Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 59
Offentligt
13. marts 2023
Spørgsmål og refleksioner fra Videnskabernes Selskab i forbindelse med Uddannelses-
og Forskningsudvalgets høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser,
onsdag den 15. marts 2023
I Videnskabernes Selskab er der som forberedelse på deltagelse ved Uddannelses- og
Forskningsudvalgets høring om konsekvenserne ved 1-årige kandidatuddannelser
identificeret en række spørgsmål og refleksioner, som Selskabet finder relevante at stille i
forbindelse med drøftelsen af konsekvenserne af kandidatreformen.
1) Den samlede uddannelsesportefølje
Universiteternes særkende er at koble forskning og uddannelse. I Danmarks samlede
uddannelsesportefølje har hver uddannelsestype sin egen plads, og ændringer ét sted
bør derfor bl.a. vurderes ud fra deres virkninger andre steder i den samlede
uddannelsesporteføjle. Man kan derfor med rette spørge, hvordan en ny kort
praksisrettet kandidatuddannelse vil påvirke søgning til og ansættelsesbarhed for de
uddannelser, der nu findes på professionshøjskoler og erhvervsakademier? Hvis nu
det ved nærmere analyse viser sig, at professionshøjskolernes ledere har ret i, at det vil
påvirke søgning og ansættelsesmuligheder for deres uddannelser negativt, er reformen
så justerbar i forhold til den videre proces med inddragelse af bl.a.
professionshøjskolerne? Og hvorfor er ændringerne på tværs af
uddannelsesinstitutionerne ikke sammentænkt fra starten af?
2) Finansiering
Finansieringen til universitetsuddannelser (særligt på tørre områder) kommer
hovedsageligt fra STÅ. Reformen lægger op til forøget uddannelseskvalitet gennem
ambitionerne om flere timer, mindre hold og mere vejledning men altså på kortere
tid, lige præcis på de nye forkortede kandidatuddannelser. Med en
finansieringsmodel med de nuværende taxametersatser vil manglende STÅ- indtægter
fra det sidste studieår og generelt svagere søgning imidlertid betyde færre indtægter
for visse fakulteter med fyringer blandt VIP-personale, som samtidig skal levere flere
undervisningstimer på kortere tid, som en mulig konsekvens. Hvordan er en
langtidsholdbar finansieringsmodel for hele systemet af humanistiske og
samfundsvidenskabelige uddannelser tænkt?
3) Studieplanlægning
Hvordan forventes det i øvrigt, at de videnskabeligt ansatte på universitetet både skal
bidrage til forskningsbaseret undervisning og forskning på højeste internationale
niveau, når langt flere af undervisningsforløbene skal foregå intensivt og med kortere
tid til rådighed? Hvordan har man fx tænkt sig, at vejledningen og undervisningen i
det sidste kvarte år af studierne skal foregå? Sommerferien er i forvejen den tid, hvor