Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 125
Offentligt
2748656_0001.png
Camping: Et uforløst potentiale for bæredygtig vækst i landdistrikterne
Camping: Unikke naturnære outdoor-oplevelser
Camping er en unik ferieform. Gæsterne kommer ud i naturen; tæt på skov og strand. De kan afstresse og
forene deres feriedrømme om familietid, friluftsliv og fællesskab (DKNT, 2022). For mange er det en livsstil.
Campingpladserne har nogen af de bedste beliggenheder i Danmark og tiltrækker Outdoor-segmentet. Derfor
bør vi gøre en indsats for, at camping også i fremtiden kan levere naturnære oplevelser til turisterne.
Camping er en central spiller i dansk turisme
Camping er en central del af dansk turisme med næsten 13 millioner overnatninger årligt (Danmarks statistik,
2023b) kun overgået af hoteller med 18 millioner overnatninger og feriehuse med 21 millioner (Ibid.). Den
skaber 8 milliarder i omsætning om året (VisitDenmark, 2023). Men campings andel af det samlede antal
turistovernatninger har været faldende de sidste 30 år, fra over 30% til ca. 20% (Danmarks Statistik 2023a).
Der har været en stigende turismeefterspørgsel, men camping har ikke fået samme andel af kagen.
Camping skaber bæredygtig udvikling i landdistrikterne
Regeringen satser på bæredygtig vækst i dansk turisme frem mod 2030 i deres nationale turismestrategi, hvor
klima og miljø går hånd i hånd med økonomisk vækst og øget beskæftigelse. Derfor skal man udvikle camping,
da der er ledig kapacitet for bæredygtig udvikling og vækst både miljømæssigt, økonomisk og
samfundsmæssigt:
- Campingpladser ligger typisk i yderkommunerne langs kysten. De genererer arbejdspladser, omsætning
og vækst i lokalsamfundene i landdistrikterne, direkte og i afledte effekter (VisitDenmark, 2021)
- De er et naturligt omdrejningspunkt for lokalsamfundene (arbejdsplads, events, samarbejde med andre
lokale erhvervsdrivende)
- Er ressourceeffektive virksomheder, der prøver på at leve i pagt med naturen, som omgiver dem
(GREENSTAY, 2023)
Et uforløst potentiale for bæredygtig vækst
Camping har et uforløst potentiale. Kapacitetsudnyttelsen er lav: kun 15 – 20% på årsbasis og ca. 50% i
højsæsonen (Region Syddanmark, 2014; KVEA 2019). Samtidig er der flere, der efterspørger outdoor-
oplevelser, specielt tyskere (Seismonaut, 2022), og der kommer flere og flere ’klimaturister’ til Danmark fra
resten af Europa. For eksempel har vi set næsten en fordobling af turister fra Belgien, Frankrig og Holland
siden 2019 på campingpladserne (Visitdenmark Statistikbank, 2023). Hvis vi ønsker bæredygtig vækst i dansk
turisme, bør vi udvikle camping; der er ledig kapacitet og stigende efterspørgsel.
Fremtidssikring NU: Revidering af campingreglementet og bedre rammevilkår
Campingpladserne har en række udfordringer. Der er færre campingvogne på danske veje (Danmarks Statistik,
2023a). Autocamperturismen stiger, men campingpladser kan ikke konkurrere på lige vilkår med
stellpladserne på grund af campingreglementet (Landsyd I/S, 2020). Desuden har de svært ved at finde
finansiering til udviklingsprojekter, såsom nye hytter (Destination Sønderjylland, 2021), og det er ikke let at få
tilladelser til at udvide og udvikle, da pladserne ligger under diverse zoner og lokalplaner (Ibid.)
Campingpladserne er kommercielle innovative overnatningsvirksomheder, der gerne vil investere og udvikle,
så de kan byde nye kundegrupper velkommen, men de bliver mødt af et restriktivt campingreglement, samt
en lang række bureaukratiske barrierer, der begrænser friheden til selv at træffe de rigtige forretningsmæssige
beslutninger for deres virksomhed; Som for eksempel, hvornår de må have åbent, og for hvem, og hvad der
skal stå på deres campingplads. Derfor skal campingreglement revideres, og rammevilkårene lempes nu, så
campingbranchen kan vækste til gavn for landdistrikterne og dansk turisme.
1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 125: Henvendelse af 11/9-23 fra Camping Outdoor Danmark vedr. materiale til lukket høring om campingreglementet
2748656_0002.png
Anbefalinger til ajourføring af campingreglementet
Camping Outdoor Danmark har mange konkrete anbefalinger til revidering af campingreglement. Her er nogle
udvalgte, som bør prioriteres højt.
Hytter
Ifølge campingreglement må hytter max være 45 m2 og skal stå i klynger og med en afstand til hinanden
under 6 meter. Reglerne begrundes i, at campingpladser ikke må få karakter af sommerhusområder. Hvis
campinghytterne er beliggende på arealer omfattet af reglerne om klitfredning og strandbeskyttelse, kan
hytternes dog max være 30 m2.
Camping Outdoor Danmark mener, campingpladser bør have mulighed for at bygge større hytter som bedre
lever op til de forventninger, som turister har til ferieboliger. 45 m2 er simpelthen for lille til at kunne rumme
en familie med børn over længere tid. Vi skal have bedre mulighed for at appellere til børnefamilier, som
ellers i stedet vælger sommerhuse. I og med der er et fald i antallet af campingvogne, skal campingpladser
kunne tilbyde de rette faciliteter til fremtidens gæster, så de fortsat kan have en bæredygtig virksomhed.
Ydermere mener vi, at 30m2 kravet til hytter indenfor strandbeskyttelseslinjen bør droppes, så der også her
kan bygges mindst 45 m2. En stor del af danske campingpladser ligger inden for strandbeskyttelseslinjen og
har derfor ikke mulighed for at tilbyde hytter af en passende størrelse.
Autocampere
Campingpladserne lider for øjeblikket under unfair konkurrence fra autocamper-stellpladser. Disse pladser er
ikke omfattet af campingreglementet, som er et arealregulerende reglement, der har en lang række krav til
campingpladsens udseende og drift. For eksempel krav om mindst 3 meters afstand mellem enheder; hvornår
campingpladsen må åbne og lukke for sæsonen, og hvor meget af pladsen, der skal bruges til kort– og
langtidscampering. Det er bare nogle af de bestemmelser, som autocamper-stellpladser ikke behøver at tage
hensyn til, selvom de tilbyder campering.
Camping Outdoor Danmark foreslår, at autocampere bliver udtrykkeligt adresseret i campingreglementet (det
er de ikke for øjeblikket). Det er vigtigt, at campingpladser får de samme lempelige vilkår som autocamper-
stellpladser, sådan at der er fri og fair konkurrence. Autocamperturisme er en voksende ferieform, og
campingpladser skal have lige konkurrencevilkår, så de kan tiltrække endnu flere autocampister.
Ydermere mener vi, det er offentligt opgavetyveri, når kommuner er med til at drive autocamper-stellpladser
på for eksempel havne. De skal drives af private aktører under frie markedskræfter. Det er også i den
forbindelse vigtigt, at kommuner i højere grad håndhæver reglerne omkring autocampisternes parkering, så
de ikke holder ulovligt parkeret, da det skaber utilfredshed, både i lokalsamfundet og hos campingpladserne.
Campingpladserne som kommercielle overnatningsvirksomheder
Campingreglementet er primært arealregulerende og fokuserer på pladsens indretning. Der har hidtil været
meget lidt fokus på campingpladsernes forretningsmæssige dispositioner som en del af turismesektoren.
Camping Outdoor Danmark anbefaler, at der kommer mindre regulering i forhold til campingpladsernes
åbningstider, hvilke typer enheder, de må have stående på pladsen, og hvilke gæster de må have (kort– og
langtidscampister). Campingpladser skal have frihed til selv at tage forretningsmæssige beslutninger i
henhold til kundernes ønsker, så de kan drive en konkurrencedygtig kommerciel overnatningsvirksomhed på
lige vilkår med resten af turismesektoren.
2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 125: Henvendelse af 11/9-23 fra Camping Outdoor Danmark vedr. materiale til lukket høring om campingreglementet
2748656_0003.png
Generelle anbefalinger vedrørende forbedring af campingpladsernes rammevilkår
Planlov
Lokalplanlægning har stor indflydelse på campingpladsernes udviklingsmuligheder. Det er svært for
campingpladser at få tilladelser til udvidelse og til udviklingsprojekter under planloven.
Camping Outdoor Danmark anbefaler, at man grundigt vurderer, hvordan campingpladser kan få lempeligere
vilkår på lige fod med andre turismeerhverv og industri, samt hvordan de kan få større mulighed for
dispensationer til projekter. Campingpladserne skal have friere rammer til at udvide og udvikle deres
virksomheder til gavn for væksten i landdistrikterne.
Vægtafgift på campingvogne
Vægtafgiften på campingvogne er ganske høj. For eksempel i forhold til trailere, hvilket ikke er fair i
betragtning af, hvor lidt campingvogne kører på vejene.
Camping Outdoor Danmark anbefaler en nedsættelse af vægtafgiften på campingvogne, da det vil kunne
stimulere salget af campingvogne.
Referenceliste
Danmarks statistik (2023a)
Færre og Færre har campingvogn.
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-
analyser-publ/bagtal/2023/2023-07-11-faerre-campingvogne
Danmarks Statistik (2023b)
Turist: Overnatninger efter overnatningsform, område, gæstens nationalitet og
periode.
Danmark: Statistikbanken.dk
Destination Sønderjylland (2021)
Campinganalyse: Destination Sønderjylland: Rapport 2020 – 2021.
Danmark: Danmarks Erhvervsfremmestyrelse.
DKNT (2022)
Camping er cool – nye greb skal hjælpe branchen med at omsætte potentialet.
Danmark: DKNT
GREENSTAY (2023)
Camping er en af de mest miljøvenlige og bæredygtige ferieformer:
Camping Outdoor
Danmark
Kirkeministeriet (2020)
Vejledning om campingreglementet.
Danmark: Kirkeministeriet.
Landsyd I/S (2020)
Etablering af overnatningsmuligheder for autocampere.
Danmark: DKNT.
KVEA (2019)
Vidensgrundlag for udviklingsplan for Sjælland og øerne.
Danmark: Kvistgaard Evaluations and
Analytics
Region Syddanmark (2014)
Analyse af det syddanske campingerhverv.
Danmark: Region Syddanmark.
Seismonaut (2022)
New Outsiders: Nye markedstendenser inden for outdoorturisme.
Danmark: DKNT
VisitDenmark (2023)
Turismens økonomiske betydning i Danmark
2021. Danmark: VisitDenmark.
Visitdenmark Statistikbank (2023)
VDK1: Overnatninger efter overnatningsform, område, gæstens
nationalitet, periode og kapacitet:
Danmarks Statistik.
3