Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 98
Offentligt
2727098_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af lov om videregående uddannelse (videreuddannel-
sessystemet) for voksne
(Ændring af ordning for certificering af uddannelseselementer som led i en
offentlig lederuddannelse på diplomniveau)
§1
I lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017, som ændret ved
lov nr. 913 af 21. juni 2022, foretages følgende ændring:
1.
§ 20 a
affattes således:
Ȥ
20 a.
Uddannelses- og forskningsministeren træffer på baggrund af en
ekstern kvalitetssikringsvurdering afgørelse om certificering af en offentlig
lederuddannelse på diplomniveau eller af uddannelseselementer, der er gen-
nemført som led i en offentlig lederuddannelse på diplomniveau, med hen-
blik på, at uddannelsen erstatter en diplomuddannelse i ledelse, eller uddan-
nelseselementerne erstatter moduler af en diplomuddannelse i ledelse.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om certifice-
ring, jf. stk. 1, herunder om følgende:
1) Indgivelse af ansøgning om certificering og kravene hertil.
2) Formkrav, herunder om digital kommunikation, anvendelse af et bestemt
ansøgningssystem og tidsfrister, og om afvisning som følge af manglende
overholdelse heraf.
3) Kriterier for certificering.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0002.png
4) Indhentelse af ekstern kvalitetssikringsvurdering til brug for behandling
af ansøgning om certificering.
5) Gebyr for behandling af ansøgning om certificering.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2.
Regler fastsat i medfør af § 20 a, stk. 1 og 3, i lov om videregående
uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1038 af 30. august 2017, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses
af forskrifter fastsat i medfør af § 20 a, stk. 2, i lov om videregående uddan-
nelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, jf. denne lovs § 1, nr. 1.
2
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Der har siden 2009 eksisteret en særlig ordning for certificering af uddan-
nelseselementer som led i en offentlig lederuddannelse på diplomniveau.
Ordningen indebærer, at uddannelseselementer i offentlig lederuddannelse
på diplomniveau, som udbydes af private og offentlige udbydere, er merit-
givende i forhold til diplomuddannelsen i ledelse, der er en offentlig god-
kendt uddannelse i videreuddannelsessystemet for voksne, hvis uddannel-
seselementerne er certificeret i henhold til den særligt fastsatte certifice-
ringsordning.
Med dette lovforslag foreslås det at ændre certificeringsordningen med hen-
blik på at afbureaukratisere ordningen og løfte kvaliteten af certificeringen.
Med forslaget vil den eksisterende adgang til merit mellem den offentlige
lederuddannelse på diplomniveau og diplomuddannelsen i ledelse blive be-
varet, men med styrket kvalitetssikring samt lavere ressourceanvendelse til
administration af certificeringsordningen.
Det foreslås på den baggrund at nedlægge certificeringsrådet, der i dag træf-
fer afgørelse om certificering af udbud af moduler i offentlig ledelse på di-
plomniveau på baggrund af indstilling fra et fagligt ekspertudvalg.
Kompetencen til at træffe afgørelse om certificering foreslås henlagt til ud-
dannelses- og forskningsministeren, der vil skulle træffe afgørelse på grund-
lag af en ekstern kvalitetssikringsvurdering. Det er hensigten, at ministeren
vil delegere kompetencen til at træffe afgørelse om certificering til Uddan-
nelses- og Forskningsstyrelsen, der er en styrelse under Uddannelses- og
Forskningsministeriet. Det er endvidere hensigten, at Danmarks Akkredite-
ringsinstitution – som i forvejen bl.a. er ansvarlig for kvalitets- og niveau-
vurdering af uddannelser – vil skulle udarbejde de kvalitetssikringsvurde-
ringer, der skal danne grundlag for certificering.
3
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0004.png
Med lovforslaget vil det derudover blive muligt for udbyderne at søge om
af få certificeret en hel offentlig lederuddannelse på diplomniveau frem for
i dag, hvor der skal søges om certificering af hvert af de enkelte moduler,
der indgår i uddannelsen.
2. Ændring af ordning for certificering af uddannelseselementer som
led i en offentlig lederuddannelse på diplomniveau
2.1. Gældende ret
2.1.1. Diplomuddannelse
Videreuddannelsessystemet for voksne har til formål at give voksne mulig-
hed for at forbedre såvel erhvervskompetencen som den personlige kompe-
tence ved at gennemføre videregående uddannelse. Der henvises til § 1, stk.
1 og 2, i lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017 (herefter VFV-
loven).
Videreuddannelsessystemet på de videregående niveauer omfatter akademi-
uddannelse, diplomuddannelse og masteruddannelse, jf. VFV-lovens § 10.
Diplomuddannelsen skal gennem udvikling af faglige og personlige kom-
petencer kvalificere voksne til at kunne varetage højt kvalificerede funktio-
ner i virksomheder, institutioner m.v. Diplomuddannelsen har et omfang
svarende til 1 årsværk omregnet til heltidsuddannelse, hvoraf afgangspro-
jektet har et omfang svarende til mindst 1/5 årsværk. Diplomuddannelsen,
herunder afgangsprojektet, gennemføres på et niveau, der svarer til en mel-
lemlang videregående uddannelse eller en bacheloruddannelse. Der henvi-
ses til VFV-lovens § 13, stk. 1-3.
Det følger af VFV-lovens § 15, stk. 1, nr. 2, at adgang til diplomuddannelse
er betinget af, at ansøgeren har gennemført en relevant adgangsgivende ud-
dannelse på mindst følgende niveau: En erhvervsakademiuddannelse, en
akademiuddannelse gennemført som et reguleret forløb eller et særligt ind-
gangsforløb til diplomuddannelsen.
Efter VFV-lovens § 20 kan uddannelsesinstitutionen godkende, at allerede
gennemførte uddannelseselementer eller anerkendte kompetencer i øvrigt
efter en individuel kompetencevurdering kan erstatte dele af et reguleret for-
løb.
4
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0005.png
Der blev indsat en ny § 20 a i VFV-loven ved lov nr. 536 af 12. juni 2009
om ændring af lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående ud-
dannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne (Certificering af uddan-
nelseselementer som led i en offentlig lederuddannelse på diplomniveau og
etablering af et certificeringsråd).
Med ændringsloven blev der indført en særlig certificeringsordning, der in-
debærer, at uddannelsesmoduler, som udbydes af private og offentlige ud-
bydere, er meritgivende i forhold til diplomuddannelsen i ledelse, hvis ud-
dannelseselementerne er certificeret i henhold til den særlige certificerings-
ordning.
Efter VFV-lovens § 20 a, stk. 1, kan uddannelses- og forskningsministeren
for en eller flere diplomuddannelser i ledelse fastsætte regler om, at uddan-
nelseselementer, der er gennemført som led i en offentlig lederuddannelse
på diplomniveau og certificeret erstatter moduler af diplomuddannelsen.
Det fastlægges i lovens § 20 a, stk. 2, at uddannelses- og forskningsministe-
ren nedsætter et uafhængigt råd til at forestå certificering af uddannelsesele-
menter som led i en offentlig lederuddannelse på diplomniveau, og at rådet
træffer afgørelse efter indstilling fra et fagligt ekspertudvalg om certifice-
ring af et uddannelseselement. Afgørelser, som rådet træffer, kan indbringes
for uddannelses- og forskningsministeren, når klagen vedrører retlige
spørgsmål. Rådet fører tilsyn med certificerede uddannelseselementer.
Efter lovens § 20 a, stk. 3, kan uddannelses- og forskningsministeren efter
forhandling med finansministeren fastsætte regler om certificering, rådet og
de faglige ekspertudvalg, herunder om sammensætning af rådet og de fag-
lige ekspertudvalg, sekretariatsbetjening af rådet, rådets behandling af an-
søgninger om certificering, kriterier for certificering og gebyr for behand-
ling af ansøgning om certificering.
Med hjemmel i blandt andet bemyndigelsesbestemmelser i VFV-loven er
der udstedt bekendtgørelse nr. 933 af 13. juni 2022 om diplomuddannelser.
Efter bekendtgørelsens § 11, stk. 2, giver certificerede uddannelsesmoduler
i offentlig ledelse på diplomniveau, der er bestået, ret til merit til de tilsva-
rende moduler i diplomuddannelse i ledelse i forholdet 1:1, jf. bekendtgø-
relse om certificering af uddannelseselementer i offentlig ledelse på diplom-
niveau og etablering af et certificeringsråd (certificeringsbekendtgørelsen).
5
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0006.png
2.1.2. Certificering
Med hjemmel i VFV-lovens § 20 a er der udstedt bekendtgørelse nr. 564 af
23. maj 2023 om certificering af uddannelseselementer i offentlig ledelse på
diplomniveau og etablering af et certificeringsråd (herefter certificeringsbe-
kendtgørelsen).
Certificeringsbekendtgørelsen finder anvendelse for certificering af udbud
af uddannelseselementer (herefter moduler) i offentlig ledelse på diplomni-
veau, jf. § 1, stk. 1.
Certificeringsbekendtgørelsens § 2 fastlægger, at der ved certificering for-
stås certificeringsrådets afgørelse og attestation af, at et udbud af et modul i
offentlig ledelse på diplomniveau opfylder de fastsatte kriterier for certifi-
cering. Der henvises i bestemmelsen til bekendtgørelsens bilag 1, der om-
handler certificeringskriterier, og bilag 2, der omhandler formål for, mål for
læringsudbytte samt indhold i moduler i offentlig ledelse på diplomniveau.
I certificeringsbekendtgørelsens §§ 4-7 fastlægges bestemmelser om indgi-
velse af ansøgning om certificering og gencertificering af et udbud af et mo-
dul i offentlig ledelse på diplomniveau og om ansøgningsbetingelser, her-
under om indbetaling af gebyr på 17.000 kr. i 2022 priser for behandling af
ansøgningen, jf. § 7, stk. 1 og 2.
Certificeringsbekendtgørelsens § 8 fastlægger kriterier for certificering, så-
ledes at udbud af ét modul i offentlig ledelse på diplomniveau, der opfylder
følgende certificeringskriterier, kan opnå certificering: 1) Adgangskrav til
modulet, 2) modulets faglige indhold, 3) modulets tilrettelæggelse, 4) be-
dømmelse af modulet, 5) undervisernes faglige ressourcer og 6) kvalitets-
sikring af modulet. Der henvises i bestemmelsen til bekendtgørelsens bilag
1 og 2.
Efter certificeringsbekendtgørelsens § 9, stk. 1, giver certificerede uddan-
nelsesmoduler i offentlig ledelse på diplomniveau, der er bestået inden for
de seneste 6 år, ret til merit til et tilsvarende modul i diplomuddannelse i
ledelse, jf. bekendtgørelse om diplomuddannelser, i forholdet 1:1. Bekendt-
gørelsens § 9, stk. 2, fastlægger hvilke moduler i offentlig ledelse på diplom-
niveau, der gives merit for.
Certificeringsbekendtgørelsens §§ 10-15 fastlægger bestemmelser om cer-
tificeringsrådet, herunder om sekretariatsbetjening, jf. § 10 stk. 4, certifice-
6
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0007.png
ringsrådets sammensætning m.v., jf. § 11, om beskikkelse af rådets med-
lemmer, jf. § 12, og om, at certificeringsrådets afgørelser kan indbringes for
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, når klagen vedrører retlige spørgs-
mål, jf. § 15.
Certificeringsbekendtgørelsens §§ 16-18 fastlægger bestemmelser om pro-
cedure for certificeringsrådets behandling af ansøgninger, herunder om at
certificeringsrådet træffer afgørelse om certificering af et udbud af et modul
i offentlig ledelse på diplomniveau på baggrund af en indstilling fra et fag-
ligt ekspertudvalg, jf. § 16, stk. 1, om udstedelse af bevis, jf. § 17, og om
tidsmæssig udstrækning af certificeringsrådets afgørelse om certificering, jf.
§ 18, stk. 1.
Der fastlægges bestemmelser om certificeringsrådets tilsyn med certifice-
rede moduler og udbyders indberetningspligt i bekendtgørelsens §§ 19-21.
I certificeringsbekendtgørelsens §§ 22-27 fastlægges bestemmelser om fag-
lige ekspertudvalg og om procedure for de faglige ekspertudvalgs behand-
ling af ansøgninger. Herunder fastlægges det i § 25, at de faglige ekspertud-
valg udformer en indstilling til certificeringsrådet på baggrund af en faglig
vurdering af, om et udbud af et modul i offentlig ledelse på diplomniveau
opfylder kriterierne for certificering.
Der er ikke efter de gældende regler hjemmel til at stille krav om, at ansøg-
ninger om certificering skal indgives ved anvendelse af et bestemt ansøg-
ningssystem.
2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, der er en styrelse under Uddannelses-
og Forskningsministeriet, har foretaget et eftersyn af de offentlige lederud-
dannelser, samt haft en dialog med interessenterne i certificeringsordningen,
der er etableret med hjemmel i VFV-lovens § 20 a.
Eftersynet og dialogen med de relevante parter viser, at der er stor efter-
spørgsel efter – og potentiale for – en justering af ordningen med henblik på
at løfte kvaliteten af certificeringen, forenkle administrationen af ordningen,
mindske ansøgningsudgifterne for udbyderne af lederuddannelse på diplom-
niveau samt fortsat understøtte praksisnærheden i udbuddene.
Med lovforslaget foreslås det på den baggrund at affatte § 20 a i VFV-loven
på ny med henblik på at etablere en ny og mere smidig certificeringsordning.
7
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0008.png
Med den foreslåede nye ordning ændres der ikke ved den eksisterende ad-
gang til merit mellem den offentlige lederuddannelse på diplomniveau og
diplomuddannelsen i ledelse.
Forslaget vil indebære en nedlæggelse af certificeringsrådet, der efter den
gældende ordning træffer afgørelse om certificering af udbud af moduler i
offentlig ledelse på diplomniveau på baggrund af indstilling fra et fagligt
ekspertudvalg. Med henblik på at videreføre den dialog med de relevante
parter, der indtil nu har fundet sted i regi af certificeringsrådet, forventes
det, at der vil blive etableret et mere uformelt dialogforum, hvor parterne
bl.a. vil kunne drøfte den fortsatte udvikling af den offentlige lederuddan-
nelse på diplomniveau.
Med den foreslåede nye bestemmelse i VFV-lovens § 20 a, stk. 1, vil kom-
petencen til at træffe afgørelse om certificering blive henlagt til uddannel-
ses- og forskningsministeren, der vil skulle træffe afgørelse på baggrund af
en ekstern kvalitetssikringsvurdering. Der vil med den foreslåede nye ord-
ning således fortsat være ekstern kvalitetssikring i forhold til certificering af
lederuddannelse på diplomniveau.
Det er hensigten, at ministeren vil delegere sin kompetence til at træffe af-
gørelse om certificering til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Med den foreslåede nye bemyndigelsesbestemmelse i VFV-lovens § 20 a,
stk. 2, vil ministeren skulle fastsætte nærmere regler om certificeringsord-
ningen. Det er hensigten at udmønte den foreslåede bemyndigelse ved ud-
stedelse af en ny bekendtgørelse om certificering af uddannelse i offentlig
ledelse på diplomniveau.
Det er bl.a. hensigten, at det også fremover skal følge af bekendtgørelsens
regler, at deltagere, der inden for en nærmere fastsat årrække har gennemført
et eller flere uddannelseselementer, der er certificeret, har ret til at få merit
for uddannelseselementerne i forhold til moduler af diplomuddannelsen.
Deltagerne vil således som hidtil have krav på at kunne gennemføre deres
uddannelse på diplomuddannelsen i ledelse uden at skulle gennemføre de
pågældende uddannelsesmoduler igen. En deltager, der har opnået merit for
den fulde uddannelse, vil have ret til at få udstedt eksamensbevis for den
fulde diplomuddannelse.
8
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0009.png
Efter det foreslåede § 20 a, stk. 2, nr. 1, vil der skulle fastsættes nærmere
regler om indgivelse af ansøgning om certificering og kravene hertil.
Det forventes herunder fastsat, at det som noget nyt vil være muligt at søge
om at få certificeret en hel lederuddannelse på diplomniveau, således at kva-
liteten af hele uddannelsen vurderes samlet, og således at antallet af ansøg-
ninger dermed også nedbringes for de kursusudbydere, der udbyder uddan-
nelseselementer (moduler) svarende til en hel diplomuddannelse.
Det forventes endvidere fastsat, at der i certificeringen af en hel lederuddan-
nelse på diplomniveau kan indgå allerede certificerede enkeltmoduler. Det
forventes desuden fastsat, at der som hidtil vil kunne søges om certificering
af enkeltmoduler, der indgår i uddannelsen.
Efter det foreslåede § 20 a, stk. 2, nr. 2, vil der skulle fastsættes regler om
formkrav, herunder om digital kommunikation, anvendelse af et bestemt an-
søgningssystem og tidsfrister, og om afvisning som følge af manglende
overholdelse heraf.
Baggrunden for denne del af forslaget er, at det overvejes at udvikle en di-
gital ansøgningsløsning med henblik på at lette ansøgningsprocessen i for-
bindelse med certificeringen.
Der vil efter det foreslåede § 20 a, stk. 2, nr. 3, endvidere skulle fastsættes
regler om kriterier for certificering.
Med henblik på at forenkle ordningen er det hensigten, at der skal fastsættes
færre certificeringskriterier end efter den gældende ordning.
Som led i en styrkelse af kvaliteten i certificeringen er det endvidere hen-
sigten, at der ved fastsættelsen af certificeringskriterier skal være et øget
fokus på et system til kvalitetssikring hos udbyderne af en hel offentlig le-
deruddannelse på diplomniveau.
De nye certificeringskriterier vil fortsat skulle understøtte praksisnærhed i
uddannelsen.
Derudover forventes det bl.a. fastlagt, at afgørelser om certificering som
hidtil vil være tidsbegrænset til en nærmere fastsat årrække, som i dag er 4
år.
9
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0010.png
Efter det foreslåede § 20 a, stk. 2, nr. 4, vil der skulle fastsættes regler om
indhentelse af ekstern kvalitetssikringsvurdering til brug for behandling af
ansøgninger om certificering.
Det er bl.a. hensigten, at der vil blive fastsat regler om, hvilken ekstern kva-
litetssikringsoperatør der skal forestå udarbejdelsen af kvalitetssikringsvur-
deringer til brug for certificering.
Det forventes fastsat, at Danmarks Akkrediteringsinstitution, der i forvejen
har ekspertise i og udfører kvalitets- og niveauvurdering af uddannelser, vil
skulle varetage denne opgave, og at der ved udarbejdelsen af kvalitetssik-
ringsvurderingen skal ske den fornødne inddragelse af faglige eksperter i
ledelse.
Endelig vil der efter det foreslåede § 20 a, stk. 2, nr. 5, skulle fastsættes
regler om gebyr for behandling af ansøgning om certificering.
Der lægges med lovforslaget op til, at certificeringsordningen også fremover
skal være gebyrfinansieret, og der vil derfor fortsat være behov for, at der
fastsættes regler om betaling m.v. af et gebyr for behandlingen af ansøgnin-
ger om certificering.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementerings-
konsekvenser for det offentlige.
I forhold til principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes det, at
lovforslaget efterlever princippet om enkle og klare regler (princip 1), da
lovforslaget vurderes at medføre en administrativ forenkling af certifice-
ringsordningen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at have positive økonomiske og administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet.
For udbydere af moduler i offentlig ledelse på diplomniveau, hvoraf nogle
er erhvervsdrivende, vil forslaget om afbureaukratisering af certificerings-
10
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0011.png
ordningen indebære et lavere gebyr i forbindelse med ansøgninger om cer-
tificering. Derudover vil forslaget indebære administrative lettelser for de
udbydere, der udbyder en hel uddannelse i offentlig ledelse på diplomni-
veau, da det fremover vil blive muligt at søge om af få certificeret hele ud-
dannelsen frem for i dag, hvor der skal søges om certificering af de enkelte
moduler, der indgår i uddannelsen.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for bor-
gerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. juni 2023 til den 17. august
2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne, Akkrediteringsrådet, Ambios, Censorfor-
mandskabet for diplomuddannelsen i ledelse, Copenhagen Business School
– Handelshøjskolen, Copenhagen Coaching Center, Cubion, Danmarks Ak-
krediteringsinstitution, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks
Statistik, Danmarks Tekniske Universitet, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv, Dansk Magisterforening, Danske Erhvervsakademier, Dan-
ske Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Revisorer – FSR, Dan-
ske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, DI, Djøf, Erhvervsaka-
demi Copenhagen Business Academy, Erhvervsakademi Dania, Erhvervs-
akademi Kolding, Erhvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi Syd-
Vest, Erhvervsakademi Zealand, Erhvervsakademi Aarhus, EVA, Fagligt
11
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0012.png
Fælles Forbund – 3F, FH, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstil-
synet, Foreningen Danske Revisorer, formanden for fællesudvalget for di-
plomuddannelser indenfor fagområdet ledelse, HK/Stat, Impaq, Implement
Consulting Group, Ingeniørforeningen, IDA, IT-Universitetet i København,
KL, Komponent, Københavns Erhvervsakademi, Københavns Professions-
højskole, Københavns Universitet, Køge Handelsskole, Lederne, Mannaz,
Point of View, Professionshøjskolen Absalon, Rigsrevisionen, Roskilde
Universitet, Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbache-
loruddannelser, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse, Studievalg Dan-
mark, Syddansk Universitet, Teknisk Landsforbund, Tekniq Arbejdsgi-
verne, University College Lillebælt, University College Nordjylland, Uni-
versity College Syddanmark, VIA University College, Aalborg Universitet
og Aarhus Universitet.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konse-
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør kvenser/merudgif-
»Ingen«)
ter
(hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
Økonomiske kon- Ingen
sekvenser for stat,
kommuner og re-
gioner
Implementerings- Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske kon- Ingen
sekvenser for er-
hvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative
Lovforslaget vurderes at have positive Ingen
konsekvenser for økonomiske og administrative konse-
erhvervslivet
kvenser for erhvervslivet. For udby-
dere af moduler i offentlig ledelse på
diplomniveau, hvoraf nogle er er-
hvervsdrivende, vil forslaget om afbu-
12
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0013.png
reaukratisering af certificeringsord-
ningen indebære et lavere gebyr i for-
bindelse med ansøgninger om certifi-
cering. Derudover vil forslaget inde-
bære administrative lettelser for de ud-
bydere, der udbyder en hel uddannelse
i offentlig ledelse på diplomniveau, da
det fremover vil blive muligt at søge
om af få certificeret hele uddannelsen
frem for i dag, hvor der skal søges om
certificering af de enkelte moduler,
der indgår i uddannelsen.
Administrative
Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
retten
Er i strid med de
principper for im-
plementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end mi-
nimumskrav i EU-
regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
13
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0014.png
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Diplomuddannelser er en del af videreuddannelsessystemet for voksne, jf. §
10, nr. 2, i lov om videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet)
for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017 (herefter VFV-
loven).
Diplomuddannelsen gennemføres på et niveau, der svarer til en mellemlang
videregående uddannelse eller en bacheloruddannelse, jf. VFV-lovens § 13,
stk. 3.
Med § 20 a i VFV-loven blev der i 2009 indført en særlig certificeringsord-
ning. Ordningen indebærer, at uddannelsesmoduler inden for offentlig le-
delse, som udbydes af private og offentlige udbydere, er meritgivende i for-
hold til diplomuddannelsen i ledelse, hvis uddannelsesmodulerne er certifi-
ceret i henhold til den særlige certificeringsordning.
Efter VFV-lovens § 20 a, stk. 1, kan uddannelses- og forskningsministeren
for en eller flere diplomuddannelser i ledelse fastsætte regler om, at uddan-
nelseselementer, der er gennemført som led i en offentlig lederuddannelse
på diplomniveau og certificeret, erstatter moduler af diplomuddannelsen.
Det fastlægges i lovens § 20 a, stk. 2, at uddannelses- og forskningsministe-
ren nedsætter et uafhængigt råd til at forestå certificering af uddannelsesele-
menter som led i en offentlig lederuddannelse på diplomniveau, og at rådet
træffer afgørelse efter indstilling fra et fagligt ekspertudvalg om certifice-
ring af et uddannelseselement. Afgørelser, som rådet træffer, kan indbringes
for uddannelses- og forskningsministeren, når klagen vedrører retlige
spørgsmål. Rådet fører tilsyn med certificerede uddannelseselementer.
Der er fastsat nærmere bestemmelser om certificeringsordningen i bekendt-
gørelse nr. 564 af 23. maj 2023 om certificering af uddannelseselementer i
offentlig ledelse på diplomniveau og etablering af et certificeringsråd (her-
efter certificeringsbekendtgørelsen). Certificeringsbekendtgørelsen finder
anvendelse for certificering af udbud af uddannelseselementer (herefter mo-
duler) i offentlig ledelse på diplomniveau, jf. § 1, stk. 1.
14
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0015.png
Ved certificering forstås certificeringsrådets afgørelse og attestation af, at et
udbud af et modul i offentlig ledelse på diplomniveau opfylder de fastsatte
kriterier for certificering, jf. certificeringsbekendtgørelsens § 2.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at affatte § 20 a på ny.
Efter det foreslåede
§ 20 a, stk. 1,
træffer uddannelses- og forskningsmini-
steren på baggrund af en ekstern kvalitetssikringsvurdering afgørelse om
certificering af en offentlig lederuddannelse på diplomniveau eller af uddan-
nelseselementer, der er gennemført som led i en offentlig lederuddannelse
på diplomniveau, med henblik på, at uddannelsen erstatter en diplomuddan-
nelse i ledelse, eller uddannelseselementerne erstatter moduler af en diplom-
uddannelse i ledelse.
Det er hensigten, at ministeren vil delegere kompetencen til at træffe afgø-
relse om certificering til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, der er en sty-
relse under Uddannelses- og Forskningsministeriet.
I forbindelse med delegationen forventes det med hjemmel i VFV-lovens §
32 a, stk. 2, fastsat, at afgørelser om certificering truffet af styrelsen ikke
skal kunne påklages.
Med den foreslåede nye bemyndigelsesbestemmelse i VFV-lovens
§ 20 a,
stk. 2,
vil ministeren skulle fastsætte nærmere regler om certificeringsord-
ningen. Det er hensigten at udmønte den foreslåede bemyndigelse ved ud-
stedelse af en ny bekendtgørelse om certificering af uddannelseselementer i
offentlig ledelse på diplomniveau.
Det er bl.a. hensigten, at det også fremover skal følge af bekendtgørelsens
regler, at deltagere, der inden for en nærmere fastsat årrække har gennemført
et eller flere uddannelseselementer, der er certificeret, har ret til at få merit
for uddannelseselementerne i forhold til moduler af diplomuddannelsen.
Deltagerne vil således som hidtil have krav på at kunne gennemføre deres
uddannelse på diplomuddannelsen i ledelse uden at skulle gennemføre de
pågældende uddannelsesmoduler igen. En deltager, der har opnået merit for
den fulde uddannelse, vil have ret til at få udstedt eksamensbevis for den
fulde uddannelse.
15
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0016.png
Efter det foreslåede
§ 20 a, stk. 2, nr. 1,
vil der skulle fastsættes nærmere
regler om indgivelse af ansøgning om certificering og kravene hertil.
Det forventes herunder fastsat, at det som noget nyt vil være muligt at søge
om at få certificeret en hel lederuddannelse på diplomniveau, således at kva-
liteten af hele uddannelsen vurderes samlet, og således at antallet af ansøg-
ninger dermed også nedbringes for de kursusudbydere, der udbyder uddan-
nelseselementer (moduler) svarende til en hel diplomuddannelse.
Det forventes endvidere fastsat, at der i certificeringen af en hel lederuddan-
nelse på diplomniveau kan indgå allerede certificerede enkeltmoduler. Det
forventes desuden fastsat, at der som hidtil vil kunne søges om certificering
af enkeltmoduler, der indgår i uddannelsen.
Efter det foreslåede
§ 20 a, stk. 2, nr. 2,
vil der kunne fastsættes regler om
formkrav, herunder om digital kommunikation, anvendelse af et bestemt an-
søgningssystem og tidsfrister, og om afvisning som følge af manglende
overholdelse heraf.
Der vil efter det foreslåede
§ 20 a, stk. 2, nr. 3,
endvidere skulle fastsættes
regler om kriterier for certificering.
Dette kan f.eks. være kriterier om mål for læringsudbytte og fagligt indhold,
tilrettelæggelse, undervisernes faglige kvalifikationer og kvalitetssikring
m.v. Der kan endvidere være tale om regler om læringsudbytte m.v. og om
indhold i moduler i offentlig ledelse på diplomniveau m.v.
Med henblik på at forenkle ordningen er det hensigten, at der skal fastsættes
færre certificeringskriterier end efter den gældende ordning, og at certifice-
ringskriterier, hvor dette er muligt, erstattes af objektivt konstatérbare krav.
Det er endvidere hensigten, at der ved fastsættelsen af certificeringskriterier
skal være et øget fokus på et system til kvalitetssikring hos udbyderne af en
hel offentlig lederuddannelse på diplomniveau.
Derudover forventes det bl.a. fastlagt, at afgørelser om certificering som
hidtil vil være tidsbegrænset til en nærmere fastsat årrække, som i dag er 4
år.
Efter det foreslåede
§ 20 a, stk. 2, nr. 4,
vil der skulle fastsættes regler om
indhentelse af ekstern kvalitetssikringsvurdering til brug for behandling af
ansøgninger om certificering.
16
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0017.png
Det er bl.a. hensigten, at der vil blive fastsat regler om, hvilken ekstern kva-
litetssikringsoperatør der skal forestå udarbejdelsen af kvalitetssikringsvur-
deringer til brug for certificering.
Det forventes fastsat, at Danmarks Akkrediteringsinstitution, der i forvejen
har ekspertise i og udfører kvalitets- og niveauvurdering af uddannelser, vil
skulle varetage denne opgave, og at der ved udarbejdelsen af kvalitetssik-
ringsvurderingen skal ske den fornødne inddragelse af faglige eksperter i
ledelse.
Opgaven med at udarbejde kvalitetssikringsvurderinger vil efter den fore-
slåede bestemmelse kunne placeres hos en anden kvalitetssikringsoperatør
med tilsvarende ekspertise i kvalitets- og niveauvurdering af uddannelser.
Endelig vil der efter det foreslåede
§ 20, stk. 2, nr. 5,
skulle fastsættes regler
om gebyr for behandling af ansøgning om certificering.
Der lægges med forslaget op til, at certificeringsordningen også fremover
skal være gebyrfinansieret, og der vil derfor fortsat være behov for, at der
fastsættes regler om betaling m.v. af et gebyr for behandlingen af ansøgnin-
ger om certificering.
Da størstedelen af ressourceforbruget i forbindelse med den foreslåede cer-
tificeringsproces forventes at ligge hos kvalitetssikringsoperatøren, vil det
kunne fastsættes, at det er kvalitetssikringsoperatøren, der fastsætter geby-
rets størrelse og opkræver gebyret i forbindelse med udarbejdelsen af den
kvalitetssikringsvurdering, der skal lægges til grund for afgørelsen om cer-
tificering.
Gebyrets størrelse vil skulle modsvare udgifterne til udarbejdelsen af kvali-
tetssikringsvurderingen og eventuelle udgifter i forbindelse med inddragelse
af faglige eksperter i ledelse.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2024. Det forud-
sættes herved, at certificeringsrådet, der er etableret med hjemmel i VFV-
lovens § 20 a, stk. 2, vil blive nedlagt pr. denne dato.
17
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0018.png
Det foreslås i
stk. 2,
at regler fastsat i medfør af § 20 a, stk. 1 og 3, i lov om
videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1038 af 30. august 2017, forbliver i kraft, indtil de ophæ-
ves eller afløses af forskrifter fastsat i medfør af § 20 a, stk. 2, i lov om
videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, jf. dette
lovforslags § 1, nr. 1.
Lovforslaget gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi den lov,
som foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og ikke inde-
holder en hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne eller Grønland.
18
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0019.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for
voksne, jf. lovbekendtgørelse nr.
1038 af 30. august 2017, som æn-
dret ved lov nr. 913 af 21. juni
2022, foretages følgende ændring:
1.
§ 20 a
affattes således:
§ 20 a.
Uddannelses- og forsk-
ningsministeren kan for en eller
flere diplomuddannelser i ledelse
fastsætte regler om, at uddannelses-
elementer, der er gennemført som
led i en offentlig lederuddannelse
på diplomniveau og certificeret, jf.
stk. 2 og 3, erstatter moduler af di-
plomuddannelsen.
Stk. 2.
Uddannelses- og forsknings-
ministeren nedsætter et uafhængigt
råd til at forestå certificering af ud-
dannelseselementer som led i en of-
fentlig lederuddannelse på diplom-
niveau. Rådet træffer efter indstil-
ling fra et fagligt ekspertudvalg af-
gørelse om certificering af et ud-
dannelseselement. Afgørelser, som
rådet træffer, kan indbringes for ud-
dannelses- og forskningsministe-
ren, når klagen vedrører retlige
spørgsmål. Rådet fører tilsyn med
Ȥ
20 a.
Uddannelses- og forsk-
ningsministeren træffer på bag-
grund af en ekstern kvalitetssik-
ringsvurdering afgørelse om certifi-
cering af en offentlig lederuddan-
nelse på diplomniveau eller af ud-
dannelseselementer, der er gen-
nemført som led i en offentlig le-
deruddannelse på diplomniveau,
med henblik på, at uddannelsen er-
statter en diplomuddannelse i le-
delse, eller uddannelseselemen-
terne erstatter moduler af en di-
plomuddannelse i ledelse.
Stk. 2.
Uddannelses- og forsknings-
ministeren fastsætter regler om cer-
tificering, jf. stk. 1, herunder om
følgende:
1) Indgivelse af ansøgning om cer-
tificering og kravene hertil.
2) Formkrav, herunder om digital
kommunikation, anvendelse af et
19
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 98: Lovudkast: Høring over udkast til ændring af lov om videregående uddannelse (ændring af ordning for certificering)
2727098_0020.png
certificerede uddannelseselemen-
ter.
Stk. 3.
Uddannelses- og forsknings-
ministeren kan efter forhandling
med finansministeren fastsætte reg-
ler om certificering, rådet og de
faglige ekspertudvalg, herunder om
sammensætning af rådet og de fag-
lige ekspertudvalg, sekretariatsbe-
tjening af rådet, rådets behandling
af ansøgninger om certificering,
kriterier for certificering og gebyr
for behandling af ansøgning om
certificering.
bestemt ansøgningssystem og tids-
frister, og om afvisning som følge
af manglende overholdelse heraf.
3) Kriterier for certificering.
4) Indhentelse af ekstern kvalitets-
sikringsvurdering til brug for be-
handling af ansøgning om certifice-
ring.
5) Gebyr for behandling af ansøg-
ning om certificering.«
20