Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 44
Offentligt
Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance om:
Gode rammevilkår for test af prototype- og serie 0- vindmøller
af 15. december 2021
Side 1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
Indledning
Danmark skal også i fremtiden være konkurrencedygtigt som avanceret produktionsland, herunder på
vindområdet, hvor Danmark har en klar international styrkeposition. Der skal derfor være gode vilkår for
test og demonstration af nye møller for vindmølleindustrien, som er en vigtig del af fødekæden i den
grønne omstilling og bidrager til vækst og beskæftigelse i hele Danmark. I 2019 havde vindmølleindustrien
således omkring 33.000 fuldtidsbeskæftigede i Danmark. Det har stor betydning for fastholdelse af inve-
steringer og arbejdspladser i Danmark, at der fortsat er mulighed for at teste nye møller i Danmark. Gode
testfaciliteter er samtidig et vigtigt redskab til at understøtte nedbringelse af omkostningerne ved vind-
energi.
Som opfølgning på klimaaftalen for energi og industri fra juni 2020 har Energistyrelsen gennemført
Analyse
af rammevilkår for forsøgsmøller,
der blev offentliggjort den 6. oktober 2021. Analysen har kortlagt vindmølle-
branchens nuværende og kommende testbehov, identificeret barrierer og anbefalet løsninger. Det fremgår
af analysen, at testbehovet ikke modsvares af et tilstrækkeligt udbud af testfaciliteter, idet der i dag ikke
kan testes vindmøller af den højde og størrelse, der i stigende grad er behov for. Der findes i dag to
nationale testcentre - Høvsøre og Østerild (hhv. ca. 20 og 10 år gamle), som er reguleret af lov om test-
centre for store vindmøller ved Østerild og Høvsøre (testcenterloven). Begge blev udvidet i 2018 og rum-
mer nu i alt 16 pladser.
Den danske vindmøllebranche peger på behov for i alt 20 pladser på testcentrene for prototypemøller og
mulighed for at teste 2-3 nye vindmølleserier (à 6-7 møller) om året (såkaldte serie-0-møller). Det vurderes,
at det øgede testbehov er velbegrundet ift. vindmøllebranchens behov, og at tiltag, der imødekommer
disse ønsker, kan bidrage til at fastholde Danmarks førerposition inden for vind og eksport af energitek-
nologi såvel som arbejdspladser i landkommuner. En omlægning af Høvsøre vil desuden give mulighed
for at teste højere vindmøller, hvis der skabes større afstand ved at nedlægge to eksisterende pladser. En-
delig har branchen peget på behov for at tilpasse udlejnings- og tildelingsvilkår ved de nationale testcentre.
Aftaleparterne er på den baggrund enige om at igangsætte arbejdet med en tilpasning af Høvsøre Testcen-
ter til testning af højere og større prototypevindmøller, at igangsætte en landsdækkende screening for et
tredje testcenter og egnede områder til test af serie-0-vindmøller, samt at der på baggrund af et servicetjek
af eksisterende udlejnings- og tildelingsvilkår ved de eksisterende testcentre ved Høvsøre og Østerild ses
på mulighederne for evt. mulighed for ændring af rammerne for udlejnings- og tildelingsvilkår ved test-
centrene.
Aftalen indeholder følgende elementer:
1. Tilpasning af Høvsøre Testcenter.
2. Screening for et tredje testcenter og egnede områder til test af serie-0-vindmøller.
3. Servicetjek af udlejnings- og tildelingsvilkår ved de nationale testcentre for store vindmøller ved Høvs-
øre og Østerild.
1. Tilpasning af Høvsøre Testcenter
Der gennemføres miljø- og habitatkonsekvensvurdering med henblik på at tilpasse Høvsøre Testcenter,
idet der sigtes mod at nedlægge to af i alt syv standpladser for at skabe større afstand mellem de resterende
pladser for at muliggøre, at der kan testes prototypemøller på op til 275 meters højde på de tilbageværende
Side 2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
fem pladser. Miljøkonsekvensvurderingen vil omfatte en afdækning af den miljømæssige påvirkning af
naboer til testcenteret.
Den maksimale møllehøjde på standpladserne på testcentret hæves fra 200 meter op til 275 meter, i det
omfang dette er muligt samtidig med, at støj- og afstandskrav til eksisterende beboelse overholdes. De
præcise møllehøjder fastlægges af testcenterkredsen i forlængelse af miljø- og habitatkonsekvensvurderin-
gen.
For at nedbringe behovet for ekspropriation af boliger i forbindelse med tilpasningen af testcentret med
færre og større møller fastsættes den maksimale møllehøjde på den nordligste af de fem møller til ca. 250
meter, idet den præcise højde afgøres i forlængelse af miljø- og habitatkonsekvensvurderingen. Opkøb
eller ekspropriation af enkelte boliger kan ikke fuldstændigt undgås, men det vil så vidt muligt ske som
frivillige opkøb og kun hvis nødvendigt som ekspropriation. Frivillige opkøb vil ligesom hidtil blive gen-
nemført på samme vilkår som ved en ekspropriation.
Det er en forudsætning for tilpasningen af Høvsøre Testcenter, at tilpasningen brugerfinansieres. Derfor
videreføres den gældende ordning, hvorefter DTU Vindenergi ejer og driver testcentret og udbyder og
udlejer testpladserne efter nærmere fastsatte vilkår.
Bolig- og Planstyrelsen vil lægge ud for udgifterne til miljø- og habitatkonsekvensundersøgelser, juridisk
bistand mv. med henblik på, at disse omkostninger medregnes i de samlede omkostninger til tilpasningen
af Høvsøre Testcenter og dermed brugerfinansieres. Bolig- og Planstyrelsen indgår i den forbindelse af-
tale med DTU Vindenergi om dækning heraf. Aftaleparterne er enige om at stemme for den nødvendige
hjemmel på bevillingslovene til det statslige udlæg.
Testcenterkredsen forelægges resultatet af miljø- og habitatkonsekvensvurdering om tilpasning af Høvsøre
testcenter med henblik på stillingtagen til ændring af testcenterloven, forventeligt i 4. kvartal 2022. I for-
bindelse hermed konkretiseres kompensation og kompenserende tiltag for naboer til og lokalområdet ved
testcentret.
2. Screening for et tredje testcenter og for egnede områder til test af serie-0-vindmøller
Der gennemføres en landsdækkende screening, der har til formål at undersøge, om der kan identificeres
egnede arealer til placering af i) et tredje, nationalt testcenter for prototypevindmøller med op til i alt 6
standpladser til test af vindmøller op til 400 meter og ii) testpladser for serie-0-vindmøller uden for test-
centrene. Screeningen vil omfatte en afdækning af indvirkningen på de mennesker, som bor i et pågæl-
dende lokalområde, herunder mulighederne for kompenserende tiltag.
Testcenterkredsen forelægges status for screeningen, når den indledende screening er foretaget i 2. kvar-
tal 2022.
Når resultatet af den landsdækkende screening foreligger, forventeligt i løbet af 4. kvartal 2022, vil par-
terne tage stilling til mulighederne for at etablere et tredje, nationalt testcenter og til mulighederne for
udpegning af egnede arealer til opstilling af serie-0-møller uden for testcentrene. I den forbindelse er af-
taleparterne opmærksomme på, at der kan være behov for forskellige kompenserende tiltag, herunder i
Side 3
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
forhold til naboer til evt. kommende testfaciliteter og til natur og miljø, f.eks. mulighederne for etable-
ring af erstatningsnatur.
3. Servicetjek af udlejnings- og tildelingsvilkår ved de nationale testcentre for store vindmøller ved
Høvsøre og Østerild
Der gennemføres et servicetjek af udlejnings- og tildelingsvilkår for testcentrene for at undersøge, om
det er muligt at forbedre branchens vilkår for fx adgang, priser og fleksibilitet under hensyn til gældende
EU- og danske konkurrenceregler samt reglerne i testcenterloven. Afhængigt af resultatet af servicetjek-
ket vil aftaleparterne senere skulle tages stilling til mulighederne for evt. at ændre på rammevilkårene.
Oplæg om resultat af servicetjek af udlejnings- og tildelingsvilkår samt evt. muligheder for at forbedre
adgang til testpladser forelægges testcenterkredsen i 2. kvartal 2022.
Side 4