Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 153
Offentligt
Landdistrikternes Fællesråd, Formand Steffen Damsgaard
Dansk Industri, branchedirektør for transport Karsten Lauritzen
Ældresagen, adm.dir. Bjarne Hastrup
Forbrugerrådet Tænk, formand Anja Philip
Danske Handicaporganisationer, formand Thorkild Olesen
IDA, næstformand Aske Nydam Guldberg
Dansk Person Transport, adm. dir. Michael Nielsen
Trafikselskaberne i Danmark, formand Steen Vindum
26.09.2023
Bevar den kollektive transport - en uundværlig livsnerve i
samfundet især i landdistrikterne
Kære finansminister, transportminister og politikere på Christiansborg,
Vi er 8 organisationer, som er gået sammen om et fælles opråb til jer om at holde hånden under
den kollektive transport. Regeringen har nedsat et ekspertudvalg, som skal analysere området og
komme med forslag til fremtidige tiltag inden for den kollektive transport. Det bakker vi op om. Men
udvalgets anbefalinger kommer først i slutningen af 2024, og mens vi venter på ekspertudvalget,
står den lokale og regionale bustrafik overfor de største besparelser og serviceforringelser i nyere
tid.
Den seneste opgørelse viser, at bustrafikken har et samlet underskud på 1,345 milliarder kroner.
Årsagen er de voldsomme stigninger i brændstofpriser efter invasionen af Ukraine, og færre
passagerer efter Covid-19. Det er godt, at KL og Danske Regioner har aftalt med regeringen, at
underskuddet midlertidigt kan lånefinansieres med op til 600 mio. kr. Det er også positivt, at
regeringen i sit forslag til finansloven for 2024 vil afsætte 100 mio. kr. ekstra til projekter i den
kollektive transport hvert år de næste 4 år. Men det løser desværre ikke det akutte problem, for der
mangler stadig 745 millioner kroner, hvis trafikselskaberne skal kunne betale busvognmændene.
Den økonomiske udfordring er akut og kortvarig, men gøres der ikke noget for at løse udfordringen
nu, kan konsekvenserne blive langvarige. Besparelser på bustrafikken vil få store negative
konsekvenser for både den enkelte dansker som passager, den grønne omstilling og for
samfundet som helhed.
Finanslovsforhandlingerne starter nu. Vi appellerer derfor til jer om at afsætte midler til at holde
hånden under den kollektive transport, så den kan holdes kørende, indtil der er fundet nye og mere
langsigtede løsninger.
745 mio. kr. i underskud er et stort beløb, og trafikselskabernes ejere i kommuner og regioner har
ikke de penge liggende. De kan kun finde pengene til at dække underskuddet ved nye besparelser.
Hvis de ikke sparer på busruterne eller flextrafikken, skal de spare på skoler, ældrepleje m.m.
Derfor ser alle trafikselskaber lige nu ind i store besparelser.