Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 133
Offentligt
2750603_0001.png
HORESTA Camping
E-mail:
[email protected]
Carsten Niebuhrs Gade
43
1577 København V
www.plst.dk
Telefon 3330 7010
e-mail
[email protected]
Sagsnr.
2023 - 4853
Doknr.
159845
Dato.
13.09.23
Kære Kaare Friis Petersen
Tak for HORESTA Campings henvendelse af 16. juni 2023 vedr. autocampere og af-
grænsningen af at ”raste” og ”camping”.
I gør opmærksom på, at flere kommuner anlægger pladser til autocampere, hvor disse
kan raste/parkere og overnatte. I spørger i den forbindelse, hvor mange timer man må
raste, herunder om man må overnatte en eller flere nætter på en raste- eller parkerings-
plads, uden at pladsen bliver omfattet af reglerne for campering? Endelig beder I om,
at styrelsen indskærper over for kommunerne, at de har tilsynspligt ift. at campering
alene må ske på campingpladser.
I henviser også til det flerministerielle notat af 15. november 2021,
Autocampere - par-
kering og rastning.15_november_2021 (planinfo.dk).
Gennemgang af regler
I Danmark er autocamperes forhold reguleret af flere forskellige regelsæt, hvilket også
fremgår af det nævnte notat. Således er parkering reguleret i vejlovgivning og færdsels-
lov, som henhører under Vejdirektoratets ressort, og campering er reguleret i camping-
reglement og sommerhuslov, som henhører under Plan- og Landdistriktsstyrelsen.
Forskellen på at raste og parkere på den ene side, og at campere på den anden side er
ikke fast defineret i lovgivningen.
I det flerministerielle notat er raste vejledende defineret som, at parkere for at hvile sig
- fx hvis man sover, slapper af eller indtager mad med henblik på at kunne fortsætte sin
kørsel forsvarligt. Hvis man derimod indtager et område for en periode med et andet
formål end blot at raste, fx ved at opholde sig på pladsen i en længere periode, slå lejr,
have opslåede fortelte og teltlignende konstruktioner på taget eller gøre lignende større
indrettelser på parkeringsarealet, betragtes opholdet som campering og kan alene ske
efter campingreglementets regler.
Campering i overensstemmelse med campingreglementets regler vil som udgangspunkt
betyde, at det skal ske på en campingplads. Der er særlige undtagelser i campingregle-
mentet til at campering kan ske uden for en campingplads, som hvis der fx er tale om
bondegårdsferie, i forbindelse med en festival, på spejderlejre m.m.
Campingreglementet omfatter alle typer af campingenheder, det kan være autocam-
pere, campingbiler, campingvogne, telte og lignende transportable konstruktioner, og
campinghytter, som de er defineret i campingreglementet.
1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 133: Henvendelse af 14/9-23 fra Horesta vedr. spørgsmål til og svar fra Plan- og Landdistriktsstyrelsen vedr. definitionen at ’raste’
2750603_0002.png
Ifølge campingreglementet er kommunen tilsynsmyndighed, og det er op til kommunen
at vurdere, om der på et areal – fx en parkeringsplads i kommunen – foregår, hvad der
reelt må betragtes som campering. Det vil altså afhænge af en konkret vurdering i hvert
enkelt tilfælde, om campingreglements regler er overholdt.
For så vidt angår reglerne om parkering, har Plan- og Landdistriktsstyrelsen indhentet
en udtalelse fra Vejdirektoratet.
Vejdirektoratets udtalelse
Vejdirektoratet har bl.a. oplyst følgende om gældende regler på deres område:
”Vejdirektoratet bemærker indledningsvis, at begreberne ”campering” og ”raste” ikke er
defineret eller reguleret i den lovgivning, som Vejdirektoratet administrerer, dvs. vejlo-
ven
1
og privatvejsloven
2
(vejlovgivningen) og dele af færdselsloven
3
.
Ifølge færdselslovens § 92, stk. 1, er det vejmyndigheden, der med samtykke fra politiet
kan beslutte, om der skal etableres parkeringspladser for autocampere. Vejmyndighe-
den er Vejdirektoratet for statsvejene og kommunerne for kommunevejene og private
fællesveje.
Vejmyndigheden kan eksempelvis træffe bestemmelse om, at parkeringspladser skal
være forbeholdt en given køretøjstype, bestemmelser om parkeringsforbud, evt. i et gi-
vent tidsrum, bestemmelser om tidsbegrænset parkering m.v.
Vejmyndigheden vil således fx kunne bestemme, at en parkeringsplads skal være forbe-
holdt eksempelvis autocampere, og kan fx bestemme, at parkering er forbudt fra kl. 23
til kl. 7.00. Bestemmelserne markeres ved skiltning ved parkeringspladsen.
Ovennævnte bestemmelser skal sagligt begrundes i de hensyn, som lovligt kan varetages
efter § 92, stk. 1. Dette vil typisk være færdselsmæssige hensyn, herunder hensyn til
færdselsreguleringen, færdselsafviklingen og færdselssikkerheden. Herudover kan der
tillige varetages hensyn af mere almen karakter, så som fx sikkerhedsmæssige hensyn i
bred forstand, miljømæssige hensyn og hensyn til lokale næringsdrivende.
Håndhævelse af færdselslovens regler om standsning og parkering samt lokalt fastsatte
parkeringsbestemmelser varetages af politiet og evt. det kommunale parkeringskorps
eller Færdselsstyrelsen
4
. Overtrædelser sanktioneres med en parkeringsafgift, der som
udgangspunkt udgør 510 kr., jf. færdselslovens § 121, stk. 5.
Hvis køretøjet, fx en autocamper, er hensat i overensstemmelse med færdselslovens al-
mindelige standsnings- og parkeringsbestemmelser i §§ 28-29 og evt. lokalt afmærkede
parkeringsrestriktioner, er der intet i færdselsloven, som begrænser køretøjets adgang
til at forblive hensat (parkeret).”
Opsummering
For så vidt angår jeres spørgsmål om, hvorvidt der er en grænse for, hvor mange timer
man må raste, herunder om man må overnatte én eller flere nætter på en raste- eller
parkeringsplads, uden at man falder uden for begrebet at raste, kan dette spørgsmål
1
Lov om offentlige veje m.v., lovbekendtgørelse nr. 421 af 25. april 2023.
Lov om private fællesveje, lovbekendtgørelse nr. 422 af 25. april 2023.
Lovbekendtgørelse nr. 168 af 14. februar 2023, som ændret ved lov nr. 491 af 15. maj 2023.
Færdselsstyrelsen varetager parkeringskontrollen på statsvejene.
2
3
4
2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 133: Henvendelse af 14/9-23 fra Horesta vedr. spørgsmål til og svar fra Plan- og Landdistriktsstyrelsen vedr. definitionen at ’raste’
2750603_0003.png
ikke besvares entydigt, da der ikke er indført en definition i lovgivningen på forskellen
på at parkere, raste og campere.
Det er op til kommunen som campingmyndighed – når den modtager en klage over, at
en autocamper ”camperer” på en plads - i det konkrete tilfælde at vurdere, om der fo-
regår campering. Det afhænger af en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde hvor op-
holdets nærmere fremtrædelsesform, og længden af opholdet kan indgå i en sådan kon-
krete vurdering.
For så vidt angår vejmyndigheden vil denne generelt kunne bestemme, at en parkerings-
plads skal være forbeholdt eksempelvis autocampere, og kan fx bestemme, at parkering
er forbudt fra kl. 23 til kl. 7.00. Bestemmelsen markeres ved skiltning ved parkerings-
pladsen.
En sådan skiltning kan medvirke til, at der ikke foregår campering på arealer, der reelt
er indrettet til parkering og ikke til campering.
Afslutningsvist kan det tilføjes, at Vejdirektoratet og Plan- og Landdistriktsstyrelsen lø-
bende vejleder kommuner og autocampere om gældende regler.
Med venlig hilsen
Tania Bach Frydensberg
Juridisk chef
3