Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 112
Offentligt
2741994_0001.png
Camping Outdoor Danmark
Isabellahøj 3
7100 Vejle
Kirkeministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K.
Den 5. juni 2023
Høringssvar vedr. bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om tilladelse til udlejning af arealer til
campering og om indretning og benyttelse af campingpladser
Camping Outdoor Danmark har modtaget ovennævnte høring den 10. maj vedr. udvidet vintercampering til en
campingplads.
Camping Outdoor Danmark er som udgangspunkt positive overfor lovforslaget om forsøg med udvidet
vintercampering. Ændringen i lovgivningen åbner mulighed for at campingpladser kan drive deres forretning
mere hensigtsmæssigt, da turister også efterspørger camping om vinteren. Forslaget er også i tråd med det
generelle ønske om at udvide turistsæsonen i Danmark og have helårsturisme. Vi mener, at lovændringen, ud
fra et snævert perspektiv, er et skridt i den rigtig retning for bedre rammevilkår for campingpladserne.
Overordnet set, fra et bredere perspektiv, er Camping Outdoor Danmark dog ganske kritiske overfor
lovforslaget ud fra en betragtning om, at yderligere bureaukratisering af campingpladsernes erhverv og mere
campingreglement er repræsentativ for forældet syn på campingpladserne. De bør anses som moderne
kommercielle overnatningsvirksomheder og bør ikke administreres under Kirkeministeriet men derimod
Erhvervsministeriet. Vi skitserer dette yderligere under overskriften
Overordnede bemærkninger.
Specifikke bemærkninger
§ 10 a i udkastet beskriver en lang række kriterier som kommunalbestyrelsen kan tage hensyn til i forhold til
meddelelse af udvidet vintercampering.
Camping Outdoor Danmark mener i princippet ikke at kommunalbestyrelsen bør inddrages i meddelelse af
udvidet vintercampering. Vi mener, at udvidet vintercampering skal meddeles automatisk, såfremt
campingpladsen beder om tilladelse. Den enkelte campingplads bør anses som en moderne kommerciel
turismevirksomhed, som evner at tage forretningsmæssige dispositioner på baggrund af udbud, efterspørgsel
og markedet generelt. Hvis campingpladsen mener, at vintercampering er i deres forretningsmæssige interesse,
bør de frit kunne tage beslutningen og automatisk få tilladelse fra kommunen.
§ 10 a, stk. 2. Stykket oplyser, at der ved afgørelsen om tilladelse bl.a. lægges vægt på hensynet til at bevare
naturen, turistmæssige hensyn og de erhvervs- og beskæftigelsesmæssige interesser. Nuværende udkast åbner
derfor op for at kommunalbestyrelsen kan inddrage et nærmest ubegrænset antal hensyn, der går langt udover,
hvad der nævnes i udkastet.
Camping Outdoor Danmark mener, at det er vigtigt at præcisere, hvilke kriterier der vil blive anvendt ved
vurderingen af, om en forsøgstilladelse skal meddeles, og hvilke der bliver prioriteret højest. Der bør være et
begrænset antal kriterier, og vigtigheden af disse kriterier bør være præciseret. Dette vil bidrage til at sikre en
ensartet og gennemsigtig proces i kommunerne. Ydermere mener Camping Outdoor Danmark, at de erhvervs-
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
og beskæftigelsesmæssige interesser bør prioriteres højest, da udvidet vintercampering netop indføres på grund
af disse interesser.
§ 10 a, stk. 2. oplyser også, at der ved afgørelsen om tilladelse kan lægges vægt på campingpladsens standard
m.v. herunder faciliteter, sanitære forhold og infrastruktur i relation til campingpladsens beliggenhed i
kommunen.
Camping Outdoor Danmark mener, at der bør fastsættes klare retningslinjer for, hvordan kommunalbestyrelsen
vurderer campingpladsens standard, herunder faciliteter, sanitære forhold og infrastruktur. Beskrivelsen i
udkastet, gør det uklart, hvor meget vægt der gives til disse forhold i kommunalbestyrelsen, og hvordan det så
vægter i forhold til at meddele tilladelse eller meddele afslag.
§ 21: Vi bemærker, at kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 10 a ikke kan påklages til anden administrativ
myndighed. Det er vigtigt at sikre, at der er en passende klageadgang for berørte parter. Camping Outdoor
Danmark anbefaler derfor, at der etableres en passende instans til behandling af klager.
Øvrige bemærkninger til udkastet
Camping Outdoor Danmark anbefaler, at der udarbejdes en vejledning til bekendtgørelsen, der præciserer og
uddyber de nye krav og procedurer for forsøg med udvidet vintercamping på baggrund af ovenstående
bemærkninger til § 10 a, stk. 2. Dette vil hjælpe campingpladserne og kommunalbestyrelserne med at forstå
og implementere de nye regler korrekt.
I den forbindelse kan det kan være hensigtsmæssigt at inddrage relevante interessenter, herunder
campingpladser, i udarbejdelsen af retningslinjer og procedurer for forsøg med udvidet vintercamping. Dette
vil bidrage til at sikre en bredere forståelse og accept af ændringerne.
Overordnede bemærkninger
Camping Outdoor Danmark mener overordnet, at det er unødvendigt formynderi, at campingpladser skal
arbejde indenfor de begrænsende rammer, som dette udkast repræsenterer, og som campingreglementet
generelt skaber.
Først og fremmest stiller vi os kritiske overfor yderligere bureaukratisering af campingreglementet, hvor
kommunalbestyrelsen, under arbejdet med at meddele tilladelse til vintercampering, har mulighed for at
inddrage et nærmest ubegrænset antal hensyn og forhold i deres vurderingsarbejde. Det kan lede til en
unødvendig kompliceret behandlingsproces, hvor det bliver uigennemskuelig for campingpladserne, hvad der
i sidste ende lægger til grund for vurdering og beslutning. Og behandlingsproces og vurdering kan variere fra
kommune til kommune.
For det andet mener vi, at lovændringen i udkastet ikke går langt nok. I princippet bør udbud af vintercampering
være en rettighed for alle campingpladser og ikke kun være en midlertidig forsøgsordning for en begrænset
del af campingpladsen. Campingpladser kan selv disponere over deres campingplads og deres åbningstider og
tage beslutninger om hvornår og hvordan de har åbent på baggrund af forretningsmæssige forhold og
målsætninger. Det er dog meget vigtigt at betone, at gæster ikke skal have bopæl og adresse på campingpladsen,
så det ikke bliver et beboelsesområde. Campingpladsen skal være til ferie og fritid og fornøjelse og ikke fast
beboelse.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
For det tredje har bekendtgørelsen ikke fokus på det turistmæssige. Som vi læser det, går det mere ud på at
muliggøre, at personer kan bo hele året på en campingplads. Bekendtgørelsen udvider ikke pladsernes
mulighed for at have flere vinterturister, da man ikke kan inddrage yderligere arealer til vinterudlejning. Skal
det have indflydelse på turismen, skal campingpladsens ejer kunne vælge at udvide antallet af vinterpladser,
uden at kommunen derfor skal hele pladsen igennem en gang til. Vi ser derfor gerne, at man fokuserer mere
på at forbedre de erhvervsmæssige rammevilkår for campingpladser, så de kan styrke driften, øge
omsætningen og få fokus på øgede investeringer i campingpladsen til fordel for dansk turisme.
For det fjerde så ønsker vi ikke mere campingreglement, som dette lovforslag bidrager til. På sigt ser vi gerne
mindre campingreglement og et forenklet campingreglement med mindre bureaukrati for den enkelte
campingplads. Vi anerkender det positive i tilladelse til udvidet vintercampering, men lovudkastet er
repræsentativ for et forældet syn på campingpladserne. De bør anses som moderne kommercielle
overnatningsvirksomheder og skal ikke administreres under Kirkeministeriet men derimod
Erhvervsministeriet. Campingpladser bliver udsat for unødvendigt meget tilsyn fra kommuner og myndigheder,
som andre turismevirksomheder er foruden. Det bør ændres via en revidering af campingreglementet, så det
bliver forenklet og nemt overskueligt eller i sidste ende ved en fuldstændig afskaffelse af campingreglementet,
sådan at campingpladser ganske enkelt efterlever de samme love og regler som andre turisme – og
erhvervsvirksomheder gør. Det vil føre til friere rammer for campingpladser, der så fuldt ud kan drive
overnatningsvirksomhed til fordel for turisterne og i fair konkurrence med resten af turismeerhvervet.
Med venlig hilsen
Niels Frederik Lund
Direktør
Camping Outdoor Danmark
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0004.png
Dato: 9. juni 2023
Til: Plan- og landdistriktsstyrelsen
Sendt elektronisk til
[email protected]
Att. Hanne Berg ([email protected])
Sagsnr. 2023-1132
Sagsnr. 2023-1132
Høringssvar til udkast til ændring af campingreglementet vedr.
forsøgsordning om udvidet vintercampering
Danmarks Naturfredningsforening (DN) takker for muligheden for at afgive bemærkninger til bekendtgørelse
om ændring af bekendtgørelse om tilladelse til udlejning af arealer til campering og om indretning og
benyttelse af campingpladser.
Overordnet er DN ikke bekymrede for den konkrete toårige forsøgsordning for udvidet vintercampering, idet
DN særligt hæfter sig ved, at:
der er tale om en midlertidig ordning, der løber over to vintersæsoner, hvilket giver mulighed for en
efterfølgende vurdering af ordningens konsekvenser.
ordningen alene omfatter campingpladser, der allerede har tilladelse til vintercampering.
der maksimalt kan gives tilladelse til udvidet vintercampering på 5 % af det allerede tilladte antal
enhedspladser til vintercampering på de omfattede campingpladser.
ordningen ikke omfatter enhedspladser på campingpladser beliggende indenfor kommuneplanens
særligt værdifulde landskaber, naturområder el.lign.
der ikke vil kunne gives tilladelse til vintercampering inden for strandbeskyttelseslinjen eller i
klitfredede områder.
ordningen alene omfatter vintercampering i campingvogne og autocampere, hvorimod mobilehomes,
campinghytter mv. ikke indgår i ordningen.
de foreslåede bestemmelser automatisk ophæves d. 1. marts 2025.
DN ser dog ordningen som et led i en generel udvikling, hvor de ellers ekstensive campingpladser ud- og
ombygges, blandt andet med henblik på at forlænge sæsonen. Dette kan medføre, at campingpladserne i
deres karakter og anvendelse i stigende grad kommer til at minde mere og mere om sommerhusområder
eller helårsbeboelse. Denne udvikling bekymrer DN.
Af vejledningen til campingreglementet fremgår det, at:
Hovedformålet med campingreglementet er at sikre,
at campingpladserne har en tilfredsstillende standard og ikke udvikler sig til sommerhuslignende områder
eller til helårsbeboelse samt at skabe gode rammebetingelser for campingerhvervet under hensyn til de
planlægningsmæssige og natur- og landskabsmæssige interesser.
Ved at give tilladelse til campering hele året, bliver der helårsbeboelse på campingpladserne, hvilket DN ser
som en udvikling i strid med campingreglementets formål. Som det fremgår af de almindelige bemærkninger
til lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v.
(forsøgsordning for udvidet vintercampering), kan ordningen medføre, at en stor campingplads på 700
enhedspladser kan opnå tilladelse til udvidet vintercamping på 20-25 pladser. Det må altså forventes, at op
til 50-100 mennesker vil kunne bo på campingpladsen året rundt. Hvis campingpladsen har 1.000 pladser, er
det knap 40 pladser, der kan gives tilladelse til helårscampering på, og måske op imod 150 mennesker, der
kan bo der hele året. Hvis disse tilladelser med tiden forlænges eller gøres permanente, kan det visse steder
have karakter af decideret byudvikling. Byudvikling bør i sagens natur ske som et led i en helhedsorienteret
kommuneplanlægning, herunder på baggrund af de regler og principper herfor, der følger af planloven.
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0005.png
Dato: 9. juni 2023
Til: Plan- og landdistriktsstyrelsen
Sendt elektronisk til
[email protected]
Att. Hanne Berg ([email protected])
Sagsnr. 2023-1132
DN mener desuden, at hensynet til naturen og landskabet bør indgå som et helt centralt element, når
kommunerne behandler ansøgninger om forsøgstilladelse til udvidet vintercampering og mener derfor, at det
bør indskrives i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen skal vurdere konsekvenserne for naturen og
landskabet i området, før der gives tilladelse til udvidet vintercampering.
Det fremgår af høringsbrevet, at Plan- og landdistriktsstyrelsen efter udløbet af forsøgsperioden vil forestå
en evaluering af forsøgsordningen. DN foreslår, at dette skrives ind i bestemmelserne, herunder at
konsekvenserne af ordningen efter forsøgsperioden skal belyses, inden den eventuelt forlænges eller gøres
permanent. DN foreslår endvidere, at det konkretiseres, hvad denne evaluering vil indbefatte. DN finder det
afgørende, at der i en sådan evaluering tages stilling til, om en forlængelse eller udvidelse af ordningen kan
rummes inden for campingreglementets hovedformål, herunder om der tages tilstrækkeligt hensyn til de
planlægningsmæssige og natur- og landskabsmæssige interesser.
Derudover finder DN det problematisk, at bekendtgørelsen afskriver muligheden for, at tilladelser til udvidet
vintercampering kan påklages til anden administrativ myndighed. DN mener, at det er et demokratisk
skråplan at afskære klageadgangen. DN foreslår derfor, at bekendtgørelsen ændres, så det er muligt at
påklage kommunalbestyrelsernes forsøgstilladelser til vintercampering.
I de følgende afsnit udfoldes DN’s bemærkninger til bekendtgørelsen.
DN’s bemærkninger til bekendtgørelsens enkelte bestemmelser
Til § 1, nr. 2:
Det fremgår af bekendtgørelsens §10 a, stk. 2, at kommunalbestyrelsen ved afgørelser om forsøgstilladelser
til udvidet vintercampering bl.a.
kan
lægge vægt på hensynet til at bevare naturværdier mv. DN foreslår, at
dette ændres, så kommunalbestyrelsen
skal
inddrage hensynet til områdets natur- og landskabsværdier i
sagsbehandlingen. Det bør ligeledes tilføjes, at der ikke kan gives tilladelse, hvis vintercamperingen
vurderes at medføre en væsentlig negativ påvirkning af områdets natur- og landskabsværdier. Hvis
campingvogne anvendes som helårsbolig, frygter DN, at det kan medføre, at arealet omkring
campingvognene i stigende grad udvikler sig til noget, der minder om en have, med permanent opstilling af
havemøbler, terrasser, hegn m.v. Helårscampering i nærheden af naturområder kan således betyde
yderligere inddragelse af eller pres på den omkringliggende natur, ligesom det i forhold til de landskabelige
værdier kan betyde eksempelvis ødelæggelse af udsigtskiler, udviskning af grænsen mellem by og land mv.
DN bifalder, at det tydeligt fremgår, at forsøgstilladelse til udvidet vintercampering
ikke kan meddeles
til
campingpladser beliggende inden for strandbeskyttelseslinjen eller på klitfredede arealer.
DN bifalder desuden, at det fremgår, at der
ikke kan meddeles
forsøgstilladelse til udvidet vintercampering
på campingpladser beliggende inden for områder, der i kommuneplanen er udpeget som særligt værdifulde
landskabsområder, naturområder eller lignende,
heller ikke
til enhedspladser beliggende inden for
udpegningerne på campingpladser med tilladelser til vintercampering fra før 7. februar 2000.
Til § 1, nr. 3:
Med bekendtgørelsen afskæres adgangen til at påklage kommunalbestyrelsens afgørelser om
forsøgstilladelse til udvidet vintercampering til Planklagenævnet ved den foreslåede § 21, stk. 1, 2. pkt. Der
vil således ikke være nogen mulighed for at prøve kommunalbestyrelsens afgørelser ved anden
administrativ myndighed.
DN er ikke berettigede til at klage over afgørelser efter sommerhusloven, herunder campingreglementet,
men DN finder det alligevel meget problematisk, at klageadgangen afskæres. Klageadgang til
myndighedsafgørelser er et centralt element i demokratiet, og DN mener, at det er et skråplan at afskrive
klageadgangen. Afgørelser fra klagenævn er med til at forme retspraksis på et område, og kan skabe
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0006.png
Dato: 9. juni 2023
Til: Plan- og landdistriktsstyrelsen
Sendt elektronisk til
[email protected]
Att. Hanne Berg ([email protected])
Sagsnr. 2023-1132
præcedens i lignende sager. DN mener, at der bør være mulighed for at klage over tilladelser til udvidet
vintercampering.
DN frygter desuden, at såfremt forsøgsordningen forlænges, vil afskæringen af klageadgangen ligeledes
videreføres. DN foreslår derfor, at den foreslåede § 21, stk. 1, 2. pkt. om afskrivningen af klageadgangen
udgår, så det vil være muligt at påklage afgørelser om udvidet vintercampering til Planklagenævnet.
Til § 2:
DN foreslår, at bekendtgørelsens § 2, stk. 2 ændres til følgende ordlyd:
Stk. 2. Overskriften før § 10 a, §§ 10 a-10 d, § 21, stk. 1, 2. pkt. og § 22 a, som affattet ved denne
bekendtgørelses § 1, nr. 2-4, ophæves den 1. marts 2025, hvorefter forsøgsordningen vil blive evalueret
forud for en eventuel forlængelse. Evalueringen vil indbefatte en vurdering af ordningens
planlægningsmæssige og natur- og landskabsmæssige konsekvenser.
Venlig hilsen
Kirsten Grotum Sørensen Østerbye
Natur- og planrådgiver
____________________________
Mobil:
+45 31603965
E-mail:
[email protected]
Danmarks Naturfredningsforening
Masnedøgade 20
2100 København Ø
+45 39 17 40 00
www.dn.dk
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0007.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Bolig- og planstyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Den 14. juni 2023
Sagsnr. 2023-1132: Høring af bekendtgørelsesforslag om udvidet vintercampering
Dansk Erhverv skal hermed give høringssvar til det fremlagte bekendtgørelsesforslag, som vil give
mulighed for udvidet vintercampering.
Dansk Erhverv er enig i bekendtgørelsesforslaget, og glæder sig over, at det vil give mere mulig-
hed for flere campingovernatninger i vinterhalvåret.
Med venlig hilsen
Lasse Fridberg Bilstrup
Chefkonsulent
Deres ref.: Hanne Berg
[email protected]
LAFB/LAFB
Side 1/2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
DANSK ERHVERV
Side 2/2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0009.png
F-Campin .d e forbruger fællesskab
Fyn 01.06.2023
Til
Hanne Berg
Cand.jur.
Specialkonsulent
Telefon: +45 23652805
Hovednummer: +45 3330 7010
E-mail:
[email protected]
BOLIG- OG PLANSTYRELSEN
VEDR.: Artelia Group A/S - Miljørapport
Projekt nr.: 1020957
”MILJØVURDERING AF ÆNDRINGSBEKENDTGØRELSE TIL CAMPINGREGLEMENTET".
F-Camping KLAGER hermed over miljørapporten
.
Hele Miljørapporten bygger på et totalt forkert, mangelfuldt og fejlagtigt grundlag.
Firmaet har åbenbart slet ikke forstået opgaven.
Derfor kan Miljørapporten ikke bruges til noget som helst. Den bør skrottes.
Artelia Groupe A/S har som udgangspunkt for hele Miljørapporten brugt et tal på
33
vinteråbne campingpladser. Dette er dog
helt forkert!!
Vi har faktatjekket deres kilder og vi
har opgjort antallet fra deres kilde til 95 vinteråbne campingpladser. Dermed har de kun
medtaget ca ⅓ af det kildens reelle antal vinteråbne campingpladser. Heraf vil hver enkelt
plads højst kunne benytte maksimalt 5 % af de vintergodkendte antal enheder.
Der
mangler også
en mere detaljeret redegørelse for det faktiske antal “ENHEDER” (det
areal som man kan placere sin campingvogn/telt på) - og dermed antal mennesker, som
miljørapporten er lavet for at afklare belastningen af.
Miljørapporten er misvisende og direkte vildledende.
Artelia Group A/S burde ikke have løn for det her arbejde. Dels er det værdiløst og dels er
det direkte skadeligt, når man bygger en Miljørapport, som skal bruges som baggrund for
lovgrundlag, på et helt forkert og mangelfuldt grundlag.
Side 1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0010.png
F-Campin .d e forbruger fællesskab
Fyn 01.06.2023
FLERE HELT GRUNDLÆGGENDE FEJL
REGNEFEJL
: CITAT del 3: “Kommunalbestyrelsen vil således maksimalt kunne
tillade udvidet vintercampering på 5 pct. af det tilladte antal
vintercamperingspladser.
(fejl 1)
Det indebærer, at der eksempelvis vil kunne opnås
tilladelse til udvidet vintercampering på 3-4 enhedspladser på en lille campingplads
med 100 campingenheder
(fejl 2)
og 20-25 enhedspladser på en stor campingplads
med 700 campingenheder.
(fejl 3)
Fejl 1.
Der er tale om maksimalt 5% af de vintergodkendte ENHEDER på en plads
med vintercamping. Det er ikke 5% af af campingpladserne.
Fejl 2
. 5% af 100 er 5 stk enheder….. IKKE 3-4 enheder (GUMMI TAL)
Fejl 3
: 5% af 700 er 35 stk enheder ….IKKE 20-25 enheder (GUMMI TAL)
Jvf. 3.1 mangler der klarhed:
Her mangler der en oversigt over hvor mange og
hvilke navngivne campingpladser der er HELT eller DELVIST UDELUKKET fra at
deltage i Forsøgsordningen.
Fejl 4:
Hvor har Artelia Groupe A/S indhentet det materiale, der danner grundlag for denne
Miljørapport ?
Meget tyder på, at det er fejlagtige oplysninger, hentet på en tilfældig privat
virksomheds hjemmeside ved navn Campingland.dk.
Man har endda stjålet et kort / billede fra siden, uden at få tilladelse til at bruge det
offentligt. Billedet af et landkort med røde prikker og stjerner.
Kort og tekst findes i Miljørapporten under punkt 6 Eksisterende miljøforhold, på
siderne 7 og 8.
Artelia Groupe A/S har ikke alene brugt billedet ulovligt, de har åbenbart også læst
kortet og hjemmesiden forkert eller totalt mangelfuldt. Det er svært at vide om man
blot har talt “stjerner” på kortet, eller om man på siden kun har optalt de pladser der
er vist med et billede. Fakta er, at man kun har talt ⅓ af de pladser Campingland.dk
har registreret som Vinter godkendte Campingpladser.
Optalt manuelt, så har Campingplads.dk ialt 93 vintercampingpladser på deres side.
Siden er langt fra fyldestgørende. Den er ifølge ejeren heller ikke opdateret.
Side 2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0011.png
F-Campin .d e forbruger fællesskab
Fyn 01.06.2023
F-Camping
har talt
med ejeren af Campingland.dk og de har ikke haft nogen
henvendelse fra Artelia Groupe A/S eller andre, vedr. Kortet, brug af det eller andet
vedr. deres hjemmeside.
Link til kortet:
https://campingland.dk/campingpladser/vintercamping/kort/
Link til samme side, med de vinteråbne campingpladser.
https://campingland.dk/campingpladser/vintercamping/
For at en Miljørapport kan vise et så korrekt billede af mulige miljøpåvirkning ved
såkaldt “udvidet Vintercamping“ = “helårsbeboelse” i en forsøgsperioden på 2 år, så
burde Artelia Groupe A/S havde brugt verificerede informationer og ikke nogen
tilfældige tal, sakset fra en tilfældig hjemmeside.
Det er totalt amatøragtigt.
Man burde i stedet have skaffet nogle korrekte tal fra myndighederne, for at få det
totale antal af campingpladser, der har tilladelse til VINTERCAMPING.
Derefter må man også bruge det reelle og TOTALE-antal enheder, altså
Campingvogne og Autocampere, der kan komme i spil, når loven træder i kraft 1. juli
2023.
F-camping arbejder for at få mere offentlig indsigt. Hvis man havde brugt
vores oplysninger havde man fundet ud af følgende:
Der er i alt
242 campingpladser
der har tilladelse fra kommunen til vintercampering
● På disse campingpladser er der om sommeren tilladelse til at campere i
52.187 campingvogne / autocampere / telte
● På disse campingpladser er der om
VINTEREN
tilladelse til at campere i
20.678
campingvogne / autocampere / telte
På disse vinteråbne pladser forefindes der desuden 3.893 Hytte Enheder, der
muligvis også kan bruges til at overnatte i, men ikke er under reglerne for
Forsøgsordningen.
Tallene, som F-camping her viderebringer, er bragt i henhold til aktindsigt i Erhvervs
Styrelsens / ERST's dataindsamling fra 2006 og suppleret af resultatet fra
F-camping's Aktindsigt hos kommunerne i 2018.
Det kan derfor konkluderes, at datagrundlaget for F-camping’s oplysninger vil være
så tæt på 100% som det pt. er muligt. F-Camping må tage højde for, at de tidligere
Amter, og fra 2007 kommunerne,
IKKE
har myndighedsbehandlet deres udstedelse
af udlejningstilladelser korrekt iht. CVR-Loven.
Side 3
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0012.png
F-Campin .d e forbruger fællesskab
Fyn 01.06.2023
Siden 1996, har CVR-loven bestemt, at alle “AFTALER” indgået mellem en
virksomhed og en myndighed, SKAL være påført CVR-nummer.
(herunder Udlejningstilladelser til Campingpladser)
F-Camping tager naturligvis forbehold for de tal vi her har brugt. Vi har vedlagt en
liste med oversigt over de campingpladser, som vi har dokumentation for, har
tilladelse til vintercampering.
Vi har ligeledes offentliggjort et kort, hvor størstedelen af de vinteråbne
campingpladser er påført.
F-Camping foreslår, at der lovgives om at:
1a. Alle udlejningstilladelser skal være opdateret med den aktuelle ihændehavers
CVR og P-nummer.
1b. Alle ihændehavere af udlejningstilladelser SKAL have virksomhedskode 551300
campingplads som hovederhverv i CVR-registeret.
1c. Desuden skal det være et lovkrav i at såfremt pkt. 1a og 1b ikke er fulgt, vil
udlejningstilladelsen være ugyldig. At dette ikke er explicit nævnt, bliver i dag groft
misbrugt.
2. At kommunerne skal offentliggøre gældende udlejningstilladelser på deres
hjemmeside.
3. At der skabes en samlet og opdateret offentlig oversigt over udlejningstilladelser
ud fra CVR-registeret.
CVR-registeret er pt. nok ikke meget mere korrekt med hensyn til campingpladser,
end det vi nu kender fra BBR-registeret.
4. Krav til virksomhederne/campingpladserne om, at offentliggøre deres egen
gældende "udlejningstilladelse" på deres hjemmeside
og
på opslag på pladsen, så
kunderne kan se hvad campingpladsen har tilladelse til.
Med venlig hilsen
Anette Tracz Knudsen
Sdr. Højrupvejen 78 A, 5750 Ringe
Mail: [email protected]
Mobil 20 96 50 32
&
Jimmy R. Henriksen
Løkkemarken 5, 5000 Odense
Mail: [email protected]
Mobil: 22 82 16 83
Side 4
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0013.png
F-Camping
[email protected]
og
[email protected]
Carsten Niebuhrs Gade
43
1577 København V
www.plst.dk
Telefon 3330 7010
e-mail
[email protected]
Sagsnr.
2023 - 1132
Doknr.
152844
Dato.
08.06.23
Kære F-Camping
Tak for jeres henvendelse, som Plan- og Landdistriktsstyrelsen modtog den 1. juni
2023.
Af henvendelsen fremgår, at I ønsker at klage over miljøvurderingsrapporten, der aktu-
elt er i ekstern høring sammen med udkast til bekendtgørelse om udvidet vintercampe-
ring, blandt fordi der er fejl i det antal campingpladser med tilladelse til vintercampering,
der fremgår af rapporten.
Konsulentfirmaet Artelia har udarbejdet miljørapporten, og i forbindelse med modtagel-
sen af jeres henvendelse har styrelsen bedt om bemærkninger fra Artelia til jeres op-
lysninger om fejl i det angivne tal.
Artelia er enig i, at der er fejl i det angivne antal campingpladser med tilladelse til vin-
tercampering og har derfor udarbejdet en berigtigelse til miljørapporten, jf. vedhæftede
bilag. Dette bilag har Plan- og Landdistriktsstyrelsen den 7. juni 2023 udsendt til alle
høringsparter og lagt ud på høringsportalen. Hermed indgår berigtigelsen i den igang-
værende høring.
Styrelsen finder det beklageligt, at der har været fejl i tallene i den udsendte miljørap-
port.
Som det fremgår af bilaget med berigtigelsen, er antallet af campingpladser i berigtigel-
sen opgjort på baggrund af officielle tal fra Danmarks Statistik. Danmarks Statistiks tal
bygger på oplysninger fra campingpladser, med mere end 75 enhedspladser. Antal
campingpladser med vintercampering er ifølge denne opgørelse således 185 i 2022 og
ikke 33, som fremgår af den oprindeligt udsendte rapport.
Artelia har i forhold til vurderingsmetoden, der ligger til grund for miljørapporten oplyst,
at det berigtigede antal af campingpladser/enheder ikke har afgørende betydning for
konklusionerne i miljørapporten. Begrundelsen er blandt andet, at forsøgsordningen
kun omfatter campingpladser, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden pr. 1 juli 2023
allerede har tilladelse til vintercampering, dvs. campering i perioden fra den 1. november
til den 28. februar. Hertil vil der under forsøgsordningen maksimalt kunne tillades udvi-
det vintercampering på 5 pct. af det tilladte antal vintercamperingspladser, hvorfor de
mulige kapacitetsudvidelser er begrænsede. Endvidere er der tale om en forsøgsord-
ning, der kun gælder i to år.
1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0014.png
Desuden har I klaget over følgende passage i miljørapporten:
”Kommunalbestyrelsen vil således maksimalt kunne tillade udvidet vintercampering på
5 pct. af det tilladte antal vintercamperingspladser. Det indebærer, at der eksempelvis
vil kunne opnås tilladelse til udvidet vintercampering på 3-4 enhedspladser på en lille
campingplads med 100 campingenheder og 20-25 enhedspladser på en stor camping-
plads med 700 campingenheder.”
Plan- og Landdistriktsstyrelsen kan hertil oplyse, at disse tal er korrekte, og desuden er
afsnittet et citat fra bemærkningerne til lovforslag om forsøgsordning for udvidet vinter-
campering, der er vedtaget i Folketinget og træder i kraft 1. juli 2023.
Baggrunden for disse beregninger er, at kommunalbestyrelsen ifølge gældende regler
kan meddele tilladelse til udvidet vintercampering, dog som udgangspunkt maksimalt
op til 70 pct. af de tilladte enhedspladser, jf. campingreglementet § 10, stk. 4.
Derfor kan en campingplads med 100 campingenheder som udgangspunkt maksimalt
have en vintertilladelse til 70 enhedspladser, og da kommunalbestyrelsen under for-
søgsordningen kan meddele tilladelse til udvidet vintercampering på op til 5 pct., vil der
således kunne meddeles udvidet vintertilladelse til 3-4 enhedsplader.
Endelig har I givet udtryk for ønsker til en ændret lovgivning på campingområdet, blandt
andet om, at der skal indføres en pligt for kommunerne til at offentliggøre campingtilla-
delser på deres hjemmeside.
Styrelsen har noteret sig disse ønsker og kan oplyse, at de ikke indgår i det igangvæ-
rende initiativ med at udmønte forsøgsordningen om udvidet vintercampering.
Klageadgang
Hvis I fortsat ønsker at klage over miljørapporten, herunder den tilføjede berigtigelsen,
skal vi bede jer orientere styrelsen herom. Det bemærkes i den forbindelse, at der i
medfør af Miljø- og Fødevareklagenævnets praksis, er klageadgang til nævnet fra pla-
nen er endelig. I dette tilfælde vil det betyde, at der kan klages fra bekendtgørelsen er
trådt i kraft.
Miljørapporten med den sammenfattende redegørelse vil på den baggrund kunne på-
klages til Miljø- og Fødevareklagenævnet inden for en frist på fire uger, fra planen er
endelig.
Ændringsbekendtgørelsen for forsøgsordning for udvidet vintercampering er planlagt til
at træde i kraft 1. september 2023.
På det tidspunkt vil miljørapporten inklusiv en sammenfattende redegørelse over ind-
komne høringssvar blive offentliggjort dels på Høringsportalen.dk og dels på styrelsens
hjemmeside.
Med venlig hilsen
Tania Bach Frydensberg
Juridisk chef
2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0015.png
Notat
projekt:
Emne:
Notat nr.:
Miljøvurdering af ændringsbekendtgørelse til campingreglementet
Høring
1
06.06.2023
Projekt nr.: 1020957
+45 2880 6709
[email protected]
1
Rettelse
Der er i høringen af miljøvurderingen indkommet bemærkninger, der taler for en uddybende redegø-
relse om vurderingsgrundlaget og de angivne tal for antal campingpladser med vinteråbent.
Det i miljørapporten angivne antal campingpladser med vinteråbent er beklageligvis fejlagtigt. Fejlen
har dog ingen betydning for miljøvurderingen. Der redegøres nedenfor for antal som opgjort af Dan-
marks Statistik og efterfølgende om vurderingsgrundlaget og metode i miljørapporten.
1.1
Antal campingpladser og vinterkapacitet
Danmarks Statistik (DS) opgør antal af campingpladser, enheder og kapacitet for pladser med mere
end 75 campingenheder. Opgørelsen sker på grundlag af månedlige indberetninger af antal enheder
og overnatninger. På grundlag heraf beregnes kapacitetsudnyttelsen.
I alt tælles 407 campingpladser med mere end 75 enheder i 2022. Tallene kan med rimelighed anven-
des for en nærmere vurdering af vintercamping, idet man må gå ud fra, at campingpladser, der tilby-
der vintercamping, også har tilladelse til det. Tallene for perioden 2018-2022 er sammenfattet i tabel
nedenfor.
Artelia A/S
Buddingevej 272
DK-2860 Søborg
+45 4457 6000
CVR: 64 04 56 28
www.arteliagroup.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0016.png
Tabel 1 Antal campingpladser og enheder med vinterkapacitet
År
2018
2019
2020
2021
2022
Antal Campingpladser
med belægning i de fire
vintermåneder (gns 4
mdr)
170
175
181
184
185
Antal enheder i de fire
vintermåneder
Beregnet kapacitetsud-
nyttelse i procent
1)
37.457
38.834
40.361
41.747
42.649
2,5
2,5
2,25
2,5
2,75
Note: 1) Kapacitetsudnyttelse er beregnet af DS på grundlag af indberetninger om antal overnatninger og udtrykker således
ikke antallet af enheder, der benyttes.
1.2
Vurderingsmetode
Som det fremgår af rapportens afsnit 4.2 er den anvendte metode kvalitativ.
”Miljøvurderingen gennemføres som en kvalitativ vurdering af, hvorvidt og i hvilket omfang der for-
ventes at være væsentlige indvirkninger på de miljøfaktorer, som er identificeret i afgræsningsrappor-
ten for miljøvurderingen.”
Antallet af campingpladser/enheder har ikke afgørende betydning for konklusioner i miljørapporten.
Antallet af campingpladser, der tilbyder vintercamping, indgår med andre ord ikke i vurderingsgrund-
laget. Begrundelsen er, at forsøgsordningen kun omfatter campingpladser, der på tidspunktet for lo-
vens ikrafttræden pr. 1 juli 2023 allerede har tilladelse til vintercampering, dvs. campering i perioden
fra den 1. november til den 28. februar.
Hertil vil der under forsøgsordningen maksimalt kunne tillades udvidet vintercampering på 5 pct. af
det tilladte antal vintercamperingspladser. Det indebærer, at der eksempelvis vil kunne opnås tilla-
delse til udvidet vintercampering på 3-4 enhedspladser på en lille campingplads med 100 campingen-
heder og 20-25 enhedspladser på en stor campingplads med 700 campingenheder, idet der tages ud-
gangspunkt i gældende regler om, at som hovedregel kan der meddeles vintertilladelse på op til 70 %
ad de tilladte antal campingenheder, jf. forarbejderne til lovforslaget om en forsøgsordning for udvi-
det vintercampering.
De mulige kapacitetsudvidelser er således begrænsede. Endvidere gælder det, at der er tale om en
forsøgsordning gældende i to år.
www.arteliagroup.dk
Side 2 af 2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0017.png
F-Camping.dk et forbruger fællesskab
Fyn 02.08.2023
Til Sagsnummer 2023-1132
Att.: Hanne Berg
[email protected]
;
[email protected]
Plan- og Landdistriktsstyrelsen
HØRINGSSVAR UDKAST: Sagsnummer 2023-1132
Ændring af campingreglementet om forsøgsordning for
udvidet vintercampering
Vi takker hermed for at vi må deltage i høringen.
F-Camping tager forbehold for vores information, som bruges i dette høringssvar.
MEN
F-campings informationer
ER
det mest korrekte materiale der forefindes, (endog bedre end
Ministeriernes, Styrelserne og Danmarks Statistik), og som lige nu er tilgængeligt.
● A: For størstedelen af materialet kan det dokumenteres, at der ikke er korrekte informationer i
CVR-registret.
● B: For størstedelen af materialet kan det dokumenteres, at kommunerne ikke overholder
CVR-loven
● C: For størstedelen af materialet kan det dokumenteres, at campingpladserne ikke overholder
sommerhusloven og campingreglementet.
Alt dette dokumenteres på baggrund af F-campings aktindsigt i 2018 til alle 98 kommuner og den
daværende Naturstyrelses undersøgelse af campingpladser i 2006.
Der tages ligeledes forbehold for særlige forhold, som kun gælder for den enkelte plads, såsom
servitutter.
F-Camping har den 01.06.2023 indgivet en klage over det grundlag som Miljørapporten er bygget på,
med helt misvisende tal på campingpladser med tilladelse til vintercamping.
Vi har modtaget berigtigelse fra Artelia af 06.06.2023, hvor tallene er justeret. Tallene er dog stadig
fejlagtige, da tallene stadig ikke har baggrund i faktuelle tilladelser.
Miljørapporten er nu blevet justeret, fra først KUN
33
campingpladser med
vinteråbent,
til nu, i andet
forsøg, ca 6 gange flere. Der findes nu, ifølge Miljørapporten, nemlig
185
campingpladser med
vinteråbent.
Vi får altså
fortsat ikke
i miljørapporten et retvisende billede af, hvor mange
godkendte
overnatnings-enhedspladser L35 potentielt handler om.
F-Camping mener, at en sådan miljørapport, som danner grundlag for en lov, bør være præcis.
- Der må ikke være løse gæt, eller halve sandheder.
F-Campings opgørelse tæller:
242 campingpladser,
der pt. allerede har tilladelse til at udleje til
vintercamping. Vi har ikke adgang til samtlige udlejningstilladelser hos kommunerne, hvorfor vi heller
ikke ved, hvor mange vinter godkendte campingenheder der reelt er på disse 242 campingpladser.
- Ingen har derfor det korrekte antal enheder, som 5% vil udgøre.
- Heller ikke
Plan- og Landdistrikts Styrelsen
Side 1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0018.png
F-Camping.dk et forbruger fællesskab
Fyn 02.08.2023
Det fremgår ikke af Miljørapporten, hvor mange personer eller familier, der potentielt - vil kunne
komme til at bo fast på en campingplads i forsøgsperioden. Betyder antallet intet når man laver et
skøn?
- Miljørapporten er derfor efter F-Campings mening uvederhæftig.
Kommentar vedr.: Udkast
§ 10 a, stk.3.
En forsøgstilladelse meddeles som en tidsbegrænset tilladelse, der udløber senest den 28.
februar 2025. Forsøgstilladelsen meddeles som et tillæg til den eksisterende tilladelse til
vintercampering.
Bør ændres til:
§ 10 a, stk.3.
ad1. En forsøgstilladelse meddeles som en tidsbegrænset tilladelse, der udløber senest den
28. februar 2025.
ad2. Forsøgstilladelsen skal indeholde både CVR-nummer og P-nummer, som direkte kan
henføres til den eksisterende tilladelse til vintercampering.
ad3. Forsøgstilladelsen skal indeholde dokumentation for at der i CVR-registret er foretaget
korrekt registrering som Campingplads for både CVR-nummer og P-nummer.
ad4. Forsøgstilladelsen meddeles som et tillæg til den eksisterende tilladelse til
vintercampering, som er udgangspunktet for denne lov.
Kommentar:
Da F-camping kan dokumentere, som nævnt i første afsnit af høringssvaret, at CVR-loven de facto
siden 1996 ikke har været overholdt ved udstedelse af udlejningstilladelser og Folketinget dermed
ikke, hverken nu eller fremadrettet, kan få en korrekt information om omfanget af dette lovforslaget
samt kommende lovforslags konsekvenser, bør ovennævnte tilføjes.
ad2 og ad3 kan udelukkes, såfremt ministeren efter aftale med forligspartierne i §5 tilføjer teksten:
§ 5.
……beskrevne virksomhed. Tilladelsen skal opfylde CVR-loven samt indeholde
dokumentation for at der i CVR-registret er foretaget korrekt registrering som Campingplads
for både CVR-nummer og P-nummer. Overtrædelse straffes iht §22.
§ 10 b.
Alene campingvogne og autocampere, der er produceret efter den 1. januar 2000, må benyttes
til udvidet vintercampering på campingpladser, som har tilladelse til udvidet vintercampering.
Kommentar:
F-Camping mener at alderen på en Campingvogn (efterfølgende benævnt “CV”) eller Autocamper
(efterfølgende benævnt “AC”) IKKE kan stå alene. Flere ting har betydning for vognens egnethed som
vintervogn/beboelsesenhed. Det handler bl.a. om isolering af beboelsesenhed, om vinter indretning
med effektiv isoleret vandbåren varme, effektiv ventilation der er monteret som vinter-ryglæn og
dobbeltbund mv. Især for at undgå skimmelsvamp og deraf sundhedsfarlig bolig.
Side 2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0019.png
F-Camping.dk et forbruger fællesskab
Fyn 02.08.2023
Der produceres stadig i 2023 helt nye vogne, som SLET IKKE er egnet til vinterbrug. Der findes også
ældre vogne, der er indrettet til vinterbrug og bedre isoleret end nye sommer-vogne. Derfor er
alderen alene ikke nok til at definere, om en vogn er egnet til vinterbrug.
Af hensyn til CO2 regnskabet, klima og miljø, er selve energiforbruget i hhv. campingvogne og ikke
mindst i de ofte meget store fortelte, der indrettes som opholdsstue og køkken, særdeles
uhensigtsmæssig. At opvarme et fortelt i frostvejr er at “fyre for gråspurvene”, mens resten af
samfundet bliver bedt om at skrue ned for varmen, og spare på energien.
Endelig mener F-Camping, at der stilles krav om at brandmyndighederne skal føre et meget mere
effektivt tilsyn af de overnatnings-enhedspladser der får tilladelse til vintercampering. F.eks bør brug
af brændeovn i fortelte, CV/AC helt forbydes på campingpladser, af hensyn til røggener og risiko for
brand. Der er faktuelt kun 300 cm mellem enhederne. (ex. i store fortelte der er møbleret som et
parcelhus)
§ 10 c.
En campingplads, der har fået en forsøgstilladelse til udvidet
vintercampering, må benyttes til campering hele året på de enhedspladser, der er omfattet af
en forsøgstilladelse, jf. § 10 a.
Kommentar:
Teksten bør hedde: “Der
må ikke, udover de enhedspladser der er nævnt jf. § 10 a. benyttes
enhedspladser til helårscampering / helårsbeboelse. Overtrædelse straffes med bøder til både beboer
og campingplads iht. sommerhusloven.
F-Camping har kunne konstatere, at “forsøgsordningen”, allerede før den træder i kraft, bliver tolket
således at: “der nu åbnes op for egentlig “helårsbeboelse” på udvalgte campingpladser.
F-Camping mener at der er behov for at præcisere, at der fortsat er tale om CAMPERING, ikke om
HELÅRSBEBOELSE.
§ 10 d.
Kommunalbestyrelsen indsender kopi af afgørelser om udvidet vintercamping til Plan-
og Landdistrikts Styrelsen straks efter,at afgørelsen træffes.«
Bør ændres til:
§ 10 d.
Kommunalbestyrelsen indsender kopi af afgørelser om udvidet vintercamping til Plan-
og Landdistrikts Styrelsen samtidig med udsendelsen af tilladelsen til ansøgers elektroniske
postkasse.
Kommentar:
For at alle kan få et overblik over konsekvenserne bør alle tilladelser desuden offentliggøres hurtigst
muligt hos
Plandata og SDFI, hhv:
https://planinfo.dk/plantemaer/ferie-og-fritid/campingpladser
og
https://sdfikort.dk/spatialmap
Side 3
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0020.png
F-Camping.dk et forbruger fællesskab
Fyn 02.08.2023
§ 22 a.
Med bøde straffes den, der 1) overtræder forsøgstilladelser, der er givet i henhold til §
10 a, herunder vilkår fastsat heri, eller 2) undlader at sikre, at campering sker i
overensstemmelse med § 10 b og §10 c.
Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kommentar:
Der bør i vejledningen gøres opmærksom på at alle overtrædelser der henfører til
campingreglementet kan straffes iht §22 pkt 12 stk.2
Supplerende kommentar
Der skal være indberetning fra kommunerne over: hvem der er givet tilladelse til og om de har
foretaget tilsyn for at undgå at forsøget blev misbrugt!!!
Det skal gøres opmærksom på: at der er bødestraf iht sommerhusloven hvis loven overtrædes.
Bøden bør kunne gives administrativt til både beboere og ejere af campingplads
Vi er af den mening at når man laver miljøvurdering for 33 ud af 242 vinteråbne campingpladser og vi
med vores tal kan se at hvis det er de 31 STØRSTE pladser med mulighed for 706 forsøgs
campingenheder og 2.118 beboere er miljørapporten i ALLERBEDSTE fald u-lødig.
At man tager fejl i antallet af mulige pladser med op til 400% er ikke i orden og der burde ses bort fra
denne miljørapport.
Hvis man tager antallet af de pladser der i dag har vinteråbent, (242 campingpladser) vil det
sammenlignelige tal stadig være 2.026 enheder med plads til 6.078 personer og dermed en
fejlprocent på 200% af de reelle tal og der bør også i dette tilfælde ses bort fra denne miljørapport.
Derudover har virksomheden bag udelukkende foretaget en vurdering, og når vurderingen er
foretaget på et forkert grundlag, er det at opfatte som
mulig bevidst vildledning
af folketingets
medlemmer.
Afsluttende kommentar:
F-Camping mener, at L35 er en fejl. Loven burde IKKE være vedtaget.
Folketinget og de enkelte Folketingsmedlemmer, der offentligt har promoveret sig i tilknytning til
ulovlig helårsbeboelse på campingpladser, har dermed, efter vores mening, direkte og indirekte
accepteret ulovlig drift af campingpladser.
Folketinget har lagt fokus et helt forkert sted, nemlig på dem der bor ulovligt på campingpladser, og
ikke på de erhvervsdrivende, der fuldt bevidst bryder loven ved at tilbyde ulovlig helårsbeboelse.
Campingpladsejernes årelange ulovlige udlejning har ikke udløst en eneste straf eller sanktion, men i
stedet blevet belønnet indtægter fra udlejning til helårsbeboelse og siden med B77 og senest med
lovændring om “Forsøgsordning for udvidet vintercampering” L35.
Side 4
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0021.png
F-Camping.dk et forbruger fællesskab
Fyn 02.08.2023
Havde ejerne af campingpladserne havde rettet sig efter sommerhusloven /
campingreglementet, så havde situationen med ulovlige helårsbeboelser ikke eksisteret !
Folketingets medlemmer er, så vidt vi kan se, groft vildledt af enkeltpersoner, støttet af
Campingbranchens organisation Camping Outdoor Danmark, som politisk er en udløber af
“Foreningen Campingrådet”. Foreningen Campingrådet der bevidst støttede ulovlig drift af
campingpladser, ved grove overtrædelser af konkurrenceloven. For at kunne fortsætte den kultur der
hærgede den gang, ønsker, efter vores opfattelse, Camping Outdoor Danmark grundlæggende
helt at fjerne campingreglementet og planloven.
De enkeltpersoner og folketingsmedlemmer der med sin aktive deltagelse og fremsættelse af B77,
har været med til at puste til en ild, har bidraget til at fremmane en stemning, der har fået mange
personer til at tro på, at det faktisk er lovligt at “flytte ind og bo fast (helårs) på en campingplads.
Denne vildfarelse og misinformation har nærmest skabt en bølge af beboere, der er strømmet til fra
hele landet, til f.eks. Corona Camping. En campingplads, hvis ejere har været ekstremt villige til at stå
frem i medier og vise, hvor meget
ulovlighed man ustraffet
kan slippe afsted med i den type
virksomhed der hedder
campingpladser.
Kommunernes tilsyn og håndhævelse af sommerhusloven / Campingreglementet har i mange år
været nærmest ‘ikke eksisterende’, eller i bedste fald mangelfuld, kan F-camping også dokumentere.
På trods af at der har været mulighed for at fratage tilladelsen til campingplads ved gentagne
overtrædelser af sommerhusloven / campingreglementet.
Dette har afstedkommet at der er opstået HELÅRSBEBOELSE, helt i modstrid med selve grundideen
med campingpladser, der nemlig
KUN må anvendes til Ferie og Fritidsformål.
Vi håber at vi med vores høringssvar giver politikerne information, så de kan udføre deres arbejde på
et oplyst grundlag og ser frem til at alle campister kan nyde deres ophold på lovlige godkendte danske
campingpladser.
Med venlig hilsen
Anette Tracz Knudsen
Sdr. Højrupvejen 78 A, 5750 Ringe
Mail: [email protected]
Mobil 20 96 50 32
&
Jimmy R. Henriksen
Løkkemarken 5, 5000 Odense
Mail: [email protected]
Mobil: 22 82 16 83
Side 5
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0022.png
Plan- og
Landdistriktsstyrelsen
Hotel
Restaurant
& Turisterhvervet
Sendt som e–mail
[email protected]
Vodroffsvej 32
1900 Frederiksberg C
Tel +45 35 24 80 80
Fax +45 35 24 80 88
04.07.2023
Høringssvar vedr. bekendtgørelsesforslag om udvidet vintercampering
Campingreglementet, der ligger inden for rammen af Sommerhusloven, skal skabe mulighed for
at drive virksomhed som campingplads med henblik på at skabe øget vækst og
beskæftigelse og tiltrække dansk og udenlandsk turisme.
HORESTA takker for muligheden for at afgive bemærkninger. HORESTA er Danmarks største
turismeorganisation og repræsenterer turismesektoren bredt herunder også inden for camping
med vores egen forening HORESTA Camping, der er landsdækkende.
Generelle bemærkninger
Forslaget er i sin form en anerkendelse af, at der er alvorligt brug for at udvikle campingturismen,
der modsat størstedelen af den øvrige danske turisme har været faldende siden 1992 fra ca. 13
millioner overnatninger til kun 10,9 millioner overnatninger i 2021.
Den manglende udvikling skyldes et bureaukratisk lovkatalog i form af Campingreglementet og
dets 29 sider detaljerede vejledning, som har resulteret i utallige kommunale afslag til
campingpladsernes nye iniativer og investeringsplaner. Således oplever branchen at stå dårligere
i konkurrencen med de mange private og offentlige tiltag til
’outdoor’
overnatning og campering
m.v., der ikke er underlagt et campingreglement. Tiltag, der i udstrakt omfang gives særskilt
landzonetilladelse til i kommuner over hele landet udenom campingreglementet. Samme typer
tiltag, som dem campingpladserne ansøger om, men ikke får tilladelse til, fordi de er underlagt
et campingreglement.
Dvs. der ikke konkurreres på lige vilkår, hvilket er et kæmpe problem for den samlede danske
campingbranche. Konsekvensen er, at investeringer og udvikling udebliver fra campingerhvervet.
Herudover oplever campingbranchen i Danmark også at stå langt dårligere i konkurrencen med
vores nabolande, hvor campingpladser har langt højere frihedsgrader. Disse kan - modsat deres
danske konkurrenter - udvikle sig, hvilket gør dem mere foretrukne for udenlandske og danske
turister med tabte eksportkroner til følge.
www.horesta.dk
[email protected]
cvr.nr. 17 01 48 11
1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0023.png
Specifikke bemærkninger til lovforslaget
1. Da mange campingpladser er delvist beliggende indenfor strandbeskyttelseszonen som ofte
betragtes som værdifuldt landskabsområde, gives der i forslaget ikke tilladelse til at tilbyde
udvidet vintercampering, også selv om de kan foreslå vintercampering på det areal, der er
udenfor det særligt værdifulde landskabsområde, naturområde el. lign. Det bør ikke alene
være begrundelse for afvisning, at dele af campingpladsen ligger inden for
strandbeskyttelseslinjen eller et klitfredet område jf. §§ 8 og 15 i lov om naturbeskyttelse.
Således skal der alene kunne undlades vintercamping indenfor det beskyttede område, mens
arealer på samme campingplads beliggende uden for strandbeskyttelseslinjen, og som
fortsat er inden for pladsens matrikel, skal kunne tilbyde vintercampering.
2. Der argumenteres for, at vintertilladelsen alene må gælde campingpladsens vinterareal, og
den må ikke tildeles såfremt dele af campingpladsen ligger inden for et ex. værdifuldt
naturområde. Dette er ikke logisk for de campingpladser, der godt må benytte samme arealer
til almen campering i sæsonperioden fra. 1. marts til 31. oktober, som typisk er indenfor ex.
ynglesæson.
3. En forsøgsordning har til formål at undersøge, hvorvidt en ændring vil skabe grobund for at
udvikle campingerhvervet. Dog er det ubegrundet, hvorfor det kun skal være 5
pct. af campingpladsens godkendte antal pladsenheder, der må benyttes til
udvidet vintercampering. For de fleste campingpladser vil det svare til mellem 5 og 10
campingenheder. Det giver ingen grobund for at skabe en økonomisk forretningsmodel
for en campingplads. HORESTA mener, at der i stedet bør være en testperiode, der tillader
en fuld belægning som almindelig vintercamping. Ellers er forslaget nytteløst for de fleste
campingpladser, der enten har ansøgt eller overvejer at ansøge om vintercamping.
4. Herudover er forslaget ikke særlig klimavenligt. Den nuværende regulering har
lagt et loft på vintercampering på maksimalt 15-20 dage samt weekender inden for de
fire måneder. Det betyder, at campingpladsens kapacitet visse dage kun udnyttes af de 5 pct.
campingenheder. Desuden stiller Campingreglementet i forvejen krav om, at man ved
vintercampering skal stille
fællesfaciliteter til rådighed ”
åbne og opvarmede
” på
tilsvarende vis, som når campingpladsen er åben i sæsonperioden 1. marts til 31.
oktober. Derfor skal bygninger, fællesfaciliteter og lignende varmes op, uanset om
campingpladsen er fyldt med gæster eller der som foreslået er gæster til maksimalt 5 pct.
af pladsens kapacitet svarende til 5-10
enheder. Dette er som ”at fyre for gråspurvene”
og kan umuligt være gennemtænkt i en klimakrise som den, verden gennemgår i dag. Der er
brug for at udnytte og optimere forbruget ved at jævne turismen ud over hele året, og
det giver således ikke mening at benytte og opvarme fællesfaciliteter, hvis der ikke
gives mulighed for, at tilstrækkeligt mange turister kan benytte det.
Hotel
Restaurant
& Turisterhvervet
Vodroffsvej 32
1900 Frederiksberg C
Tel +45 35 24 80 80
Fax +45 35 24 80 88
www.horesta.dk
[email protected]
cvr.nr. 17 01 48 11
2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0024.png
5. Endelig ønsker vi, at især håndværkere kan få adgang til længerevarende ophold og
overnatning efter eget valg - også på en campingplads. Det vil kunne bidrage til at
forbedre campingpladsernes økonomi, hvis gives plads til at udvide vintercampering
med en fuld udnyttelse af campingpladsen herunder at give plads til erhverv, dvs. beboelse
med CVR-nummer eller tilsvarende.
Vi håber med dette høringssvar, at HORESTA Camping kan blive involveret i en
revidering af Campingreglementet blandt andet med fokus på den ulige konkurrence,
campingpladserne udsættes for, når der gives kommunale landzonetilladelser til
konkurrerende tiltag, som campingpladserne ikke kan opnå. Det er en regulering, der
begrænser campingbranchens evne til at udvikle sig og drive erhverv ud fra. Der er brug for at
sidestille campingbranchens regelsæt med de regelsæt, kommunerne benytter sig af i form af
landzonetilladelser med udgangspunkt i Planloven.
Hotel
Restaurant
& Turisterhvervet
Vodroffsvej 32
1900 Frederiksberg C
Tel +45 35 24 80 80
Fax +45 35 24 80 88
www.horesta.dk
[email protected]
Med venlig hilsen
Martin Gertz Andersen
Politisk chefkonsulent
HORESTA
cvr.nr. 17 01 48 11
3
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0025.png
Plan og Landdistriktsstyrelsen
Byg og Byfornyelse
21. juli 2023
SagsID.: 04.14-K08-1-09
Medarbejder: kdo
Høringssvar til lovforslag om ændring af campingreglementet
Thisted Kommune har modtaget styrelsens høringsbrev vedrørende ændring af campingreglementets
bestemmelser for vintercamping.
Thisted Kommune har følgende bemærkninger til lovforslaget:
Kommunen er generelt positiv over for ændringer af campingreglementet, der forbedrer muligheden for
afholdelse af ferie året igennem. Vi er dog bekymret for det konkrete ændringsforslag, idet vi frygter at
de campingvogne der vil blive anvendt til overnatning og personophold i vinterperioden ikke er udført i
en kvalitet, der er sundheds- og energimæssigt gode nok til helårsbrug, selv om det i bestemmelsen er
præciseret, at det kun er campingvogne udført efter år 2000 der må anvendes til helårscampering.
Vi finder at bestemmelsen vil være svær at administrere, idet det kan være vanskeligt se hvor gammel en
campingvogn er, idet campingvogne kan være registreret forskelligt (stelnummer). Det vil derfor være
svært for kommunen hhv. udlejer at påse hvor gammel en campingvogn er, og dermed om den må
anvendes til formålet.
Det er kommunens klare erfaring, at længerevarende ophold i campingvogne stort set altid sker hvor
campingvognen har tilknyttet et fortelt så der opnås bedre plads, og så en seng ikke skal pakkes væk
hver dag. De fleste campister fjerner deres fortelt om vinteren, idet det ikke er udført til at stå ude hele
året. Thisted Kommune har ud fra samtaler med andre kommuner i Region Midt- og Nordjylland erfaret,
at der i dag på mange campingpladser er opstillet såkaldte ”standbytelte”, hvilke er betegnelsen for et
meget kraftigt isoleret fortelt til en campingvogn jf. billede på næste side af et standby telt.
Denne type fortelt er så kraftigt konstrueret, at det kan stå alene uden campingvogn tilknyttet (deraf
navnet) idet teltet kan blive stående, hvis campingvognens ejer benyttet campingvognen andet steds.
Kommunen har fået oplyst, at disse telte enten leveres på en blokvogn eller opsættes over flere dage.
Det er altså ”fortelte” der ikke umiddelbart er tilladt i henhold til Camping reglementers §15, idet de ikke
er umiddelbart flytbare (kan ikke flyttes inden for én dag).
Thisted Kommune, Kirkevej 9, 7760 Hurup Thy
+4599172144 - [email protected] - www.thisted.dk - CVR 2918 9560
1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0026.png
Med de nye bestemmelser forventer vi, at campister der har standby fortelte til deres campingvogn vil
se mulighed i at benytte deres campingvogn og ”standby fortelt” til helårscampering gennem hele
vinteren.
Udfordringen med dette er dog at et ”standby” fortelt ikke overholder bestemmelserne i
campingreglementets § 15, der omhandler enhedspladsens indretning, idet teltet ikke er umiddelbart
flytbart. Kommunen imødeser derfor at ejere af standby fortelte vil spørge ind til muligheden for at
anvende deres fortelte til helårscampering, idet disse telte ikke tages ned for sæsonen. Kommunen
finder derfor, at de nye bestemmelser bør forholde sig til problematikken, idet der opsættes flere og
flere standby telte på campingpladserne.
Det fremgår ikke af lovforslaget, eller høringsbrevet, om det med forslaget bliver muligt at benytte
campingpladsen til helårsbeboelse hvor campister flytter deres folkeregisteradresse til campingpladsen,
så de tager varig bolig på campingpladsen, eller om lovforslaget er tænkt således, at borgeren alene kan
camperes på pladsen i længere tid, og altså ikke flytte adresse til campingpladsen.
Thisted Kommune bruger lejlighedsvis en del tid på at sikre, at campingpladser ikke anvendes til
helårsbeboelse, idet borgere lejlighedsvis flytter adresse til en campingplads. Kommunen vil opfordre
styrelsen til at gøre det fuldstændigt klart i bestemmelserne i lovforslaget / vejledningen til
Campingreglementet, hvorvidt den udvidede mulighed for vintercampering reelt giver mulighed for
helårsbeboelse på campingpladsen. Vi opfordrer til dette, fordi sommerhuslovens formålsbestemmelser
meget klart sigter mod at campingpladser ikke udvikler sig til sommerhusområder.
Såfremt der er spørgsmål til ovenstående, er I velkommen til at kontakte kommunen.
Med venlig hilsen
Ketty D. Overgaard
Byggesagsbehandler
Thisted Kommune, Kirkevej 9, 7760 Hurup Thy
+4599172144 - [email protected] - www.thisted.dk - CVR 2918 9560
2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0027.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Sommerhusloven ([email protected])
'[email protected]' ([email protected])
Sagsnummer 2023-1132
15-06-2023 23:06
Undertegnede skal herved fremsætte følgende bemærkninger til ovennævnte sag:
Forløbet af forslaget om udvidet vintercamping, som muliggør campering hele året efter campistens egen
beslutning, er med forsøgsordningen stadig særdeles begrænset, og vil næppe kunne anvendes som senere
grundlag for en egentlig revision af campingreglementet
Flertallet bag beslutningsforslaget om udvidet vintercamping kan konstatere, at det i beslutningsforslaget
ønskede niveau, ikke er opnået
Undervejs i lovgivningsprocessens forløb er der indlagt så mange yderligere restriktioner, i form af
strandbeskyttelsesregler, klitfredning, natura områder o. lign., at antallet af campingpladser, som kan søge om
den særlige ekstra tilladelse, er meget stærkt reduceret
Hovedparten af de vinteråbne campingpladser, som er udelukket, er langt mere interessante og attraktive for
campisterne, end de få, som opfylder ansøgningskravene
Der er ved etablering af forsøget ingen garanti for at campingpladserne, som opfylder ansøgningskravet, vil
deltage og ansøge
Evaluering af forsøget er slet ikke beskrevet
Kravet om at kun campingvogne produceret efter år 2000 må anvendes er dårligt. En letvægtsvogn uden
egentlig isolering og med begrænset opvarmningsmuligheder, men produceret efter årstalsgrænsen, er meget
mindre anvendelig end f.eks. en decideret velisoleret (bygget til -35 grader) og opvarmelig campingvogn
produceret indtil flere år før årstalsgrænsen
Danmark er formentlig det eneste land i Europa som stadig har så stærk begrænsning på helårscamping
Med venlig hilsen
Thomas Carl-Johan Nielsen
Major
PS. Hvad vil myndighederne gøre ved en campingplads, som har en skriftlig ”udlejningstilladelse” gældende
for flere hundrede helårscampister (ikke helsæsoncampister), og med kun 25% af den samlede kapacitet til
korttidscampister.
Sendt fra
Mail
til Windows
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0028.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Sommerhusloven ([email protected])
Pia Saxild ([email protected])
SV: Høring af bekendtgørelsesforslag om udvidet vintercampering (sagsnr. 2023-1132)
12-06-2023 14:45
Forbrugerrådet Tænk har gennemgået høringsmaterialet og har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jakob Steenstrup
SENIORJURIST
T
+45 7741 7741
W
taenk.dk
Forbrugerrådet Tænk
Ryesgade 3A, 2. th. | 2200 Kbh. N
Fra:
Sommerhusloven [mailto:[email protected]]
Sendt:
10. maj 2023 10:36
Til:
[email protected]; [email protected];
Danmarks Naturfredningsforening;
[email protected];
Dansk Erhverv
(høring);
[email protected];
Emballageindustrien;
[email protected];
De Økonomiske Råd;
sekr@f-
camping.dk; [email protected];
Forbrugerrådet Tænk Hoeringer;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
NOAHs Sekretariat (noah);
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Vive; MIM - Miljøministeriets Departement; MST Miljøstyrelsens hovedpostkasse;
$Kystdirektoratet (kdi); Fødevareministeriet; Transportministeriet; ts Info;
[email protected];
Kulturministeriet; SLKS
hovedpostkasse; Forsvarsministeriet; Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet; Social- Bolig- og Ældreministeriet;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Danmarks Tekniske Universitet (dtu);
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Høring af bekendtgørelsesforslag om udvidet vintercampering (sagsnr. 2023-1132)
Til rette vedkommende
Hermed sendes bekendtgørelsesforslag og tilhørende miljørapport om udvidet vintercampering i høring.
Eventuelle høringssvar bedes sendt til
[email protected]
Bemærk fristen er torsdag den 15. juni 2023.
Med venlig hilsen
Naja Posselt
Stud.jur
Telefon: +45 2018 7358
Hovednummer: +45 3330 7010
E-mail:
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0029.png
Hjemmeside:
www.plst.dk
Læs mere om sommerhusloven
Sådan behandler vi dine personlige oplysninger.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0030.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Sommerhusloven ([email protected])
TMFKP BPM OBY Boligregulering ([email protected])
VS: Høring af bekendtgørelsesforslag om udvidet vintercampering (sagsnr. 2023-1132)
16-05-2023 10:32
Kære jer,
Vi i boligreguleringen har ingen kommentarer til høring af bekendtgørelsesforslag om udvidet vintercampering. For
det første er det ikke en lovgivning der er i strid med Lov om boligforholds bestemmelser.
For det andet er der kun en campingplads i Københavns Kommune, Bellahøj Camping der udelukkende har åbent i
perioden 28. maj til 31. august.
Med venlig hilsen
Jeanet Lykke Petersen
Specialist
Administration af Byggesager
_________________________________________
KØBENHAVNS KOMMUNE
Teknik- og Miljøforvaltningen
Bygge-, Parkerings- og Miljømyndighed
Njalsgade 13, 2. sal. Vær. 2034
Postboks 416
2300 København S
Telefon 3366 5200
Direkte 2042 0964
E-mail [email protected]
EAN 5798009809452
Fra:
Borgerservice <[email protected]>
Sendt:
10. maj 2023 15:26
Til:
Fællespostkasse Økonomiforvaltningen <[email protected]>; TMF ([email protected]) <[email protected]>
Emne:
VS: Høring af bekendtgørelsesforslag om udvidet vintercampering (sagsnr. 2023-1132)
Kære ØKF og TMF
Denne er til jer.
Med venlig hilsen
Helle Stannius
Borgerservice
_______________________________
KØBENHAVNS KOMMUNE
Kultur- og Fritidsforvaltningen
Center for Borgerservice og Myndighed
Nyropsgade 7
1602 København V
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0031.png
Direkte
Web
3366 3366
www.kk.dk
Fra:
Sommerhusloven <[email protected]>
Sendt:
10. maj 2023 10:38
Til:
Danske Regioner <[email protected]>; Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; regionh@regionh.​dk
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
kommunen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
epost <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
raadhus <[email protected]>;
[email protected];
kommunen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
post <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
kalundborg
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Borgerservice
<[email protected]>; raadhus <[email protected]>;
[email protected];
post <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
post
<[email protected]>;
[email protected];
naestved <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
kommune <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
ringsted <[email protected]>; kommunen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
kommune
<[email protected]>; soroekom <[email protected]>; stevns <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
post <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne:
Høring af bekendtgørelsesforslag om udvidet vintercampering (sagsnr. 2023-1132)
Til rette vedkommende
Hermed sendes bekendtgørelsesforslag og tilhørende miljørapport om udvidet vintercampering i høring.
Eventuelle høringssvar bedes sendt til
[email protected]
Bemærk fristen er torsdag den 15. juni 2023.
Med venlig hilsen
Naja Posselt
Stud.jur
Telefon: +45 2018 7358
Hovednummer: +45 3330 7010
E-mail:
[email protected]
Hjemmeside:
www.plst.dk
Læs mere om sommerhusloven
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0032.png
Sådan behandler vi dine personlige oplysninger.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741994_0033.png