Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 129
Offentligt
Til Udvalg for Småøer
samt Udvalg for Landdistrikter og øer
Fejø, den 12. september 2023
Som opfølgning på drøftelserne ved mødet den 30. august 2023 på Kobæk Strand opsummerer vi hermed
fra Sammenslutningen af Danske Småøer vores betragtninger og bekymringer vedr. færgedriften til
småøerne.
Færgedrift til småøerne
Fuldt landevejsprincip
Sammenslutningen af Danske Småøer ser naturligvis meget positivt på, at der nu i finansloven afsættes
midler til at implementere det fulde landevejsprincip på ikke brofaste øer, herunder småøerne. Det er
overordentligt glædeligt, at færgedriften til øerne fortsat prioriteres højt.
Mange øboere spørger os, hvordan det kommer til at foregå i denne omgang. Bliver det et ”fast”
takstsystem, hvor alle færger
skal
benytte de teknisk udregnede takster pr. sejlet km – eller bliver der, som
nu, mulighed for en lokal tilrettelæggelse?
Vores bekymringer ved en fast takst pr. km er følgende:
1)
Lokal tilrettelæggelse
Det har hidtil været muligt for kommunerne i dialog med repræsentanter fra øerne lokalt at
tilrettelægge, hvordan man ville bruge tilskuddet. Fx om man ville bruge tilskuddet på biler - eller
ej. For nogle øer er det overordentlig problematisk, hvis en lav takst på biler betyder, at mange
flere end i dag tager bilen med til øen.
Der er på mange øer meget smalle veje, ingen oplagte pladser til parkering (øerne er omfattet af
naturområdezoner, strandzoner og lokalplaner etc.), og i øvrigt er det slet ikke givet, at der er
midler til at etablere parkeringspladser for. Desuden ønsker flere øer simpelthen ikke mere biltrafik
end i dag, da trafiksikkerheden for bløde trafikanter er et af øens tiltrækningsmuligheder for både
fastboende og turister.
Øer, der i dag reelt er bilfri (bl.a. Tunø, Bjørnø, Hjortø, Birkholm, Anholt), bør kunne sikres denne
praksis også fremover.
Omvendt er der større øer med længere afstande (fx Fur, Orø, Sejerø, Fejø m.fl.), hvor det er mere
oplagt at medbringe bil, og hvor lokalbefolkningens pendlere vil have stor fordel af at få en bil
billigt over med færgen. Til gengæld kan pendlere på disse øer risikere at opleve manglende plads
på færgen, hvis ikke taksten kan justeres i fx sommerperioden.
2)
Afskaf grundtaksten på gående passagerer
Grundtasten i den eksisterende landevejsprincip-ordning på ca. 22 kr. pr. gående passager, mener
vi, er forkert. Det giver – især for de meget korte ruter – en iøjefaldende skævhed, at taksten for
passagerer starter på 22 kr., mens taksten for biler blot ligger på knap 4 kr./km.
Et eksempel: I følge den nuværende udregningsmetode i landevejsprincippet, hvor der indgår en
grundtakst, vil en returbillet til Aarø (sejlafstand 2,6 km retur) med bil koste 10 kr., mens en