Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 134
Offentligt
2750620_0001.png
Planklagenævnet
6. juni 2023
Anmodning om genoptagelse – Planklagenævnets afgørelse vedr. lokalplan
112, Egeskov Byhave – nævnets sagsnr. 23/00358, -359 og -394
Planklagenævnets afgørelse
Vallensbæk Kommune har modtaget ovennævnte afgørelse.
Afgørelsen var imødeset, idet der har været et stort ønske om at komme i gang med
at skabe det område med et varieret udbud af erhverv, boliger og opholdsarealer
m.v., som lokalplan 112 skulle give mulighed for. En del af boligerne skulle være et
friplejehjem, der om få år skulle være med til at afhjælpe det store behov for
plejehjemspladser, som kommunen ser ind i. De involverede ejendomsudviklere stod
klar til at realisere en transformation af det triste og udtjente industriområde og
realisere det projekt, som kommunalbestyrelsen havde besluttet.
Ærgrelsen var derfor stor, da kommunen modtog Planklagenævnets afgørelse.
Planklagenævnet finder, at miljøvurderingen lider af en væsentlig retlig mangel,
hvorfor den endelige godkendelse af lokalplan og kommuneplantillæg ophæves.
Nævnet lægger vægt på, at miljøvurderingen vedr. trafikforhold baserer sig på delvis
forældede trafiktællinger og ikke tager højde for tre boligområder i nærområdet, som
der efterfølgende er lokalplanlagt for. Oplysningerne i miljøvurderingen er derfor efter
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750620_0002.png
nævnets opfattelse ikke retvisende, idet de ikke inddrager den planlagte byudvikling i
området, som også vil påvirke de trafikale forhold.
Kommunen er ikke enig i nævnets vurdering. Nedenfor følger en begrundelse for
kommunens vurdering.
Kommunens overordnede planlægning
Det er efter vejloven kommunens ansvar som vejmyndighed at holde sine offentlige
veje i den stand, som trafikkens art og størrelse kræver. Og det er kommunens
ansvar efter forhandling med politiet at træffe beslutninger om indretning, ombygning,
lukning af veje og andre tiltag. Det sker ved siden af lokalplanlægning ved faktisk
forvaltning med afsæt i kommuneplanen, der også er kommunens vejplan.
Vallensbæk Kommune er sig dette ansvar meget bevidst. Det er noget, kommunen
løbende har fokus på og arbejder med. Ikke mindst fordi Vallensbæk er en kommune
i vækst, der udvikler nye byområder for at følge med efterspørgslen på boliger.
Netop trafikale problemer er noget af det, borgerne mærker hurtigt og også klager
over. Kommunen har den allerstørste interesse i at etablere et trafiksystem, der
virker sikkert og effektivt og ikke giver anledning til utilfredshed hos borgerne.
Når det er sagt, er det som ved andre kommunale opgaver, kommunen, der
bestemmer det konkrete serviceniveau. Og det kan være nødvendigt at foretage
prioriteringer, som nogle borgere er utilfredse med.
Af kommuneplan 2020-2032 for Vallensbæk Kommune fremgår bl.a. følgende:
”Vallensbæk Kommune har en veludviklet infrastruktur. Kommunen har et godt udbygget
kollektivt trafiknet med busruter og S-tog. (…) I 2025 åbner Hovedstadens Letbane med 3
stationer i Vallensbæk (…) og vil forbedre den kollektive trafik og øge tilgængeligheden til og
fra kommunen samt tilgængeligheden på tværs af fingrene. Når letbanen bliver taget i brug i
2025, er det forventet, at S-banens Linje E vil stoppe på Vallensbæk Station.
Holbækmotorvejen og Køge Bugt Motorvejen giver kommunens bilister let adgang til
København og resten af hovedstadsområdet. De to kommunale hovedfordelingsveje
Vallensbæk Torvevej og Vejlegårdsvej går på tværs af de to motorveje og forbinder
Side 2 af 9
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750620_0003.png
kommunen mellem nord og syd. De nye boligområder bliver forsynet med stiforbindelser, der
knyttes til det eksisterende stisystem. Derved fastholdes sikre skoleveje
Trafikale udfordringer
Infrastrukturen giver en række udfordringer, herunder støj fra bane- og vejtrafikken, og
fysiske barrierer i form af, at kommunen gennemskæres af to motorvejsanlæg.
Boligudbygningen, der har været i Vallensbæk de senere år, har konsekvenser for
lokaltrafikken.
De nye boligområder skal betjenes, og flere mennesker skal transporteres.
Boligudbygningen indebærer derfor nogle tilpasninger på trafikområdet. De trafikale
ændringer, der følger af udbygningerne i Strandområdet, skal løses. Derfor er der
gennemført trafikanalyser til belysning af trafikafviklingen og de lette trafikanter i Vallensbæk
syd for Idræts Allé. I forbindelse med byudviklingen ved Vejlegårdsvej er der ligeledes
igangsat en trafikanalyse for at imødegå de udfordringer, der vil opstå trafikalt på
Vejlegårdsvej og krydset ved Søndre Ringvej.
[kommunens fremhævning] Flere veje i
Vallensbæk er nedklassificeret til alene at opfylde lokale behov. Det har sænket støjen og
givet bedre trafiksikkerhed. Hastigheden på Søndre Ringvej mellem Vejlegårdsvej og
Vallensbæk Torvevej bliver sænket til 50 km/t med to spor i stedet for fire, når letbanen
kommer. Endvidere skal de to hovedfordelingsveje i kommunen, Vejlegårdsvej og
Vallensbæk Torvevej, generelt udformes, så de indbyder til lavere hastighed, hvor det er
hensigtsmæssigt. Det tilstræbes, at de to veje har en god sammenhæng med de
omkringliggende land- og byområder.”
”Byudviklingen ved Vejlegårdsvej” omfatter bl.a. de i denne sag relevante områder
Emiliehaven, Dagmarhaven, Carolines Have og Egeskov Byhave. Omfanget af
byggemulighederne i disse områder blev fastlagt i kommuneplanen.
Som det fremgår af kommuneplanen, har kommunen i forbindelse med
kommuneplanlægningen i 2020 vurderet den samlede byudviklings akkumulerede
effekter i forhold til trafikken. Herunder byudviklingen i de nævnte områder.
I forbindelse med kommuneplanen udarbejdede kommunen sammen med COWI en
kapacitetsanalyse for hele den sydlige del af Vallensbæk. Analysen indeholder en
vurdering af konsekvenserne for trafikudviklingen, når restrummeligheden i samtlige
Side 3 af 9
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750620_0004.png
kommuneplanrammer en dag bliver udnyttet fuldt ud. Altså når bl.a. Emiliehaven,
Dagmarhaven, Carolines Have og Egeskov Byhave står færdige.
I analysen er der fokus på forskellige udfordringer og løsninger, som kommunen
allerede er ved at gennemføre som følge af den overordnede planlægning i
kommuneplanen.
Efter kommunens opfattelse
er
trafiksystemet generelt robust. Det kan nævnes, at
Søndre Ringvej pt. er lukket i seks måneder på strækningen fra Bækkeskovvej til
Vallensbæk Torvevej. Det skyldes byggeriet af Hovedstadens Letbane. Det er
normalt en helt central strækning for trafikken i den sydlige del af Vallensbæk. Men
selv i den situation har det vist sig, at trafikken relativt problemfrit finder andre veje.
Miljørapporten (Egeskov Byhave)
Kommunen er
ikke
enig i, at byudviklingen i Egeskov Byhaves nærområde ikke er
inddraget i miljørapporten og i kommunens vurdering af det samlede trafikale billede.
Miljørapporten omhandler hovedsagelig trafikken i lokalplanområdet. Men
også
effekten af ændringen i lokalplanområdet set i sammenhæng med den samlede
byudvikling i området, herunder de tre byudviklingsområder Emiliehaven,
Dagmarhaven og Carolines Have.
Fra miljørapporten kan bl.a. fremhæves følgende:
S. 68:
”Trafikafviklingen og trafiksikkerheden i 0-alternativet [situationen, hvor Egeskov
Byhave ikke bygges] forventes for en periode at være som eksisterende vejforhold. Med
etablering af en letbane tæt ved planområdet, vurderes trafikafviklingen for biler dog i
fremtiden at blive mindre end den, der er i dag, da flere forventes at vælge letbanen som
transportmiddel.
Derudover er området under byomdannelse
[kommunens fremhævelse] og
vil fremadrettet overgå til mere personbiltrafik samt bløde trafikanter og mindre tung trafik.”
S. 72:
”Dermed forventes kun en mindre andel af trafikken at skulle mod Vejlegårdsparken,
og med en samlet stigning i antallet af kørsler til og fra området, vurderes det, at
Side 4 af 9
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750620_0005.png
Vejlegårdsvej vil kunne håndtere ændringen af planområdets anvendelse og, at det vil være
muligt at afvikle trafikken trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt under de eksisterende forhold.”
S. 73:
”En realisering af planen vurderes at medføre en lille forøgelse af trafikmængden ad
Vejlegårdsvej og Vejlegårdsparken. Tilgængeligheden for den øvrige trafik forventes at være
uændret og den samlede påvirkning af trafikafviklingen
lille påvirkning.
Samlet set vurderes en realisering af planen at medføre en
ubetydelig påvirkning
af
trafiksikkerheden for bløde trafikanter i området [kommunens tilføjelse: hvor ”området” ikke
alene er lokalplanområdet, men også det omkringliggende område ad Vejlegårdsvej og
Vejlegårdsparken].
Trafiksikkerheden for øvrige trafikanter vurderes at være
uændret til positiv.”
S. 74:
”Kumulative effekter
Det vurderes, at anlægsfasen vil medføre kumulative effekter for trafikafviklingen og
trafiksikkerheden på Egeskovvej og Vejlegårdsvej [kommunens fremhævning]. Den
kumulative effekt vil være af kort varighed og medføre lokale påvirkninger.
I driftsfasen ledes hovedparten af persontrafikken fra Egeskovvej til Vejlegårdsvej, og
der vil derfor være kumulative effekter med den eksisterende trafik på Vejlegårdsvej.
Den kumulative effekt, mest i forbindelse med myldretiden, vil være af kort varighed
og medføre lokale påvirkninger på Vejlegårdsvej, hvor trafikken hurtigt vil fordele sig
og påvirkningen vurderes derfor lille.”
Planklagenævet lægger vægt på, at der i miljørapporten (kun) er henvist til
trafikmålinger i 2012 og 2017. Og det er korrekt. Det er de eneste foretagne
trafikmålinger. Og i disse målinger har der rigtig nok ikke kunnet tages højde for de
byudviklingsområder, der først senere er lokalplanlagt for, og som fortsat er under
opførelse.
Men at der ikke er foretaget nyere trafikmålinger, betyder ikke, at de andre områder
under byudvikling ikke er inddraget i vurderingen af den fremtidige samlede
trafiksituation. Og lovgivningen stiller ikke krav om, at vurderingen nødvendigvis skal
ske via trafikmålinger. Der er metodefrihed. Målinger ville heller ikke give mening i
Side 5 af 9
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750620_0006.png
forhold til fremtidig trafik, da der for tiden er mange byggeaktiviteter i kommunen, der
midlertidigt påvirker trafikafviklingen.
Kommunen formoder, at det er sprunget klagerne i øjnene, at der i miljørapporten (s.
65) henvises til trafikmålinger fra 2012 og 2017. Og at de fejlagtigt har fået den
opfattelse, at trafik fra de nye boligområder, der blev lokalplanlagt for efter 2017, ikke
har været taget i betragtning.
Klagerne anfører i klagen, at miljøvurderingen ikke viser et retvisende billede af
lokalplanens påvirkning af de trafikale forhold som følge af lokalplanen. Klagerne
nævner ”trafikkaos og trafiksammenbrud”, som om det er et faktum, og anfører, at
kvarterets trafikafvikling ”i forvejen er presset over kapacitetsgrænsen”.
Efter kommunens opfattelse har disse udsagn ikke hold i virkeligheden.
Derfor har kommunen også den 20. februar 2023 afgivet høringssvar i sagen og
uddybet de vurderinger, kommunen har foretaget. Kommunen har i den forbindelse
henvist til kapacitetsanalysen, der blev foretaget af COWI i forbindelse med arbejdet
med kommuneplanen. Af høringssvaret fremgår bl.a. følgende:
”Det er korrekt, at krydset Vejlegårdsvej/Søndre Ringvej i COWI’s kapacitetsanalyse ikke helt
kan følge med i eftermiddagsmyldretiden. Der kan komme ventetider for bilister på op til 67-
80 sek., jf. tabel 11 (side 33) og tabel 15 (side 36) i COWI’s rapport.
Det skyldes primært, at den kommende Letbane skal have forkørselsret gennem krydset.
Derfor planlægger kommunen for, at bilister skal ledes ad andre veje som Vejlegårdsparken
og Idræts Allé i stedet for Søndre Ringvej mellem Vejlegårdsvej og Vallensbæk Torvevej.
Vejlegårdsvej er generelt udlagt 15,0 meter. Kørebanebredde er i dag 2 x 3,5 meter, hvilket
giver 4 meter i hver side til fortov og cykelsti. Det er mere end nødvendigt til at opfylde
Vejdirektoratets vejregler, jf. ”Tværprofiler i byer”.
Vejlegårdsparken er planlagt til 40 km/t, og selve vejen har kapacitet til en døgntrafik på
omkring 8.500 biler. I dag ligger døgntrafikken på omkring 3.500 biler. Også her er det
lyskrydsene, der reucerer kapaciteten, særligt krydset ved Delta Park. Kommunen har
eksproprieret et areal mellem Vejlegårdsparken og S-banen, hvor der er plan om en
Side 6 af 9
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750620_0007.png
dobbeltrettet cykelsti og sti mellem Vejlesvinget og kommende forplads til Letbanen ved
Søndre Ringvej.
Nedlæggelsen af Egeskovvej mellem Vejlegårdsvej og Vejlegårdsparken bidrager også til, at
færre bilister skal igennem krydset Vejlegårdsvej/Søndre Ringvej.
Lokalplan nr. 112, Egeskov Byhave, har ikke ændret i kommunens overordnede
vejplanlægning, jf. lokalplan 112 side 10.”
Endvidere fremgår følgende:
”Citatet fra COWI’s rapport er taget ud af rette sammenhæng. Det er netop på grund af
udfordringerne i krydset Vejlegårdsvej/Søndre Ringvej, at Egeskovvej lukkes mellem
Vejlegårdsvej og Vejlegårdsparken.
Lukning og etablering af dobbeltrettet cykelsti er allerede gennemført i 2021 med midlertidig
afspærring (…)
Den første lukning af Egeskovvej blev etableret efteråret 2018. Ændringer af Egeskovvej er
derfor ikke fastlagt i lokalplan 112 og bliver gennemført uafhængigt af lokalplanens projekt.
Kommunen undersøger også uafhængigt af lokalplan 112, hvordan flere bilister kan ledes
mod nord på Vejlegårdsvej og benytte Idræts Alle i stedet for Søndre Ringvej til at komme til
Vallensbæk Torvevej.”
Kommunens afsluttende bemærkninger
Formålet med miljøvurderingen af en lokalplan er efter miljøvurderingsloven at sikre,
at planens indvirkning på miljøet inddrages og bidrager til, at der træffes en
begrundet og oplyst afgørelse om planens endelige udformning.
Vurderingen skal altså sikre, at kommunen faktisk indhenter de fornødne
oplysninger, foretager de fornødne vurderinger og træffer beslutninger på et
kvalificeret grundlag.
Planklagenævnet finder, at de trafikale konsekvenser af projektet Egeskov Byhave, i
forhold til den sandsynlige indvirkning på miljøet, ikke er
beskrevet
og
vurderet
i
tilstrækkeligt omfang til at opfylde kravene i miljøvurderingsloven.
Side 7 af 9
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750620_0008.png
Nævnet lægger vægt på, at ”miljørapporten alene inddrager oplysninger om de
trafikale forhold i området baseret på trafikmålinger fra perioden 2012 til 2017, og at
miljørapporten ikke inddrager oplysninger om de vedtagne planer for byudvikling i
området eller i øvrigt oplysninger om udviklingen i trafikken efter 2017 med
undtagelse af forventede ændringer fra selve planvedtagelsen.”
Kommunen er meget forundret over nævnets vurdering. Og helt uenig. Som der er
redegjort for ovenfor, er der både i forbindelse med kommuneplanen og i forbindelse
med lokalplan 112 indtænkt og arbejdet med fremtidige trafikale forhold som følge af
byudviklingen generelt i området.
Kommunen er usikker på, hvad det er, nævnet mangler i miljøvurderingen. Det er
uklart, hvad der havde været tilstrækkeligt. Og efter kommunens opfattelse
negligerer Planklagenævnet kommunens høringssvar i sagen.
Med hensyn til
beskrivelsen
i miljørapporten kunne der godt have været henvist mere
tydeligt til COWI’s kapacitetsanalyse. Eller det kunne på anden måde have stået
tydeligere, at den trafikale situation i området, som lokalplan 112 ville være en del af,
var inddraget i vurderingen.
Men forholdene
er
omtalt i miljørapporten (s. 68, 72, 73 og 74), som der redegøres
for ovenfor. Og kommunen har i sit høringssvar af 20. februar 2023 uddybet emnet
og suppleret med henvisningen til COWI’s kapacitetsanalyse.
Med hensyn til
vurderingen
finder kommunen, at der
er
foretaget de fornødne
vurderinger, sådan som der er redegjort for ovenfor.
Alt i alt er det kommunens opfattelse, at Planklagenævnets afgørelse er forkert. Og
at det er ganske urimeligt, at hele projektet Egeskov Byhave må skrinlægges på
grund af en fejlagtig opfattelse af de vurderinger, kommunen har foretaget
vedrørende de trafikale forhold.
På den baggrund anmoder kommunen om, at sagen bliver genoptaget, og at
afgørelsen bliver omgjort.
Med venlig hilsen
Side 8 af 9
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750620_0009.png
Julie Rothe, chefjurist
Vallensbæk Kommune
Side 9 af 9