Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 96
Offentligt
UDKAST
Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del - Bilag 96
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af SU-loven
(Forlængelse af midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele uddan-
nelser i visse lande)
§1
I lov nr. 481 af 26. april 2022 om ændring af SU-loven (Midlertidig su-
spension af SU-godkendelse af hele uddannelser i visse lande) foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 2, stk. 2,
ændres »2024« til: »2027«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Høring over udkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Forlængelse af midlertidig suspension af SU-godk. af hele udd. i visse lande)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til hensigt at forlænge uddannelses- og forskningsministe-
rens midlertidige bemyndigelse til at fastsætte regler om, at hele uddannel-
ser i visse lande ikke kan godkendes til Statens Uddannelsesstøtte (SU).
Som følge af de russiske væbnede styrkers militære invasion af Ukraine den
24. februar 2022, og den deraf helt ekstraordinære situation i Danmark og i
resten af Europa, vedtog et bredt flertal i Folketinget i april 2022 et forslag
til ændring af SU-loven, jf. lov nr. 481 af 26. april 2022, hvorefter uddan-
nelses- og forskningsministeren midlertidigt blev bemyndiget til at fastsætte
regler om, at hele uddannelser i visse lande ikke kan godkendes til SU.
Bemyndigelsen omfatter både allerede godkendte uddannelser, hvor en god-
kendelse kan suspenderes efter ministerens bestemmelse, og i forhold til po-
tentielt nye ansøgninger om godkendelse af nye uddannelser.
Bemyndigelsen anvendes til at fastsætte regler om, at hele uddannelser i
Rusland og Belarus ikke kan godkendes til SU, samt at tidligere SU-god-
kendelser af hele uddannelser i Rusland og Belarus suspenderes. Den mid-
lertidige bemyndigelse ophæves automatisk den 1. januar 2024.
I lyset af Ruslands fortsatte invasion af Ukraine foreslås det med dette lov-
forslag, at den midlertidige bemyndigelse forlænges med 3 år og ophæves
automatisk den 1. januar 2027.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Forlængelse af midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele ud-
dannelser i visse lande
2.1.1. Gældende ret
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om, at hele ud-
dannelser i udlandet kan give ret til SU. Dette følger af SU-lovens § 4, stk.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Høring over udkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Forlængelse af midlertidig suspension af SU-godk. af hele udd. i visse lande)
UDKAST
1, jf. lovbekendtgørelse nr. 395 af 13. april 2023 om statens uddannelses-
støtte. Uddannelses- og Forskningsstyrelsen godkender efter disse regler, at
en hel uddannelse giver en uddannelsessøgende ret til SU. Uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte regler om styrelsens godkendelse og
særlige regler om SU, herunder om i hvilke perioder der kan gives SU. Dette
følger af SU-lovens § 4, stk. 2.
Uddannelsessøgende kan få SU til hele uddannelser i udlandet, når den ud-
dannelsessøgende opfylder en række betingelser. Der er ligeledes en række
betingelser, som uddannelsen og uddannelsesstedet skal opfylde, for at ud-
dannelsen kan godkendes som SU-berettigende. Disse betingelser følger af
kapitel 22 i SU-bekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 2433 af 14. decem-
ber 2021 om statens uddannelsesstøtte. Det følger herunder at:
Uddannelsesstedet skal være offentligt anerkendt i studielandet, og tilsva-
rende gælder for uddannelsen, med mindre denne er kvalitetssikret af en
international anerkendt kvalitetssikringsinstitution.
Uddannelsen skal være af en art, som ville være SU-berettigende i Dan-
mark.
Uddannelsen skal være et selvstændigt afrundet uddannelsesforløb, der
afsluttes med en akademisk grad og fører til en akademisk titel.
Uddannelsen skal være tilrettelagt som fuldtidsstudium.
Uddannelsen må ikke være tilrettelagt som fjernundervisning.
Uddannelsen skal være af en sådan art, at den ville kunne offentligt aner-
kendes i Danmark.
Uddannelsen skal give en erhvervskompetence, som er umiddelbart an-
vendelig i Danmark.
Uddannelser i udlandet, der efter ansøgning tidligere har været godkendt til
SU, fremgår af Uddannelses- og Forskningsstyrelsens såkaldte Fast Track-
liste. Listen revideres løbende og udbygges med nye uddannelser. Hvis en
uddannelse i udlandet ikke fremgår af Fast Track-listen, skal den uddannel-
sessøgende søge om at få uddannelsen optaget på listen.
Uddannelses- og forskningsministeren fik ved lov nr. 481 af 26. april 2022
om ændring af SU-loven midlertidig bemyndigelse til at kunne fastsætte
regler om, at hele uddannelser i visse lande ikke kan godkendes til SU, samt
3
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Høring over udkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Forlængelse af midlertidig suspension af SU-godk. af hele udd. i visse lande)
UDKAST
at nuværende godkendelser af hele uddannelser i visse lande kan suspende-
res. Dette følger af SU-lovens § 4, stk. 3. Bemyndigelsen ophæves automa-
tisk den 1. januar 2024.
På baggrund af bemyndigelsen har uddannelses- og forskningsministeren
fastsat, at hele uddannelser i Rusland og Belarus ikke kan godkendes som
SU-berettigende, og at tidligere SU-godkendelser af hele uddannelser i Rus-
land og Belarus suspenderes. Dette følger af § 1 i bekendtgørelse nr. 508 af
26. april 2022 om suspension af godkendelse af hele uddannelser i Rusland
og Belarus som berettigende til statens uddannelsesstøtte.
Der er således ikke nogen hele uddannelser i Rusland og Belarus på Uddan-
nelses- og Forskningsstyrelsens Fast Track-liste.
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser og den foreslå-
ede ordning
I lyset af Ruslands fortsatte invasion af Ukraine foreslås det, at uddannelses-
og forskningsministerens midlertidige bemyndigelse til at fastsætte regler
om, at uddannelser i visse lande ikke kan godkendes til SU, forlænges med
3 år fra den 1. januar 2024 og indtil den 1. januar 2027.
Det foreslås endvidere, at uddannelses- og forskningsministeren fortsat be-
myndiges til midlertidigt at kunne fastsætte regler om, at tidligere godken-
delser af hele uddannelser i visse lande suspenderes.
Bemyndigelsen forventes fortsat anvendt til at fastsætte regler om, at hele
uddannelser i Rusland og Belarus ikke kan godkendes til SU. Heller ikke
selvom uddannelserne og uddannelsesinstitutionerne i øvrigt måtte opfylde
de gældende betingelser for SU-godkendelse efter regler fastsat i medfør af
SU-lovens § 4, stk. 1.
Bemyndigelsen forventes endvidere anvendt til at fastsætte regler om, at tid-
ligere godkendelser af hele uddannelser i Rusland og Belarus, fortsat su-
spenderes. Suspensionen af tidligere godkendelser vil medføre, at uddannel-
serne fortsat ikke fremgår af Uddannelses- og Forskningsstyrelsens Fast
Track-liste.
Som det gælder for den eksisterende bemyndigelse, vil uddannelses- og
forskningsministeren med den forlængede midlertidige bemyndigelse også
kunne fastsætte regler om, at hele uddannelser i andre lande end Rusland og
Belarus ikke kan godkendes til SU, ligesom ministeren med bemyndigelsen
vil kunne fastsætte regler om, at nuværende godkendelser af uddannelser i
andre lande end Rusland og Belarus, suspenderes.
4
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Høring over udkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Forlængelse af midlertidig suspension af SU-godk. af hele udd. i visse lande)
UDKAST
Bemyndigelsen forventes dog fortsat alene anvendt i relation til den aktuelle
situation vedrørende Ruslands invasion af Ukraine, og hvor situationen til-
siger det.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementerings-
konsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante for dette
lovforslag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indebærer, at uddannelsessøgende, der ansøger om at få SU-
godkendt en hel uddannelse i Rusland eller Belarus, fortsat vil få afslag
herpå grundet forhold, der knytter sig til den aktuelle situation vedrørende
Ruslands invasion af Ukraine, selvom uddannelserne og uddannelsesinsti-
tutionerne i øvrigt opfylder de generelle betingelser for SU-godkendelse.
Lovforslaget indebærer endvidere, at hele uddannelser i Rusland og Belarus,
som efter de hidtidige regler herom er godkendt til SU, fortsat ikke fremgår
af Uddannelses- og Forskningsstyrelsens Fast Track-liste, da godkendel-
serne er suspenderet. Uddannelsessøgende kan derfor ikke længere få SU til
disse uddannelser på baggrund af uddannelsernes hidtidige godkendelse.
Den foreslåede lovændring, som forlænger uddannelses- og forskningsmi-
nisterens nuværende midlertidige bemyndigelse, vil ikke få konsekvenser
for de uddannelsessøgende, som tidligere har fået godkendt en ansøgning
om SU til en hel uddannelse i Rusland eller Belarus.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
5
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Høring over udkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Forlængelse af midlertidig suspension af SU-godk. af hele udd. i visse lande)
2720549_0006.png
UDKAST
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. juni 2023 til den 30. juni
2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger, Akademikerne, Aka-
demisk Arkitektforening, Dansk Magisterforening, Danske Erhvervsakade-
mier, Danske Erhvervsskoler og
–Gymnasier,
Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer, Danske Landbrugssko-
ler, Danske Professionshøjskoler, Danske SOSU-skoler, Danske Studeren-
des Fællesråd, Danske Universiteter, Det Centrale Handicapråd, Digitalise-
ringsstyrelsen, Djøf, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningen af
Danske Lægestuderende, Frit Forum
Socialdemokratiske Studerende, In-
geniørforeningen IDA, Institut for Menneskerettigheder, Landssammenslut-
ningen af Handelsskoleelever, Lærerstuderendes Landskreds, Pædagogstu-
derendes Landssammenslutning, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kul-
turelle uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Rigsrevi-
sionen, Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende, Studenter-
rådgivningen, Studievalg Danmark, Sygeplejestuderendes Landssammen-
slutning, Udbetaling Danmark og Ungdommens Uddannelsesvejledning.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/min-
dreudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konse-
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Implementeringskon-
sekvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Ingen
Negative
konsekvenser/merud-
gifter (hvis ja, angiv
omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
6
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Høring over udkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Forlængelse af midlertidig suspension af SU-godk. af hele udd. i visse lande)
2720549_0007.png
UDKAST
Økonomiske konse-
Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
kvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indebæ-
rer, at uddannelsessø-
gende, der ansøger om
at få SU-godkendt en
hel uddannelse i Rus-
land eller Belarus fort-
sat vil få afslag herpå.
Lovforslaget indebæ-
rer endvidere, at hele
uddannelser i Rusland
og Belarus, som tidli-
gere har været god-
kendt til SU, fortsat
ikke fremgår af Fast
Track-listen.
Klimamæssige konse-
kvenser
Miljø- og naturmæs-
sige konsekvenser
Forholdet til EU-ret-
ten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspek-
ter.
Nej
x
Er i strid med de prin- Ja
cipper for implemen-
tering af erhvervsrettet
EU-regulering/ Går
7
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Høring over udkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Forlængelse af midlertidig suspension af SU-godk. af hele udd. i visse lande)
2720549_0008.png
UDKAST
videre end minimums-
krav i EU-regulering
(sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 4, stk. 1, i SU-loven, at uddannelses- og forskningsministe-
ren kan fastsætte regler om, at uddannelser i udlandet kan give ret til SU.
Det følger af § 4, stk. 2, i SU-loven, at Uddannelses- og Forskningsstyrel-
sen efter disse regler godkender, at en uddannelse giver en uddannelsessø-
gende ret til SU. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte reg-
ler om styrelsens godkendelse og særlige regler om SU, herunder om i
hvilke perioder der kan gives SU.
Det følger af § 4, stk. 3, i SU-loven, at uddannelses- og forskningsministe-
ren kan fastsætte regler om, at uddannelser i visse lande ikke kan godken-
des til SU. Uddannelses- og forskningsministeren kan endvidere fastsætte
regler om, at godkendelser efter regler fastsat i medfør af § 4, stk. 1, i SU-
loven, suspenderes.
Bemyndigelsen i § 4, stk. 3, er midlertidig og udløber automatisk den 1. ja-
nuar 2024, jf. § 2, stk. 2, i lov nr. 481 af 26. april 2022 om ændring af SU-
loven.
Det foreslås at ændre ophævelsestidspunktet den 1. januar 2024 til den 1.
januar 2027 i
§ 2, stk. 2,
i lov nr. 481 af 26. april 2022 om ændring af SU-
loven.
Den foreslåede ændring vil medføre, at uddannelses- og forskningsmini-
sterens bemyndigelse til at fastsætte regler om, at uddannelser i visse lande
ikke kan godkendes til SU, forlænges fra den 1. januar 2024 til den 1. ja-
nuar 2027.
8
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Høring over udkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Forlængelse af midlertidig suspension af SU-godk. af hele udd. i visse lande)
2720549_0009.png
UDKAST
Den foreslåede ændring vil endvidere medføre, at uddannelses- og forsk-
ningsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om, at hidtidige god-
kendelser efter regler fastsat i medfør af SU-lovens § 4, stk. 1, suspende-
res, forlænges fra den 1. januar 2024 til den 1. januar 2027.
Bemyndigelserne forventes fortsat alene anvendt for hele uddannelser i
Rusland og Belarus i relation til den aktuelle situation vedrørende Rus-
lands invasion af Ukraine, og hvor situationen tilsiger det.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2024.
SU-loven gælder ikke for Færøerne eller Grønland, jf. SU-lovens § 63, og
loven indeholder ikke hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne og
Grønland.
Loven vil derfor heller ikke gælde for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 481 af 26. april 2022 om
ændring af SU-loven (Midlertidig
suspension af SU-godkendelse af
hele uddannelser i visse lande) fo-
retages følgende ændring:
§ 2. ---
1.
I § 2, stk. 2, ændres »2024« til:
Stk. 2.
§ 4, stk. 3, i SU-loven, som »2027«.
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
ophæves den 1. januar 2024.
9
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 96: Høring over udkast til lovforslag om ændring af SU-loven (Forlængelse af midlertidig suspension af SU-godk. af hele udd. i visse lande)
UDKAST
10