Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
ULØ Alm.del Bilag 102
Offentligt
2728436_0001.png
Dato
16.06.23
Sagsnr.
2023 - 3492
Hovedindholdet i forslag til ændring af lov om testcentre for store vind-
møller ved Høvsøre og Østerild
Testcenterets rammer
Med lovforslaget foreslås de planlægningsmæssige rammer for Testcenter Høvsøre ændret, så der på
testcenteret kan opstilles fem vindmøller på op til 275 meters højde. Den maksimale højde på den
nordligste af de fem vindmøller vil på grund af afstandskrav til beboelse i udgangspunktet være be-
grænset til 250 meter. Møllens totalhøjde vil kunne øges til 275 meter, hvis boligerne, der forhindrer
dette som følge af afstandskravet, opkøbes ved frivillig aftale.
De foreslåede ændringer indebærer, at to af i alt syv standpladser nedlægges, hvorved der skabes
større afstand mellem de resterende pladser. Den nordligste og den sydligste standplads foreslås
fastholdt på deres nuværende placeringer.
Der indsættes et nyt kortbilag til loven, der viser testcenterets infrastruktur. Af kortbilaget følger, at
der skal anlægges nye større standpladser, visse adgangsveje skal udvides, og så vil pladser til måle-
master skulle anlægges i en større afstand fra testvindmøllerne.
Som konsekvens af de større vindmøller vil der være behov for at udvide testcenterets test- og mål-
område, vindfelt og beskyttelseszone. Det indebærer, at de begrænsninger, der er knyttet til disse
områder, kommer til at omfatte et større areal. Det drejer sig f.eks. om muligheden for at opstille
produktionsvindmøller og andre høje bygninger.
Den maksimale støj fra Testcenter Høvsøre er med de højere møller beregnet til at være lidt højere
end for det nuværende testcenter. Som følge heraf foreslås støjkonsekvensområdet udvidet. Inden
for støjkonsekvensområdet må ikke opstilles nye produktionsvindmøller, og der kan ikke udlægges
arealer til støjfølsom arealanvendelse.
1
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Lovudkast til lov om ændring af lov om testcentre for store vindmøller ved Høvsøre og Østerild (Mulighed for færre, men højere vindmøller ved Testcenter Høvsøre).
Afværgeforanstaltninger og kompenserende foranstaltninger af hensyn til naturen
Afværgeforanstaltninger er foranstaltninger, som vurderes nødvendige for at undgå, minimere eller
reducere en negativ miljøpåvirkning, som et projekt medfører. En kompenserende foranstaltning er
en foranstaltning, der har til formål at kompensere for en skade, som et projekt måtte medføre.
Tilpasningen af Testcenter Høvsøre vil i udgangspunktet påvirke omkringliggende natur, og der vil
derfor skulle iværksættes en række afværgeforanstaltninger. Lovforslaget indeholder de nødvendige
tilpasninger af bestemmelsen herom, så ministeren for landdistrikter forpligtes til at sikre, at der
udføres de nødvendige afværgeforanstaltninger.
Tilpasning af Testcenter Høvsøre vil
uanset afværgeforanstaltninger
medføre en mulig fortræng-
ning af fugle, der er på udpegningsgrundlaget for Natura 2000-område Nissum Fjord (fuglebeskyt-
telsesområde). Derved vil tilpasningen af testcenteret ikke være i overensstemmelse med målsætnin-
gen om stabile eller stigende arealer med egnede levesteder for udpegningsarterne i Natura 2000-
området.
Efter habitatdirektivets artikel 6, stk. 4, kan et projekt, der vil skade et Natura 2000-områdes inte-
gritet, alligevel gennemføres, hvis der ikke findes nogen alternativ løsning, og hvis det er begrundet
i bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser, herunder af social eller økonomisk
art, forudsat at der samtidig træffes alle nødvendige kompensationsforanstaltninger for at sikre, at
den globale sammenhæng i Natura 2000 netværket beskyttes.
Det vurderes i lovforslaget, at betingelserne for at fravige beskyttelsen i Natura 2000-området er til
stede, og samtidig sikres det, at der skal træffes de nødvendige kompensationsforanstaltninger.
De kompensationsforanstaltninger, der skal udføres, er etablering af et 11,5 ha stort vådområde i det
eksisterende Natura 2000-område samt udvidelse af Natura 2000-området med ca. 35 ha land-
brugsarealer.
Ekspropriation
Tilpasningen af Testcenter Høvsøre vil medføre behov for at opkøbe eller ekspropriere nye arealer og
ejendomme. Da den maksimale højde for møllerne øges, vil der blive behov for at opkøbe eller ek-
spropriere to boliger for at kunne overholde afstandskravet i bekendtgørelse om planlægning for og
tilladelse til opstilling af vindmøller.
Der vil også være behov for at opkøbe eller ekspropriere arealer til anlæg af testcenterets infrastruk-
tur og til anlæg af det vådområde, der skal etableres som kompenserende foranstaltning. Endelig vil
der være behov for at indgå aftale om adgang til nye arealer, eller pålægge arealerne rådighedsind-
skrænkninger, så der kan foretages nødvendige målinger på testcenterets møller.
Lovforslaget indeholder en ændring af de geografiske anvendelsesområder for de eksisterende ek-
spropriationshjemler med henblik på at kunne gennemføre de ovenstående nødvendige ekspropria-
tioner.
DTU har samtidig gjort Plan- og Landdistriktsstyrelsen opmærksom på, at eksisterende produkti-
onsvindmøller uden for støjkonsekvensområdet potentielt kan komme til at begrænse den ellers fast-
satte støjramme for de to vindmølletestcentre, hvis der i umiddelbar nærhed af produktionsvindmøl-
lerne udvikles arealer med støjfølsom arealanvendelse. Som konsekvens heraf foreslås den eksiste-
rende hjemmel til ekspropriation af produktionsvindmøller udvidet.
Nabokompensation
En ændring af vindmøllernes maksimale højde vil få konsekvenser for beboelse i nærheden af test-
centeret. Som følge heraf indeholder lovforslaget en ændring af den eksisterende mulighed for at
anmode om overtagelse af boliger i området, så flere boliger omfattes af denne mulighed. Det vil være
boliger, der er beliggende indenfor 1.250 meter fra testmøllerne, der omfattes af ordningen. Der vil
2
ULØ, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 102: Lovudkast til lov om ændring af lov om testcentre for store vindmøller ved Høvsøre og Østerild (Mulighed for færre, men højere vindmøller ved Testcenter Høvsøre).
også være mulighed for at søge værditabsbetaling for det værditab, der måtte være på beboelsesejen-
domme som følge af den foreslåede tilpasning af testcenteret.
Testcenteret har i dag en lysmarkering placeret i to lysmaster i hhv. den sydlige og nordlige ende af
testcenteret. Muligheden for etablering af radarstyret lysmarkering af Testcenter Høvsøre vil blive
afsøgt i forbindelse med tilpasningen af testcenteret. En sådan radarstyring vil indebære, at det høj-
intensive hindringslys kan slukkes om natten, når systemet bekræfter, at der ikke er luftfartøjer i
nærheden.
Undtagelser fra anden lovgivning
I den eksisterende lov kræver udførelse af arbejder i forbindelse med anlæg af testcentrene ikke til-
ladelser eller dispensationer efter bl.a. naturbeskyttelseslovens § 3 og planlovens regler om landszo-
netilladelse.
De anlægsarbejder, der vil skulle udføres i forbindelse med tilpasning af Testcenter Høvsøre, og det
vådområde, der skal etableres som en kompenserende foranstaltning, vil normalt kræve dispensation
fra bl.a. naturbeskyttelseslovens sø- og åbeskyttelseslinjen og strandbeskyttelseslinjen. Etablering af
vådområdet vil endvidere normalt kræve godkendelse efter okkerloven. Testcentrene er aktuelt ikke
undtaget fra den lovgivning.
Med lovforslaget foreslås den eksisterede bestemmelse om undtagelse fra anden lovgivning derfor
udvidet, så der til de pågældende arbejder ikke skal indhentes disse dispensationer og godkendelser.
3