Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 134
Offentligt
2750621_0001.png
7. august 2023
Sagsnr.: 23/07174
MAAB
AFSLAG PÅ GENOPTAGELSE
af Planklagenævnets afgørelse om Vallensbæk Kommunes endelige ved-
tagelse af lokalplan nr. 112 med tilhørende miljørapport, sagsnr.
23/00358, 23/00359 og 23/00394
Planklagenævnet traf den 28. april 2023 afgørelse i en sag om Vallensbæk
Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr. 112, Egeskov Byhave, med
tilhørende miljørapport.
Kommunen har anmodet om genoptagelse af sagen.
Planklagenævnet afslår anmodningen om at genoptage sagen. Nævnets afgø-
relse af 28. april 2023 gælder således fortsat.
Planklagenævnet
Toldboden 2
8800 Viborg
Tlf.
72 40 56 00
CVR-nr. 37 79 55 26
www.naevneneshus.dk
Side 1 af 8
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
1.
1.1.
Sagens oplysninger
Sagens baggrund og tidligere forløb
Vallensbæk Kommune vedtog den 23. november 2022 endeligt lokalplan nr.
112, Egeskov Byhave, med tilhørende miljørapport.
Planklagenævnet traf den 28. april 2023 afgørelse i sagen. Planklagenævnet
fandt, at kommunens miljøvurdering af lokalplanen led af en væsentlig retlig
mangel, da miljøvurderingslovens minimumskrav ikke var opfyldt i forhold
til trafikforhold.
Da miljøvurdering af et planforslag ifølge miljøvurderingslovens § 13 skal
gennemføres inden den endelige vedtagelse af planen, ophævede Planklage-
nævnet tillige kommunens afgørelse om endelig vedtagelse af lokalplanen.
1.2.
Anmodningen om genoptagelse
I sagen indgår følgende materiale fra kommunen: Anmodningen om genop-
tagelse af 6. juni 2023.
En af klagerne i den oprindelige klagesag er kommet med bemærkninger til
genoptagelsesanmodningen den 18. juni 2023.
Anmodningen og bemærkningerne er i deres helhed indgået i sagsbehandlin-
gen. Argumenterne for genoptagelse er kort gengivet nedenfor under afsnit 2.
2.
2.1.
Planklagenævnets bemærkninger og afgørelse
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet har kompetence til at tage stilling til, om der skal ske gen-
optagelse af en afgørelse, som nævnet tidligere har truffet.
2.2.
Generelt om genoptagelse
Planklagenævnet har pligt til at vurdere,
om
en sag skal genoptages, hvis en
part beder om det.
Planklagenævnet har desuden pligt til at
genoptage sagen
og vurdere den på
ny, hvis en af følgende betingelser er opfyldt:
1) Hvis der er nye faktiske oplysninger af så væsentlig betydning, at der
er en vis sandsynlighed for, at sagen ville have fået et andet resultat,
hvis oplysningerne havde foreligget ved nævnets tidligere stillingta-
gen til sagen.
2) Hvis nævnet ved den tidligere behandling af sagen har begået væsent-
lige sagsbehandlingsfejl.
3) Hvis der er væsentlige nye retlige forhold, f.eks. hvis domstolene i en
tilsvarende sag har underkendt nævnets fortolkning eller praksis.
Side 2 af 8
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750621_0003.png
Planklagenævnet har derimod ikke pligt til at genoptage sagen alene af den
grund, at en part, en førsteinstans eller andre er
uenige
i nævnets fortolkning
eller praksis.
2.3.
Uenighed i nævnets afgørelse
Genoptagelsesanmodningen
Kommunen anfører, at denne ikke er enig i Planklagenævnets vurdering af,
at oplysningerne i miljøvurderingen ikke er retvisende idet kommunen ikke
har inddraget den planlagte byudvikling i området, som også vil påvirke de
trafikale forhold.
Kommunen anfører, at det efter vejloven er kommunens ansvar som vejmyn-
dighed at holde sine offentlige veje i den stand, som trafikkens art og størrelse
kræver, og at det er kommunens ansvar, efter forhandling med politiet, at
træffe beslutninger om indretning, ombygning, lukning af veje og andre tiltag.
Dette sker ved siden af lokalplanlægning ved faktisk forvaltning med afsæt i
kommuneplanen, der også er kommunens vejplan.
Kommunen anfører, at den i forbindelse med kommuneplanlægningen i 2020
har vurderet den samlede byudviklings akkumulerede effekter i forhold til
trafikken.
Kommunen anfører, at kommunen i forbindelse med udarbejdelse af kommu-
neplanen, sammen med et rådgivningsfirma, har udarbejdet en kapacitetsana-
lyse for hele den sydlige del af Vallensbæk. Kommunen anfører, at analysen
indeholder en vurdering af konsekvenserne for trafikudviklingen, når rest-
rummeligheden i samtlige kommuneplanrammer en dag bliver udnyttet fuldt
ud. Kommunen anfører, at der i analysen er fokus på forskellige udfordringer
og løsninger, som kommunen allerede er ved at gennemføre som følge af den
overordnede planlægning i kommuneplanen.
Kommunen anfører endvidere, at den ikke er enig i, at byudviklingen i Ege-
skov Byhaves nærområde ikke er inddraget i miljørapporten og i kommunens
vurdering af det samlede trafikale billede.
Kommunen anfører, at miljørapporten hovedsageligt omhandler trafikken i
lokalplanområdet, men også effekten af ændringen i lokalplanområdet set i
sammenhæng med den samlede byudvikling i området, herunder de tre byud-
viklingsområder Emiliehaven, Dagmarhaven og Carolines Have.
Kommunen henviser herefter til nogle specifikke passager fra miljørappor-
tens side 68 og 72-74.
Kommunen anfører, at det er korrekt, at der i miljørapporten kun er henvist
til trafikmålinger i 2012 og 2017. Kommunen anfører, at det er de eneste fo-
retagne trafikmålinger og at der i disse målinger ikke har kunnet tages højde
Side 3 af 8
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750621_0004.png
for de byudviklingsområder, der først senere er lokalplanlagt for, og som fort-
sat er under opførelse.
Kommunen anfører endvidere, at det forhold, at der ikke er foretaget trafik-
målinger, ikke betyder, at de andre områder under byudvikling ikke er ind-
draget i vurderingen af den fremtidige samlede trafiksituation. Kommunen
anfører, at lovgivningen ikke stiller krav om, at vurderingen nødvendigvis
skal ske via trafikmålinger, men at der er metodefrihed. Kommunen anfører
endvidere, at målinger heller ikke ville give mening i forhold til fremtidig
trafik, da der for tiden er mange byggeaktiviteter i kommunen, der midlerti-
digt påvirker trafikafviklingen.
Kommunen anfører sammenfattende, at der efter kommunens opfattelse, er
foretaget de fornødne vurderinger i miljørapporten, og at Planklagenævnets
afgørelse derfor er forkert.
Planklagenævnets afgørelse
Vedrørende kommunens bemærkninger til klagepunktet om trafikforhold,
fremgår bl.a. følgende af Planklagenævnets afgørelse, side 11-12:
Kommunens bemærkninger
Kommunen anfører, at trafikafviklingen for lokalplanen er behandlet i mil-
jørapporten til lokalplanen, og at fokus her er på konsekvensen af selve
lokalplanen.
Kommunen anfører, at det er kommunens ansvar at holde sine offentlige
veje i den stand, som trafikkens art og størrelse kræver. Kommunen kan
efter forhandling med politiet tage beslutninger om ombygning, indretning
og lukning af veje. Principper for trafikafvikling og det afledte serviceni-
veau fastlægges ikke i kommunens lokalplaner, men i kommuneplanen. De
akkumulerede effekter af den samlede byudvikling har kommunen derfor
vurderet i forbindelse med kommuneplanlægningen i 2020, hvor det sam-
lede omfang af byggemuligheder er fastlagt. Lokalplan 112 har ikke flere
byggemuligheder end fastlagt i kommuneplan 2020‐32.
Kommunen anfører endvidere, at kommunen i forbindelse med kommune-
planen, sammen med et rådgivningsfirma, har udarbejdet kapacitetsana-
lyser for hele strandområdet, for at undersøge konsekvensen af trafikaf-
viklingen, når restrummeligheden i samtlige kommuneplanrammer en dag
bliver udnyttet. I den store kapacitetsanalyse for hele strandområdet er der
fokus på forskellige løsninger, som ikke er relevante at undersøge yderli-
gere i forbindelse med miljøvurderingen af lokalplan nr. 112, da de bliver
gennemført uafhængigt af lokalplanlægningen.
Kommunen anfører herefter, at da trafikafviklingen i området er kompleks,
vil der være usikkerheder ved enhver vurdering af fremtidige konsekvenser
Side 4 af 8
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750621_0005.png
af flere byggemuligheder. Det er dog sandsynligt, at et lavere serviceni-
veau for bilister på Vejlegårdsvej vil få flere til at søge alternativer. Det
gælder især gennemkørende bilister mellem syd og nord, der i stedet vil
benytte Vallensbæk Torvevej frem for Vejlegårdsvej. Denne prioritering er
i overensstemmelse med kommunens vejplanlægning i kommuneplan
2020‐2032, hvor Vallensbæk Torvevej skal være den primære trafikvej
mellem syd og nord, mens Vejlegårdsvej er til mere lokal trafik.
Kommunen anfører endvidere, at begrænsning i kapacitet på Vejlegårds-
vej ikke ligger i indretningen af vejen, men i lyskrydsene, hvor kommunen
kan prioritere kapaciteten på nogle veje frem for andre, ved at justere tids-
længder for rødt og grønt signal.
Kommunen anfører, at det er korrekt, at krydset Vejlegårdsvej/Søndre
Ringvej i kapacitetsanalysen ikke helt kan følge med i eftermiddagsmyl-
dretiden, hvor der kan komme ventetider for bilister på op til 67‐80 sek.
Det skyldes primært, at den kommende letbane skal have forkørselsret gen-
nem krydset. Derfor planlægger kommunen for, at bilister skal ledes ad
andre veje som Vejlegårdsparken og Idræts Allé i stedet for Søndre Ring-
vej mellem Vejlegårdsvej og Vallensbæk Torvevej.
Endelig anfører kommunen, at lokalplanen ikke har ændret på kommunens
overordnede vejplanlægning.
Af Planklagenævnets afgørelse, side 12-14, fremgår endvidere bl.a. følgende
om nævnets vurdering vedrørende klagepunktet om trafikforhold:
Planklagenævnets vurdering
Trafik er behandlet i miljørapportens afsnit 12.
Det fremgår af miljørapporten, s. 64, at etablering af Egeskov Byhave med
boliger og blandede byfunktioner, i stedet for erhverv, medfører ændringer
af trafikbelastningen i området samt sikkerhedsforhold for de bløde trafi-
kanter.
Miljørapportens afsnit 12.2 indeholder en beskrivelse af de eksisterende
forhold i området. Afsnittet indeholder en beskrivelse af de trafikale for-
hold i området med henvisning til trafiktællinger, som kommunen har fo-
retaget på de omkringliggende større veje i perioden 2012 til 2017.
Miljørapportens afsnit 12.4 indeholder vurdering af påvirkningen af tra-
fikken. Det fremgår, at omdannelsen af planområdet fra erhverv til bolig-
område med blandede byfunktioner primært med etageboliger vil medføre
ændrede trafikmønstre og ændret sammensætning af trafikanterne i områ-
det, og at området vil få lettere adgang til kollektiv trafik, når den kom-
mende letbane åbner.
Afsnittet indeholder bl.a. en vurdering af den forventede trafikstigning i
Side 5 af 8
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
området som følge af planen. Vedrørende trafik med tilkørsel til og fra
Vejlegårdsvej fremgår det, at det forventes, at den fremtidige anvendelse
vil give i alt 2.176 daglige ture med personbil og to daglige ture med last-
bil. Det fremgår endvidere, at den forventede trafikstigning ved gennem-
førelse af planen er 1.468 flere bilture pr. døgn og 28 færre lastbilture pr.
døgn.
Det fremgår, at det fra planområdet er muligt at køre ud via Egeskovvej
til Vejlegårdsvej eller til Vejlegårdsparken. Grundet placeringen af planen
i forhold til omegnen og vejnettet, samt placeringen af parkeringspladser
i planområdet, formodes trafikken til og fra planområdet hovedsageligt at
orientere sig mod Vejlegårdsvej, da det er den korteste rute til og fra det
overordnede vejnet. Dermed forventes kun en mindre andel af trafikken at
skulle mod Vejlegårdsparken, og med en samlet stigning i antallet af kørs-
ler til og fra området, vurderes det, at Vejlegårdsvej vil kunne håndtere
ændringen af planområdets anvendelse, og at det vil være muligt at afvikle
trafikken trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt under de eksisterende for-
hold.
Afslutningsvis fremgår det af afsnittet, at en realisering af planen vurderes
at medføre en lille forøgelse af trafikmængden ad Vejlegårdsvej og Vejle-
gårdsparken. Det fremgår, at en realisering af planen samlet vurderes at
medføre en ubetydelig påvirkning af trafiksikkerheden for bløde trafikan-
ter i området. Yderligere fremgår det, at trafiksikkerheden for øvrige tra-
fikanter vurderes at være uændret til positiv.
Planklagenævnet konstaterer, at miljørapportens afsnit vedrørende trafik
ikke inddrager oplysninger om de 3 boligområder, som kommunen har
vedtaget lokalplaner for i 2019, og som også grænser op til Vejlegårdsvej.
Afsnittet er derimod baseret på oplysninger fra trafiktællinger foretaget i
perioden 2012 til 2017.
Nævnet finder på den baggrund, at de trafikale konsekvenser af projektet,
i forhold til den sandsynlige indvirkning på miljøet, ikke er beskrevet og
vurderet i tilstrækkeligt omfang til at opfylde kravene i miljøvurderingslo-
ven.
Nævnet lægger herved vægt på, at miljørapporten alene inddrager oplys-
ninger om de trafikale forhold i området baseret på trafikmålinger fra pe-
rioden 2012 til 2017 og at miljørapporten ikke inddrager oplysninger om
de vedtagne planer for byudvikling i området eller i øvrigt oplysninger om
udviklingen i trafikken efter 2017 med undtagelse af forventede ændringer
fra selve planvedtagelsen.
Planklagenævnet finder i den forbindelse, at det ikke har betydning, at lo-
kalplanen ikke indeholder flere byggemuligheder end kommuneplanen, og
at de trafikale løsninger, som kommunen planlægger at gennemføre i om-
Side 6 af 8
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750621_0007.png
rådet, vil blive gennemført uafhængigt af lokalplanen. Efter nævnets op-
fattelse, kan oplysningerne i miljørapporten ikke anses for retvisende, idet
de ikke inddrager den planlagte byudvikling i området, som også vil på-
virke de trafikale forhold i området. Nævnet finder, at påvirkningen af de
trafikale forhold i området må anses for at være en af de væsentlige mil-
jøpåvirkninger, af projektet.
Planklagenævnet finder på den baggrund, at kommunen ikke har overholdt
miljøvurderingslovens minimumskrav til indholdet af en miljørapport.
Nævnet finder endvidere, at der er tale om en væsentlig retlig mangel, og
nævnet ophæver derfor miljørapporten.
[…]
Planklagenævnets vurdering
Planklagenævnet afslår at genoptage klagesagen som følge af det af kommu-
nen anførte om, at der efter kommunens opfattelse er foretaget de fornødne
vurderinger i miljørapporten og at Planklagenævnets afgørelse derfor er for-
kert.
Passagerne i miljørapporten og kapacitetsanalysen udarbejdet i forbindelse
med kommuneplanen, som kommunen har henvist til i genoptagelsesanmod-
ningen, indgik i forbindelse med Planklagenævnets afgørelse af 28. april
2023. Planklagenævnet finder, at kommunen ikke i anmodningen om genop-
tagelse er kommet med nye faktiske oplysninger, der har betydning for Plan-
klagenævnets afgørelse.
Planklagenævnet har som nævnt i afsnit 2.2 ikke pligt til at genoptage sagen
alene af den grund, at en part, en førsteinstans eller andre er
uenige
i nævnets
fortolkning eller praksis.
3.
Afsluttende bemærkninger
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. § 4, stk. 1, i lov om
Planklagenævnet.
Planklagenævnets afgørelse om afslag på genoptagelse er endelig og kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed, jf. § 3, stk. 3, i lov om Plan-
klagenævnet. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt in-
den 6 måneder, jf. § 3, stk. 4, i lov om Planklagenævnet. I forhold til Plankla-
genævnets oprindelige afgørelse regnes fristen på 6 måneder fra den 28. april
2023.
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales ikke. I forbindelse med en genopta-
gelsesanmodning tilbagebetales klagegebyrer kun, hvis nævnet beslutter at
genoptage sagen, det vil sige svarende til, at nævnet giver klageren medhold
eller i øvrigt ændrer den afgørelse, der er klaget over. Det er ikke tilfældet i
denne sag. Planklagenævnets afgørelse vedrørende klagegebyret kan ikke
Side 7 af 8
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750621_0008.png
indbringes for anden administrativ myndighed. Der henvises til § 3 i gebyr-
bekendtgørelsen for Planklagenævnet.
1
4.
Meddelelse og offentliggørelse af afgørelsen
Denne afgørelse sendes til Vallensbæk Kommune samt til klagerne som Di-
gital Post. Afgørelsen sendes desuden til eventuelle andre parter i klagesagen
som Digital Post.
Afgørelsen vil blive offentliggjort på
https://pkn.naevneneshus.dk/.
Person-
oplysninger vil blive anonymiseret.
Steffie Vilsgaard Mortensen
Stedfortrædende formand
1
Bekendtgørelse nr. 108 af 28. januar 2017 om gebyr for indbringelse af klager for Planklagenævnet.
Side 8 af 8