Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 44
Offentligt
Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet og
Kristendemokraterne om
Mere liv i bymidter og landdistrikter
af 29. november 2021
Side 1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
Indledning
Aftalepartierne ønsker med aftalen at understøtte stærke lokalsamfund, hvor bymidterne kan være lokale
samlingspunkter, og hvor der er bedre muligheder for at leve også i landdistrikterne.
Aftalen indeholder følgende elementer:
Velfungerende provinsbyer med levende bymidter
Levende landdistrikter
Velfungerende provinsbyer med levende bymidter
I mange af de mindre og mellemstore byer er bymidterne præget af butiksdød. Aftalepartierne er enige
om at igangsætte initiativer, der kan bidrage til, at bymidterne igen bliver et lokalt samlingspunkt og mø-
dested.
Fornyelse af bymidter og lokale velfærdsfunktioner
Fornyelse og forskønnelse af bymidter samt flere velfærdsfunktioner kan være med til at gøre bymidten
mere attraktiv i forhold til at åbne nye butikker og servicefunktioner.
Aftalepartierne er derfor enige om at afsætte 180,0 mio. kr. i alt i perioden 2022-2027 til fornyelse af by-
midter og placering af lokale velfærdscentre. Midlerne fordeles til de ansøgende kommuner på baggrund
af en række objektive kriterier, og der vil være krav om 40 pct. kommunal medfinansiering.
Midlerne til fornyelse af bymidter kan bl.a. anvendes til fysiske forbedringer af bygninger, torve og gåga-
der mv. Det er kommunerne, der skal beslutte, hvilke funktioner der kan placeres i et velfærdscenter.
Funktioner i et lokalt velfærdscenter kan fx være borgerservice, tandlæger, læger, aktivitetscentre, tilbud
til ældre, kulturskoler, biblioteker mv. Midlerne kan anvendes til flytning/oprettelse af velfærdsfunktio-
ner, forudgående analyse- og udviklingsarbejde, anlæg, istandsættelse mv. Aftalepartierne noterer sig, at
puljens midler kan anvendes til istandsættelse m.v. af bosætningshuse i bymidter, når den fornødne
hjemmel til at etablere bosætningshuse er tilvejebragt.
Initiativet udmøntes i overensstemmelse med nationale konkurrenceregler og EU’s statsstøtteregler.
Med initiativet igangsættes en ny fase i den statslige støtte til byfornyelse, som tidligere har været fokuse-
ret på særligt boligkvalitet i byerne og fornyelse af landsbyer bl.a. gennem nedrivning af faldefærdige byg-
ninger. Aftalepartierne er enige om at stemme for en ændring af byfornyelsesloven med henblik på at
skabe hjemmel til fastsættelse af de nærmere kriterier i en bekendtgørelse. Aftalepartierne inddrages i
fastsættelsen af kriterierne.
Forsøgsordning med frie bymidter
Der er behov for at understøtte kommunernes arbejde med at skabe levende bymidter i de mindre og
mellemstore byer. Det er kommunerne og de lokale aktører, der kender de lokale og stedbundne potenti-
aler bedst. Der er behov for at give kommunerne bedre mulighed for at tænke ud af boksen og ikke lade
de gode idéer være begrænset af eksisterende lovgivning.
Side 2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
Aftalepartierne er derfor enige om en forsøgsordning for frie bymidter, hvor 10 bymidter sættes fri af
eksisterende lovgivning for at afprøve nye tiltag, der kan understøtte levende bymidter. Det er en forud-
sætning, at der etableres lokale velfærdsfunktioner som en del af forsøgsordningen.
Under forsøgsordningen afsættes 25 mio. kr. årligt i 2024-2027 til medfinansiering af fornyelse af bymid-
ter og 30 mio. kr. i 2024 til medfinansiering af placering af lokale velfærdsfunktioner i bymidten. Mid-
lerne er et supplement til den generelle pulje til fornyelse af bymidter målrettet de 10 bymidter, der ind-
går i forsøgsordningen. Midlerne fordeles til kommunerne ud fra en opgørelse af projektøkonomien i de
projekter, der skal gennemføres som en del af forsøgene, og der vil være krav om 40 pct. kommunal
medfinansiering.
Indenrigs- og boligministeren inviterer primo 2022 kommunerne til at indgå i forsøgsordningen. Aftale-
partierne inddrages efterfølgende i udvælgelsen af byer, der skal indgå i forsøgsordningen, og hvilke reg-
ler der skal gives frihed fra. Aftalepartierne er på den baggrund enige om at stemme for det lovforslag,
der vil give hjemmel til de konkrete forsøg i byerne.
Strategisk planlægning for bymidter
Endelig er aftalepartierne enige om at afsætte 3,5 mio. kr. årligt i 2023-2026 samt 0,2 mio. kr. årligt varigt
til, at der kan indføres et krav i planloven om, at kommunerne i kommuneplanen skal udarbejde en stra-
tegisk planlægning for levende bymidter. Strategien skal omfatte de bymidter, som kommunen udpeger i
kommuneplanen efter planlovens regler herom. Bymidten er den centrale del af byen, hvor der udlægges
arealer til butiksfunktioner.
Det præcise finansieringsbehov forhandles med KL. Initiativet forudsætter tilslutning i planlovskredsen.
Levende landdistrikter
Der skal være gode muligheder for at leve i alle dele af landet – også uden for byerne. Aftalepartierne er
enige om at igangsætte initiativer, der kan være med til at understøtte stærke lokalsamfund i små byer, på
småøerne og i landdistrikterne.
Bedre muligheder for borgerdrevne dagligvarebutikker
Mange landsbyer oplever lukning af den lokale dagligvarebutik, som ikke kun udgør en dagligvareforsy-
ning, men også et lokalt samlingspunkt. Der er gennem de seneste år etableret op mod 100 borgerdrevne
købmænd, hvor foreninger og lokale borgere går sammen om at bevare deres lokale butik. Når de lokale
skal etablere en butik, er der behov for finansiering. I flere tilfælde mere end det, lokalsamfundet selv
kan samle ind.
Aftalepartierne er derfor enige om at afsætte 6 mio. kr. årligt i 2022-2024 til medfinansiering af etablering
og udvikling af borgerdrevne dagligvarebutikker. Det kan være butikker, som også har et socialøkono-
misk formål. Der vil være krav om minimum 50 pct. medfinansiering fra tilskudsmodtager, og der kan
maksimalt ydes 600.000 kr. Der kan fx ydes tilskud til udarbejdelse af virksomhedsplan, indkøb af inven-
tar, ombygning, overtagelse eller opførelse af butikslokaler samt initiativer til understøttelse af butikkens
funktion som omdrejningspunkt for et lokalt, socialt fællesskab. Der ydes ikke tilskud til drift. En bor-
Side 3
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
gerdreven dagligvarebutik kan kun opnå tilskud, hvis der ikke allerede eksisterer en anden dagligvarebu-
tik i byen. Initiativet udmøntes i overensstemmelse med nationale konkurrenceregler og EU’s statsstøtte-
regler.
Nedbringelse af antallet af faldefærdige huse
Flere steder er landområdernes ellers så kønne landskab skæmmet af faldefærdige huse og nedslidte om-
råder. Aftalepartierne ønsker at vende udviklingen. Faldefærdige huse skal rives ned, og trængte områder
skal fornyes. Aftalepartierne er derfor enige om at afsætte yderligere 102,5 mio. kr. til landsbyfornyelse i
2022, så der samlet vil være 200 mio. kr. til nedrivning, istandsættelse og områdefornyelse. Midlerne for-
deles til kommuner efter de gældende regler, og disse kommuner vil som hidtil kunne anvende midlerne i
byer med færre end 4.000 indbyggere og åbent land. Aftalepartierne noterer sig, at puljens midler kan an-
vendes til istandsættelse m.v. af bosætningshuse, når den fornødne hjemmel til at etablere bosætnings-
huse er tilvejebragt.
Bedre bredbånd i hele landet
Når hverdagen skal hænge sammen, er hurtigt og stabilt bredbånd afgørende. En god internetforbindelse
giver mulighed for at arbejde og studere hjemmefra – og handle, få behandling eller opsøge rådgivning
hjemmefra. I yderområderne er hurtigt bredbånd ekstra betydningsfuldt, da det kan være med til at op-
veje afstanden mellem bopæl og arbejdsplads eller uddannelse. På trods af at teleudbyderne har rullet
hurtigt bredbånd ud til rigtig mange adresser de seneste år, er der fortsat for mange, som ikke har adgang
til de digitale motorveje. Det gælder ikke mindst i tyndtbefolkede områder, hvor der er langt mellem
adresserne.
Derfor er aftalepartierne enige om, at der også i 2022 afsættes midler til Bredbåndspuljen. Der afsættes
100 mio. kr. i 2022. Det er vigtigt, at midlerne kan bistå de mest udfordrede adresser til at få en tidssva-
rende bredbåndsforbindelse. Forud for ansøgningsrunden i 2022 vil klima-, energi- og forsyningsministe-
ren drøfte de konkrete rammer for puljen med teleforligskredsen med henblik på at tilgodese dette hen-
syn.
Danmarks naturstier – en omvej værd
Naturen er et fælles gode, og alle skal have gode muligheder for at komme ud i naturen og få store natur-
oplevelser, uanset hvem man er, og hvor i landet man bor. Derfor ønsker aftalepartierne at række ud til
en række aktører og fonde med henblik på at skabe god tilgængelighed til naturen i hele landet og binde
naturen sammen samt at styrke friluftslivet, naturturismen, formidling af naturen og kulturelle seværdig-
heder i naturen. Aftalepartierne ønsker, at der skal etableres et nationalt net af stier og ruter i Danmark,
og er derfor enige om at afsætte 5,0 mio. kr. årligt fra 2023 til
Danmarks naturstier – en omvej værd.
Realisering af projektet forudsætter, at der kan opnås finansielle bidrag til udviklingsfasen fra ikke-stats-
lige aktører, f.eks. fonde. De statslige midler på 5,0 mio. kr. årligt fra 2023 går til drift af sekretariat i både
den fireårige udviklingsfase og den efterfølgende driftsfase. Sekretariatet vil varetage opgaver som under-
støttelse af partnerskab, datakvalitet, udvikling af formidlingsplatform (udinaturen.dk), formidling af
Danmarks Naturstier, analyser samt informationskampagner. Der udarbejdes årligt en afrapportering om
projektet. De statslige midler vil ikke gå til etablering af stier, og der ændres ikke på regler om adgang til
naturen med initiativet. Stier på private arealer kan alene indgå på basis af frivillighed og uden ekspropri-
ation, således at ejendomsretten respekteres.
Side 4
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
Forsøgsordning med frilandsbyer
Landdistrikterne og småøerne har mange aktive borgere og foreninger, der arbejder for at vende en ne-
gativ udvikling, og som har gode idéer til forandring. Forskellige landdistriktskommuner og -aktører pe-
ger på, at nogle lovgivningsmæssige rammer hindrer lokal udvikling, hvorfor mange gode idéer til udvik-
ling støder på grund. Det kan f.eks. være etablering af attraktive boliger, erhvervsudvikling og arbejdsfa-
ciliteter, omsorgsfunktioner, nødvendige services og infrastruktur.
Aftalepartierne er derfor enige om, at der skal igangsættes en afdækning af interessen for deltagelse i en
forsøgsordning med frilandsbyer med henblik på i 1. halvdel af 2023 at træffe beslutning om, hvorvidt
der skal igangsættes en forsøgsordning med frilandsbyer, herunder hvilke regler der med forsøgsordnin-
gen gives frihed fra.
Der er enighed om, at en forsøgsordning med frilandsbyer vil indebære, at 10 udvalgte lokaliteter –
landsbyer på op til 1500 indbyggere eller de 27 småøer – sættes fri af eksisterende lovgivning for at af-
prøve nye tiltag, der kan understøtte udviklingen i landsbyer og på småøer.
Aftaleparterne er enige om at udmønte 2,0 mio. kr. i 2021, finansieret af midler fra Landdistrikts-puljen i
2021, hvor der er et mindreforbrug. Midlerne fordeles med 1,8 mio. kr. til Landdistrikternes Fællesråd til
at nedsætte et projektsekretariat og 0,2 mio. kr. til Sammenslutningen af Danske Småøer til deltagelse
som partner i projektet. Midlerne gives som direkte tilskud og udbetales i rater i perioden 2021-2023.
Projektsekretariatet skal facilitere en kvalificering af ansøgernes interessetilkendegivelser, herunder i for-
hold til afdækning af finansieringsbehov for projektidéer samt identificering af begrænsende regler og
lovgivning. Projektsekretariatet skal indhente ekstern bistand til dette arbejde fra forskningsinstitutioner
med henblik på eksisterende viden.
Side 5
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 44: Oversigt over lovgivning og politiske aftaler
2670391_0006.png
Bilag 1. Økonomioversigt
Tabel 1
Midler til velfungerende provinsbyer og levende landdistrikter
Mio. kr. (2022-pl)
2022
2023
2024
2025
Velfungerende provinsbyer
Fornyelse af bymidter
1
Forsøgsordning med frie bymidter
Fornyelse af bymidter
2
Lokale velfærdscentre
3
DUT-finansiering af krav om strategisk planlægning for bymidter
4
-
-
-
-
-
3,5
25,0
30,0
3,5
25,0
-
3,5
25,0
35,0
35,0
35,0
Levende landdistrikter
Bedre mulighed for borgerdrevne dagligvarebutikker
5
Midler til nedrivning og områdefornyelse
6
Bedre bredbånd i hele landet
7
Danmarks Naturstier – en omvej værd
8
Forsøgsordning med frilandsbyer
9
I alt
6,0
102,5
100,0
-
-
233,5
6,0
-
-
5,0
-
49,5
6,0
-
-
5,0
-
104,5
-
-
-
5,0
-
68,5
Bemærkninger:
1: 180,0 mio. kr. i perioden 2022-2027 fordelt med 25,0 mio. kr. i 2022, 35,0 mio. kr. årligt i 2023-2025 og 25,0 mio. kr.
årligt i 2026-2027. Der kan anvendes op til 3 pct. af bevillingen til administration af midlerne i Bolig- og Planstyrelsen.
2: 100 mio. kr. i perioden 2024-2027. Der kan anvendes op til 3 pct. af bevillingen til administration af midlerne i Bolig-
og Planstyrelsen.
3: Der kan anvendes op til 3 pct. af bevillingen til administration af midlerne i Bolig- og Planstyrelsen.
4: 3,5 mio. kr. årligt i 2023-2026 samt 0,2 mio. kr. årligt varigt.
5: Der kan anvendes op til 3 pct. af bevillingen til afholdelse af administrationsudgifter i Bolig- og Planstyrelsen.
6: Midlerne udmøntes under pulje til landsbyfornyelse, der administreres af Bolig- og Planstyrelsen. Der kan anvendes op
til 0,5 pct. af bevillingen til administration af midlerne i Bolig- og Planstyrelsen.
7: Der kan anvendes op til 3 pct. af bevillingen til administration af midlerne i Energistyrelsen.
8: 5,0 mio. kr. årligt varigt fra 2023.
9: Initiativet omfatter ikke finansiering fra reserven til land og by. Udgifterne til initiativet på i alt 2,0 mio. kr. finansieres af
Landdistriktspuljen, hvor der er et mindreforbrug i 2021.
Side 6