Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 125
Offentligt
Camping: Et uforløst potentiale for bæredygtig vækst i landdistrikterne
Camping: Unikke naturnære outdoor-oplevelser
Camping er en unik ferieform. Gæsterne kommer ud i naturen; tæt på skov og strand. De kan afstresse og
forene deres feriedrømme om familietid, friluftsliv og fællesskab (DKNT, 2022). For mange er det en livsstil.
Campingpladserne har nogen af de bedste beliggenheder i Danmark og tiltrækker Outdoor-segmentet. Derfor
bør vi gøre en indsats for, at camping også i fremtiden kan levere naturnære oplevelser til turisterne.
Camping er en central spiller i dansk turisme
Camping er en central del af dansk turisme med næsten 13 millioner overnatninger årligt (Danmarks statistik,
2023b) kun overgået af hoteller med 18 millioner overnatninger og feriehuse med 21 millioner (Ibid.). Den
skaber 8 milliarder i omsætning om året (VisitDenmark, 2023). Men campings andel af det samlede antal
turistovernatninger har været faldende de sidste 30 år, fra over 30% til ca. 20% (Danmarks Statistik 2023a).
Der har været en stigende turismeefterspørgsel, men camping har ikke fået samme andel af kagen.
Camping skaber bæredygtig udvikling i landdistrikterne
Regeringen satser på bæredygtig vækst i dansk turisme frem mod 2030 i deres nationale turismestrategi, hvor
klima og miljø går hånd i hånd med økonomisk vækst og øget beskæftigelse. Derfor skal man udvikle camping,
da der er ledig kapacitet for bæredygtig udvikling og vækst både miljømæssigt, økonomisk og
samfundsmæssigt:
- Campingpladser ligger typisk i yderkommunerne langs kysten. De genererer arbejdspladser, omsætning
og vækst i lokalsamfundene i landdistrikterne, direkte og i afledte effekter (VisitDenmark, 2021)
- De er et naturligt omdrejningspunkt for lokalsamfundene (arbejdsplads, events, samarbejde med andre
lokale erhvervsdrivende)
- Er ressourceeffektive virksomheder, der prøver på at leve i pagt med naturen, som omgiver dem
(GREENSTAY, 2023)
Et uforløst potentiale for bæredygtig vækst
Camping har et uforløst potentiale. Kapacitetsudnyttelsen er lav: kun 15 – 20% på årsbasis og ca. 50% i
højsæsonen (Region Syddanmark, 2014; KVEA 2019). Samtidig er der flere, der efterspørger outdoor-
oplevelser, specielt tyskere (Seismonaut, 2022), og der kommer flere og flere ’klimaturister’ til Danmark fra
resten af Europa. For eksempel har vi set næsten en fordobling af turister fra Belgien, Frankrig og Holland
siden 2019 på campingpladserne (Visitdenmark Statistikbank, 2023). Hvis vi ønsker bæredygtig vækst i dansk
turisme, bør vi udvikle camping; der er ledig kapacitet og stigende efterspørgsel.
Fremtidssikring NU: Revidering af campingreglementet og bedre rammevilkår
Campingpladserne har en række udfordringer. Der er færre campingvogne på danske veje (Danmarks Statistik,
2023a). Autocamperturismen stiger, men campingpladser kan ikke konkurrere på lige vilkår med
stellpladserne på grund af campingreglementet (Landsyd I/S, 2020). Desuden har de svært ved at finde
finansiering til udviklingsprojekter, såsom nye hytter (Destination Sønderjylland, 2021), og det er ikke let at få
tilladelser til at udvide og udvikle, da pladserne ligger under diverse zoner og lokalplaner (Ibid.)
Campingpladserne er kommercielle innovative overnatningsvirksomheder, der gerne vil investere og udvikle,
så de kan byde nye kundegrupper velkommen, men de bliver mødt af et restriktivt campingreglement, samt
en lang række bureaukratiske barrierer, der begrænser friheden til selv at træffe de rigtige forretningsmæssige
beslutninger for deres virksomhed; Som for eksempel, hvornår de må have åbent, og for hvem, og hvad der
skal stå på deres campingplads. Derfor skal campingreglement revideres, og rammevilkårene lempes nu, så
campingbranchen kan vækste til gavn for landdistrikterne og dansk turisme.
1