Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 81
Offentligt
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg
https://www.ft.dk/da/udvalg/udvalgene/ufu/kontakt
24. april 2023
Vedr.: Uddannelsesreform 2023 og Livslang Læring.
De foreslåede nye fleksible universitetsveje med fokus på videreuddannelse
med varierende længder, forskellige grader af specialisering og nye videre-
uddannelsesmuligheder: ”Nye muligheder for at dygtiggøre sig senere i livet,
når det passer ind i arbejds- og privatliv” – adresserer begrebet ”Livslang
Læring / Lifelong Learning” der sædvanligvis indeholder et sortiment af
separate muligheder.
Umiddelbart før fusionen med DJØF pr. 2010-01-01 blev der på initiativ fra
Civiløkonomerne (Danish Business Economists), med input fra bl.a. Handels-
højskolen i Aarhus og i regi af EQUAL som har leveret baggrundsdokumen-
terne ”Position Papers” i forbindelse med udviklingen af EQUIS-systemet*,
udarbejdet guidelines for Lifelong Learning hvori indgår tilknytning til ECTS
pointsystemet:
https://www.equal.network/wp-content/uploads/2019/10/4.-
equal_guidelines_lifelong_learning_guidelines_2010.pdf
https://www.equal.network/guidelines-position-papers/
Som et naturligt supplement til bl.a. den påtænkte korte kandidatmodel – og
til anvendelse i øvrigt – vil det være relevant at der bliver agiteret for en
intensiveret opmærksomhed på supplering / opfølgning af de grundlæggende
uddannelsesforløb med mulighed for optjening af ECTS-point i tillæg til allerede
oparbejdede ECTS-forløb.
Vel vidende at der allerede består muligheder herfor i form af deltagelse på
diverse enkeltfag, sommeruniversiteter, etc., vil det med udgangspunkt i
uddannelsesreformen være relevant at benytte lejligheden til at intensivere
indsatsen på kompetencevedligehold i retning af et løbende, vedvarende og
mere målrettet udbud, bl.a. i det foreslåede partnerskab mellem universiteter
og erhvervsliv.
Der er således tale om at rette fokus bort fra konventionelle enkeltstående
efter- og videreuddannelsesforløb og i stedet fokusere på livslang
sammenhængende kompetenceudvikling og -vedligehold.