Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 59
Offentligt
2675051_0001.png
13. marts 2023
Spørgsmål og refleksioner fra Videnskabernes Selskab i forbindelse med Uddannelses-
og Forskningsudvalgets høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser,
onsdag den 15. marts 2023
I Videnskabernes Selskab er der som forberedelse på deltagelse ved Uddannelses- og
Forskningsudvalgets høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser
identificeret en række spørgsmål og refleksioner, som Selskabet finder relevante at stille i
forbindelse med drøftelsen af konsekvenserne af kandidatreformen.
1) Den samlede uddannelsesportefølje
Universiteternes særkende er at koble forskning og uddannelse. I Danmarks samlede
uddannelsesportefølje har hver uddannelsestype sin egen plads, og ændringer ét sted
bør derfor bl.a. vurderes ud fra deres virkninger andre steder i den samlede
uddannelsesporteføjle. Man kan derfor med rette spørge, hvordan en ny kort
praksisrettet kandidatuddannelse vil påvirke søgning til og ansættelsesbarhed for de
uddannelser, der nu findes på professionshøjskoler og erhvervsakademier? Hvis nu
det ved nærmere analyse viser sig, at professionshøjskolernes ledere har ret i, at det vil
påvirke søgning og ansættelsesmuligheder for deres uddannelser negativt, er reformen
så justerbar i forhold til den videre proces med inddragelse af bl.a.
professionshøjskolerne? Og hvorfor er ændringerne på tværs af
uddannelsesinstitutionerne ikke sammentænkt fra starten af?
2) Finansiering
Finansieringen til universitetsuddannelser (særligt på tørre områder) kommer
hovedsageligt fra STÅ. Reformen lægger op til forøget uddannelseskvalitet gennem
ambitionerne om flere timer, mindre hold og mere vejledning men altså på kortere
tid, lige præcis på de nye forkortede kandidatuddannelser. Med en
finansieringsmodel med de nuværende taxametersatser vil manglende STÅ- indtægter
fra det sidste studieår og generelt svagere søgning imidlertid betyde færre indtægter
for visse fakulteter med fyringer blandt VIP-personale, som samtidig skal levere flere
undervisningstimer på kortere tid, som en mulig konsekvens. Hvordan er en
langtidsholdbar finansieringsmodel for hele systemet af humanistiske og
samfundsvidenskabelige uddannelser tænkt?
3) Studieplanlægning
Hvordan forventes det i øvrigt, at de videnskabeligt ansatte på universitetet både skal
bidrage til forskningsbaseret undervisning og forskning på højeste internationale
niveau, når langt flere af undervisningsforløbene skal foregå intensivt og med kortere
tid til rådighed? Hvordan har man fx tænkt sig, at vejledningen og undervisningen i
det sidste kvarte år af studierne skal foregå? Sommerferien er i forvejen den tid, hvor
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 59: Henvendelse fra Videnskabernes Selskabs Præsidie og Uddannelseskomité om konsekvenserne af den 1-årige kandidatreform
2675051_0002.png
forskerne lægger en stor del af deres arkiv- og feltstudier, ligesom mange
internationale konferencer ligger her?
4) Beskæring af kandidatuddannelser
Det har i diskussionen været noget uklart, om der er tale om, at bestemte
kandidatuddannelser fra 2029 udelukkende skal tilbydes som korte eller om nogle af,
eller måske samtlige, kandidatuddannelser skal findes i flere udgaver. Er det første
tilfældet, vil det betyde, at adgang til en forskeruddannelse vil være lukket på de
pågældende områder. Er det andet tilfældet, vil der blive tale om et meget komplekst
kandidatuddannelsessystem. Er der tale om at beskære uddannelserne eller at
beskære antallet af kandidater?
5) Administration
Hver af de fremtidige kandidatmodeller forudsætter sin egen studieordning,
eksamensform, vejledningsform mv. Der vil derfor være en markant ekstra opgave for
studienævnene samt en ekstraudgift på det administrative område. Hvordan er
finansieringen til administration af nye studieretninger tænkt? Hvordan passer det
med ledelsernes ambition om at nedskære udgifter til administration på
universiteterne?
6) Dimensionering
I Sverige har studerende frit kunne vælge ml. 1- og 2-årige kandidatuddannelser siden
2007. Ud fra tallene de seneste 10 år kan man konstatere, at en stigende andel
studerende vælger den 2-årige over 1-årige. Som følge af den danske reform må det
formodes, at retskravet om at være sikret overgang fra bachelor til kandidat bliver
ophævet. Samlet peger det på, at der vil være en ny dimensioneringsopgave ved
overgangen til kandidatuddannelser. Hvordan sikrer den konkrete model, at denne
dimensionering ikke bliver bureaukratisk og ufleksibel for studerende? Vi ved, at
studerende fra ikke-akademiske hjem er længere om at finde sig til rette på
universitetet. Hvordan sikres det, at dimensioneringen ikke får social slagside?
7) Praktik og efter- videreuddannelse
Praktik og eftervidereuddannelse. Det ser ud til, at praktik og eftervidereuddannelse
er forbeholdt de étårige kandidatuddannelser. For de kandidater, der retter sig mod
forskning og udvikling og en ph.d. kan praktik i virksomheder have stor gavnlig effekt.
Bliver de kommende toårige kandidater langt mere akademiske, end det er tilfældet i
dag? Hvordan hænger det sammen med ønsket om flere erhvervs- ph.d.er? Og ikke
mindst, hvordan tænkes ph.d.-uddannelsen ind i denne reform?
Og sammenhængende hermed. Det fremgår af bilagene til reformteksten, at
regeringen selv ikke regner med, at kandidater med de etårige uddannelser vil lade sig
efteruddanne i nogen videre udstrækning. Ellers ville arbejdsudbudstallet vel også
falde som konsekvens heraf. Og hvordan regner regeringen med, at efteruddannelsen
skal finansieres? Vi har i øjeblikket både arbejdsgiverfinansieret efteruddannelse og
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 59: Henvendelse fra Videnskabernes Selskabs Præsidie og Uddannelseskomité om konsekvenserne af den 1-årige kandidatreform
2675051_0003.png
privatfinansieret. Hvad skal laves om?
8) Efterspørgsel
Der har ikke endnu været efterspørgsel fra aftagersiden efter etårige
universitetskandidater. Aftagere advarer tværtimod. Repræsentanter fra en bred vifte
af aftagerpaneler har talt imod forkortelsen af studierne. Internationalt er det normalt
samlet at have femårige universitetsuddannelser (Bolognamodellen). Og i
Reformkommissionens forarbejde indgår heller ikke nogen analyse af
arbejdsmarkedet for etårige kandidater. Ser man på det internationale arbejdsmarked,
som er særlig relevant for de naturvidenskabelige uddannelser, kendes typen (med en
mulig undtagelse inden for ingeniørområdet) ikke (men derimod kendes 4 årige
bachelorer). Hvordan undgår vi at uddanne unge mennesker uden jobudsigter efter
endt uddannelse i Danmark og internationalt?