Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 112
Offentligt
2741990_0001.png
Dato
15.08.2023
Sagsnr.
2023 - 1132
Doknr.
154842
Sagsbehandler.
Hanber
Høringsnotat over ændring af campingreglementet om forsøgsordning for udvidet
vintercampering og miljørapporten hertil
Indledning
Baggrunden for ændring af campingreglementet er
lov nr. 416 af 25. april 2023 om ændring af lov
om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (Forsøgsordning for
udvidet vintercampering)
1
.
Lov nr. 416 om forsøgsordning for udvidet vintercampering, indførte hjemmel for ministeren til at
fastsætte regler om udvidet vintercampering. I bemærkningerne til lovforslaget er det beskrevet,
hvilke regler der forventes gennemført i bekendtgørelsesform som opfølgning på lovforslaget.
2
Formålet med bekendtgørelsen er at indføre en toårig forsøgsordning for udvidet vintercampering,
der blandt andet vil muliggøre, at borgere kan campere hele året på et begrænset antal pladser på
en campingplads inden for forsøgsordningens rammer. De nye regler i § 10 a - 10 c i
campingreglementet giver kommunalbestyrelsen mulighed for at give forsøgstilladelse til
campingpladsejere/-forpagtere til udvidet vintercampering. En forsøgstilladelse meddeles som en
tidsbegrænset tilladelse, der udløber senest den 28. februar 2025.
En forsøgstilladelse kan højst give mulighed for udvidet vintercampering på 5 pct. af de
enhedspladser, der allerede ved lovens ikrafttræden den 1. juli 2023 har tilladelse til vintercampering.
Det forventes, at bekendtgørelsen træder i kraft den 1. september 2023. Efter forsøgstilladelserne
er bortfaldet pr. 28. februar 2025, vil Plan- og Landdistriktsstyrelsen forestå en evaluering af
forsøgsordningen.
Bekendtgørelse med tilhørende miljørapport blev sendt i høring den 10. maj 2023 med høringsfrist
den 15. juni 2023 hos en bred kreds af myndigheder, organisationer mv.
1
(Lov
om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v.
(Forsøgsordning for udvidet vintercampering) (retsinformation.dk).
2
Forslag til Lov om ændring af lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering
m.v. (Forsøgsordning for udvidet vintercampering) (retsinformation.dk)
1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741990_0002.png
Efter et høringssvar fra F-Camping modtaget den 1. juni 2023, der problematiserede dele af
miljørapporten, besluttede styrelsen, at der var grundlag for at få udarbejdet en berigtigelse til
miljørapporten. Det berigtigende notat til rapporten blev sendt til samtlige høringsparter og lagt på
høringsportalen den 7. juni 2023.
Et høringssvar fra Miljøministeriet om manglende omtale i miljørapporten af beskyttede Bilag IV-
arter, der fremgår af EU´s habitatdirektiv bilag IV, har ført til, at der er blevet udarbejdet en opdateret
miljørapport, der sammen med bekendtgørelsesforslaget blev sendt samlet i en forlænget høring til
4. august 2023.
Der er modtaget 9 høringssvar fra kommuner, interessenter, organisationer og en privatperson.
De 7 af høringssvarene har indeholdt bemærkninger: Camping Outdoor Danmark, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, F-Camping, HORESTA, Thisted Kommune og en
privatperson.
De 2 af høringssvarene har været uden bemærkninger: Forbrugerrådet TÆNK og Københavns
Kommune, Teknik- og Miljøforvaltningen.
I det følgende gengives de væsentligste bemærkninger i de indkomne høringssvar, der omhandler
bekendtgørelsen, efterfulgt af Kirkeministeriets kommentarer i kursiv til bemærkningerne.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der ikke vedrører udkastet
til bekendtgørelse, indgår ikke i høringsnotatet.
For en fuldstændig gengivelse af de indsendte høringssvar henvises til, at disse sammen med
høringsnotatet
vil
blive
sendt
til
Folketinget
og
offentliggjort
Høringsportalen
ved
bekendtgørelsens ikrafttræden.
Generelle bemærkninger
Høringen viser, at Dansk Erhverv er enig i bekendtgørelsesforslaget, og glæder sig over, at det vil
give
mere
mulighed
for
flere
campingovernatninger
i
vinterhalvåret,
og
Danmarks
Naturfredningsforening (DN) er ikke bekymret for den konkrete forsøgsordning, men har en række
bekymringer, hvis forsøget gøres permanent.
Camping Outdoor Danmark (CODK) er i udgangspunktet positive over for de muligheder, der
indføres og forslaget er i tråd med det generelle ønske om at udvide turistsæsonen i Danmark og
have helårsturisme, men finder ordningen for begrænsende for turisterhvervet.
Thisted Kommune er som udgangspunkt positiv over for ordningen, men er bekymret for, at
campingvogne, der vil blive anvendt til overnatning og personophold i vinterperioden, ikke er udført
i en kvalitet, der er sundheds- og energimæssigt gode nok til udvidet vintercampering.
F-Camping ønsker i udgangspunktet slet ikke en ordning, der muliggør udvidet vintercamping.
2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741990_0003.png
Kommentar
Forsøgsordningens rammer i bekendtgørelsen er fastlagt i lov nr. 416 af 25. april 2023 om udvidet
vintercampering. Det fremgår heraf, at efter forsøgsordningens udløb i 2025 gennemfører Plan- og
Landdistriktsstyrelsen en evaluering heraf. Evalueringen vil blandt andet kunne omfatte fordele og
ulemper ved ordningen, herunder eventuelle sundhedsmæssige og boligsociale konsekvenser samt
presset på de rekreative arealer, bl.a. i form af eventuelle natur- og landskabsmæssige
konsekvenser.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Bemærkninger
1. Opgørelse af antallet af campingpladser der kan indgå i forsøgsordningen
F-Camping har klaget over, at miljørapportens beskrivelse af hvor mange campingpladser, der
aktuelt har vinteråbent, var fejlagtig gengivet til 33 campingpladser, og har samtidigt anfægtet
miljørapportens konklusioner, da de var udarbejdet på et forkert talgrundlag.
Kommentar
På baggrund af F-Campings henvendelse, har Plan- og Landdistriktsstyrelsen den 7. juni udsendt
en berigtigelse til miljørapporten. Heraf fremgår, at der på baggrund af en opgørelse fra Danmarks
Statistik i 2022 er i alt 407 campingpladser med mere end 75 campingenheder, og 185 af disse har
haft vinteråbent, hvorfor dette antal lægges til grund for miljørapportens vurderinger.
I berigtigelsen til miljørapporten har konsulentfirmaet Artelia A/S på vegne af Plan- og
Landdistriktsstyrelsen - på baggrund af det opdaterede talgrundlag - genvurderet miljørapportens
konklusioner. Således har Artelia A/S vurderet, at fejlen ikke har betydning for rapportens
konklusioner, da forsøgsordningen giver mulighed for en begrænset kapacitetsudvidelse, begrundet
i, at der er tale om et toårigt forsøg, hvor der maksimalt vil kunne tillades udvidet vintercampering på
5 pct. af det tilladte antal vintercampingspladser.
Det bemærkes, at F-Camping heller ikke er enige i de nye tal, der fremgår af den berigtigede rapport.
F-camping mener således, at det korrekte antal er 242 og ikke 185 campingpladser med vinteråbent,
som det fremgår af opgørelsen fra Danmarks Statistik og som er anvendt i rapporten. Plan- og
Landdistriktsstyrelsen er enige med Artelia A/S i, at Artelia A/S kan lægge tallene fra Danmarks
Statistik til grund i den opdaterede miljørapport.
Bemærkningen i F-Campings første høringssvar er taget til efterretning, og fejlen i den første udgave
af miljørapporten er blevet rettet og en berigtiget rapport sendt i ny høring.
2. Antal campingenheder, der kan indgå i forsøgsordningen
HORESTA finder, at forsøgsordningen har til formål at undersøge, hvorvidt en ændring vil skabe
grundlag for at udvikle campingerhvervet, og at det i forlængelse heraf er ubegrundet, hvorfor det
3
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741990_0004.png
kun skal være 5 pct. af campingpladsens til vintercampering godkendte antal pladsenheder, der må
benyttes til udvidet vintercampering. Der bør i stedet være en testperiode, der tillader en fuld
belægning som almindelig vintercamping.
Kommentar
Plan- og Landdistriktsstyrelsen henviser til lov nr. 416 vedr. forsøgsordning for udvidet
vintercampering. Af bemærkningerne til lovforslag LSF 35 fremgår, at det med ordningens
maksimale grænse på 5 pct. af de eksisterende vinterpladser, der vil kunne anvendes under
forsøgsordningen, sikres at campingpladserne kan bibeholdes som rekreative områder, der er
tilgængelige for hele befolkningen og giver mulighed for en eftertragtet ferieform.
Bemærkningen har ikke givet anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
3. Inddragelse af hensyn forud for meddelelse af forsøgstilladelser
CODK foreslår, at bekendtgørelsesudkastets § 10 a, stk. 2 ændres grundlæggende, så tilladelse til
udvidet vintercampering meddeles automatisk, når campingpladsen ansøger herom, idet
campingpladserne frit skal kunne bestemme, om de vil tilbyde udvidet vintercampering.
Alternativt ønskes en udtømmende beskrivelse i § 10, stk. 2 af, hvilke hensyn, kommunen kan
tillægge betydning, da bestemmelsen tilsyneladende åbner for, at der kan inddrages et ubegrænset
antal hensyn, idet det er eksempler og ikke en udtømmende liste af hensyn, der fastlægges i
bestemmelsen.
Endelig ønskes en prioritet liste over hvilke hensyn, der vejer tungest, når kommunen træffer
afgørelser, idet de tilkendegiver, at erhvervs- og beskæftigelseshensyn bør vægtes højest.
DN er tilfredse med, at ordningen ikke omfatter enhedspladser på campingpladser beliggende inden
for kommuneplanens særligt værdifulde landskaber, naturområder el.lign., og der ikke vil kunne gives
tilladelse til vintercampering inden for strandbeskyttelseslinjen eller i klitfredede områder.
DN foreslår, at § 10 a, stk. 2 ændres, så kommunalbestyrelsen ikke blot skal have mulighed for, men
en egentlig pligt til at inddrage hensynet til områdets natur- og landskabsværdierne i deres
sagsbehandling om tilladelser efter forsøgsordningen.
HORESTA foreslår, at det ikke alene skal kunne begrunde en afvisning på ansøgning om
forsøgstilladelse, at dele af campingpladsen ligger inden for strandbeskyttelseslinjen eller et klitfredet
område jf. §§ 8 og 15 i lov om naturbeskyttelse. Det skal således alene kunne undlades at give
tilladelse under forsøgsordningen inden for det beskyttede område, mens der skal kunne opnås
tilladelse til udvidet vintercampering på enheder beliggende uden for strandbeskyttelseslinjen på
arealer på samme campingplads, dvs. inden for pladsens matrikel.
F-Camping foreslår, at der i § 10 a indføres krav om, at forsøgstilladelsen skal indeholde CVR-
nummer og P-nummer, og at korrekt registrering af campingpladsen i CVR-registret skal være en
forudsætning for, at der kan udstedes forsøgstilladelse.
4
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
Kommentar
Det fremgår af bekendtgørelsesforslagets § 10 a, stk. 2, at ”Ved afgørelsen af om forsøgstilladelse
skal meddeles, kan der bl.a. lægges vægt på hensynet til at bevare naturværdier, turistmæssige
hensyn, de erhvervs- og beskæftigelsesmæssige interesser, samt campingpladsens standard m.v.,
herunder faciliteter, sanitære forhold og infrastruktur i relation til campingpladsens beliggenhed i
kommunen.”
Forslaget er udarbejdet på grundlag af lov nr. 416 vedr. forsøgsordning for udvidet vintercampering,
der igen er udarbejdet i overensstemmelse med beretning afgivet af Erhvervsudvalget den 30. juni
2021. Det følger af lovforarbejderne, at kommunerne skal have tillagt kompetencen til i hvert enkelt
tilfælde at tage konkret stilling til, hvorvidt der skal meddeles tilladelse eller afslag, og automatiske
forsøgstilladelser til campingpladserne vil således ikke være i overensstemmelse hermed.
For så vidt angår ønsket om, at der skal fastlægges en prioriteret liste over hensyn, der vejer tungest,
fx erhvervs- og beskæftigelseshensyn, bemærkes således, at forarbejderne til loven forudsætter, at
der gennemføres en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde. Herved sikres, at kommunalbestyrelsen
har et lokalt råderum til en konkret afvejning og vægtning af sagligt relevante hensyn, forud for en
afgørelse om udvidet vintercampering.
For så vidt angår DN’s ønske om, at hensynet til natur- og landskabsværdier pligtmæssigt skal indgå
i kommunens afgørelse af, om der kan meddeles forsøgstilladelse til udvidet vintercampering samt
HORESTA’s ønske om, at det ikke alene skal kunne begrunde en afvisning på ansøgning om
forsøgstilladelse, at dele af campingpladsen ligger inden for strandbeskyttelseslinjen eller et klitfredet
område jf. §§ 8 og 15 i lov om naturbeskyttelse, kan fremhæves fra lovforarbejderne til ordningen, at
følgende fremgår af Folketingets Erhvervsudvalgs beretning over B 77, som afgivet den 30. juni
2021:
”Campingreglementet skal overholdes således, at vintercamping forsat kun kan ske på de
campingpladser med beliggenhed uden for særlig værdifulde områder, herunder inden for
strandbeskyttelseslinjen og i klitfredede områder.”
Lovforslaget og den foreslåede forsøgsordning er udformet i overensstemmelse med denne
tilkendegivelse fra Erhvervsudvalget.
Det fremgår desuden af bemærkningerne til lov nr. 416 vedr. forsøgsordning for udvidet
vintercampering, at forsøgsordningen er knyttet til de gældende regler i sommerhusloven og
campingreglementet om vintercampering, idet en forsøgstilladelse til udvidet vintercampering kun vil
kunne komme på tale for campingpladser, der i forvejen er omfattet af en tilladelse til
vintercampering.
Ifølge sommerhuslovens § 2 skal der i forbindelse med meddelelse af udlejningstilladelse til en
campingplads bl.a. lægges vægt på hensynet til at bevare naturværdier, turistmæssige hensyn, de
erhvervs-
og
beskæftigelsesmæssige
interesser
og
trafikale
og
sanitære
hensyn.
Af
campingreglementets § 10 fremgår desuden bl.a., at kommunalbestyrelsen kan tillade, at en
5
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741990_0006.png
nærmere afgrænset del af en campingplads benyttes til vintercampering, når planlægningsmæssige
hensyn, og navnlig hensynet til natur- og landskabelige værdier, ikke taler imod.
At kommunalbestyrelsen ved behandling af en ansøgning om forsøgstilladelse til udvidet
vintercampering vil kunne inddrage hensyn til bl.a. naturværdier, turisme, trafikale forhold samt
erhvervs- og beskæftigelsesmæssige forhold – skal således ses i lyset af de gældende krav i
sommerhuslovens § 2 og campingreglementets § 10 om inddragelse af hensynet til natur og
landskab, som kommunalbestyrelsen har iagttaget i forbindelse med eksisterende tilladelser til
vintercampering.
Da natur- og landskabsmæssige hensyn således er inddraget forud for meddelelse af en tilladelse
til campering, herunder til vintercampering, vurderes det at være tilstrækkeligt, at bestemmelsen i
bekendtgørelsen ikke pålægger en pligt men en mulighed for kommunerne til at inddrage hensynet
til natur -og landskabsmæssige hensyn.
For så vidt angår F-campings bemærkninger vedr. CVR-registrering, vurderer Plan- og
Landdistriktsstyrelsen, at der i forbindelse med kommunernes behandling af ansøgninger om
tilladelser under forsøgsordningen, ikke vil være særlige udfordringer forbundet med at afdække, om
ansøger i forvejen er i besiddelse af tilladelse til vintercampering, da ansøger vil kunne anmodes om
at forevise en sådan tilladelse. Indførelse af krav om, at korrekt registrering af campingpladsen i
CVR-registret skal være en forudsætning for, at der kan udstedes forsøgstilladelse, falder endvidere
uden for forsøgsordningens overordnede rammer i lov nr. 416 vedr. forsøgsordning for udvidet
vintercampering.
Bemærkningerne har givet anledning til en mindre ændring af ordlyden af bekendtgørelsens § 10 a,
stk. 2, med henblik på at tydeliggøre, at de hensyn, der er angivet i bestemmelsen, ikke er
udtømmende. Kommunalbestyrelsen kan således tillægge de saglige hensyn vægt, der er relevante
for den konkrete vurdering af, om der kan meddeles forsøgstilladelse til vintercampering.
4. Campingvogne og autocampere produceret efter 2000
F-Camping har tilkendegivet bl.a., at kravet
i bekendtgørelsesudkastet om, at kun campingvogne
produceret efter år 2000 kan anvendes under forsøgsordningen, ikke kan stå alene, men at der skal
indføres yderligere krav til campingvognene, herunder isolering, isoleret vandbåren varme og
ventilation.
Thisted Kommune har tilkendegivet, at det i visse sager kan vise sig vanskeligt at dokumentere, hvor
gammel en campingvogn er, idet campingvogne kan være registreret forskelligt.
En privatperson har tilkendegivet, at krav
i bekendtgørelsesudkastet om, at kun campingvogne
produceret efter år 2000 kan anvendes under forsøgsordningen ikke altid entydigt er det bedste
kriterie, idet han henviser til, at en velisoleret og opvarmelig campingvogn kan være produceret før
år 2000.
Kommentar
6
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741990_0007.png
Det fremgår af loven og dens bemærkninger, at udvidet vinterophold i campingvogne og
autocampere alene bør kunne ske i campingenheder med produktionsår efter 2000, idet sådanne
enheder generelt vurderes som egnede til traditionel vintercampering i Danmark.
Det har været et formål at etablere en forsøgsordning, der er enkel at efterleve og administrere. Et
produktionsår efter 2000 er et objektivt kriterium, der understøtter dette formål. Det er eksempelvis
enkelt at føre tilsyn med produktionsår, idet campingpladsejer/-forpagter alene skal kontrollere
fabrikationsåret på registreringsattesten og ikke påse andre tekniske forhold, som fx de faktiske
isoleringstykkelser på vægge eller døre, eller foretage andre skønsmæssige vurderinger af en given
campingvogn eller autocamper.
Hvis en registreringsattest til en campingvogn skulle være bortkommet, må campingvognens ejer
eller campingpladsejer/forpagter indhente oplysninger om et anslået produktionsår fra fx en
producent eller importør af campingvognen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
5. Afskæring af klageadgang
CODK og DN finder det problematisk, at afgørelser om udvidet vintercamping ikke kan påklages til
anden administrativ myndighed. De ønsker, at der indføres en klageadgang, og forslår § 21 i
campingreglementet ændret, således at campingpladser m.fl. kan klage til en passende instans.
Kommentar
For så vidt angår afskæring af klageadgang til anden administrativ myndighed er dette i lovforslaget
begrundet med, at forsøgsordningen har et begrænset omfang og varighed. Den begrænsede
forsøgsordning består i, at kommuner højst kan give tilladelse til udvidet vintercampering til 5 pct. af
de enheder på en campingplads, der allerede må benyttes til vintercampering, i to vintersæsoner
(vintersæsonerne 2023-24 og 2024-25).
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
6. Straf
F-Camping finder, at såvel campingplads som campist skal kunne straffes med bøde, hvis der sker
overtrædelse af reglerne om helårsbeboelse.
Kommentar
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lov nr. 416 om forsøgsordning for udvidet
vintercampering, at kommunalbestyrelsen, der allerede har tilsynet med campingpladser, herunder
overholdelse af meddelte udlejningstilladelser, også vil skulle føre tilsyn med overholdelsen af de
foreslåede regler om udvidet vintercampering og afgørelser truffet efter disse regler.
Kommunalbestyrelsens reaktioner som tilsynsmyndighed vil som udgangspunkt skulle rettes mod
ejeren eller forpagteren af den enkelte campingplads. Det indebærer, at kommunalbestyrelsen vil
skulle påse, at vilkår i et tillæg om adgang til udvidet vintercampering overholdes og evt. påbud
7
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741990_0008.png
efterkommes, ligesom kommunalbestyrelsen vil skulle reagere på et ulovligt forhold, medmindre
forholdet er af ganske underordnet betydning.
Det forudsættes i de specielle bemærkninger til lov nr. 416 om forsøgsordning for udvidet
vintercampering, at en eventuel straffølge for overtrædelse af reglerne retter sig mod
campingudlejeren, idet det fremgår, at der ved ændringen af campingreglementet bliver fastsat regler
om straf af bøde for campingudlejerens overtrædelse af reglerne om udvidet vintercampering. Dette
er udmøntet i bekendtgørelsens forslag til § 22 a.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
7. Vejledning
CODK foreslår, at der udarbejdes en vejledning til bekendtgørelsen, der præciserer og uddyber de
nye krav og procedurer for forsøg med udvidet vintercamping på baggrund af ovenstående
bemærkninger til § 10 a, stk. 2. De finder, at en vejledning vil kunne hjælpe campingpladser og
kommunalbestyrelser med at forstå og implementere de nye regler korrekt.
Kommentar
I efteråret 2023 lægger Plan- og Landdistriktsstyrelsen en nyhed på www.planinfo.dk. samt
vedhæfter et notat med vejledning til kommuner og campingerhverv om den nye forsøgsordning.
Nyhedsbrev udsendes desuden til campingerhvervets interesseorganisationer og kommuner.
8. Evaluering
DN og en privatperson foreslår, at det skrives ind i bekendtgørelsen, at der skal gennemføres en
evaluering i 2025. DN foreslår også, at det heri fastlægges, at evalueringen skal tage stilling til, om
en forlængelse eller udvidelse af ordningen kan rummes inden for campingreglementets
hovedformål, herunder om der tages tilstrækkeligt hensyn til de planlægningsmæssige og natur- og
landskabsmæssige interesser.
Kommentar
Det fremgår af lov nr. 416 om forsøgsordning for udvidet vintercampering med dens bemærkninger,
at evalueringen af forsøgsordningen forventes at omfatte fordele og ulemper ved forsøget, herunder
eventuelle sundhedsmæssige og boligsociale konsekvenser samt presset på de rekreative arealer.
En evaluering af natur- og landskabsmæssige konsekvenser af forsøgsordningen vurderes at være
relevant at lade indgå i evalueringen af forsøgsordningen, hvorfor lovforslagets bemærkninger
præciseres i overensstemmelse hermed.
Rammerne for evalueringen er således fastlagt i loven med dens bemærkninger, og der er derfor
ikke behov for at omtale evalueringen i bekendtgørelsen. Interessenter, herunder DN, vil blive
inddraget i den kommende evaluering.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
8
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 112: Orientering vedr. ændringsbekendtgørelsen om udvidet vintercampering
2741990_0009.png
9.
Øvrige bemærkninger
F-Camping ønsker et effektiv brandtilsyn med campingpladser.
Thisted Kommune ser udfordringer med, at flere vil benytte ”standby” fortelte til campingvogne
under forsøgsordningen, hvilket de vurderer kan være i strid med campingreglementets regler.
Kommentar
For så vidt angår de nævnte forhold er de allerede omfattet af de eksisterende regler i
campingreglementet også for forsøgsordningen.
For brandtilsyn gælder reglerne i campingreglementets kapitel 5. For ”standby” telte gælder reglerne
i § 15 om campingpladsens indretning. Af bestemmelsen fremgår, at der ”på enhedspladsen ikke må
være opført bygninger eller opstillet fritstående antenner, flagstænger eller andre faste
konstruktioner. Der må ikke disponeres over enhedspladsen på en sådan måde, at den har et
permanent eller individuelt præg.”
Reglerne om ”standby” fortelte er også beskrevet i vejledning nr. 9426 af 2. juli 2020 om
campingreglementet afsnit 11 og 9. Kommunerne kan på baggrund af de allerede eksisterende regler
føre tilsyn med enhedspladsernes indretning.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i bekendtgørelsen.
Miljøvurderingens indvirkning på bekendtgørelsen m.v.
Miljørapporten og den sammenfattende redegørelse har ikke givet anledning til at ændringer i
bekendtgørelsen.
9