Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 137
Offentligt
Talepapir lukket Høring i Landdistrikts udvalget 13 september på Christiansborg
Taletid: 7 minutter, Bent Thodsen
Horesta Camping repræsenterer politisk ca. 60 % af de danske campingpladser. Vi
arbejder for at vi skal vi have et helt nyt Fritidsreglement.
Hvorfor har vi et camping-reglement?
Da Danmark kom med i EF i 1972 frygtede mange folketingsmedlemmer, at
tyskerne ville købe de danske sommerhuse, så danskerne ikke længere ville have
råd til at have eller købe et sommerhus. Derfor lavede man nogle strikse regler for
sommerhuse, som også kom til at gælde for campingpladser via Camping-
reglementet.
Sådan gik det ikke. Danmark kom med i EU, men tyskerne købte ikke alle de
danske sommerhuse. Til gengæld glemte man at aflyse Campingreglementet.
Siden har reglementet hørt under skiftende ministerier og har gennemgået 9
revisioner med lappeløsninger. Nu skal vi
ikke
have en 10 ende lap ovenpå de 9
gamle lapper. For campingreglementet forhindrer campingpladserne i at udvikle sig.
Vi taber markedsandele til udlandet, vi udsættes for offentligt opgavetyveri, og vi er
i unfair konkurrence med andre udbydere, der kan gøre meget, en campingplads
ikke må.
A.
Campingreglementet bestemmer, at hytter på en campingplads skal overholde
sommerhuslovens bestemmelser efter bygningsreglementet for sommerhuse. Men
vi må ikke bygge et sommerhus. Vi må kun bygge små hytter, og de er for små til
de krav, den moderne familie efterspørger. Derfor vælger mange turister
sommerhuset, selvom de prioriterer de faciliteter og aktiviteter, der er på en
campingplads.
B.
Nogle campingpladser har særskilt vintertilladelse. Men dem, der har deres
campingvogn stående på pladsen, må kun bruge deres vogn 3 uger i vinterhalvåret.
Nu har man løsnet lidt op og givet en særlig tilladelse til nogle campingpladser, der
må have 5 % af deres pladser åben for brug i mere end 3 uger i vinterhalvåret.
Tænk sig, hvis man sagde til hotellerne i Danmark: I må kun have 5 % af jeres
værelser åbent i vinterhalvåret…der ville lyde et ramaskrig og
ingen
ville forstå
fornuften i et sådant forbud!
C.
Campingreglementet regulerer camping overnatning for et sted, der har under 3
enheder og mere end 100 enheder. Steder der ligger her i mellem, kan ikke få en
udlejningstilladelse efter Campingreglementet.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Talepapir og billede eksempler fra Horesta Camping fra lukket høring d. 13/9-23 om campingreglementet
Ligger man her i mellem er man undtaget fra Campingreglementet, og hvad gør
man så, hvis man vil lave udlejning? Jo man går til Kommunen, som giver en
landzonetilladelse og vupti, så får man lov til at opføre hytter og
autocamperpladser, som man ellers ikke må på en campingplads.
Det gælder bl.a. de såkaldte ”pop-up” pladser, som både slipper udenom de regler,
campingpladserne skal overholde, desuden popper de op lige i den højsæson,
campingpladserne skal leve af
D.
Tidligere udførte Campingrådet kontrollen af campingpladserne for
kommunerne. Efter Campingrådet gik konkurs, står kommunerne alene med
opgaven. Med 98 kommuner er der 98 forskellige måder at gøre det på.
Det, der kan lade sig gøre på den ene side af kommunegrænsen, må man ikke på
den anden side. Nogle kommuner har lagt opgaven over til beredskabsstyrelsen.
Hvorfor
er mistilliden til campingpladser så stor, at vi skal underlægges kontrol
hvert eneste år og af de samme forhold ? Det gør man ikke i andre brancher.
Eksempler på uligheder.
Det er offentligt opgavetyveri og skatte finansieret konkurrence-forvridning når
kommunerne opretter gratis autocamperpladser på kommunale rastepladser og
parkeringsarealer, uden kontrol og uden restriktioner.
Det er også offentligt opgavetyveri når lystbådehavne, der får kommunale tilskud,
opretter autocamperpladser, som ikke er reguleret i forhold til Campingreglementet.
Hvorfor må Naturstyrelsen opføre u-isolerede 100 kvm store shelters i fredskov,
Natura 2000 område, i § 3 klitfredede områder, når en campingplads ikke må det
samme.
Hvorfor må stat og kommuner lægge vandshelters ud i fjorden foran en
campingplads, når campingpladsen ikke må det samme.
Vi synes det er fint, de kan tilbyde overnatning. Men det er unfair, de kan gøre det
på meget lempeligere vilkår end campingpladserne, som jo lever af at tilbyde
overnatning, og så gør de det for skattekroner.
Vores bøn til jer er:
Giv os moderne rammer til vores drift, så vi kan få en erhvervsmæssig fornuftig
udvikling og mulighed for at indfri gæsternes ønsker og behov, når de vil på
campingferie.
Vi skal ikke lave en ny 10 ende lap på Campingreglementet. Vi skal have et nyt og
tidssvarende Fritidsreglement, som omfatter og regulerer hele ferie- fritids- og
outdoorområdet for så vidt angår campingpladser, naturstyrelsens shelterpladser,
lystbådehavnenes campingpladser, autocamperpladser, stellpladser, pop-up
camping, bondegårdscamping, kommunernes tilbud om gratis campingophold på
kommunens rastepladser, sommerhuse m.m.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Talepapir og billede eksempler fra Horesta Camping fra lukket høring d. 13/9-23 om campingreglementet
Campingerhvervet har gennem mange år ligget stille på omkring 11-12 mill.
overnatninger årligt. Men selvom der har været en stigende turisme-efterspørgsel
er camping andel af det samlede antal turistovernatninger faldet gennem mange år.
Vi taber milliarder i indtægter og ti tusindevis af arbejdspladser i udkantsområderne.
Og det gør vi fordi Campingreglementet spænder ben for campingpladsernes
udvikling!
Hvis I vil se eksempler, er I velkomne til at henvende jer, så har jeg noget materiale
med.
Vi skal have et moderne Fritidsreglement.
Tak fordi I giver jer tid at lytte og høre på, hvad vi har at sige
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Talepapir og billede eksempler fra Horesta Camping fra lukket høring d. 13/9-23 om campingreglementet
2751529_0004.png
Tiny houses = campinghytter på hjul I strandkanten
Tiny house
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Talepapir og billede eksempler fra Horesta Camping fra lukket høring d. 13/9-23 om campingreglementet
2751529_0005.png
Tiny house
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Talepapir og billede eksempler fra Horesta Camping fra lukket høring d. 13/9-23 om campingreglementet
2751529_0006.png
Eksempel på to sammenbyggede hytter.
Tv. 45 kvm., th. 25 kvm, i alt 70 kvm. (maksimalt tilladte størrelse).
Der mangler en del af overdækningen på den ene terrasse.
Det er fordi, campingreglementet bestemmer, at den del af terrassens
overdækkede areal, der overstiger mere end 25 % af husets areal skal medregnes i
husets areal! Var terrassen blevet helt overdækket, skulle huset være mindre.
Den fælles væg midt i huset skal overholde Bygningsreglementets isolationskrav X
2.
Huset må kun udlejes i en meget kort og begrænset periode i vinterhalvåret når det
står på en campingplads, stod det i stedet ved en kro, et hotel eller et feriecenter /
resort, så kunne det lejes ud i vinteren.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Talepapir og billede eksempler fra Horesta Camping fra lukket høring d. 13/9-23 om campingreglementet
2751529_0007.png
Naturstyrelsen opfører shelters på helt op til 100 m2
100 m2 shelter opført af Naturstyrelsen fredsskoven er fældet.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Talepapir og billede eksempler fra Horesta Camping fra lukket høring d. 13/9-23 om campingreglementet
2751529_0008.png
Dette som skulle være et ”multetoilet”, her er rindende varmt / koldt vand, handicap
faciliteter, sæbe og papir, gulvarme, daglig rengøring etc. alt sammen ganske gratis
Shelterpladsen, der er moderne toilet med gulvvarme, varmt og koldt rindende vand,
handicap toilet, brus, stor vaskeplads med rindende vand og stort spejl, sæbe,
aftørringpapir, Campingreglementet foreskriver at det skal være ”primitiv multetoilet”.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Talepapir og billede eksempler fra Horesta Camping fra lukket høring d. 13/9-23 om campingreglementet
2751529_0009.png
Hobbit hytter som er ulovlige på en campingplads, men opsat med landzonetilladelse på
hoteller, kroer, bryggerier og autocamperpladser.
Hobbithytte forbudt på en campingplads men tilladt alle andre steder.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Talepapir og billede eksempler fra Horesta Camping fra lukket høring d. 13/9-23 om campingreglementet
2751529_0010.png
Campingreglementet foreskriver at brandslukker skal være vandslukker. En effektiv ABC
pulverslukker er forbudt. Vandslukkeren er en sprøjtespand med håndpumpe og ca 1
meter kort slange, den kan sprøjte en ganske tynd stråle vand måske 1-2 meter, total
ineffektiv til slukning af en brand i et telt, campingvogn, bil eller andet.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Talepapir og billede eksempler fra Horesta Camping fra lukket høring d. 13/9-23 om campingreglementet
2751529_0011.png
Effektiv pulverslukker til venstre, ubrugelig vandslukker til højre.
Beredskabsstyrelsen i Nordjylland har udstedt påbud til flere campingpladser i
Nordjylland om at de skal fjerne deres effektive pulverslukkere og erstatte dem med
ineffektive og ubrugelige vandslukker, fordi det står i Campingreglementet. Et
håndsprøjtebatteri med en ca 1 meter lang slange, den kan overhovedet ikke
slukke en brand i et telt eller en campingvogn, pumpen kan lave en lille stråle vand
som i bedste fald sprøjter 2 meter væk.