Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 112
Offentligt
2741993_0001.png
MILJØVURDERING AF ÆNDRINGSBEKENDTGØ-
RELSE TIL CAMPINGREGLEMENTET
Miljørapport
Artelia Group A/S
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
Udarbejdet af:
Kontrolleret af:
Godkendt af:
Dato:
Version:
Projekt nr.:
STOU, SOBA
MOJE
MAVE
21.06.2023
03.00
1020957
Artelia A/S
Buddingevej 272
DK-2860 Søborg
+45 4457 6000
CVR: 64 04 56 28
www.arteliagroup.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
MILJØVURDERING AF ÆNDRINGSBEKENDTGØRELSE TIL CAMPINGREGLEMENTET
Indholdsfortegnelse
1
2
3
3.1
4
4.1
4.2
5
6
6.1
6.2
7
7.1
7.1.1
7.1.2
7.2
7.3
7.4
7.5
7.6
7.7
7.8
7.9
7.10
8
Ikke-teknisk resume ......................................................................................................... 4
Indledning ....................................................................................................................... 4
Forslag til ændringsbekendtgørelse ................................................................................. 4
Områder omfattet af forslag til ændringsbekendtgørelse ..................................................... 5
Lovgivningsmæssige rammer for miljøvurdering .............................................................. 5
Proces...................................................................................................................................... 6
Metode ................................................................................................................................... 6
Alternativer og 0-alternativ/reference ............................................................................. 7
Eksisterende miljøforhold ................................................................................................ 7
Campingreglementet .............................................................................................................. 7
Antal campingpladser med vinterkapacitet ............................................................................ 8
Miljøvurdering og sammenhæng med anden planlægning ............................................... 9
Biologisk mangfoldighed ......................................................................................................... 9
Natura 2000 ............................................................................................................................ 9
Naturbeskyttelseslovens beskyttelsesbestemmelser ........................................................... 10
Bilag IV-arter ......................................................................................................................... 10
Befolkningen og menneskers sundhed ................................................................................. 11
Støj og vibrationer ................................................................................................................ 11
Vand (overflade- spilde- og drikkevand) ............................................................................... 11
Materielle goder ................................................................................................................... 12
Ressourcer og affald ............................................................................................................. 12
Landskab ............................................................................................................................... 13
Kumulative effekter .............................................................................................................. 13
Vurdering af alternativer ...................................................................................................... 13
Afværgeforanstaltninger og overvågning ....................................................................... 13
www.arteliagroup.dk
Side 3 af 13
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741993_0004.png
MILJØVURDERING AF ÆNDRINGSBEKENDTGØRELSE TIL CAMPINGREGLEMENTET
1
Ikke-teknisk resume
Denne miljørapport omhandler forsøgsordningen, hvormed kommunerne i særlige tilfælde kan til-
lade camping på udvalgte campingpladser i hele vinterperioden. Forsøgsordningen er underlagt krav
om miljøvurdering jf. lov om miljøvurdering.
1
Miljøvurderingen gennemføres som en kvalitativ vurdering af, hvorvidt og i hvilket omfang der for-
ventes at være væsentlige indvirkninger på de miljøfaktorer, som er identificeret i afgræsningsrap-
porten for miljøvurderingen.
Antallet af campingpladser/enheder har ikke afgørende betydning for konklusioner i miljørapporten,
da forsøgsordningen kun omfatter campingpladser, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden pr. 1
juli 2023 allerede har tilladelse til vintercampering, dvs. campering i perioden fra den 1. november til
den 28. februar, og at der under forsøgsordningen maksimalt vil kunne tillades vintercampering på 5
pct. af det tilladte antal vintercampingpladser.
Samlet set vurderes de direkte miljømæssige konsekvenser af forsøgsordningen at være af mindre
omfang ved muligheden for udvidet vintercampering i to fulde vintersæsoner. Nærmere fastsatte vil-
kår, som kan ledsage en udnyttelse af forsøgsordningen, skal sikre relevante hensyn til bl.a. sund-
hedsspørgsmål, natur og landskab og det kommunale beredskab for velfærdsforpligtelser. Der er ikke
miljøvurderet på alternativer til forslaget.
2
Indledning
Folketinget har vedtaget forsøgsordning for udvidet vintercampering ved lov om ændring af lov om
udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (LOV nr. 416 af
25/04/2023). Ministeren for landdistrikter påtænker i forlængelse af ændringen at udstede en æn-
dringsbekendtgørelse til campingreglementet
2
.
Forsøgsordningen om udvidet vintercampering sker som opfølgning på beretning afgivet af Erhvervs-
udvalget den 30. juni 2021, hvorefter det skal gøres muligt for kommunerne at dispensere fra kravet i
§ 10 om, at man kun må opholde sig på campingpladser i maksimalt 15-20 dage ad gangen, weeken-
der mv. i perioden fra den 1. november til den 28. februar. Dispensationsordningen implementeres i
første omgang som en forsøgsordning.
3
Forslag til ændringsbekendtgørelse
Med forslaget gøres det muligt for kommunerne at tillade udvidet vintercampering i to fulde vinter-
sæsoner som led i en forsøgsordning, dermed vil det blive muligt for borgere at campere hele året på
campingpladser inden for forsøgsordningens rammer. På baggrund af udvalgsberetningen vil Kirke-
ministeriet (Plan- og Landdistriktsstyrelsen) forestå en evaluering af forsøgsordningen efter udløbet
af forsøgsperioden.
1
Bekendtgørelse af lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM). LBK nr. 4 af
03/01/2023
2
Bekendtgørelse om tilladelse til udlejning af arealer til campering og om indretning og benyttelse af campingpladser (cam-
pingreglementet). BEK nr. 319 af 28/03/2019
Side 4 af 13
www.arteliagroup.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741993_0005.png
Kommunalbestyrelsen kan alene give tilladelse til udvidet vintercampering på en begrænset andel af
det tilladte antal vintercamperingsenheder på hver enkelt campingplads. Hensigten med denne be-
grænsning er at sikre, at campingpladser fortsat primært vil fungere som rekreative feriesteder for
turister.
Forsøgsordningen gælder for campingpladser, som allerede har tilladelse til vintercamping, og der
kan højst gives tilladelse til udvidet vintercampering på 5 % af de enheder, som allerede er godkendt
til vintercamping. Det vil sige, at hvis en campingplads har 100 vintergodkendte enheder, kan den
højst give tilladelse til udvidet vintercamping på fem af dem.
3.1
Områder omfattet af forslag til ændringsbekendtgørelse
Forsøgsordningen omfatter campingpladser, der på tidspunktet for lovens ikrafttræden 1. juli 2023
allerede har tilladelse til vintercampering, dvs. campering i perioden fra den 1. november til den 28.
februar. I forsøgsordningen kan der gives tilladelse til udvidet vintercampering på højst 5 pct. af de
enheder på en campingplads, der allerede må benyttes til vintercampering. Der kan være gældende
vintertilladelser til campingpladser beliggende i særligt værdifuldt landskabsområde, naturområde
el.lign., hvor vintertilladelsen har været meddelt før den 7. februar 2000. Disse campingpladser fik
lov til at beholde deres vintertilladelse i forbindelse med, at nye regler blev indført det pågældende
år. Disse campingpladser vil som udgangspunkt ikke blive omfattet af forsøgsordningen. Hvis en cam-
pingplads ligger delvist inden for særligt værdifuldt landskabsområde, naturområde el.lign. og har en
vintertilladelse fra før den 7. februar 2000, vil dog den del af vintertilladelsens enhedspladser, der
ligger uden for det pågældende område, kunne omfattes af en forsøgstilladelse.
En forsøgstilladelse til udvidet vintercampering vil desuden ikke kunne gives til campingpladser, der
ligger inden for strandbeskyttelseslinjen eller et klitfredet område, jf. herved §§ 8 og 15 i lov om na-
turbeskyttelse.
4
Lovgivningsmæssige rammer for miljøvurdering
Forslaget til ændringsbekendtgørelse for campingreglementet er omfattet af kravet om miljøvurde-
ring i lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (LBK nr. 4 af 3. januar
2023), jf. lovens § 8 stk. 1, nr. 1, hvorfor der skal udarbejdes en miljørapport efter lovens § 12 og bi-
lag 4.
Plan- og Landdistriktsstyrelsen har forud for miljøvurderingen udarbejdet en afgrænsningsrapport,
som har været i høring hos berørte myndigheder og parter, og som afgrænser de væsentligste emner
i miljørapporten til følgende:
Den biologiske mangfoldighed, flora og fauna
Befolkningen og menneskers sundhed
Støj og vibrationer
Vand
Materielle goder
Landskab
Kumulative forhold
www.arteliagroup.dk
Side 5 af 13
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
MILJØVURDERING AF ÆNDRINGSBEKENDTGØRELSE TIL CAMPINGREGLEMENTET
Miljøvurderingen foretages på et overordnet niveau, som ikke foregriber den kommunale miljøvur-
dering i forbindelse med implementering af bekendtgørelsen. Miljøvurderingen af ændringsbekendt-
gørelsen har et overordnet nationalt fokus, som sikrer, at de nationale og internationale interesser er
tilgodeset, hvis forsøgsordningen for udvidet vintercamping udnyttes fuldt ud.
Derudover vurderes, hvorvidt planen stemmer overens med de miljømålsætninger, som er fastlagt i
forskellige handlingsplaner/strategier på nationalt niveau.
Høringssvar afgivet til afgrænsningsnotatet af berørte kommuner, Kommunernes Landsforening, For-
svarsministeriet og Miljøstyrelsen indgår i vurderingsgrundlaget og har ikke givet anledning til æn-
dring af afgrænsningen.
Der henvises til afgrænsningsnotatet for gennemgang af fravalgte miljøemner.
4.1
Proces
Processen for udarbejdelse af en miljøvurdering består af følgende trin:
1. Udarbejdelse af udkast til afgrænsningsrapport som afgrænser miljørapportens indhold
2. Berørte myndigheder høres om afgrænsningen af miljørapportens indhold
3. Udarbejdelse af endelig afgrænsningsrapport på baggrund af udkastet og de indkomne hø-
ringssvar
4. Miljørapport indeholdende miljøvurderingen udarbejdes
5. Når forslaget til bekendtgørelse om ændring af campingreglementet sendes i offentlig hø-
ring, er den ledsaget af den færdige miljørapport.
6. Ministeren udsteder en bekendtgørelse om ændringen af campingreglementet. Samtidig of-
fentliggøres en sammenfattende redegørelse som beskriver, hvordan miljøvurderingen og
indkomne høringssvar er taget i betragtning
7. Evt. planlagt overvågning af miljømæssige konsekvenser gennemføres
4.2
Metode
Miljøvurderingen har til formål at belyse de miljømæssige konsekvenser af, at der på baggrund af
kommunens ansøgning kan gives tilladelse til udvidet vintercampering på højst 5 pct. af de enheder
på en campingplads, der allerede må benyttes til vintercampering. Miljøvurderingen vil derigennem
udgøre en del af beslutningsgrundlaget for indholdet af ændringsbekendtgørelsen.
Miljøvurderingen gennemføres som en kvalitativ vurdering af, hvorvidt og i hvilket omfang der for-
ventes at være væsentlige indvirkninger på de miljøfaktorer, som er identificeret i afgræsningsrap-
porten for miljøvurderingen.
Ifølge miljøvurderingsloven skal miljørapporten kun indeholde de oplysninger, som med rimelighed
kan forlanges med hensyn til den aktuelle viden og gængse vurderingsmetoder, og til hvor detaljeret
planen er, hvad planen indeholder, på hvilket trin i et beslutningsforløb planen befinder sig, og hvor-
vidt bestemte forhold vurderes bedre på et andet trin i det pågældende forløb.
Side 6 af 13
www.arteliagroup.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741993_0007.png
I sagens natur vil miljøvurderingen derfor være afgrænset til vurderinger på et overordnet niveau,
hvor den nærmere vurdering af de konkrete konsekvenser vil afhænge af den eventuelle efterføl-
gende, mere detaljerede sagsbehandling i kommunerne.
For miljøfaktorer, der er omfattet af miljøvurderingen, er den eksisterende viden om den aktuelle
status beskrevet inden for et område, som potentielt vil kunne påvirkes af forslagets gennemførelse.
Hvor det er relevant, er inddraget gældende nationale planer og programmer, som fastsætter de
fremtidige rammer.
Herefter er foretaget en vurdering af, hvordan de aktuelle eller planlagte forhold potentielt kan blive
påvirket af forslagets gennemførelse. De potentielle påvirkninger er kategoriseret efter følgende
skala:
Positiv virkning:
Forslaget afstedkommer en sådan virkning for den pågældende miljøfaktor,
at der er tale om forbedrede forhold for dennes tilstand
Ubetydeligt negativ eller neutral/ingen virkning:
Der forventes ikke at være nogen virkning
på miljøet. Påvirkningerne anses som så små, at der ikke skal tages højde for disse ved imple-
mentering af planen
Mindre negativ virkning:
Virkningen vil kunne erkendes, men i en grad, hvor det ikke vurde-
res, at afværgende eller kompenserende foranstaltninger er nødvendige
Moderat negativ virkning:
Virkningen vil være mærkbar i en grad, hvor afværgende eller
kompenserende foranstaltninger bør overvejes
Væsentlig negativ virkning:
Virkningen anses for så alvorlig, at man bør overveje at ændre
planen eller sikre, at der gennemføres afværgende foranstaltninger for at mindske virkningen
5
Alternativer og 0-alternativ/reference
I forbindelse med miljøvurderingen af forslaget til ændringsbekendtgørelse sammenlignes de miljø-
mæssige virkninger af dette med en referenceramme, 0-alternativet, for at kunne sammenholde kon-
sekvenserne af en udvikling uden vedtagelse af ændringsbekendtgørelse for campingreglementet.
Miljøvurderingens 0-alternativ fastlægges som den situation, hvor der ikke er mulighed for udvidet
camping i vinterhalvåret.
Der inddrages udover 0-alternativet ikke alternative løsningsforslag, der skal behandles i miljøvurde-
ringen.
6
6.1
Eksisterende miljøforhold
Campingreglementet
I 2019 erkendes et behov for modernisering af rammerne for campinglivet således, at også camping-
pladser kan møde ændrede krav om attraktive og tidssvarende overnatningstilbud. Vejledningen til
den nye bekendtgørelse (BEK nr. 319 af 28/03/2019) sammenfatter:
”Hovedformålet
med campingreglementet er at sikre, at campingpladserne har en tilfredsstillende
standard og ikke udvikler sig til sommerhuslignende områder eller til helårsbeboelse samt at skabe
www.arteliagroup.dk
Side 7 af 13
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741993_0008.png
MILJØVURDERING AF ÆNDRINGSBEKENDTGØRELSE TIL CAMPINGREGLEMENTET
gode rammebetingelser for campingerhvervet under hensyn til de planlægningsmæssige og natur- og
landskabsmæssige interesser.”
Med denne nye bekendtgørelse blev det muligt at tilbyde vintercampering på mere lempelige vilkår
end tidligere gældende. En campingplads kan benyttes til vintercampering, dvs. kortvarige ophold af
15-20 dages varighed, weekender m.v. i perioden 1. november - 28. februar.
Vintercampering skal i givet fald ske på en af kommunalbestyrelsen nærmere afgrænset del af cam-
pingpladsen. Arealet til vintercampering kan sammen med arealet til vinteropbevaring højest udgøre
et areal, der svarer til ca. 70 pct. af det tilladte antal campingenheder.
”Kortvarige ophold” blev defi-
neret som ophold af op til 15-20 hverdages varighed.
Vintercampering på campingpladser i særligt værdifulde områder er fortsat ikke tilladt. Der kan ikke
meddeles tilladelse til vintercampering, hvis campingpladsen er beliggende i et område, der i kom-
muneplanen er udpeget som særligt værdifuldt landskabsområde, naturområde eller lignende. Inden
for
klitfredet areal og inden for strandbeskyttelseslinjen kræves tillige Kystdirektoratets dispensation
til vintercampering.
Samlet er det vurderingen, at de tidligere gældende regler ikke har afstedkommet væsentlige nega-
tive indvirkninger på miljøet.
6.2
Antal campingpladser med vinterkapacitet
Danmarks Statistik (DS) opgør antal af campingpladser, enheder og kapacitet for pladser med mere
end 75 campingenheder. Opgørelsen sker på grundlag af månedlige indberetninger af antal enheder
og overnatninger. På grundlag heraf beregnes kapacitetsudnyttelsen.
I alt tælles 407 campingpladser med mere end 75 enheder i 2022. Tallene kan med rimelighed anven-
des for en nærmere vurdering af vintercamping, idet man må gå ud fra, at campingpladser, der tilby-
der vintercamping, også har tilladelse til det. Tallene for perioden 2018-2022 er sammenfattet i tabel
nedenfor.
Tabel 1 Antal campingpladser og enheder med vinterkapacitet
År
2018
2019
2020
2021
2022
Antal Campingpladser
med belægning i de fire vinter-
måneder (gns. over 4 mdr.)
170
175
181
184
185
des ikke antallet af enheder, der benyttes.
Antal enheder i de fire
vintermåneder (nov.-
feb.)
37.457
38.834
40.361
41.747
42.649
Beregnet kapacitetsud-
nyttelse i procent
1)
2,50
2,50
2,25
2,50
2,75
Note: 1) Kapacitetsudnyttelse er beregnet af DS på grundlag af indberetninger om antal overnatninger og udtrykker såle-
Side 8 af 13
www.arteliagroup.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741993_0009.png
7
7.1
7.1.1
Miljøvurdering og sammenhæng med anden planlægning
Biologisk mangfoldighed
Natura 2000
Der vil som udgangspunkt ikke være områder med naturinteresser i områderne udlagt til forsøgsord-
ningen, men anvendelsen kan have afledte effekter på nærliggende områder med naturinteresser, så
som Natura 2000-områder.
De gældende Natura-2000 planer er for perioden 2016-2021, og disse ligger til grund for nærvæ-
rende miljøvurdering. Miljøstyrelsen har udarbejdet udkast til 257 Natura 2000-planer for den kom-
mende periode 2022-2027, og det er vurderingen, at disse ikke vil medføre ændringer eller tilføjelser
til vurderingerne. Hver Natura 2000-plan indeholder langsigtede målsætninger for naturen i området
og indsatser, der skal gennemføres i planperioden (2016-2021). Natura 2000-planerne for 2022-2027
har været i høring frem til 25. maj 2022.
Natura 2000-områder udgøres af habitatområder, fuglebeskyttelsesområder og Ramsarområder.
Hvert område er udpeget for at beskytte bestemte arter og naturtyper, der er sjældne, truede eller
karakteristiske. Udpegningsgrundlaget er listen over de arter og naturtyper, der er beskyttet i hvert
enkelt område.
Habitat- og fuglebeskyttelsesområderne er udpeget på grundlag af EU's habitat- og fuglebeskyttel-
sesdirektiver.
Natura 2000-planer 2016-2021 indeholder mål for naturtilstanden med henblik på at sikre eller gen-
oprette en gunstig bevaringsstatus samt et indsatsprogram, som indeholder bindende retningslinjer
for de kommunale handleplaner.
På baggrund af Natura 2000-planerne udarbejder kommunerne handleplaner, som blandt andet in-
deholder de forvaltningsindsatser og initiativer, som kommunerne vil tage for at implementere Na-
tura 2000-planerne.
Inden myndighederne vedtager en plan eller meddeler en tilladelse i eller i nærheden af et Natura
2000-område, skal der foretages en vurdering af, om planen kan have en væsentlig påvirkning af Na-
tura 2000-området. Væsentlighedsvurderingen i forhold til Natura 2000 skal foretages før der træffes
afgørelse om tilladelse.
Kan det ikke udelukkes, at planen har en væsentlig indvirkning, skal der foretages en nærmere konse-
kvensvurdering, hvori der skal redegøres for om planen direkte eller indirekte vil påvirke de arter og
naturtyper, som findes i udpegningsgrundlaget og integriteten af området. En sådan vurdering er fo-
retaget af forslaget til ændringsbekendtgørelse til campingreglementet med fokus på forsøgsordnin-
gen med udvidet vintercamping.
Forsøgsordning med udvidet vintercampering vurderes ikke at få en væsentlig påvirkning på Natura
2000-områder, da der som udgangspunkt ikke ændres på fysiske strukturer, biologiske eller kemiske
forhold af betydning for Natura 2000-områder, herunder udledning af overflade- og spildevand til
www.arteliagroup.dk
Side 9 af 13
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
MILJØVURDERING AF ÆNDRINGSBEKENDTGØRELSE TIL CAMPINGREGLEMENTET
vandområder. Påvirkning fra øget færdsel i Natura 2000-områder i vinterhalvåret som følge af for-
søgsordningen vurderes som ubetydelig.
Der kan dog være lokale forhold, som i forbindelse med den efterfølgende lokale implementering af
ændringsbekendtgørelsens bestemmelser kan have betydning og kræve en konkret vurdering. Det vil
i så fald være kommunen, der som myndighed skal vurdere påvirkningen på et givet Natura 2000-
område.
7.1.2
Naturbeskyttelseslovens beskyttelsesbestemmelser
Naturbeskyttelsesloven indeholder en række generelle beskyttelsesbestemmelser herunder en
række bestemmelser omkring beskyttede naturtyper og en række beskyttelseslinjer.
Der må ikke foretages ændring i tilstanden af beskyttet natur, de såkaldte § 3-områder. Det drejer sig
om søer, moser, ferske enge, strandenge, heder, overdrev og vandløb (§ 3), samt klitfredede arealer
(§ 8). Tilsvarende bestemmelser findes for arealer omfattet af hhv. strand-, sø, å-, skov- og fortids-
mindebeskyttelseslinjer (§§ 15-19). Kommunerne er myndighed for § 3-områder og beskyttelseslin-
jer, mens Kystdirektoratet er myndighed for klitfredede og strandbeskyttede arealer.
Bestemmelserne om beskyttet natur kan have betydning for kommende planer på baggrund af det
ændrede campingreglement, da planer for campingpladser med arealer omfattet af bestemmelserne
om beskyttet natur, ikke må ændre tilstanden af de beskyttede naturarealer.
Campingpladser med vintercamping, der ligger inden for strandbeskyttelseslinjen eller et klitfredet
område kan ikke opnå tilladelse til udvidet vintercamping. Ligeledes kan campingpladser beliggende i
områder udlagt som naturområder eller delvist er beliggende i naturområder som udgangspunkt ikke
opnå tilladelse til udvidet vintercamping, hvorfor hensynet til disse er varetaget.
Det er vurderingen, at ændringsbekendtgørelsen vil have ubetydeligt negativ eller
neutral/ingen
virkning
på naturinteresser, fordi antallet af pladser under ordningen er begrænset, og fordi beskyt-
telsen af naturinteresser forudsættes varetaget ved administration inden for bekendtgørelsens ram-
mer.
7.2
Bilag IV-arter
Med bilag IV-arter refereres til særligt beskyttede arter, som er
opført på EU’s habitatdirektiv bilag
IV. Beskyttelsen omfatter selve individer af arter og arternes yngle- og rasteområder. Yngle- og raste-
områder skal forstås i bred forstand. Derfor bruges begrebet økologisk funktionalitet om den sam-
lede påvirkning af egenskaber ved arternes yngle- og rasteområder. Det vil sige, at påvirkningen af
egenskaber ved yngle- og rasteområder skal vurderes samlet og at den økologiske funktionalitet ikke
må forringes og skal opretholdes på mindst samme niveau som hidtil.
Listen over naturligt hjemmehørende bilag-IV arter i Danmark fremgår af habitatbekendtgørelsens
bilag 7.
Udvidet vintercampering vil alene være tilladt på eksisterende areal udlagt til camperingsformål og
vil dermed som udgangspunkt ikke ændre på fysiske strukturer i landskabet eller medføre anden på-
virkning af yngle- og rasteområder for bilag IV-arter. Det vurderes derfor, at forsøgsordningen med
Side 10 af 13
www.arteliagroup.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741993_0011.png
udvidet vintercampering ikke på et overordnet plan, vil medføre væsentlig påvirkning af bilag IV-arter
og deres yngle- og rasteområder, herunder den økologiske funktionalitet.
Der kan dog være enkelte lokale forhold, hvor det i det videre forløb med implementering af forsøgs-
ordningen vil kræve en konkret vurdering af påvirkningen. Det vil i så fald være de enkelte kommu-
ner, der som myndighed for tilladelser til udvidet vintercampering skal vurdere påvirkningen på
yngle- og rasteområder for bilag IV-arter.
7.3
Befolkningen og menneskers sundhed
Forsøgsordningen vil, hvis den udnyttes af den enkelte kommune, have indvirkning på campisterne i
vintermånederne. Konsekvenserne er ikke entydige, idet udelivet i almindelighed tillægges positiv
betydning, mens ophold i campingvogne og autocampere, der er dårligere isoleret end boliger, kan
medføre indeklimaproblemer på grund af fugt- og kondensudvikling. Desuden kan risikoen for ulyk-
ker ved forskellige former for opvarmning være forhøjet. Petroleumsovne og gasvarmere kan med-
føre risiko for både brand og forgiftning.
Et andet aspekt er risikoen for social isolation, hvor personer/familier, der (af nød) flytter på cam-
pingplads, kan opleve social isolation, der forværrer deres situation.
Endelig kan sådanne ophold have konsekvenser for kommunernes service- og velfærdsforpligtelser,
idet ophold i vintermånederne kan indebære, at opholdskommunen skal levere velfærdsydelser til
borgere med særlige behov, og som vintercamperer under forsøgsordningen.
Det er vurderingen, at ændringsbekendtgørelsen vil have ubetydeligt negativ eller
neutral/ingen
virkning
på befolkningen og menneskers sundhed, fordi et begrænset antal mennesker vil påvirkes af
både de negative og de positive effekter.
7.4
Støj og vibrationer
Udnyttelsen af forsøgsordningen kan medføre behov for vurdering af støjgener fra campingpladserne
til omgivelserne, idet afskærmning i form af for eksempel plantebælter vil have nedsat funktion uden
løv samtidig med, at støjintensiteten forventes øget med højere belægning.
Det bemærkes samtidig, at der kan være campingpladser, der ligger inden for støjkonsekvensområ-
det fra Forsvarsministeriets skyde- og øvelsesområder, som primært udnyttes i vintermånederne.
Det er vurderingen, at ændringsbekendtgørelsen vil have ubetydeligt
negativ eller neutral/ingen
virkning
på støj, fordi vintercamping kun vurderes at medføre en begrænset forøgelse af udeaktivite-
ter på selve campingpladsen.
7.5
Vand (spildevand)
Forsøgsordningen vurderes i afgrænsningsnotatet ikke at medføre påvirkning af overfladevand,
drikke- og grundvand eller vandområder, og disse faktorer behandles ikke yderligere her.
Forsøgsordningen vurderes at påvirke spildevandsudledningen. Stigningen i antallet af vintercampe-
ringer begrænses naturligt af de begrænsninger, der er i ordningen, og dermed vurderes merudled-
ningen af spildevand at være begrænset.
www.arteliagroup.dk
Side 11 af 13
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
MILJØVURDERING AF ÆNDRINGSBEKENDTGØRELSE TIL CAMPINGREGLEMENTET
Ved merudledningen af spildevand, som forsøgsordningen kan medføre, skal tilladelsesmyndigheden
vurdere om campingpladsernes gældende udledningstilladelse eller tilslutningstilladelse bør revurde-
res jf. Spildevandsbekendtgørelsens § 2 stk. 1. Ved revurderingen og eventuel meddelelse af ny til-
slutnings- eller udledningstilladelse skal tilladelsesmyndigheden vurdere udledningen i forhold til den
gældende spildevandsplan, renseanlæggets kapacitet, kloaksystemets eller det modtagende vand-
områdes hydrauliske kapacitet, samt overholdelse af miljøkvalitetskrav jf. bekendtgørelse om fast-
læggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og grundvand og vandområdepla-
nerne.
Det er vurderingen, at ændringsbekendtgørelsen kan have en
mindre negativ virkning
på spildevand,
idet en udvidet udnyttelse af campingpladserne vil kunne medføre et øget behov for spildevandsud-
ledning. En sådan merudledning vurderes begrænset givet bestemmelserne i ordningen.
7.6
Materielle goder
Forsøgsordningens indvirkning på eksisterende materielle forhold forstås som indvirkninger på et
områdes sociale struktur og erhvervsliv.
Det er ikke vurderingen, at indvirkningen vil være umiddelbart målelig, idet søgningen til vintercam-
ping ikke forventes væsentligt forøget. Forsøgsordningen vil kunne give mulighed for at tiltrække en
ny form for vinterturisme, hvor de tilbudte faciliteter imødekommer et behov i vinterperioden.
En øget søgning kan medføre flere udbud af varer i nærområdet i form af kiosker og andre indkøbs-
muligheder.
Det er vurderingen, at ændringsbekendtgørelsen vil have
positiv virkning
på materielle goder. Vinter-
camping vil i sig selv af brugerne blive opfattet som en materiel gode, og eventuelt afledte effekter i
form af flere udbud af varer vurderes positivt.
7.7
Ressourcer og affald
Større udnyttelse af campingfaciliteter vil medføre en øget affaldsproduktion, der kan udløse behov
for flere afhentninger. I takt med udbygning af affaldssorteringen vil dette medføre øget transport
for renovation. Det vurderes, at planen medfører en moderat negativ indvirkning ved øgning af af-
faldsproduktionen.
Højere belægning vil medføre større energiforbrug til primært opvarmning. De fleste campingvogne
er beregnet for ophold i sommerperioden og er således ikke isoleret i en grad, der kan sikre en ener-
gieffektiv opvarmning. Energiforbrug til opvarmning vil dermed være uhensigtsmæssigt højt med et
målbart aftryk på udledning af drivhusgasser. Det vurderes, at planen medfører en negativ indvirk-
ning ved øgning af energiforbrug.
Begge forhold vurderes begrænset i omfang givet ordningens bestemmelser om antallet af enheder.
Det er vurderingen, at ændringsbekendtgørelsen vil have en
negativ virkning
på ressourcer og affald,
fordi ordningen vil medføre en større affaldsmængde og dermed flere transporter. Tilsvarende vur-
deres opvarmningen at have en
negativ virkning,
da energiforbruget vil være højt for denne typer af
Side 12 af 13
www.arteliagroup.dk
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741993_0013.png
vinterboliger. Samlet vurderes disse virkninger at være begrænset givet bestemmelserne om antal
campingenheder.
7.8
Landskab
Planloven fastsætter rammerne for planlægning i kystnære områder. Overordnet gælder det, at der
kun må planlægges for anlæg i kystnærhedszonen, når der er en særlig planlægningsmæssig eller
funktionel begrundelse for kystnær lokalisering.
Den landskabelige og visuelle indvirkning vil være ubetydeligt negativ, da de berørte områder alle-
rede anvendes til camping. Den landskabelige indvirkning omkring den enkelte campingplads vil af-
hænge af karakteren af det omkringliggende miljø og landskab.
Den landskabelige indvirkning kan således være større ved vintercampering end ved sommercampe-
ring, da en evt. afskærmende beplantning med løvfældende arter vil være uden blade i den periode.
Forsøgsordningen giver ikke i sig selv mulighed for nybyggeri, der vil kunne have indvirkning det visu-
elle udtryk. Ligeledes er det kun muligt at opnå tilladelse til udvidet vintercamping på campingplad-
ser, der har tilladelse til vintercamping efter campingreglementets nuværende rammer. Ligeledes vil
campingpladser beliggende i særligt værdifuldt landskabsområde eller delområder i særligt værdi-
fuldt landskabsområde ikke være omfattet af forsøgsordningen.
På den baggrund forventes det, at der i de fleste tilfælde vil være en ubetydelig negativ indvirkning
på det landskabelige værdier som følge af forsøgsordningen.
Det er vurderingen, at ændringsbekendtgørelsen vil have ubetydeligt negativ eller
neutral/ingen
virkning
på landskabelige værdier.
7.9
Kumulative effekter
Der er ikke kendskab til andre ændrede regelsæt, der vil kunne medføre kumulative effekter ved æn-
dringsbekendtgørelsen til campingreglementet. Der ses ikke kumulative effekter af de behandlede
miljøfaktorer.
7.10
Vurdering af alternativer
Der vurderes ikke alternativer til ordningen.
8
Afværgeforanstaltninger og overvågning
Der vurderes ikke behov for overvågning, idet der ikke er iagttaget væsentligt negative indvirkninger
ved ændringsbekendtgørelsen. Ordningen evalueres efter to år, hvor det må forventes, at ikke forud-
sete negative indvirkninger beskrives og indgår i grundlaget for stillingtagen til en eventuel perma-
nent ordning.
www.arteliagroup.dk
Side 13 af 13