Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 73
Offentligt
2688834_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. april 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 103 (Alm. del) af 8.
februar 2023 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne på arbejdsudbud, produktivitet og BNP af
Reformkommissionens
anbefalinger i ”Nye Reformveje 1” offentliggjort den 6.
april 2022, når der anvendes Finansministeriets sædvanlige regneprincipper?
Spørgsmålet har tidligere været stillet i folketingsåret 2021-22, jf. FIU alm. del
spørgsmål 239.
Svar
Reformkommissionen præsenterede i april 2022 sin anden publikation
Nye Reform-
veje 1,
som indeholder en række anbefalinger til løsningsforslag på en række udfor-
dringer. De primære anbefalinger, som Reformkommissionen skønner en virkning
på arbejdsudbud og velstand over, er anbefalingerne vedr. et nyt kandidatlandskab
fra del 1
Nye veje til de længste uddannelser.
Anbefalingerne vedr. nye kandidatuddannelser kan ses i sammenhæng med rege-
ringens udspil
Forberedt på fremtiden I,
hvor det bl.a. foreslås at omlægge op i mod
halvdelen af studiepladserne på kandidatuddannelserne til kandidatuddannelser på
1¼ studieår (75 ECTS).
I
Forberedt på fremtiden I
har Finansministeriets vurderet, at virkningen af omlægnin-
gen af kandidatuddannelserne vil øge den strukturelle beskæftigelse med 5.600
fuldtidspersoner i 2030, jf. faktaarket
Provenu- og beskæftigelsesvirkninger af Forberedt på
fremtiden I
offentliggjort på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside i
forbindelse med regeringsudspillet. Den varige virkning inkl. bedre muligheder for
videre- og efteruddannelser (men ekskl. flere internationale studerende) udgør
5.150 fuldtidspersoner.
Til sammenligning udgør den opgjorte arbejdsudbudsvirkning af et nyt uddannel-
seslandskab i
Nye Reformveje 1
6.500 personer. Forskellen mellem Reformkommis-
sionens opgjorte virkning og den opgjorte virkning i
Forberedt på fremtiden I
skal
bl.a. ses i lyset af, at Finansministeriet har konsolideret og opdateret tilgangen til
beregning af arbejdsudbudsvirkninger på uddannelsesområdet, jf. faktaarket
Opda-
terede skøn på arbejdsudbud og virkning på den offentlige saldo i Forberedt på fremtiden I
of-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 73: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 103 om effekterne på arbejdsudbud, produktivitet og BNP af Reformkommissionens anbefalinger i Nye Reformveje 1 offentliggjort den 6. april 2022, når der anvendes Finansministeriets sædvanlige regneprincipper
Side 2 af 3
fentliggjort på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside. I den forhen-
værende S-regerings udspil
Danmark kan mere III,
hvor der ligeledes blev foreslået
en omlægning af 50 pct. af studiepladserne på kandidatuddannelserne, blev ar-
bejdsudbudsvirkningen målt ved ændringen i arbejdsstyrken opgjort til 6.100 per-
soner.
Tidligere (og i Reformkommissionens anbefalinger) var arbejdsudbudsvirkningen
opgjort som ændringen i arbejdsstyrken. Arbejdsudbudsvirkningen i
Forberedt på
fremtiden I
er opdelt på hhv. den strukturelle beskæftigelse og det strukturelle antal
ledige. På den måde er opgørelsen af virkningen på arbejdsudbuddet mere sam-
menlignelig med opgørelser på andre områder. Der er samtidig sket en konsolide-
ring af arbejdsudbudsberegningen.
Arbejdsudbudsvirkningen i
Nye Reformveje 1
og
Forberedt på fremtiden 1
er derfor ikke
direkte sammenlignelige.
Reformkommissionen udarbejdede to eksempler på produktivitets- og velstands-
virkning af anbefalingerne vedr. et nyt kandidatuddannelseslandskab. Reformkom-
missionens vurdering af produktivitets- og velstandsvirkningen er foretaget på
baggrund af et samlet udspil på universitetsområdet, som bl.a. både indeholder en
omlægning af op imod halvdelen af kandidatuddannelsespladserne, en SU-reform
og en prioritering af flere midler til universiteterne. Reformkommissionen beto-
ner, at de skønnede virkninger er behæftet med stor usikkerhed, og at virknin-
gerne i høj grad vil afhænge af den konkrete implementering.
I forbindelse med
Forberedt på fremtiden 1
skønnede Finansministeriet, at den kort-
sigtede velstandsvirkningen, der kommer fra en højere strukturel beskæftigelse,
isoleret set vil bidrage til en stigning i velstanden på 6�½ mia. kr. (2023-niveau)
målt ved virkningen på strukturelt BNP i 2030.
På længere sigt vil virkningen på velstanden i højere grad blive påvirket gennem
flere modsatrettede kanaler. Finansministeriet vurderer, at det ikke er muligt at
give et samlet skøn over den samlede langsigtede effekt. Det skal ses i lyset af
samspillet mellem en række modsatrettede effekter. Den samlede velstandsvirk-
ning af udspillet afhænger i høj grad af implementeringen som påpeget af Reform-
kommissionen i forbindelse med dennes anbefalinger.
For en uddybning af velstandsvirkningerne ved en større omlægning af kandidat-
uddannelseslandskabet henvises til faktaarket
Velstandsvirkninger af Forberedt på frem-
tiden I
udgivet på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside i forbin-
delse med præsentationen af regeringsudspillet
Forberedt på fremtiden I.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 73: Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 103 om effekterne på arbejdsudbud, produktivitet og BNP af Reformkommissionens anbefalinger i Nye Reformveje 1 offentliggjort den 6. april 2022, når der anvendes Finansministeriets sædvanlige regneprincipper
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister