Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 64
Offentligt
2680827_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2023
i forhold til finansloven for 2022
Marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 64: Materiale til teknisk gennemgang af forslag til finanslov for 2023 med uddannelses- og forskningsministeren og embedsmænd fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Side 2 af 45
FFL23 sammenlignet med FL22
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2023
sammenlignet med finansloven for 2022 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2022. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2023.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2023, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2022 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2023 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2022 til finanslov-
forslaget for 2023.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 64: Materiale til teknisk gennemgang af forslag til finanslov for 2023 med uddannelses- og forskningsministeren og embedsmænd fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Side 28 af 45
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 30,1 mio. kr. og mindreindtægten på 34,1 mio. kr. skyldes den fler-
årige bevillingsprofil, der blev indarbejdet på finansloven for 2022 til en langsigtet løs-
ning for Danmarks radioaktive affald, jf. beslutningsforslag B90 af 15. maj 2018, og det
budgetterede træk på opsparingen herfor (§ 19.11.70.)
Mindreudgiften på 150,7 mio. kr. skyldes udmøntningen af reserverne afsat til hhv. de-
centralt grundtilskud og regionalt taxameter, jf. Aftale mellem den daværende S-
regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konser-
vative Folkeparti, Nye Borgerlige, Alternativet og Kristendemokraterne om flere og
bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark af juni 2021 (§ 19.11.76.)
Mindreudgiften på 62,1 mio. kr. skyldes primært, at reserven afsat på § 19.11.79.21.
Bedre uddannelse til lærere
er udmøntet på finanslovsforslaget for 2023 (§ 19.11.79.)
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 93,5 mio. kr. og mindreindtægten på 51,5 mio. kr. skyldes særligt
høje udgifter og indtægter i 2022 i forbindelse med køb af Udbetaling Danmarks gebyr-
fordringer vedrørende tilbagebetaling af SU-gæld (§ 19.11.30.)
Mindreudgiften på 36,2 mio. kr. skyldes primært, at der i 2023 ikke er opført kvalitets-
tilskud på kontoen, da der i 2023 er forudsat fuldt resultattilskud, jf. Aftale mellem den
daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten, Konservative, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet om
flere uddannelsespladser på de videregående uddannelser i lyset af COVID-19. (§
19.23.05.)
Merudgiften på 200,1 mio. kr. skyldes primært, at bevillingen der på finansloven for
2022 var afsat på § 19.11.79.21
Bedre uddannelse til lærere
med finanslovsforslaget for
2023 er udmøntet på § 19.25.06.88.
Tilskud til læreruddannelsen
(§ 19.25.06.)
Mindreudgiften på 405,0 mio. kr. skyldes primært udløb af midler til Danmarks Frie
Forskningsfond, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkepar-
ti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige, Frie Grønne, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne
om et grønnere, sundere og teknologisk stærkere Danmark – fordeling af forskningsre-
serven mv. i 2022 af oktober 2021 (§ 19.41.12.)
Mindreudgiften på 513,7 mio. kr. skyldes primært udløb af midler til Danmarks Inno-
vationsfonds uddelinger, jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative
Folkeparti, Nye Borgerlige, Frie Grønne, Liberal Alliance, Alternativet og Kristende-
mokraterne om et grønnere, sundere og teknologisk stærkere Danmark – fordeling af
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 64: Materiale til teknisk gennemgang af forslag til finanslov for 2023 med uddannelses- og forskningsministeren og embedsmænd fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Side 29 af 45
forskningsreserven mv. i 2022 af oktober 2021 (§ 19.44.01.)
Mindreudgiften på 50,7 mio. kr. og mindreindtægten på 53,3 mio. kr. skyldes primært,
at den indtægtsdækkede aktivitet under hovedkontoen er nedlagt (§ 19.45.02.)
Mindreudgiften på 26,9 mio. kr. skyldes primært udløb af midler til Internationalt
forskningssamarbejde og Dansk deltagelse i fælleseuropæisk og international forskning,
jf. Aftale mellem den daværende S-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borger-
lige, Frie Grønne, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om et grønne-
re, sundere og teknologisk stærkere Danmark – fordeling af forskningsreserven mv. i
2022 af oktober 2021 (§ 19.47.01.)
Mindreindtægten på 1.001,3 mio. kr. skyldes primært lavere hensættelser som følge af
bl.a. en lavere rente på misligholdt studiegæld, jf. Aftale mellem den daværende S-
regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folke-
parti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om nedbringelse af dan-
skernes gæld til det offentlige (§ 19.82.01.)
Merudgiften på 954,8 mio. kr. og merindtægten på 417,4 mio. kr. skyldes primært et
ændret renteskøn for genudlånsrenten (§ 19.82.02.)
Mindreudgiften på 1.248,3 mio. kr. skyldes primært lavere hensættelser som følge af
bl.a. en lavere rente på misligholdt studiegæld, jf. Aftale mellem den daværende S-
regering, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Folke-
parti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne om nedbringelse af dan-
skernes gæld til det offentlige (§ 19.82.04.)
Mindreindtægten på 798,0 mio. kr. skyldes primært lavere udlån af studielån og dermed
færre indtægter under genudlån (§ 19.82.06.)