Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 77
Offentligt
2691774_0001.png
Prækvalifikation
Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del - Bilag 77
Offentligt
Resultater og erfaringer
med RUVU’s arbejde 2022
April 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
Udgivet af
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tel.: 7231 7800
[email protected]
www.ufm.dk
Publikationen kan hentes på ufm.dk/publikationer
ISBN: 978-87-94128-69-8
ISSN: 2445-7329
2
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
Resultater og erfaringer med RUVU’s
arbejde 2022
Prækvalifikation
April 2023
3
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
Indhold
1. Indledning
2. Baggrund for RUVU
3. Medlemmer af RUVU
4. Beretning fra RUVU’s arbejde 2022
4.1 Generelle betragtninger om årets arbejde
5
6
7
8
8
5. Årets ansøgninger og afgørelser i tal
5.1 Antal ansøgninger
5.2 Geografisk fordeling af godkendte ansøgninger
5.3 Uddannelsestyper
5.4 Institutioner
5.5 Hovedområder/fagområder
5.6 Indsigelser imod afslag om prækvalifikation 2022
12
13
14
15
17
18
20
6. Appendix: Oversigt over ansøgninger 2022
21
4
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0005.png
Prækvalifikation
1. Indledning
Resultater og erfaringer med prækvalifikation 2022
Prækvalifikation er en vurdering af, om den nye uddannelse eller det nye uddannelses-
udbud er samfundsøkonomisk og uddannelsespolitisk hensigtsmæssigt og i øvrigt op-
fylder de lovgivningsmæssige krav.
Siden 2013 har der været nedsat et Rådgivende udvalg for vurdering af udbud af vide-
regående uddannelser (RUVU), som vurderer ansøgninger om prækvalifikation og rådgi-
ver ministeren om principielle spørgsmål knyttet hertil.
På baggrund af prækvalifikation træffer uddannelses- og forskningsministeren afgø-
relse om godkendelse af en ny uddannelse eller et nyt uddannelsesudbud.
Uddannelses- og forskningsministeren offentliggør årligt en samlet rapport om resulta-
ter og erfaringer med prækvalifikation, herunder om arbejdet i RUVU. Rapporten sendes
til Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg.
Denne rapport dækker to ansøgningsrunder (forår og efterår 2022) og vil ud over fakta
om ansøgningsrunderne også adressere de væsentligste temaer, der kendetegner årets
prækvalifikationsproces.
Alle indsendte ansøgninger, RUVU's vurderinger, ministerens afgørelser og eventuelle
indsigelser mod ansøgninger og afslag er offentligt tilgængelige og kan ses på hjemme-
siden:
http://pkf.ufm.dk/
5
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
2. Baggrund for RUVU
RUVU (Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af
videregående uddannelser) skal i forbindelse med
prækvalifikation vurdere, om den ansøgte nye uddannelse
eller det nye uddannelsesudbud er samfundsøkonomisk og
uddannelsespolitisk hensigtsmæssigt.
Uddannelses- og forskningsministeren træffer på baggrund af prækvalifikation afgø-
relse om godkendelse af en ny uddannelse eller et nyt uddannelsesudbud.
RUVU’s medlemmer er udpeget af uddannelses-
og forskningsministeren på baggrund
af deres personlige kompetencer. Udvalget skal tilsammen have en bred indsigt i hele
det videregående uddannelsesområde og de samfundsøkonomiske overvejelser og prio-
riteringer i forbindelse hermed.
Udvalget skal have indgående kendskab til udviklingen i kompetencebehovene på det
danske arbejdsmarked. Endvidere skal mindst ét medlem have international erfaring
med vurdering af uddannelsesbehov.
Udvalget vurderer institutionernes ansøgninger om prækvalifikation af nye uddannelser
og udbud i forhold til kriterierne for prækvalifikation, som er fastsat i akkrediteringsbe-
kendtgørelsen. Konkret skal udvalget forholde sig til, om der er behov for den søgte ud-
dannelse eller det søgte uddannelsesudbud, og om uddannelsen eller udbuddet bidrager
til øget sammenhæng i det danske videregående uddannelsessystem.
RUVU har endvidere til opgave at rådgive ministeren om principielle spørgsmål i tilknyt-
ning til prækvalifikation. RUVU afholder som udgangspunkt fire møder årligt fordelt på
to ansøgningsrunder.
6
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
3. Medlemmer af RUVU
Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af
videregående uddannelser (RUVU) har i 2022 haft følgende
medlemmer:
Stina Vrang Elias, formand (medlem siden 1. oktober 2019)
Adm. direktør, Tænketanken DEA
Henrik Jørgen Andersen, næstformand (medlem siden 1. april 2016, udtrådt 31. marts
2022).
Senior Executive R&D Adviser, Arla Foods
Annemarie Zacho-Broe (medlem siden 1. oktober 2019, udtrådt 30. september 2022)
Fhv. Kommunaldirektør, Fredericia Kommune
Cecilia Christersson (medlem siden 1. april 2016, udtrådt 31. marts 2022)
Vicerektor, Malmö Universitet, Sverige
Christian Boel (medlem siden 1. oktober 2019)
Regionsdirektør, Region Nordjylland
Per Christensen (medlem siden 1. januar 2022)
Administrerende direktør, WSP
Angélique Espensen (medlem siden 1. januar 2022)
Education Lead, Denmark & Iceland, Microsoft
Jan Beyer Schmidt-Sørensen (medlem siden 1. september 2022)
Fhv. Erhvervschef, Aarhus Kommune
Marita Hilliges (medlem siden 1. oktober 2022)
Generalsekretær, Sveriges universitets- och högskoleförbund
Jakob Bigum Lundberg (medlem siden 1. september 2022)
Direktør, Arbejdsmarked, Sundhed og Ældre, Næstved Kommune
7
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
4.
Beretning fra RUVU’s
arbejde 2022
I det følgende fremhæves en række temaer, der har
betydning for RUVU’s arbejde,
og som har været drøftet på
møder i årets løb.
4.1 Generelle betragtninger om årets arbejde
I 2022 har RUVU fået en ny sammensætning. Dels har vi sagt farvel til tre medlemmer,
hvis udpegningsperiode udløb, og budt velkommen til tre nye medlemmer. Yderligere er
udvalget blevet udvidet fra fem til syv medlemmer. Denne udvidelse skal understøtte en
yderligere bredde og dybde i udvalgets samlede indsigt i det videregående uddannel-
sesområde og samfundets og erhvervslivets behov.
I udvalget har vi haft mange gode og fornyede drøftelser om behov og relevans i forhold
til de ansøgte udbud. Drøftelserne har også affødt overvejelser om vores rolle i forhold
til de politiske ønsker om konkrete nye udbud på bestemte geografiske placeringer, her-
under om hvordan vi både tager hensyn til behovet for at udvikle uddannelsesudbuddet
i hele landet og samtidig tager hensyn til rekrutteringsgrundlaget og levedygtigheden
for eksisterende såvel som nye uddannelsesudbud. Drøftelserne afspejler sig også del-
vist i temaerne for denne årsrapport.
Udvidelsen af RUVU falder sammen med, at der i 2022 har været ekstraordinært mange
ansøgninger om prækvalifikation at behandle i RUVU. Hele 73 ansøgninger om nye ud-
dannelser, udbud af eksisterende uddannelser, dubleringer, flytninger mv. Ansøgningerne
er fordelt på 31 ansøgninger i foråret og 42 ansøgninger i efteråret, hvilket er det største
antal ansøgninger siden indførelsen af prækvalifikation i 2013.
Den primære årsag til de mange ansøgninger har formodentlig været institutionernes
implementering af den politiske aftale om
Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele
Danmark
og ikke mindst etablering af nye uddannelser og udbud uden for de store ud-
dannelsesbyer.
Samlet set fordeler ansøgningerne sig på 30 ansøgninger om nye uddannelser, 19 an-
søgninger om nye udbud af eksisterende uddannelser, 14 ansøgninger om dubleringer, 3
ansøgninger om flytning og 7 ansøgninger om uddannelsesfilialer.
Mange ansøgninger om helt nye uddannelser
RUVU har over de seneste 5 år behandlet mere end 80 ansøgninger om nye uddannel-
ser, og med 25 ansøgninger alene i 2022 om nye uddannelser på ordinært niveau har
8
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0009.png
Prækvalifikation
dette givet anledning til en række drøftelser i RUVU om udviklingen i de videregående
uddannelsesinstitutioners uddannelsesportefølje.
Figur 1
Antal ansøgninger om nye uddannelser aggregeret i alt fra 2013-2022 (20 ansøgningsrunder)
180
160
140
127
111
92
72
52
29
6
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
39
139
164
120
100
80
60
40
20
0
Antal ansøgninger om nye uddannelser
Det er naturligvis vigtigt, at vi har en dynamisk uddannelsessektor, hvor institutionerne
løbende udvikler og tilpasser deres uddannelsesportefølje, så den modsvarer samfun-
dets og erhvervslivets behov. I denne proces vil det kun være naturligt, at der også kan
være behov for at udvikle helt nye uddannelser. Vi er dog bekymrede for mængden af
nye uddannelser, der samlet set etableres - særligt hvis institutionerne ikke på samme
tid sørger for at sanere og lukke eksisterende uddannelser. I RUVU er vi opmærksomme
på, at en del af det seneste års prækvalifikationsansøgninger om nye uddannelser ud-
springer af den politiske aftale om
Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Dan-
mark,
men vi oplever, at disse ansøgninger blot bidrager yderligere til en tendens til at
udvikle mange nye uddannelser i stedet for at tilpasse den eksisterende uddannelses-
portefølje.
Hvis RUVU vurderer, at en prækvalifikationsansøgning lever op til kriterierne, er det
fordi, at der er et veldokumenteret grundlag for uddannelsens behov på arbejdsmarke-
det og sammenhængen til det øvrige uddannelsessystem. Udvalget har dog ikke til op-
gave at vurdere, om der blandt de eksisterende uddannelser er ældre, utidssvarende ud-
dannelser med lav aktivitet, der burde blive lukket eller opdateret.
Alene på det videregående uddannelsesområde er der i dag mere end 750 unikke ud-
dannelser at vælge mellem, når de unge skal søge ind på en videregående uddannelse.
Erfaringer fra bl.a. Studievalg Danmark og Danmarks Evalueringsinstitut viser, at de
unge uddannelsessøgende har vanskeligt ved at navigere i de mange uddannelsestilbud,
som de stilles over for. Også fra et aftagerperspektiv, kan de mange nye uddannelser
være en udfordring, da det kan være vanskeligt at vurdere kompetencerne hos ansøgere
med en baggrund fra nye og mindre kendte uddannelser.
Af hensyn til gennemskueligheden for både nye studerende og aftagere af dimitten-
derne vil vi derfor i udvalget fortsat opfordre institutionerne til i højere grad at afsøge
mulighederne for at udvikle indholdet af eksisterende uddannelser, inden der udvikles
9
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0010.png
Prækvalifikation
helt nye uddannelser. I forlængelse heraf vil vi også fremhæve vigtigheden af, at institu-
tionerne i ansøgningerne tydeligt redegør for sammenhængen mellem en ny uddannelse
og det eksisterende uddannelseslandskab, herunder særligt hvordan den nye uddan-
nelse konkret adskiller sig fra eksisterende beslægtede uddannelser.
Ganske ofte ser vi i udvalget nemlig en tendens til, at institutionerne i deres uddannel-
sesudvikling forsøger at tage højde for nye trends i samfundet ved at ansøge om nye
uddannelser, der indeholder aktuelle ’buzzwords’ i titlen. I forårets ansøgningsrunde
blev
en række merkantile uddannelser med fokus på bæredygtighed eksempelvis vurderet
negativt af udvalget med den begrundelse, at der ikke bør etableres en lang række nye
uddannelser med et selvstændigt bæredygtigt fokus. Institutionerne blev derimod op-
fordret til at arbejde med at tone indholdet i eksisterende uddannelser med mere bære-
dygtigt indhold og fokus. Vi er i RUVU opmærksomme på, at der på særligt det professi-
ons- og erhvervsrettede område er nogle særlige rammer og hensyn, som i nogen grad
kan begrænse den enkelte institutions muligheder for at udvikle den eksisterende ud-
dannelsesportefølje. I den forbindelse ser RUVU også et behov for at fremme vilkårene
på det professions- og erhvervsrettede område med hensyn til muligheden for at ud-
vikle indholdet og uddannelser efter lokale behov og styrkepositioner.
Ovenstående skal ses ud fra det perspektiv, at RUVU samtidig er meget opmærksomme
på, at vi ser ind i en situation med faldende ungdomsårgange, hvor de videregående ud-
dannelsesinstitutioner vil blive nødsaget til at tilpasse deres eksisterende uddannelses-
portefølje, da der ikke vil være studerende nok til at udfylde alle pladserne på de nuvæ-
rende uddannelsesudbud.
Figur 2
Graf over udviklingen i antallet af 19-26 årige (indeks: tilgang 2022).
Indeks: 2022 = 100
102
100
98
96
94
92
90
88
86
102
100
98
96
94
92
90
88
86
84
84
19-26-årige
Kilde: Danmarks Statistiks statistikbank, befolkningsfremskrivning
10
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
Prækvalifikation
Samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner
Opfordring til øget samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne har været et tilbage-
vende tema i de seneste årsrapporter. Erfaringerne fra det seneste års prækvalifikati-
onsrunder bestyrker udvalget i, at der fortsat er behov for mere samarbejde og koordi-
nering mellem institutionerne. Således har RUVU modtaget mange indsigelser til de ind-
komne prækvalifikationsansøgninger det seneste år, og i flere tilfælde er indsigelsen
blevet suppleret af kommentarer til indsigelsen fra den ansøgende institution og igen
nye bemærkninger til kommentaren fra den institution, der gør indsigelse.
Disse synspunkter og positioner mellem institutionerne i løbet af prækvalifikationspro-
cessen er ikke hensigtsmæssige for RUVUs behandling af ansøgningerne. RUVU forven-
ter, at institutionerne selv gennemfører en høringsproces med relevante institutioner,
inden prækvalifikationsansøgningen indsendes. RUVU forventer også, at indsigelser el-
ler høringssvar er velunderbyggede og veldokumenterede, hvis de skal tillægges afgø-
rende vægt i den samlede vurdering.
De mange indsigelser kan ses som et udtryk for øget fokus på og oplevelse af uhen-
sigtsmæssig konkurrence mellem institutionerne, som kan være blevet forstærket af de
politiske aftaler om udflytning af uddannelser og reduktion af engelsksprogede udbud
og en fremtid med faldende ungdomsårgange.
RUVU anerkender, at incitamentsstrukturerne i uddannelsessystemet ikke altid under-
støtter det tværinstitutionelle samarbejde, og at det kan være vanskeligt for institutio-
nerne at finde en balance mellem at være konkurrent og samarbejdspartner på samme
tid. Men ligesom at konkurrencen kan bidrage til skærpet kvalitet og relevans af uddan-
nelserne, så er samarbejdet også et vigtigt greb til at understøtte uddannelsernes mu-
lighed for at sikre tilstrækkelig kvalitet og relevans. RUVU savner derfor, at uddannel-
sesinstitutionerne i endnu højere grad påtager sig ansvaret for at koordinere og samar-
bejde, inden der udvikles nye uddannelser.
I det seneste år har vi set flere positive eksempler på, at uddannelsesinstitutionerne
formår at samarbejde og koordinere internt om en hensigtsmæssig fordeling af uddan-
nelsesudbuddet i deres område. Det gælder eksempelvis en ansøgning om en teknisk
akademiuddannelse, som blev ansøgt af en professionshøjskole, selvom det nærlig-
gende erhvervsakademi egentlig har fortrinsret til udbuddet af den pågældende uddan-
nelse i området. I ansøgningen kunne RUVU få indblik i en forudgående, konstruktiv dia-
log mellem de to institutioner, hvor erhvervsakademiet anerkender, at professionshøj-
skolen har de bedste forudsætninger for at skabe et fagligt bæredygtigt uddannelses-
miljø i den pågældende by. Samtidig kunne RUVU læse, at institutionerne har til hensigt
at samarbejde om underviserkræfter og videndeling. RUVU har også hæftet sig ved en
ansøgning om et nyt udbud af sundhedsadministrationsuddannelsen. I ansøgningen
fremgår det, at institutionerne i området er enige om behovet for flere udbud af uddan-
nelsen, og at institutionerne samarbejder om en hensigtsmæssig fordeling af praktik-
pladserne, der tilgodeser begge institutioner og sikrer et fundament for at kunne drive
bæredygtige udbud.
Vi anser ovenstående eksempler på samarbejder mellem institutioner som en del af løs-
ningen på den konkurrence om studerende, der forventeligt vil skærpes i de kommende
år.
11
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0012.png
Prækvalifikation
5. Årets ansøgninger og
afgørelser i tal
Som udgangspunkt er der to årlige ansøgningsrunder om prækvalifikation (forår/ef-
terår). Dog var der en undtagelse i 2015, hvor der blev gennemført én ekstra prækvalifi-
kationsrunde, hvor det udelukkende var muligt at ansøge om prækvalifikation af tekni-
ske akademiuddannelser under hensyntagen til udmøntning af VEU-puljemidlerne (vok-
sen- og efteruddannelse).
På nuværende tidspunkt er der gennemført i alt 20 prækvalifikationsrunder siden op-
starten af ordningen den 1. oktober 2013. RUVU har i de 20 prækvalifikationsrunder vur-
deret i alt 588 ansøgninger fordelt på 220 ansøgninger om nye uddannelser og 351 an-
søgninger om nye udbud af eksisterende uddannelser, dubleringer og flytninger af eksi-
sterende uddannelsesudbud og fra efterårsrunden 2021 også 17 ansøgninger om nye
uddannelsesfilialer.
Afgørelser ved prækvalifikation 2013-2022 kan ses
her
12
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0013.png
Prækvalifikation
5.1 Antal ansøgninger
Diagram 1 viser en oversigt over det samlede antal ansøgninger i de 20 ansøgningsrun-
der fordelt på hhv. nye udbud/dubleringer, nye uddannelser og nye uddannelsesfilialer
samt på hhv. godkendelse/afslag, mens tabel 1 viser de seneste to ansøgningsrunder i
2022.
Diagram 1
Antal ansøgninger og afgørelser i alt fra 2013-2022 (20 ansøgningsrunder)
Nye udbud, dubleringer og flytninger
220
131
Nye uddannelser
154
64
2
Nye uddannelsesfilialer
16
1
0
50
100
150
200
250
300
350
400
Ansøgninger i alt
Godkendt
Afslag
Afventer
Tabel 1
Antal ansøgninger og afgørelser 2022 (to ansøgningsrunder)
Ansøgninger - total
Nye uddannelser
Nye udbud af nye uddannelser
Godkendt
22
2
Afslag
6
2
5
1
1
1
16
Afventer
2
I alt
30
4
15
14
3
7
Nye udbud af eksisterende ud-
10
dannelser
Dubleringer af udbud af uddan-
13
nelser
Flytninger
Nye uddannelsesfilialer
I alt
2
6
55
2
73
13
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0014.png
Prækvalifikation
5.2 Geografisk fordeling af godkendte ansøgninger
I figur 3 illustreres det, hvordan de godkendte ansøgninger er fordelt geografisk, opdelt
efter ansøgningstype.
Figur 3
Placering af godkendte ansøgninger i forbindelse med prækvalifikation 2022
14
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0015.png
Prækvalifikation
5.3 Uddannelsestyper
Diagram 2 viser fordelingen af ansøgninger på nye uddannelser på de forskellige uddan-
nelsestyper i 2022. Som det ses, er der overvægt af uddannelser udbudt af universite-
terne (akademisk bachelor, kandidat, akademiske overbygningsuddannelser og master),
hvilket kan forklares med, at universiteternes uddannelser normalt ikke udbydes eller
dubleres mere end ét sted.
Diagram 2
Ansøgninger om nye uddannelser fordelt på uddannelsestyper ved prækvalifikation i 2022
Kandidat
7
1
Bachelor
6
Professionsbachelor
4
4
2
Master
3
Akademiuddannelse
2
Professionsbachelor (overbygning)
0
1
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Ansøgninger i alt
Godkendt
Afslag
Afventer
15
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0016.png
Prækvalifikation
Diagram 3
Ansøgninger om nye udbud, dubleringer og nye uddannelsesfilialer
1
fordelt på uddannelses-
typer ved prækvalifikation i 2022
Professionsbachelor
13
2
Kandidat
5
Akademiuddannelse
5
1
Erhvervsakademiuddannelse
4
1
Diplomuddannelse
3
2
Bachelor
2
1
Professionsbachelor (overbygning)
0
1
2
3
4
6
8
10
12
14
16
Ansøgninger i alt
Godkendt
Afslag
1
Inkluderer også flytninger
16
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0017.png
Prækvalifikation
5.4 Institutioner
Diagram 4 viser fordelingen af ansøgninger på institutionstyper i 2022.
Diagram 4
Indsendte ansøgninger fordelt på institutionstyper ved prækvalifikation i 2022
Universiteter
25
3
Professionshøjskoler
14
3
2
Erhvervsakademier
12
10
Kunstneriske uddannelsesinstitutioner
2
Maritime uddannelsesinstitutioner
2
0
5
10
15
Ansøgninger i alt
20
25
30
Godkendt
Afslag
Afventer
17
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0018.png
Prækvalifikation
5.5 Hovedområder/fagområder
Diagram 5 viser ansøgninger og afgørelser om nye uddannelser fordelt på hovedområ-
der ved prækvalifikation 2022. Ansøgninger om nye uddannelser har med hensyn til ho-
vedområder en overvægt inden for naturvidenskab, samfundsvidenskab og det tekniske
område. Diagram 6 viser ansøgninger og afgørelser på fagområder for nye udbud, dub-
leringer og nye uddannelsesfilialer.
Diagram 5
Nye uddannelser fordelt på hovedområder ved prækvalifikation i 2022
Samfundsvidenskab
Naturvidenskab
Teknisk videnskab
Tekniske område
Sundhedsvidenskab
Det merkantile område
Det sundhedsfaglige område
Velfærd, undervisning og sundhed
Det økonomiske område
Diplomingeniør
Medie- og kommunikationsfaglige
område
0
1
1
1
2
1
2
3
4
5
5
1
1
2
1
1
2
3
4
5
6
7
Antal ansøgninger om nye uddannelser
Godkendt
Afslag
Afventer
18
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0019.png
Prækvalifikation
Diagram 6
Nye udbud
2
, dubleringer og nye uddannelsesfilialer fordelt på fagområder ved prækvalifika-
tion 2022
Samfundsfaglige område
Pædagogiske område
Samfundsvidenskab
Det merkantile område
Det økonomiske område
Tekniske område
Velfærd, undervisning og sundhed
Kunstneriske område
Maritime område
Teknik, produktion, service m.v.
Teknisk videnskab
Sundhedsvidenskab
Det økonomiske og merkantile område
Det social- og samfundsfaglige område
Diplomingeniør
Designfaglige område
It-faglige område
IT og teknik
Medie- og kommunikationsfaglige…
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
2
2
2
1
3
3
3
3
4
1
2
2
0
1
2
3
Ansøgninger i alt
4
5
6
Godkendt
Afslag
2
Inkluderer også flytninger
19
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0020.png
Prækvalifikation
5.6 Indsigelser imod afslag om prækvalifikation 2022
Når institutionerne modtager et udkast til afslag på en ansøgning, har de ti hverdage til
at afgive en eventuel indsigelse. Til de i alt 16 afslag i årets to ansøgningsrunder er der
blevet indgivet 8 indsigelser.
Tabel 2
Indsigelser imod afslag om prækvalifikation 2022
Indsigelser
Erhvervsakademiuddannelser
Professionsbacheloruddannelser
(overbyg.)
Professionsbacheloruddannelser
Bacheloruddannelser
Kandidatuddannelser
Akademiuddannelser
Diplomuddannelser
Masteruddannelser
Maritime uddannelser
Akademisk overbygningsuddan-
nelse (AO)
I alt
Afslag fastholdt
Afslag ændret til I alt
godkendelse
3
4
3
4
1
1
7
1
8
20
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0021.png
Prækvalifikation
6. Appendix: Oversigt over ansøgninger
2022
A. Nye uddannelser
Type
Kandidat
Kandidat
Kandidat
Kandidat
(Nordic Master)
Kandidat
(Nordic Master)
Master
Master
Fagbetegnelse
Ansøger
Udbudssted
København
Roskilde
Esbjerg
København
Roskilde
Odense
Kgs. Lyngby
Sprog
Engelsk
Dansk
Dansk
Engelsk
Engelsk
Engelsk
Engelsk
Hovedområde
Naturvidenskab
Samfundsvidenskab
Samfundsvidenskab
Humaniora
Samfundsvidenskab
Samfundsvidenskab
Tekniske videnskab
Ministerens af-
gørelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Afslag
Godkendelse
Godkendelse
Kvanteinformationsviden-
Københavns Universitet
skab
Samfundsøkonomi
Jura
Visuelle studier og kunst-
pædagogik
Migration og integration
Teknologiledelse
Bæredygtig ledelse
Roskilde Universitet
Syddansk Universitet
Aalborg Universitet
Roskilde Universitet
Syddansk Universitet
Danmarks Tekniske Universitet
21
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0022.png
Prækvalifikation
Bachelor
Bachelor
Akademiuddannelse
Professionsbachelor
(overbygning)
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Kandidat
Kandidat
Kandidat
Kandidat
Kandidat
(Erasmus Mundus)
Kandidat
Jura
Samfundsøkonomi
Naturvejledning
Bæredygtigt strategisk
indkøb
Syddansk Universitet
Roskilde Universitet
Københavns Universitet
Erhvervsakademi Dania
Esbjerg
Roskilde
Nødebo
Hobro
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Engelsk
Dansk
Engelsk
Engelsk
Samfundsvidenskab
Samfundsøkonomi
Velfærd, undervisning
og sundhed
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Det økonomiske område Afslag
Det økonomiske område Afslag
Tekniske område
Sundhedsvidenskab
Samfundsvidenskab
Samfundsvidenskab
Sundhedsvidenskab
Naturvidenskab
Teknisk videnskab
Afslag
Afslag
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Bæredygtig forretningsud-
Copenhagen Business Academy Kgs. Lyngby
vikling
Teknik og business
Folkesundhedsvidenskab
Samfundsjura
Population Studies
Veterinærmedicin
Global Environment and
Development
Software Engineering
Erhvervsakademi Aarhus
Syddansk Universitet
Roskilde Universitet
Syddansk Universitet
Aarhus Universitet
Københavns Universitet
Syddansk Universitet
Aarhus
Slagelse
Roskilde
Odense
Viborg
København
Sønderborg
22
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0023.png
Prækvalifikation
Master
Bachelor
Bachelor
Bachelor
Bachelor
Bachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Scienceundervisning
Bioinformatik
Computer engineering
Veterinærmedicin
Kunstig intelligens
Software Engineering
Indeklima og bæredygtigt
installationsdesign
Softwareteknologi
Københavns Universitet
Københavns Universitet
Danmarks Tekniske Universitet
Aarhus Universitet
Syddansk Universitet
Syddansk Universitet
UCL Erhvervsakademi og Pro-
fessionshøjskole
Syddansk Universitet
København
København
Lyngby
Viborg
Odense
Sønderborg
Fredericia
Sønderborg
Aarhus
Odense
Aalborg
Aarhus
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Engelsk
Dansk
Engelsk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Naturvidenskab
Naturvidenskab
Teknisk videnskab
Sundhedsvidenskab
Naturvidenskab
Teknisk videnskab
Diplomingeniør
Diplomingeniør
Tekniske område
Godkendelse
Godkendelse
Foreløbig god-
kendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Afventer
Afslag
Godkendelse
Natur og jordbrugsproduk- Erhvervsakademi Aarhus
tion
Film- og serieproduktions- UCL Erhvervsakademi og Pro-
ledelse
fessionshøjskole
Design og anvendelse af
kunstig intelligens
Aalborg Universitet
Medie- og kommunika- Afslag
tionsfaglige område
Diplomingeniør
Tekniske område
Godkendelse
Godkendelse
Business og vandteknologi Erhvervsakademi Aarhus
23
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0024.png
Prækvalifikation
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Akademiuddannelse
Industrielt IT
UCL Erhvervsakademi og Pro-
fessionshøjskole
Fredericia
Horsens
Dansk
Dansk
Dansk
Diplomingeniør
Det sundhedsfaglige
område
Afventer
Godkendelse
Protese- og ortosetekno- VIA University College
logi
Bæredygtighed og grøn
omstilling
Copenhagen Business Academy København
Det merkantile område Godkendelse
24
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0025.png
Prækvalifikation
B. Nye udbud af nye uddannelser
Type
Professionsbachelor
(overbygning)
Professionsbachelor
Akademiuddannelse
Akademiuddannelse
Fagbetegnelse
Bæredygtigt strategisk
indkøb
Ansøger
Zealand
Sjællands Erhvervs-
akademi
Udbudssted
Køge
Randers
Kolding
Aarhus
Sprog
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Hovedområde
Ministerens af-
gørelse
Det økonomiske område Afslag
Det økonomiske område Afslag
Det merkantile område Godkendelse
Det merkantile område Godkendelse
Bæredygtig forretningsud-
Erhvervsakademi Dania
vikling
Bæredygtighed og grøn
omstilling
Bæredygtighed og grøn
omstilling
IBA Erhvervsakademi Kolding
Erhvervsakademi Aarhus
C. Nye udbud af eksisterende uddannelser
Type
Professionsbachelor
Fagbetegnelse
Bygningskonstruktør
Ansøger
Erhvervsakademi Dania
Zealand
Sjællands Erhvervs-
akademi
Udbudssted
Randers
Køge
Køge
Roskilde
Sprog
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Hovedområde
Tekniske område
It-faglige område
Det økonomiske og
merkantile område
Velfærd, undervisning
og sundhed
Ministerens af-
gørelse
Afslag
Godkendelse
Afslag
Godkendelse
Erhvervsakademi-ud-
IT-teknolog AK
dannelse
Diplomuddannelse
Akademiuddannelse
Den merkantile diplomud- Zealand
Sjællands Erhvervs-
dannelse
akademi
Sundhedspraksis
Professionshøjskolen Absalon
25
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0026.png
Prækvalifikation
Akademiuddannelse
Akademiuddannelse
Kandidat
Automation og drift
El-installation
Arkitektur
Professionshøjskolen Absalon
IBA Erhvervsakademi Kolding
Det Kongelige Danske Kunst-
akademis Skoler for Arkitektur,
Design og Konservering
Det Kongelige Danske Kunst-
akademis Skoler for Arkitektur,
Design og Konservering
UCL Erhvervsakademi og Pro-
fessionshøjskole
Erhvervsakademi Dania
Kalundborg
Kolding
Kalundborg
Dansk
Dansk
Dansk
Teknik, produktion, ser-
Godkendelse
vice m.v.
Teknik, produktion, ser-
Afslag
vice m.v.
Kunstneriske område
Godkendelse
Bachelor
Arkitektur
Kalundborg
Dansk
Kunstneriske område
Godkendelse
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
(overbygning)
Professionsbachelor
(overbygning)
Diplomuddannelse
Diplomuddannelse
Akademiuddannelse
Skat
Finans
Odense
Silkeborg
Randers
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Samfundsfaglige om-
råde
Godkendelse
Det økonomiske område Godkendelse
Tekniske område
Afslag
Produktudvikling og teknisk Erhvervsakademi Dania
integration
E-handel
It-sikkerhed
Zealand Sjællands Erhvervsaka- Næstved
demi
University College Nordjylland
Aalborg
Medie- og kommunika- Afslag
tionsfaglige område
IT og teknik
Det økonomiske og
merkantile område
Velfærd, undervisning
og sundhed
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Den merkantile diplomud- Zealand Sjællands Erhvervsaka- Køge
dannelse
demi
Friluftsvejleder
UCL Erhvervsakademi og Pro-
fessionshøjskole
Odense
26
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0027.png
Prækvalifikation
D. Dubleringer af udbud af uddannelser
Type
Kandidat
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Fagbetegnelse
Erhvervsøkonomi
Finans
Ansøger
Syddansk Universitet
Udbudssted
Slagelse
Sprog
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Hovedområde
Samfundsvidenskab
Ministerens af-
gørelse
Godkendelse
Copenhagen Business Academy Hillerød
Hlllerød
Sønderborg
Thisted
Det økonomiske område Godkendelse
Det økonomiske område Godkendelse
Maritime område
Maritime område
Samfundsfaglige om-
råde
Samfundsfaglige om-
råde
Det social- og sam-
fundsfaglige område
Det social- og sam-
fundsfaglige område
Tekniske område
Pædagogiske område
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Godkendelse
Afslag
Godkendelse
Godkendelse
Økonomi og informations-
Københavns Erhversakademi
teknologi
Maskinmester
Maskinmester
Fredericia Maskinmesterskole
MARTEC
Erhvervsakademi-ud-
Sundhedsadministration
dannelse
Erhvervsakademi-ud-
Sundhedsadministration
dannelse
Diplomuddannelse
Diplomuddannelse
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Skat
Skat
Bygningskonstruktør
Lærer i folkeskolen
UCL Erhversakademi og Profes-
Vejle
sionshøjskole
UC Syd
UC Syd
UC Syd
VIA University College
Haderslev
Esbjerg
Kolding
Randers
Københavns Professionshøjskole Hillerød
27
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0028.png
Prækvalifikation
Professionsbachelor
Skat
UC SYD
Esbjerg
Dansk
Samfundsfaglige om-
råde
Godkendelse
E. Flytninger af udbud af uddannelser
Type
Kandidat
Bachelor
Professionsbachelor
Fagbetegnelse
Bæredygtigt Fiskeri og
Akvakultur
Folkesundhedsvidenskab
Fiskeriingeniør
Ansøger
Danmarks Tekniske Universitet
Syddansk Universitet
Danmarks Tekniske Universitet
Udbudssted
Sprog
Hovedområde
Teknisk videnskab
Sundhedsvidenskab
Diplomingeniør
Ministerens af-
gørelse
Godkendelse
Afslag
Godkendelse
Lyngby til Hirts-
Dansk
hals
Odense til Sla-
Dansk
gelse
Lyngby til Hirts-
Dansk
hals
F. Nye uddannelsesfilialer
Type
Professionsbachelor
(overbygning)
Professionsbachelor
Fagbetegnelse
E-handel
Pædagog
Ansøger
Udbudssted
Sprog
Dansk
Dansk
Dansk
Dansk
Hovedområde
Designfaglige område
Pædagogiske område
Ministerens af-
gørelse
Godkendelse
Godkendelse
Copenhagen Business Academy Hillerød
UC Syd
Zealand
Sjællands Erhvervs-
akademi
Syddansk Universitet
Tønder
Køge
Esbjerg
Erhvervsakademi-ud-
Finansøkonom AK
dannelse
Kandidat
Idræt og sundhed
Det merkantile område Godkendelse
Sundhedsvidenskab
Godkendelse
28
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 77: Orientering om Det rådgivende udvalg for vurdering af udbud af videregående uddannelsers (RUVU) årlige rapport om resultater og erfaring med prækvalifikation 2022, fra uddannelses- og forskningsministeren
2691774_0029.png
Prækvalifikation
Professionsbachelor
Professionsbachelor
Pædagog
Bæredygtig energiteknik
University College Nordjylland
Aalborg Universitet
Skørping
Esbjerg
Vejle
Dansk
Dansk
Dansk
Pædagogiske område
Diplomingeniør
Godkendelse
Godkendelse
Erhvervsakademi-ud- Erhvervsakademiuddan-
UCL Erhvervsakademi og Pro-
dannelse
nelse inden for finansområ- fessionshøjskole
det (finansøkonom AK)
Det merkantile område Afslag
29