Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 68
Offentligt
Analyse
|
23. marts 2023
Ingen løngevinst af stigende
uddannelsesniveau for pædagoger
Analysen undersøger, hvordan udvalgte uddannelser placerer sig i indkomstfordelingen
samt hvilke dynamikker, der er i det offentlige lønhierarki. Analysen fokuserer på lønud-
viklingen for pædagoger i forhold til udvalgte uddannelsesgrupper, som udgør en stor an-
del af det offentlige arbejdsmarked.
Analysens hovedresultater:
•
Siden 1985 har pædagogerne ligget lavt i den offentlige indkomstfordeling. Det er
på trods af, at der er sket betydelige ændringer i pædagogernes uddannelsesni-
veau og -længde i løbet af perioden. Pædagoguddannelsen er således ændret fra
2 års seminaruddannelse i 1970 til 3,5 års professionsbacheloruddannelse i dag.
•
De fleste udvalgte uddannelsesgrupper ligger nogenlunde stabilt i den offentlige
indkomstfordeling i løbet af perioden. Det indikerer, at det offentlige lønhierarki
ikke i stor grad påvirkes af ændringer i uddannelsesniveau, som fx ses hos pæda-
gogerne.
Løngabet i kroner og ører mellem pædagoger og henholdsvis lærere og læger er
steget siden 1985, mens løngabet mellem pædagogerne og de resterende udvalgte
uddannelsesgrupper generelt har ligget relativt stabilt i løbet af perioden. Fx tjente
pædagogerne i 1996 ca. 70.000 kr. mindre om året og i 2019 ca. 120.000 kr. mindre
sammenlignet med lærerne.
•
Kontakt
Partner
Bo Hammer
Tlf. 21 26 77 54
Klik her for at angive tekst.
Reach your purpose with public integrity and credibility