Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 147
Offentligt
2756806_0001.png
Kommunaludvalget 2013-14
KOU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 121
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del - Bilag 147
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.
2014 - 18170
Doknr.
163621
Dato
01-09-2014
Folketingets Kommunaludvalg har d. 21. august 2014 stillet følgende spørgsmål nr.
121 (alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr.121:
”Er det ministerens vurdering, at det er indenfor kommunalfuldmagtens regler, når en
række kommuner stiller arealer gratis til rådighed f.eks. p-pladser og lignende så au-
tocampere kan overnatte uden betaling - eller burde kommunerne udbyde de påtænk-
te arealer, så der kunne opnås en markedsleje og samtidig kræve, at lejeren af arealet
skal opfylde de samme regler som campingpladser, der lejer jord af en kommune?”
Svar:
Jeg kan generelt oplyse, at de almindelige kommunalretlige grundsætninger om kom-
muners opgavevaretagelse – de såkaldte kommunalfuldmagtsregler – finder anven-
delse i det omfang opgavevaretagelsen ikke er reguleret i den skrevne lovgivning.
Det er antaget i de kommunale tilsynsmyndigheders praksis og i den juridiske littera-
tur, at en kommune efter disse grundsætninger som udgangspunkt ikke uden lov-
hjemmel kan drive handel, håndværk, industri og finansiel virksomhed. Det er endvi-
dere antaget, at en kommune som udgangspunkt ikke uden lovhjemmel kan yde til-
skud til enkeltpersoner eller til enkelte virksomheder.
Det er imidlertid i de kommunale tilsynsmyndigheders praksis anset for lovligt, at
kommuner – under visse betingelser – etablerer og driver eller støtter vandrerhjem og
campingpladser.
Dette gælder, selvom det ikke kan udelukkes, at der herved påføres hotelerhvervet
konkurrence.
Baggrunden herfor er kommunernes almindelige interesse i at tilvejebringe og stille
faciliteter til rådighed for borgernes fritidsaktiviteter. Hertil kommer, at det efter de
nævnte grundsætninger tillige antages, at en kommune kan varetage opgaver, der har
til formål at fremme turismen i kommunen.
Det betyder, at det er en betingelse, at kommunens formål med at drive eller støtte de
omtalte faciliteter ikke er at opnå en fortjeneste, men at fremme borgernes fritidsaktivi-
teter og turismen.
I sådanne tilfælde ligger det således inden for kommunalfuldmagtens rammer, at en
kommune stiller kommunal ejendom vederlagsfrit til rådighed til de beskrevne formål.
Jeg kan endvidere oplyse, at tilsynet med kommunerne varetages af Statsforvaltnin-
gen. Statsforvaltningens tilsyn er et retligt tilsyn. Statsforvaltningen kan således bl.a.
ikke tage stilling til, om kommunernes dispositioner er rimelige eller hensigtsmæssige,
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Henvendelse af 24/9-23 fra Danmarks Frie AutoCampere om hjælp til kommunerne, så de kan modtage de mange autocamperturister
2756806_0002.png
eller til spørgsmål vedrørende skønsudøvelse, så længe skønnet udøves indenfor de
rammer, der er fastsat i lovgivningen, herunder de almindelige kommunalretlige
grundsætninger om kommuners opgavevaretagelse (de såkaldte kommunalfuldmagts-
regler). Økonomi- og Indenrigsministeriet er overordnet tilsynsmyndighed. Det vil så-
ledes i første række være op til Statsforvaltningen at vurdere lovligheden heraf i det
konkrete tilfælde, hvis en kommune vederlagsfrit stiller kommunal ejendom til rådighed
for de adspurgte aktiviteter.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager
2