Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 112
Offentligt
Camping Outdoor Danmark
Isabellahøj 3
7100 Vejle
Kirkeministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K.
Den 5. juni 2023
Høringssvar vedr. bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om tilladelse til udlejning af arealer til
campering og om indretning og benyttelse af campingpladser
Camping Outdoor Danmark har modtaget ovennævnte høring den 10. maj vedr. udvidet vintercampering til en
campingplads.
Camping Outdoor Danmark er som udgangspunkt positive overfor lovforslaget om forsøg med udvidet
vintercampering. Ændringen i lovgivningen åbner mulighed for at campingpladser kan drive deres forretning
mere hensigtsmæssigt, da turister også efterspørger camping om vinteren. Forslaget er også i tråd med det
generelle ønske om at udvide turistsæsonen i Danmark og have helårsturisme. Vi mener, at lovændringen, ud
fra et snævert perspektiv, er et skridt i den rigtig retning for bedre rammevilkår for campingpladserne.
Overordnet set, fra et bredere perspektiv, er Camping Outdoor Danmark dog ganske kritiske overfor
lovforslaget ud fra en betragtning om, at yderligere bureaukratisering af campingpladsernes erhverv og mere
campingreglement er repræsentativ for forældet syn på campingpladserne. De bør anses som moderne
kommercielle overnatningsvirksomheder og bør ikke administreres under Kirkeministeriet men derimod
Erhvervsministeriet. Vi skitserer dette yderligere under overskriften
Overordnede bemærkninger.
Specifikke bemærkninger
§ 10 a i udkastet beskriver en lang række kriterier som kommunalbestyrelsen kan tage hensyn til i forhold til
meddelelse af udvidet vintercampering.
Camping Outdoor Danmark mener i princippet ikke at kommunalbestyrelsen bør inddrages i meddelelse af
udvidet vintercampering. Vi mener, at udvidet vintercampering skal meddeles automatisk, såfremt
campingpladsen beder om tilladelse. Den enkelte campingplads bør anses som en moderne kommerciel
turismevirksomhed, som evner at tage forretningsmæssige dispositioner på baggrund af udbud, efterspørgsel
og markedet generelt. Hvis campingpladsen mener, at vintercampering er i deres forretningsmæssige interesse,
bør de frit kunne tage beslutningen og automatisk få tilladelse fra kommunen.
§ 10 a, stk. 2. Stykket oplyser, at der ved afgørelsen om tilladelse bl.a. lægges vægt på hensynet til at bevare
naturen, turistmæssige hensyn og de erhvervs- og beskæftigelsesmæssige interesser. Nuværende udkast åbner
derfor op for at kommunalbestyrelsen kan inddrage et nærmest ubegrænset antal hensyn, der går langt udover,
hvad der nævnes i udkastet.
Camping Outdoor Danmark mener, at det er vigtigt at præcisere, hvilke kriterier der vil blive anvendt ved
vurderingen af, om en forsøgstilladelse skal meddeles, og hvilke der bliver prioriteret højest. Der bør være et
begrænset antal kriterier, og vigtigheden af disse kriterier bør være præciseret. Dette vil bidrage til at sikre en
ensartet og gennemsigtig proces i kommunerne. Ydermere mener Camping Outdoor Danmark, at de erhvervs-