Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 19
Offentligt
2651240_0001.png
Bolig- og Planstyrelsen - j.nr. 2022-4680
UDKAST af 5. juli 2022
Forslag
til
Lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet
(Fremme af vedvarende energi i planlægningen, herunder effektivisering af
klagesagsbehandling)
§1
I lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli 2020, som ændret ved § 6 i lov
nr. 1833 af 8. december 2020 og § 2 i lov nr. 573 af 10. maj 2022, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1,
indsættes efter »miljø«: »samt klima«.
2.
I
§ 1, stk. 2, nr. 5,
indsættes efter »og at«: »udledning af drivhusgasser,«.
3.
I
§ 11 a, stk. 1, nr. 16,
indsættes efter »landskaber,«: »dog med mulighed for planlægning
for opstilling af vindmøller og solceller i landskaber, der kan karakteriseres som
herregårdslandskaber eller godslandskaber«.
4.
I
§ 29, stk. 1,
indsættes efter »miljøbeskyttelse«: »samt klima«.
§2
I lov om Planklagenævnet, jf. lov nr. 1658 af 20. januar 2016, foretages følgende ændringer:
1.
§ 4, stk. 2,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk.
2.
I sager, der afgøres af nævnet, træffes afgørelsen på et møde, medmindre
formanden finder det ubetænkeligt, at afgørelsen træffes af nævnet på skriftligt grundlag.
Stk. 3.
Nævnet er beslutningsdygtigt, når mindst 10 af nævnets 11 medlemmer, herunder
formanden, er til stede eller deltager i den skriftlige behandling af sagen.
1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0002.png
Stk. 4.
Nævnets afgørelse træffes ved stemmeflerhed. Ved stemmelighed ved afstemning
med 10 medlemmer foretages en skriftlig votering af det 11. medlem med henblik på at opnå
stemmeflerhed.«
2.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a.
Nævnet kan begrænse sin prøvelse af en afgørelse til de forhold, der er klaget over.
Stk. 2.
Hvis en klage indeholder flere klagepunkter, kan nævnet begrænse sin prøvelse til de
væsentlige forhold.«
3.
I
§ 10
indsættes som
stk. 3:
»Stk.
3.
Ansatte i Nævnenes Hus varetager deres opgaver for nævnet, som var de
organisatorisk ansat direkte i nævnet.«
§3
I lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet, jf. lov nr. 1715 af 27. december 2016, som ændret
senest ved § 2 i lov nr. 900 af 21. juni 2022, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 14
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Ansatte i Nævnenes Hus varetager deres opgaver for nævnet, som var de
organisatorisk ansat direkte i nævnet.«
§4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
Stk. 2.
Lovens § 1 finder ikke anvendelse på planforslag, der offentliggøres før lovens
ikrafttræden. For sådanne planforslag finder de hidtil gældende regler anvendelse.
2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Danmark og Europa står i den alvorligste sikkerhedspolitiske krise siden den kolde krig. Vores tryghed og
sikkerhed er under pres fra Rusland. Derfor indgik regeringen i april 2022 et nationalt kompromis om
Danmarks sikkerhedspolitik med Venstre, Konservative, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre.
Samtidig præsenterede regeringen det klima- og sikkerhedspolitiske udspil ”Danmark kan mere II –
Uafhængighed af russisk gas. Danmark skal være grønnere og sikrere”. Regeringen ønsker med udspillet at
gøre Danmark uafhængig af russisk gas hurtigst muligt og øge farten i den grønne omstilling. Derfor skal der
mere fart på udbygningen af anlæg, der producerer vedvarende energi.
En del af løsningen er at øge udbygningen af landvindmøller og solceller betydeligt, da det anslås, at
produktionen af grøn strøm skal firedobles. Solcelleparker og landvindmøller kan levere billig grøn energi
hurtigt i årene frem mod 2030. Grøn strøm kan erstatte benzin og diesel i vores biler, naturgas i vores huse
og erstatte olie, kul og gas i industrien. Og den grønne strøm skal omdannes til grønne brændstoffer til fx fly,
skibe og tung transport. Det vil både fremme vores uafhængighed af energiforsyning fra andre lande, gavne
klimaet og bidrage til bedre sundhed og livskvalitet. På grund af den sikkerhedspolitiske krise skal udbygning
af vedvarende energi derfor spille en større rolle i den fysiske planlægning, end det er tilfældet i dag.
Som opfølgning på aftalen
Danmark i bedre balance – Bedre rammer for kommuner, borgere og
virksomheder i hele landet
mellem Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti blev der i 2017 vedtaget en række ændringer af planloven. Samtidig blev naturbeskyttelseslovens
regler om strandbeskyttelse, klitfredning og sø- og åbeskyttelseslinjen ændret, og der blev etableret nye
klagenævn på planområdet og miljøområdet. Partierne aftalte endvidere, at der skulle gennemføres en
evaluering. Det er sket med Bolig- og Planstyrelsens
Evaluering af planloven m.v. 2021
fra marts 2021.
Det fremgår af evalueringen, at planlægning for vindmøller på land og solcelleanlæg er en væsentlig del af
den grønne omstilling og en kommunal opgave, som i lighed med øvrige planlægningsopgaver kræver
afvejning af ofte modsatrettede hensyn og interesser. Det ses ofte i forbindelse med opsætning af vindmøller
og store solcelleanlæg i det åbne land, at trods mange kommuners og borgeres ønske om at bidrage til den
grønne omstilling opstår der i forbindelse med den kommunale planlægning konflikter i forhold til naboer,
kulturlandskaber mv. Derfor er der behov for bedre planlægningsmæssige redskaber.
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti har den 15. juni
2022 med aftale om ”Opfølgning
på evaluering af planloven mv.”
aftalt at følge op på evalueringen og
gennemføre en række ændringer af planloven og anden relevant lovgivning.
Aftaleparterne er enige om, at kommunerne skal have bedre muligheder for at gennemføre en planlægning,
der kan mindske udledningen af klimagasser, øge modstandsdygtigheden i forhold til klimaforandringer
samt styrke natur og bæredygtighed. Med henblik på at give kommunerne nye muligheder for at varetage
klimahensyn og understøtte den grønne omstilling i deres planlægning er det aftalt, at:
planlovens formålsbestemmelse udvides til at omfatte klima på linje med miljø, natur samt vækst og
udvikling, og
det statslige tilsyn med kommunernes planlægning fokuseres for at sikre klarere rammer for
planlægningen for VE-anlæg.
3
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0004.png
Endvidere fremgår det af aftalen, at aftaleparterne er enige om, at et velfungerende klagesystem er afgørende
for, at planloven fungerer efter hensigten. Det er vigtigt, at borgere, virksomheder og myndigheder oplever et
klagesystem med hurtige og smidige processer, der understøtter udviklingen i Danmark. Med henblik på at
fremme hurtige og smidige klageprocesser er aftaleparterne enige om, at:
fuldtidsansatte medarbejdere i Nævnenes Hus skal have mulighed for at repræsentere
Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet i retssager, herunder møde i retten, og
kravet om et fuldtalligt nævn i Planklagenævnet ophæves, og der indføres krav om, at et fraværende
medlem ikke må kunne have haft den afgørende stemme.
Desuden finder Erhvervsministeriet, at der er behov for at præcisere, at Planklagenævnet kan begrænse sin
prøvelse af en afgørelse til de forhold, der er klaget over, og at nævnet kan begrænse sin prøvelse til de
væsentlige forhold, hvis en klage indeholder flere klagepunkter.
Endelig indgik regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og
Kristendemokraterne den 25. juni 2022 stemmeaftalen ”Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022, Et
grønnere og sikrere Danmark.”
Af aftalen fremgår, at Danmark og Europa skal være sikrere og grønnere. Det kræver en markant udbygning
af vedvarende energikilder – både frem mod 2030 og i årene efter. Klimaaftalen indeholder bl.a. ”Delaftale
om mere grøn strøm 2022”, hvoraf fremgår, at aftalepartierne er enige om at sikre rammevilkår, der kan
muliggøre en firedobling af den samlede elproduktion fra solenergi og landvind frem mod 2030. Endvidere
fremgår det af delaftalen, at en firedobling af den samlede produktion fra solenergi og landvind kræver, at en
meget omfattende arealplanlægning falder på plads i de kommende år, og at arealplanlægningen bliver fulgt
op af en hurtig VE-udbygning på landet og i byerne.
Med henblik på at fjerne yderligere barrierer for opsætning af vedvarende energi er aftalepartierne enige om,
at der skal gennemføres en ændring af planloven, der muliggør opsætning af VE-anlæg i såkaldte
herregårdslandskaber, således at det sikres, at flere arealer i det åbne land kan anvendes til produktion af
vedvarende energi. Indenrigs- og boligministeren vil kunne gøre indsigelse, hvis der er tale om et
herregårdslandskab af en særlig kvalitet. Det vil i sådanne tilfælde være indenrigs- og boligministerens
kompetence at afveje den nationale interesse i bevarelse af et særligt herregårdslandskab over for den
nationale interesse i udbygning af vedvarende energi.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Klima i planlovens formålsbestemmelse
2.1.1. Gældende ret
Af § 1, stk. 1, i lov om planlægning (lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli 2020 med senere ændringer) fremgår,
at loven har til formål at sikre en sammenhængende planlægning, der forener de samfundsmæssige
interesser i arealanvendelsen, medvirker til at værne om landets natur og miljø og skaber gode rammer for
vækst og udvikling i hele landet, så samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag med respekt for
menneskets livsvilkår, bevarelse af dyre- og planteliv og øget økonomisk velstand.
Varetagelse af klimahensyn er således ikke en del af formålet med planloven.
4
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0005.png
2.1.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Der skal frem mod 2030 ske en markant udbygning af den samlede elproduktion fra solenergi og landvind.
For at sikre bedre rammer for en sådan udbygning skal klimahensyn kunne spille en større rolle og indgå på
linje med andre hensyn i den fysiske planlægning efter planloven.
Der er i dag begrænsede muligheder for at varetage klimahensyn i planlægning efter planloven, da klima ikke
fremgår eksplicit af lovens formål. Det foreslås derfor, at § 1, stk. 1 og 2, udvides, så lovens formålsparagraf
afspejler ønsket om, at varetagelse af klimahensyn sidestilles med varetagelse af hensyn til miljø, natur samt
vækst og udvikling.
Den foreslåede ændring vil give mulighed for ved planlægning og administration efter planloven at varetage
klimahensyn, dvs. at varetage ønsket om at forebygge udledning af drivhusgasser, som i denne sammenhæng
er en samlebetegnelse for luftarter, der bidrager til drivhuseffekten.
Udvidelsen af formålsbestemmelsen vil gøre det muligt for kommunerne at varetage klimahensyn som et
lovligt hensyn i deres planlægning. En sådan udvidelse af formålsbestemmelsen er endvidere en
forudsætning for, at kommunerne senere kan gives mere specifikke muligheder for at varetage klimahensyn i
især lokalplanlægningen og herved medvirke til en reduktion af udledningen af drivhusgasser.
Udvidelsen af formålsbestemmelsen vil herunder sikre, at det ligger inden for planlovens formål at varetage
klimahensyn ved indenrigs- og boligministerens varetagelse af nationale interesser i forbindelse med den
kommunale planlægning efter lovens § 29, stk. 1, og klima- energi- og forsyningsministerens varetagelse af
særlige hensyn efter planlovens § 29, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2, og bemærkningerne hertil.
2.2. Vedvarende energianlæg i herregårds- og godslandskaber
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Landskabsudpegninger
Af planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 16, fremgår, at kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for sikring af
landskabelige bevaringsværdier og beliggenheden af områder med landskabelig værdi, herunder større,
sammenhængende landskaber.
Det er således kommunalbestyrelsen, der i kommuneplanen udpeger de landskaber, der af kommunen er
vurderet som bevaringsværdige. Oftest er udpegningerne i kommuneplanen ledsaget af retningslinjer om, at
landskabet skal bevares mere eller mindre uberørt.
Landskabsudpegningerne benævnes samlet ”Bevaringsværdigt landskab og Større sammenhængende
landskaber”, og kan omfatte arealer, der af kommunerne er karakteriseret som f.eks. herregårdslandskab
eller godslandskab, som kystlandskab eller fjordlandskab (d.v.s. i kystnærhedszonen), som ådal m.fl.
Områder, der af kommunerne er udpeget som ”Bevaringsværdigt landskab og Større sammenhængende
landskaber”, kan dog være helt eller delvist overlappende, ligesom et herregårdslandskab/godslandskab
f.eks. tillige kan ligge i et kystlandskab eller et fjordlandskab. Landskabsudpegningerne omfatter cirka
halvdelen af Danmarks areal. Derudover kan bl.a. herregårdslandskaber/godslandskaber være omfattet af
egentlige fredninger efter naturbeskyttelsesloven enten pga. naturindholdet eller som kulturlandskaber.
5
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0006.png
Betegnelsen ”herregårdslandskab” eller ”godslandskab” anvendes af nogle kommuner i forbindelse med
deres kortlægning af landskabet i kommunen. Ved kortlægningen opdeles og beskrives de forskellige
landskabsområder ved brug af den såkaldte landskabskaraktermetode. Betegnelsen ”herregårdslandskab”
eller ”godslandskab” bruges om typer af landskaber, som har nogle karakteristika, som er bestemt af
beliggenheden af og udviklingen af herregårdene tilbage i tiden. Disse landskaber er kendetegnet af store,
åbne flader med meget begrænset bebyggelse og er omkranset af skove med indslag af enkeltstående træer og
mindre træbevoksninger. De landskabsmæssige bevaringsværdier indgår i et samspil med de mere
kulturmæssige beskyttelsesværdier omkring selve hovedbygningen med parkanlæg mv. og større
avlsbygninger mv. Det indgår ikke i kortlægningen af selve landskabets karakter, hvorvidt den pågældende
ejendom i sig selv har status som en herregård eller et gods.
2.2.1.2. Nationale interesser
Af planlovens § 29, stk. 1, fremgår, at indenrigs- og boligministeren skal fremsætte indsigelse over for et
forslag til kommuneplan og ændringer til en kommuneplan, der ikke er i overensstemmelse med nationale
interesser vedrørende vækst og erhvervsudvikling, natur- og miljøbeskyttelse, kulturarvs- og
landskabsbevarelse, hensyn til nationale og regionale anlæg eller regler og beslutninger efter lovens § 3.
Pligten gælder dog ikke, hvis forholdet er af underordnet betydning. Indenrigs- og boligministeren udøver
indsigelsesbeføjelsen efter stk. 1 på vegne af samtlige statslige myndigheder.
Beføjelsen i § 29, stk. 1, er eksempelvis anvendt til indsigelser mod kommuneplanlægning for byggeri i
bevaringsværdige landskaber, jf. planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 16, herunder i herregårds- og godslandskaber,
hvis det er vurderet, at planlægning for opstilling af vindmøller eller solceller er i strid med den nationale
interesse i at sikre beskyttelsen af de landskaber, der er udpeget som bevaringsværdige i kommuneplanen.
Af planlovens § 29, stk. 3, fremgår, at en minister kan fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag ud fra de
særlige hensyn, ministeren varetager. Det fremgår af forarbejderne til § 29, stk. 3, at det som udgangspunkt
er den pågældende minister, der fremsætter indsigelse, da det skal sikre, at de forhold, der gøres indsigelse
mod, er af væsentlig national interesse, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 121 som fremsat, side 15. Det er
således forudsat i lovens forarbejder, at en indsigelse efter planlovens § 29, stk. 3, skal være motiveret i bl.a.
varetagelse af de nationale interesser, den pågældende minister varetager.
En indsigelse efter planlovens § 29 har den retsvirkning, at kommunalbestyrelsen ikke kan vedtage det
pågældende planforslag endeligt, jf. planlovens § 28, stk. 1. Planforslaget kan først vedtages, når der er
opnået enighed mellem parterne, eller hvis indsigelsen i øvrigt frafaldes.
Efter planlovens § 2 a offentliggør indenrigs- og boligministeren hvert fjerde år en oversigt over nationale
interesser i kommuneplanlægningen, herunder de interesser, der er fastlagt i medfør af planloven og
lovgivningen i øvrigt. Oversigten kan ikke anses for udtømmende, men den sammenfatter de på
offentliggørelsestidspunktet gældende, juridiske krav til kommunernes planlægning, der følger af
lovgivningen, og som kan forventes at blive varetaget ved, at staten fremsætter indsigelse.
I relation til den nationale interesse vedrørende landskab, som skal varetages i den kommunale planlægning,
fremgår det af ”Oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægningen” fra 2018, at det er en national
interesse, at kommuneplanerne indeholder retningslinjer til sikring af større, sammenhængende landskaber,
som i udgangspunktet friholder dem for større byggerier og tekniske anlæg, der slører
landskabssammenhængene eller forringer mulighederne for at forbedre landskaberne, jf. planlovens § 11 a,
stk. 1, nr. 16.
6
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0007.png
Uanset om der er tale om kommuneplanlægning, jf. planlovens § 29, stk. 1, eller lokalplanlægning, jf.
planlovens § 29, stk. 3, varetages den nationale interesse vedrørende landskab i alle tilfælde på baggrund af
og i overensstemmelse med oversigt over nationale interesser, jf. planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 16.
2.2.1.3. Fredede arealer
Arealer kan endvidere være omfattet af en fredning i henhold til naturbeskyttelseslovens kapitel 6, jf.
bekendtgørelse nr. 1986 af 27. oktober 2021 af lov om naturbeskyttelse. Det fremgår af lovens § 33, at
fredningsnævnet til varetagelse af de formål, der er nævnt i lovens § 1, kan gennemføre fredning af
landarealer og ferske vande efter reglerne i lovens kapitel 6.
Fredninger kan således gennemføres til varetagelse af alle de formål, der fremgår af formålsbestemmelsen i
naturbeskyttelseslovens § 1. Fredninger kan bl.a. have til formål at sikre en særlig beskyttelse af dyr, planter
og deres levesteder eller landskabelige, kulturhistoriske og naturvidenskabelige værdier. En fredning kan
desuden indeholde bestemmelser om forbedring og genopretning af naturen. Endvidere kan en fredning
regulere befolkningens adgang til færdsel og ophold i naturen.
En fredning kan medføre væsentlige begrænsninger på et områdes fremtidige anvendelsesmuligheder, og en
fredning indebærer hel eller delvis afståelse af lodsejernes rettigheder over de omfattede arealer og
ejendomme. Derfor gennemføres fredninger i en særlig myndighedsstruktur med en bestemt procedure, og
der bliver udbetalt erstatning til lodsejerne for de tab, en fredning medfører.
2.2.1.4. Kystnærhedszonen
Af planlovens § 5 a fremgår, at kystnærhedszonen uden for udviklingsområder, skal søges friholdt for
bebyggelse og anlæg, som ikke er afhængige af kystnærhed. Kystnærhedszonen er en cirka 3 km bred zone,
der omfatter landzonerne og sommerhusområderne i kystområderne. Kystnærhedszonen har til formål at
friholde kystlandskaberne for byggeri og andre anlæg, der ikke er afhængige af en kystnær lokalisering, og
der gælder derfor særlige krav til planlægningen i kystnærhedszonen. Efter planlovens § 5 b gælder således
for planlægningen i kystnærhedszonen uden for udviklingsområder, at der kun må inddrages nye arealer i
byzone og planlægges for anlæg i landzone, såfremt der er en særlig planlægningsmæssig eller funktionel
begrundelse for kystnær lokalisering.
Efter administrativ praksis er der en funktionel begrundelse for opstilling af vindmøller i kystnærhedszonen,
hvor vindforholdene er mere velegnede end længere inde i landet. Efter administrativ praksis er der ikke en
generel funktionel begrundelse for opstilling af solceller i kystnærhedszonen, men der kan efter en konkret
vurdering være en særlig planlægningsmæssig begrundelse for opstilling af solceller f.eks. i tilknytning til
vindmøller eller til eksisterende tekniske anlæg i kystnærhedszonen, ligesom opstilling af solceller i
kystnærhedszonen som udgangspunkt skal ske længst muligt væk fra kysten.
2.2.1.5. Anden lovgivning
Bevaringsværdige landskaber og større, sammenhængende landskaber, herunder landskaber, der er
karakteriseret som herregårdslandskab eller godslandskab, kan alt efter den konkrete lokalisering og
beskaffenhed og omstændighederne i øvrigt endvidere være omfattet af andre regler i planloven og
naturbeskyttelsesloven og af skovlovens regler m.v.
2.2.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
For at muliggør den store udbygning af vedvarende energi på land frem mod 2030, er det besluttet at
reducere arealbegrænsninger og fjerne barriere for opsætning af vedvarende energi. Der skal derfor være
7
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0008.png
mulighed for at planlægge for vindmøller og solcelleanlæg i områder, der kan karakteriseres som
herregårdslandskaber eller godslandskaber. Herregårdslandskaber og godslandskaber kortlægges på
baggrund af de samme landskabsmæssige karaktertræk.
Det betyder, at en udpegning i kommuneplanen af et område som bevaringsværdigt landskab – hvis området
i kommuneplanlægningen er karakteriseret som et ”herregårdslandskab” eller ”godslandskab” – ikke må
være til hinder for opstilling af vindmøller og solcelleanlæg i det pågældende område.
Tilsvarende bør der kunne planlægges for vindmøller og solcelleanlæg, hvis et område efter
landskabskaraktermetoden kan karakteriseres som ”herregårdslandskab” eller ”godslandskab” - også i de
tilfælde, hvor området i kommuneplanlægningen er udpeget med en anden, landskabelig betegnelse,
Der foreslås en ændring af planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 16, hvorved planlovens krav om, at kommuneplanen
skal indeholde retningslinjer for sikring af landskabelige bevaringsværdier og beliggenheden af områder med
landskabelig værdi, herunder større, sammenhængende landskaber, lempes for så vidt angår landskaber, der
kan karakteriseres som herregårdslandskab eller godslandskab.
Med den foreslåede ændring får kommunerne mulighed for, men ikke pligt til at planlægge for opstilling af
vindmøller og solceller i landskaber, der kan karakteriseres som herregårdslandskaber eller godslandskaber,
hvis kommunen efter en samlet vurdering finder det hensigtsmæssigt. Dette gælder uanset, om de
pågældende landskaber er udpeget med denne betegnelse i kommuneplanen eller ikke.
Med den foreslåede ændring vil der som udgangspunkt ikke kunne gøres indsigelse efter planlovens § 29, stk.
1, mod kommuneplanlægning for vindmøller eller solceller i landskaber, der kan karakteriseres som
herregårds- eller godslandskaber, med henvisning til varetagelse af nationale interesser i at bevare sådanne
landskabelige værdier. Staten vil fortsat efter omstændighederne skulle gøre indsigelse, hvis det af andre
grunde vurderes, at der er tale om et værdifuldt landskab af national interesse - f.eks. en ådal – uanset, om
landskabet tillige kan karakteriseres som et herregårds- eller godslandskab.
Da forslaget har til formål at åbne mulighed for planlægning af vindmøller og solceller i sådanne landskaber -
og da også statens varetagelse af nationale interesser efter planlovens § 29, stk. 3, vedrørende landskabelige
værdier sker på baggrund af den nationale interesse vedrørende landskab - vil der som udgangspunkt heller
ikke efter planlovens § 29, stk. 3, kunne gøres indsigelse mod lokalplanlægning for vindmøller eller solceller
i landskaber, der kan karakteriseres som herregårds- eller godslandskaber med henvisning til de særlige
hensyn, ministeren varetager, til bevarelse af disse landskabelige værdier. Staten vil fortsat efter
omstændighederne kunne gøre indsigelse, hvis det af andre grunde vurderes, at der er tale om et værdifuldt
landskab af national interesse – f.eks. en ådal – uanset, om landskabet tillige kan karakteriseres som
herregårdslandskab eller godslandskab.
Indenrigs- og boligministeren vil dog efter omstændighederne skulle gøre indsigelse efter planlovens § 29,
stk. 1, mod et kommuneplanforslag, hvis det pågældende område kan karakteriseres som et
herregårdslandskab eller godslandskab af en særlig kvalitet. Indenrigs- og boligministeren vil endvidere efter
omstændighederne kunne gøre indsigelse efter planlovens § 29, stk. 3, mod et lokalplanforslag, hvis det
pågældende område kan karakteriseres som et herregårdslandskab eller godslandskab af en særlig kvalitet.
Det vil efter både § 29, stk. 1 og stk. 3, være indenrigs- og boligministerens kompetence at afveje den
nationale interesse i bevarelse af et herregårdslandskab eller godslandskab af en særlig kvalitet over for den
nationale interesse i udbygning af vedvarende energi.
Et herregårds- eller godslandskab af en særlig kvalitet kan f.eks. være et landskab, som markant illustrerer
herregårdens eller godsets historie ved at rumme store, sammenhængende flader af landbrugsarealer
indrammet af tydelige skovbryn, ligesom indslag af søer og bakkede arealer kan indgå. Det kan endvidere
8
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0009.png
indgå i vurderingen, om landskabet i høj grad er friholdt for tekniske anlæg og nyere anlæg og installationer.
Endvidere kan områdets herlighedsværdi i form af landskabets samspil med kulturelementer som
hovedbygning, avlsbygninger og parkanlæg indgå i vurderingen, ligesom herregårds- eller godslandskabets
sammenhæng med det omgivende landskab kan indgå. Endelig kan det indgå i vurderingen, om et
herregårds- eller godslandskabs særlige kvalitet i sammenhæng med f.eks. en større og betydende
turistattraktion har national eller regional betydning for vækst og turismeudvikling.
Forslaget ændrer ikke ved, at såvel planlovens øvrige regler som naturbeskyttelseslovgivningen og anden
lovgivning gælder uændret og skal iagttages ved planlægning for vindmøller og solcelleanlæg i herregårds-
eller godslandskaber.
Forslaget ændrer ikke de statslige myndigheders adgang til at fremsætte indsigelse, jf. planlovens § 29, med
henvisning til andre forhold af national interesse, som vedrører vækst og erhvervsudvikling, natur- og
miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse eller hensyn til nationale og regionale anlæg eller regler
og beslutninger efter planlovens § 3.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
2.3. Klima som national interesse
2.3.1. Gældende ret
Af planlovens § 29, stk. 1, fremgår, at indenrigs- og boligministeren skal fremsætte indsigelse over for et
forslag til kommuneplan og ændringer til en kommuneplan, der ikke er i overensstemmelse med nationale
interesser vedrørende vækst og erhvervsudvikling, natur- og miljøbeskyttelse, kulturarvs- og
landskabsbevarelse, hensyn til nationale og regionale anlæg eller regler og beslutninger efter § 3. Pligten
gælder dog ikke, hvis forholdet er af underordnet betydning.
Indenrigs- og boligministeren udøver indsigelsesbeføjelsen på vegne af samtlige statslige myndigheder. En
indsigelse har den retsvirkning, at kommunalbestyrelsen ikke kan vedtage et planforslag endeligt, jf.
planlovens § 28, stk. 1. Planforslaget kan først vedtages, når og hvis ministeren frafalder indsigelsen. Hvis
forholdet er af underordnet betydning gælder pligten til at fremsætte indsigelse ikke.
Udtrykket »nationale interesser« dækker over forhold, som har interesse ud over kredsen af en kommunes
indbyggere, og som typisk også har interesse for kommende generationer. Det er bl.a. en national interesse,
at der planlægges for opsætning af vindmøller og for testcentre for vindmøller.
Beføjelsen i planlovens § 29, stk. 1, er eksempelvis anvendt til indsigelser mod byggeri i kystnærhedszonen, af
hensyn til virksomheder af national interesse, for at sikre benyttelsesinteresser i forsyning, trafikanlæg og
andre tekniske anlæg, friluftsliv og turisme samt sikre nationale interesser i det åbne land, som f.eks.
landskab, geologi, natur, kulturarv, lavbundsarealer, oversvømmelse m.v.
Efter planlovens § 2 a offentliggør indenrigs- og boligministeren hvert fjerde år en oversigt over nationale
interesser i kommuneplanlægningen, herunder de interesser, der er fastlagt i medfør af planloven og
lovgivningen i øvrigt. Oversigten kan ikke anses for udtømmende, men den sammenfatter de på
offentliggørelsestidspunktet gældende krav til kommunernes planlægning, der følger af lovgivningen. Efter
planlovens § 29, stk. 3, kan en minister fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag ud fra de særlige
hensyn, som ministeren varetager. Beføjelsen tilkommer både centrale og decentrale myndigheder. Det
fremgår af forarbejderne til § 29, stk. 3, at det som udgangspunkt er den pågældende minister, der
fremsætter indsigelse, da det skal sikre, at de forhold, der gøres indsigelse mod, er af væsentlig national
interesse.
9
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0010.png
2.3.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Varetagelse af klimahensyn i kommunernes planlægning er i dag ikke en national interesse, der skal
varetages i medfør af planloven. Indenrigs- og boligministeren har derfor ikke adgang til at fremsætte
indsigelse på vegne af en statslig myndighed mod forslag til en kommuneplan og ændringer til en
kommuneplan, der eksempelvis planlægger en arealanvendelse på en måde, der vurderes ikke at varetage
hensyn til udbygning af produktionen af vedvarende energi fra f.eks. vindmøller, solcelleanlæg eller
fremtidige teknologier til produktion af vedvarende energi i form af grøn strøm.
Det foreslås, at § 29, stk. 1, ændres således, at klima indsættes i bestemmelsen. Herefter skal indenrigs- og
boligministeren fremsætte indsigelse over for et forslag til kommuneplan og ændringer til en kommuneplan,
hvis forslaget ikke er i overensstemmelse med nationale interesser vedrørende klimahensyn. Herved
sidestilles den nationale interesse i klimahensyn med ministerens pligt til at fremsætte indsigelse, hvis et
planforslag ikke er i overensstemmelse med de eksisterende nationale interesser vedrørende vækst og
erhvervsudvikling, natur- og miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse, hensyn til nationale og
regionale anlæg eller regler og beslutninger efter § 3.
Staten vil herefter kunne sikre, at der i kommunernes kommuneplanlægning udpeges arealer til opstilling af
vedvarende energikilder som f.eks. vindmøller og solcelleanlæg. De nationale interesser vedrørende klima vil
blive beskrevet nærmere i den nævnte oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægningen.
Tilsvarende vil klima-, energi- og forsyningsministeren kunne varetage klimahensyn i forbindelse med
kommunernes lokalplanlægning efter planloven § 29, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
2.4. Ophævelse af kravet om fuldtalligt nævn i Planklagenævnet
2.4.1. Gældende ret
Kapitel 3 i lov om Planklagenævnet, jf. lov nr. 1658 af 20. december 2016, regulerer Planklagenævnets
sagsbehandling. Formanden eller en stedfortræder for denne kan på nævnets vegne træffe afgørelse i sager,
der ikke indeholder spørgsmål af større eller principiel betydning, og i sager, hvis afgørelse alene beror på en
retlig vurdering, jf. lovens § 4, stk. 1.
I sager, der ikke kan afgøres af formanden eller en stedfortræder for denne alene, skal Planklagenævnet være
fuldtalligt, og nævnet træffer afgørelse ved almindeligt stemmeflertal på et møde eller ved skriftlig
behandling. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme i den enkelte sag udslagsgivende, jf. § 4, stk. 2.
2.4.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af punkt 6 i Aftale af 15. juni 2022 om opfølgning på evaluering af planloven m.v., at
aftalepartierne er enige om at gennemføre en forenkling og smidiggørelse af klagesagsprocesser, bl.a. ved at
ophæve kravet om fuldtalligt nævn i Planklagenævnet samt sikre, at et fraværende medlem ikke må kunne
have haft den afgørende stemme.
Erhvervsministeriet vurderer, at dette punkt i aftalen kan gennemføres ved en ændring af § 4, stk. 2, i lov om
planklagenævnet, der regulerer nævnets afgørelsesmåde, således at kravet om fuldtalligt nævn ophæves, og
der indføres en bestemmelse om afstemning, der sikrer, at det fraværende medlem får mulighed for at votere
og stemme ved stemmelighed.
10
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0011.png
Det foreslås at ophæve § 4, stk. 2, i lov om Planklagenævnet og i stedet indsætte et nyt stk. 2-4, til regulering
af nævnets afgørelsesmåde.
Det foreslås, at der indsættes et nyt § 4, stk. 2, hvorefter afgørelsen i sager, der afgøres af nævnet træffes på et
møde, medmindre formanden finder det ubetænkeligt, at afgørelsen træffes af nævnet på skriftligt grundlag.
Med forslaget kan formanden således beslutte, om afgørelsen i en konkret sag skal træffes på et møde eller på
skriftligt grundlag. Det forudsættes, at nævnet som i dag i sin forretningsorden, jf. lovens § 10, kan fastsætte
nærmere retningslinjer for, hvornår afgørelser træffes på henholdsvis møder og på skriftligt grundlag.
Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt § 4, stk. 3, hvorefter nævnet er beslutningsdygtigt, når mindst
10 af medlemmerne, herunder formanden, er til stede eller deltager i den skriftlige behandling af sagen.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at klagesagsbehandlingen ikke forsinkes af fravær hos et enkelt
nævnsmedlem og derved at understøtte, at der er hurtige og smidige klageprocesser samt en effektiv
opgavevaretagelse under hensyn til den fornødne retssikkerhed.
Bestemmelsen forudses kun undtagelsesvist at få betydning, idet de stedfortrædende nævnsmedlemmer
(suppleanter) generelt forventes at kunne træde til, hvis et nævnsmedlem har forfald. Reglerne for
beslutningsdygtighed forudsættes i øvrigt nærmere fastlagt i nævnets forretningsorden, jf. lovens § 10.
Det er op til formanden at sikre, at nævnet er beslutningsdygtigt i forhold til den konkrete sag.
Endelig foreslås det at indsætte et nyt § 4, stk. 4, hvorefter nævnets afgørelser træffes ved stemmeflerhed.
Ved stemmelighed ved afstemning med 10 medlemmer foretages en skriftlig votering af det 11. medlem med
henblik på at opnå stemmeflerhed.
Det foreslåede § 4, stk. 4, 1. pkt. svarer til den gældende bestemmelse om afstemning, mens 2. pkt. har til
formål at sikre, at et fraværende medlem ikke vil kunne have den afgørende stemme i en konkret sag.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.5. Præcisering af hjemmel til begrænsning af prøvelsesadgangen i Planklagenævnet
2.5.1. Gældende ret
Ifølge § 12 a, stk. 1, i den tidligere lov om Natur- og Miljøklagenævnet, jf. lov nr. 580 af 18. juni 2012 om
ændring af lov om Natur- og Miljøklagenævnet og forskellige andre love (Reform af klagesystemet på natur-
og miljøområdet m.v.), kan nævnet begrænse sin prøvelse af en afgørelse til de forhold, der er klaget over.
Efter bestemmelsens stk. 2 kan nævnet endvidere begrænse sin efterprøvelse til de væsentligste forhold, hvis
en klage indeholder flere klagepunkter.
I 2017 blev Natur- og Miljøklagenævnet nedlagt, og to nye klagenævn – Planklagenævnet og Miljø- og
Fødevareklagenævnet – blev etableret. Den tidligere § 12 a blev gentaget i § 11 i lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet, jf. lov nr. 1715 af 27. december 2017, men bestemmelsen blev ikke medtaget i lov om
Planklagenævnet, jf. lov nr. 1658 af 20. december 2016.
2.5.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at der har været tale om en forglemmelse, da den tidligere § 12 a i lov
om Natur- og Miljøklagenævnet ikke blev medtaget i lov om Planklagenævnet. Det kan ikke kan antages at
have været hensigten med opsplitningen af Natur- og Miljøklagenævnet, at der skulle ske en udvidelse af
11
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0012.png
prøvelsen i alle planklagesager, og dette er da heller ikke forudsat i sagsbehandlingsregler eller i forhold til
nævnets sagsbehandlingstid og ressourcer i lovforslag nr. 42 af 26. oktober 2016 om forslag til lov om
Planklagenævnet.
Det bemærkes, at Planklagenævnet – som tidligere Natur- og Miljøklagenævnet – er omfattet af
officialprincippet. Herudover var bestemmelsen om adgang for nævnet til i visse sager at kunne koncentrere
sagsbehandlingen om et enkelt klagepunkt en kodificering af nævnets egen hidtidige praksis.
Det er Erhvervsministeriets opfattelse, at det vil være hensigtsmæssigt, at der indsættes en udtrykkelig
bestemmelse i lov om Planklagenævnet svarende til den tidligere § 12 a i lov om Natur- og Miljøklagenævnet
og § 11 i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet, hvor det præciseres, at nævnet kan begrænse sin prøvelse af
en afgørelse til de forhold, der er klaget over, og at nævnet kan begrænse sin prøvelse til de væsentlige
forhold, hvis en klage indeholder flere klagepunkter.
Det foreslås, at der indsættes et nyt § 4 a, stk. 1, hvorefter nævnet kan begrænse sin prøvelse af en afgørelse
til de forhold, der er klaget over. Bestemmelsen svarer til den tidligere § 12 a i lov om Natur- og
Miljøklagenævnet og til § 11 i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at nævnet i almindelighed skal tage stilling til de forhold, der er
klaget over. Nævnet vil dog fortsat have mulighed for og efter omstændighederne pligt til at inddrage andre
forhold end det, der er klaget over, f.eks. spørgsmål om overholdelse af gældende EU-ret. Nævnet kan således
prøve andre dele af afgørelsen end de påklagede, ligesom nævnet kan oplyse sagen yderligere både i forhold
til klagetemaet og til belysning af de elementer i afgørelsen, som nævnet ønsker at inddrage i
klagesagsbehandlingen. Nævnet skal som udgangspunkt, jf. dog den foreslåede stk. 2, tage stilling til alle
påstande og relevante anbringender, som klager gør gældende.
Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt § 4 a, stk. 2, hvorefter nævnet kan begrænse sin prøvelse til de
væsentlige forhold, hvis en klage indeholder flere klagepunkter. Bestemmelsen svarer til den tidligere § 12 a i
lov om Natur- og Miljøklagenævnet og til § 11 i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Hvis en klage indeholder flere klagepunkter, kan nævnet indskrænke sig til alene at forholde sig til de
væsentligste klagepunkter. Bestemmelsen ændrer ikke i den almindelige pligt til at oplyse sagen.
Det bør anføres i nævnets afgørelse, om den indklagede afgørelse indeholder yderligere væsentlige mangler,
så risikoen for at gentage disse mindskes. Dette indebærer ikke en pligt til en fuldstændig gennemgang af
sagen med henblik på at konstatere eventuelle øvrige væsentlige mangler ved afgørelsen. Det bør ligeledes
anføres i afgørelsen, hvilke forhold nævnet har taget stilling til.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
2.6. Ansatte i Nævnenes Hus
2.6.1. Gældende ret
Nævnenes Hus blev oprettet som en selvstændig styrelse under Erhvervsministeriet med virkning fra den 1.
januar 2017. Nævnenes Hus har bl.a. til opgave at sekretariatsbetjene en række uafhængige,
domstolslignende klagenævn, herunder Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet. Hensigten med
etableringen af Nævnenes Hus var at skabe én indgang for klagesager og et stærkt, fagligt, juridisk miljø, der
kan bidrage til en bedre og mere effektiv sagsbehandling i de forskellige nævn, herunder i situationer, hvor
der f.eks. vedrørende det samme projekt klages over flere forskellige afgørelser hos forskellige nævn.
12
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0013.png
Med etableringen af Nævnenes Hus gik man således fra en konstruktion, hvor de medarbejdere, der
sekretariatsbetjener de enkelte nævn, var ansat direkte under nævnene, til en konstruktion, hvor
medarbejderne er ansat i Nævnenes Hus, der fungerer som fællessekretariat for de klagenævn, der er
tilknyttet styrelsen. Konstruktionen med Nævnenes Hus som fællessekretariat er ikke reguleret nærmere.
2.6.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er Erhvervsministeriets opfattelse, at der med oprettelsen af et fællessekretariat, hvor medarbejderne er
ansat i Nævnenes Hus og ikke i de enkelte nævn, ikke er sket en ændring i forhold til de opgaver mv., som
medarbejderne kan udføre for nævnene. Medarbejderne i Nævnenes Hus sidestilles således i deres
opgavevaretagelse med medarbejdere ansat direkte i nævnene. Erhvervsministeriet finder dog, at det vil være
hensigtsmæssigt, at der indsættes en udtrykkelig bestemmelse herom i lov om Planklagenævnet og lov om
Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Det fremgår af punkt 6 i Aftale af 15. juni 2022 om opfølgning på evaluering af planloven m.v., at
aftalepartierne er enige om at gennemføre en forenkling og smidiggørelse af opgaveløsningen i Nævnenes
Hus, bl.a. ved at fuldtidsansatte medarbejdere i Nævnenes Hus får mulighed for at repræsentere
Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet i retssager, herunder møde i retten. Erhvervsministeriet
vurderer, at dette punkt i aftalen kan gennemføres ved at indsætte den nævnte udtrykkelige bestemmelse.
Det foreslås, at der indsættes en bestemmelse i § 10, stk. 3, i lov om Planklagenævnet og § 14, stk. 2, i lov om
Miljø- og Fødevareklagenævnet, hvorefter ansatte i Nævnenes Hus varetager deres opgaver for nævnet, som
var de organisatorisk ansat direkte i nævnet.
Forslaget indebærer, at der indsættes en udtrykkelig bestemmelse, der præciserer, at ansatte i Nævnenes Hus
i deres opgavevaretagelse stilles, som var de ansat direkte i de enkelte nævn. Medarbejdere i Nævnenes Hus
kan således udføre opgaver for nævnene, som forudsætter et ansættelsesmæssigt tilknytningsforhold. F.eks.
kan medarbejdere i Nævnenes Hus, der er ansat for en periode, der ikke må være kortere end 1 måned og
ikke er ansat med det særlige formål at møde i retten, repræsentere Planklagenævnet og Miljø- og
Fødevareklagenævnet i retssager, herunder møde i retten, jf. retsplejelovens § 260, stk. 3, nr. 4.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2, nr. 3, og § 3, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har til formål at give bedre muligheder for at varetage klimahensyn i den fysiske planlægning og
herunder give kommunerne bedre muligheder for at planlægge for opstilling af vindmøller og solceller.
Lovforslaget har endvidere til formål at effektivisere klagesagsbehandlingen.
Lovforslaget pålægger ikke kommunerne nye opgaver og har derfor ikke økonomiske eller
implementeringsmæssige konsekvenser for kommunerne.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller implementeringsmæssige konsekvenser for staten.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller implementeringsmæssige konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
13
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0014.png
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har til formål at give bedre muligheder for at varetage klimahensyn i den fysiske planlægning og
herunder give kommunerne bedre muligheder for at planlægge for opstilling af vindmøller og solceller.
Lovforslaget har endvidere til formål at effektivisere klagesagsbehandlingen. Lovforslaget har derfor ikke i
sig selv klimamæssige konsekvenser, men forventes ved kommunernes brug af de nye
planlægningsmuligheder og ved en efterfølgende implementering af den kommunale planlægning samt ved
en effektivisering af klagesagsbehandlingen at have positive konsekvenser for klimaet.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har til formål at give bedre muligheder for at varetage klimahensyn i den fysiske planlægning og
herunder give kommunerne bedre muligheder for at planlægge for opstilling af vindmøller og solceller.
Lovforslaget har derfor ikke i sig selv miljø- eller naturmæssige konsekvenser, men forventes ved
kommunernes brug af de nye planlægningsmuligheder og ved en efterfølgende implementering af den
kommunale planlægning samt ved en effektivisering af klagesagsbehandlingen at have positive konsekvenser
for miljø og natur.
Implementering af kommunal planlægning for opstilling af vindmøller og solceller i visse herregårds- og
godslandskaber vil påvirke de pågældende landskaber negativt, idet mange af landskaberne generelt er
kendetegnede ved at være friholdt for tekniske anlæg.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
………..
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
14
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0015.png
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for implementering
af erhvervsrettet EU-
regulering/går videre end
minimumskrav i EU-
regulering
(sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen EU-retlige aspekter
Ja
X Nej
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af planlovens § 1, stk. 1, at loven har til formål at sikre en sammenhængende planlægning, der
forener de samfundsmæssige interesser i arealanvendelsen, medvirker til at værne om landets natur og miljø
og skaber gode rammer for vækst og udvikling i hele landet, så samfundsudviklingen kan ske på et
bæredygtigt grundlag med respekt for menneskets livsvilkår, bevarelse af dyre- og planteliv og øget
økonomisk velstand.
Af § 1, stk. 2, fremgår en række nærmere hensyn, som loven særligt tilsigter at varetage, herunder at
biodiversiteten understøttes, og at forurening af luft, vand og jord samt støjulemper forebygges.
Klima er ikke nævnt i § 1, stk. 1 og 2.
15
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0016.png
Der er i planloven forskellige krav til kommunernes planlægning for klimatilpasning, men da klima ikke
indgår i formålsbestemmelsen, er det ikke muligt for kommunerne særskilt at varetage klimahensyn, dvs. at
modvirke og reducere udledning af drivhusgasser, i deres planlægning efter planloven.
Det følger af den foreslåede ændring af planlovens
§ 1, stk. 1,
at ordene ”samt klima” indsættes i planlovens
formålsbestemmelse efter ordet ”miljø”. Det følger herefter af formålsbestemmelsen i § 1, stk. 1, at loven skal
sikre en sammenhængende planlægning, der forener de samfundsmæssige interesser i arealanvendelsen,
medvirker til at værne om landets natur og miljø samt klima og skaber gode rammer for vækst og udvikling i
hele landet, så samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag med respekt for menneskets
livsvilkår, bevarelse af dyre- og planteliv og øget økonomisk velstand.
Med den foreslåede ændring vil varetagelsen af klimahensyn indgå i lovens formålsbestemmelse på linje med
natur og miljø samt vækst og udvikling m.v.
Den foreslåede ændring vil give mulighed for ved planlægning og administration efter planloven at varetage
klimahensyn, dvs. at varetage ønsket om at forebygge udledning af drivhusgasser, som i denne sammenhæng
er en samlebetegnelse for luftarter, der bidrager til drivhuseffekten.
Med den foreslåede ændring vil planlægningen m.v. kunne begrundes i varetagelsen af klimahensyn, dog
under fortsat hensyntagen til øvrige relevante planlægningsmæssige forhold, proportionalitet og andre, mere
detaljerede regler.
Den foreslåede ændring af formålsbestemmelsen vil herunder sikre, at det ligger inden for planlovens formål
at varetage klimahensyn ved anvendelse af landsplanbeføjelser efter planloven, jf. lovens § 3, og i forbindelse
med statens varetagelse af de nationale interesser i den kommunale planlægning, jf. lovens § 29. Der
henvises i den sammenhæng til lovforslagets § 1, nr. 2, om klima som en national interesse.
Den foreslåede ændring vil desuden gøre det muligt for kommunerne at varetage klimahensyn som et lovligt
hensyn i deres planlægning og herved medvirke til en reduktion af udledningen af drivhusgasser.
En ændring af formålsbestemmelsen som foreslået vil endvidere være en forudsætning for, at kommunerne
senere kan gives flere muligheder for særskilt at varetage klimahensyn i især lokalplanlægningen og herved
medvirke til en reduktion af udledningen af drivhusgasser. Den foreslåede ændring af formålsbestemmelsen
vil ikke i sig selv give mulighed for i lokalplanlægningen at fastsætte nye typer af bindende krav, som ikke
ligger inden for planlovens § 15, stk. 2. Planlovens § 15, stk. 2, dvs. det såkaldte lokalplankatalog angiver
udtømmende, hvilke forhold en kommune kan fastsætte lokalplanbestemmelser for. Den foreslåede ændring
af formålsbestemmelsen vil således ikke i sig selv kunne begrunde lokalplanlægning med krav om f.eks.
opsætning af solceller på ny bebyggelse, for så vidt det ikke ligger inden for de gældende regler i § 15, stk. 2.
Baggrunden for den foreslåede ændring er et politisk ønske om at sikre, at planloven kan medvirke til at
varetage hensyn til klima på linje med hensyn til natur og miljø samt vækst og udvikling, herunder at skabe
grundlag for, at klima kan inddrages i de nationale interesser, som staten fører tilsyn med, jf. lovforslagets §
1, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2, og pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af planlovens § 1, stk. 1, at loven har til formål at sikre en sammenhængende planlægning, der
forener de samfundsmæssige interesser i arealanvendelsen, medvirker til at værne om landets natur og miljø
og skaber gode rammer for vækst og udvikling i hele landet, så samfundsudviklingen kan ske på et
bæredygtigt grundlag med respekt for menneskets livsvilkår, bevarelse af dyre- og planteliv og øget
økonomisk velstand.
16
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0017.png
Det fremgår af planlovens § 1, stk. 2, at loven særligt tilsigter en række nærmere angivne forhold, herunder at
biodiversiteten understøttes, og at forurening af luft, vand og jord samt støjulemper forebygges.
Klima er ikke nævnt i planlovens § 1, stk. 1 og 2.
Det følger af den foreslåede ændring af planlovens
§ 1, stk. 2, nr. 5,
at der efter ordene ”og at” indsættes
”udledning af drivhusgasser,”. Det følger herefter af planlovens § 1, stk. 2, nr. 5, at loven særlig tilsigter, at
biodiversiteten understøttes, og at udledning af drivhusgasser, forurening af luft, vand og jord samt
støjulemper forebygges.
Ændringen skal ses i sammenhæng med forslaget om, at klima indsættes i planlovens formålsbestemmelse,
jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Med den foreslåede ændring af § 1, stk. 2, nr. 5, vil det blive præciseret, at varetagelsen af hensyn til klima
særligt tilsiger at forebygge udledning af drivhusgasser, og fremgå udtrykkeligt, at forebyggelse af udledning
af drivhusgasser indgår som et forhold, som loven særligt tilsigter at varetage, på linje med forebyggelse af
forurening af luft, vand og jord samt støjulemper. Forebyggelse af udledning af drivhusgasser kan fx ske ved
planlægning for vedvarende energianlæg, der erstatter fossile energikilder. Drivhusgasser er i denne
sammenhæng en samlebetegnelse for luftarter, der bidrager til drivhuseffekten, navnlig kuldioxid (CO
2
).
Planlægning og administration efter planloven vil herefter kunne begrundes i ønsket om at varetage
klimahensyn og særligt at forebygge udledning af drivhusgasser, dog under fortsat hensyntagen til øvrige
relevante planlægningsmæssige forhold, proportionalitet og andre, mere detaljerede regler.
Baggrunden for den foreslåede ændring er et politisk ønske om at sikre, at planloven kan medvirke til at
varetage hensyn til klima på linje med hensyn til natur og miljø samt vækst og udvikling, herunder at skabe
grundlag for, at klima kan inddrages i statens varetagelse af de nationale interesser, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1, og pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Efter planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 16, skal en kommuneplan indeholde retningslinjer for sikring af
landskabelige bevaringsværdier og beliggenheden af områder med landskabelig værdi, herunder større,
sammenhængende landskaber.
Det foreslås, at der efter ordet ”landskaber,” indsættes ”dog med mulighed for planlægning for opstilling af
vindmøller og solceller i landskaber, der kan karakteriseres som herregårdslandskaber eller godslandskaber”
Det følger herefter af planlovens
§ 11 a, stk. 1, nr. 16,
at kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for
sikring af landskabelige bevaringsværdier og beliggenheden af områder med landskabelig værdi, herunder
større, sammenhængende landskaber, dog med mulighed for planlægning for opstilling af vindmøller og
solceller i landskaber, der kan karakteriseres som herregårdslandskaber eller godslandskaber.
Herregårdslandskaber og godslandskaber kortlægges på baggrund af de samme landskabsmæssige
karaktertræk.
Den foreslåede ændring vedrører således alene muligheden for opstilling af vindmøller og solceller i de
pågældende landskaber og ikke andre former for byggeri og anlæg.
Den foreslåede ændring af planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 16, vil indebære, at kravet om, at kommuneplanen skal
indeholde retningslinjer for sikring af landskabelige bevaringsværdier og beliggenheden af områder med
landskabelig værdi, herunder større, sammenhængende landskaber, lempes for så vidt angår landskaber, der
kan karakteriseres som herregårdslandskaber eller godslandskaber.
17
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0018.png
Med den foreslåede ændring vil kommunerne få mulighed for, men ikke pligt til at planlægge for opstilling af
vindmøller og solceller i landskaber, der kan karakteriseres som herregårdslandskaber eller godslandskaber,
hvis kommunen efter en samlet vurdering finder det hensigtsmæssigt. En sådan planlægning vil kunne
gennemføres uanset indholdet af de kommuneplanretningslinjer, der måtte være fastsat efter § 11 a, stk. 1, nr.
16. En udpegning i kommuneplanlægningen vil således ikke i sig selv være til hinder for planlægning for
opstilling af vindmøller og solcelleanlæg i landskaber, der kan karakteriseres som herregårdslandskaber eller
godslandskaber.
Bevaringsværdige landskaber og større, sammenhængende landskaber, herunder landskaber, der kan
karakteriseres som herregårdslandskab eller godslandskab, kan alt efter den konkrete lokalisering og
beskaffenhed og omstændighederne i øvrigt endvidere være omfattet af andre regler i planloven og af
naturbeskyttelseslovens og skovlovens regler m.v.
Forslaget ændrer ikke ved, at planlovens øvrige regler, naturbeskyttelseslovgivningen, herunder regler om
fredning og om beskyttelse af arter og naturtyper, og anden lovgivning gælder uændret og skal iagttages ved
planlægning for vindmøller og solcelleanlæg i herregårds- eller godslandskaber, der er udpeget i
kommuneplanlægningen.
Med den foreslåede ændring vil der som udgangspunkt ikke kunne gøres indsigelse efter planlovens § 29, stk.
1, mod kommuneplanlægning for vindmøller eller solceller i landskaber, der kan karakteriseres som
herregårds- eller godslandskaber, med henvisning til varetagelse af nationale interesser i at bevare sådanne
landskabelige værdier. Staten vil fortsat efter omstændighederne skulle gøre indsigelse, hvis det af andre
grunde vurderes, at der er tale om et værdifuldt landskab af national interesse - f.eks. en ådal – uanset, om
landskabet tillige kan karakteriseres som et herregårds- eller godslandskab.
Da forslaget har til formål at åbne mulighed for planlægning af vindmøller og solceller i sådanne landskaber -
og da også statens varetagelse af nationale interesser efter planlovens § 29, stk. 3, vedrørende landskabelige
værdier sker på baggrund af den nationale interesse vedrørende landskab - vil der som udgangspunkt heller
ikke efter planlovens § 29, stk. 3, kunne gøres indsigelse mod lokalplanlægning for vindmøller eller solceller i
landskaber, der kan karakteriseres som herregårds- eller godslandskaber med henvisning til de særlige
hensyn, ministeren varetager, til bevarelse af disse landskabelige værdier. Staten vil fortsat efter
omstændighederne kunne gøre indsigelse, hvis det af andre grunde vurderes, at der er tale om et værdifuldt
landskab af national interesse – f.eks. en ådal – uanset, om landskabet tillige kan karakteriseres som
herregårdslandskab eller godslandskab.
Indenrigs- og boligministeren vil dog efter omstændighederne skulle gøre indsigelse efter planlovens § 29,
stk. 1, mod et kommuneplanforslag, hvis det pågældende område kan karakteriseres som et
herregårdslandskab eller godslandskab af en særlig kvalitet. Indenrigs- og boligministeren vil endvidere efter
omstændighederne kunne gøre indsigelse efter planlovens § 29, stk. 3, mod et lokalplanforslag, hvis det
pågældende område kan karakteriseres som et herregårdslandskab eller godslandskab af en særlig kvalitet.
Det vil efter både § 29, stk. 1 og stk. 3, være indenrigs- og boligministerens kompetence at afveje den
nationale interesse i bevarelse af et herregårdslandskab eller godslandskab af en særlig kvalitet over for den
nationale interesse i udbygning af vedvarende energi.
Et landskab af en særlig kvalitet kan f.eks. være et herregårds- eller godslandskab, som markant illustrerer
herregårdens eller godsets historie ved at rumme store, sammenhængende flader af landbrugsarealer
indrammet af tydelige skovbryn, ligesom indslag af søer og bakkede arealer kan indgå. Det kan endvidere
indgå i vurderingen, om landskabet i høj grad er friholdt for tekniske anlæg og nyere anlæg og installationer.
Endvidere kan områdets herlighedsværdi i form af landskabets samspil med kulturelementer som
hovedbygning, avlsbygninger og parkanlæg indgå i vurderingen ligesom landskabets sammenhæng med det
18
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0019.png
omgivende kulturlandskab kan indgå. Endelig kan det indgå i vurderingen, om et herregårds- eller
godslandskabs særlige kvalitet i sammenhæng med f.eks. en større og betydende turistattraktion har national
eller regional betydning for vækst og turismeudvikling.
Forslaget ændrer ikke de statslige myndigheders adgang til at fremsætte indsigelse, jf. planlovens § 29, med
henvisning til andre forhold af national interesse, som vedrører vækst og erhvervsudvikling, natur- og
miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse eller hensyn til nationale og regionale anlæg eller regler
og beslutninger efter planlovens § 3.
Der henvises i øvrigt til lovforslaget § 1, nr. 3, og pkt. 2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af planlovens § 29, stk. 1, at indenrigs- og boligministeren skal fremsætte indsigelse over for et
forslag til kommuneplan og ændringer til en kommuneplan, der ikke er i overensstemmelse med nationale
interesser vedrørende vækst og erhvervsudvikling, natur- og miljøbeskyttelse, kulturarvs- og
landskabsbevarelse, hensyn til nationale og regionale anlæg eller regler og beslutninger efter § 3. Pligten
gælder dog ikke, hvis forholdet er af underordnet betydning.
Indenrigs- og boligministeren udøver indsigelsesbeføjelsen på vegne af samtlige statslige myndigheder. En
indsigelse har den retsvirkning, at kommunalbestyrelsen ikke kan vedtage et planforslag endeligt, jf.
planlovens § 28, stk. 1. Planforslaget kan først vedtages, når og hvis ministeren frafalder indsigelsen. Hvis
forholdet er af underordnet betydning, gælder pligten til at fremsætte indsigelse ikke.
Udtrykket »nationale interesser« dækker over forhold, som har interesse ud over kredsen af en kommunes
indbyggere og som typisk også har interesse for kommende generationer.
Nationale interesser er ved en lovændring fra 2017, jf. lov nr. 668 af 8. juni 2017 om ændring af lov om
planlægning, lov om naturbeskyttelse og lov om aktindsigt i miljøoplysninger (Modernisering af planloven,
bedre rammer for kommuner, borgere og virksomheder i hele landet), afgrænset til at omfatte vækst og
udvikling, natur- og miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse hensyn til nationale og regionale
anlæg eller regler og beslutninger efter lovens § 3.
Efter planlovens § 2 a offentliggør indenrigs- og boligministeren hvert fjerde år en oversigt over nationale
interesser i kommuneplanlægningen, herunder de interesser, der er fastlagt i medfør af planloven og
lovgivningen i øvrigt. Oversigten kan ikke anses for udtømmende, men den sammenfatter de på
offentliggørelsestidspunktet gældende krav til kommunernes planlægning, der følger af lovgivningen.
Varetagelse af klimahensyn i kommunernes planlægning er i dag ikke en national interesse, der skal
varetages i medfør af indsigelsesbeføjelserne efter § 29, stk. 1. Indenrigs- og boligministeren har derfor ikke
adgang til i medfør af § 29, stk. 1, at fremsætte indsigelse på vegne af en statslig myndighed mod forslag til en
kommuneplan og ændringer af en kommuneplan begrundet i klimahensyn. Efter gældende regler er der
f.eks. ikke grundlag for en indsigelse mod et forslag til kommuneplanlægning for en arealanvendelse, der
vurderes ikke at varetage hensyn til en nødvendig udbygning af produktionen af vedvarende energi fra f.eks.
vindmøller, solcelleanlæg eller fremtidige teknologier.
Det følger af den foreslåede ændring af planlovens
§ 29, stk. 1,
at ordene ”samt klima” indsættes efter ordet
”miljøbeskyttelse”. Det følger herefter af bestemmelsen i planlovens § 29, stk. 1, at indenrigs- og
boligministeren skal fremsætte indsigelse over for et forslag til kommuneplan og ændringer til en
kommuneplan, der ikke er i overensstemmelse med nationale interesser vedrørende vækst og
erhvervsudvikling, natur- og miljøbeskyttelse samt klima, kulturarvs- og landskabsbevarelse, hensyn til
19
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0020.png
nationale og regionale anlæg eller regler og beslutninger efter § 3. Pligten gælder dog ikke, hvis forholdet er
af underordnet betydning.
Den foreslåede ændring vil medføre, at indenrigs- og boligministeren skal fremsætte indsigelse efter § 29,
stk. 1, over for forslag til kommuneplan og ændringer af en kommuneplan, hvis forslaget ikke er i
overensstemmelse med de nationale interesser vedrørende klimahensyn.
Herved sidestilles den nationale interesse i klimahensyn med ministerens pligt til at fremsætte indsigelse,
hvis et planforslag ikke er i overensstemmelse med de gældende nationale interesser vedrørende vækst og
erhvervsudvikling, natur- og miljøbeskyttelse, kulturarvs- og landskabsbevarelse, hensyn til nationale og
regionale anlæg eller regler og beslutninger efter § 3.
Staten vil herefter kunne sikre, at der i kommunernes kommuneplanlægning udpeges arealer til opstilling af
vedvarende energikilder som f.eks. vindmøller og solcelleanlæg. De nationale interesser vedrørende klima vil
blive beskrevet nærmere i den nævnte oversigt over nationale interesser i kommuneplanlægningen.
Efter planlovens § 29, stk. 3, kan en minister fremsætte indsigelse mod et lokalplanforslag ud fra de særlige
hensyn, som ministeren varetager. Det fremgår af forarbejderne til § 29, stk. 3, at det som udgangspunkt er
den pågældende minister, der fremsætter indsigelse, da det skal sikre, at de forhold, der gøres indsigelse
mod, er af væsentlig national interesse. Klima-, energi- og forsyningsministeren vil således kunne varetage
klimahensyn i forbindelse med kommunernes lokalplanlægning efter planloven § 29, stk. 3.
Baggrunden for den foreslåede ændring er et politisk ønske om, at det sikres, at statens varetagelse af
nationale interesser i den kommunale planlægning kan medvirke til at understøtte varetagelsen af hensyn til
klima på linje med hensyn til natur- og miljøbeskyttelse samt vækst og udvikling.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 4, og pkt. 2.3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Kapitel 3 i lov om Planklagenævnet, jf. lov nr. 1658 af 20. december 2016, regulerer Planklagenævnets
sagsbehandling. Efter lovens § 4, stk. 1, kan formanden eller en stedfortræder for denne på nævnets vegne
træffe afgørelse i sager, der ikke indeholder spørgsmål af større eller principiel betydning, og i sager, hvis
afgørelse alene beror på en retlig vurdering.
Efter § 4, stk. 2, skal Planklagenævnet i sager, der ikke kan afgøres af formanden eller en stedfortræder for
denne alene være fuldtalligt. Nævnet træffer afgørelse ved almindeligt stemmeflertal på et møde eller ved
skriftlig behandling. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme i den enkelte sag udslagsgivende.
Det foreslås at ophæve § 4, stk. 2, i lov om Planklagenævnet og i stedet indsætte et nyt stk. 2-4, til regulering
af nævnets afgørelsesmåde.
Det foreslås, at der indsættes et nyt
stk. 2,
hvorefter afgørelsen i sager, der afgøres af nævnet træffes på et
møde, medmindre formanden finder det ubetænkeligt, at afgørelsen træffes af nævnet på skriftligt grundlag.
Forslaget indebærer, at formanden beslutter, om afgørelsen i en konkret sag skal træffes på et møde eller på
skriftligt grundlag.
20
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0021.png
Det forudsættes, at nævnet som i dag i sin forretningsorden, jf. lovens § 10, kan fastsætte nærmere
retningslinjer for, hvornår afgørelser træffes på henholdsvis møder og på skriftligt grundlag.
Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt
stk. 3,
hvorefter nævnet er beslutningsdygtigt, når mindst 10 af
medlemmerne, herunder formanden, er til stede eller deltager i den skriftlige behandling af sagen.
Forslaget indebærer, at klagesagsbehandlingen ikke forsinkes af fravær hos et enkelt nævnsmedlem og
derved understøtter, at der er hurtige og smidige klageprocesser samt en effektiv opgavevaretagelse under
hensyn til den fornødne retssikkerhed.
Bestemmelsen forudses kun undtagelsesvist at få betydning, idet de stedfortrædende nævnsmedlemmer
(suppleanter) generelt forventes at kunne træde til, hvis et nævnsmedlem har forfald. Reglerne for
beslutningsdygtighed forudsættes i øvrigt nærmere fastlagt i nævnets forretningsorden, jf. lovens § 10.
Det er op til formanden at sikre, at nævnet er beslutningsdygtigt i forhold til den konkrete sag.
Endelig foreslås det at indsætte et nyt
stk. 4,
hvorefter nævnets afgørelser træffes ved stemmeflerhed. Ved
stemmelighed ved afstemning med 10 medlemmer foretages en skriftlig votering af det 11. medlem med
henblik på at opnå stemmeflerhed.
Det foreslåede § 4, stk. 4, 1. pkt. svarer til den gældende bestemmelse om afstemning, mens 2. pkt. har til
formål at sikre, at et fraværende medlem ikke vil kunne have haft den afgørende stemme i en konkret sag.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter § 12 a, stk. 1, i den tidligere lov om Natur- og Miljøklagenævnet, jf. lov nr. 580 af 18. juni 2012 om
ændring af lov om Natur- og Miljøklagenævnet og forskellige andre love (Reform af klagesystemet på natur-
og miljøområdet m.v.), og § 11 i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet, jf. lov nr. 1715 af 27. december 2916,
kan nævnet begrænse sin prøvelse af en afgørelse til de forhold, der er klaget over. Efter bestemmelsens stk. 2
kan nævnet endvidere begrænse sin efterprøvelse til de væsentligste forhold, hvis en klage indeholder flere
klagepunkter. Den gældende lov om Planklagenævnet indeholder ikke en udtrykkelig bestemmelse om
begrænsning af nævnets prøvelse.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 4 a i lov om Planklagenævnet om begrænsning af nævnets prøvelse.
Det foreslås, at der indsættes en ny
§ 4 a, stk. 1,
hvorefter nævnet kan begrænse sin prøvelse af en afgørelse til
de forhold, der er klaget over. Bestemmelsen svarer til den tidligere § 12 a i lov om Natur- og
Miljøklagenævnet og til § 11 i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Forslaget indebærer, at nævnet i almindelighed skal tage stilling til de forhold, der er klaget over. Nævnet vil
dog fortsat have mulighed for og efter omstændighederne pligt til at inddrage andre forhold end det, der er
klaget over, f.eks. spørgsmålet om overholdelse af gældende EU-ret. Nævnet kan således prøve andre dele af
afgørelsen end de påklagede, ligesom nævnet kan oplyse sagen yderligere både i forhold til klagetemaet og til
belysning af de elementer i afgørelsen, som nævnet ønsker at inddrage i klagesagsbehandlingen. Nævnet skal
som udgangspunkt, jf. dog den foreslåede stk. 2, tage stilling til alle påstande og relevante anbringender, som
klager gør gældende.
Prøvelsesintensiteten vil kunne variere, idet nævnet må sondre mellem om det, der konkret skal efterprøves,
er 1. instansens anvendelse af retsreglerne, sagens faktiske grundlag eller afgørelsens hensigtsmæssighed og
rimelighed (herunder også afgørelsens proportionalitet). Som udgangspunkt foretager nævnet fuld
21
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0022.png
efterprøvelse af 1. instansens afgørelse (dvs. efterprøver både retlige og faktiske spørgsmål), medmindre der i
den enkelte sektorlov er særligt fastsatte begrænsninger i denne del af prøvelsen. Udgangspunktet ved
prøvelsen af sagens faktum er officialprincippet, og nævnet kan vælge at lægge 1. instansens fastlæggelse af
faktum uprøvet til grund, medmindre faktum bestrides, der foreligger nye oplysninger eller hvis nævnet
finder, at oplysningen af sagen i 1. instans har været utilstrækkelig i forhold til de retsregler, som nævnet
anser for relevante for sagen. For nævnsprøvelse af afgørelsernes hensigtsmæssighed, rimelighed,
formålstjenlighed mv. inden for de relevante regler gælder, at nævnet kan efterprøve disse elementer fuldt
ud, medmindre lovgivningen indeholder en særlig begrænsning. Men nævnet kan også udvise konkret
tilbageholdenhed, f.eks. når 1. instansen har en særlig ekspertise eller lokalkendskab, eller når 1. instansen,
f.eks. en kommunalbestyrelse, har et politisk mandat, forudsat dette aspekt er relevant i henhold til det
konkrete retsgrundlag.
Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt
§ 4 a, stk. 2,
hvorefter nævnet kan begrænse sin prøvelse til de
væsentlige forhold, hvis en klage indeholder flere klagepunkter. Bestemmelsen svarer til den tidligere § 12 a i
lov om Natur- og Miljøklagenævnet og til § 11 i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Forslaget indebærer, at hvis en klage indeholder flere klagepunkter, kan nævnet indskrænke sig til alene at
forholde sig til de væsentligste klagepunkter. Bestemmelsen ændrer ikke i den almindelige pligt til at oplyse
sagen.
Det bør anføres i nævnets afgørelse, om den indklagede afgørelse indeholder yderligere, væsentlige mangler,
så risikoen for at gentage disse mindskes. Dette indebærer ikke en pligt til en fuldstændig gennemgang af
sagen med henblik på at konstatere eventuelle øvrige væsentlige mangler ved afgørelsen. Det bør ligeledes
anføres i afgørelsen, hvilke forhold nævnet har taget stilling til.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Nævnenes Hus fungerer som fællessekretariat for de klagenævn, der er tilknyttet styrelsen. De medarbejdere,
der betjener bl.a. Planklagenævnet, er således ansat i Nævnenes Hus og ikke direkte i nævnet.
Konstruktionen med Nævnenes Hus som fællessekretariat er ikke reguleret nærmere.
Det foreslås, at der indsættes en bestemmelse i § 10, stk. 3, i lov om Planklagenævnet, hvorefter ansatte i
Nævnenes Hus varetager deres opgaver for nævnet, som var de organisatorisk ansat direkte i nævnet.
Forslaget indebærer, at der indsættes en udtrykkelig bestemmelse, der præciserer, at ansatte i Nævnenes Hus
i deres opgavevaretagelse stilles, som var de ansat direkte i Planklagenævnet. Medarbejdere i Nævnenes Hus
kan således udføre opgaver for Miljø- og Fødevareklagenævnet, som forudsætter et ansættelsesmæssigt
tilknytningsforhold. F.eks. kan medarbejdere i Nævnenes Hus, der er ansat for en periode, der ikke må være
kortere end 1 måned og ikke er ansat med det særlige formål at møde i retten, repræsentere Planklagenævnet
i retssager, herunder møde i retten, jf. retsplejelovens § 260, stk. 3, nr. 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1
22
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0023.png
Nævnenes Hus fungerer som fællessekretariat for de klagenævn, der er tilknyttet styrelsen. De medarbejdere,
der betjener bl.a. Miljø- og Fødevareklagenævnet, er således ansat i Nævnenes Hus og ikke direkte i nævnet.
Konstruktionen med Nævnenes Hus som fællessekretariat er ikke reguleret nærmere.
Det foreslås, at der indsættes en bestemmelse i § 14, stk. 2, i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet,
hvorefter ansatte i Nævnenes Hus varetager deres opgaver for nævnet, som var de organisatorisk ansat
direkte i nævnet. Forslaget indebærer, at der indsættes en udtrykkelig bestemmelse, der præciserer, at
ansatte i Nævnenes Hus i deres opgavevaretagelse stilles, som var de ansat direkte i Miljø- og
Fødevareklagenævnet.
Medarbejdere i Nævnenes Hus kan således udføre opgaver for Miljø- og Fødevareklagenævnet, som
forudsætter et ansættelsesmæssigt tilknytningsforhold. F.eks. kan medarbejdere i Nævnenes Hus, der er
ansat for en periode, der ikke må være kortere end 1 måned og ikke er ansat med det særlige formål at møde i
retten, repræsentere Miljø- og Fødevareklagenævnet i retssager, herunder møde i retten, jf. retsplejelovens §
260, stk. 3, nr. 4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 4
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. januar 2023.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da planloven ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf. herved
§ 70 i lov om planlægning.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. herved § 19 i lov om Planklagenævnet.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. herved § 95 i lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli
2020, som ændret ved § 6 i lov nr.
1833 af 8. december 2020 og § 2 i lov
nr. 573 af 10. maj 2022, foretages
følgende ændringer:
23
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0024.png
§ 1.
Loven skal sikre en
sammenhængende planlægning, der
forener de samfundsmæssige
interesser i arealanvendelsen,
medvirker til at værne om landets
natur og miljø og skaber gode rammer
for vækst og udvikling i hele landet, så
samfundsudviklingen kan ske på et
bæredygtigt grundlag med respekt for
menneskets livsvilkår, bevarelse af
dyre- og planteliv og øget økonomisk
velstand.
Stk. 2. ---
1.
I
§ 1, stk. 1,
indsættes efter »miljø«:
»samt klima«.
§ 1.
---
Stk. 2.
Loven tilsigter særlig,
1-4) ---
5) at biodiversiteten understøttes, og
at forurening af luft, vand og jord
samt støjulemper forebygges,
6) ---
Stk. 3. ---
2.
I
§ 1, stk. 2, nr. 5,
indsættes efter
»og at«: »udledning af
drivhusgasser,«.
§ 11 a.
Stk. 1.
Kommuneplanen skal
indeholde retningslinjer for…..
1-15) ---
16) sikring af landskabelige
bevaringsværdier og beliggenheden af
områder med landskabelig værdi,
herunder større, sammenhængende
landskaber,
17-29) ---
Stk. 2-13.
---
3.
I
§ 11 a, stk. 1, nr. 16,
indsættes
efter »landskaber,«: » dog med
mulighed for planlægning for
opstilling af vindmøller og solceller i
landskaber, der kan karakteriseres
som herregårdslandskaber eller
godslandskaber,«.
§ 29.
Erhvervsministeren skal
fremsætte indsigelse over for et
forslag til kommuneplan og
24
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0025.png
ændringer til en kommuneplan, der
ikke er i overensstemmelse med
nationale interesser vedrørende vækst
og erhvervsudvikling, natur- og
miljøbeskyttelse, kulturarvs- og
landskabsbevarelse, hensyn til
nationale og regionale anlæg eller
regler og beslutninger efter § 3.
Pligten gælder dog ikke, hvis forholdet
er af underordnet betydning.
Stk. 2. ---
4.
I
§ 29, stk. 1,
indsættes efter
»miljøbeskyttelse«: »samt klima«.
§2
I lov om Planklagenævnet, jf. lov nr.
1658 af 20. januar 2016, foretages
følgende ændringer:
§ 4.---
Stk. 2.
I sager, der ikke kan afgøres af
formanden eller en stedfortræder for
denne alene, jf. stk. 1, skal
Planklagenævnet være fuldtalligt, og
nævnet træffer afgørelser ved
almindeligt stemmeflertal på et møde
eller ved skriftlig behandling. I
tilfælde af stemmelighed er
formandens stemme i den enkelte sag
udslagsgivende.
1.
§ 4, stk. 2,
ophæves, og i stedet
indsættes:
»Stk.
2.
I sager, der afgøres af nævnet,
træffes afgørelsen på et møde,
medmindre formanden finder det
ubetænkeligt, at afgørelsen træffes af
nævnet på skriftligt grundlag.
Stk. 3.
Nævnet er beslutningsdygtigt,
når mindst 10 af nævnets 11
medlemmer, herunder formanden, er
til stede eller deltager i den skriftlige
behandling af sagen.
Stk. 4.
Nævnets afgørelse træffes ved
stemmeflerhed. Ved stemmelighed
ved afstemning med 10 medlemmer
foretages en skriftlig votering af det
25
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 19: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet)
2651240_0026.png
11. medlem med henblik på at opnå
stemmeflerhed.«
2.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a.
Nævnet kan begrænse sin
prøvelse af en afgørelse til de forhold,
der er klaget over.
Stk. 2.
Hvis en klage indeholder flere
klagepunkter, kan nævnet begrænse
sin prøvelse til de væsentlige
forhold.«
§ 10.
Stk. 1. ---
Stk. 2. ---
3.
I
§ 10
indsættes som
stk. 3:
»Stk.
3.
Ansatte i Nævnenes Hus
varetager deres opgaver for nævnet,
som var de organisatorisk ansat
direkte i nævnet.«
§3
I lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet, jf. lov nr. 1715
af 27. december 2016, som ændret
senest ved § 2 i lov nr.
[ændringen
ifm. museumsloven, som endnu ikke
fremgår af retsinfo med nummer],
foretages følgende ændring:
§ 14.
Stk. 1. ---
1.
I
§ 14
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Ansatte i Nævnenes Hus
varetager deres opgaver for nævnet,
som var de organisatorisk ansat
direkte i nævnet.«
26