Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 122
Offentligt
2747602_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling),Boligudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 1154,BOU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 100
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. september 2023
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2023-0030-9292
2939792
Besvarelse af spørgsmål nr. 1154 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1154 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. august 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V).
Peter Hummelgaard
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 122: Kopi af BOU alm. del - svar på spm. 99-101 om sommerhusreglen i erhvervelsesloven
Spørgsmål nr. 1154 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren vurdere konsekvenserne for det danske som-
merhusmarked og feriedestinationer som f.eks. Rømø og Fanø,
når udenlandske bygherrer og privatpersoner får muligheden for
at lave investeringer i store feriekomplekser?”
Svar:
Sommerhusområdet samt området for landdistrikter hører under Kirkemini-
steriet, og til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet der-
for indhentet en udtalelse fra Kirkeministeriet, der har oplyst følgende:
”Dansk
turisme har stor betydning for vækst og udvikling i hele
Danmark, herunder i landdistrikterne, og er grundlag for mange
arbejdspladser i andre brancher inden for blandt andet detailhan-
del, restaurationsbranchen, transporterhverv, bygge og anlæg
samt oplevelsesøkonomien.
Det er derfor vigtigt, at vi skaber gode vilkår for turismen blandt
andet gennem mulighed for erhvervsmæssig udlejning af ferie-
boliger, hvilket kan ske eksempelvis gennem feriekomplekser,
som vi ser det på Rømø. Samtidig skal sommerhuslovens cen-
trale sigte fastholdes, så erhvervsmæssig ferieboligudlejning va-
retages under hensyn til bl.a. naturinteresser, og at udlejning af
private ferieboliger som udgangspunkt er et supplement til eget
brug og ikke sker erhvervsmæssigt, hvilket er medvirkende til
at undgå et for højt pres på rekreative arealer og til at sikre, at
den brede danske befolkning har mulighed for at kunne købe et
sommerhus, jf. formålet med sommerhusloven.
Det bemærkes i øvrigt, at sommerhusloven heller ikke hidtil har
begrænset udenlandske investorer i at investere i danske ferie-
centre og således drive hotelvirksomhed i Danmark.
Der henvises i øvrigt til Kirkeministeriets bidrag til justitsmini-
sterens samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1153 (Alm. del)
fra Folketingets Retsudvalg for oplysninger om sommerhuslo-
vens regler.”
Side 2/2