Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 108
Offentligt
Høringssvar.
Vedr. høring over udkast til lov om ændring af lov om testcentret ved
Høvsøre og Østerild
og
Høring om miljø- og habitatsvurderingen af tilpasningen af det nationale
testcenter for store vindmøller i Høvsøre, Lemvig Kommune.
Indhold. 1
1. Kulturlandsbyen Fjaltring er tilhænger af vindmøller
og testcentre
2. Beboerne i Fjaltring er modstandere af unødvendige
ekspropriationer. Tilpasningsplanen er et ødelæggende angreb
på landsbyen.
3. Fjaltring har et konstruktivt ændringsforslag
4. Testcenter Høvsøre vil hurtigt løbe ind i nye problemer med de
stadig stigende højdekrav fra fremtidens møller
5. Underskriftsindsamling mod ekspropriationer.
6. DTU lader hånt om forligskredsens beslutninger
7. Der blev aldrig brug for de syv testpladser.
8.
Misvisende habitatsrapport og DTU’s ignorering af ministerløfter.
9. Borgermøde afholdt med urigtige oplysninger om berørte
ejendomme.
10.
11.
12.
Infrastruktur der truer birkemus og andre beskyttede dyr.
Terroriserende lysmarkering i over tyve år
Opfordring til samarbejde mellem center og naboer
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 108: Henvendelse af 13/8-23 fra Fjaltring-Trans Beboerforening vedr. borgermøde om Testcenter Høvsøre
1.
Fjaltring er kendt som kulturlandsbyen ved havet. På trods
af sin størrelse er det lykkedes for beboerne at fastholde
deres skole, børnehave, købmandsforretning, borgerhus,
forsamlingshus, vandrerhjem og et rigt foreningsliv. Alt
sammen ejet og drevet af beboerne.
I Fjaltring ligger desuden Kulinarisk Kunst- og Kulturcenter
Tuskær med det økologiske guldmærke.
Både habitatsrapporten og udkastet til lovændring omtaler
nogle møller syd for Fjaltring. Det er forkert. De står i
Fjaltring ikke syd for. Det fremgår i det hele taget, at DTU
har den opfattelse, at de gør krav på nedlæggelse af
ejendomme syd for Fjaltring, og at der findes noget, der
hedder Lisby syd for Fjaltring. Det er også forkert.
Ekspropriationskravene og ønskerne om opkøb er i selve
Fjaltring, og Lisby udgør den centrale del af Fjaltring, hvor
bl.a. skole, købmand, beboerhus og vandrerhjem ligger.
Fjaltring har været pionerlandsby på vindmølleområdet og
den grønne omstilling.
For ca. 40 år siden rejste beboerne to 95 kw møller (det
største på den tid). Møllerne var på anparter ejet af
beboerne. Ti år senere rejstes fem 750kw møller (det
største på den tid) De to af møllerne var fællesejede af
beboerne og alle fem har siden været forpligtet til at betale
2% of overskuddet til Fjaltrings udvikling.
Beboerne er således tilhængere af vindmøller og også
indforstået med, at der skal forskes i udviklingen af
vindmøller.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 108: Henvendelse af 13/8-23 fra Fjaltring-Trans Beboerforening vedr. borgermøde om Testcenter Høvsøre
Hvis truslen om ekspropriation af fjaltringmøllerne realiseres
bør DTU udbetale erstatning for den økonomiske ret, der er
tinglyst på mølleplaceringerne.
2.
Desværre har området ved testcentret fra starten været
problematisk, da der ikke var mulighed for at udvide centret i
højden på grund af afstands- og støjkrav.
DTU har gennem årene systematisk opkøbt ejendomme og
nedlagt dem, således at man alligevel har kunnet udvide, og
hele Høvsøreområdet er nu lagt fuldstændig øde. Der bor
ikke nogen længere på Høvsøre.
Det har ikke været nok, så man har også nedlagt en
ejendom i selve Fjaltring, og nu vil man ekspropriere de to
næste og forsøge at opkøbe yderligere otte ejendomme.
I en lille landsby som Fjaltring på ca. 150 beboere, er det et
voldsomt og ødelæggende indgreb i landsbyens liv. Færre
beboelser er ensbetydende med færre beboere, færre
elever i skolen, færre handlende hos købmanden og færre
aktive i foreningslivet. Og det vil betyde, at folk, der har
deres liv og rod i Fjaltring, jages væk fra byen uden
mulighed for at finde et andet sted i Fjaltring, for der er ikke
noget.
På den måde er vindmøllelandsbyen Fjaltring pludselig
tvunget ud i kamp mod vindmøller. Det vil vi ikke, for vi er
tilhængere af vindmøller.
3.
Heldigvis er det en ganske lille samarbejdsvilje, der skal til,
for at vi kan støtte lovændringen.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 108: Henvendelse af 13/8-23 fra Fjaltring-Trans Beboerforening vedr. borgermøde om Testcenter Høvsøre
I 2017 ønskede vindmølleindustrien 7 testpladser.
En på 190meter og 6 på 200meter.
Nu i 2023 ønsker vindmølleindustrien kun 5 testpladser men
på 275meter.
Landsbyen Fjaltring foreslår at man beholder den nordligste
på 190meter og har ingen modstand mod, at de øvrige
bliver på 275meter.
Denne løsning kræver ikke at flere skal jages fra hus og
hjem. Ingen skal eksproprieres, og det er netop
beboerforeningens holdning. Ingen ekspropriationer.
Dette forslag passer godt med Energistyrelsens egen
rapport oktober 2021, hvor der står, at der fortsat vil være
behov for at teste prototyper, der er lavere. Det er relevant
ved test af møller, der skal opstilles i tæt befolkede områder.
4.
Desværre viser udviklingen med al ønskelig tydelighed, at
fremtiden vil byde på væsentligt højere møller end de
275meter. I den nærmeste fremtid er det nærmere 400 -
500 meter, der er behovet.
Energistyrelsen bekræfter denne antagelse i sin rapport af
oktober 2021, idet der står, at de nu foreslåede ændringer
vil have relevans de næste 5
10 år.
I 2018 sagde man, det svarede til behovet de næste 5 år,
men allerede efter 3 år indrømmes, at det var forkert.
Nu er det samme ved at ske igen.
Efter beboerforeningens mening er der derfor ingen
fremtidsperspektiver i Testcenter Høvsøre. Fremtidens
højder vil ikke kunne opnås. Hverken af miljøhensyn,
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 108: Henvendelse af 13/8-23 fra Fjaltring-Trans Beboerforening vedr. borgermøde om Testcenter Høvsøre
beboerhensyn eller hensyn til det nærliggende slot
Ryssensteen.
At ekspropriere ejendomme for et center, som ikke kan
opfylde fremtidens krav vil være forkert. Man må stille sig
tilfreds med det der kan opnås uden ekspropriation.
5.
I anledning af at DTU i 2017 ønskede at udvide Testcenter
Høvsøre fra fem til syv testpladser tilkendegav beboerne i
Fjaltring og Trans gennem to underskriftsindsamlinger, at
man ikke ønskede flere ekspropriationer i Fjaltring af
beboelsesejendomme. Tilslutningen var næsten 100% hver
gang.
Det resulterede i, at Testcentret udelukkende blev udvidet
mod syd med den sydligste placering inde i Natura2000. Det
blev begrundet med at der mod nord var både miljøhensyn
(beskyttelse af paragraf 3 beskyttet sårbar natur med blandt
andet birkemus) og ønsket om at undgå flere
ekspropriationer.
6.
I den politiske aftale af 15. marts 2017 står der, at den
nordligste mølle, som kun skal forhøjes til 190m,
”alene kan
opnå fuld højde, såfremt dette kan ske uden yderligere
ekspropriation.”
Testcentret blev således ændret fra fem pladser på 165m til
syv pladser. En på 190m og 6 på 200m. En ændring af
vigtig national betydning ifølge DTU.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 108: Henvendelse af 13/8-23 fra Fjaltring-Trans Beboerforening vedr. borgermøde om Testcenter Høvsøre
En ekspropriationstruet familie og hele Fjaltring kunne ånde
lettet op. Familien blev kontaktet både mundtligt og skriftligt
med meddelelse om, at de ikke skulle eksproprieres, og der
kun kunne udvides mod nord, hvis de frivilligt solgte.
7.
Fra starten viste det sig, at oplysningen om, at
vindmølleindustrien ønskede de 7 pladser, var forkert.
Vindmølleindustrien ønskede ikke at benytte pladserne. De
blev aldrig lejet ud. Der har aldrig været mere end 5 pladser
i gang.
Allerede i 2021, tre år efter udvidelsen til 7 pladser
angiveligt som vindmølleindustrien ønskede det, skriver
Energistyrelsen i sin rapport af oktober 2021:
”De
nuværende rammevilkår for test af forsøgsmøller på
Høvsøre imødekommer ikke industriens behov på
grund af begrænsningen i den maksimale tiphøjde på
200m”
Det angives at det ikke var til at forudse, at der ville blive
brug for tilladelse til højere testpladser.
Det var ellers almindelig kendt af alle i branchen.
I 2021 blev den truede familie og Fjaltring gennem
dagspressen orienteret om, at nu var der en ny national
interesse. I skrivelsen om hovedindholdet i lovforslaget står
der, lige som sidste gang i 2018, at det gennemføres på
grund af ”bydende nødvendige
hensyn til væsentlige
samfundsinteresser”.
Nu er det vigtigt at komme tilbage til 5
testpladser, hvor den tilladte højde skal ændres til 275m.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 108: Henvendelse af 13/8-23 fra Fjaltring-Trans Beboerforening vedr. borgermøde om Testcenter Høvsøre
2738658_0007.png
Dog skal den nordligste denne gang
”kun”
forhøjes
midlertidigt til 250 meter. Så på trods af løfter og politiske
aftaler, skal en familie nu igen eksproprieres fra hus og
hjem, og to ny ejendomme kommet i den absolutte
farezone, og yderligere seks nye ejendomme har fået
samme tilsagn som sidst, om at de kun kan opkøbes ved
frivillig handel.
8.
På side 3 i habitatsrapporten står der:
”Den
maksimale møllehøjde på standpladserne på
testcentret hæves fra 200meter op til 275meter, i det
omfang dette er muligt samtidig med, at støj- og
afstandskrav til eksisterende beboelse overholdes……
For at nedbringe behovet for ekspropriation af boliger i
forbindelse med tilpasningen af testcentret med færre
og større møller har aftalekredsen fastsat den
maksimale møllehøjde på den nordligste af de fem
møller til ca. 250 meter, idet den præcise højde afgøres i
forlængelse af miljø- og habitatsvurderingen.”
Man skal helt hen til side 8 før det fremgår, at den tekst
betyder, at man ikke vil overholde afstandskravene til
eksisterende beboelser, men ønsker at ekspropriere.
Også i bemærkningerne til lovudkastet bruger man
nogenlunde samme formulering, men kort efter står der dog,
at man ikke ønsker at overholde afstandskravene.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 108: Henvendelse af 13/8-23 fra Fjaltring-Trans Beboerforening vedr. borgermøde om Testcenter Høvsøre
I forbindelse med beboernes protester mod eksproprieringer
modtager beboerforeningen et brev fra Indenrigsminister
Kaare Dybvad Bek. Brevet slutter:
”Det ligger mig meget på sinde,
at I som naboer til
testcentret bliver inddraget i processen.”
Det er som nævnt ikke sket. Tværtimod orienteres vi først
gennem pressen. På borgermødet i Bøvling udtalte Peter
Hjuler, at det jo ikke var DTU, der havde afgivet det løfte, så
det havde de ikke rettet sig efter.
9.
I habitatsrapporten og på borgermødet tales om 4 berørte
ejendomme. To ekspropriationer og to købstilbud. I
lovforslaget er der tale om yderligere 6. Lovkravet om
skriftlig orientering inden borgermødet var tilsidesat. Der har
således ikke været fremlagt de rigtige oplysninger på
borgermødet. Det blev forstærket af, at hverken DTU eller
Plan
og Landdistriktsstyrelsen på mødet kunne fortælle
hvilke ejendomme, det drejede sig om.
I habitatsrapporten er der en omfattende analyse af
naturforholdene syd for centret, men da man ved sidste
udvidelse opnåede den ønskede placering af en teststation i
natura2000 området, er det ikke vanskeligt at argumentere
for, at en forøgelse af højden fra 200meter til 275 meter ikke
vil have nogen væsentlig indflydelse.
10.
Derimod er beskrivelsen af naturområdet mod nord meget
mangelfuld. Af dyrelivet nævnes kun odderen, selv om man
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 108: Henvendelse af 13/8-23 fra Fjaltring-Trans Beboerforening vedr. borgermøde om Testcenter Høvsøre
er vidende om, der i området blandet andet er rørdrum,
rørhøg, bæver, padder og den stærkt beskyttede birkemus.
At forfatterne er klar over birkemusens tilstedeværelse ses
på side 53 i habitatsrapporten, hvor både den og afstanden
til boliger nævnes som grunden til at man ikke udvidede den
vej i 2017.
Det er bemærkelsesværdigt at der planlægges omfattende
ødelæggende infrastruktur i dette fredede område, hvor det
samtidig af miljøhensyn er besluttet, at indføringen af strøm
fra det planlagte Vesterhav Thor felt skal gennemføres ved
boring af hensyn til den sårbare natur.
Det er derfor meget betænkeligt, at lovforslaget fritager
Testcenteret for miljøhensyn i anlægsfasen.
11.
Lyssætning.
I over tyve år, har vi levet med en voldsom lyssætning til
markering af testcentret.
To master med hver to højfrekvente blinkende master nat
og dag i et af de få områder, hvor det rigtige nattemørke
hersker.
DTU har flere gange på borgermøder lovet at arbejde for en
markering, der om natten kun tænder, hvis noget flyvende
nærmer sig. Det er gennemført i Østerild, som kun har
været etableret i ca. halvt så lang tid som Høvsøre. I
Habitatsrapporten og i lovforslaget fastholdes den
nuværende lysmarkering. Beboerforeningen protesterer
kraftigt over dette. Det er voldsomt indgreb i vores natur og
vores liv. Især når det åbenbart ikke er nødvendigt.
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 108: Henvendelse af 13/8-23 fra Fjaltring-Trans Beboerforening vedr. borgermøde om Testcenter Høvsøre
12.
Fjaltring- Trans beboerforening er varme tilhængere af
vindmøller og grøn omstilling, men modstandere af
unødvendig ekspropriation. Det må være muligt at fastholde
højden på en af de testpladser, som i 2017 var af vigtig
betydning for nationen og vindmølleindustrien.
Vores konstruktive forslag er en plads (den nordligste) 190
meter de fire øvrige 275meter.
Lige som på Testcenter Østerild har vi krav på at generne
ved lysmarkeringen mindskes så meget som muligt.