Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 24
Offentligt
2654436_0001.png
Click pictureplaceholder, insert picture via ImageShopper
Introduktion til planloven, sommerhusloven og politiske aftaler m.v.
Februar 2023
Direktør Sigmund Lubanski
1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Materiale til præsentation af ministeren for landdistrikters ressortområde
2654436_0002.png
Dagsorden
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Planloven (forligsbelagt)
Sommerhusloven og campingreglementet
Kolonihaveloven
Testcenterloven
Politiske aftaler
Landdistrikterne
2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Materiale til præsentation af ministeren for landdistrikters ressortområde
2654436_0003.png
1. Planlovens formål
Planloven regulerer den fysiske planlægning.
Den fysiske planlægning sætter rammerne for, hvad arealer i byerne og på landet skal anvendes til.
Kommunerne har hovedansvaret for den fysiske planlægning og administrationen af arealanvendelsen.
Ministeren har særlige beføjelser til at varetage nationale interesser og udstede landsplandirektiver,
herunder i hovedstadsområdet - Fingerplanen.
Planlægningen skal især sikre:
- En hensigtsmæssig udvikling i hele landet og i de enkelte kommuner og lokalsamfund
- Værdifulde bebyggelser, bymiljøer og landskaber
- Gode rammer for erhvervsudvikling og vækst
- De åbne kyster med væsentlig naturværdi og landskabelig værdi
- Biodiversitet og forebyggelse af støjulemper samt forurening af luft, vand og jord
- Inddragelse af offentligheden i planlægningsarbejdet
- Alsidighed i boligsammensætningen
3
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Materiale til præsentation af ministeren for landdistrikters ressortområde
2654436_0004.png
Planlovens temaer
Planloven handler om mange forskellige
emner og temaer, bl.a.:
Detailhandel
Produktionsvirksomheder
Udviklingen af landsbyer
Udbygning med vindkraft og solceller
Klimatilpasning
Landskaber og natur
Kulturmiljøer
Lavbundsarealer
Almene boliger
4
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Materiale til præsentation af ministeren for landdistrikters ressortområde
2654436_0005.png
5
Planloven – to bærende principper
Zoneinddelingen
Stat
Plansystemet
Landsplanlægning
Nationale interesser
Landsplandirektiver
Kommuneplanlægning
Kommune
Kommuneplanstrategi
Kommuneplan
Lokalplanlægning
Lokalplaner
Rød = Byzone
Gul = Sommerhusområde
Grøn= Landzone
5
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Materiale til præsentation af ministeren for landdistrikters ressortområde
2654436_0006.png
Hovedstadsområdets planlægning
Fingerplanen
De overordnede principper for
planlægningen i hovedstadsområdet er
fastsat i planloven, herunder om
byudvikling i håndfladen og byfingrene,
de grønne kiler mellem byfingrene, og
den trafikale infrastruktur.
Ministeren har ansvaret for at
konkretisere de overordnede principper i
Fingerplanen.
Fingerplanen ligger til grund for
kommunernes planlægning
6
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Materiale til præsentation af ministeren for landdistrikters ressortområde
2654436_0007.png
Kommune- og lokalplanlægning
Kommunerne har ansvaret for at udarbejde kommuneplan og lokalplaner
• Kommuneplanen
Har retningslinjer for arealanvendelsen i det åbne land og er grundlag for
landzoneadministrationen i det åbne land og lokalplanlægningen i byer og
sommerhusområder mv. Retningslinjerne handler bl.a. om
• Arealer til byzoner og sommerhusområder
• Landsbyer
• Detailhandelsstruktur
• Naturbeskyttelsesinteresser
• Kystnærhedszonen
• Klimasikring
Lokalplanen
Har bestemmelser om den fremtidige anvendelse og byggeri i et område. De er juridisk
bindende og giver grundejere og naboer forudsigelighed om, hvad der kan ske i området.
Grundejere har krav på at få byggetilladelse, hvis planen og byggeloven er opfyldt. Det giver
investeringssikkerhed.
7
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Materiale til præsentation af ministeren for landdistrikters ressortområde
2654436_0008.png
Landzoneregler
Kommunerne administrerer planlovens landzoneregler:
Kommunen kan give landzonetilladelse eller udarbejde en
lokalplan for anlæg, der ikke med rimelighed kan placeres i
byerne samt til begrænset udvikling i
landsbyerne.
I landzonen er der en umiddelbar ret til at tage overflødige
landbrugsbygninger og andre bygninger i brug til visse
virksomheder eller en bolig.
Byggeri og anlæg mv., der ikke er erhvervsmæssigt
nødvendigt for jordbruget, kræver en landzonetilladelse fra
kommunen.
8
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Materiale til præsentation af ministeren for landdistrikters ressortområde
2654436_0009.png
9
2. Sommerhusloven
- hvad og hvorfor, fortsat?
Udlejning til ferie- og
fritidsformål må ikke blive
erhvervsmæssig
Hvis erhvervsmæssig udlejning
tillades for danskere, skal andre EU-
borgere have samme ret
Sommerhus-protokollen falder
Almindelige danskere skal kunne eje
et sommerhus
Hindrer øget pres på rekreative arealer
9
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Materiale til præsentation af ministeren for landdistrikters ressortområde
2654436_0010.png
Lovforslag om forsøgsordning for udvidet
vintercampering (ændring af sommerhusloven)
Lovforslag udmønter B 77, fra 2021, som et enigt
Erhvervsudvalg har tilsluttet sig
Forsøgsordning – kommuner kan give tilladelse til
vintercampering for højst 5 % af allerede meddelte
campingenheder i en vintertilladelse for hele
vintersæsonen.
Gælder ikke inden for strandbeskyttelseslinjen
eller et klitfredet område, jf.
naturbeskyttelseslovens §§ 8 & 15.
Lovforslaget forventes fremsat feb. 2023 med
henblik på at træde i kraft 1. juli 2023.
Forsøgsordningen bortfalder pr. 28. februar 2025,
hvorefter forsøgsordningen evalueres.
B77
10
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Materiale til præsentation af ministeren for landdistrikters ressortområde
2654436_0011.png
3. Kolonihaveloven
Formål: at beskytte/bevare kolonihaverne i Danmark
Fastsætter regler om:
Varige/ikke-varige kolonihaver
Offentlighedens adgang, ventelister og udlejning til
under markedsprisen.
Kommunerne har tilsynet m. reglernes overholdelse.
11
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Materiale til præsentation af ministeren for landdistrikters ressortområde
2654436_0012.png
5. Aftale om opfølgning på evaluering af
planloven
Hovedtemaerne i aftalen (forlig) mellem S, V, DF og K fra juni 2022 er:
• 1. Klima, grøn omstilling og natur
• 2. Byudvikling mv.
• 3. Nye udviklingsmuligheder ved kysterne og for turisme
• 4. Mobildækning i hele landet
• 5. Forenkling, administrative lettelser og digitalisering
• 6. Klagesystemet
• 7. Ændring af regler i øvrigt
• 8. Køge Bugt Strandpark – modernisering og klimasikring (ikke en
del af forlig)
12
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Materiale til præsentation af ministeren for landdistrikters ressortområde
2654436_0013.png
Klimaaftale om grøn strøm, juni 2022
Stemmeaftale mellem den S, V, SF, RV, EL, K, DF, LA, ALT og KRD
Det fremgår af aftalen:
• at øge energiproduktionen fra landvind og solcelleanlæg
• at en firedobling af den samlede produktion fra solenergi og landvind kræver, at en meget omfattende
arealplanlægning falder på plads i de kommende år
• at staten frem mod 2030 skal spille en aktiv rolle i planlægningen af energiparker på land
• at udbygningen af parkerne skal være markedsdrevet og dermed varetages af private udviklere, mens staten
bidrager via planlægning mv. for at fjerne barrierer herfor.
• at energiparkerne vil være et supplement til den kommunale planlægning af VE-projekter
• at igangsætte en screening for at identificere et antal større områder - fx 10-15 områder – der er egnede til
energiparker
• At der udarbejdes modeller for omfanget af det statslige engagement i planlægningen af energiparkerne, herunder
arbejdsdelingen mellem stat og kommuner.
• At der belyses forskellige modeller, der kan give berørte lokalområder og kommuner et tydeligt
udviklingsperspektiv
13
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Materiale til præsentation af ministeren for landdistrikters ressortområde
2654436_0014.png
Opfølgning på de to aftaler fra juni 2022
Forslag om ændring af planloven m.v. forventes fremsat februar
2023. Det har til formål at udmønte dele af aftale om henholdsvis
planloven og klima – grøn strøm fra 2022.
Forslag om at udvide planlovens formålsbestemmelse og de
nationale interesser til at omfatte klimahensyn på linje med miljø,
natur samt vækst og udvikling.
Mulighed for at planlægge for vindmøller og solceller i herregårds-
og godslandskaber.
Lovforslag for de øvrige dele af aftale om planloven forventes
fremsat til efteråret 2023.
14
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Materiale til præsentation af ministeren for landdistrikters ressortområde
2654436_0015.png
Aftalen Mere liv i bymidter og landdistrikter
Politisk aftale mellem S, V, SF, RV, EL, K, DF, LA, FG, ALT og KRD​ af 29. november 2021.
Aftalepartierne ønsker at understøtte stærke lokalsamfund, hvor bymidterne kan være lokale
samlingspunkter, og hvor der er bedre muligheder for at leve også i landdistrikterne.
Aftalen indeholder følgende elementer:
Velfungerende provinsbyer:
Målrettet byer med 4.000 – 20.000 indbyggere
• I mange af de mindre og mellemstore byer er bymidterne præget af butiksdød.
Aftalepartierne er enige om at igangsætte initiativer, der kan bidrage til, at bymidterne
igen bliver et lokalt samlingspunkt og mødested.
Levende landdistrikter:
Målrettet byer med under 4.000 indbyggere og landdistrikter.
• Der skal være gode muligheder for at leve i alle dele af landet – også uden for byerne.
Aftalepartierne er enige om at igangsætte initiativer, der kan være med til at understøtte
stærke lokalsamfund i små byer, på småøerne og i landdistrikterne.
15
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Materiale til præsentation af ministeren for landdistrikters ressortområde
2654436_0016.png
Mere liv i bymidter
Velfungerende provinsbyer med levende bymidter
Fornyelse af bymidter og lokale velfærdsfunktioner
Der er afsat 180 mio. kr. i perioden 2022-2027 til fornyelse af bymidter og placering af
lokale velfærdscentre. Midlerne fordeles til de ansøgende kommuner på baggrund af en
række objektive kriterier, og der er krav om 40 pct. kommunal medfinansiering.
Der igangsættes en forsøgsordning, hvor op til 14 bymidter sættes fri af eksisterende
lovgivning for at afprøve nye tiltag, der kan understøtte levende bymidter. Det er en
forudsætning, at der etableres lokale velfærdsfunktioner i samarbejde med lokale
aktører. Der er afsat 130 mio. kr. til fornyelse af bymidter og lokale velfærdsfunktioner.
Der er krav om 40 pct. kommunal medfinansiering.
Der indføres et krav i planloven om, at kommunerne i kommuneplanen skal udarbejde
en strategisk planlægning for levende bymidter.
Forsøgsordning med frie bymidter
Strategisk planlægning for bymidter
16
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Materiale til præsentation af ministeren for landdistrikters ressortområde
2654436_0017.png
Mere liv i landdistrikter
Levende landdistrikter
Bedre muligheder for borgerdrevne dagligvarebutikker
Der er afsat 6 mio. kr. årligt i 2022-2024 til medfinansiering af etablering og udvikling af
borgerdrevne dagligvarebutikker, herunder tilskud til udarbejdelse af virksomhedsplan,
indkøb af inventar, ombygning, overtagelse eller opførelse af butikslokaler samt
initiativer til understøttelse af butikkens funktion som omdrejningspunkt for et lokalt,
socialt fællesskab.
Forskellige landdistriktskommuner og -aktører peger på, at nogle lovgivningsmæssige
rammer hindrer lokal udvikling, hvorfor mange gode idéer til udvikling støder på grund.
Der er igangsat en afdækning af interessen for deltagelse i en forsøgsordning med
frilandsbyer med henblik på i 1. halvdel af 2023 at træffe beslutning om, hvorvidt der
skal igangsættes en forsøgsordning med frilandsbyer, herunder hvilke regler der med
forsøgsordningen gives frihed fra.
Forsøgsordning med frilandsbyer
17
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Materiale til præsentation af ministeren for landdistrikters ressortområde
2654436_0018.png
6. Landdistriktsudvikling
Udvikling af landdistrikterne og de små øsamfund
gennem en række ordninger:
National landdistriktspulje
Lokale aktionsgrupper (LAG)
National FLAG
18
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 24: Materiale til præsentation af ministeren for landdistrikters ressortområde
2654436_0019.png
Tak for ordet
19