Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 68
Offentligt
2684491_0001.png
Værd at vide om
Pædagogers løn
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Henvendelse af 29/3-23 fra BUPL om ny registerundersøgelse af lønudviklingen for pædagoger og andre uddannelsesgrupper gennemført af KRAKA Advisory
2684491_0002.png
Forord
Pædagoger har et dokumenteret lønefterslæb, der betyder,
at pædagogers disponible livsindkomst er tre millioner
kroner lavere end gennemsnittet for andre faggrupper med
samme eller lavere uddannelsesniveau. Det går ud over den
enkelte pædagog, men også muligheden for at rekruttere
og fastholde pædagoger i faget og dermed også ønsket om
høj faglighed, der kan sikre professionel omsorg, trivsel og
udvikling for vores børn og unge. Dette lønnotat beskriver
BUPL’s lønpositioner og veje til at gøre op med det historisk
betingede lønefterslæb.
Elisa Rimpler, formand for BUPL
Disponibel livsindkomst for udvalgte uddannelser, 18-80 år, 2023-priser
Indkomst i mio.kr.
Erhvervsudd.
Korte videregående udd.
Mellemlange videregående udd.
Pædagog (MVU)
Lange videregående udd.
0
5
10
15
20
25
30
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistiks registre og AE’s livsindkomstmodel.
2
Pædagogernes løn / 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Henvendelse af 29/3-23 fra BUPL om ny registerundersøgelse af lønudviklingen for pædagoger og andre uddannelsesgrupper gennemført af KRAKA Advisory
2684491_0003.png
Historisk betinget lønefterslæb
er politisk skabt
Pædagogernes lønefterslæb er historisk betinget og
går tilbage til det lønhierarki blandt offentligt an-
satte, som blev skabt, da Folketinget vedtog Tje-
nestemandsreformen i 1969.
Her blev pædagoger placeret på et af de nederste
løntrin side om side med ufaglærte og sammen
med andre kvindedominerede faggrupper, fordi
vores job blev sammenlignet med husmorarbejde,
og lønnen blev anset for at være et supplement til
mandens.
Selv om det nu er over 50 år siden, er lønhierarki-
et stort set identisk med det lønhierarki, der blev
etableret med tjenestemandsreformen
1
.
Det forklarer også en stor del af nutidens lønfor-
skel mellem mænd og kvinder. Forskning viser
således, at det har markant større betydning for
offentligt ansattes løn, om de er ansat i et traditi-
onelt kvinde- eller mandefag, end om de er mand
eller kvinde
2
.
Kvinder med en mellemlang videregående uddan-
nelse tjener i gennemsnit 17 procent mindre end
deres mandlige ditto.
Lønefterslæbet for pædagoger og andre kvinde-
dominerede faggrupper er politisk skabt, og derfor
mener BUPL også, at det kræver en politisk løsning
at rette op på det igen.
Sammenhæng mellem lønplacering og uddannelse
Trendlinjen er den gennemsnitlige, lineære sammenhæng mellem gruppernes nettoløn
og deres uddannelse. 2019.
Placering i
lønhierarkiet
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Postbud
SOSU
Lokomotivfører
Bibliotekar
Politibetjent
Jordemoder
Fængselsbetjent
Læge
Gymnasielærer
Folkeskolelærer
Sygeplejerske
Socialrådgiver
Pædagog
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Samlet uddannelseslængde (inkl. ungdoms udd.)
Kilde: Kvindefag i historisk skruetvinge (IMR, 2020)
1) Kvindefag i historisk skruetvinge (IMR, 2020)
2) Er kvindefag stadig lavtlønsfag (VIVE, 2019).
3
Pædagogernes løn / 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Henvendelse af 29/3-23 fra BUPL om ny registerundersøgelse af lønudviklingen for pædagoger og andre uddannelsesgrupper gennemført af KRAKA Advisory
2684491_0004.png
Det skal betale sig at tage en
uddannelse
Det er BUPL’s holdning, at det skal være attraktivt
at uddanne sig. Heraf følger, at uddannelse også
skal kunne betale sig lønmæssigt, og at uddannel-
sesniveau bør være et centralt kriterie i en retfær-
dig løndannelse.
Det er veldokumenteret , at pædagoger tjener
mindst af alle kommunale faggrupper med en
mellemlang videregående uddannelse. Og pæda-
gogers bruttoløn er også lavere end flere faggrup-
per med kortere uddannelse, fx faglærte grupper
3
.
Med andre ord får pædagoger lønmæssigt ikke
lige så meget ud af deres uddannelse som andre
faggrupper. Pædagoger tjener i gennemsnit 4000
kroner mindre om måneden end andre kommu-
nale faggrupper med samme uddannelsesniveau
(MVU). Over et helt liv betyder det, at pædagogers
disponible indkomst er 3 millioner kroner lavere
end hos andre faggrupper med samme eller lavere
uddannelsesniveau
4
.
Pædagogers uddannelsesniveau er steget støt si-
den indplaceringen i det offentlige lønhierarki i
1969. I dag kræver det typisk 6,5 års uddannelse
(inklusiv ungdomsuddannelse) at blive pædagog.
Det er imidlertid ikke afspejlet i lønniveauet. Pæ-
dagoger ligger stadig i bunden af lønhierarkiet.
Mismatchet mellem udviklingen i løn og uddan-
nelsesniveau er den største enkeltstående årsag til
pædagogers lønefterslæb.
Løn inkl. særydelser, pension og særlig feriegodtgørelse
Mellemlang
videregående udd.
Pension og SFG
Særydelser
Løn ekskl. særydelser
Erhvervsfaglig udd.
Pension og SFG
Særydelser
Løn ekskl. særydelser
47.400
43.100
41.200
41.800
39.500
38.700
40.400
40.500
41.000
Fysioterapeuter
Ergoterapeuter
Socialrådgivere
Pædagoger
Socialpæd.
Sosu-ass.
Sygeplejersker
Håndværkere
24.000
Kilde: KRL, okt. 2022, gennemsnitsløn for kommunale og regionale stillingskategorier
Kilde: KRL, okt. 2022, gennemsnitsløn for kommunale og regionale stillingskategorier
3) Lønkommissionen (2010)
4) AE, 2023
4
Pædagogernes løn / 2023
Lærere
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Henvendelse af 29/3-23 fra BUPL om ny registerundersøgelse af lønudviklingen for pædagoger og andre uddannelsesgrupper gennemført af KRAKA Advisory
2684491_0005.png
Høj faglighed er afgørende for
kvaliteten i vores velfærd
Pædagogers faglighed har afgørende betydning
for både børn og unges levede liv, chancelighed og
sociale mobilitet. Og dermed også for vores sam-
fund.
Det er dokumenteret, at højt uddannelsesniveau
hos det pædagogiske personale er en helt central
forudsætning for kvaliteten i vores daginstitutio-
ner og fritidsinstitutioner
5
.
Kvaliteten af det pædagogiske arbejde har betyd-
ning på kort og lang sigt. Høj pædagogfaglighed
giver børn og unge de bedste forudsætninger for
at være i trivsel og god udvikling – personligt, fø-
lelsesmæssigt, kognitivt og socialt.
Og børn fra daginstitutioner og fritidsinstitutio-
ner med høj kvalitet har bedre forudsætninger for
at klare sig godt i uddannelsessystemet, på job-
markedet, og når det kommer til personlig trivsel,
selvværd og adfærd senere i livet.
6
Det er ydermere dokumenteret, at manglen på
pædagoger og pædagogfaglige ledere går ud over
indsatsen for det stigende antal børn med diagno-
ser og i udsatte positioner
7
.
Danmark skal være verdens bedste land at være
barn i. Det kræver daginstitutioner, SFO’er, klub-
ber og skoler, hvor børnene bliver mødt af fagpro-
fessionelle, der har uddannelse, viden og indsigt i,
hvad der skal til for at skabe de bedste betingelser
for børns udvikling, dannelse og trivsel.
Hvis vi skal udvikle og styrke kvaliteten af den
offentlige velfærd og tilliden til den, skal vi også
have en offentlig løndannelse, der belønner høj
faglighed og gør det muligt at rekruttere og fast-
holde pædagoger i fremtiden.
Udbud og efterspørgsel for velfærdsprofessioner i 2030
E erspørgelse
Udbud
Manglen
300.000
250.000
200.000
150.000
100.000
50.000
600
13.700
13.100
8.200
35.600
0
Lærer
Pædagog
Sygeplejerske
Socialrådgiver
I alt
Kilde: DAMVAD Analytics pba. Danmarks Statistik, Finansministeriet og DREAM’s uddannelsesmodel.
Note: Tallene i figuren er afrundet til nærmeste hundrede.
5) Daginstitutioners betydning for børns udvikling (VIVE, 2014)
6) A Meta-Analysis of After-School Programs That Seek to Promote Personal and Social Skills in
Children and Adolescents (Durlak, Weissberg, Pachan, 2010)
7) Udfordringer i understøttelse af børn i udsatte positioner (EVA, 2022)
5
Pædagogernes løn / 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Henvendelse af 29/3-23 fra BUPL om ny registerundersøgelse af lønudviklingen for pædagoger og andre uddannelsesgrupper gennemført af KRAKA Advisory
2684491_0006.png
Løn har betydning for
rekruttering
Løn er et afgørende parameter, når det gælder re-
krutteringen til de store velfærdsprofessioner.
Analyser viser, at der er brug for yderligere 14.000
pædagoger bare for at følge med efterspørgslen
fra det stigende børnetal (45.000 flere børn i 0-6
års-alderen i 2030, DST) og den politiske beslut-
ning om at indføre minimumsnormeringer i lan-
dets vuggestuer og børnehaver med virkning fra
2024.
Pædagogmanglen er allerede udbredt i mange
kommuner, hvor tusindvis af rekrutteringsforsøg
efter pædagoger ender forgæves (STAR). Og det er
i dag under halvdelen af de pædagogiske medar-
bejdere, der har en pædagoguddannelse
9
.
Samtidig er søgningen til pædagoguddannelsen
i voldsomt fald. Tal fra Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet viser, at antallet af første prio-
ritetsansøgninger faldt med 36 procent fra 2016-
2022. I samme periode faldt optaget med 22
procent.
Det sætter fagligheden under pres og har betyd-
ning for, om daginstitutionerne kan leve op til de
krav til børnenes udvikling, trivsel og dannelse,
som dagtilbudsloven foreskriver.
Flere faktorer har betydning for rekrutteringen til
pædagogfaget. Størrelsen på ungdomsårgangene,
kendskabet til faget, selve uddannelsen og studie-
miljøet, vilkår og muligheder som færdiguddan-
net, etc. Men det er uomtvisteligt, at lønnen også
er helt central i forhold til rekrutteringen og unges
valg af uddannelse.
Flere undersøgelser dokumenterer, at det lave
lønniveau afholder unge fra at vælge en uddan-
nelse og karriere som pædagog
10
.
Lønnen er også vigtig for fastholdelsen. 11.000
pædagoger arbejder i dag uden for pædagogfa-
get
11
. En undersøgelse blandt dem viser, at højere
løn sammen med mere tid til faglighed er afgøren-
de for deres lyst til at vende tilbage til et job som
pædagog
12
.
Udvikling i kvalificerede 1. prioritetsansøgere, optag og dimensionering,
antal 2016-2022
Optag er opgjort i studieår og er inkl. efteroptag.
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
2016
2017
2018
2019
Kvalificerede 1. prioritetsansøgere
Optag
2020
2021
2022
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriets datavarehus og Uddannelses- og Forskningsministeriets udmelding om dimensionering.
08)
Behovet for velfærdsuddannede i 2030 (DAMVAD, 2021).
09)
Pædagogisk personale i daginstitutioner og deres uddannelse (EVA, 2021).
10) Valg og fravalg af uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver (EVA 2023)
11) Hvordan skaffer vi flere pædagoger (AE, 2020)
12) Hvorfor forlader pædagoger deres fag (Discus, 2019)
6
Pædagogernes løn / 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Henvendelse af 29/3-23 fra BUPL om ny registerundersøgelse af lønudviklingen for pædagoger og andre uddannelsesgrupper gennemført af KRAKA Advisory
2684491_0007.png
Lønefterslæb kan ikke løses ved
overenskomstbordet alene
BUPL står bag den danske forhandlingsmodel, hvor
arbejdsmarkedets parter selv indgår aftaler om løn
og vilkår.
Men det offentlige overenskomstsystem er ikke
gearet til at løse en strukturel lønskævhed, men
bidrager tværtimod til at fastlåse og videreføre pæ-
dagogernes nuværende placering i lønhierarkiet
13
.
Det skyldes, at fordelingen af lønstigninger ved
overenskomstforhandlinger på det offentlige om-
råde er et nulsumsspil: Hvis nogle faggrupper skal
have en højere lønstigning, skal andre have mindre
eller stå stille. Dermed adskiller det offentlige afta-
lesystem sig afgørende fra det private område.
BUPL mener ikke, at pædagogernes lønefterslæb
kan og skal løses ved, at andre offentlige faggrup-
per skal have mindre i løn. Det er pædagogerne, der
tjener for lidt, og ikke de andre offentlige faggrup-
per, der tjener for meget.
BUPL har sammen med de øvrige fagforbund i vo-
res forhandlingsfællesskab taget initiativer med li-
gelønspuljer, der er målrettet pædagoger og andre
kvindedominerede faggrupper, der halter bagefter
lønmæssigt. Det skete både ved overenskomstafta-
lerne i 2018 og 2021.
Puljerne udgør imidlertid så lille en del af den sam-
lede overenskomstpulje, at det vil tage over 700 år
at indhente pædagogernes lønefterslæb ad den vej
med det nuværende tempo.
Begrænsningerne i forhold til at gøre op med lønef-
terslæbet indenfor rammerne af det nuværende
overenskomstsystem cementeres også af regule-
ringsordningen, som sikrer, at lønudviklingen på
det private og offentlige område følges ad.
Hvis pædagoger eller andre faggrupper begunsti-
ges med et særligt lønløft ved en overenskomst-
fornyelse, vil det blive modregnet i den samlede
lønsum for de øvrige faggrupper på grund af regu-
leringsordningen.
Det offentlige
overenskomstsystem
er ikke gearet til at
løse en strukturel
lønskævhed
13) Kraka (2023)
7/12
BUPL’s Lønpossition / 2022
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Henvendelse af 29/3-23 fra BUPL om ny registerundersøgelse af lønudviklingen for pædagoger og andre uddannelsesgrupper gennemført af KRAKA Advisory
2684491_0008.png
Lokal løn og procentvis lønstigning
Pædagogers lønefterslæb kan ikke løses ved at af-
sætte flere penge til lokal løn. Lokal løndannelse
er helt grundlæggende beregnet og designet til at
løfte lønnen individuelt og kan dermed ikke an-
vendes til at sikre et generelt lønløft for pædago-
ger, der halter bagefter lønmæssigt som en samlet
gruppe.
Undersøgelser viser i øvrigt, at lokal løn bidrager til
at øge løngabet mellem mænd og kvinder.
14
De overenskomstaftalte lønstigninger på det of-
fentlige område udmøntes i dag i procenter. Og
det vil ikke løse pædagogernes lønefterslæb at
overgå til udmøntning i kroner og øre.
Tværtimod vil det betyde, at cirka halvdelen af
BUPL’s medlemmer – dem med den højeste an-
ciennitet – vil miste penge.
Desuden vil en kroneudmøntning over tid for-
ringe værdien af uddannelse og udviske lønfor-
skellen mellem pædagoger og faggrupper med
en væsentligt kortere uddannelse eller slet ingen
uddannelse, som allerede i dag ligger tæt på løn-
niveauet for pædagoger.
Dermed forsvinder det lønmæssige incitament for
fx pædagoger, sygeplejersker og skolelærere til at
uddanne sig til den specialiserede faglighed, som
samfundet efterspørger og har brug for til at sikre
en høj kvalitet i velfærdsydelserne til borgerne.
Mere lokal løn
løser ikke
pædagogers
lønefterslæb
14) Lokale tillæg er mandetillæg, Cevea 2023
8
Pædagogernes løn / 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Henvendelse af 29/3-23 fra BUPL om ny registerundersøgelse af lønudviklingen for pædagoger og andre uddannelsesgrupper gennemført af KRAKA Advisory
2684491_0009.png
Lønbegreber
Det er BUPL’s udgangspunkt, at analyser og sam-
menligninger af forskellige faggruppers løn bør
tage udgangspunkt i den standardberegnede ti-
mefortjeneste, som også er anvendt af Lønkom-
missionen.
Det betyder, at lønnen opgøres som den samle-
de månedlige fortjeneste, som medarbejderen
modtager fra arbejdsgiveren for at udføre sit ar-
bejde. Den fortjeneste inkluderer helt naturligt
også pension, særlig feriegodtgørelse og sær-
ydelser for fx arbejde på skæve tidspunkter.
Kun betaling for overarbejde er undtaget fra
denne opgørelse.
Der florerer mange lønbegreber i den ver-
serende debat om offentlige ansattes løn.
Det er BUPL’s holdning, at alle løndele
skal indgå i vurderingen.
Det giver ikke mening kun at sammen-
ligne på enkelte løndele, da størrelsen
af dem også kan være et produkt af de
enkelte fagforbunds prioriteringer af
lønmidler i forbindelse med overens-
komstforhandlingerne.
Hvis et fagforbund for eksempel har prioriteret
særydelser, anciennitetsbestemte tillæg for ud-
valgte grupper eller pension i stedet for et løft på
grundlønnen for alle, vil det ikke være retvisende
efterfølgende alene at bruge grundlønnen (start-
lønnen) som sammenligningsgrundlag.
Det er BUPL’s
holdning, at alle
løndele skal indgå
i vurderingen
9
Pædagogernes løn / 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Henvendelse af 29/3-23 fra BUPL om ny registerundersøgelse af lønudviklingen for pædagoger og andre uddannelsesgrupper gennemført af KRAKA Advisory
En konkret og fremtidssikret løsning
Det er afgørende for BUPL, at vi får en konkret og
fremtidssikret løsning på pædagogernes lønefter-
slæb. Pædagogerne skal opleve et markant lønløft
senest ved overenskomstfornyelsen i 2024, og der
skal udmøntes en plan for indhentning af det ful-
de lønefterslæb i årene efter.
Det er BUPL’s klare forventning, at Lønstrukturko-
mitéens arbejde følges op med politisk handling
og løsninger i samarbejde med arbejdsmarkedets
parter. Løsningerne skal inkludere ekstraordinære
lønpuljer fra Christiansborg til pædagoger og an-
dre offentlige faggrupper med et dokumenteret
lønefterslæb.
Det er hverken realistisk eller acceptabelt, at pen-
gene til at rette op på den strukturelle lønskævhed
findes via omfordeling af lønsummen blandt de
offentlige faggrupper.
Og det vil heller ikke være en holdbar løsning at
afsætte et éngangsbeløb eller puljer til ligelig for-
deling mellem
alle
faggrupper ved overenskomst-
bordet, da det blot vil fastholde det nuværende
lønhierarki. Der skal findes en fordelingsnøgle,
som tilgodeser faggrupper med det største lønef-
terslæb.
BUPL forudsætter desuden, at lønpuljer, der skal
udligne lønefterslæbet for pædagoger, holdes
uden for reguleringsordningen, så lønløftet ikke
betales med modregning og lønnedgang for øvri-
ge offentligt ansatte.
10
Pædagogernes løn / 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Henvendelse af 29/3-23 fra BUPL om ny registerundersøgelse af lønudviklingen for pædagoger og andre uddannelsesgrupper gennemført af KRAKA Advisory
2684491_0011.png
Pædagogerne skal
opleve et markant
lønløft senest ved
overenskomst-
fornyelsen i 2024
11
Pædagogernes løn / 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Henvendelse af 29/3-23 fra BUPL om ny registerundersøgelse af lønudviklingen for pædagoger og andre uddannelsesgrupper gennemført af KRAKA Advisory
2684491_0012.png
Værd at vide om
Pædagogers løn
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund
Sundkrogskaj 20, 2100 København Ø
bupl.dk
12
Pædagogernes løn / 2023