Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 148
Offentligt
2757514_0001.png
Notat
Høringsnotat vedrørende udkast til opdateret vejled-
ning om udviklingsområder i kystnærhedszonen
Baggrund
Muligheden for at udpege udviklingsområder kom ind i planloven i 2017 på
baggrund af et ønske om at bevare kystnærhedszonen samtidig med, at der
åbnes for nye udviklingsmuligheder. Planloven åbner mulighed for, at mini-
steren for landdistrikter kan udpege udviklingsområder i kystnærhedszonen
efter ansøgning fra kommunalbestyrelserne.
Udviklingsområder er områder i kystnærhedszonen, hvor kommunerne får større
adgang til at planlægge for udvikling af byer og landsbyer og for anlæg i landzone.
Udviklingsområder er områder inden for kystnærhedszonen uden særlige natur-,
miljø- og landskabsinteresser.
I udviklingsområder er der ikke krav om en særlig planlægningsmæssig eller funkti-
onel begrundelse for kystnær lokalisering, når der inddrages nye arealer i byzone og
planlægges for anlæg i landzone. De skærpede krav til landzoneadministrationen i
kystnærhedszonen gælder ikke i udviklingsområder, og landzonereglerne i udvik-
lingsområder er de samme som i landzone uden for kystnærhedszonen.
Der er siden 2017, hvor ordningen med udviklingsområder blev indført, blevet ud-
stedt to landsplandirektiver, hvor der udpeges udviklingsområder i kystnærhedszo-
nen.
Ministeren for landdistrikter inviterede den 7. marts 2023 landets kystkommuner til
at ansøge om tredje runde for udpegning af udviklingsområder. Ansøgningsfristen
er den 1. februar 2024.
Vejledningen om udviklingsområder i kystnærhedszonen er som følge af aftalen om
opfølgning på evaluering af planloven af 15. juni 2022 blevet opdateret i henhold til
praksis fra de to tidligere ansøgningsrunder om udviklingsområder.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen sendte den 19. juni 2023 et udkast til en opdateret
vejledning om udviklingsområder i kystnærhedszonen i offentlig høring med hø-
ringsfrist den 17. august 2023. Der er modtaget i alt 10 høringssvar, hvoraf 3 har
haft bemærkninger til vejledningen. Bemærkningerne fra de hørte parter gennem-
gås og kommenteres nedenfor. Et enkelt høringssvar har givet anledning til æn-
dring.
Dato: 29.09.2023
Følgende myndigheder, organisationer og foreninger har sendt et hø‐
ringssvar:
Dansk Industri, Feriehusudlejernes Brancheforening og Sund & Bælt Holding
A/S.
Følgende har svaret, at de ingen bemærkninger har til udkastet:
Byggeskadefonden, Danske Kloakmestre, DSB, Energinet, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Metroselskabet og Ho-
vedstadens Letbane, Stifterne og Vikingeskibsmuseet.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 148: Vejledning om udviklingsområder i kystnærhedszonen, samt høringsnotat og høringssvar om vejledningen
2757514_0002.png
Notat
Endelig har følgende tilkendegivet, at de ikke ønsker at afgive bemærk‐
ninger til udkastet:
Forbrugerrådet Tænk, Københavns Byret og Østre Landsret.
Generelle bemærkninger
Dansk Industri (DI) oplyser, at virksomheder ofte oplever, at sagsbehandling
om anlægsprojekter inden for udviklingsområder er komplicerede og ressour-
cekrævende. DI finder det glædeligt, at vejledningen om udviklingsområder op-
dateres, og der dermed skabes mere klarhed om processen for kommunernes
ansøgninger. DI finder, at vejledningen fremstår god og overskuelig.
Feriehusudlejernes Brancheforening (FB) er enige i intentionerne i vejlednin-
gen. FB er tilfreds med, at der nu gives mulighed for mere udvikling i kystnær-
hedszonen, hvor det ikke skaber problemer i relation til særlige natur-, miljø-
og landskabsinteresser. FB kommer med eksempler på, hvor udviklingsområ-
der vil kunne udpeges, og brancheforeningen ser gerne, at der med vejlednin-
gen gives mulighed for at etablere små grupperinger af store sommerhuse (2-4
stk.) i nye udviklingsområder.
Kommentar
Kirkeministeriet bemærker, at et udpeget udviklingsområde vil ikke kunne ud‐
lægges til et nyt sommerhusområde, idet der ikke må udlægges nye sommerhus‐
områder inden for kystnærhedszonen, hvilket også gælder for udviklingsområder
i kystnærhedszonen. Det bemærkes dog, at ministeren for landdistrikter har invi‐
teret landets kystkommuner til at ansøge om udlæg og omplacering af sommer‐
husgrunde i kystnærhedszonen. Ansøgningsfristen for denne ordning er 1. februar
2024.
Bemærkninger til specifikke afsnit i vejledningen
Sund & Bælt Holding A/S (SB) bemærker, at der i afsnit 3.5.2 om særlige miljø-
interesser er en formulering, som er uklar, men som kan være relevant for
stormflodssikring. SB bemærker, at det er uklart, hvad der menes med ”risiko
for oversvømmelse”. SB oplyser, at det ved nutidige klimatilpasningsprojekter
kan være hensigtsmæssigt, at der ud over afhjælpning af potentielle nuvæ-
rende risikoområder også medtages områder, som først forventes at komme i
særlig risiko om en årrække, som følge af klimaforandringer, havspejlsstignin-
ger mv. SB foreslår, at behovet for kystsikring skal være en integreret del af
fremtidige udviklingsområder, uanset om der pt. er en potentiel oversvømmel-
sesrisiko. SB anbefaler at uddybe vejledningen med yderligere beskrivelse af
eller eksempler på, hvad som vil udgøre særlige miljøinteresser for et område.
Side 2
Akt nr. 285442
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 148: Vejledning om udviklingsområder i kystnærhedszonen, samt høringsnotat og høringssvar om vejledningen
2757514_0003.png
Notat
Kommentar
Kirkeministeriet bemærker, at det forhold, at et område er i risiko for oversvøm‐
melse ikke i tidligere ansøgningsrunder har været udslagsgivende for udpegnin‐
gen af et udviklingsområde. Det ses derfor ikke at være hensigtsmæssigt at med‐
tage risiko for oversvømmelse som et eksempel på en særlig miljøinteresse.
Oversigt over hørte myndigheder, organisationer og foreninger mv.
Regioner og kommunale organisationer
Danske Regioner, Kommunernes Landsforening, Region Hovedstaden, Region
Midtjylland, Region Nordjylland, Region Sjælland og Region Syddanmark.
Kommuner
Alle kommuner.
Stifter
Fyens Stift, Haderslev Stift, Helsingør Stift, Københavns Stift, Lolland-Falsters
Stift, Roskilde Stift, Ribe Stift, Viborg Stift, Aalborg Stift og Aarhus Stift.
Domstole
Domstolsstyrelsen, Københavns Byret, Retten i Esbjerg, Retten i Glostrup, Ret-
ten i Helsingør, Retten i Hillerød, Retten i Herning, Retten i Hjørring, Retten i
Holbæk, Retten i Holstebro, Retten i Horsens, Retten i Kolding, Retten i Lyngby,
Retten i Nykøbing Falster, Retten i Næstved, Retten i Odense, Retten i Randers,
Retten i Roskilde, Retten i Svendborg, Retten i Sønderborg, Retten i Viborg, Ret-
ten i Aalborg, Retten i Aarhus, Retten på Bornholm, Retten på Frederiksberg,
Rigspolitiet, Venstre Landsret og Østre Landsret.
Foreninger, organisationer mv.
3F – Fagligt Fælles Forbund, 92-gruppen, ABF Andelsboligforeningernes Fæl-
lesrepræsentation, Akademikerne, Akademirådet, Arkitektforeningen, Asfaltin-
dustrien Biogas Danmark BL, Danmarks almene Boliger, Byggeskadefonden,
Byggesocietetet, Bygherreforeningen, Bæredygtigt Landbrug, Camping Outdoor
Danmark, CO-industri (Centralorganisationen af industriansatte i Danmark),
COWI, Cyklistforbundet, Danmarks Fiskeriforening PO, Danmarks Frie Auto-
Campere, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Affaldsforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk Cam-
ping Union, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Entomologisk Forening,
Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Fåreavl, Dansk Industri, Dansk Jour-
nalistforbund, Danmarks Jægerforbund, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk
Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk Sejlunion, Dansk Standard, Dansk Træinfor-
mation, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske Handicapor-
ganisationer, Danske Havne, Danske Juletræer - træer & grønt, Danske Kloak-
mestre, Danske Landskabsarkitekter, Danske Maritime, Danske Shipping- og
Side 3
Akt nr. 285442
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 148: Vejledning om udviklingsområder i kystnærhedszonen, samt høringsnotat og høringssvar om vejledningen
2757514_0004.png
Notat
Havnevirksomheder, Danske Tegl, Danske Udlejere DANVA, Dansk Vand- og
Spildevandsforening, De Samvirkende Købmænd, Det Centrale Handicapråd,
Det Danske Spejderkorps, Det finansielle ankenævn, DGI, DHI, Dommerforenin-
gen, Drivkraft Danmark DTL, Danske Vognmænd, Ejendom Danmark, Elretur,
Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Erhvervslejernes Landsorganisation
FAB, Foreningen af byplanlæggere, F-Camping, Feriehusudlejernes Branchefor-
ening, Finans Danmark, Forbrugerrådet Tænk, Forbundet Arkitekter og Desig-
nere (FAOD), Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, Foreningen af Rådgi-
vende Ingeniører, Friluftsrådet FSR, Danske Revisorer Gammel Estrup, Dan-
marks Herregårdsmuseum Gavnø Slot Grakom, Kommunikationsindustrien,
Green Building Council, Green Power Denmark, Grundejernes Investeringsfond,
Handelsflådens Arbejdsmiljø- og Velfærdsråd, Hedeselskabet, HOFOR HORE-
STA, Klimabevægelsen, Kolonihaveforbundet, Komiteen, Bæredygtig Kystkul-
tur, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landinspektørfor-
eningen, Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur, Landsforeningen
Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen Praktisk Økologi, Lederne, Søfart
Maskinmestrenes Forening, Mejeriforeningen, Metroselskabet og Hovedsta-
dens Letbane, Moesgaard Museum, Movia, Nationalpark Thy, Sekretariatet,
NOAH Friends of the Earth Denmark Nuuday A/S, RealDania, Rådet for Større
Bade- og Vandsikkerhed, Sammenslutningen af Danske Småøer, SMVdanmark,
Sund & Bælt, TDC, Net A/S TEKNIQ, Arbejdsgiverne, Tele Industrien, Vikinge-
skibsmuseet, Økologisk Landsforening og Ørsted.
Ministerier
Beskæftigelsesministeriet, Børne- og Undervisningsministeriet, Digitaliserings-
og Ligestillingsministeriet, Erhvervsministeriet, Finansministeriet, Forsvarsmi-
nisteriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministe-
riet, Klima- Energi-og Forsyningsministeriet, Kulturministeriet, Miljøministe-
riet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Skatteministeriet, Social-,
Bolig- og Ældreministeriet, Statsministeriet, Transportministeriet, Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet og Økonomiministeriet.
Øvrige ministerielle parter
Arbejdstilsynet, Ankestyrelsen, Banedanmark, Beredskabsstyrelsen, Bygnings-
styrelsen, DanPilot, Danmarks Statistik, Dansk Arkitektur Center, Dansk Design
Center, Datatilsynet, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Digitali-
seringsstyrelsen, Energistyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Finanstilsynet, Forsvaret
– Forsvarskommandoen, Forsvarsministeriet Ejendomsstyrelsen, Forsynings-
tilsynet, Geodatastyrelsen, GEUS, Kystdirektoratet, Kommissarius ved Statens
Ekspropriationer i Jylland, Kommissarius ved Statens Ekspropriationer på
Side 4
Akt nr. 285442
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 148: Vejledning om udviklingsområder i kystnærhedszonen, samt høringsnotat og høringssvar om vejledningen
2757514_0005.png
Notat
Øerne, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landbrugsstyrelsen, Medarbej-
der- og Kompetencestyrelsen, Miljøstyrelsen, Miljø- og Fødevareklagenævnet,
Naturstyrelsen, Nævnenes Hus, Planklagenævnet, Rigsadvokaten, Rigsrevisio-
nen, Sikkerhedsstyrelsen, Slots- og Kulturstyrelsen, Social- og Boligstyrelsen,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Styrelsen for dataforsyning og
infrastruktur, Styrelsen for Forsyningssikkerhed, Styrelsen for It og Læring,
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Sundhedsstyrelsen, Søfartsstyrelsen,
Trafikstyrelsen, Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, Udlændingestyrelsen,
Vejdirektoratet og Økonomistyrelsen.
Selvstændige statslige virksomheder
DSB, Energinet, Eltransmission A/S, Energinet Gastransmission A/S og Energi-
net Myndighedsenheden.
Side 5
Akt nr. 285442