Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 52
Offentligt
Til medlemmerne af Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg
Den 28. februar 2023
Kære medlemmer
Jeg sender jer hermed den årlige beretning fra formandskabet for Rådet for Børns Læring.
Rådet har til opgave at komme med anbefalinger til initiativer, der styrker og udvikler kvaliteten på
dagtilbud- og folkeskoleområdet. I den sammenhæng er fagligheden blandt pædagoger og lærere, der
arbejder på området, helt central. Derfor håber jeg, at I vil læse med, da vi i år blandt andet kommer
med en række anbefalinger til, hvordan pædagoguddannelsen kan styrkes.
Vi har i beretningen for 2022 sat fokus på relationskompetence i dagtilbud. Relationskompetence er en
central del af den pædagogiske kernefaglighed, og vi ved, at dygtigt pædagogisk personale med stærke
relationskompetencer er afgørende for, at børn oplever trygge læringsmiljøer, hvor de udvikler sig og
trives. Et fælles professionelt sprog og forståelse af relationskompetence er vigtig, da det kan styrke de
faglige fællesskaber og den løbende refleksion i og omkring den daglige praksis. Det kræver en indsats
på flere fronter. Blandt andet skal pædagoguddannelsen styrkes, der skal være fokus på
kompetenceudviklingsforløb for
hele
personalegruppen i daginstitutioner, og der skal være et
ledelsesmæssigt fokus på relationskompetence i den enkelte institution. Det er vigtigt, da
daginstitutionerne skal understøtte
alle
børn og have de nødvendige kompetencer til at bekæmpe social
ulighed og sikre vellykket inklusion. Derfor anbefaler vi også, at pædagoguddannelsen får et større
fokus på specialpædagogik og arbejdet med børn i udsatte positioner.
I beretningen dykker vi også ned i de store rekrutteringsudfordringer, der er på daginstitutionsområdet.
De store udfordringer kræver løsninger nu og her, og der er ingen lette løsninger, men behov for en
samlet buket af initiativer. Vi anbefaler, at uddannelses- og forskningsministeren og børne- og
undervisningsministeren i samarbejde med relevante parter tager initiativ til at udarbejde en samlet
national handlingsplan, der indeholder en række initiativer, der på både kort og lang sigt sikrer nok
uddannet pædagogisk personale til at opretholde høje normeringer og et højt uddannelsesniveau. Der er
brug for at styrke relationskompetencen både i praksis og i uddannelserne. Og der er behov for at flere
uddanner sig til pædagoger eller pædagogiske assistenter, hvis alle vores børn skal opleve et dagtilbud af
tilfredsstillende kvalitet.
God læselyst!
Med venlig hilsen
Else Sommer
Formand for Rådet for Børns Læring