Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 54
Offentligt
2669897_0001.png
Forberedt
på fremtiden I
En sammenhængende reformkurs
Nye fleksible universitetsveje
Marts 2023
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0002.png
Forberedt på fremtiden I
Marts 2023
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Departementet
Postboks 2135
1015 København K
[email protected]
ISBN 978-87-94224-42-0 (digital version)
ISBN 978-87-94224-41-3 (trykt version)
2022/23:03
Design: Regeringens Kommunikationsenhed
Layout: Kontrapunkt
Publikationen kan hentes på
www.regeringen.dk
www.ufm.dk
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0003.png
Forberedt på fremtiden I
3
Indhold
Uddannelse. Danmark. Fremtiden.
Uddannelsessystemet og de uløste udfordringer
En sammenhængende reformkurs
Universitetsuddannelserne og de uløste udfordringer
Nye fleksible universitetsveje
De næste reformskridt for de videregående uddannelser
4
6
8
10
12
19
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0004.png
Forberedt på fremtiden I
4
Uddannelse.
Danmark.
Fremtiden.
Uddannelse er grundstenen for fremtidens Dan-
mark. Uddannelse skaber muligheder for den
enkelte og en bedre fremtid for alle.
Flere danskere end nogensinde før tager en uddan-
nelse. Generation for generation har vi dygtiggjort
os. Den enkelte har fået flere muligheder og større
frihed. Samfundet er blevet rigere, mere trygt og
lige. Uddannelser som før var for de få, er nu for de
mange.
Det er en af det danske samfunds store succeshi-
storier. At vi i dag både er et velfærdssamfund og et
videnssamfund.
Desværre er det stadig ikke alle, som er kommet
med. Og langt fra alle uddannelsestilbud er gode
nok.
Mange af os kender historierne. Den skoletrætte
dreng, der ikke kan sidde stille. Bogstaverne, der
danser på papiret. De unge mennesker, der skal
have en ekstra hånd for at gribe de muligheder, der
ligger foran dem. Elever, der knokler for at komme
igennem en erhvervsuddannelse, men hvor mange
falder fra undervejs. Unge, som fravælger pæda-
gog- eller sygeplejerskeuddannelser. Studerende
på ens kandidatveje med meget selvstudie. Og alle
dem, der har været på arbejdsmarkedet i en livstid,
men som kan have gavn af mere efteruddannelse
for at følge med.
42.000 unge er hverken i arbejde eller under
uddannelse. Ingen er tjent med at stå udenfor. Det
er dårligt for vores arbejdsmarked, som efterspør-
ger uddannet arbejdskraft. Og vigtigst: Det er ikke
retfærdigt over for de mennesker, der bliver parke-
ret og går glip af de muligheder, uddannelse giver.
Det er vores ansvar at forberede vores børn og
unge på fremtiden.
Hovedvejen i vores uddannelsessystem er blevet, at
de fleste tager en gymnasial uddannelse og derefter
en videregående uddannelse. I dag ventes eksem-
pelvis hver fjerde at gennemføre en universitetsud-
dannelse. Kandidatuddannelserne var engang for
de få, der ønskede klassiske akademikerjobs eller
en forskerkarriere. I dag er det blevet hovedvejen
til arbejdsmarkedet for en langt større gruppe.
Det er grundlæggende positivt for både den
enkelte og samfundet, at flere end tidligere i dag
har mulighed for at tage en uddannelse på universi-
tetet. Men dét, at så mange går samme vej, passer
ikke nødvendigvis til det arbejdsmarked, de skal ud
på bagefter.
Samtidig søger og gennemfører for få en erhvervs-
uddannelse. Det samme er tilfældet, når det hand-
ler om store og vigtige uddannelser, der uddanner
til velfærdsfagene.
Der er brug for handling. Vi skal finde løsninger på
de uløste problemer.
Færre unge skal forlade folkeskolen uden tilstræk-
kelige forudsætninger. De mange unge, der i dag
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0005.png
Forberedt på fremtiden I
5
De udfordringer, vi står overfor,
er ikke løst med én reform. Det
kræver, at vi tør se på hele vores
uddannelsessystem. Fra folkeskole
til universiteter. Fra første skole-
dag til sidste arbejdsdag.
står uden uddannelse eller job, skal i uddannelse
eller have et arbejde. Flere unge skal tage en
erhvervsuddannelse eller velfærdsuddannelse, og
kvaliteten af uddannelserne skal forbedres.
Der skal være flere og mere fleksible veje gennem
universitetet – både når det gælder længde, ind-
hold og specialisering. Den enkelte skal kunne
tilrettelægge sin egen vej, så den matcher behov og
fremtidsdrømme.
Og så skal vi væk fra den gammeldags idé om, at
uddannelse kun er noget, man tager i første del
af livet. De valg, vi træffer som unge, skal ikke
låse os fast. Videreuddannelse, omskoling og
opkvalificering skal være nøgleord gennem hele
uddannelsessystemet.
Danmark er et lille land med en åben økonomi
og internationale virksomheder i verdensklasse.
Danske virksomheder har stor gavn af, at de
kan rekruttere og fastholde højt specialiseret
arbejdskraft. Derfor skal Danmark være et land,
der tiltrækker flere internationale talenter i
uddannelsessystemet.
De udfordringer, vi står overfor, er ikke løst med
én reform. Det kræver, at vi tør se på hele vores
uddannelsessystem. Fra folkeskole til universiteter.
Fra første skoledag til sidste arbejdsdag.
Det kræver, at vi er klar til samlet set at investere
mere i vores børn og unge. I undervisning og i
uddannelse. Derfor vil regeringen med den nye
reformkurs investere massivt i vores fælles fremtid.
Regeringens svar er et ambitiøst reformprogram,
der skal forberede vores børn og unge på fremti-
den. Vi har gjort deres fremtid til en af vores vigtig-
ste opgaver.
’Forberedt på fremtiden I’ er det første udspil
i en ny sammenhængende reformkurs på
uddannelsesområdet.
Christina Egelund
Uddannelses- og
forskningsminister
Mattias Tesfaye
Børne- og undervisnings-
minister
Troels Lund Poulsen
Økonomiminister
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0006.png
Forberedt på fremtiden I
6
Uddannelsessystemet
og de uløste
udfordringer
Det danske uddannelsessystem er på mange måder
en succeshistorie.
Fri, lige og gratis adgang til uddannelse har løftet
uddannelsesniveauet i Danmark generation efter
generation.
Uddannelse gør os dygtigere, mere idérige og mere
produktive og er på den måde med til at sikre
vækst, velstand og velfærd. Uddannelse er det rum,
hvori vi slipper nysgerrigheden fri, løfter os som
mennesker og finder fællesskaber for livet. Uddan-
nelse bidrager til et stærkt og produktivt erhvervs-
liv, løfter konkurrenceevnen og er en forudsætning
for høj faglighed og kvalitet i de offentlige services
og tilbud.
Der findes imidlertid i dag en række åbenlyse
udfordringer i uddannelsessystemet, som fortsat
er uløste. Nogle har været forsøgt løst. Andre har
ingen haft modet til at tage fat i. Udfordringer, der
strækker sig fra folkeskole til universitet.
Folkeskolen motiverer langt fra alle
Uddannelse starter i folkeskolen. Alle børn skal
blive så dygtige, som de kan i folkeskolen. Men
nogle elever har svært ved at bevare motivationen
i folkeskolen og forlader skolen uden lyst til at lære
mere
Der er behov for at styrke elevernes motivation,
dannelse og faglige udbytte. Der skal skabes en
bedre sammenhæng mellem det boglige, praktiske
og kreative indhold i skolen.
Undervisningen er for langt fra elevernes virkelig-
hed. Der er behov for en folkeskole, der i højere
grad giver eleverne indsigt i forskellige fagligheder
og brancher, og som styrker deres fundament for at
træffe kvalificerede valg af uddannelse efter folke-
skolen. Eleverne må ikke per automatik vælge det
almene gymnasium, idet dette medfører et mere
ensporet uddannelsessystem, som ikke altid gavner
hverken den enkelte eller samfundet.
Bedre sammen­
hæng mellem
det boglige,
praktiske og
kreative ind­
hold i folke­
skolen
For mange unge er ikke i gang med uddannelse eller job
På trods af det generelt stigende uddannelsesni-
veau er der stadig en gruppe, som ikke kommer
med. 42.000 unge mellem 15 og 24 år, svarende til
6 procent, har i dag hverken job eller uddannelse.
Og der er stadig ulighed mellem ufaglærtes børn og
akademikernes børn i deres muligheder for selv at
få en uddannelse.
Det er hverken godt for vores arbejdsmarked eller
for den enkelte, at mange unge hverken har job
eller uddannelse, for vi har brug for alle. Vi ved, at
det er afgørende for livskvaliteten at få en uddan-
nelse og være en del af et arbejdsfællesskab.
42.000
I 2021 var der cirka 42.000
unge, der ikke var i uddannelse
eller beskæftigelse.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0007.png
Forberedt på fremtiden I
7
Færre og færre faglærte
Sidste år uddannede vi næsten 27.000 dygtige fag-
lærte, men der er potentiale for at uddanne mange
flere. Vi har derfor brug for at udfordre automatpi-
loten og den hovedvej, der i dag er fra folkeskolen
til det almene gymnasie.
Andelen af unge, som søger ind på en erhvervsud-
dannelse direkte efter 9. og 10. klasse, er stagneret
på cirka 20 procent. Dertil kommer at mange af
dem, der faktisk vælger en erhvervsuddannelse,
falder fra undervejs – frafaldet på erhvervsuddan-
nelserne er cirka 40 procent. Samtidig trækker
store årgange sig tilbage fra arbejdsmarkedet.
Antallet af faglærte mellem 15-69 år forventes at
falde med knap 100.000 frem mod 2030 set i
forhold til 2019.
40%
falder fra erhvervsuddannel-
serne.
Et uddannelsessystem med barrierer
Unge i dag kan opleve, at det er svært at skifte
spor, når man først har valgt en uddannelse. At
uddannelsessystemet har forhindringer og for-
greninger, der ender blindt. Hvert år skifter cirka
13.000 studerende fra én videregående uddan-
nelse til en anden – uden at de nødvendigvis får
merit for de fag, de har taget tidligere.
Unge kan føle, at dørene lukkes, hvis ikke de går
i gymnasiet, og en del fravælger fag – og endda
socialt liv og venskaber – i drømmen om et karak-
tergennemsnit, der er højt nok til, at de kan komme
i betragtning til en universitetsuddannelse.
Og selvom mange faglærte kan have gode for-
udsætninger for at gennemføre en videregående
uddannelse er det kun 2 procent, der optages på
en videregående uddannelse på baggrund af en
erhvervsuddannelse, og på landets universiteter er
tallet tæt på nul.
2%
optages på en videregående
uddannelse på baggrund af en
erhvervsuddannelse.
Rekrutteringen til velfærdsfagene er udfordret
Dygtige og engagerede lærere, pædagoger, pæda-
gogiske assistenter, socialrådgivere, social- og
sundhedsmedarbejdere og sygeplejersker er kernen
i vores velfærdssamfund. Det er dem, der under-
viser vores børn, tager hånd om vores udsatte og
behandler vores syge.
Men søgningen til de uddannelser, der understøt-
ter vores kernevelfærd, er faldende. Antallet af
ansøgere til lærer-, pædagog-, sygeplejerske- og
socialrådgiveruddannelserne faldt med 24 pro-
cent fra 2019 til 2022. Og i de kommende år, hvor
ungdomsårgangene bliver mindre på grund af den
demografiske udvikling, vil den forventeligt falde
yderligere.
Dertil kommer, at mange på uddannelserne ikke
føler sig godt nok rustet til det arbejds-liv, der
venter dem. Mange nyuddannede inden for vel-
færdsprofessionerne oplever i dag et ”praksischok” i
overgangen fra uddannelse til arbejde.
Bedre rammer for efteruddannelses- og specialise-
ringsmuligheder inden for disse fag skal bidrage til,
at færre søger væk fra fagene.
24%
Antallet af ansøgere til lærer-,
pædagog-, sygeplejerske- og
socialrådgiveruddannelserne
faldt med 24 pct. fra 2019 til
2022.
Den samme vej gennem universiteterne
I dag ventes hver fjerde unge at gennemføre en
universitetsuddannelse. Det er grundlæggende
positivt, men det betyder også, at flere og flere
kandidatuddannede i fremtiden vil skulle finde job
i brancher og sektorer, der ikke tidligere typisk har
beskæftiget kandidater.
Det stiller nye krav til indretningen af vores
universitetsuddannelser. I dag går rigtig mange
studerende den samme vej gennem universite-
terne. Derfor er der grund til at kigge på, om uni-
versitetsuddannelserne kan indrettes mere fleksi-
belt. Med varierende længder og forskellige grader
af specialisering. Hvor fleksibiliteten er større, og
hvor der er bedre muligheder for at sprede uddan-
nelse ud over hele arbejdslivet.
1/4
I dag ventes hver fjerde unge
at gennemføre en universitets-
uddannelse.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0008.png
Forberedt på fremtiden I
8
En sammenhængende
reformkurs
Forberedt på fremtiden
Skal de uløste problemer overkommes, og de posi-
tive udviklinger styrkes, kræver det en ny ambitiøs
reformkurs i det samlede uddannelsessystem.
En fremsynet udvikling af uddannelsessystemet
gennem samarbejde og inddragelse af relevante
aktører.
Det handler om at åbne nye muligheder og sikre
sammenhæng – også for internationale studerende.
Så flere mennesker fremover vil møde endnu bedre,
fagligt stærke og mere relevante uddannelser med
plads til udvikling, trivsel og dannelse.
Det handler om, at vi forbereder os på fremtiden.
’Forberedt på fremtiden’ er rammen om regeringens
sammenhængende reformkurs på det samlede
uddannelsesområde.
En reformkurs, hvor regeringen samlet set vil inve-
stere flere midler i børn, unge og uddannelse.
Reformprogrammet vil indeholde udspil, initiativer,
tiltag og partnerskaber af forskellig karakter. Det vil
tage fat på forskellige dele og elementer i uddan-
nelsessystemet med den samme ambition: At skabe
et uddannelsessystem, der fra folkeskolen til de
videregående uddannelser giver børn og unge de
bedste forudsætninger for at begå sig i livet.
Folkeskolen skal styrke valget af den videre vej
Regeringen vil sætte folkeskolen fri, så det vigtigste kommer i fokus – de basale færdigheder, børnenes udvikling, dannelse og
trivsel. Skolen skal forberede børnene til en ungdomsuddannelse, herunder fag inden for eksempelvis håndværk og pleje samt de
gymnasiale uddannelser. Regeringen vil skabe en folkeskole, der motiverer alle elever og giver dem lyst til at lære mere.
Alle skal med
Regeringen vil skabe et uddannelsessystem, der fra folkeskolen til de videregående uddannelser giver alle børn og unge de
bedste forudsætninger for at begå sig videre i livet, herunder med et bredt kendskab til deres egne evner og til de muligheder,
arbejdslivet byder på.
Flere faglærte
Regeringen vil styrke erhvervsuddannelserne og få flere til at søge denne vej. Flere ufaglærte skal opkvalificeres og efteruddan-
nes. Det skal være muligt at uddanne, omskole og opkvalificere sig gennem et helt arbejdsliv.
Nye fleksible universitetsveje
Styrkede professions- og erhvervsrettede uddannelser
Regeringen vil øge kvaliteten af professions- og erhvervsrettede uddannelser. Det handler om at opbygge uddannelserne
mere fleksibelt, øge kvaliteten og skabe en bedre praksiskobling. Og det handler om bedre efteruddannelsesmuligheder
igennem hele arbejdslivet.
Et uddannelsessystem der bryder barrierer og skaber sammenhæng
Regeringen vil styrke sammenhængen i og vejene ind i det videregående uddannelsessystem. Herunder blandt andet et
nyt optagelsessystem, udbredelse af merit og færre barrierer for efter- og videreuddannelse på videregående niveau.
Fremtidens videregående uddannelseslandskab
Regeringen vil udarbejde en samlet, langsigtet plan for det videregående uddannelses- og institutionslandskab. Der skal
være gode uddannelsestilbud og bæredygtige uddannelser i alle dele af landet, og uddannelserne skal udvikles i takt med
arbejdsmarkedets behov.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0009.png
Forberedt på fremtiden I
9
Nye fleksible
universitetsveje
Regeringens foreslår
Et nyt kandidatuddannelseslandskab
Regeringen vil reformere universitetsuddannelserne, så de studerende får mulighed for at vælge mellem flere for-
skellige kandidatveje. De studerende skal fremover tilbydes:
• Kandidatuddannelser på 1¼ studieår med et tydeligt arbejdsmarkedssigte.
• Kandidatuddannelser på 2 studieår med større grad af specialisering.
• Kandidatuddannelser på 2�½ - 3 studieår med en høj grad af specialisering.
• Fleksible erhvervskandidatuddannelser af varierende længde.
Regeringen foreslår, at op imod halvdelen af kandidatuddannelsespladserne fremover udbydes som nye kandidat-
uddannelser på 1¼ studieår, og at der oprettes flere fleksible erhvervskandidatuddannelser. Størstedelen af plad-
serne på de nye uddannelser vil blive udbudt inden for samfundsvidenskab og humaniora og i mindre grad på de
sundhedsvidenskabelige, naturvidenskabelige og tekniske områder.
Nye kandidatuddannelser på 1¼ studieår og flere erhvervskandidater
Ambitiøse kvalitetsmålsætninger for de nye kandidater
En markant investering i de nye kandidatuddannelser skal understøtte, at de studerende får flere ugentlige timer,
øget feedback og mere vejledning, ligesom en væsentlig del af undervisningen tilrettelægges på mindre hold, så
der er tæt kontakt med undervisere og medstuderende. Konkret har regeringen blandt andet en ambition om, at
de studerende på de nye 1¼-årige kandidatuddannelser skal have 15 timers planlagt undervisning og vejledning om
ugen.
Der skal skabes bedre muligheder for at efter- og videreuddanne sig løbende og senere i livet ved at bygge videre
på kandidatuddannelsen eller starte på en helt ny.
Gode muligheder for at dygtiggøre sig hele livet
Flere internationale universitetsstuderende
Det skal være muligt for at optage flere internationale studerende inden for områder, hvor dansk erhvervsliv efter-
spørger højt specialiseret arbejdskraft.
Der tilrettelægges en inddragende proces med relevante parter, der – i forlængelse af en politisk aftale – skal
udforme de konkrete nye kandidatveje, herunder understøtte, at de nye erhvervskandidatuddannelser kommer
godt i gang.
En inddragende proces
Investering i børn, unge og uddannelse
S
Regeringens forslag indebærer en samlet prioritering varigt til universitetsområdet på 950 mio. kr. Reformen
skaber derudover et provenu på 1,35 mia. kr. varigt, som regeringen vil prioritere til børn, unge og uddannelse.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0010.png
Forberedt på fremtiden I
10
Universitetsuddannel­
serne og de uløste
udfordringer
Universitetet uddanner flere og til et bredere arbejdsmarked
Over de seneste årtier er flere unge blevet optaget
på universitetet. I 1990 var det omkring hver tiende
af en ungdomsårgang, der gennemførte en univer-
sitetsuddannelse. I dag forventes det at være hver
fjerde ung.
Det er grundlæggende positivt. Den enkelte har
fået flere muligheder og større frihed, mens vel-
standen i samfundet er vokset.
Men det betyder også, at kandidatuddannelserne i
dag er blevet et tilbud for en større og mere forskel-
ligartet gruppe.
Tidligere var kandidatuddannede i høj grad beskæf-
tiget i den offentlige sektor. Det øgede antal kandi-
datuddannede indebærer, at de nyuddannede både
i dag og i fremtiden skal varetage en bredere vifte
af job på nye dele af arbejdsmarkedet.
En fremskrivning viser, at antallet af kandidater,
der skal ud på det private arbejdsmarked, ventes at
blive mere end fordoblet over en 15-årig periode –
fra 150.000 i 2015 til knap 320.000 i 2030. Det
betyder, at der vil være forskellige krav til, hvad
universitetsuddannede skal kunne.
Fremskrivning af antal kandidater til rådighed for beskæftigelse, 2010-2030
1.000 personer
500
Offentlig beskæftigelse
Privat beskæftigelse
400
300
200
100
0
2010
2012
2014
2016
2018
2020
2022
2024
2026
2028
2030
Anm.: ’Offentlig beskæftigelse’ dækker over ændringer i den offentlige efterspørgsel på baggrund af et fremskrivningsscenarie af den offentlige efter-
spørgsel efter arbejdskraft svarende til ’scenarie med forskydning’ i Finansministeriet (2022): Økonomisk Analyse: Mekaniske fremskrivninger af udbud
af og efterspørgsel efter velfærdsmedarbejdere.
Kilde: Finansministeriet (2022): Økonomisk Analyse: Mekaniske fremskrivninger af udbud af og efterspørgsel efter velfærdsmedarbejdere.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0011.png
Forberedt på fremtiden I
11
Universitetsvejene er ens
I Danmark findes der i dag knap 500 forskellige
udbud af kandidatuddannelser. Langt de fleste er til-
rettelagt på fuld tid over to år. Der er med andre ord
meget lidt variation i længden og graden af specia-
lisering. Samtidig er det meget forskelligt, i hvor høj
grad uddannelserne er udviklet i samarbejde med
erhvervslivet
Langt de fleste tager stort set al universitetsuddan-
nelse som en samlet blok i starten af livet. Det bety-
der, at universitetsuddannelse typisk er noget, der
foregår, mens man er i 20’erne og delvist 30’erne.
Omvendt er det relativt få, der tager en univer-
sitetsuddannelse, når de er i 40’erne, 50’erne og
60’erne. Det harmonerer dårligt med, at arbejds-
livet for de fleste er blevet længere, og den
teknologiske udvikling forventeligt kan betyde,
at flere vil skulle dygtiggøre sig senere i livet eller
skifte spor.
I dag tager 9 ud af 10 bacheloruddannede desuden
deres kandidatuddannelse i direkte forlængelse af
bacheloruddannelsen, selvom bachelor- og kandi-
datuddannelserne egentlig er separate uddannelser.
Antal studerende, der er igang med en universitetsuddannelse,
fordelt på alder, 2021
80.000
60.000
40.000
20.000
0
20-24 år
25-29 år
30-34 år
35-39 år
40+ år
9/10
bachelorstuderende læser
direkte videre på en kandidat-
uddannelse.
Potentiale for bedre kobling mellem uddannelserne og arbejdsmarkedet
Universiteterne har løbende tilpasset indholdet på
uddannelserne, så der på forskellig vis indgår kon-
takt med og inddragelse af arbejdsmarkedet under-
vejs, men der er fortsat potentiale for forbedringer.
Tal fra Danmarks Studieundersøgelse viser f.eks., at
42 procent af de nyuddannede kandidater oplever,
at overgangen fra uddannelse til arbejdsmarked
er svær. De nyuddannede universitetskandidater
angiver, at det er svært at gennemskue og formidle,
hvordan deres kompetencer kan bruges i praksis.
35 procent angiver, at det er svært at formidle
deres kompetencer, og 30 procent at det er svært
at gennemskue, hvilke jobs de kan søge.
Der er endvidere potentiale for at koble uddannelse
og arbejde mere end i dag. I dag er det eksempel-
vis kun 2 procent, der uddanner sig på en såkaldt
erhvervskandidatuddannelse, hvor man arbejder
mindst 25 timer om ugen, mens man studerer.
2%
af de kandidatstuderende tager
en erhvervskandidat.
De studerende får begrænset undervisning og feedback
På en del studieretninger er der i dag få undervis-
ningstimer og begrænset kontakt mellem undervi-
ser og studerende. Hver tredje studerende på kan-
didatuddannelserne tilbydes således mindre end 10
timers undervisning og vejledning om ugen.
Det betyder, at mange har, hvad der svarer til,
27-30 timers selvstudier om ugen. Det harmonerer
dårligt med, at hver sjette kandidatstuderende
føler sig ensom. Samtidig savner 36 procent af
de kandidatstuderende mere feedback fra deres
undervisere. Det risikerer at gå ud over de stude-
rendes faglige udbytte og deres trivsel. Vi ønsker at
forbedre rammerne om det gode studieliv.
36%
af de kandidatstuderende
savner feedback.
Dansk erhvervsliv efterspørger højt kvalificeret arbejdskraft
Danske virksomheder efterspørger højt uddan-
net arbejdskraft inden for en række områder.
For eksempel ingeniører og naturvidenskabelige
kandidater til at opfinde, planlægge og udføre
opgaverne, når vi skal i mål med den grønne omstil-
ling. Og specialister i IT og computer science til at
hjælpe os med både at udvikle og levere de rigtige
løsninger, hvis Danmark fortsat skal være et digitalt
foregangsland.
Internationale studerende er en vigtig mulighed for
danske virksomheder til at rekruttere højt uddannet
arbejdskraft, som er svær at finde i tilstrækkeligt
omfang blandt danske dimittender. Der er derfor
behov for at tiltrække og fastholde flere internatio-
nale studerende inden for de områder, hvor der for-
venteligt vil være efterspørgsel på højt kvalificerede
medarbejdere. Vel at mærke uden, at udgifterne
til SU til vandrende arbejdstagere stiger mere end,
hvad Folketingets partier har forpligtet sig på.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0012.png
Forberedt på fremtiden I
12
Nye fleksible
universitetsveje
Regeringen vil etablere nye fleksible uddannel-
sesveje på universiteterne. Det skal ske ved, at op
imod halvdelen af kandidatuddannelsespladserne
fremover udbydes som nye kandidatuddannelser på
1¼ studieår med et tydeligt arbejdsmarkedssigte og
ved at oprette flere erhvervskandidatuddannelser.
Udviklingen af de nye uddannelsesveje skal gå hånd
i hånd med, at kvaliteten på uddannelserne løftes
med flere timer, mindre hold og bedre vejledning.
Der skal samtidig være nye efteruddannelsesmulig-
heder for dem, der har taget de nye kandidatuddan-
nelser, så de har mulighed for at tilegne sig ny viden
og nye kompetencer senere i livet.
Regeringen lægger vægt på, at dem, der kender
uddannelserne og arbejdsmarkedets behov, invol-
veres i, hvordan reformen implementeres. Derfor
vil universiteter, erhvervsliv og studerende blive
involverede i den konkrete udformning af de nye
uddannelser.
En investering i universitetsområdet
Regeringens forslag til en universitetsreform inde-
bærer en samlet prioritering til universitetsområdet
varigt på cirka 950 mio. kr.
Cirka 600 mio. kr. årligt skal gå til et nyt kandidat-
landskab med flere veje af høj kvalitet og et løft af
kvaliteten på universiteternes bacheloruddannelser.
Regeringen lægger desuden op til at afsætte cirka
250 mio. kr. til nye og bedre videreuddannelsesmu-
ligheder for studerende, der har taget en kandidat-
uddannelse på 1¼ studieår, og cirka 100 mio. kr. til
flere internationale studerende.
Finansieringen kommer dels fra, at der med refor-
men vil være færre udgifter til taxameter svarende
til cirka 430 mio. kr. Derudover vil der med refor-
men være færre udgifter til SU svarende til cirka
350 mio. kr. Hertil kommer finansiering fra en
ramme afsat til uddannelse i forbindelse med
Aftale
om en ny reformpakke for dansk økonomi
svarende
til cirka 90 mio. kr. samt cirka 80 mio. kr. fra det
afledte provenu til at understøtte reformens formål
med at skabe nye universitetsveje og bedre mulig-
heder for efteruddannelse.
Reformen skaber derudover et provenu på cirka
1,35 mia. kr. varigt, som regeringen vil prioritere til
børn, undervisning og uddannelse.
Reformens samlede virkning på den strukturelle
beskæftigelse er omtrent 6.000 fuldtidsbeskæfti-
gede i 2030.
950
mio. kr.
prioriteres til universitets-
området
1,35
mia. kr.
prioriteres til børn, unge og
uddannelse.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0013.png
Forberedt på fremtiden I
13
Et nyt kandidatuddannelseslandskab
Regeringen ønsker, at de studerende skal have
mulighed for at vælge mellem flere forskellige
kandidatveje, end det er tilfældet i dag. Det skal
ske ved at gentænke det eksisterende kandidatud-
dannelseslandskab og investere i de nye veje. Det
vil være til gavn for den enkelte studerende, der i
højere grad kan vælge den vej, der passer bedst til
konkrete ønsker og behov. Og det vil være til gavn
for samfundet, når arbejdsgiverne fremadrettet vil
kunne rekruttere kandidater med mere forskellig-
artede profiler, som undervejs i arbejdslivet kan
specialisere sig.
De studerende skal fremover opleve et
universitetslandskab med forskellige veje – både
når det handler om længde, specialisering og tilret-
telæggelse. Og der skal være mulighed for at vende
tilbage og bygge videre på sin kandidatuddannelse
eller skifte spor senere.
Regeringen foreslår, at de nye uddannel-
sesveje skabes ved, at op imod halvdelen af
kandidatuddannelsespladserne fremover udbydes
som nye kandidatuddannelser på 1¼ studieår og
ved at oprette flere erhvervskandidatuddannelser.
De nye kandidatuddannelser på 1¼ studieår skal
udbydes inden for alle hovedområder – dog i
forskelligt omfang. Regeringen foreslår, at største-
delen bliver udbudt inden for samfundsvidenskab
og humaniora og i mindre grad på de sundheds-
videnskabelige, naturvidenskabelige og tekniske
områder. Uddannelser der giver autorisation, som
eksempelvis læge og dyrlæge, vil ikke kunne udby-
des som kandidatuddannelser på 1¼ studieår.
Det er væsentligt for regeringen, at der er gode
uddannelsestilbud i alle dele af landet. I udvik-
lingen af det nye kandidatlandskab vil der derfor
skulle tages højde for, at der er en fornuftig geo-
grafisk balance mellem udbud af forskellige slags
kandidatuddannelser.
Nye fleksible kandidatveje
Kandidatuddannelser på 11/4 studieår med tydeligt arbejdsmarkedssigte (75 ECTS)
Forskningsbaserede fuldtidsuddannelser tilrettelagt over to semestre efterfulgt af en
afsluttende opgave, der skrives hen over sommeren.
Kendetegnet ved tydelig kobling til arbejdsmarkedet gennem eksempelvis cases og
projektforløb hos virksomheder og offentlige arbejdsgivere samt et højt antal ugentlige
timer, feedback og vejledning.
Kandidatuddannelser på 2 studieår med en større grad af specialisering (120 ECTS)
Forskningsbaserede fuldtidsuddannelser målrettet studerende, der ventes at skulle
arbejde i mere specialiserede jobfunktioner eller gå forskervejen.
Bacheloruddannelse
Kendetegnet ved længere uddannelsesforløb på områder, hvor der stilles specifikke
kompetencekrav.
Kandidatuddannelser på 21/2 - 3 studieår med en høj grad af specialisering
(150 - 180 ECTS)
Forskningsbaserede fuldtidsuddannelser inden for områder, der er karakteriseret af høj
kompleksitet.
Kendetegnet ved længere uddannelsesforløb med særlig høj specialiseringsgrad.
Fleksible erhvervskandidatuddannelser i varierende længde (75 - 180 ECTS)
Forskningsbaserede deltidsuddannelser, der tages sideløbende med beskæftigelse.
Kendetegnet ved at uddannelsen kobles tæt til et relevant job og derfor planlægges
fleksibelt.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0014.png
Forberedt på fremtiden I
14
Der lægges op til, at den foreslåede reform af uni-
versitetsuddannelserne følges af en tilsvarende
proces for kandidatuddannelserne på de kunstne-
riske uddannelsesinstitutioner under Uddannelses-
og Forskningsministeriet.
I forbindelse med en reform af universitetsuddan-
nelserne kan en række små forskningsmiljøer rundt
omkring i Danmark blive udfordret.
Regeringen vil inden for forskningsbudgettet pri-
oritere at understøtte små forskningsmiljøer, der
bliver berørt af et ændret uddannelseslandskab.
Regeringen vil derfor senere præsentere et oplæg
til, hvordan små berørte forskningsmiljøer kan
understøttes økonomisk, herunder gennem mere
langsigtede strategiske forskningsprioriteringer.
Nye kandidatuddannelser på 1¼ studieår med et tydeligt arbejdsmarkedssigte
Regeringen foreslår, at der oprettes nye kandidat-
uddannelser på 1¼ studieår med et tydeligt arbejds-
markedssigte. Uddannelserne henvender sig særligt
til studerende, der ønsker arbejdsmarkedsfokus i
deres uddannelse.
Regeringen foreslår, at de nye kandidatuddannel-
ser tilrettelægges som fuldtidsuddannelser over to
semestre efterfulgt af en større afsluttende opgave,
der skrives hen over sommeren.
Kandidatuddannelserne vil ligesom de øvrige uni-
versitetsuddannelser være forskningsbasererede.
De studerende vil i løbet af deres uddannelse som
en integreret del af undervisningen få gode mulig-
heder for at afprøve deres faglighed og teoretiske
viden i praksis igennem eksempelvis cases og pro-
jektsamarbejder med relevante virksomheder.
En markant investering i det nye kandidatuddannel-
seslandskab skal bl.a. understøtte, at de studerende
får flere ugentlige timer og mere feedback og vej-
ledning, ligesom en væsentlig del af undervisningen
tilrettelægges på mindre hold, hvilket muliggør tæt
konkakt med undervisere og medstuderende.
Regeringen vil derfor gå i dialog med universite-
terne om, hvordan der kan formuleres relevante
mål for uddannelser af høj kvalitet. Afsættet for
dialogen vil være en ambition om:
• 15 timers undervisning og vejledning ugentligt.
• ¾ af undervisningen skal foregå på små hold på
de uddannelser, som er præget af forholdsvis
meget selvstudie.
• ¼ af undervisningen skal udgøres af vejledning
og feedback på uddannelser, som har mange
forelæsninger frem for undervisning på mindre
hold.
Ambitiøse kvalitetsmålsætninger for kandidatuddannelser på 1¹/
4
studieår
Flere timer
Ambition om 15 timers
undervisning og vejledning
Mindre hold
Ambition om, at ¾ af undervisningen skal
foregå på små hold på de uddannelser, som
er præget af forholdsvis meget selvstudie
Mere vejledning
Ambition om, at ¼ af undervisningen skal
udgøres af vejledning og feedback på
uddannelser, som har mange forelæsninger
frem for undervisning på mindre hold
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0015.png
Forberedt på fremtiden I
15
Efter- og videreuddannelse på kandidatniveau eller en ny kandidatuddannelse
Regeringen ønsker, at flere uddanner sig løbende
gennem arbejdslivet, så uddannelse ikke overve-
jende er noget, man tager i en samlet blok først i
livet.
Konkret foreslår regeringen derfor, at de nye kandi-
dater på 1¼ studieår får bedre muligheder for efter-
uddannelse i form af:
• Mulighed for at vende tilbage til universitetet og
tage fag, moduler, særlige kandidatforløb eller
en hel ny kandidatuddannelse på erhvervskandi-
datlignende vilkår.
• Markant lavere deltagerbetaling inden for det
eksisterende voksen- og efteruddannelsessy-
stem. Det kan både være kurser, der udbydes på
universiteterne eller på de øvrige videregående
uddannelsesinstitutioner, eksempelvis som
enkeltfag, diplom- eller masterkurser.
• Mulighed for at tage endnu en hel kandi-
datuddannelse på fuldtid (efter to år på
arbejdsmarkedet).
For mange vil livssituationen have ændret sig, når
behovet for mere uddannelse opstår. Uddannelses-
tilbuddene skal derfor gøre det muligt og attraktivt
at uddanne sig fleksibelt sideløbende med både
arbejds- og familieliv.
Regeringen lægger derfor op til, at der skal udvikles
en række nye efter- og videreuddannelsestilbud på
kandidatniveau. De nye tilbud skal være tilrettelagt,
så de passer ind i den studerendes livssituation –
eksempelvis om aftenen, i weekenden eller over
sommerperioden, og så man som studerende både
kan tage enkelte fag, moduler eller en hel kandidat-
uddannelse sideløbende med, at man arbejder.
Forløbene skal både give den enkelte mulighed for
at specialisere sig og mulighed for at skifte spor.
Der kan således både være tale om specialiserings-
forløb, hvor den studerende kan specialisere sig
inden for dele af sit fagfelt, og mere tværgående
forløb, hvor man som kandidat kan skifte fagligt
spor
Regeringen vil gå i dialog med universiteterne om
en model for, at studerende, der har gennemført
efter- og videreuddannelsesaktiviteter svarende
til ¾ studieår (45 ECTS), får et nyt kandidattillægs-
bevis, som dokumenterer, at de har gennemført
uddannelse på kandidatniveau svarende til i alt 2
studieår (120 ECTS).
Nye uddannelsestilbud til kandidater på 1¹/
4
studieår
FAG
15 ECTS
MODUL
7,5 ECTS
JOB
FAG
2,5 ECTS
FAG
20 ECTS
KANDIDAT­
TILLÆGSBEVIS
JOB
NYE
VIDEREUDDANNELSES-
MULIGHEDER
(TVÆRGÅENDE FORLØB/
SPORSKIFTE)
JOB
JOB
SAMLET FORLØB
JOB
JOB
KANDIDAT­
TILLÆGSBEVIS
EKSISTERENDE VIDERE-
OG EFTERUDDANNELSES-
SYSTEM
ENKELT FAG, DIPLOM ELLER MASTER KURSUS
JOB
JOB
JOB
NY KANDIDATUDDANNELSE
PÅ 1¹/
4
ELLER 2 STUDIEÅR
JOB
KANDIDATUDDANNELSE PÅ 1¹/
4
ELLER 2 STUDIEÅR
(SU-BERETTIGENDE)
JOB
NYT KANDIDAT-
BEVIS
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0016.png
Forberedt på fremtiden I
16
Bedre mulighed for uddannelse sideløbende med beskæftigelse – markant udvidelse af
erhvervskandidatordningen
5.000
Det er regeringens ambition,
at der skal oprettes 5.000
erhvervskandidatpladser.
Regeringen foreslår at udvide mulighederne for at
tage en kandidatuddannelse sideløbende med, at
man arbejder. Flere studerende skal have mulighed
for at koble studie- og arbejdsliv og dermed knytte
det, de lærer på deres uddannelse, til de arbejdsop-
gaver de har på arbejdspladsen.
Regeringen ønsker en markant forøgelse af den
eksisterende erhvervskandidatordning, så flere
studerende kan få mulighed for at gøre brug af
ordningen. Det er regeringens målsætning, at
op mod 5.000 studerende om året skal tage en
erhvervskandidatuddannelse. Det er et ambitiøst
mål.
Undervisningen på uddannelserne skal samtidig til-
rettelægges mere fleksibelt end i dag, så den passer
til de studerendes hverdag, hvor der både skal
studeres og gøres karriere. Undervisningen skal
eksempelvis kunne foregå på særskilte hold, der
tilrettelægges digitalt, uden for almindelig arbejds-
tid eller i moduler, der kan passes ind i forhold til
arbejdsbyrden i jobbet.
Mulighederne for at tage en erhvervskandidat-
uddannelse på deltid skal derudover gøres mere
fleksible, så det er op til den enkelte studerende og
uddannelsesinstitutionerne, hvor lang en periode
uddannelsen tilrettelægges over. I dag er varighe-
den for en erhvervskandidat fastlagt på forhånd til
fire år.
For at understøtte at den nye erhvervskandida-
tordning kommer godt i gang etablerer Uddan-
nelses- og Forskningsministeriet, Danske Univer-
siteter, Dansk Industri og Dansk Erhverv et nyt
kandidatpartnerskab.
Regeringen vil desuden invitere de offent-
lige arbejdsgivere til et forpligtende sam-
arbejde om udvikling af den nye fleksible
erhvervskandidatordning.
Et kandidatpartnerskab med universiteter og erhvervsliv
For regeringen har det høj prioritet, at dansk erhvervsliv og danske virksomheder får stor gavn
af de forskellige nye kandidatuddannede. Også for den studerende er sammenhængen mellem
studiet og arbejdslivet vigtig.
Skal den nye fleksible erhvervskandidat blive en succes, kræver det, at de danske univer-
siteter og virksomheder er i stand til sammen at udvikle ordningen og stille de nødvendige
erhvervskandidatpladser til rådighed.
Derfor etablerer Uddannelses- og Forskningsministeriet, Danske Universiteter, Dansk Industri
og Dansk Erhverv et nyt kandidatpartnerskab. Partnerskabet vil arbejde med at udvikle de nye
fleksible erhvervskandidatuddannelser blandt andet på områder, hvor der er behov for flere
engelsksprogede uddannelsespladser.
Partnerskabet vil samtidig fungere som et dialogforum i forhold til på hvilke områder, der er
behov for flere engelsksprogede uddannelsespladser, samt give mulighed for input i forhold til,
hvilke videre- og efteruddannelsesmuligheder de kandidatuddannede i danske virksomheder
efterspørger. Partnerskabet opstartes i efteråret 2023. I første omgang for en 3-årig periode.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0017.png
Forberedt på fremtiden I
17
Kandidatuddannelser på 2 studieår med større grad af specialisering
Regeringen ønsker, at en stor del af det nye kandi-
datlandskab udgøres af kandidatuddannelser på 2
studieår med en større grad af specialisering. Disse
uddannelser vil blive udbudt på alle hovedområder
og særligt på områder, hvor der er behov for højt
specialiseret arbejdskraft.
Kandidatuddannelser med en større grad af specia-
lisering vil særligt være relevant inden for de sund-
hedsvidenskabelige, naturvidenskabelige og tekni-
ske områder. Disse kandidatuddannelser vil således
henvende sig til studerende, der umiddelbart efter
uddannelsen skal arbejde i højt specialiserede job
eller forske.
Nye højt specialiserede kandidatuddannelser på 2�½ - 3 studieår
Regeringen foreslår, at der som en del af et nyt
varieret kandidatuddannelseslandskab introduceres
udvalgte længere kandidatuddannelser målrettet
områder, hvor specifikke kompetencer er påkrævet.
Der lægges op til, at der oprettes nye kandidatud-
dannelser af 2�½ eller 3 studieår inden for udvalgte
områder, der kræver en særlig høj specialise-
ringsgrad, og hvor der er tydelig efterspørgsel fra
erhvervslivet. Det kan eksempelvis være inden for
tekniske områder, der er karakteriseret af høj kom-
pleksitet, som kvante- eller nanoområdet, eller på
sundheds- og life science-området.
Opgaven med at udvælge og udvikle de nye
højt specialiserede uddannelser forankres i
kandidatudvalget.
Flere internationale studerende
Regeringen ønsker at øge antallet af internatio-
nale studerende inden for områder, hvor danske
virksomheder efterspørger højtuddannet arbejds-
kraft. Med respekt for tidligere indgåede politiske
aftaler, herunder på SU-området, foreslår regerin-
gen derfor, at universiteterne kan oprette 1.100
engelsksprogede studiepladser hvert år i perioden
2024-2028 og 2.500 studiepladser årligt fra 2029.
Derudover lægger regeringen op til, at der oprettes
erhvervskandidatuddannelser på engelsk inden for
områder, hvor der er et potentiale for at rekruttere
højt kvalificeret udenlandsk arbejdskraft.
Regeringens målsætning er, at 2.500 studerende
hvert år på sigt skal tage en erhvervskandidat på en
engelsksproget uddannelse.
Kriterierne for på hvilke områder der skal være
mulighed for at oprette flere studiepladser, fastsæt-
tes i kandidatpartnerskabet med universiteterne og
erhvervslivet.
2.500
Ambitionen er, at 2.500 nye
erhvervskandidater udbydes som
engelsksprogede
2.500
Der oprettes 2.500 engelsksprogede
fuldtidsstudiepladser på universite-
terne fra 2029
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0018.png
Forberedt på fremtiden I
18
Inddragelse og udvikling af de konkrete uddannelser
Det er afgørende for regeringen, at dem, der kender
uddannelserne, inddrages tæt i udviklingen og
tilrettelæggelsen af det nye kandidatlandskab. Sam-
tidig prioriterer regeringen en god implementering
af det nye kandidatlandskab. Derfor er der afsat
midler til at understøtte reformen (eksempelvis til
udvikling af uddannelser, vejledning mv.).
Konkret foreslår regeringen derfor, at arbejdet – i
forlængelse af en politisk aftale – forankres i et nyt
kandidatudvalg.
Universiteter, kunstneriske uddannelses-
institutioner, erhvervsliv, studerende og ministerier
skal i samarbejde identificere de nye kandidatveje,
herunder hvilke konkrete uddannelser, der skal
udbydes som kandidatuddannelser på 1¼ studieår.
Arbejdet tilrettelægges, så de første hold kan dimit-
tere i 2029.
Udvalget skal i sit arbejde bl.a. tage højde for
erhvervslivets behov for højt specialiseret arbejds-
kraft inden for udvalgte områder, herunder at
nogle fagområder i meget høj grad uddanner til
jobfunktioner, hvor de studerende umiddelbart
efter uddannelsen skal arbejde i højt specialiserede
job eller forske. Udvalget skal desuden have blik
for sammenhængen i uddannelseslandskabet, her-
under at der eksempelvis på det tekniske område
allerede findes forskellige uddannelseslængder for
ingeniørområdet.
Udvalget skal også tage hensyn til små fagområder
og robustheden i de tilknyttede forskningsmiljøer
samt, at der i det nye kandidatuddannelseslandskab
er geografisk balance mellem udbud af de forskel-
lige kandidatuddannelser.
Udvalget skal desuden komme med forslag til
eventuelle tilpasninger af de akademiske bachelor-
uddannelser således, at der skabes gode rammer
for uddannelsesforløb med høj kvalitet og løbende
kobling til omverdenen bl.a. i form af projektorien-
terede forløb, udenlandsophold, mv.
Udvalget skal endvidere konkretisere, hvilke uddan-
nelsestilbud der skal udvikles til uddannede fra
kandidatuddannelser på 1¼ studieår med henblik
på at skabe bedre rammer for livslang læring på
universiteterne.
En kandidatuddannelse på 1¼ studieår vil ikke
automatisk give adgang til ph.d.-uddannelsen. Der
skal dog ikke opstå blindgyder for de studerende,
hvorfor kandidatudvalget vil skulle udforme en kon-
kret model for supplering, eventuelt inspireret af
4+4-ordningen. De kunstneriske uddannelser vil få
et selvstændigt spor i kandidatudvalgets arbejde.
Nyt kandidat­
udvalg
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0019.png
Forberedt på fremtiden I
19
De næste reformskridt
for de videregående
uddannelser
Udspillet om et nyt fleksibelt universitetslandskab i
’Forberedt på fremtiden I’ er det første af en række
reforminitiativer på det videregående uddannelses-
område i de kommende år.
Regeringens oplæg til et nyt universitetsuddannel-
seslandskab vil få stor betydning for de samlede
videregående uddannelser. Det gælder, når det
handler om, hvilke uddannelsesinstitutioner der skal
udbyde forskellige typer af uddannelser, ligesom et
nyt uddannelseslandskab må forventes at påvirke
de unges uddannelsesvalg og søgemønstre.
Dertil kommer, at de videregående uddannelser,
som tidligere beskrevet, allerede i dag står over for
en række uløste udfordringer.
Set med regeringens øjne kalder det på en mere
sammenhængende reformtænkning på det videre-
gående uddannelsesområde. Og det kalder på, at
dem, der kender uddannelserne, dem, der studerer
på dem og dem, der skal ansatte fremtidens dimit-
tender, inddrages tæt i arbejdet.
Det er baggrunden for, at regeringen inviterer
uddannelsesinstitutioner, studerende, erhvervsliv,
offentlige arbejdsgivere, relevante organisationer og
eksperter med om bordet.
Sammen skal vi i
Forum for fremtidens videregående
uddannelser
drøfte udfordringer, dilemmaer, svære
prioriteringer og løsninger, når det handler om,
hvordan de videregående uddannelser bedst kan
forberedes til fremtiden.
Det handler blandt andet om: Hvordan vi i fremti-
den får flere til at søge de professions- og erhvervs-
rettede uddannelser? Hvordan vi i fremtiden får
et videregående uddannelsessystem, der hænger
bedre sammen? Hvordan det samlede videregående
uddannelseslandskab i fremtiden skal se ud?
Forum for fremtidens videregående uddannelser
Som en del af reformprogrammet ’Forberedt på fremtiden’ lægger regeringen i de kommende år op til reformer af det
videregående uddannelsesområde. Det er afgørende for regeringen, at dem, der kender uddannelserne bedst, inddrages
tæt i arbejdet.
Regeringen inviterer derfor de centrale aktører på området med i Forum for fremtidens videregående uddannelser.
Her vil studerende, universiteter, kunstneriske uddannelsesinstitutioner, professionshøjskoler, erhvervsakademier, mari-
time uddannelsesinstitutioner, erhvervsliv, offentlige arbejdsgivere, organisationer og eksperter drøfte udfordringer,
mulige løsninger på det videregående uddannelsesområde.
Uddannelses- og forskningsministeren er formand for forummet, der sekretariatsbetjenes af Uddannelses- og Forsknings-
ministeriet. Børne- og Undervisningsministeriet deltager også i arbejdet.
Arbejdet startes op efter sommerferien 2023.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0020.png
Forberedt på fremtiden I
20
Stærke professions- og erhvervsrettede uddannelser
Ud af de i alt cirka 260.000 studerende på de
videregående uddannelser går cirka 120.000 på en
professionsbachelor-, en erhvervsakademi- eller en
maritim uddannelse.
De professions- og erhvervsrettede uddannelser
udgør en væsentlig del af det videregående uddan-
nelsessystem, og spiller en vigtig rolle for både
dansk erhvervsliv og for vores velfærdssamfund.
Uddannelserne spænder vidt fra finansøkonom-,
elinstallatør- og diplomingeniøruddannelser til
uddannelserne til pædagog, lærer og sygeplejerske.
Allerede i dag er der rekrutteringsudfordringer
på flere områder, og på nogle uddannelser er der
udfordringer med overgangen til arbejdsmarkedet.
På eksempelvis professionsuddannelserne falder
en del fra undervejs, ligesom mange nyuddannede
oplever overgangen fra uddannelse til arbejde som
svær. De føler sig ikke rustet til det arbejdsliv, der
venter dem i daginstitutionen, på folkeskolen og
på hospitalet – og oplever, at uddannelsen ikke har
klædt dem tilstrækkelig godt på. Oveni søger nogle
hurtigt væk fra fagene eller skifter branche.
På de erhvervsrettede videregående uddannelser
er der tilsvarende udfordringer med frafald under-
vejs, og selvom uddannelserne allerede i dag er
arbejdsmarkedsrettede, vælger mange at studere
direkte videre på en bacheloruddannelse frem for
først at bruge deres uddannelse på arbejdsmarke-
det. Der kan derfor være potentiale i at tænke i nye
uddannelsesmodeller, hvor man som studerende
kan uddanne eller videreuddanne sig, mens man er
i job.
Regeringens ambition er, at Danmark skal være
helt i top, når det kommer til de professions- og
erhvervsrettede uddannelser, og at flere dermed
skal søge mod og blive i fagene.
Det kræver, at vi tør se på, om opbygningen af
og indholdet i uddannelserne i dag er det rigtige,
og om uddannelserne kan tilrettelægges mere
fleksibelt.
Skal flere vælge de professionsrettede velfærdsfag
til, skal kvaliteten af uddannelserne være høj. Fag-
ligheden på mange uddannelser kan styrkes med
flere undervisningstimer og mere underviserkon-
takt. Og bedre rammer for efter- og videreuddan-
nelsesmuligheder indenfor fagene skal understøtte,
at færre søger væk.
Regeringen vil derfor – i tilknytning til universitets-
reformen og i tæt samarbejde med de professi-
ons- og erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner
– igangsætte et reformspor, der skal styrke de pro-
fessions- og erhvervsrettede uddannelser.
24%
2019
2022
På velfærdsområdet har der
været et markant fald
i søgningen til lærer-,
pædagog-, sygeplejerske- og
socialrådgiveruddannelsen fra
2019 til 2022.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0021.png
Forberedt på fremtiden I
21
Et uddannelsessystem, der bryder barrierer og skaber sammenhæng
10%
Uddannelse handler om at åbne muligheder. Om
at blive klogere og om at kunne skabe sin egen
fremtid. I 2020 toppede optaget på de videregå-
ende uddannelser i Danmark. Aldrig er flere blevet
tilbudt en plads på en af de videregående uddan-
nelser i Danmark.
Desværre er der mange, der fortsat oplever de
videregående uddannelser som lukket land. Kvote 2
har oprindeligt haft til formål at give uddannelses-
muligheder til uddannelsessøgende med forskellige
baggrunde. Men antallet af pladser på kvote 2 og
den måde, som ansøgerne vurderes på har fået den
konsekvens, at kvote 2 i dag ikke fungerer efter
hensigten.
På eksempelvis de akademiske bacheloruddan-
nelser har over halvdelen af uddannelserne kun
10 procent af deres pladser afsat til kvote 2, og en
gymnasial eksamen er et adgangskrav. Måske er det
derfor, at kun 2 procent af de studerende optages
på en videregående uddannelse på baggrund af en
erhvervsuddannelse.
Regeringens ambition er et uddannelsessystem,
der giver flere muligheder, nedbryder barrierer
og skaber reel sammenhæng. Det kræver, at der
er en vej til videregående uddannelse for flere.
Samtidig skal der være mere og bedre vejled-
ning til de uddannelsessøgende, når de står i
uddannelsesvalget.
Der skal være bedre muligheder for studieskift,
merit og erhvervsmerit. En mere reel vurdering
af de kompetencer, den enkelte har tilegnet på
et studie eller den erhvervserfaring, man har,
når man søger ind på en uddannelse eller skifter
studieretning.
Det er baggrunden for, at regeringen – i tilknytning
til universitetsreformen og reformarbejdet med de
professions- og erhvervsrettede uddannelser – vil
sætte fokus på sammenhængen i og vejene ind i
det videregående uddannelsessystem. Heri ligger
blandt andet et oplæg til et nyt optagelsessystem,
udbredelse af merit og færre barrierer for efter- og
videreuddannelse på det videregående niveau.
Mere end halvdelen
af de akademiske
bacheloruddannelser har kun
10 procent af deres pladser
afsat til kvote 2.
Fremtidens videregående uddannelseslandskab
Regeringens ambition er, at de videregående uddan-
nelser fortsat skal udvikle sig i takt med
efterspørgslen på arbejdsmarkedet, og at frem-
tidens uddannelseslandskab er mere
overskueligt – både for de uddannelsessøgende og
for aftagerne. Samtidig skal der fortsat
være gode uddannelsestilbud og bæredygtige
uddannelsesinstitutioner i alle dele af landet.
Uddannelsessystemet skal give de studerende kom-
petencer, der både matcher egne ønsker og arbejds-
markedets behov. Det forudsætter, at der både er
god synergi og en tydelig arbejdsdeling mellem de
forskellige dele af uddannelsessektoren.
Regeringen vil derfor – i forlængelse af reformer af
universitetsuddannelser samt de professions- og
erhvervsrettede uddannelser – tage initiativ til, at
der udarbejdes en samlet, langsigtet plan for det
videregående uddannelses- og institutionslandskab.
Som led i arbejdet vil regeringen arbejde med,
hvordan den eksisterende dimensionering af de
videregående uddannelser kan videreudvikles samt
se på muligheder for at tilvejebringe et grundlag for
bedre at kunne vurdere kompetencebehovene på
fremtidens arbejdsmarked.
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 54: Orientering om regeringsudspillet 'Forberedt på fremtiden I', fra uddannelses- og forskningsministeren
2669897_0022.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Departementet
Postboks 2135
1015 København K
[email protected]
www.ufm.dk