Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 57
Offentligt
Høring om 1 årige kandidatuddannelser
Konsekvenser for samfundsøkonomien
Carl-Johan Dalgaard
Formand for De Økonomisk Råd
I ”Forberedt på fremtiden I” foreslår Regeringen en reform af landets kandidatuddannelser der p.t.
har tre grundelementer i sig: En reduktion af uddannelsestid; en kvalitetsindsats og desuden nye
kandidatuddannelsesforløb. Det er min opfattelse at disse elementer skal ses i en sammenhæng. Så
jeg vil i det følgende kommentere på enkeltelementerne efter tur, hvorefter jeg vender mod helheden
og summer op.
For det første er det tanken at hen ved halvdelen af kandidatuddannelserne skal kunne færdiggøres
på 1 ¼ år fremfor 2 år. Disse nye kandidatuddanner skal ikke være en nedskaleret udgave af de gamle
2 årige uddannelser men skal have et ”tydelig arbejdsmarkedssigte”, hvilket ifølge oplægget
indbefatter case- og projektsamarbejde med virksomheder.
Hvis vi starter med det mest konkrete, en reduktion i uddannelsestid/ECTS, så vil økonomer
sædvanligvis forvente, at resultatet vil være lavere gennemsnitslønninger for kandidaterne. Det
skyldes, at en længere uddannelsestid – til grænsen for vores uvidenhed – i praksis øger lønnen for
den enkelte. Kortere uddannelsestid vil gøre det omvendte, og dermed falder gennemsnitslønnen.
Hvis man i tilgift er villig til at lægge til grund, at lønninger i gennemsnit afspejler hvor meget værdi-
skabelse vi bidrager med på jobbet - og umiddelbart må man mene, at det er en slags forudsætning
for overlevelse for private virksomheder at det forholder sig sådan i gennemsnit - så må lavere
gennemsnitsløn ventes at betyde lavere gennemsnitlig værdi-skabelse og dermed lavere produktivitet
på samfundsniveau.
I
Dansk Økonomi forår 22
diskuterer vi mulige størrelsesordner på produktivitetsnedgangen via denne
mekanisme. Det er temmelig usikkert, men en permanent årlig nedgang til melodien af et tocifret
milliardbeløb kan ikke afvises om end nedgangen også kan vise sig at være mindre end dét.
Det bringer os til ”relanceringsaspektet” – altså dette med, at de nye uddannelser skal have et såkaldt
”tydeligt arbejdsmarkedssigte”. Hvordan dét skal ske skal tilsyneladende afklares på et senere
tidspunkt i dialog med universiteterne. Vil det virke?