Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 139
Offentligt
2752373_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og øer
Aabybro d. 14. september 2023
Lukket høring om udfordringer og problemstillinger inden for campingerhvervet
Dansk Kyst- og Naturturisme finder det yderst positivt, at Udvalget for Landdistrikter og øer
tager initiativ til en drøftelse af udfordringer inden for campingerhvervet, og håber man i
forlængelse af den lukkede høring vil gennemføre en inddragende proces for alle relevante
interessenter. Derved kan der samles et solidt vidensgrundlag, der pejler retningen for de
bedste rammer for en bæredygtig udvikling inden for branchen.
Naturnær overnatning
Camping udgør cirka en fjerdedel af alle overnatninger i kyst- og naturturismen og er den
største overnatningsform blandt danskerne. Samtidig er der stigende efterspørgsel efter
naturnære overnatningsprodukter fra vores primære markeder, i særdeleshed Tyskland og
Holland. Men antallet af overnatninger i campingerhvervet er, set over en årrække, stagneret
og har ikke oplevet samme vækstrater som øvrige overnatningsformer eller som
campingerhvervet hos vore nære konkurrenter, eksempelvis Tyskland og Sverige, der opererer
under mere lempelige rammebetingelser.
Campingpladserne ligger oftest på meget attraktive placeringer
naturnært og tæt på
feriestedernes oplevelsesudbud. Det giver således mening at udvikle disse arealer, så de i
højere grad kan imødekomme markedets efterspørgsel. Dermed sikres en bæredygtig
arealanvendelse, idet der er tale om udvikling af allerede anvendte arealer. Ligeledes
muliggøres en økonomisk bæredygtig udvikling, idet omsætning og indtjening pr enhed er
større for mere moderne overnatningsformer. Eksempelvis er omsætningen på en hytte 3 til 4
gange større end for en traditionel teltplads.
En række tendenser i markedet taler for, at campingerhvervet kan blive en central spiller for at
indfri ambitionerne i
”National strategi
for bæredygtig vækst i dansk turisme”
og med særlig
betydning for at kunne skabe levedygtige lokalsamfund i danske landdistriktskommuner.
Værdier som bæredygtighed, naturnære oplevelser og samspil med det/de lokale kvaliteter
uden at gå på kompromis med komfort, kvalitet og fleksibilitet vinder således frem hos
centrale målgrupper i kyst- og naturturismen. Dertil ses et stigende ønske om kortere
ferier
hele året
hvor særligt nye muligheder for at arbejde på distancen skaber rum
for forlængede weekendophold (”workations”).
Som følge af denne udvikling i markedet erfarer Dansk Kyst- og Naturturismen, at der
investeres massivt
i transformation af ”campingproduktet” på vores nærmeste
markeder. I såvel Tyskland, Holland, Frankrig, Sverige og Norge etableres således en
Dansk Kyst- og Naturturisme
Skeelslundvej 99, 1.
9440 Aabybro
CVR-nr. 36471271
[email protected]
www.kystognaturturisme.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 139: Anbefalinger fra Dansk Kyst- og Naturturisme vedr. ajourføring af campingreglementet
2752373_0002.png
række naturnære overnatningstilbud i form af ”outdoor camps”. Disse tager form af såvel større
ferieresorts med en relativt høj andel af permanente / semi-permanente udlejningsenheder
(hytter, glamping-telte,
tiny houses m.v), samt operatører, der udbyder ”glamping” i mindre
skala både som omdannelse af campingpladser, i forbindelse med oplevelsestilbud eller som
supplement til eksisterende kapacitet, fx ved omdannelse af tidligere landbrugsarealer.
Også i Danmark opleves en stor mulighed for at tilvejebringe investeringer inden for nye
naturnære overnatningsprodukter
både fra udenlandske operatører og hos danske
iværksættere. Sidstnævnte medfører ofte bosætning, idet der typisk er tale om udflyttere fra de
større byer.
I mange tilfælde begrænses potentielle investorer og iværksættere dog af eksisterende
lovgivning, som bl.a. skyldes at de nye overnatningsenheder/-typologier ikke har et naturligt
tilhørssted i f.eks. Sommerhusloven, og at sammenhængen på tværs af gældende lovgivning
og administrativ praksis er ugennemsigtig. Dermed opleves myndighedshåndteringen i
forbindelse med ansøgning om udlejningstilladelse hos kommunerne som uensartet.
Autocamperturismen
Antallet af autocampere har over en årrække været støt stigende, og både i Danmark og på de
vigtigste nærmarkeder er antallet af registrerede autocampere i kraftig vækst. I følge
Danmarks Statistik er der sket en stigning i indregistrerede autocampere i Danmark på 17,5
pct. I perioden 2019-2022. I Europa er der mere end 2,4 mio. autocampere, heraf 675.000 alene i
Tyskland, der alle er potentielle turister i Danmark. Autocamperturisme må således siges at
have vundet stort indpas som ferieform og udgør i dag et fortsat hastigt voksende marked.
Langt de fleste autocampere er indregistreret som personbiler (vægt under 3500 kg). Dette
medfører, at de har lov til at parkere på lige vilkår med personbiler. Derudover er det også
tilladt at raste i autocamperne, hvilket indebærer, at føreren må tage ophold for at gøre hvil.
Dette på lige vilkår som øvrige personbiler, og det er ikke afgrænset af, hvorvidt det sker i
dagtimerne eller om natten, ligesom der ikke er en klar tidsbegrænsning knyttet til selve det at
raste.
Campingerhvervet har i særdeleshed fremhævet, at de finder det konkurrenceforvridende, at
autocampere må ”overnatte” enten gratis eller
under andre betingelser end markedsvilkårene
foreskriver. Desuden oplever lokalbefolkningen i perioder og/eller på attraktive lokationer en
stor mængde autocampere, der tager ophold hen over natten, hvilket lokalt anses som et
unødigt indgreb i landskabet og/eller bebyggede områder.
I Danmark er der inden for gældende lovgivning ikke mulighed for at etablere såkaldte
stellpladser til autocampere, da det som begreb ikke er muligt ift. hverken den
arealregulerende lovgivning eller sommerhusloven/campingreglementet, der
regulerer udlejen for
dag- og natophold i campingenheder.
I praksis medfører det, at både myndigheder og erhverv har et relativt afgrænset
mulighedsrum ift. at udvikle deciderede overnatningstilbud målrettet
Dansk Kyst- og Naturturisme
Skeelslundvej 99, 1.
9440 Aabybro
CVR-nr. 36471271
[email protected]
www.kystognaturturisme.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 139: Anbefalinger fra Dansk Kyst- og Naturturisme vedr. ajourføring af campingreglementet
2752373_0003.png
autocampergæster. Og i særdeleshed, hvis man skal imødekomme, at autocamperturismen
skal drives erhvervsmæssigt og på markedsmæssige vilkår.
Anbefalinger til ajourføring af campingreglementet
Dansk Kyst- og Naturturisme anbefaler, at investeringer i nye og naturnære
overnatningsprodukter samt den stigende efterspørgsel fra autocamperturister bør
imødekommes inden for campingreglementet.
Nedenfor angives konkrete anbefalinger til revision og ajourføring af campingreglementet, der
ville kunne bidrage til at skabe nye investeringer i og transformation af campingerhvervet samt
nedbringe lokale gener fra en markant stigning i autocamperturismen.
Dansk Kyst- og Naturturisme anbefaler således:
1)
At der i højere grad kan opnås tilladelse til campingpladser under 100 enheder, så der
gives mulighed for nye investeringer
inden for ”glamping”
samt etablering af
autocamperpladser [§2 stk. 2].
Dansk Kyst- og Naturturisme anbefaler, at der gives mulighed for etablering af små/mindre
campingpladser, uden at dette skal ske under undtagelsesbestemmelsen (pkt. 3). Investorer og
iværksættere efterspørger i stigende grad muligheden for at udbyde
”glamping”
af høj kvalitet,
men disse begrænses ofte af kravet om minimum 100 enheder for at kunne drive produktet i
henhold til campingreglementet.
En begrænsning i campingreglementet medfører, at der henvises til etablering inden for bl.a.
hotel- og restaurantloven, hvilket medfører etablerings- og driftsomkostninger, der bevirker, at
investeringen enten ikke finder lovhjemmel eller ikke kan etableres på rentable vilkår.
Pladserne etableres enten gennem transformation af eksisterende campingpladser eller som
udbygning af anden oplevelses-/overnatningskapacitet, fx på tidligere landbrugsjord. Denne
type produktet bidrager til i mindre skala at forny campingproduktet og imødekomme en
trend i markedet omkring meget naturnære overnatningstilbud, og så er det ofte forbundet
med bosætning i landdistrikterne.
En revision af reglen om 100 enheder skal desuden give kommunerne mulighed for at udbyde
etablering af mindre autocamperpladser (stellpladser) på relevante arealer, under hensyn til
bl.a. naturbeskyttelse og beboelse. Dette kan bidrage til en bæredygtig udvikling, hvor
stigende tendens til uhensigtsmæssigt ophold efter rastereglerne minimeres.
Det bør sikres, at det etablerede campingerhverv gives samme muligheder for
transformation af relevante arealer til autocamperplads. Pladserne bør kunne
indrettes efter særlige regler, der sikrer hensigtsmæssige vilkår ift. afstandskrav,
servicefaciliteter m.v.
Dansk Kyst- og Naturturisme
Skeelslundvej 99, 1.
9440 Aabybro
CVR-nr. 36471271
[email protected]
www.kystognaturturisme.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 139: Anbefalinger fra Dansk Kyst- og Naturturisme vedr. ajourføring af campingreglementet
2752373_0004.png
Stellpladser skal desuden udbydes og drives på kommercielle markedsvilkår, f.eks. som
satellitpladser drevet af det eksisterende overnatningserhverv eller andre private aktører, og
bør betragtes som et supplement til andre nødvendige redskaber for at skabe en bæredygtig
planlægning for autocamperturisme i kommunerne.
2)
At der gives mulighed for, at kommunalbestyrelser kan tillade campingpladser uden
40 pct. begrænsning på opstilling af hytter m.v. [§11 -13]
Særligt hos vores nærmeste konkurrenter vinder større outdoor camps og naturnære
ferieresorts frem. Ses der på, hvordan campingproduktet skal moderniseres og udvikles på den
lange bane, er der store udviklings- og investeringsmæssige perspektiver i at tænke i
resortdannelse og herunder omlæggelse af eksisterende campingarealer til nye ferieområder.
Dette vil åbne op for, at nogle af de campingpladser, der er gældsat og gået i stå
udviklingsmæssigt, vil kunne blive omdannet til ny naturnær og bæredygtig
overnatningskapacitet inden for campingreglementet.
Dansk Kyst- og Naturturisme anbefaler at give bedre mulighed for omdannelse af eksisterende
campingpladser til outdoor camps (resorts), hvor der skabes et overnatningstilbud med en
større andel af faste udlejningsenheder.
Herudover bør det sikres, at reglementet ikke sætter begrænsninger for opstilling af nye og
andre typer af overnatningsenheder end klassiske campinghytter og trætophytter.
Eksempelvis ses et stigende marked for tiny houses, glamping-telte,
”luksus-shelters” samt
mindre feriehuse, ferielejligheder m.v.
Desuden bør campingreglementet kunne rumme, at der med transformationen af
campingpladserne også er mulighed for etablering af relevante oplevelses- og
servicefaciliteter, der henvender sig til nye prioriterede målgrupper.
3)
At nye investeringer i campingerhvervet sikres gennem større sammenhæng til øvrige
rammebetingelser, bedre finansieringsmuligheder og mulighed for helårsdrift
Ovenstående anbefalinger vil kræve ændringer, der ligger ud over campingreglementet og
kræve en fleksibel proces lokalt i kommunerne, samt bedre dispensationsmuligheder ift. f.eks.
beskyttelseslinjer i den arealregulerende lovgivning (fx Naturbeskyttelsesloven). Det anbefales
derfor, at en ajourføring af campingreglementet sker med henblik på at skabe større
sammenhæng på tværs af regulering samt revidering af den administrative praksis inden for
bl.a. arealregulering.
Finansiering udgør en anden central udfordring for de nye investeringer inden for
campingerhvervet. I Realkreditloven er campingpladser kategoriseret som
”specialbygninger”, hvilket betyder, at bygningsmassens værdi begrænses betydeligt
af, at den ikke har nogen alternativ anvendelse. Dette er en udfordring ift. nye
investeringer, da campingpladser som udgangspunkt kun kan belånes på baggrund
af eksisterende afkast og ikke ift. det afkast, en investering forventes at give.
Dansk Kyst- og Naturturisme
Skeelslundvej 99, 1.
9440 Aabybro
CVR-nr. 36471271
[email protected]
www.kystognaturturisme.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 139: Anbefalinger fra Dansk Kyst- og Naturturisme vedr. ajourføring af campingreglementet
2752373_0005.png
To lempelser kan afhjælpe de finansieringsmæssige udfordringer:
-
-
En lempelse af belåningsvilkår, så det vurderingsmæssige grundlag i højere grad kan
inddrage et fremtidigt forventet afkast på investeringen.
En lempelse, der gør det muligt, at nye overnatningsenheder kan være privatejede
med en afgrænset brugsret og derudover udlejes via campingpladsens operatør. Dette
kan være med til at finansiere ny overnatningskapacitet, og på sigt være medvirkende
til at skabe et afkast, der tillader større investeringer.
Campingreglementet sætter desuden nogle uhensigtsmæssige begrænsninger i forhold til
sikkerhed for helårsdrift af de nye typer campingpladser qua restriktioner vedr. tilladelse til
vintercampering. Man bør her have lige vilkår som i andre sektorer og give rum for
erhvervsmæssig udlejning (ikke fast beboelse) uden begrænsninger i vinterhalvåret.
Med ovenstående anbefalinger er det Dansk Kyst- og Naturturismes vurdering, at
campingreglementet overvejende vil skabe et grundlag, der ikke sætter unødige
begrænsninger for udvikling og investeringer inden for campingerhvervet.
Dansk Kyst- og Naturturisme står naturligvis til rådighed for uddybning af ovenstående pointer
og bidrager gerne i den videre proces med yderligere faglig bistand og viden.
Med venlig hilsen
Jens Hausted
Direktør
Dansk Kyst- og Naturturisme
Skeelslundvej 99, 1.
9440 Aabybro
CVR-nr. 36471271
[email protected]
www.kystognaturturisme.dk