Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 20
Offentligt
2651254_0001.png
UDKAST 27. juni 2022
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del - Bilag 20
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsfor-
mål m.v. og campering m.v.
(Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
§1
I lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campe-
ring m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 949 af 3. juli 2013, som ændret ved § 21
i lov nr. 86 af 28. januar 2014, § 16 i lov nr. 1658 af 20. december 2016 og
§ 1 i lov nr. 368 af 9. april 2019, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3 a.
Indenrigs- og boligministeren fastsætter regler om en forsøgsord-
ning, hvorefter kommunalbestyrelsen kan tillade udvidet vintercampering
indtil den 28. februar 2025 på en campingplads med tilladelse til vintercam-
pering, jf. § 3, der er meddelt senest den 30. juni 2023.«
2.
I
§ 10 a, stk. 2,
ændres »§ 2, stk. 2 og 3, og § 3, jf. § 1, stk. 1, nr. 3, og
stk. 3« til: »§ 2, stk. 2 og 3, § 3 og § 3 a, jf. § 1, stk. 1, nr. 3, og stk. 3.«
3.
I
§ 10 b, stk. 2,
ændres »§ 2, stk. 3, og § 3,« til: »§ 2, stk. 3, § 3 og § 3 a,«.
4.
I
§ 10 e, stk. 1,
indsættes som
2.
og
3. pkt.:
»Kommunalbestyrelsens af-
gørelser efter regler fastsat med hjemmel i § 3 a kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed. De kommunale tilsynsmyndigheder fører ikke til-
syn med kommunalbestyrelsens afgørelser efter regler fastsat med hjemmel
i § 3 a.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2023, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Loven ophæves den 28. februar 2025.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget udmønter forslag til folketingsbeslutning B 77, der blev frem-
sat den 6. november 2020 på initiativ fra Dansk Folkeparti (Folketingsti-
dende Tillæg A, Folketinget 2020-21). Af beretningen afgivet den 30. juni
2021 af Erhvervsudvalget i forbindelse med beslutningsforslaget fremgår
bl.a.: ”På
baggrund af initiativ fra Dansk Folkeparti er udvalget enige om
at pålægge regeringen at fremsætte et lovforslag, der gør det muligt for
kommunerne at dispensere fra kravet om, at man kun må opholde sig på
campingpladser i maksimalt 15-20 dage ad gangen i perioden fra den 1.
november til den 28. februar. I første omgang kan dispensationsordningen
etableres som en forsøgsordning, der skal evalueres efter en given tidsperi-
ode, eksempelvis 2 år.”
(Folketingstidende, Tillæg B, Folketinget 2020-21).
Det fremgår videre af beretningen, at ”…
kommunerne skal vises den tillid,
at de får mulighed for at tage stilling til anmodninger fra campingplads-
ejere, der ønsker at holde campingpladsen åben for en begrænset kreds af
beboere i perioden fra den 1. november til den 28. februar, og samtidig skal
danskerne vises den tillid og frihed, der ligger i retten til selv at have ind-
flydelse på, hvordan man bor, lever og holder ferie.”.
Med lovforslaget gøres det muligt for kommunerne at tillade udvidet vinter-
campering i to fulde vintersæsoner som led i en forsøgsordning. Forsøgs-
ordningen omfatter kun campingpladser, der på tidspunktet for ordningens
ikrafttræden allerede har tilladelse til vintercampering, dvs. campering i pe-
rioden 1. november – 28. februar.
I forsøgsordningen kan der gives tilladelse til udvidet vintercampering på
højst 5 pct. af de enheder på en campingplads, der allerede må benyttes til
vintercampering. Derved sikres det, at campingpladserne kan bibeholdes
som rekreative områder, der er tilgængelige for hele befolkningen og giver
mulighed for en eftertragtet ferieform.
På baggrund af beretningen vil Indenrigs- og Boligministeriet forestå en
evaluering af forsøgsordningen efter udløbet af forsøgsperioden.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidet vintercampering
2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0003.png
2.1.1. Gældende ret
Sommerhusloven blev vedtaget i 1972 som optakt til Danmarks indtræden i
De Europæiske Fællesskaber (EF). Loven omfatter både helårs- og fritids-
ejendomme samt arealer, der udlejes til campering (campingpladser). Loven
gælder uanset den enkelte ejendoms zonestatus, det vil sige i både byzone,
landzone og sommerhusområde.
Man forventede, at der med optagelsen i EF ville følge et markant pres på
det danske ferieboligmarked og dermed også på de rekreative arealer. For at
begrænse presset for bl.a. nye arealudlæg til rekreative formål blev mulig-
hederne for erhvervsmæssig udlejning af fast ejendom til rekreative formål
væsentligt indskrænket med et krav om en særlig udlejningstilladelse.
Hovedformålet med sommerhusloven er således at hindre et øget pres på
landets rekreative arealer og at supplere lov om erhvervelse af fast ejendom,
så denne ikke omgås. Lov om erhvervelse af fast ejendom administreres af
Justitsministeriet. Sommerhuslovens regler om erhvervsmæssig udlejning
har til stadighed været administreret restriktivt for at sikre, at udlejning af
fast ejendom til ferie- og fritidsformål ikke kan blive et erhverv for ejerne.
Der er dog samtidig forudsat nogle særlige kategorier, hvor en tilladelse til
erhvervelse og/eller udlejning skal kunne lade sig gøre. Ét af disse tilfælde
er udlejning af arealer til campering, som er lovlig erhvervsmæssig udlej-
ning, forudsat tilladelse gives.
Det følger desuden af forarbejderne til sommerhusloven, at loven skal med-
virke til at tilvejebringe alternativer til den traditionelle sommerhusbebyg-
gelse langs landets kyster, herunder campingpladser.
Bekendtgørelse nr. 319 af 28. marts 2019 om tilladelse til udlejning af are-
aler til campering og om indretning og benyttelse af campingpladser (cam-
pingreglementet) er udstedt med hjemmel i bl.a. sommerhusloven. Cam-
pingreglementet regulerer campingpladsers etablering, ændringer, indret-
ning og drift.
Hovedformålet med campingreglementet er at sikre, at campingpladserne
har en tilfredsstillende standard og ikke udvikler sig til sommerhuslignende
områder eller til helårsbeboelse, samt at der skabes gode rammer for cam-
pingerhvervet under hensyn til de planlægningsmæssige og natur- og land-
skabsmæssige interesser.
Reglementet gælder for campingpladser, hvorved forstås arealer, som er-
hvervsmæssigt eller for et tidsrum på mere end seks uger årligt udlejes eller
3
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0004.png
fremlejes til dag- og natophold i campingenheder. Campingenheder kan
være telte, campingvogne, autocampere, mobilehomes, campinghytter m.v.
Reglementet omfatter alle campingpladser, uanset om de er i offentligt eller
privat eje, og uanset hvornår de er etableret.
Kommunalbestyrelsen er i medfør af sommerhuslovens § 2, stk. 2, bemyn-
diget til at meddele tilladelse til at udleje arealer til campering, jf. camping-
reglementets § 2, stk.1, og behandler ansøgninger herom. Kravet om udlej-
ningstilladelse følger af sommerhuslovens § 1, stk. 1, nr. 3, jf. § 2, stk. 1, og
omfatter udlejere, dvs. såvel ejere som brugere (forpagtere m.v.).
Efter sommerhuslovens § 3 kan indenrigs- og boligministeren fastsætte for-
skrifter om indretning og benyttelse af campingpladser. Denne bestemmelse
indgår ligeledes i hjemmelsgrundlaget for de gældende regler i campingreg-
lementet, herunder om vintercampering.
Perioden for lovlig anvendelse af campingpladser er reguleret i campingreg-
lementets § 9, stk. 1, hvorefter en campingplads må benyttes til campering i
perioden 1. marts-31. oktober, medmindre udlejningstilladelsen bestemmer
andet.
Det fremgår af § 4 i campingreglementet, at kommunalbestyrelsen kan med-
dele tilladelse til vintercampering, hvilket ifølge campingreglementets § 10
medfører, at campingpladsen kan benyttes til kortvarige ophold af 15-20 da-
ges varighed, weekender m.v. i perioden 1. november-28. februar.
Det følger desuden af § 10 i campingreglementet, at vintercampering i givet
fald skal ske på en af kommunalbestyrelsen nærmere afgrænset del af cam-
pingpladsen. Arealet til vintercampering kan udgøre et areal, der svarer til
højst 70 pct. af det tilladte antal campingenheder. Bestemmelsen gælder
også for bestående campingpladser med tilladelse til vintercampering. For
enkelte bestående campingpladsers vedkommende omfatter tilladelsen til
vintercampering større dele eller hele campingpladsens kapacitet. Kommu-
nalbestyrelsen kan undtagelsesvist tillade et større vintercamperingsareal,
såfremt mere end 70 pct. af campingpladsens areal var til rådighed for vin-
tercampering den 6. februar 2000.
Det fremgår af vejledning nr. 9426 af 2. juli 2020 om campingreglementet,
at når kommunalbestyrelsen skal afveje de samfundsmæssige hensyn i for-
bindelse med behandling af en ansøgning om vintercampering, skal kom-
munalbestyrelsen være særligt opmærksom på risikoen for, at campingplad-
4
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0005.png
sen – idet den benyttes hele året – ikke overgår til egentlig sommerhusbe-
boelse/helårsbeboelse. Der bør derfor alene meddeles tilladelse til vinter-
campering, såfremt der skønnes at være et særligt behov for campering i
vintersæsonen, f.eks. på grund af campingpladsens beliggenhed i nærheden
af særlige friluftsaktiviteter o.l.
Af beskyttelseshensyn er det i campingreglementets § 10, stk. 5, fastsat, at
kommunalbestyrelsen ikke kan meddele tilladelse til vintercampering, hvis
campingpladsen er beliggende i et område, der i kommuneplanen (eller i en
helt eller delvist opretholdt regionsplanretningslinje) er udpeget som særligt
værdifuldt landskabsområde, naturområde el.lign. Bestemmelsen gælder
dog ikke for campingpladser, som i henhold til tilladelse meddelt før den 7.
februar 2000 kan benyttes til vintercampering. Kommunalbestyrelsen har
således mulighed for at give en ny ejer eller forpagter af en sådan camping-
plads tilladelse til vintercampering, selvom campingpladsen ligger i et af de
nævnte områder.
2.1.1.1. Tilsyn og straf
Det fremgår af sommerhuslovens § 10 a, stk. 2, at kommunalbestyrelsen
påser overholdelsen af reglerne i lovens § 4 om campinghytter mv. og af
reglerne, der er fastsat i campingreglementet.
Tilsynet med overholdelse af campingreglementet og de tilladelser, der er
meddelt med hjemmel i sommerhuslovens § 2, jf. § 1, stk. 1, nr. 3, og cam-
pingreglementet, påhviler dermed kommunalbestyrelsen. Det følger af som-
merhuslovens § 10 a, stk. 6 og 7, at kommunalbestyrelsen skal påse, at på-
bud og forbud efterkommes, og at vilkår fastsat i tilladelser overholdes, samt
at kommunalbestyrelsen har pligt til at reagere, når den bliver opmærksom
på et ulovligt forhold, medmindre der er tale om forhold af ganske under-
ordnet betydning.
Efter sommerhuslovens § 10 b, stk. 2, kan der i forskrifter, som fastsættes i
henhold til lovens § 2, stk. 3, og § 3 – herunder sagsbehandlingsregler for
meddelelse af tilladelse efter loven og regler udstedt i medfør heraf samt
regler om indretning og benyttelse af campingpladser – fastsættes straf af
bøde for overtrædelse af bestemmelserne i forskrifterne.
2.1.1.2. Klage
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter campingreglementet kan påklages
til Planklagenævnet, jf. sommerhuslovens § 10 e, stk. 1. Klage har opsæt-
tende virkning, medmindre klagenævnet bestemmer andet.
5
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0006.png
Klageberettigede er adressaten for afgørelsen, offentlige myndigheder og
enhver med individuel væsentlig interesse i afgørelsen, jf. sommerhuslovens
§ 10 e, stk. 2.
2.1.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Et enigt Erhvervsudvalg har pålagt regeringen at fremsætte et lovforslag,
der, som en forsøgsordning, ”…
gør det muligt for kommunerne at dispen-
sere fra kravet om, at man kun må opholde sig på campingpladser i maksi-
malt 15-20 dage ad gangen i perioden fra den 1. november til den 28. fe-
bruar”.
Det foreslås på den baggrund, at der indføres en forsøgsordning for udvidet
vintercampering.
Forsøgsordningen foreslås at muliggøre udvidet vintercampering på cam-
pingpladser, der allerede ved ordningens foreslåede ikrafttræden den 1. juli
2023 har tilladelse til vintercampering, jf. lovforslagets § 1, nr. 1. Bestem-
melsen vil give indenrigs- og boligministeren bemyndigelse til at fastsætte
regler om forsøgsordningen i campingreglementet, således at kommunalbe-
styrelsen vil kunne tillade udvidet vintercampering indtil den 28. februar
2025 på sådanne campingpladser. Forsøgsordningen vil dermed komme til
at omfatte to vintersæsoner, dvs. vintersæsonerne 2023-24 og 2024-25.
Det er hensigten, at indenrigs- og boligministeren ved udnyttelse af den fo-
reslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om forsøgsordningen i cam-
pingreglementet vil sikre, at de betingelser og forhold, der er beskrevet ne-
denfor, vil fremgå af campingreglementet.
Kommunalbestyrelsen vil kunne beslutte at give en forsøgstilladelse på bag-
grund af en ansøgning fra en campingpladsejer eller -forpagter, som allerede
har tilladelse til vintercampering, og som ønsker at give campister mulighed
for udvidet vintercampering i perioden fra den 1. november til den 28. fe-
bruar. Forsøgstilladelsen vil blive givet som et tillæg til ansøgerens eksiste-
rende tilladelse til vintercampering.
Ved behandlingen af en ansøgning om forsøgstilladelse til udvidet vinter-
campering vil kommunalbestyrelsen kunne inddrage hensyn til bl.a. natur-
værdier, turisme, trafikale forhold samt erhvervs- og beskæftigelsesmæssige
forhold. Desuden vil hensyn til campingpladsens standard m.v., herunder
faciliteter, sanitære forhold og infrastruktur i relation til campingpladsens
beliggenhed i kommunen, kunne inddrages.
6
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0007.png
En forsøgstilladelse til udvidet vintercampering vil som udgangspunkt kun
kunne gives til campingpladser, der ifølge kommuneplanen (eller en helt
eller delvist opretholdt regionsplanretningslinje) ligger uden for særligt vær-
difuldt landskabsområde, naturområde el.lign. – svarende til den gældende
begrænsning for kommunalbestyrelsen til at tillade vintercampering, jf.
campingreglementets § 10, stk. 5. Dermed sikres det, at sådanne områder
fortsat vil have perioder med begrænset aktivitet, hvilket nedsætter påvirk-
ningen af områderne. Det skal være med til at sikre en bevarelse af områ-
dernes naturmæssige, landskabelige og rekreative kvaliteter.
Der kan være gældende vintertilladelser til campingpladser beliggende i
særligt værdifuldt landskabsområde, naturområde el.lign., hvor vintertilla-
delsen har været meddelt før den 7. februar 2000. Disse campingpladser fik
lov til at beholde deres vintertilladelse i forbindelse med, at nye regler blev
indført det pågældende år. Disse campingpladser vil som udgangspunkt ikke
blive omfattet af forsøgsordningen. Såfremt en campingplads ligger delvist
inden for særligt værdifuldt landskabsområde, naturområde el.lign. og har
en vintertilladelse fra før den 7. februar 2000, vil dog den del af vintertilla-
delsens enhedspladser, der ligger uden for det pågældende område, kunne
omfattes af en forsøgstilladelse.
En forsøgstilladelse til udvidet vintercampering vil endvidere ikke kunne
gives til campingpladser, der ligger inden for strandbeskyttelseslinjen eller
et klitfredet område, jf. herved §§ 8 og 15 i lov om naturbeskyttelse.
Kommunalbestyrelsen vil alene kunne give tilladelse til udvidet vintercam-
pering på en begrænset andel af det tilladte antal vintercamperingspladser
på en campingplads. Hensigten med denne begrænsning er at sikre, at cam-
pingpladser fortsat primært vil fungere som rekreative feriesteder for turi-
ster. Kommunalbestyrelsen vil således maksimalt kunne tillade udvidet vin-
tercampering på 5 pct. af det tilladte antal vintercamperingspladser på en
campingplads. Det indebærer, at der eksempelvis vil kunne opnås tilladelse
til udvidet vintercampering på 3-4 enhedspladser på en lille campingplads
med 100 campingenheder og 20-25 enhedspladser på en stor campingplads
med 700 campingenheder.
En tilladelse til udvidet vintercampering vil indebære, at det i relation til de
berørte enhedspladser vil blive muligt for campingpladsejer/-forpagter at
indgå lejeaftaler med campister om ophold af længere varighed end den ek-
sisterende begrænsning på 15-20 dage, weekender m.v. i vintermånederne.
Som konsekvens vil man kunne campere hele året på en campingplads.
7
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0008.png
Ifølge gældende regler i campingreglementet kan vinterophold foregå i cam-
pingvogne, telte m.v., hvis kommunalbestyrelsen har givet tilladelse til vin-
tercampering. Det er Indenrigs- og Boligministeriets vurdering, at camping-
hytter, visse mobilehomes og andet, der må sidestilles med campinghytter,
ikke bør indgå i den foreslåede forsøgsordning, idet udvidet vintercampe-
ring ved benyttelse af sådanne mere eller mindre stationære campingenhe-
der vil kunne føre til sommerhuslignende tilstande på de pågældende cam-
pingpladser, hvilket ikke vil være i overensstemmelse med campingregler-
nes formål.
Udvidet vintercampering vil på den baggrund alene kunne ske i camping-
vogne og autocampere.
Desuden bør udvidet vinterophold i campingvogne og autocampere alene
kunne ske i campingenheder med produktionsår efter 2000, idet sådanne en-
heder vurderes som egnede til traditionel vintercampering i Danmark. En
campingpladsejer/-forpagter, der har modtaget en forsøgstilladelse til udvi-
det vintercampering, vil derfor kun kunne indgå aftaler om udvidet vinter-
campering med campister, der anvender en campingvogn eller autocamper
produceret efter år 2000.
Det er endvidere hensigten, at indenrigs- og boligministeren ved fastsættel-
sen af regler om forsøgsordningen i campingreglementet vil sikre, at æn-
dringerne af campingreglementet træder i kraft den 1. juli 2023 – svarende
til den i lovforslagets § 2 foreslåede ikrafttrædelse. Indenrigs- og boligmi-
nisteren forventes i den forbindelse tillige at sikre, at reglerne i campingreg-
lementet om forsøgsordningen automatisk vil blive ophævet den 28. februar
2025, idet der henvises til den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 2
om automatisk ophævelse af loven den 28. februar 2025.
2.1.2.1. Udsatte borgere
Det fremgår af Erhvervsudvalgets beretning, at ”…
kommunerne ved be-
handling af dispensationsansøgninger skal tage højde for de enkelte beboe-
res forhold, herunder navnlig om der er mindreårige blandt de beboere,
campingpladsejeren ønsker at have boende vinteren over. […] Der kan
være stor forskel på de familier, der ønsker at kunne opholde sig på en cam-
pingplads i vintermånederne, og derfor bør kommunen også tage højde for
den enkelte borgers, den enkelte families og det enkelte barns behov…”.
Social- og Ældreministeriet oplyser, at det fremgår af serviceloven, at kom-
munalbestyrelsen allerede skal føre tilsyn med de forhold, hvorunder børn
og unge under 18 år samt vordende forældre i kommunen lever. Tilsynet
8
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0009.png
omfatter alle børn og unge, der har ophold i kommunen, også selv om deres
ophold er af midlertidig karakter. Det betyder, at tilsynet også omfatter børn
og unge på ferieophold, samvær, m.v., uanset om barnet eller den unge har
opholdskommune i en anden kommune. Den kommune, hvori barnet eller
den unge har midlertidigt ophold, har således pligt til både at føre tilsyn med
barnet eller den unge, og til at iværksætte nødvendige øjeblikkelige foran-
staltninger, hvis barnet eller den unge har behov herfor. Tilsynsforpligtelsen
vil dermed også gælde, hvis et barn tager ophold med familien på en vinter-
campingplads.
Social- og Ældreministeriet oplyser videre, at en kommune ifølge gældende
regler i serviceloven har en pligt til at tilbyde rådgivning, støtte og hjælp til
borgere, uanset hvor de bor, herunder tilbyde en særlig indsats til voksne
med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale pro-
blemer. Det gælder også, hvis borgeren har taget ophold på en camping-
plads.
Indenrigs- og Boligministeriet oplyser, at en kommune ifølge lov om anvis-
ning af almene boliger har mulighed for at anvise en bolig til helårsbeboelse
til enkeltpersoner og familier med særlige behov.
På den baggrund er det Indenrigs- og Boligministeriets vurdering, at for-
søgsordningen bør etableres uden en tilladelsesordning for den enkelte fa-
milies udvidede vinterophold på en til formålet godkendt campingplads, da
serviceloven og almenboligloven allerede i dag udgør et sikkerhedsnet for
udsatte borgere.
2.1.2.2. Evaluering af forsøgsordningen
Efter udløbet af forsøgsordningen den 28. februar 2025 vil Indenrigs- og
Boligministeriet (Bolig- og Planstyrelsen) forestå en evaluering af ordnin-
gen. Evalueringen vil bl.a. kunne vise, i hvilket omfang forsøgsordningen
er blevet udnyttet. Endvidere vil fordele og ulemper kunne beskrives, her-
under eventuelle sundhedsmæssige og boligsociale konsekvenser samt pres-
set på de rekreative arealer.
2.1.2.3. Tilsyn og straf
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen, der allerede har tilsynet med cam-
pingpladser, herunder overholdelse af meddelte udlejningstilladelser, også
vil skulle føre tilsyn med overholdelsen af de foreslåede regler om udvidet
9
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0010.png
vintercampering og afgørelser truffet efter disse regler. Kommunalbestyrel-
sens reaktioner som tilsynsmyndighed vil som udgangspunkt skulle rettes
mod ejeren eller forpagteren af den enkelte campingplads.
Det indebærer, kommunalbestyrelsen vil skulle påse, at vilkår i et tillæg om
adgang til udvidet vintercampering overholdes og evt. påbud efterkommes,
ligesom kommunalbestyrelsen vil skulle reagere på et ulovligt forhold, med-
mindre forholdet er af ganske underordnet betydning. Det vil eksempelvis
ikke være af ganske underordnet betydning, hvis en campingpladsejer/-for-
pagter indgår aftaler med campister om udvidet vintercampering ved brug
af campingvogne eller autocampere, der er produceret før år 2000.
Det foreslås endvidere, at der i forbindelse med indenrigs- og boligministe-
rens fastsættelse af regler om forsøgsordningen i campingreglementet vil
kunne fastsættes regler om straf af bøde for overtrædelse af reglerne om
udvidet vintercampering.
2.1.2.4. Klageadgang m.v.
Planklagenævnet er i dag klagemyndighed for afgørelser truffet efter cam-
pingreglementet. Klageberettigede er adressaten for afgørelsen, offentlige
myndigheder og enhver med individuel væsentlig interesse i afgørelsen.
Rettidig klage har opsættende virkning for den påklagede afgørelse, med-
mindre klagenævnet bestemmer andet.
På baggrund af forsøgsordningens begrænsede omfang og varighed – mu-
lighed for tilladelse til udvidet vintercampering på højst 5 pct. af de enheder
på en campingplads, der allerede må benyttes til vintercampering, i to vin-
tersæsoner (vintersæsonerne 2023-24 og 2024-25) – foreslås det, at kom-
munalbestyrelsens afgørelser om udvidet vintercampering ikke vil kunne
påklages til anden administrativ myndighed.
De kommunale tilsynsmyndigheder vil, som konsekvens af forslaget om, at
kommunalbestyrelsens afgørelser om udvidet vintercampering ikke vil
kunne påklages til anden administrativ myndighed, få en kompetence til at
føre tilsyn med disse afgørelser, som de ikke har efter gældende lovgivning.
Eftersom dette ikke er hensigten, foreslås, at de kommunale tilsynsmyndig-
heder ligeledes afskæres fra at føre tilsyn med kommunalbestyrelsens afgø-
relser om udvidet vintercampering. Der henvises til ovenstående begrun-
delse for at afskære adgangen til at klage til Planklagenævnet.
10
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0011.png
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Den foreslåede forsøgsordning vil medføre, at kommunerne skal behandle
ansøgninger fra campingpladsejere og -forpagtere, som allerede har tilla-
delse til vintercampering og ønsker at give campister mulighed for udvidet
vintercampering i den toårige forsøgsperiode. Det vurderes, at der vil blive
tale om enkel sagsbehandling med begrænset tidsforbrug, idet kommuner-
nes bedømmelse af de konkrete sager i høj grad vil være bestemt af objektive
kriterier, der vil fremgå af de regler om forsøgsordningen, som indenrigs-
og boligministeren forventes at fastsætte med hjemmel i den foreslåede be-
stemmelse i sommerhuslovens § 3 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Samlet set vurderes det, at lovforslaget alene vil have ubetydelige økonomi-
ske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for kommunerne.
Lovforslaget medfører ubetydelige udgifter for staten.
Lovforslaget medfører ingen konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører begrænsede positive økonomiske konsekvenser og
ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indebærer, at borgernes adgang til administrativ rekurs vil
blive afskåret, idet det foreslås, at kommunalbestyrelsens afgørelser om ud-
videt vintercampering ikke vil kunne påklages til anden administrativ myn-
dighed. Baggrunden for denne del af lovforslaget er forsøgsordningens be-
grænsede omfang og varighed. Ordningen vil således give mulighed for til-
ladelse til udvidet vintercampering på højst 5 pct. af de enheder på en cam-
pingplads, der allerede må benyttes til vintercampering, i to vintersæsoner
(vintersæsonerne 2023-24 og 2024-25).
Lovforslaget afskærer endvidere de kommunale tilsynsmyndigheder fra at
føre tilsyn med kommunalbestyrelsens afgørelser om udvidet vintercampe-
ring. Herved undgås, at de kommunale tilsynsmyndigheder får kompetence
til at føre tilsyn med disse afgørelser, som de ikke har efter gældende lov-
givning.
Lovforslaget ændrer ikke på mulighederne for at indbringe en sag for dom-
stolene eller at rette henvendelse til Folketingets Ombudsmand.
11
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0012.png
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke væsentlige negative konsekvenser for klimaet
på grund af forsøgsordningens begrænsede omfang og varighed.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke væsentlige negative miljø- og naturmæssige
konsekvenser på grund af forsøgsordningens begrænsede omfang og varig-
hed.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den […] til den […] været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
[…]
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Stat – ingen
Kommuner – ubetydelige konse-
kvenser
Regioner - ingen
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ja – begrænsede indtægter
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Stat – ubetydelige udgifter
Kommuner – ubetydelige konse-
kvenser
Regioner - ingen
Ingen
Ingen
12
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0013.png
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Administrativ klageadgang og de
kommunale tilsynsmyndigheders til-
syn afskæres.
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ingen
Ja
Nej X
13
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0014.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ifølge sommerhuslovens § 2, stk. 2, kan indenrigs- og boligministeren be-
myndige kommunalbestyrelsen til efter retningslinjer fastsat af ministeren
at træffe afgørelse om meddelelse af tilladelser efter lovens § 2, stk. 1.
Sommerhuslovens § 3 bemyndiger indenrigs- og boligministeren til at fast-
sætte forskrifter om indretning og benyttelse af campingpladser.
Bestemmelserne i sommerhuslovens § 2, stk. 2, og § 3 er i dag udnyttet til
at fastsætte regler i campingreglementet om bl.a. kommunernes adgang til
at meddele tilladelse til campingpladsejers/-forpagters udlejning til vinter-
campering.
I campingreglementet er det fastlagt, at der med vintercampering forstås
kortvarige ophold af 15-20 dages varighed, weekender m.v., i perioden 1.
november-28. februar.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1. i de al-
mindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det følger af den foreslåede
§ 3 a,
at indenrigs- og boligministeren fastsætter
regler om en forsøgsordning, hvorefter kommunalbestyrelsen kan tillade ud-
videt vintercampering indtil den 28. februar 2025 på en campingplads med
tilladelse til vintercampering, jf. § 3, der er meddelt senest den 30. juni 2023.
Det forventes, at indenrigs- og boligministeren efter den foreslåede bestem-
melse i § 3 a vil fastsætte regler i campingreglementet for den ny forsøgs-
ordning. Ændringerne af campingreglementet forventes at træde i kraft den
1. juli 2023.
Forsøgsordningen i dette lovforslag har bl.a. som formål, at borgere skal
kunne campere hele året på en campingplads inden for den toårige forsøgs-
periode. Indenrigs- og Boligministeriet vurderer, at bestemmelserne i som-
merhuslovens § 2, stk. 2, og § 3 ikke udgør en tilstrækkeligt klar hjemmel
til at fastsætte regler om en forsøgsordning med dette indhold. Derfor fore-
slås bestemmelsen i § 3 a, som er ny.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0015.png
Forsøgsordningen vil give kommunalbestyrelsen mulighed for at meddele
en forsøgstilladelse på baggrund af en ansøgning fra en campingpladsejer
eller -forpagter, som allerede har tilladelse til vintercampering, og som øn-
sker at give campister mulighed for udvidet vintercampering i perioden fra
den 1. november til den 28. februar.
Den foreslåede bestemmelse i § 3 a vil medføre, at kommunalbestyrelsen
kan vælge enten at meddele forsøgstilladelse eller at afslå en ansøgning om
udvidet vintercampering på baggrund af en konkret vurdering i hvert enkelt
tilfælde. Ved behandlingen af en ansøgning om forsøgstilladelse vil kom-
munalbestyrelsen kunne inddrage hensyn til bl.a. naturværdier, turisme, tra-
fikale forhold samt erhvervs- og beskæftigelsesmæssige forhold. Desuden
vil hensyn til campingpladsens standard m.v., herunder faciliteter, sanitære
forhold og infrastruktur i relation til campingpladsens beliggenhed i kom-
munen, kunne inddrages.
Det forventes fastsat i campingreglementet, at en forsøgstilladelse til udvi-
det vintercampering som udgangspunkt kun vil kunne gives til camping-
pladser, der ifølge kommuneplanen (eller en helt eller delvist opretholdt re-
gionsplanretningslinje) ligger uden for særligt værdifuldt landskabsområde,
naturområde el.lign. – svarende til den gældende begrænsning for kommu-
nalbestyrelsen til at tillade vintercampering, jf. campingreglementets § 10,
stk. 5. Dermed sikres det, at sådanne områder fortsat vil have perioder med
begrænset aktivitet, hvilket nedsætter påvirkningen af områderne. Det skal
være med til at sikre en bevarelse af områdernes naturmæssige, landskabe-
lige og rekreative kvaliteter.
Der kan være gældende vintertilladelser til campingpladser beliggende i
særligt værdifuldt landskabsområde, naturområde el.lign., hvor vintertilla-
delsen har været meddelt før den 7. februar 2000. Disse campingpladser fik
lov til at beholde deres vintertilladelse i forbindelse med, at nye regler blev
indført det pågældende år. Disse campingpladser vil som udgangspunkt ikke
blive omfattet af forsøgsordningen. For så vidt angår campingpladser, der
ligger delvist inden for særligt værdifuldt landskabsområde, naturområde
el.lign. og har en vintertilladelse fra før den 7. februar 2000, henvises til den
nærmere beskrivelse i lovforslagets pkt. 2.1.2.
En forsøgstilladelse til udvidet vintercampering vil endvidere ikke kunne
gives til campingpladser, der ligger inden for strandbeskyttelseslinjen eller
et klitfredet område, jf. herved §§ 8 og 15 i lov om naturbeskyttelse.
15
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0016.png
Det forventes tillige fastsat i campingreglementet, at kommunalbestyrelsen
maksimalt vil kunne tillade udvidet vintercampering på 5 pct. af det tilladte
antal vintercamperingspladser på en campingplads.
En tilladelse til udvidet vintercampering vil indebære, at det i relation til de
berørte enhedspladser vil blive muligt for campingpladsejer/-forpagter at
indgå lejeaftaler med campister om ophold af længere varighed end den ek-
sisterende begrænsning på 15-20 dage, weekender m.v. i vintermånederne.
Som konsekvens vil man kunne campere hele året på en campingplads.
Det forventes fastsat i campingreglementet, at udvidet vintercampering
alene vil kunne ske i campingvogne og autocampere, og at disse skal være
produceret efter år 2000, idet sådanne enheder vurderes som egnede til tra-
ditionel vintercampering i Danmark.
En campingpladsejer/-forpagter, der har modtaget en forsøgstilladelse til
udvidet vintercampering, vil derfor kun kunne indgå aftaler om udvidet vin-
tercampering med campister, der anvender en campingvogn eller autocam-
per produceret efter år 2000.
En forsøgstilladelse til udvidet vintercampering vil skulle meddeles som et
tillæg til ansøgerens eksisterende tilladelse til vintercampering. Der vil
kunne fastsættes vilkår i en forsøgstilladelse.
Forsøgstilladelse til udvidet vintercampering vil blive meddelt som en tids-
begrænset tilladelse, der udløber senest den 28. februar 2025, hvor hele for-
søgsordningen ophæves. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 2
nedenfor.
Der henvises generelt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger for en nærmere beskrivelse af forsøgsordningen om udvidet vintercam-
pering.
Til nr. 2
Efter § 10 a, stk. 2, i sommerhusloven påser kommunalbestyrelsen overhol-
delsen af bl.a. de regler, der er fastsat med hjemmel i lovens § 2, stk. 2 og 3,
og § 3, jf. § 1, stk. 1, nr. 3, og stk. 3. Dette vil sige, at kommunalbestyrelsen
er tilsynsmyndighed for de gældende regler, der er fastsat om campingplad-
ser. Kommunalbestyrelsens reaktioner skal som udgangspunkt rettes mod
campingpladsens udlejer (ejer/forpagter).
16
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0017.png
Den foreslåede ændring til
§ 10 a, stk. 2,
vil medføre, at kommunalbestyrel-
sen også vil skulle påse, at campingpladsens udlejer (ejer/forpagter) over-
holder de regler, der vil blive fastsat med hjemmel i § 3 a.
Til nr. 3
Ifølge sommerhuslovens § 10 b, stk. 2, kan der i forskrifter, som fastsættes
i henhold til lovens § 2, stk. 3, og § 3, fastsættes straf af bøde for overtræ-
delser af bestemmelserne i forskrifterne.
Den foreslåede ændring til
§ 10 b, stk. 2,
vil medføre, at der ved ændringen
af campingreglementet vil blive fastsat regler om straf af bøde for camping-
udlejerens overtrædelse af reglerne om udvidet vintercampering.
Til nr. 4
Efter sommerhuslovens § 10 e, stk. 1, kan afgørelser truffet efter §§ 2 og 8
af indenrigs- og boligministeren, afgørelser truffet efter forskrifter fastsat i
medfør af § 3, og afgørelser truffet efter bemyndigelse af en kommunalbe-
styrelse, jf. § 2, stk. 2, påklages til Planklagenævnet. Bestemmelsen i § 10
e, stk. 1, medfører, at afgørelser truffet efter campingreglementet kan påkla-
ges til Planklagenævnet.
Det foreslås, at der i
§ 10 e, stk. 1,
indsættes et nyt 2. pkt., hvorefter kom-
munalbestyrelsens afgørelser efter regler fastsat med hjemmel i den foreslå-
ede bestemmelse i § 3 a, ikke kan påklages til anden administrativ myndig-
hed.
Dette vil medføre, at klageadgangen afskæres, således at forsøgstilladelser
og afslag på ansøgninger om forsøgstilladelser ikke vil kunne påklages til
Planklagenævnet.
Det foreslås, at der i
§ 10 e, stk. 1,
indsættes et nyt 3. pkt., hvorefter de
kommunale tilsynsmyndigheder ikke fører tilsyn med kommunalbestyrel-
sens afgørelser efter regler fastsat med hjemmel i § 3 a.
Efter kapitel VI og VII i lov om kommunernes styrelse, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 47 af 15. januar 2019, fører Ankestyrelsen med Indenrigs- og Bo-
ligministeriet som overordnet tilsynsmyndighed tilsyn med, at kommunerne
overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder i
det omfang, der ikke er særlige klage- og tilsynsmyndigheder, der kan tage
stilling til den pågældende sag.
17
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0018.png
Når adgangen til at klage til Planklagenævnet afskæres i medfør af den fo-
reslåede § 10 e, stk. 1, 2. pkt., kan de kommunale tilsynsmyndigheder få en
kompetence, som de ikke har efter gældende lovgivning. Da dette ikke er
hensigten, foreslås det i § 10 e, stk. 1, 3. pkt., at de kommunale tilsynsmyn-
digheder ikke fører tilsyn med kommunalbestyrelsens afgørelser efter regler
fastsat med hjemmel i § 3 a. Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
hverken Ankestyrelsen eller Indenrigs- og Boligministeriet har kompetence
til at føre tilsyn med kommunalbestyrelsens afgørelser efter regler fastsat
med hjemmel i § 3 a. Der henvises til begrundelsen i pkt. 2.1.2.4. i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger for at afskære adgangen til at klage til Plan-
klagenævnet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. juli 2023.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven ophæves den 28. februar 2025 som følge af, at
loven sætter rammen for en toårig forsøgsordning, jf. herved den foreslåede
bestemmelse i sommerhuslovens § 3 a. Forslaget indebærer, at de ændringer
af sommerhusloven, der gennemføres med lovforslaget, automatisk ophæ-
ves den 28. februar 2025, medmindre Folketinget forinden beslutter at for-
længe regelændringernes gyldighedsperiode. Det forudsættes, at der forud
for en eventuel videreførelse af lovændringerne foretages relevante vurde-
ringer af konsekvenserne af en sådan videreførelse.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da sommerhusloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, jf. herved sommerhuslovens § 13.
18
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0019.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om udlejning af fast ejendom
til ferie- og fritidsformål m.v. og
campering m.v., jf. lovbekendtgø-
relse nr. 949 af 3. juli 2013, som
ændret ved § 21 i lov nr. 86 af 28.
januar 2014, § 16 i lov nr. 1658 af
20. december 2016 og § 1 i lov nr.
368 af 9. april 2019, foretages føl-
gende ændringer:
1.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3 a.
Indenrigs- og boligministe-
ren fastsætter regler om en forsøgs-
ordning, hvorefter kommunalbesty-
relsen kan tillade udvidet vinter-
campering indtil den 28. februar
2025 på en campingplads med tilla-
delse til vintercampering, jf. § 3,
der er meddelt senest den 30. juni
2023.«
2.
I
§ 10 a, stk. 2,
ændres »§ 2, stk.
2 og 3, og § 3, jf. § 1, stk. 1, nr. 3,
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen påser og stk. 3« til: »§ 2, stk. 2 og 3, § 3
overholdelsen af § 4 og af de regler, og § 3 a, jf. § 1, stk. 1, nr. 3, og stk.
der er fastsat med hjemmel i § 2, 3.«
stk. 2 og 3, og § 3, jf. § 1, stk. 1, nr.
3, og stk. 3. Kommunalbestyrelsen
kan bistå indenrigs- og boligmini-
steren med undersøgelser og tilve-
jebringelse af faktiske oplysninger
19
§ 10 a.
---
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 20: Lovudkast til forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering)
2651254_0020.png
m.v. til brug for dennes tilsyn med
overholdelsen af grænsen for udlej-
ning, jf. § 5 og § 5, jf. § 6, stk. 1.
Stk. 3-8. ---
§ 10 b.
---
3.
I
§ 10 b, stk. 2,
ændres »§ 2, stk.
3, og § 3,« til: »§ 2, stk. 3, § 3 og §
Stk. 2.
I forskrifter, som fastsættes i 3 a,«.
henhold til § 2, stk. 3, og § 3, kan
der fastsættes straf af bøde for over-
trædelse af bestemmelserne i for-
skrifterne.
Stk. 3. ---
§ 10 e.
Afgørelser truffet efter §§ 2
og 8 af erhvervsministeren, afgørel-
ser truffet efter forskrifter fastsat i
medfør af § 3, eller afgørelser truf-
fet efter bemyndigelse af en kom-
munalbestyrelse, jf. § 2, stk. 2, kan
påklages til Planklagenævnet.
Stk. 2-3. ---
4.
I
§ 10 e, stk. 1,
indsættes som
2.
og
3. pkt.:
»Kommunalbestyrelsens
afgørelser efter regler fastsat med
hjemmel i § 3 a kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed.
De kommunale tilsynsmyndighe-
der fører ikke tilsyn med kommu-
nalbestyrelsens afgørelser efter reg-
ler fastsat med hjemmel i § 3 a.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1.
juli 2023, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Loven ophæves den 28. fe-
bruar 2025.
20