Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 134
Offentligt
2750619_0001.png
28. april 2023
Sagsnr.: 23/00358, 23/00359 og
23/00394
Klagenr.: 1043032, 1043037 og
1042759
MAAB
AFGØRELSE
i klagesag om Vallensbæk Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan
nr. 112, Egeskov Byhave med tilhørende miljørapport
Vallensbæk Kommune vedtog den 23. november 2022 endeligt lokalplan nr.
112, Egeskov Byhave, med tilhørende miljørapport.
En gruppe beboere i området har klaget over planvedtagelsen og miljøvurde-
ringen.
En anden gruppe beboere i området har klaget over planvedtagelsen.
I denne afgørelse har Planklagenævnet behandlet følgende spørgsmål:
Om miljøvurderingslovens minimumskrav til en miljøvurdering er
opfyldt i forhold til trafikforhold og trafikstøj.
Om lokalplanen er i overensstemmelse med planlovens § 15 a, stk. 1
og § 15 b, stk. 1.
Planklagenævnet
Toldboden 2
8800 Viborg
Tlf.
72 40 56 00
CVR-nr. 37 79 55 26
www.naevneneshus.dk
Planklagenævnet finder, at miljøvurderingen lider af en væsentlig retlig man-
gel, da miljøvurderingslovens minimumskrav ikke er opfyldt i forhold til tra-
fikforhold.
Da miljøvurdering af et planforslag ifølge miljøvurderingslovens § 13 skal
gennemføres inden den endelige vedtagelse af planen, ophæver Planklage-
nævnet tillige kommunens afgørelse om endelig vedtagelse af lokalplanen.
Det betyder, at lokalplanen og miljøvurderingen ikke længere gælder.
Side 1 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
Planklagenævnet konstaterer i øvrigt, at kommuneplantillæg nr. 2 til kommu-
neplan 2020-2032 lider af en væsentlig retlig mangel og derfor er ugyldigt.
Side 2 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
Indhold
1.
Sagens oplysninger ................................................................................. 4
1.1.
1.2.
2.
2.1.
2.2.
Området og plangrundlaget ............................................................. 4
Klagerne og bemærkninger hertil .................................................... 8
Planklagenævnets kompetence ........................................................ 8
Kommunens miljøvurdering ............................................................ 9
Miljøvurderingsloven generelt ................................................. 9
Generelt om indhold af miljørapporten .................................. 10
Trafikforhold .......................................................................... 10
Trafikstøj ................................................................................ 14
Klagen .................................................................................... 16
Generelt om planlovens § 15 a ............................................... 17
Grænseværdier for trafikstøj .................................................. 18
Isolering mod støj af ny boligbebyggelse .............................. 19
Lokalplanens bestemmelser og redegørelse vedrørende støj . 21
Planklagenævnets forståelse af lokalplanens bestemmelser om
24
Planklagenævnets bemærkninger og afgørelse ...................................... 8
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
2.2.4.
2.3.
2.3.1.
2.3.2.
2.3.3.
2.3.4.
2.3.5.
2.3.6.
støj
Planlægning på støjbelastede arealer ............................................. 16
2.3.7. Planklagenævnets vurdering af, om der er tale om et
eksisterende byområde ......................................................................... 25
2.3.8. Planklagenævnets vurdering af, om området er udlagt til
blandede byfunktioner .......................................................................... 25
2.4.
Luftforurening ............................................................................... 26
Klagen .................................................................................... 26
Generelt om forebyggelse af lugtgener og luftforurening ...... 26
Planklagenævnets vurdering .................................................. 27
2.4.1.
2.4.2.
2.4.3.
3.
4.
5.
Afsluttende bemærkninger ................................................................... 27
Meddelelse og offentliggørelse af afgørelsen ...................................... 28
Opsættende virkning ............................................................................ 28
Side 3 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0004.png
1.
Sagens oplysninger
1.1. Området og plangrundlaget
Området
Sagen vedrører
lokalplan nr. 112, Egeskov Byhave.
1
Planområdet ligger i Vallensbæk Kommune umiddelbart syd for Køge Bugt
Motorvejen. Området ligger i byzone og udgør et samlet areal på ca. 3,4 ha.
Øst og syd for planområdet ligger eksisterende boligområder. Vest for lokal-
planområdet ligger nogle boliger og erhvervsbebyggelse. Nord for planområ-
det, på den anden side af Køge Bugt Motorvejen, ligger et idrætsanlæg. Lo-
kalplanområdet afgrænses mod vest af Vejlegårdsvej. Området kan ses af Bi-
lag 1 med billedmateriale sidst i denne afgørelse.
Planområdet udgør i dag et industriområde med forskellige erhvervsvirksom-
heder, hvoraf flere er under afvikling.
Planklagenævnet har tidligere ophævet lokalplan nr. 102, Vallensbæk By-
have, for samme område.
2
Det vedtagne plangrundlag
Lokalplanen muliggør etablering af en ny bydel med blandede byfunktioner
med både erhverv og boliger.
Af lokalplanens redegørelse (s. 4) fremgår følgende vedrørende lokalplanens
baggrund:
For lokalplanområdet gælder i dag Lokalplan nr. 90, som giver mulighed
for boliger og erhverv. Lokalplan nr. 112, Egeskov Byhave erstatter hele
Lokalplan nr. 90, og giver også mulighed for byfortætning med blandede
byfunktioner med boliger og erhverv. Den samlede bebyggelsesprocent for
hele lokalplanområdet uden offentligt vejareal bliver 187 %.
Det er målet at skabe et område med et varieret udbud af erhverv, boliger,
parkeringshus og opholdsarealer.
I 2019 vedtog kommunen Lokalplan nr. 102 for samme område, der kun
gav mulighed for boliger. Lokalplanen havde krav om at facaderne mod
motorvejen skulle støjisoleres. Planklagenævnet ophævede lokalplanen,
da denne metode til støjafskærmning efter Planloven kun må anvendes i
eksisterende boligområder eller områder for blandede byfunktioner.
1
2
Planerne kan søges frem på plandata.dk:
http://kort.plandata.dk/searchlist/#/.
Planklagenævnets afgørelse af 15. marts 2021 i sagsnr.
19/08877 og 19/09391.
Afgørelsen kan ses på
afgørelsesportalen:
https://pkn.naevneneshus.dk/.
Side 4 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
Lokalplanområdet dækker et areal på omkring 34.000 m² og ligger med
Egeskovvej i den sydlige side og grænser op til Køge Bugt Motorvejen mod
nord. Arealet mellem lokalplanområdet og Køge Bugt Motorvejen udgøres
af et beplantningsbælte på motorvejens areal. Mod vest grænser lokal-
planområdet op til Vejlegårdsvej, og mod øst grænser området op til Vej-
legårdsstien og Vejlegårdsparken. På den sydlige side af Egeskovvej lig-
ger bebyggelsen Rosenfeldtvej i den nordlige del af Amalieparken.
Umiddelbart syd for lokalplanområdet er der fra 2006 til 2013, udarbejdet
lokalplaner, som har omdannet tidligere erhvervsområde til boligområdet
Amalieparken. Området ligger desuden tæt på rekreative områder som
Vallensbæk Mose, idrætsanlæg, tennisbaner, kommende svømmehal, golf-
bane og Vallensbæk Strandpark.
Af lokalplanens redegørelse (s. 5) fremgår bl.a. følgende vedrørende eksiste-
rende forhold:
Lokalplanområdet består ved lokalplanens udarbejdelse af et industriom-
råde, som omfatter forskellige virksomheder, hvoraf flere er under afvik-
ling. Anvendelsen har været værksted, lager, affaldssortering, kranudstyr
og busservice. Der er ingen bevaringsværdige bygninger i området.
[…]
Lokalplanområdet er støjbelastet af trafikstøj fra Køge Bugt Motorvejen.
Der er opført en støjskærm til støjafskærmning fra Køge Bugt Motorvejen
umiddelbart vest for lokalplanområdet, som efter aftale med Vejdirektora-
tet kan forlænges nord om lokalplanområdet. Lokalplanen fastsætter ikke
krav om forlængelse.
Af lokalplanens redegørelse (s. 5) fremgår følgende vedrørende lokalplanens
formål:
Lokalplanens overordnede formål er at give mulighed for en ny bydel med
blandede byfunktioner med både erhverv og boliger. Da arealet er støjbe-
lastet af Køge Bugt Motorvejen, skal støjen afskærmes af den forreste byg-
ningsstruktur langs motorvejen.
Byggeriet skal i overensstemmelse med lokalplanen overholde Miljøstyrel-
sens vejledende grænseværdier for trafikstøj i områder med blandede by-
funktioner, herunder støjniveauet for udendørs opholdsarealer, hvilket
skal dokumenteres, inden kommunen giver byggetilladelse og vil være be-
tingelse for ibrugtagning af bebyggelsen.
Af lokalplanens redegørelse (s. 6) fremgår følgende vedrørende disponering
af området:
Området er disponeret med en etagebebyggelse mellem 3-8 etager og med
to tårne i op til 14 etager. De højeste bygninger er placeret langs Køge
Side 5 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
Bugt Motorvejen og udover, at de medvirker til at afskærme området fra
trafikstøj, fremstår de som markører for bydelen.
Den samlede bebyggelse nedtrapper i bygningshøjde fra nord mod syd, og
fra vest mod øst jf. figur 3. Områdets centrale bebyggelse består af tre
karréer i 3-5 etager med fælles opholdsarealer i form af gårdrum. Mellem
karrerne og bebyggelsen langs motorvejen er der opholdsgader, der mod
vest åbner op til et torv.
Af lokalplanens redegørelse (s. 7) fremgår bl.a. følgende vedrørende bebyg-
gelsens omfang og placering:
Støjafskærmende etagebebyggelse
byggefelterne A til K skal være blan-
dede byfunktioner med både boliger og erhverv. Midt på strækningen lig-
ger et parkeringshus i byggefelt G og i K ligger plejeboliger.
Langs motorvejen kan der opføres bebyggelse i op til 8 etager og i et be-
grænset omfang op til 14 etager. Det sikres med byggefelter, at bebyggel-
sen placeres uden for vejbyggelinjen inkl. højde- og passagetillæg til Køge
Bugt Motorvejen.
Bebyggelsens nordlige facader udformes, så de fra motorvejen fremstår
som en visuel markering af området. Derudover sikres der med bebyggel-
sen, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for vejtrafikstøj overhol-
des på områdets opholdsarealer og i boligerne. Mod syd udformes facader
med store glaspartier og opholdsarealer i form af terrasser og altaner.
[…]
Af lokalplanens § 1 fremgår bl.a. følgende vedrørende lokalplanens formål:
Lokalplanens formål er:
1.1 at lokalplanområdet kun kan anvendes til blandede byfunktioner som
boliger, bydelshus, serviceerhverv, liberale erhverv, lagerhotel og
parkeringshus, og andre erhverv der er foreneligt med naboskab til
boliger,
1.2 at etablere en støjafskærmende etagebebyggelse mod Køge Bugt Mo-
torvejen,
1.3 at alle udendørs opholdsarealer i bebyggelsen syd for den afskær-
mende etagebebyggelse mod Køge Bugt Motorvejen har et tilfredsstil-
lende lavt støjniveau
1.4 at boliger orienteres, så der så vidt muligt er opholds- og soverum mod
boligens stille facader ud mod de udendørs opholdsrum
[…]
Det fremgår af lokalplanens § 2.1, at lokalplanområdet afgrænses og inddeles
i delområderne I, II, III og IV, som vist på kortbilag 1.
Side 6 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0007.png
Det fremgår af lokalplanens kortbilag 1, at lokalplanens delområde I til par-
kering ligger i den nordlige del af planområdet i første række mod Køge Bugt
Motorvejen. Syd for delområde I ligger lokalplanens delområde II til bebyg-
gelse. Lokalplanens kortbilag 1 kan ses af Bilag 1 med billedmateriale sidst i
denne afgørelse.
Det fremgår endvidere af lokalplanens § 2.3, at lokalplanområdet ligger i by-
zone.
Af lokalplanens § 3.1 fremgår bl.a. følgende vedrørende lokalplanområdets
anvendelse:
Lokalplanområdet må kun anvendes til blandede byfunktioner som:
Helårsboliger i etagebebyggelse.
Det kan være familieboliger, plejeboliger inkl. servicefaciliteter, senior-
boliger og ungdomsboliger. Til boligerne kan der i stueetagen af bygge-
felterne A, B og C etableres fælleslokaler/bydelshus til brugere og beboere
i og omkring lokalplanområdet.
Erhverv der kan respektere naboskab til boliger.
Det kan være liberale erhverv, serviceerhverv, klinikker, iværksættere i
kombination med egen bolig samt kunst- og småhåndværkere. Ved kunde-
orienterede erhverv skal der være egen indgang fra gadeplan. Erhverv kan
både være som del af bolig og som selvstændige enheder.
Et parkeringshus for området.
En del af parkeringshuset kan være aflukkede garager/opbevaringsrum og
servicelokaler for selvbetjent lagerhus (self storage)
Af lokalplanens § 3.2 fremgår endvidere følgende vedrørende anvendelse af
lokalplanområdets delområde I:
Delområde I må kun benyttes til parkering inkl. beplantning og gang are-
aler frem til bebyggelse. Der kan opstilles cykelstativer og anlæg til af-
faldshåndtering. Arealer må ikke indrettes til ophold.
Det fremgår af lokalplanens § 5.1, at kørende adgang til lokalplanområdet
kun kan ske via overkørsler fra Vejlegårdsvej og Vejlegårdsparken.
I forbindelse med planvedtagelsen er der udarbejdet en miljørapport for lo-
kalplanen.
Kommuneplangrundlaget
Da lokalplanen blev vedtaget endeligt, gjaldt kommuneplan 2020-2032 for
Vallensbæk Kommune.
Side 7 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0008.png
Da lokalplanen ikke var i overensstemmelse med kommuneplan 2020-2032
vedtog kommunen samtidig med vedtagelsen af lokalplan nr. 112, kommune-
plantillæg nr. 2 til kommuneplan 2020-2032.
Forud for vedtagelsen af lokalplanen og kommuneplantillægget, var største-
delen af planområdet omfattet af rammeområde 3-B112. Det fremgik af ram-
mebestemmelserne for rammeområde 3-B112, at anvendelsen var udlagt til
boligområde.
Det fremgår af kommuneplantillægget, at rammeområde 3-B112 med tillæg-
get ændrer navn til 3-BE12.
Det fremgår af rammebestemmelserne for rammeområde 3-BE12, at anven-
delsen er udlagt til blandede byfunktioner.
Den resterende del af planområdet er omfattet af rammeområde 3-T5, Køge
Bugt Motorvej. Det fremgår af rammebestemmelserne i kommuneplan 2020-
2032 for rammeområde 3-T5, at anvendelsen er udlagt til trafikanlæg.
Kommuneplantillægget ændrer ikke ved afgræsningen af rammeområderne.
Størstedelen af lokalplanområdet for lokalplan nr. 112, Egeskov Byhave, lig-
ger således inden for rammeområde 3BE12, mens den resterende del ligger
inden for rammeområde 3-T5.
1.2. Klagerne og bemærkninger hertil
Planklagenævnet har under sagens behandling modtaget de dokumenter ved-
rørende sagens indhold, der fremgår af Bilag 2 sidst i denne afgørelse.
Planklagenævnet modtog klagerne fra kommunen den 6. januar 2023.
Klagen og de bemærkninger, der er modtaget i klagesagen, er alene kort gen-
givet i afgørelsen, men de er indgået i sagsbehandlingen i deres helhed.
2.
Planklagenævnets bemærkninger og afgørelse
2.1. Planklagenævnets kompetence
Afgørelser efter miljøvurderingsloven
3
kan påklages efter de klageregler, der
er fastsat i den lovgivning, som planen eller programmet er udarbejdet i hen-
hold til, jf. § 48, stk. 1, i miljøvurderingsloven.
Den, der er klaget over i denne sag, er udarbejdet i henhold til planloven, og
overholdelsen af miljøvurderingslovens bestemmelser i forbindelse med
planvedtagelsen kunne derfor påklages til Planklagenævnet.
3
Lovbekendtgørelse nr. 4 af 3.januar 2023 om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM).
Side 8 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0009.png
Planklagenævnet kan tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en
kommunes udarbejdelse af en plan, jf. § 58, stk. 1, nr. 3, i planloven.
4
Retlige spørgsmål omfatter alle spørgsmål om lovligheden eller gyldigheden
af trufne afgørelser, herunder fortolkning eller forståelse af lovbestemmelser
samt overholdelse af almindelige forvaltningsretlige grundsætninger.
Det er ikke et retligt spørgsmål, om en plans indhold er hensigtsmæssigt. End-
videre fastlægger miljøvurderingsloven ikke grænser for, hvad myndighe-
derne kan beslutte af politiske, økonomiske eller andre grunde, men stiller
alene krav til procedurerne og indholdet af grundlaget for beslutningerne
forud for vedtagelse af planer omfattet af loven. Begrænsninger i niveauet for
tilladelige miljøpåvirkninger følger af anden lovgivning.
2.2. Kommunens miljøvurdering
2.2.1. Miljøvurderingsloven generelt
Når en myndighed i medfør af lovgivningen tilvejebringer planer og program-
mer inden for fysisk planlægning og arealanvendelse, som fastlægger ram-
merne for fremtidige anlægstilladelser til projekter omfattet af miljøvurde-
ringslovens bilag 1 og 2, skal der efter lovens § 8, stk. 1, nr. 1, udarbejdes en
miljøvurdering. Hvis planen fastlægger anvendelsen af mindre områder på
lokalt plan eller alene angiver mindre ændringer i sådanne planer, skal der
kun gennemføres en miljøvurdering, hvis gennemførelsen af planen må anta-
ges at få væsentlig indvirkning på miljøet, jf. § 8, stk. 2, nr. 1. Efter miljøvur-
deringslovens § 8, stk. 1, nr. 3, skal der endvidere udarbejdes en miljøvurde-
ring af andre planer, som i øvrigt fastlægger rammerne for fremtidige anlægs-
tilladelser til projekter, når myndigheden vurderer, at planen kan få væsentlig
indvirkning på miljøet. Derudover skal der gennemføres en miljøvurdering,
hvis planen medfører krav om en vurdering af virkningen på et internationalt
naturbeskyttelsesområde under hensynstagen til områdets bevaringsmålsæt-
ning, jf. lovens § 8, stk. 1, nr. 2.
Myndigheden skal snarest muligt gennemføre en miljøvurdering, hvor dette
er påkrævet efter § 8, stk. 1, hvilket følger af lovens § 9. Formålet med be-
stemmelsen er at sikre, at integreringen af miljøhensyn foretages i forbindelse
med udarbejdelsen af planen, og dermed på et tidligt tidspunkt i processen,
således at der kan tages hensyn til den miljømæssige indvirkning på et tids-
punkt, hvor det fortsat er muligt at inddrage de miljømæssige aspekter i pla-
nens udformning.
Ved den endelige vedtagelse af en plan skal kommunen bl.a. inddrage miljø-
rapporten, jf. miljøvurderingslovens § 13, stk. 1.
4
Bekendtgørelse af lov om planlægning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli 2020 med senere
ændringer.
Side 9 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0010.png
2.2.2. Generelt om indhold af miljørapporten
Formålet med miljøvurderingsloven er at sikre et højt miljøbeskyttelsesni-
veau og bidrage til integrationen af miljøhensyn under udarbejdelsen og ved-
tagelsen af planer og programmer, jf. lovens § 1.
En miljørapport skal på baggrund af de oplysninger, der er nævnt i bilag 4,
vurdere den sandsynlige væsentlige indvirkning på miljøet af planens gen-
nemførelse og rimelige alternativer under hensyn til planens mål og geogra-
fiske anvendelsesområde, jf. § 12, stk. 1. En miljørapport skal som udgangs-
punkt fokusere på den del af planens gennemførelse, der forventes at få væ-
sentlig indvirkning på miljøet. Alle aspekter af gennemførelsen af planen skal
dog undersøges, da de tilsammen kan få væsentlig indvirkning på miljøet.
En miljørapport skal indeholde de oplysninger, som med rimelighed kan for-
langes med hensyn til aktuel viden og gængse vurderingsmetoder samt til,
hvor detaljeret planen er, hvad den indeholder, og på hvilket trin i et beslut-
ningsforløb planen befinder sig, og hvorvidt bestemte forhold vurderes bedst
på et andet trin i det pågældende forløb, jf. lovens § 12, stk. 2.
2.2.3. Trafikforhold
Klagen
Det fremgår af klagen, at miljøvurderingen ikke giver et retvisende billede af
trafikafviklingen i kvarteret omkring lokalplanområdet, lokalplanens sund-
hedspåvirkning, trafiksikkerhed og ulykkesrisiko som følge af trafikkaos og
trafiksammenbrud, samt lokalplanens kumulative effekt på hele kvarterets
trafikafvikling, der i forvejen er presset over kapacitetsgrænsen som følge af
nybyggeriet, ensretning af vejforløb og vejlukninger.
Klagerne anfører, at ifølge miljørapporten viser kommunens egne trafikmå-
linger fra 2012 og 2017 en daglig trafik på Vejlegårdsvej på 4.608 biler. Kla-
gerne anfører herefter, at trafikken fra lokalplanområdet alene vil give en for-
øgelse på 32,5 procent, og at der i disse trafikmængder ikke er indregnet den
forventede trafik fra Dagmarhaven, Carolines Have og Emiliehaven, som er
tre boligområder, som kommunen har vedtaget lokalplaner for i 2019, og som
også grænser op til Vejlegårdsvej.
Klagerne anfører, at ud fra miljørapportens beregning om forventeligt 2.176
daglige bilture fra Egeskov Byhave, må de tre nævnte byggerier, der får et
antal boliger, der nogenlunde svarer til Egeskov Byhave, forventes også at
give over 2.000 daglige bilture. Klagerne anfører, at der således er udsigt til
næsten en fordobling af trafikken på Vejlegårdsvej i forhold til 2012-2017
tallene.
Klagerne anfører endvidere, at miljørapporten nærmest i tavshed forbigår, at
man flytter mere trafik til Vejlegårdsparken. Det sker ved, at udkørslen fra
Rosenfeldtvej og det påtænkte plejehjem skal ske til Vejlegårdsparken. Det
indebærer op mod 500 daglige bilture ekstra. Vejen er smal, uoverskuelig og
Side 10 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0011.png
uden cykelsti og er utryg for cyklister.
Klagerne anfører, at miljørapporten beskriver, at både de store veje og stik-
vejene i Vallensbæk Strand er brede og med oversigtsarealer. Klagerne anfø-
rer herefter, at sidevejene til Vejlegårdsvej ikke er brede, og at oversigtsfor-
holdene ikke er gode. Vejlegårdsparken er heller ikke bred, og der er decideret
ringe oversigtsforhold.
Endelig henviser klagerne til en kapacitetsanalyse udarbejdet af et rådgiv-
ningsfirma, som vedrører de trafikale konsekvenser af en række byudvik-
lingsprojekter i området. Klagerne henviser til, at det fremgår af kapacitets-
analysen, at den ekstra trafik fra udviklingsområderne i myldretiderne vil føre
til et egentligt sammenbrud i trafikken i krydset Vejlegårdsvej/Søndre Ring-
vej, såfremt udviklingsområderne betjenes ad Vejlegårdsvej, og at der ikke er
tilstrækkelig kapacitet i krydset i myldretiden, når trafikken på Vejlegårdsvej
stort set fordobles på grund af byudviklingen.
Klagerne anfører, at det er uforståeligt, at kommunen dels lader developer
udarbejde miljørapporten, og dels ikke kræver, at de seneste undersøgelser
danner grundlag for rapporten.
Klagerne finder derfor samlet set, at miljørapporten ikke giver et retvisende
billede af trafikforholdene i lokalområdet og lokalplanens påvirkning heraf.
Kommunens bemærkninger
Kommunen anfører, at trafikafviklingen for lokalplanen er behandlet i miljø-
rapporten til lokalplanen, og at fokus her er på konsekvensen af selve lokal-
planen.
Kommunen anfører, at det er kommunens ansvar at holde sine offentlige veje
i den stand, som trafikkens art og størrelse kræver. Kommunen kan efter for-
handling med politiet tage beslutninger om ombygning, indretning og lukning
af veje. Principper for trafikafvikling og det afledte serviceniveau fastlægges
ikke i kommunens lokalplaner, men i kommuneplanen. De akkumulerede ef-
fekter af den samlede byudvikling har kommunen derfor vurderet i forbin-
delse med kommuneplanlægningen i 2020, hvor det samlede omfang af byg-
gemuligheder er fastlagt. Lokalplan 112 har ikke flere byggemuligheder end
fastlagt i kommuneplan 2020‐32.
Kommunen anfører endvidere, at kommunen i forbindelse med kommunepla-
nen, sammen med et rådgivningsfirma, har udarbejdet kapacitetsanalyser for
hele strandområdet, for at undersøge konsekvensen af trafikafviklingen, når
restrummeligheden i samtlige kommuneplanrammer en dag bliver udnyttet. I
den store kapacitetsanalyse for hele strandområdet er der fokus på forskellige
løsninger, som ikke er relevante at undersøge yderligere i forbindelse med
miljøvurderingen af lokalplan nr. 112, da de bliver gennemført uafhængigt af
lokalplanlægningen.
Side 11 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0012.png
Kommunen anfører herefter, at da trafikafviklingen i området er kompleks,
vil der være usikkerheder ved enhver vurdering af fremtidige konsekvenser
af flere byggemuligheder. Det er dog sandsynligt, at et lavere serviceniveau
for bilister på Vejlegårdsvej vil få flere til at søge alternativer. Det gælder især
gennemkørende bilister mellem syd og nord, der i stedet vil benytte Vallens-
bæk Torvevej frem for Vejlegårdsvej. Denne prioritering er i overensstem-
melse med kommunens vejplanlægning i kommuneplan 2020‐2032, hvor
Vallensbæk Torvevej skal være den primære trafikvej mellem syd og nord,
mens Vejlegårdsvej er til mere lokal trafik.
Kommunen anfører endvidere, at begrænsning i kapacitet på Vejlegårdsvej
ikke ligger i indretningen af vejen, men i lyskrydsene, hvor kommunen kan
prioritere kapaciteten på nogle veje frem for andre, ved at justere tidslængder
for rødt og grønt signal.
Kommunen anfører, at det er korrekt, at krydset Vejlegårdsvej/Søndre Ring-
vej i kapacitetsanalysen ikke helt kan følge med i eftermiddagsmyldretiden,
hvor der kan
komme ventetider for bilister på op til 67‐80 sek. Det skyldes
primært, at den kommende letbane skal have forkørselsret gennem krydset.
Derfor planlægger kommunen for, at bilister skal ledes ad andre veje som
Vejlegårdsparken og Idræts Allé i stedet for Søndre Ringvej mellem Vejle-
gårdsvej og Vallensbæk Torvevej.
Endelig anfører kommunen, at lokalplanen ikke har ændret på kommunens
overordnede vejplanlægning.
Generelt om trafik
I en miljørapport skal der bl.a. indgå oplysninger om den sandsynlige væsent-
lige indvirkning på miljøet, herunder på befolkningen og menneskers sund-
hed, jf. miljøvurderingslovens bilag 4, litra f, jf. § 12. Herunder skal der efter
omstændighederne indgå oplysninger om trafik, idet trafik giver anledning til
bl.a. støj og luftforurening.
Miljørapporten skal kun indeholde de oplysninger, som med rimelighed kan
forlanges med hensyntagen til den aktuelle viden og gængse vurderingsmeto-
der, jf. miljøvurderingslovens § 7, stk. 2. Miljøvurderingsloven stiller ikke
krav om, at der skal foretages bestemte målinger eller beregninger af trafik,
eller at disse udføres på en bestemt måde.
Planklagenævnets vurdering
Trafik er behandlet i miljørapportens afsnit 12.
Det fremgår af miljørapporten, s. 64, at etablering af Egeskov Byhave med
boliger og blandede byfunktioner, i stedet for erhverv, medfører ændringer af
trafikbelastningen i området samt sikkerhedsforhold for de bløde trafikanter.
Side 12 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
Miljørapportens afsnit 12.2 indeholder en beskrivelse af de eksisterende for-
hold i området. Afsnittet indeholder en beskrivelse af de trafikale forhold i
området med henvisning til trafiktællinger, som kommunen har foretaget på
de omkringliggende større veje i perioden 2012 til 2017.
Miljørapportens afsnit 12.4 indeholder vurdering af påvirkningen af trafik-
ken. Det fremgår, at omdannelsen af planområdet fra erhverv til boligområde
med blandede byfunktioner primært med etageboliger vil medføre ændrede
trafikmønstre og ændret sammensætning af trafikanterne i området, og at om-
rådet vil få lettere adgang til kollektiv trafik, når den kommende letbane åb-
ner.
Afsnittet indeholder bl.a. en vurdering af den forventede trafikstigning i om-
rådet som følge af planen. Vedrørende trafik med tilkørsel til og fra Vejle-
gårdsvej fremgår det, at det forventes, at den fremtidige anvendelse vil give i
alt 2.176 daglige ture med personbil og to daglige ture med lastbil. Det frem-
går endvidere, at den forventede trafikstigning ved gennemførelse af planen
er 1.468 flere bilture pr. døgn og 28 færre lastbilture pr. døgn.
Det fremgår, at det fra planområdet er muligt at køre ud via Egeskovvej til
Vejlegårdsvej eller til Vejlegårdsparken. Grundet placeringen af planen i for-
hold til omegnen og vejnettet, samt placeringen af parkeringspladser i plan-
området, formodes trafikken til og fra planområdet hovedsageligt at orientere
sig mod Vejlegårdsvej, da det er den korteste rute til og fra det overordnede
vejnet. Dermed forventes kun en mindre andel af trafikken at skulle mod Vej-
legårdsparken, og med en samlet stigning i antallet af kørsler til og fra områ-
det, vurderes det, at Vejlegårdsvej vil kunne håndtere ændringen af planom-
rådets anvendelse, og at det vil være muligt at afvikle trafikken trafiksikker-
hedsmæssigt forsvarligt under de eksisterende forhold.
Afslutningsvis fremgår det af afsnittet, at en realisering af planen vurderes at
medføre en lille forøgelse af trafikmængden ad Vejlegårdsvej og Vejlegårds-
parken. Det fremgår, at en realisering af planen samlet vurderes at medføre
en ubetydelig påvirkning af trafiksikkerheden for bløde trafikanter i området.
Yderligere fremgår det, at trafiksikkerheden for øvrige trafikanter vurderes at
være uændret til positiv.
Planklagenævnet konstaterer, at miljørapportens afsnit vedrørende trafik ikke
inddrager oplysninger om de 3 boligområder, som kommunen har vedtaget
lokalplaner for i 2019, og som også grænser op til Vejlegårdsvej. Afsnittet er
derimod baseret på oplysninger fra trafiktællinger foretaget i perioden 2012
til 2017.
Nævnet finder på den baggrund, at de trafikale konsekvenser af projektet, i
forhold til den sandsynlige indvirkning på miljøet, ikke er beskrevet og vur-
deret i tilstrækkeligt omfang til at opfylde kravene i miljøvurderingsloven.
Nævnet lægger herved vægt på, at miljørapporten alene inddrager oplysninger
Side 13 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0014.png
om de trafikale forhold i området baseret på trafikmålinger fra perioden 2012
til 2017 og at miljørapporten ikke inddrager oplysninger om de vedtagne pla-
ner for byudvikling i området eller i øvrigt oplysninger om udviklingen i tra-
fikken efter 2017 med undtagelse af forventede ændringer fra selve planved-
tagelsen.
Planklagenævnet finder i den forbindelse, at det ikke har betydning, at lokal-
planen ikke indeholder flere byggemuligheder end kommuneplanen, og at de
trafikale løsninger, som kommunen planlægger at gennemføre i området, vil
blive gennemført uafhængigt af lokalplanen. Efter nævnets opfattelse, kan
oplysningerne i miljørapporten ikke anses for retvisende, idet de ikke inddra-
ger den planlagte byudvikling i området, som også vil påvirke de trafikale
forhold i området. Nævnet finder, at påvirkningen af de trafikale forhold i
området må anses for at være en af de væsentlige miljøpåvirkninger, af pro-
jektet.
Planklagenævnet finder på den baggrund, at kommunen ikke har overholdt
miljøvurderingslovens minimumskrav til indholdet af en miljørapport. Næv-
net finder endvidere, at der er tale om en væsentlig retlig mangel, og nævnet
ophæver derfor miljørapporten.
Planklagenævnet bemærker endvidere, at miljøvurderingsloven ikke indehol-
der et forbud mod, at en myndighed lader andre parter, herunder f.eks. ansø-
ger eller et konsulentfirma, udarbejde miljøvurderingen af planerne.
Kommunen skal dog træffe selve afgørelsen om vedtagelse (af planerne og)
miljørapporten, og kommunen har ansvaret for, at miljøvurderingen overhol-
der kravene i miljøvurderingsloven, herunder at materialet er sagligt og base-
ret på korrekte oplysninger.
Det er således ikke i strid med miljøvurderingsloven eller anden lovgivning,
at kommunen har benyttet et rådgivningsfirma, eller at rådgivningsfirmet er
hyret af bygherre, hvis dette er tilfældet.
2.2.4. Trafikstøj
Klagen
Det fremgår af klagen, at miljøvurderingen ikke giver et retvisende billede af
lokalplanens påvirkning af den eksisterende trafikstøjforurening i lokalplan-
området.
Generelt vedrørende trafikstøj
I en miljørapport skal der bl.a. indgå oplysninger om den sandsynlige væsent-
lige indvirkning på miljøet, herunder på befolkningen og menneskers sund-
hed, jf. miljøvurderingslovens bilag 4, litra f, jf. § 12.
Dette indebærer efter Planklagenævnets opfattelse, at de trafikale konse-
Side 14 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0015.png
kvenser af planen, herunder i form af støj fra trafik, efter omstændighe-
derne skal indgå i en miljørapport.
Det fremgår af vejledningen om støj fra veje, at den vejledende grænseværdi
for vejtrafikstøj er L
den
58 dB(A) for bl.a. boligområder. Grænseværdierne
udtrykker den støjbelastning, der efter Miljøstyrelsens vurdering er miljø-
mæssigt og sundhedsmæssigt acceptabel. Planklagenævnet finder derfor ge-
nerelt, at det vil skulle indgå i en miljørapport, hvis lokalplanen muliggør
byggeri i et område, hvor der er en risiko for, at Miljøstyrelsens grænsevær-
dier for støj fra veje ikke kan overholdes i hele eller dele af planområdet.
5
Miljørapporten skal kun indeholde de oplysninger, som med rimelighed kan
forlanges med hensyntagen til den aktuelle viden og gængse vurderingsmeto-
der, jf. miljøvurderingslovens § 7, stk. 2. Miljøvurderingsloven stiller ikke
krav om, at der skal foretages bestemte målinger eller beregninger af trafik,
eller at disse udføres på en bestemt måde.
Planklagenævnets vurdering
Støj og vibrationer er behandlet i miljørapportens afsnit 10.
Miljørapportens afsnit 10.1 indeholder en beskrivelse af den anvendte me-
tode. Det fremgår af afsnittet, at vejtrafikstøjen er undersøgt ved beregning
efter Nord2000-modellen, som er Miljøstyrelsens gældende beregningsmo-
del, og at beregningsresultaterne er sammenlignet med Miljøstyrelsens vejle-
dende grænseværdi for vejstøj ved boliger.
Miljørapportens afsnit 10.2 indeholder en beskrivelse af de eksisterende for-
hold i området. Det fremgår af afsnittet, at planområdet er belastet af støj fra
trafik, og at det er Køge Bugt Motorvejen, der er den dominerende kilde til
trafikstøj.
Miljørapportens afsnit 10.4 indeholder vurderingen af påvirkningen. Det
fremgår bl.a. af afsnittet, at der er gennemført støjberegninger af støj fra vej-
trafik på Køge Bugt Motorvejen på lokalplanens friarealer ved realisering af
planen. Det fremgår endvidere, at det er beregnet, hvilke støjbidrag vejtrafik-
ken i år 2032 forventes at påvirke lokalplanområdet med, og at resultaterne er
sammenlignet med Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi på 58 dB for vej-
trafikstøj udendørs.
Beregningerne fremgår af et støjkort, hvor grøn farve indikerer overholdelse
af støjgrænser og øvrige farver indikerer overskridelse. Det fremgår, at figu-
ren viser, at det er muligt at etablere friarealer imellem lokalplanens bygnin-
ger, hvor Miljøstyrelsens vejledende støjgrænse for udendørs friarealer på 58
dB er overholdt.
5
Se f.eks. Planklagenævnets afgørelse af 6. november 2019 i sagsnr.
18/06356.
Afgørelsen kan ses på
afgørelsesportalen:
https://pkn.naevneneshus.dk/.
Side 15 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
Endelig fremgår det, at påvirkningen fra trafikstøj vurderes at være væsentlig,
da påvirkningen af facaderne vil være varig og der derfor skal foretages af-
værgetiltag for at kunne gennemføre projektet.
Miljørapportens afsnit 10.5 vedrører afværgetiltag. Det fremgår bl.a. af af-
snittet, at der på flere af lokalplanområdets boligfacader vil være signifikante
overskridelser af vejstøjniveauet. Det fremgår at der på facader mod Køge
Bugt Motorvejen kan benyttes dobbeltfacader, og at facadestøjniveauet på
den primære facade dermed kan holdes under 58 dB. Det fremgår, at der så-
ledes ikke behøves yderligere støjreducerende tiltag i primære facader i for-
hold til at overholde indendørsstøjniveauet med lukkede og ét åbent opluk
(0,35 m
2
) i opholdsrum.
Yderligere fremgår det, at der ved andre facader, hvor facadestøjniveauet ikke
overholder 58 dB, kan anvendes specielle, lydisolerende vinduer og støjopluk
således at indendørsstøjniveauet med henholdsvis lukkede og åbne vinduer
kan overholde henholdsvis 33 dB og 46 dB.
Planklagenævnet finder på baggrund af ovenstående, at kommunen i miljø-
rapporten i tilstrækkeligt omfang har redegjort for forhold i relation til støj,
og at mindstekravene efter miljøvurderingslovens bilag 4, litra f, jf. § 12, er
opfyldt.
Planklagenævnet kan således ikke give medhold i klagepunktet.
2.3. Planlægning på støjbelastede arealer
2.3.1. Klagen
Det fremgår af klagen, at lokalplanen er i modstrid med planlovens § 15 a.
Klagerne anfører, at afsnittet i lokalplanens redegørelse vedrørende planlæg-
ning for støjfølsom anvendelse ikke er tilstrækkelig konkret i forhold til,
hvilke tiltag, der skal gennemføres for at overholde støjkravene på facaden.
Klagerne mener derfor, at afværgetiltagene ikke lever op til kravene om at
være konkrete og om, at deres virkning skal være dokumenteret.
Klagerne anfører endvidere, at formålet med lokalplanen er at udlægge om-
rådet til blandede byfunktioner, og at kommunen dermed mener, at lokalpla-
nen alene skal leve op til de mindre krav til støjniveau, som gør sig gældende
for områder med blandede byfunktioner i forhold til rene boligområder.
Klagerne anfører endvidere, at de forstår Planklagenævnets tilkendegivelser i
forbindelse med den tidligere klagesag vedrørende lokalplan nr. 102 således,
at de mindskede krav til støj i områder med blandede byfunktioner alene vil
være gældende i konkrete eksisterende byområder med blandet bolig og er-
hverv. Klagerne anfører, at lokalplanområdet udgør et rent erhvervsområde,
og at det derfor fortsat må være de generelle regler, der skal være gældende
Side 16 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
for støjniveauet.
Klagerne henviser endvidere til lokalplanens anvendelsesbestemmelse vedrø-
rende erhverv og anfører, at der ikke er tilladt erhverv, der kan give anledning
til støjproblemer. Klagerne anfører, at der heller ikke i bebyggelsesplanen er
afsat bygninger til erhvervsvirksomhed.
Klagerne anfører endvidere, at der ifølge lokalplanen kan etableres erhverv,
men at der ingen forpligtelse er til at gøre det, og at da lokalplanen forudsætter
fjernelse af al eksisterende erhverv, vil lokalplanen muliggøre et rent bolig-
område. Klagerne anfører yderligere, at der er tale om erhvervsvirksomhed,
som i nogen grad også kan udøves i egentlige boligområder.
Klagerne mener derfor, at ændringen af formålet i lokalplanen til blandede
byfunktioner i forhold til formålet for den tidligere lokalplan nr. 102 bør ken-
des ugyldig, da det ligner et forsøg på at omgå reglerne for at undgå at leve
op til de krav, som lovgivningen i øvrigt stiller til boligbebyggelsers støjud-
sættelse.
Klagerne anfører, at der ikke er tale om et eksisterende boligområde eller
blandede byfunktioner. Klagerne anfører endvidere, at lokalplanområdet ikke
indeholder boliger, og at betingelserne for at anvende de lempede grænsevær-
dier for vejstøj ved huludfyldning derfor ikke er til stede, hvilket bevirker, at
der kun må etableres boliger, hvor støjpåvirkningen fra veje ikke overstiger
58 dB.
Klagerne finder det ikke godtgjort, at planlovens § 15 a er overholdt.
2.3.2. Generelt om planlovens § 15 a
En lokalplan må kun udlægge støjbelastede arealer til støjfølsom anvendelse,
hvis planen kan sikre den fremtidige anvendelse mod støjgener, jf. planlovens
§ 15 a, stk. 1. Dette skal ske med bestemmelser om etablering af afskærm-
ningsforanstaltninger m.v., jf. § 15, stk. 2, nr. 13, 23 og 26.
Reglerne skal forhindre, at der ved lokalplan tillades opført eksempelvis bo-
liger i et område, der er belastet med støj fra erhvervsvirksomheder, vejtrafik
m.v. Reglerne sikrer samtidig de eksisterende virksomheder mod at blive
presset væk af boliger. Bestemmelsen udgør et planlægningsforbud, som dog
kan fraviges, hvis der sikres mod støjgener i overensstemmelse med § 15 a,
stk. 1, som henviser til § 15, stk. 2, nr. 13, 23 og 26.
Med ”støjbelastede arealer” menes arealer, hvor Miljøstyrelsens vejledende
grænseværdier for den pågældende anvendelse ikke kan overholdes uden
etablering af afskærmningsforanstaltninger. Miljøstyrelsen har fastsat for-
skellige grænseværdier for bl.a. vejstøj, virksomhedsstøj og jernbanestøj.
Med ”støjfølsom anvendelse” menes bl.a. anvendelse til boliger.
Side 17 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0018.png
En lokalplan kan indeholde bestemmelser om afskærmningsforanstaltninger
i form af anlæg af beplantningsbælte, støjvold, mur og lignende som betin-
gelse for ibrugtagen af ny bebyggelse eller ændret anvendelse af et ubebygget
areal, jf. § 15, stk. 2, nr. 13.
En lokalplan kan desuden indeholde bestemmelser om isolering af eksiste-
rende boligbebyggelse mod støj, jf. § 15, stk. 2, nr. 23.
En lokalplan kan endvidere indeholde bestemmelser om isolering mod støj af
ny boligbebyggelse i eksisterende boligområder eller områder for blandede
byfunktioner, jf. § 11 b, stk. 1, nr. 2, jf. § 15, stk. 2, nr. 26. Bestemmelsen skal
ses i sammenhæng med de lempede støjkrav i vejstøjvejledningen og 2007-
tillægget i vejledningen om ekstern støj fra virksomheder.
6
Som følge af den brede formulering af § 15, stk. 2, nr. 13, kan der ifølge
praksis ikke stilles krav om, at støjhensynet skal varetages på en bestemt
måde. Bestemmelser, der på anden vis sikrer tilstrækkeligt lavt støjniveau, og
således f.eks. giver muligheder for anvendelse af teknik, der ikke er kendt ved
lokalplanens vedtagelse, og som ikke er en afskærmning eller isolering af ek-
sisterende eller ny boligbebyggelse, er derfor ikke i strid med planloven. Det
er således i praksis anset for tilstrækkeligt, at lokalplanen indeholder en be-
stemmelse om, at udnyttelsen af lokalplanområdet kun kan ske under over-
holdelse af Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier.
7
Kravet skal i så fald
være udtrykkeligt formuleret som en betingelse for ibrugtagning.
8
Når en kommune vælger at overholde planlovens § 15 a, stk. 1, ved at fast-
sætte lokalplanbestemmelser, som nærmere fastlægger en støjafskærmnings
udformning, placering og karakter, skal disse nærmere krav til støjafskærm-
ningen imidlertid være egnede til at sikre, at de vejledende støjgrænseværdier
kan overholdes.
9
2.3.3. Grænseværdier for trafikstøj
Der er i vejstøjvejledningen fastsat en vejledende grænseværdi for vejtrafik-
støj for bl.a. boligområder på 58 dB.
10
Denne grænseværdi skal være overholdt over alt i området
både ved faca-
derne og på udendørs opholdsarealer.
6
Miljøstyrelsens vejledning nr. 4/2007 om støj fra veje og tillæg til vejledning nr. 5/1984: Ekstern støj
Naturklagenævnets afgørelse af 4. november 1999, gengivet i KfE 2000.135.
Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse af 12. februar 2014 i sagen
NMK-33-00953.
Afgørelsen kan
læses på afgørelsesportalen:
https://pkn.naevneneshus.dk/.
Se også
20/06379.
Planklagenævnets afgørelse af 17. august 2020 i sagsnr.
19/05991.
Afgørelsen kan ses på afgørelse-
sportalen:
https://pkn.naevneneshus.dk/.
Miljøstyrelsens vejledning nr. 4/2007 om støj fra veje.
fra virksomheder, juli 2007.
7
8
9
10
Side 18 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0019.png
Vejstøjvejledningen skelner mellem bl.a.:
1) Nye områder uden betydende støj
2) Nye boligområder, hvor der er støj
3) Nye boliger i eksisterende boligområder i byområder med meget støj
Af støjvejledningen fremgår følgende i forhold til sidstnævnte kategori:
I eksisterende boligområder og områder for blandede byfunktioner i by-
mæssig bebyggelse kan der opstå ønske om at forny eller vitalisere bolig-
kvarterer, herunder også i forbindelse med byfornyelse og såkaldt ”hulud-
fyldning” i eksisterende karrébebyggelse, selv om grænseværdien på 58
dB på ingen måde kan overholdes. Der kan også i disse særlige situationer
planlægges nye, støjisolerede boliger (og tilsvarende støjfølsom anven-
delse) under forudsætning af, at det sikres, at
Alle udendørs arealer, der anvendes til ophold i umiddelbar til-
knytning til boligerne, har et støjniveau lavere end 58 dB. Det
samme gælder områder i nærheden af boliger, der overvejende an-
vendes til færdsel til fods (fx gangstier, men ikke fortove mellem
boligen og vejen), og
Udformningen af boligernes facader sker, så der er et støjniveau
på højest 46 dB indendørs i sove- og opholdsrum med åbne vinduer
(fx med særlig afskærmning uden for vinduet eller særligt isole-
rende konstruktioner), samt
Boligerne orienteres, så der så vidt muligt er opholds- og soverum
mod boligens stille facade og birum mod gaden.
For boliger o.l., hvor disse hensyn imødekommes, skal det udendørs støj-
niveau ved facaden ikke sammenholdes med de vejledende grænsevær-
dier.
11
Anvendelsesområdet for de lempede støjkrav nævnt i vejledningen i forbin-
delse med planlægning for nye boliger i eksisterende støjbelastede byområder
er sammenfaldende med anvendelsesområdet for planlovens § 15, stk. 2, nr.
26.
12
2.3.4. Isolering mod støj af ny boligbebyggelse
Anvendelsesområde
Planklagenævnet finder, at anvendelsesområdet for de lempede grænsevær-
dier nævnt i vejstøjvejledningen fra 2007 i forbindelse med planlægning for
nye støjisolerede boliger i eksisterende støjbelastede byområder skal ses i
sammenhæng med muligheden for at stille krav om isolering mod støj af ny
11
12
Vejledningens afsnit 2.2.2.
Planklagenævnets afgørelse af 10. august 2020 i sagsnr.
18/05775.
Afgørelsen kan læses på afgørel-
sesportalen:
https://pkn.naevneneshus.dk/.
Side 19 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0020.png
boligbebyggelse, jf. planlovens § 15, stk. 2, nr. 26.
Nævnet finder således, at lovgiver har gjort op med, i hvilke situationer de
foranstaltninger, der er omfattet af § 15, stk. 2, nr. 26, må benyttes for at fo-
rebygge støjgener for beboere mv. Hvis en lokalplan fastsætter eller forud-
sætter, at disse foranstaltninger anvendes i et videre omfang, vil det indebære
en omgåelse af planlovens bestemmelser om disse typer af foranstaltninger.
§ 15, stk. 2, nr. 26, kan kun bringes i anvendelse, hvor der planlægges for
omdannelse af et
eksisterende byområde,
og hvis der er tale om enten et
eksi-
sterende boligområde,
eller hvis området er udlagt til
blandede byfunktioner,
jf. nærmere herom nedenfor.
Generelt om kravet om, at der skal være tale om et eksisterende byområde
Det følger af planlovens § 15, stk. 2, nr. 26, at der i en lokalplan kan optages
bestemmelser om isolering mod støj af ny boligbebyggelse i eksisterende bo-
ligområder eller områder for blandede byfunktioner, jf. § 11 b, stk. 1, nr. 2.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at ændringen af loven er sket
med henblik på at fremme modernisering af eksisterende støjramte boligom-
råder og byområder med blandede byfunktioner, herunder til boligformål, og
at det med ændringen blandt andet skal være muligt at planlægge for nye bo-
liger, der kan integreres i eksisterende byområder.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at de fastsatte bestemmelser om støj-
isolering skal sikre en hensigtsmæssig planlægning for fornyelse af eksiste-
rende byområder med nye boliger.
Yderligere fremgår det af Miljøstyrelsens vejledning om vejstøj, at retnings-
linjerne om støjisolerede boliger ikke kan lægges til grund ved ændret areal-
anvendelse, og at de lempede støjgrænseværdier kan anvendes i de særlige
situationer, hvor der i forhold til bymæssig bebyggelse er et ønske om at forny
eller vitalisere boligkvarterer, herunder i forbindelse med byfornyelse og hu-
ludfyldning.
Planklagenævnet finder derfor, at planlovens § 15, stk. 2, nr. 26, og forarbej-
derne til bestemmelsen må forstås således, at bestemmelsen alene kan bringes
i anvendelse i tilfælde, hvor der lokalplanlægges for omdannelse af faktisk
eksisterende byområder med tilhørende byfunktioner, herunder eksempelvis
eksisterende erhvervsområder.
13
Generelt om blandede byfunktioner
Reguleringen af blandede byfunktioner blev indført i planlovens § 11 a, stk.
1, nr. 2, i 2007.
13
Planklagenævnets afgørelse af 7. juli 2022 i sagsnr.
21/03691 m.fl.
Afgørelsen kan læses på afgørel-
sesportalen:
https://pkn.naevneneshus.dk/.
Se endvidere lovforslag 204/2007, de almindelige bemærk-
ninger og de specielle bemærkninger til § 11 b, stk. 2, nr. 1, og § 15, stk. 2.
Side 20 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0021.png
Det fremgår således af planlovens 11 a, stk. 1, nr. 2, at kommuneplanen skal
indeholde retningslinjer for beliggenheden af områder til forskellige byfor-
mål, f.eks. boligformål, erhvervsformål, blandede byfunktioner, beliggenhe-
den af offentlige institutioner, serviceformål, byomdannelsesområder m.v.
Formålet var at give mulighed for at planlægge for områder med en blanding
af boliger, service og forskellige former for erhverv for at skabe mangesidede
anvendelser, i modsætning til en funktionsopdelt by, hvor boligområder, ar-
bejdspladser og centrumfunktioner er placeret i adskilte områder.
14
Ved samme lovændring blev der indført en bestemmelse i planlovens § 11 b,
stk. 1, nr. 2, hvoraf følger, at der skal fastsættes rammer for indholdet af lo-
kalplaner for de enkelte del af kommunen med hensyn til områder for blan-
dede byfunktioner.
Områder med blandede byfunktioner skal således være udlagt i kommunepla-
nen.
2.3.5. Lokalplanens bestemmelser og redegørelse vedrørende støj
Af lokalplanens § 10.1 fremgår følgende:
Det skal sikres, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for trafikstøj
i områder til blandede byfunktioner er overholdt.
Der henvises til Miljøstyrelsens vejledning nr.
4/2007 ’Støj fra veje’.
Af lokalplanens § 10.2 fremgår følgende:
Bebyggelse og ubebyggede arealer, herunder primære opholdsarealer,
skal placeres, udføres og indrettes således, at beboere og brugere i lokal-
planområdet i nødvendigt omfang skærmes mod støj, vibrationer og anden
forurening fra vejtrafik. Se note.
Mod Køge Bugt Motorvejen skal der etableres specialkonstruerede vin-
duer for at sikre støjfri udluftning og ventilation.
Note til § 10.2. Metode til støjafskærmning skal eftervises ved beregning.
Metode og beregning skal sendes til kommunen i forbindelse med bygge-
sagsbehandling. Der henvises til Planloven § 15a, stk. 1.
Af lokalplanens § 10.3 fremgår følgende:
Støjniveauer må ikke overskride de nedenfor angivne værdier målt i Lden
(dB), beregnet efter Nord2000:
14
Lovforslag 204/2007, de specielle bemærkninger til § 11 a, stk. 1, nr. 2.
Side 21 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
Støjniveau på udendørs opholdsarealer i umiddelbar tilknytning til boli-
ger: maks. 58 (dB) fra vejtrafik.
Indendørs støjniveau i boligers opholdsrum (0,35 m²): maks. 46 (dB) fra
vejtrafik. Boligers sove- og opholdsrum skal have vinduer, der kan åbnes.
Andre rumfunktioner kan sikres luftudskiftning på anden vis.
Indendørs støjniveau i boligers opholdsrum med lukkede vinduer: maks.
33 (dB).
Indendørs støjniveau i lokaler til liberale erhverv og lignende med lukkede
vinduer: maks. 38 (dB).
Det indendørs støjniveau med åbne og lukkede vinduer skal opnås ved in-
tegration af dæmpende facadeløsninger.
Af lokalplanens § 10.4 fremgår følgende:
Af støjmæssige hensyn skal bebyggelse i byggefelterne A til J med facade
mod Køge Bugt Motorvejen udformes, så den enkelte bolig får minimum
én side med oplukkelige vinduer, som ikke er påvirket af et støjniveau, der
overstiger den vejledende grænseværdi.
Af lokalplanens § 12 fremgår bl.a. følgende vedrørende forudsætninger for
ibrugtagning af ny bebyggelse:
Ny bebyggelse må ikke tages i brug før:
12.1 Det er dokumenteret, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier
for vejtrafikstøj er overholdt, jf. § 10.2,
[…]
Af lokalplanens redegørelse (s. 8-9) fremgår følgende vedrørende
planlæg-
ning for støjfølsom anvendelse i eksisterende støjbelastet byområde:
Efter Planlovens § 15a må en lokalplan kun udlægge støjbelastede arealer
til støjfølsom anvendelse, hvis planen med bestemmelser om etablering af
afskærmningsforanstaltninger mv. kan sikre den fremtidige anvendelse
mod støjgener. Der er tre muligheder efter Planlovens § 15, stk. 2:
Nr. 13) foretagelse af afskærmningsforanstaltninger såsom anlæg af be-
plantningsbælte, støjvold, mur og lignende, herunder bebyggelse i første
række i transformationsområder, som betingelse for ibrugtagen af ny be-
byggelse eller ændret anvendelse af et ubebygget areal,
Nr. 23) isolering af eksisterende boligbebyggelse mod støj,
Nr. 26) isolering mod støj af ny boligbebyggelse i eksisterende boligområ-
der eller områder for blandede byfunktioner, jf. § 11 b, stk. 1, nr. 2.
Side 22 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
Området er gennem kommuneplantillægget planlagt til områder for blan-
dede byfunktioner. Det giver mulighed for isolering mod støj af ny bolig-
bebyggelse efter nr. 26.
Anvendelse af støjisolering af facader på bygninger er relevant for både
kontorer og boliger, da der uden støjafskærmning vil være over 63 dB på
facader mod motorvejen som er grænsen for kontorer. Grænsen for boli-
ger er 58 dB.
[…]
Området er taget i brug til byområde med erhverv i slutningen af
1950’erne, og har i dag boligområder på 3 ud af 4 sider. På den sidste
side ligger motorvejen. Med tiden har det vist sig ikke at være en god pla-
cering af erhverv for både boligerne omkring og erhvervene selv i områ-
det. De omkringboende oplever gener fra tung trafik og de visuelle indtryk,
og flere af erhvervene har ikke tilstrækkelige udvidelsesmuligheder. Der
er derfor behov for en markant udvikling af området til blandede byfunk-
tioner. Samtidig kan en ny højere bebyggelse forbedre lydlandskabet for
eksisterende boliger syd for området.
Efter Miljøstyrelsens vejledning, afsnit 2.2.2, er det en forudsætning, at
bebyggelsen isoleres mod støj, så der sikres et forsvarligt støjniveau in-
dendørs - også med åbne vinduer.
Udformningen af facader til boliger skal derfor sikre, at der er et støjni-
veau på højst 46 dB indendørs i sove- og opholdsrum med åbne vinduer.
Det skal sikres med særlig afskærmning uden for vinduer og særligt isole-
rende konstruktioner.
Grænsen på 46 dB svarer til et støjniveau, der opstår indendørs med al-
mindelige åbne vinduer, når der er 58 dB udenfor på facaden.
Bygningsreglementets krav til indendørs støjniveau med lukkede vinduer
skal desuden være overholdt før bygningen kan tages i brug. Kravet er i
gældende bygningsreglement (BR18) på højst 33 dB.
Boligerne bliver orienteret, så der så vidt muligt er birum mod motorvejen
og opholds- og soverum mod boligens stille facade. Den stille facade lig-
ger i de fleste tilfælde mod syd, hvor der også vil være mulighed for udgang
til udendørs opholdsarealer i gårdrum og opholdsgader, samt på altaner
og i private mindre haver.
Alle udendørs områder, der anvendes til ophold i umiddelbar tilknytning
til boligerne, skal have et støjniveau lavere end 58 dB.
Lokalplanen fastlægger delområdet mellem bygninger og motorvejen til
parkeringsareal. Det er muligt, da det ikke er en støjfølsom anvendelse.
Side 23 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
Lokalplanens redegørelse (s. 9-10) indeholder herefter illustrationer af 4 for-
skellige situationer, hvor der anvendes forskellige metoder til støjafskærm-
ning.
Af lokalplanens redegørelse (s. 10) fremgår herefter følgende:
Som det fremgår af de fire situationer, vil det indendørs støjniveau i boli-
ger være på samme niveau. Det svarer til niveauet for boliger, der ligger
ved støjgrænsen på højst 58 dB på facaden. Største forskel er boligens
kontakt til udearealer på den støjbelastede side. Der vil ikke være mulig-
hed for udgang til haver og altaner på facader, der er støjbelastet med
over 58 dB. Det gælder for alle de tre sidste situationer. Den støjbelastede
facade er nordvendt, og det er primært birum der ligger inde bagved. Så
selv uden støjen vil det være den mindst attraktive side af byggeriet til
udendørs ophold.
Der vil i alle fire situationer være mulighed for at åbne vinduer, uden at
det indendørs støjniveau kommer over 46 dB. Det kræver i de tre sidste
situationer særlige løsninger med afskærmning udenfor vinduerne eller
særligt isolerende konstruktioner med ventilationsvinduer. Det ventilerede
mellemrum i lokalplanens to løsninger sikrer, at vinduer kan åbnes for
ventilation.
Det er en betingelse for ibrugtagning af boliger, at det indendørs støjni-
veau i sove- og opholdsrum på højst 46 dB er overholdt, og at alle uden-
dørs opholdsarealer i umiddelbar tilknytning til boliger har støjniveau la-
vere end 58 dB.
2.3.6. Planklagenævnets forståelse af lokalplanens bestemmelser om støj
Lokalplanen udlægger lokalplanområdet til blandede byfunktioner, herunder
helårsboliger i etagebebyggelse, og lokalplanen udlægger således arealet til
støjfølsom anvendelse.
Det fremgår af sagens oplysninger, at lokalplanområdet er påvirket af trafik-
støj over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for trafikstøj. Lokalpla-
nen udlægger således et støjbelastet areal til støjfølsom anvendelse, og for-
holdet er derfor omfattet af planlovens § 15 a.
Det fremgår af lokalplanens § 12.1, at ny bebyggelse ikke må tages i brug før
det er dokumenteret, at Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for vejtra-
fikstøj er overholdt, jf. § 10.2.
Det fremgår endvidere af lokalplanens § 10.3, at støjniveauet på udendørs
opholdsarealer i umiddelbar tilknytning til boliger ikke må overskride 58 dB
og at indendørs støjniveau i boligers opholdsrum ikke må overskride 46 dB
fra vejtrafik.
Side 24 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0025.png
Planklagenævnet forstår dette således, at kommunen i forhold til trafikstøj har
anvendt reglerne i planlovens § 15, stk. 2, nr. 26, hvorefter der kan stilles krav
om overholdelse af det indendørs støjniveau.
Der skal herefter tages stilling til, om der i den konkrete sag er tale om et
eksisterende byområde udlagt til blandede byfunktioner, hvilket er en betin-
gelse for, at planlovens § 15, stk. 2, nr. 26, kan bringes i anvendelse.
2.3.7. Planklagenævnets vurdering af, om der er tale om et eksisterende by-
område
Planklagenævnet finder, at planområdet i den konkrete sag udgør et eksiste-
rende byområde. Nævnet lægger herved vægt på, at planområdet i dag udgør
et eksisterende industriområde med forskellige erhvervsvirksomheder. Hertil
kommer, at der vest, øst og syd for planområdet ligger eksisterende boligbe-
byggelse og erhvervsbebyggelse, og at der nord for planområdet ligger et
idrætsanlæg. Nævnet lægger desuden vægt på, at planområdet også inden
vedtagelsen af lokalplanen lå i byzone.
2.3.8. Planklagenævnets vurdering af, om området er udlagt til blandede by-
funktioner
Kommuneplan 2020-2032 og kommuneplantillæg nr. 2
Inden vedtagelsen af kommuneplantillægget var størstedelen af lokalplanom-
rådet udlagt i kommuneplanen, rammeområde 3-B112, til anvendelsen bolig-
område.
Den resterende del af lokalplanområdet var udlagt i rammeområde 3-T5 til
anvendelsen trafikanlæg.
Efter vedtagelsen af kommuneplantillægget er størstedelen af lokalplanområ-
det omfattet af rammeområde 3-BE12 og er udlagt til anvendelsen blandede
byfunktioner.
Den resterende del af lokalplanområdet er fortsat udlagt i rammeområde 3-
T5 til anvendelsen trafikanlæg.
Lokalplanen
Af lokalplanens § 1 fremgår, at det bl.a. er lokalplanens formål, at lokalplan-
området kan anvendes til blandede byfunktioner som boliger, bydelshus, ser-
viceerhverv, liberale erhverv, lagerhotel og parkeringshus, og andre erhverv
der er foreneligt med naboskab til boliger.
Derudover fremgår det af lokalplanens § 3.1, at lokalplanområdet kun må an-
vendes til blandede byfunktioner som helårsboliger i etagebebyggelse, er-
hverv, der kan respektere naboskab til boliger og parkeringshus for området.
Side 25 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0026.png
Planklagenævnets vurdering
Planklagenævnet finder på baggrund af ovenstående, at planområdet i den
konkrete sag er udlagt til blandede byfunktioner i kommuneplanen, jf. plan-
lovens § 11 b, stk. 1, nr. 2.
I kommuneplanrammen for lokalplanområdet er områdets anvendelse således
udlagt til
blandede byfunktioner.
Planklagenævnet finder det i den forbindelse uden betydning, at en mindre
del af lokalplanområdet er udlagt til anvendelsen trafikanlæg i rammeområde
3-T5, idet den del af lokalplanområdet, der ligger inden for rammeområde 3-
T5 ifølge lokalplanens anvendelsesbestemmelser kun må anvendes til parke-
ring og gangareal frem til bebyggelse, og ikke må indrettes til ophold. Plan-
klagenævnet finder således, at denne del af lokalplanområdet ikke er udlagt
til støjfølsom anvendelse.
Nævnet bemærker desuden, at det fremgår af lokalplanens § 3.1, at lokalplan-
området kun må anvendes til blandede byfunktioner, herunder helårsboliger i
etagebebyggelse og erhverv, der kan respektere naboskab til boliger. Området
er således også konkret lokalplanlagt til blandede byfunktioner.
På den baggrund finder nævnet, at kommunen havde mulighed for at fastsætte
bestemmelser, som forudsætter, at de lempede støjgrænser anvendes, samt at
der skal ske isolering af nyt boligbyggeri, jf. planlovens § 15, stk. 2, nr. 26.
Bestemmelsen i planlovens § 15 a, stk. 1, er således opfyldt.
2.4. Luftforurening
2.4.1. Klagen
Klagerne anfører, at beliggenheden af boligerne langs Køge Bugt Motorvejen
er uegnet til beboelse, fordi luftforureningen er sundhedsskadelig.
Klagerne anfører desuden, at hvor der er trafikstøj, er der også luftforurening
med farlige partikler, og ligesom med trafikstøj, vokser partikelforureningen
med kort afstand til de meget trafikerede veje, hvoraf motorveje er de værste.
Klagerne henviser i den forbindelse til nogle artikler vedrørende de sundheds-
mæssige konsekvenser af partikelforurening.
Klagerne anfører, at arealer inden for 0-300 m fra motorvejen er samfunds-
mæssigt og sundhedsmæssigt uegnede til boligformål og lignende.
2.4.2. Generelt om forebyggelse af lugtgener og luftforurening
En lokalplan må kun udlægge arealer, der er belastet af lugt, støv eller anden
luftforurening fra produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomhe-
der og husdyrbrug til boliger, institutioner, kontorer, rekreative formål m.v.,
hvis lokalplanen med bestemmelser om bebyggelsens højde og placering kan
sikre den fremtidige anvendelse mod en sådan forurening, jf. planlovens § 15
Side 26 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0027.png
b, stk. 1.
Bestemmelsen skal sikre, at der ikke planlægges for sådanne anvendelser i
områder, hvor Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier ikke er overholdt
eller ikke kan overholdes ved den fremtidige anvendelse, medmindre det gen-
nem afværgeforanstaltninger sikres, at disse kan overholdes.
15
I en lokalplan kan der f.eks. stilles krav om, at bygningshøjden ikke overstiger
den højde, hvor Miljøstyrelsens vejledende grænseværdier for lugt, støv og
anden lugtforurening er overholdt.
16
2.4.3. Planklagenævnets vurdering
Planlovens § 15 b, stk. 1, omfatter efter sin ordlyd lugt, støv eller anden luft-
forurening fra produktionsvirksomheder, transport- og logistikvirksomheder
og husdyrbrug. Luftforurening fra vejtrafik er således ikke en forurenings-
type, som er omfattet af bestemmelsen.
Planloven indeholder ikke i øvrigt bestemmelser, som regulerer lokalplanlæg-
ning i områder, som er udsat for luftforurening fra vejtrafik.
Det som klagerne har anført vedrørende luftforurening af lokalplanområdet
fra trafikken på motorvejen, vedrører derfor ikke retlige spørgsmål efter plan-
loven, men eventuelt planens hensigtsmæssighed, og Planklagenævnet har
derfor ikke kompetence til at behandle spørgsmålet.
Planklagenævnet kan derfor ikke give medhold i klagepunktet.
3.
Afsluttende bemærkninger
Planklagenævnet finder, at den miljøvurdering, som er gennemført i forbin-
delse med Vallensbæk Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr. 112,
Egeskov Byhave, lider af en væsentlig retlig mangel, da miljøvurderingslo-
vens minimumskrav ikke er opfyldt.
Da miljøvurdering af et planforslag ifølge miljøvurderingslovens § 13 skal
gennemføres inden den endelige vedtagelse af planen, ophæver Planklage-
nævnet tillige kommunens afgørelse om endelig vedtagelse af lokalplan nr.
112, Egeskov Byhave.
Planklagenævnet konstaterer i øvrigt, at kommuneplantillæg nr. 2 til kommu-
neplan 2020-2032 lider af en væsentlig retlig mangel og derfor er ugyldig.
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. § 4, stk. 1, i lov om
Planklagenævnet.
15
16
Lovforslag nr. 121 af 25. januar 2017, de specielle bemærkninger til § 15 b.
Lovforslag nr. 121 af 25. januar 2017, de generelle bemærkninger, afsnit 2.7.2.
Side 27 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0028.png
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden ad-
ministrativ myndighed, jf. § 3, stk. 3, i lov om Planklagenævnet.
17
Eventuel
retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. § 3,
stk. 4, i lov om Planklagenævnet.
De indbetalte klagegebyrer tilbagebetales. Beløbet vil blive overført til ind-
betalernes NemKonto inden for ca. en måned.
4.
Meddelelse og offentliggørelse af afgørelsen
Denne afgørelse gøres tilgængelig for Vallensbæk Kommune, Center for Tek-
nik (Sagsnr. 21/6031) samt for klagerne og disses eventuelle repræsentant via
klageportalen. Afgørelsen sendes desuden til eventuelle andre parter i klage-
sagen som Digital Post.
Afgørelsen vil blive offentliggjort på
https://pkn.naevneneshus.dk/.
Person-
oplysninger vil blive anonymiseret. Bilag offentliggøres ikke.
5.
Opsættende virkning
Planklagenævnet har den 6. januar 2023 modtaget en anmodning om at til-
lægge klagen opsættende virkning. Nævnet har besluttet at færdigbehandle
sagen i stedet for at træffe delafgørelse om opsættende virkning.
Elsebeth Braüner
Stedfortrædende formand
Bilag
(Se fra næste side)
Bilag 1 Billedmateriale
Bilag 2 Dokumenter modtaget i klagesagen
17
Lov nr. 1658 af 20. december 2016 om Planklagenævnet.
Side 28 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0029.png
Bilag 1 Billedmateriale
Billede 1: Luftfoto med lokalplanområdets afgrænsning.
Kilde:
Lokalplan nr. 112, Egeskov Byhave.
Side 29 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0030.png
Billede 2: Lokalplanens kortbilag 1
Kilde:
Lokalplan nr. 112, Egeskov Byhave.
Side 30 af 31
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 134: Henvendelse af 14/9-23 fra Vallensbæk Kommune vedr. Planklagenævnets underkendelse af lokalplaner
2750619_0031.png
Bilag 2 Dokumenter modtaget i klagesagen
Planklagenævnet har modtaget følgende dokumenter i klagesagen, som ved-
rører sagens indhold:
Modtaget fra gruppen af beboere, som har klaget over planvedtagelsen og
miljøvurderingen:
18
Klage af 20. december 2022.
Bemærkninger af 5. februar 2023.
Bemærkninger af 12. april 2023.
Modtaget fra gruppen af beboere, som har klaget over planvedtagelsen:
19
Klage af 13. december 2022.
Modtaget fra kommunen:
Bemærkninger af 4. januar 2023.
Bemærkninger af 6. februar 2023.
Bemærkninger af 20. februar 2023.
18
19
Sagsnr. 23/00358, klagenr. 1043032 og sagsnr. 23/00359, klagenr. 1043037.
Sagsnr. 23/00394, klagenr. 1042759.
Side 31 af 31