Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 116
Offentligt
2743005_0001.png
BOLIGOFFENSIV I LANDDISTRIKTERNE
Grønne og
sunde boliger
i hele landet
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Henvendelse af 29/8-23 fra Landdistrikternes Fællesråd om udspil om grønne og sunde boliger i hele landet
2743005_0002.png
Boligoffensiv i landdistrikterne:
Grønne og sunde boliger i hele landet
Vi har et stort problem i Danmark. Forskellene mellem land
og by er på nogle områder blevet så store, at det kræver
handling for at reducere skævheden og fastholde sam-
menhængskraften, og sikre et Danmark i bedre geografisk
balance. Det gælder ikke mindst ift. den meget store bolig-
skævhed. Fra 2012 til 2022 er ejeren af en bolig på 140
kvm i Frederiksberg Kommune i gennemsnit blevet 7,5 mio.
kr. rigere. En bolig på samme størrelse i Morsø Kommune
er i samme periode i gennemsnittet blot blevet 200.000 kr.
mere værd.
Den ulige udvikling er ikke kun et spørgsmål om friværdi
og personlig formue. Den betyder også, at boligejere i
landdistrikterne er langt mere sårbare over for stigende
energipriser fx i kølvandet på en energikrise. Når boligvær-
dier og indkomster typisk er lavere i landdistrikterne, bliver
det forholdsvis dyrere og sværere at foretage grønne eller
sundhedsforbedrende investeringer i sin bolig. Udviklingen
gør det generelt mindre attraktivt at bo i landdistrikterne.
EU-KRAV OM ENERGIRENOVERINGER
Mens Danmark mangler en plan med konkrete virkemidler til
at gøre hele den danske boligmasse grøn, er der anderledes
ambitiøse toner fra EU. For EU er på vej med nye krav,
samlet i Bygningsdirektivet (Energy Performance in Buildings
Directive, EPBD), der bl.a. har til formål af mindske energi-
forbruget og det negative klimaaftryk fra bygninger gennem
energirenoveringer. Det er fornuftigt. For mere end en tred-
jedel af vejen til klimaneutralitet i 2050 kan brolægges med
energieffektiviseringer. De skal i høj grad findes i bygninger.
40 % af EU’s energiforbrug og ca. en tredjedel af CO2-ud-
ledningen herfra forbruges i en europæisk bygningsmasse,
hvor tre ud af fire bygninger ikke er energieffektive og derfor
udleder langt mere drivhusgas end nødvendigt.
Meget tyder derfor på, at det nye bygningsdirektiv vil
omfatte krav om forbedring af bygninger op til givne
energimærkeniveauer, såkaldte MEPS (Minimums Energy
Performance Standard). Direktivet vil derfor understøtte
2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Henvendelse af 29/8-23 fra Landdistrikternes Fællesråd om udspil om grønne og sunde boliger i hele landet
2743005_0003.png
Forskellene mellem land og by er på nogle
områder blevet så store, at det kræver handling
for at reducere skævheden, fastholde sammen-
hængskraften og sikre et Danmark i bedre geo-
grafisk balance.
Heraf vil godt 55.000 bo i provinskommuner og 48.000 i
landkommuner. Det er særligt gruppen af ældre over 80 år,
som vil stige. Det kan være en udfordring allerede inden
boligejerne når pensionsalderen, fordi pensionsalder også
påvirker lånemulighederne negativt i forbindelse med ener-
girenoveringer.
I Danmark renoverer vi i forvejen for mindst 100 mia. kr.
hvert år. Mere end hver fjerde danske boligejer har energi-
forbedret boligen det seneste år. Og hver tredje overvejer at
energirenovere boligen i løbet af det kommende år. Samtidig
vil mange bygninger få løftet deres energimærke, når de går
fra olie- og gasfyr til fjernvarme eller varmepumpe.
Vi står derfor godt rustet til at efterleve kravene. Men der
er et stort behov for at sikre rimelige finansieringsmulighe-
der og -vilkår i landdistrikterne, hvis vi skal have hele landet
med på den grønne omstilling af bygninger og sørge for, at
ingen bliver efterladt på perronen.
målsætningen om at accelerere den grønne omstilling – også
i EU’s ca. 260 mio. bygninger, hvoraf kun en meget lille del
i dag er omfattet af krav om at mindske energiforbrug og
CO2-udledning. EPBD vil også få positive konsekvenser for
forsyningssikkerheden, økonomien, jobskabelsen, kvaliteten
og værdien af bygningsmassen og ikke mindst det dårlige,
sygdomsfremmende indeklima i mange bygninger.
Direktivet er samtidig en gylden mulighed for at udligne no-
get af ubalancen mellem land og by i Danmark. Det kan dog
også blive en udfordring for boligejere i særligt landdistrik-
terne, der bliver omfattet af kravet, hvis ikke det økonomiske
fundament for at indfri kravene er på plads.
Kombinationen af lave boligværdier og indkomster betyder,
at en gennemgribende energirenovering i boliger og byg-
ninger nogle gange ikke er rentabel. Derudover er aldersgen-
nemsnittet blandt boligejerne typisk højere i landdistrikter-
ne, ligesom der er en forventning om, at personer i alderen
65 år +, vil stige med 210.000 frem mod 2030.
3
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Henvendelse af 29/8-23 fra Landdistrikternes Fællesråd om udspil om grønne og sunde boliger i hele landet
2743005_0004.png
Behov for handlingsplan
og konkrete initiativer
Det er Europa-Parlamentet, Europa-Kommissionen og Ministerrådet, der forhandler
det endelige direktiv på plads. Det er dog op til de enkelte lande at beslutte, hvor-
dan eventuelle krav fra EU skal gennemføres.
For at bane vejen for de nødvendige energirenoveringer i landdistrikterne foreslår vi
derfor følgende initiativer:
1.
Udarbejd en
handlingsplan
2.
Målret eksisterende
statslige tilskudspuljer
3.
Grønt
renoveringsfradrag
Regeringen bør lave en handlingsplan
for bedre, grønnere og sundere
boliger i landdistrikterne. Både for at
genoprette balancen mellem land og
by, men også for at imødegå krav om
energirenoveringer fra EU. En sådan
plan kunne passende være en del af
den varslede ”landdistriktsoffensiv”
fra regeringen. .
Energirenoveringer er ofte en rigtig
god forretning med en kort tilbage-
betalingstid på investeringen. Men i
landdistrikterne kan det være sværere
at hente pengene hjem igen, fordi
omkostningerne til energirenovering
udgør en forholdsvis stor andel af
ejendomsværdien. Det kan udfordre
både muligheden for at optage lån,
men også villigheden til at foretage
større energirenoveringer.
Eksisterende tilskudspuljer (energire-
noveringspuljen, varmepumpepuljen,
og skrotningsordningen) bør derfor i
højere grad målrettes bygninger, hvor
der er krav om renovering, samt bolig-
ejere, som ikke har adgang til finansie-
ring (på rimelige vilkår). Det kan gøres
ved at anvende kriterier som geografi,
indkomst og/eller energimærkning
som fordelingsnøgle i tilskudspuljerne.
Det kan f.eks. ske efter inspiration fra
bredbåndspuljen, hvor der indføres en
pointmodel, der tilgodeser bygninger
med lavest energimærke, boliger i
landzone/landsbyer i land- og yder-
kommuner og/eller husstande med lav
gennemsnitsindkomst.
Det er vigtigt, at puljerne ikke løber
tør for midler, som det er set i nogle
tilfælde eksempelvis med fjernvarme-
puljen. Midlerne bør derfor fremrykkes
mest muligt. Derudover skal der
afsættes flere midler til puljerne, som
også bør forlænges frem til 2030.
Der indføres et grønt renoveringsfra-
drag, der er målrettet bygninger, som
er underlagt renoveringskrav. Fradraget
kan målrettes efter indkomst, ejen-
domsvurdering og geografisk placering
i landdistrikterne mhp. i videst muligt
omfang at ramme den målgruppe, der
har størst behov for finansiering. Det
gælder fx bygningsejere uden rimelig
adgang til finansiering pga. bygnings-
ejerens økonomi. Renoveringsfradraget
bør minimum løbe frem til 2030, så det
kan understøtte opfyldelse af EU-krav
til bygninger.
4
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Henvendelse af 29/8-23 fra Landdistrikternes Fællesråd om udspil om grønne og sunde boliger i hele landet
2743005_0005.png
4.
Statsgaranterede
lån til udskiftning
af gas- og oliefyr
samt energi-
renovering
5.
Styrket
rådgivning og
information
6.
Flere almene
seniorvenlige
boliger skal sikre
grøn boligrotation
Der kan i dag ydes statsgaranterede lån
til udskiftning af gas- og oliefyr, hvor
der er udfordringer med finansiering.
Men ordningen fungerer dårligt i dag.
Det skyldes, at ordningen for statsga-
ranti på udskiftning af gas- og oliefyr
er vedtaget med et krav om, at lånet
til udskiftning af varmekilde skal kunne
rummes inden for 80 pct. af ejen-
dommens kontantværdi. Det betyder i
praksis, at statsgarantien kun er mulig
for boligejere med en friværdi på mere
end 20 pct. Har man det, vil man ofte
kunne få lånet i enten pengeinstitut
eller realkredit, og dermed ikke have
brug for hjælpen.
Ud over økonomiske barrierer er der
også brug for bedre rådgivning og
information om, hvordan man kommer
i gang med at energirenovere.
VI FORESLÅR, AT:
-
De eksisterende rådgivnings- og
informationsindsatser under Spar-
energi.dk videreføres og målrettes,
så de bedre rammer boligejere med
ringe adgang til finansiering.
Der etableres en task force, der vej-
leder og rådgiver om konvertering
og energirenoveringer i landsbyerne
på lokale borgermøder.
Der bør oprettes enkelte decen-
trale kontorer rundt i landet, som
er tæt på de borgere og landsbyer,
der har behov for rådgivningen,
f.eks. i forhold til etablering af
fælles varmeværk, eller udvidelse
af fjernvarmeområder i tilknytning
til små eksisterende varmeværker,
som har sværere ved at få udarbej-
det et samlet projektforslag og
økonomiberegninger ved fjernvar-
meudbygning.
-
VI FORESLÅR, AT:
-
Kravet justeres, så det stats-
garanterede lån kan rummes
inden for 100 pct. af ejendommens
kontantværdi.
Statsgarantien udvides, så den
gælder generel energirenove-
ring og ikke kun udskiftning
af gas- og oliefyr. Det kunne
eksempelvis være lån til isolering,
klimaskærmsrenovering herunder
udskiftning af døre og vinduer
samt de el-tekniske installationer.
-
-
I 2022 besluttede Folketinget at
oprette Fonden for blandede byer.
Som en del af aftalen afsatte man 10
mio. kr. i 2022-2023 til at etablere
almene boliger i ø-kommunerne og
på Bornholm samt 10 mio. kr. i
2022-2023 til at etablere almene
boliger på de danske småøer. Puljen
blev hurtigt tømt. Selv om behovet
for seniorvenlige boliger er stort på
øerne, er det ikke isoleret her. I mange
landdistrikter og mindre bysamfund er
det svært at få almene boligforeninger
til at etablere lejeboliger – på trods
af helt konkrete behov fra blandt
andet de seniorer, som gerne vil blive
i landsbyen tæt på deres netværk. Et
tilstrækkeligt boligudbud til seniorer
fremmer boligrotationen i landsbyerne,
hvor flytninger er et vigtigt tidspunkt
for i energioptimeringen af boligmas-
sen i landdistrikterne. De huse, som
seniorerne fraflytter i forbindelse med
boligrotationen, opkøbes nemlig ofte
af yngre familier med bedre økonomisk
råderum til at gennemføre renove-
ringsprojekter.
VI FORESLÅR AT:
-
Udvide puljen til etablering af
almene boliger med 20 mio. kr., som
øremærkes etablering af almene
boliger på øer og i landsbyer op til
2.500 indbyggere i landdistrikterne.
Udvide puljen til etablering af al-
mene boliger med 20 mio. kr., som
øremærkes opkøb af ældre parcel-
huse med henblik på at omdanne
dem til en eller flere energieffekti-
ve almene boliger (kan også indgå
som f.eks. et forsøgsprojekt under
Landsbyggefonden).
-
5
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Henvendelse af 29/8-23 fra Landdistrikternes Fællesråd om udspil om grønne og sunde boliger i hele landet
2743005_0006.png
7.
Garantistillelse for
renoveringer med
begrænset finansie-
ringsadgang
8.
Øge og målrette
puljen til lands-
byfornyelse
9.
Energimærkning
og renoveringspas
Der bør etableres et partnerskab
mellem landdistrikter, statslige myn-
digheder og den finansielle sektor om
at udforme en finansieringsmodel, der
håndterer udfordringer med finansie-
ring af grønne tiltag i landdistrikterne.
Dette kan eksempelvis finansieres med
allerede afsatte midler i Danmarks
Eksport- og Investeringsfond (EIFO).
Puljen til landsbyfornyelse har igen-
nem en længere årrække været med
til at forskønne og udvikle mindre
byer i landdistrikterne. Midler, som
kun bliver vigtigere i takt med, at et
nyt bygningsdirektiv implementeres.
Midlerne i puljen til landsbyfornyelse
kan søges af en lang række kommuner
(forudsat kommunal medfinansiering)
til bl.a. nedrivning af nedslidte boliger
og erhvervsbygninger, tilskud til kli-
maskærmsrenovering og opkøb af ned-
slidte ejendomme mhp. istandsættelse
eller nedrivning. Desuden kan puljen
også anvendes til områdefornyel-
se, hvor et attraktivt bymiljø mellem
husene kan øge attraktiviteten og
tilflytningen i et område, og dermed
fremme bygningsrenoveringer ved
tilflytning. Desværre er den nuværende
økonomiske ramme langt fra nok ift.
behovet, ligesom det kan være svært
at skaffe den nødvendige kommunale
medfinansiering i økonomisk trængte
kommuner.
Det er en væsentlig barriere for energi-
renoveringer, at størstedelen af danske
bygninger ikke har et energimærke
(kun omkring ca. 40 pct. af boligerne
i Danmark har i dag et energimærke).
Energimærket giver boligejeren indblik
i bygningens energimæssige stand, og
anviser forslag der kan forbedre mærket.
VI FORESLÅR, AT:
-
Der tilbydes gratis energimærk-
ninger af huse i landdistrikter
uden udsigt til at blive en del af
fjernvarmenettet. I forbindelse med
udarbejdelsen af energimærke,
bør der udarbejdes en energire-
noveringsplan for, at bygningen
kan leve op til eventuelle krav om
energimæssig ydeevne.
VI FORESLÅR, AT:
-
Midlerne til landsbyfornyelse øges
fra nuværende 100 mio. kr. årligt
til 330 mio. kr. årligt i en 10-årig
periode.
Den statslige refusionsprocent for
landsbyfornyelse øges fra 60 pct.
til 80 pct.
-
6
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Henvendelse af 29/8-23 fra Landdistrikternes Fællesråd om udspil om grønne og sunde boliger i hele landet
2743005_0007.png
10.
Afsæt midler til
etablering af var-
mefællesskaber i
mindre landsbyer
uden fjernvarme
Finansiering af varmepumper i land-
distrikter uden for fjernvarmenettene
kan være en udfordring, som bl.a.
termonet kan være med til at løse. Pt.
er erfaringerne med termonet imid-
lertid begrænsede, og økonomien kan
mange steder være usikker, ligesom
der mangler klarhed omkring fjern-
varmeselskabernes muligheder for at
engagere sig i området.
VI FORESLÅR, AT:
-
Der etableres en rådgivningsenhed,
som kan vejlede, rådgive og hjælpe
med at udarbejde projektforslag til
mere bæredygtige varmeløsninger
i lokalsamfundene. Alternativt bør
der etableres en pulje på 20 mio.
kr. som kan søges af lokalsamfund
og kommuner i fællesskab, til
landsbyer uden udsigt til fjernvar-
me, men hvor borgerne i landsbyen
ønsker at gå sammen om en fælles
eller kollektiv varmeløsning.
7
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Henvendelse af 29/8-23 fra Landdistrikternes Fællesråd om udspil om grønne og sunde boliger i hele landet
2743005_0008.png