Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 134
Offentligt
2750622_0001.png
29. juni 2023
Sagsnr.: 22/10990, 22/10991
Klagenr.: 1039850, 1039851
PRAD
AFGØRELSE
i klagesag om Vallensbæk Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan
108 med tilhørende miljørapport
Vallensbæk Kommune vedtog den 14. september 2022 endeligt lokalplan nr.
108, Sydporten, med tilhørende miljørapport.
En gruppe borgere i området har klaget over planvedtagelsen og miljøvurde-
ringen.
I denne afgørelse har Planklagenævnet behandlet følgende spørgsmål:
Om miljøvurderingslovens minimumskrav til en miljøvurdering er
opfyldt i forhold til trafikforhold.
Planklagenævnet
Toldboden 2
8800 Viborg
Tlf.
72 40 56 00
CVR-nr. 37 79 55 26
www.naevneneshus.dk
Planklagenævnet har ikke behandlet de øvrige klagepunkter i sagen.
Planklagenævnet finder, at miljøvurderingen lider af en væsentlig retlig man-
gel.
Planklagenævnet ophæver lokalplan nr. 108, Sydporten, med tilhørende mil-
jørapport, da miljøvurderingslovens minimumskrav til en miljøvurdering
ikke er opfyldt i relation til trafikforhold.
Det betyder, at lokalplanen ikke længere gælder.
Side 1 af 14
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
Indhold
1.
Sagens oplysninger ................................................................................. 3
1.1.
1.2.
2.
2.1.
2.2.
Området og plangrundlaget ............................................................. 3
Klagerne og bemærkninger hertil .................................................... 4
Planklagenævnets kompetence ........................................................ 4
Kommunens miljøvurdering ............................................................ 5
Miljøvurderingsloven generelt ................................................. 5
Generelt om indhold af miljørapporten .................................... 5
Trafik ........................................................................................ 6
Planklagenævnets bemærkninger og afgørelse ...................................... 4
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
3.
4.
2.3 Forhold, som ikke behandles .............................................................. 10
Afsluttende bemærkninger ................................................................... 10
Meddelelse og offentliggørelse af afgørelsen ...................................... 11
Side 2 af 14
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750622_0003.png
1.
Sagens oplysninger
1.1. Området og plangrundlaget
Området
Sagen vedrører
lokalplan nr. 108, Sydporten.
Planområdet ligger i Vallensbæk Kommune umiddelbart syd for Køge Bugt
Motorvejen. Området ligger i byzone og udgør et samlet areal på 1,6 ha. Plan-
området afgrænses af Søndre Ringvej mod nordvest, Bækkeskovvej mod nord
og Vallensbæk Strandvej mod syd. Mod øst grænser området op til eksiste-
rende villabebyggelse. Området kan ses af Bilag 1 med billedmateriale sidst
i denne afgørelse.
Planområdet udgør i dag en nedlagt trælasthandel, et tidligere kontor for ty-
pehuse, en tom bolig mod nord, vejareal og et grønt område mod syd.
Det vedtagne plangrundlag
Lokalplanen har til formål at omdanne det eksisterende bolig- og erhvervs-
område til moderne etageboligbebyggelse. Planen erstatter en del af lokalpla-
ner nr. 75, 77 og 68 for at muliggøre opførsel af 200 boliger op til fire etager
med strandvejskarakter og åbne, grønne uderum.
Lokalplanens formål er, at der skabes et sammenhængende boligområde efter
en nedrivning af vejbroen over Søndre Ringvej. Planen skal muliggøre opfø-
relse af etageboliger, da området er stationsnært og vil, når den nye letbane er
færdig, ligge endnu mere stationsnært med letbanestationen som genbo.
Planen opdeler lokalplanområdet i tre delområder. Delområde A bliver eta-
gebyggeri i fire etager og delområde B bliver udlagt som en mulighed for
byggeri i 2,5 etager. Delområde C er boliger i to etager, hvor visionen er, at
boligerne skal have karakter af strandvejsvillaer og have byggemuligheder.
Det fremgår af lokalplanen (s. 11), at kommunalbestyrelsen har besluttet at
lukke Bækkeskovvej for gennemkørende trafik, idet der i forbindelse med
første forslag til lokalplanen har været høringssvar, der har omhandlet bekym-
ring om, at de nye boligers trafik vil kunne påvirke trafiksikkerheden negativt.
I den forbindelse fremgår desuden, at lukningen af Bækkeskovvej og mulig-
heden for at nedrive vejbroen over Søndre Ringvej har betydet, at der syd for
lokalplanområdet skal etableres et nyt t-kryds.
Herudover fremgår det af lokalplanens § 10.2, at der skal etableres afskærm-
ningsforanstaltninger eller lignende mellem veje og boliger med tilhørende
udendørs opholdsarealer, så Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for
trafikstøj overholdes. I den forbindelse fremgår det, at metode til støjskærm-
ning skal eftervises ved beregning, ligesom metoden og beregningen skal sen-
des til kommunen i forbindelse med byggesagsbehandling i henhold til plan-
lovens § 15 a, stk. 1.
Side 3 af 14
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750622_0004.png
I forbindelse med planvedtagelsen er der udarbejdet en miljørapport fra marts
2022, der bl.a. henviser til en trafiksimulering af lukning af Bækkeskovvej
udarbejdet i juni 2021 og en kapacitetsanalyse ved simulering udarbejdet i
september 2020.
Kommuneplangrundlaget
Da lokalplanen blev vedtaget endeligt, gjaldt kommuneplan 2020-2032 for
Vallensbæk Kommune.
1.2. Klagerne og bemærkninger hertil
Planklagenævnet har under sagens behandling modtaget de dokumenter ved-
rørende sagens indhold, der fremgår af Bilag 2 sidst i denne afgørelse.
Planklagenævnet modtog klagerne fra kommunen den 14. oktober 2022.
Klagerne og de bemærkninger, der er modtaget i klagesagen, er alene kort
gengivet i afgørelsen, men de er indgået i sagsbehandlingen i deres helhed.
Planklagenævnet har i forbindelse med klagesagen modtaget en anmodning
om at tillægge klagen opsættende virkning.
Planklagenævnet traf den 8. december 2022 afgørelse om ikke at tillægge kla-
gen over miljørapporten opsættende virkning.
2.
Planklagenævnets bemærkninger og afgørelse
2.1. Planklagenævnets kompetence
Afgørelser efter miljøvurderingsloven kan påklages efter de klageregler
1
, der
er fastsat i den lovgivning, som planen eller programmet er udarbejdet i hen-
hold til, jf. § 48, stk. 1, i miljøvurderingsloven.
Den plan, der er klaget over i denne sag, er udarbejdet i henhold til planloven,
og overholdelsen af miljøvurderingslovens bestemmelser i forbindelse med
planvedtagelsen kunne derfor påklages til Planklagenævnet.
Planklagenævnet kan tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en
kommunes udarbejdelse af en plan, jf. § 58, stk. 1, nr. 3, i planloven.
2
Retlige spørgsmål omfatter alle spørgsmål om lovligheden eller gyldigheden
af trufne afgørelser, herunder fortolkning eller forståelse af lovbestemmelser
samt overholdelse af almindelige forvaltningsretlige grundsætninger.
1
Lovbekendtgørelse nr. 4 af 3. januar 2023 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
Bekendtgørelse af lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli 2020 med senere
projekter (VVM).
2
ændringer.
Side 4 af 14
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
Det er ikke et retligt spørgsmål, om en plans indhold er hensigtsmæssigt. End-
videre fastlægger miljøvurderingsloven ikke grænser for, hvad myndighe-
derne kan beslutte af politiske, økonomiske eller andre grunde, men stiller
alene krav til procedurerne og indholdet af grundlaget for beslutningerne
forud for vedtagelse af planer omfattet af loven. Begrænsninger i niveauet for
tilladelige miljøpåvirkninger følger af anden lovgivning.
2.2. Kommunens miljøvurdering
2.2.1. Miljøvurderingsloven generelt
Når en myndighed i medfør af lovgivningen tilvejebringer planer og program-
mer inden for fysisk planlægning og arealanvendelse, som fastlægger ram-
merne for fremtidige anlægstilladelser til projekter omfattet af miljøvurde-
ringslovens bilag 1 og 2, skal der efter lovens § 8, stk. 1, nr. 1, udarbejdes en
miljøvurdering. Hvis planen fastlægger anvendelsen af mindre områder på
lokalt plan eller alene angiver mindre ændringer i sådanne planer, skal der
kun gennemføres en miljøvurdering, hvis gennemførelsen af planen må anta-
ges at få væsentlig indvirkning på miljøet, jf. § 8, stk. 2, nr. 1. Efter miljøvur-
deringslovens § 8, stk. 1, nr. 3, skal der endvidere udarbejdes en miljøvurde-
ring af andre planer, som i øvrigt fastlægger rammerne for fremtidige anlægs-
tilladelser til projekter, når myndigheden vurderer, at planen kan få væsentlig
indvirkning på miljøet. Derudover skal der gennemføres en miljøvurdering,
hvis planen medfører krav om en vurdering af virkningen på et internationalt
naturbeskyttelsesområde under hensynstagen til områdets bevaringsmålsæt-
ning, jf. lovens § 8, stk. 1, nr. 2.
Myndigheden skal snarest muligt gennemføre en miljøvurdering, hvor dette
er påkrævet efter § 8, stk. 1, hvilket følger af lovens § 9. Formålet med be-
stemmelsen er at sikre, at integreringen af miljøhensyn foretages i forbindelse
med udarbejdelsen af planen, og dermed på et tidligt tidspunkt i processen,
således at der kan tages hensyn til den miljømæssige indvirkning på et tids-
punkt, hvor det fortsat er muligt at inddrage de miljømæssige aspekter i pla-
nens udformning.
Ved den endelige vedtagelse af en plan skal kommunen bl.a. inddrage miljø-
rapporten, jf. miljøvurderingslovens § 13, stk. 1.
2.2.2. Generelt om indhold af miljørapporten
Formålet med miljøvurderingsloven er at sikre et højt miljøbeskyttelsesni-
veau og bidrage til integrationen af miljøhensyn under udarbejdelsen og ved-
tagelsen af planer og programmer, jf. lovens § 1.
En miljørapport skal på baggrund af de oplysninger, der er nævnt i bilag 4,
vurdere den sandsynlige væsentlige indvirkning på miljøet af planens gen-
nemførelse og rimelige alternativer under hensyn til planens mål og geogra-
fiske anvendelsesområde, jf. § 12, stk. 1. En miljørapport skal som udgangs-
Side 5 af 14
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750622_0006.png
punkt fokusere på den del af planens gennemførelse, der forventes at få væ-
sentlig indvirkning på miljøet. Alle aspekter af gennemførelsen af planen skal
dog undersøges, da de tilsammen kan få væsentlig indvirkning på miljøet.
En miljørapport skal indeholde de oplysninger, som med rimelighed kan for-
langes med hensyn til aktuel viden og gængse vurderingsmetoder samt til,
hvor detaljeret planen er, hvad den indeholder, og på hvilket trin i et beslut-
ningsforløb planen befinder sig, og hvorvidt bestemte forhold vurderes bedst
på et andet trin i det pågældende forløb, jf. lovens § 12, stk. 2.
2.2.3. Trafik
Klagen
Det fremgår af klagen, at den til lokalplanen hørende miljøvurdering ikke gi-
ver et retvisende billede af påvirkningen på trafikafviklingen i kvarteret om-
kring lokalplanområdet, herunder sundhedspåvirkning, trafiksikkerhed, ulyk-
kesrisiko som følge af trafikkaos og sammenbrud trafiksammenbrud, samt
den kumulative effekt, der i forvejen er presset over kapacitetsgrænsen på
grund af nybyggerier, ensretning af vejforløb og vejlukninger.
Herudover anfører klageren, at optællingen af køretøjer er foretaget i juli 2021
og dermed i en ferieperiode, hvor trafikken altid er stærkt reduceret, og hvor
der stadig var corona nedlukning. Det er klagerens opfattelse, at befolkningen
på det tidspunkt generelt ikke deltog i sædvanlige aktiviteter og ikke kørte i
bil, samt i øvrigt arbejdede hjemme.
Klageren anfører endvidere, at det ikke er korrekt, at lokalplanområdet indtil
for nyligt har huset en trælasthandel på skønsmæssigt 3.000 m
2
, som det er
anført i miljørapportens afsnit 7.2.1. I den sammenhæng anfører klageren, at
der indtil for ca. 20 år siden ganske vist var et mindre byggemarked på en del
af grunden. Klageren anfører, at det viste sig, at byggemarkedet havde for
beskeden en størrelse til rentabel drift, da tilkørsels- og parkeringsforholdene
var for ugunstige for kunder, der af den grund foretrak andre byggemarkeder.
På den baggrund, fremgår det af klagen, at trælasthandel på lokalplanområdet
ikke længere er et alternativ, da udviklingen afskrev den mulighed for 20 år
siden.
Klageren anfører, at et typehusfirma efterfølgende har haft kontor/tegnestue i
bygningen, og at trafikken altovervejende kun omfattede personalets private
køretøjer.
Klageren anfører, at en ikke eksisterende trælasthandel ikke genererer bilture
svarende til 1.200 daglige ture. På baggrund af daglige iagttagelser er det kla-
gerens skøn, at typehusfirmaet maksimalt genererede 15-25 daglige bilture,
og at der ikke har været nævneværdig tung trafik. Klageren anfører i den for-
bindelse, at lokalplanens ændrede regulering ikke medfører en reduceret tra-
fikal belastning af de omkringliggende veje, tværtimod genereres en markant
større trafikal belastning.
Side 6 af 14
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750622_0007.png
Endelig anfører klageren, at bæredygtighedshensynet ikke bliver behandlet i
miljøvurderingen. Det er klagerens opfattelse, at den ekstra trafik medfører et
ikke-bæredygtigt merforbrug af energi.
Derudover anfører klageren, at det er bemærkelsesværdigt, at kommunen ikke
finder anledning til at vurdere og delagtiggøre borgerne i rådgivningsvirk-
somhedens forslag til afværgeforanstaltninger og tekniske løsninger til at af-
bøde den kumulative belastning af vejnettet og trafiksammenbrud i vejkryd-
sene. Det er ikke et bæredygtigt skridt, og det bør gøres til genstand for of-
fentlig debat.
Klageren har i forbindelse med klagen indsendt en trafiksimulering af lukning
af Bækkeskovvej udarbejdet i juni 2021 og en kapacitetsanalyse ved simule-
ring udarbejdet i september 2020.
Generelt om trafik
I en miljørapport skal der bl.a. indgå oplysninger om den sandsynlige væsent-
lige indvirkning på miljøet, herunder på befolkningen og menneskers sund-
hed, jf. miljøvurderingslovens bilag 4, litra f, jf. § 12. Herunder skal der efter
omstændighederne indgå oplysninger om trafik, idet trafik giver anledning til
bl.a. støj og luftforurening.
Miljørapporten skal kun indeholde de oplysninger, som med rimelighed kan
forlanges med hensyntagen til den aktuelle viden og gængse vurderingsmeto-
der, jf. miljøvurderingslovens § 7, stk. 2. Miljøvurderingsloven stiller ikke
krav om, at der skal foretages bestemte målinger eller beregninger af trafik,
eller at disse udføres på en bestemt måde.
Planklagenævnets vurdering
Trafik er behandlet i miljørapportens afsnit 7.
Det fremgår af miljørapporten, s. 34, at det fremtidige trafikbillede i planom-
rådet forventes ændret markant i kraft af letbaneprojektet, omlægning af Søn-
dre Ringvej fra fire til to spor, lukning af Bækkeskovvej og nedlæggelse af
flyover fra Vallensbæk Strandvej til Søndre Ringvej. Herudover fremgår det,
at infrastrukturen nær planområdet er belastet trafikalt, idet der er talt 16.674
køretøjer (ÅDT) på Søndre Ringvej og 4.298 køretøjer på Vallensbæk Strand-
vej i en beregning fra juli 2021.
Desuden fremgår det af miljørapporten, at der er registreret trafikale uheld
med både person- og materielskade ved Søndre Ringvej og Vallensbæk
Strandvej i de forgangne år.
For at vurdere den fremtidige trafikale situation fremgår det af miljørapporten
(s.36), at det er nødvendigt at sammenligne den estimerede fremtidige færdsel
til og fra området med den færdsel, der genereres af den tilladte anvendelse
Side 7 af 14
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
(trælasthandel).
Herudover fremgår det af miljørapporten (s. 36), at trælasthandler vurderes at
generere 40 bilture/100 m
2
pr. døgn, svarende til 1.200 daglige ture for en
trælasthandel på 3.000 m
2
. Det vurderes, at lejligheder genererer 2,5 ture pr.
lejlighed, svarende til 500 daglige ture for et område, der udgør 200 lejlighe-
der. Det er på den baggrund i miljørapporten vurderet, at planen muliggør en
anvendelse, der medfører reduceret trafikal belastning af de omkringliggende
veje i forhold til den tilladte anvendelse. I den sammenhæng fremgår det, at
det er muligt, at de trafikale mønstre, som genereres af det nye boligområde
vil være sammenfaldende med trafikken fra de nærliggende boligområder,
hvilket i perioder potentielt kan påvirke fremkommelighed og sikkerhed ne-
gativt, herunder særligt i myldretiderne, hvor der er øget kørsel til og fra om-
rådets skoler. Det er samlet set i miljørapporten vurderet, at udviklingen i
planområdet vil bidrage positivt til den trafikale sikkerhed, idet planen om-
danner området til en anvendelse med lavere trafikal belastning. Derudover
fremgår, at der til- og frakører færre lastbiler med dertilhørende lavere acce-
lerationer og blinde vinkler.
Af miljørapporten (s. 37) under afsnittet om kumulative effekter fremgår, at
en rådgivningsvirksomhed har udarbejdet en kapacitetsanalyse på vegne af
Vallensbæk Kommune, som dels tilskrives de planlagte udviklingsprojekter.
Det fremgår i den forbindelse, at der med fremskrevne trafikmængder og
etablering af boligprojekter i området vil opstå kapacitetsproblemer i næsten
alle analyserede kryds i myldretiden. Det fremgår, at den ekstra trafik som
følge af byudvikling vil føre til et egentligt sammenbrud i krydset Vejlegårds-
vej/Søndre Ringvej, ligesom der kumulativt opstår en overbelastning af tra-
fikkryds. Derudover fremgår, at kommunen har oplyst et forventet fald i tra-
fikmængderne på 25 % som følge af ombygningsprojekterne af de to veje.
Videre henviser miljørapporten (s. 37) til en trafiksimulering af Bækkeskov-
vejs lukning, som viser at lukningen vil medføre kapacitetsproblemer i kryd-
set Vejlegårdsvej/Søndre Ringvej, der skyldes et øget antal venstresvingende
og den kommende letbane, som vil køre gennem krydset. I den sammenhæng
fremgår det af miljørapporten, at lokalplanen vil føre til trafikal aflastning, da
den kumulativt vurderes at bidrage til at afbøde lukningens negative trafikale
påvirkninger, ligesom lokalplanen reducerer tung trafik i området, der kumu-
lativt øger trafiksikkerheden.
Om afværgeforanstaltninger fremgår af miljørapporten (s. 38), at der i ifølge
en kapacitetsberegning er behov for en række tekniske løsninger for at afbøde
den kumulative belastning af vejnettet. Det er vurderet, at der ikke er behov
for afværgeforanstaltninger for den konkrete lokalplan, da planen vurderes at
reducere antallet af bilture til og fra planområdet.
Det fremgår af rapporten om trafiksimulering af lukning af Bækkeskovvej,
som er indsendt af klageren, at kapacitetsproblemerne er så store, at det ikke
Side 8 af 14
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
kan anbefales at gennemføre lukningen af Bækkeskovvej. Det fremgår desu-
den, at den gennemkørende trafik på Bækkeskovvej kan reduceres på andre
måder, såsom ved ensretning mod vest, gennemkørselsforbud eller forbud
mod tung trafik, ligesom gennemkørselsforbud kan suppleres med chikaner,
vejbump og andre foranstaltninger for at reducere trafikken.
Kommunen har i sine bemærkninger til klagen bl.a. anført, at trafikken ikke
brød sammen, da muligheden for trælast blev udnyttet, ligesom der efter luk-
ningen af Bækkeskovvej vil være færre biler til og fra den østlige vejtilslut-
ning til krydset Søndre Ringvej/Vejlgårdsvej. Kommunen bemærker desu-
den, at konsekvensafviklingen vil være større, hvis trælasten genåbnede, og i
så fald ville konsekvensen for trafikafviklingen være større end ved udnyttel-
sen af lokalplan nr. 108. Derudover bemærker kommunen, at vurderingen
skal ses i forhold til ændringer i plangrundlaget, og ikke i forhold til de fakti-
ske ændringer, hvor der for tiden er mindre aktivitet i området, end der er
planlagt for.
Videre bemærker kommunen, at rådgivningsvirksomhedens kapacitetsrap-
port beskriver kapacitetsudfordringer, hvis den samlede restrummelighed i
kommuneplan 2020-2035 i Vallensbæk Strand bliver gennemført. Kapaci-
tetsrapporten tager ikke udgangspunkt i, at Bækkeskovvej er lukket. På den
baggrund er kommunen ikke enige med rådgivningsvirksomheden i behovet
for afværgeforanstaltninger, da en forsinkelse på omkring et halvt minut er en
gene, som de fleste bilister kan tåle. Kommunen er derfor ikke gået videre
med rådgivningsvirksomhedens forslag til tekniske løsninger, hvorfor der
ikke har været grundlag for at delagtiggøre borgerne i forslagene.
I forhold til lukning af Bækkeskovvej bemærker kommunen yderligere, at
rådgivningsvirksomhedens rapport om lukning af vejen forudser et trafikalt
sammenbrud med forsinkelser over 100 sekunder om eftermiddagen for bili-
ster på Søndre Ringvej. Årsagen er, at bilisterne er flyttet til det nye t-kryds
ved Vallensbæk Strandvej til Søndre Ringvej, hvorefter de kører tilbage til
krydset ved Bækkeskovvej for at dreje op ad Vejlegårdsvej. Kommunen be-
mærker i den forbindelse, at lukningen af vejen er sket før det nye t-kryds er
blevet etableret, og det har betydet, at den omvejskørsel som rapporten be-
skriver, har været mindre og at der ikke har været sammenbrud i trafikken om
eftermiddagen i samme omfang, som rapporten ellers forudså. Der er i stedet
kommet mere trafik på Vallensbæk Torvevej. I den sammenhæng bemærker
kommunen, at trafikken ud for Sydporten allerede er lavere end det rapporten
viser, ligesom der i forbindelse med anlæg af letbanen alligevel er behov for
at lukke Bækkeskovvej.
Planklagenævnet bemærker, at der ikke kan stilles krav om, at kommunen
anvender bestemte data eller undersøgelser i miljørapporten. Det afgørende i
henhold til miljøvurderingsreglerne er, om miljørapporten i tilstrækkelig grad
belyser påvirkningen af forskellige miljøparametre.
Side 9 af 14
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
Planklagenævnet konstaterer, at miljørapporten og kommunens vurdering ta-
ger udgangspunkt i planområdets tilladte anvendelse, herunder trafikdata fra
en nedlagt trælasthandel, og ikke i områdets faktiske anvendelse. Planklage-
nævnet lægger endvidere ud fra sagens oplysninger til grund, at der i en læn-
gere årrække ikke har været drevet trælasthandel eller lign. i området.
På den baggrund finder Planklagenævnet, at kommunen ikke har overholdt
miljøvurderingslovens minimumskrav til en miljøvurdering, idet kommunen
skal vurdere planens indvirkninger ud fra de eksisterende, faktiske forhold.
Nævnet lægger herved vægt på, at det af miljørapporten (s. 36) fremgår, at
det samlet set vurderes, at udviklingen af planområdet vil bidrage positivt til
den trafikale sikkerhed, idet planforslagene omdanner området til en anven-
delse med lavere trafikal belastning og at den planlagte anvendelse vil be-
virke, at der til- og frakører færre lastbiler med dertilhørende lavere accelera-
tioner og blinde vinkler. Derudover lægger nævnet vægt på, at det i forhold
til den kumulative overbelastning fremgår af miljørapporten (s. 37), at planen
vil føre til trafikal aflastning, som kumulativt vil bidrage til at afbøde negative
trafikale påvirkninger, ligesom planen bidrager til at reducere tung trafik i
området, hvilket kumulativt øger trafiksikkerheden. Endelig fremgår det af
miljørapportens s. 38 om afværgende foranstaltninger, at det vurderes, at der
ikke er behov for afværgende foranstaltninger for nærværende planforslag, da
planforslagene vurderes at reducere antallet af bilture til og fra planområdet.
Planklagenævnet finder på den baggrund, at kommunens vurderinger af pla-
nens trafikale påvirkning, som de fremgår af miljørapporten, er foretaget ud
fra en forkert forudsætning, hvorfor miljørapporten lider af en væsentlig retlig
mangel og derfor er ugyldig.
2.3 Forhold, som ikke behandles
Det fremgår af klagen, at miljøvurderingen ikke giver et retvisende billede af
trafikstøj med henblik på, at sikre overholdelse af planlovens § 15 a, idet mil-
jørapportens kapitel 8.2.2 og 8.2.3 fremviser lydstyrker over 58 dB.
Yderligere fremgår det, at klageren undrer sig over, at miljøvurderingen når
frem til, at planområdet er velegnet til boligformål, når det er vurderet, at om-
rådet ikke egnet til rekreative formål på grund af trafikstøj.
3.
Afsluttende bemærkninger
Planklagenævnet ophæver lokalplan nr. 108, Sydporten, med tilhørende mil-
jørapport, da miljøvurderingslovens minimumskrav til en miljøvurdering
ikke er opfyldt i relation til trafikforhold.
Det betyder, at lokalplan nr. 108 ikke længere gælder, idet miljørapporten er
udarbejdet i forbindelse med og forud for planens endelige vedtagelse. Det
betyder ligeliges, at kommuneplantillæg nr. 1 til kommuneplan 2022-2032,
Sydporten er ugyldigt.
Side 10 af 14
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750622_0011.png
De indbetalte klagegebyrer tilbagebetales.
4.
Meddelelse og offentliggørelse af afgørelsen
Denne afgørelse gøres tilgængelig for Vallensbæk Kommune (j.nr.
22/212868) samt for klageren via klageportalen. Afgørelsen sendes desuden
til eventuelle andre parter i klagesagen som Digital Post.
Afgørelsen vil blive offentliggjort på
https://pkn.naevneneshus.dk/.
Person-
oplysninger vil blive anonymiseret. Bilag offentliggøres ikke.
Elsebeth Braüner
Stedfortrædende formand
Bilag
(Se fra næste side)
Bilag 1 Billedmateriale
Bilag 2 Dokumenter modtaget i klagesagen
Side 11 af 14
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750622_0012.png
Bilag 1 Billedmateriale
Billede 1: Luftfoto af lokalplanområdet
Kilde:
Lokalplan.
Side 12 af 14
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750622_0013.png
Billede 2: Bebyggelsens omfang og placering
Kilde:
Lokalplan, bilag 3.
Side 13 af 14
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750622_0014.png
Bilag 2 Dokumenter modtaget i klagesagen
Planklagenævnet har modtaget følgende dokumenter i klagesagen, som ved-
rører sagens indhold:
Modtaget fra klageren:
3
Klage af 14. oktober 2022.
Bemærkninger af 22. oktober 2022.
Bemærkninger af 22. oktober 2022.
Bemærkninger af 23. oktober 2022.
Bemærkninger af 6. december 2022.
Modtaget fra klageren:
4
Klage af 14. oktober 2022.
Bemærkninger af 20. oktober 2022.
Bemærkninger af 23. oktober 2022.
Bemærkninger af 6. december 2022.
Bemærkninger af 19. december 2022.
Modtaget fra kommunen:
Bemærkninger af 14. oktober 2022.
Bemærkninger af 23 november 2022.
Bemærkninger af 14. december 2022.
3
4
Sagsnr 22/10990., klagenr. 1039850.
Sagsnr. 22/10991, klagenr. 1039851.
Side 14 af 14