sammenhængskraften og social balance og dermed reelle CO
2
e-reduktioner (minimere
CO
2
e-lækage) og uden samlet tab af arbejdspladser til udlandet, jf. bestemmelserne i klima-
loven.
11
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670399_0012.png
Partierne er derfor enige om, at der inden for rammerne af ovenstående principper bør gen-
nemføres en grøn skattereform, der via den generelle prissætning på klimagasudledninger
har som ambition at blive en af hovedmotorerne for at nedbringe CO
2
e-udledningen i alle
dele af det danske samfund uden at borgere og virksomheder samlet betaler mere i skat,
som følge af denne reform.
Aftalepartierne forpligter derfor regeringen til at udarbejde et oplæg til en grøn skattereform
og indkalde til forhandlinger herom i efteråret 2020. Partierne anerkender det betydelige ud-
viklingsarbejde forbundet med en effektiv CO
2
e-afgift og understreger behovet for at inddrage
relevante aktører.
Regeringens oplæg skal både indeholde modeller for grundlæggende justeringer af energiaf-
giftsbeskatningen, der indebærer en ensartet CO
2
e-afgift, som udgangspunkt med regulering
af alle branchers og sektorers klimagasudledninger (CO
2
e), og ændringer i det nuværende
energi- og CO
2
e–afgiftssystem, der på det kortere sigte trækker i retning af en mere ensartet
CO
2
e-beskatning.
Denne aftaletekst giver ikke på forhånd partierne adgang til at være en del af en kommende
aftale om grøn beskatning.
Offentlige finanser
Med aftalen prioriteres 22,5 mia. kr. frem mod år 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Provenumæssige konsekvenser – prioriteringer
2020-priser, mio. kr.
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Etablering af verdens første energiø
Energiøer samt park 2
ved Hesselø
Nedbringelse af sagsbe-
handlingstid i klagenævn
og landdistriktspuljen
Power-to-x og CCS
Tilskudspulje til storskala
brintproduktion
Markedsbaseret tilskuds-
pulje til køb og lagring af
CO
2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
202
-
406
-
406
-
626
-
626
-
815
-
815
4
121
89
-1
-15
-15
-15
-
-
-
-
Overgang til markedsdrevet udbygning af solceller og landvind
-
25
25
25
25
-
-
-
-
-
-
Grøn omstilling af industrien
Grøn strøm til erhverv
Analyse af fossiludfas-
ning i højtemperatur pro-
duktion
200
-
305
2
210
2
215
-
215
-
325
-
230
-
235
-
235
-
235
-
45
-
12
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670399_0013.png
Støtte til biogas og andre grønne gasser
Fremme af biogas og
andre grønne gasser
Energieffektiviseringer
Målrettet energieffektivi-
seringsindsats
Afgiftsomlægning på
varme
Fremme af udnyttelse
af overskudsvarme
Overskudsvarme
Tilskud til udfasning af
olie- og gasfyr
Understøttende tiltag
vedr. udfasning af olie-
og gasfyr
Grøn fjernvarme
Afledt afgiftstab ved æn-
dret regulering
Understøttende tiltag
vedr. grøn fjernvarme
Grøn transportpulje
Fremrykning og for-
øgelse af pulje til grøn
transport
Udvikling af bedrifts-
regnskaber i landbru-
get
Udvikling af bedriftsregn-
skaber
Prioriteringer, i alt
100
250
-70
-70
-70
30
30
30
30
30
30
-
-
14
2
26
2
26
-
42
-
58
-
64
-
66
-
70
-
71
-
71
-
-
18
36
33
32
27
52
52
52
77
77
-
-
-
-
200
200
350
425
500
590
678
Grøn omlægning af afgifter på varme
-
220
430
590
725
830
830
830
830
830
830
-
-
45
45
45
45
45
45
45
45
45
Udfasning af individuelle olie- og gasfyr
290
5
410
13
500
10
455
8
375
7
545
7
545
7
240
7
260
7
280
7
300
7
-
5
-
-
-
-
-
-
-
2.650
-
2.975
-
2.900
600 1.375
1.300 1.325
1.775 2.450
2.550 2.550
Anm.: Afgifter er angivet i 2020-niveau.
Udover midlerne i tabel 1 kommer yderligere midler til implementering af aftalen.
Adminitrationsomkostningerne til puljerne holdes inden for puljernes rammer.
Heraf foreslås ca. 3,1 mia. kr. finansieret via reserver og knap 6,0 mia. kr. finansieret via
øvrige puljer, omprioriteringer mv. Hertil kommer ca. 13,4 mia. kr., der håndteres i den
overordnede tilrettelæggelse af finans- og udgiftspolitikken,
jf. tabel 2.
13
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670399_0014.png
Tabel 2
Provenumæssige konsekvenser - finansiering
2020-priser, mio. kr.
Finansiering
Nedjustering af ram-
men til teknologineu-
trale 2019-udbud
Overskydende midler
fra ilandføring af park
2 og 3
Omkostningsægte
prissignaler
NedjusterIng af ram-
men til teknologineu-
trale udbud
Omprioritering af
grundbeløbspuljer
VE-reserve
Reserve til grønne ini-
tiativer
Restprovenu fra op-
hævelse af fradragsret
Finansiering, i alt
Håndteres i den over-
ordnede tilrettelæg-
gelse af finans- og ud-
giftspolitikken
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
18
-
-
2
86
-
66
58
225
26
-
-
35
45
-
42
69
225
26
-
290
77
45
-
-
64
500
25
-
304
112
-
-
-
56
500
25
100
313
141
-
411
-
49
1.050
25
100
262
165
-
514
-
51
1.125
25
300
248
175
-
514
-
51
1.325
25
360
243
177
-
514
-
51
1.375
25
360
248
176
-
514
-
51
1.375
25
420
252
172
-
514
-
51
1.425
600
1.150
1.100
825
1.275
1.425
1.425
1.250
1.275
1.600
1.475
Anm.:
I forbindelse med Energiaftale 2018 er det besluttet at tilvejebringe et finansieringsbidrag
gennem en midlertidig energiafgiftsforhøjelse. Partierne er enige om at udskyde forhøjelsen
af energiafgifterne som følge af de økonomiske konsekvenser af COVID-19–krisen til 2023.
Aftalepartierne drøfter den konkrete udmøntning pba. et oplæg fra regeringen .
I alt bidrager aftalen med en drivhusgasreduktion på 1,4 mio. ton CO
2
e i 2025 og 3,4 mio. ton
i 2030 inklusiv reduktionsbidraget fra Aftale om en klimaplan for en grøn affaldssektor og
cirkulær økonomi af 16. juni 2020,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Drivhusgasreduktioner
Mio. t. CO
2
e
Ny epoke med energiøer
Fremrykning og forøgelse af pulje til grøn transport
Markedsbaseret tilskudspulje til køb og lagring af CO2
Grøn omlægning af afgifter på varme
2025
0
0,1
0,4
0,25
2030
0,02
0,1
0,9
0,35
14
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670399_0015.png
Grøn fjernvarme
Udfasning af olie- og gasfyr
Grøn strøm til erhverv
Fremme af biogas og andre grønne gasser
Aftale om klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi
I alt
0,05
0,2
0,1
0,2
0,1
1,4
0,02
0,35
0,2
0,7
0,7
3,4
Aftalens karakter
Partierne er enige om, at aftalen gælder for perioden 2020-24, hvorefter aftalens forligsbin-
dinger betragtes som udløbet.
Aftalepartierne er enige om, at følgende dele af aftalen er omfattet af forlig:
Udbud af havvindmølleparker som en del af energiøer.
Pulje til køb og lagring af fanget CO
2
.
Udbud for at fremme biogas og andre grønne gasser.
Ændringer af brændselsbindingen til naturgas og kraftvarmekravet.
Ophævelse af forbrugerbindinger til naturgas.
Resten af aftalen har karakter af en stemmeaftale. Aftalepartierne forpligter sig til at stemme
for de lovforslag og bevillingsmæssige hjemler, der udmønter aftalens indhold.
Aftalepartierne står frit, når den nødvendige lovgivning er vedtaget, og der er afsat de aftalte
bevillinger, med mindre der er tale om aftaleelementer omfattet af forlig.
15
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670399_0016.png
Bilag 1
Figur 1
Regeringens foreløbige plan for klimaforhandlinger
16