Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 46
Offentligt
Skal det danske forskningsberedskab slides ned eller sikres? Et forslag til dem der
forhandler om fordeling af forskningsreserven
Dansk forskning finansieres på forskellige måder og af forskellige grunde. Fælles for
finansieringen er at den offentlige basisfinansiering i stigende grad suppleres af
forskningsbevillinger fra offentlige og private forskningsprogrammer som dog kun i meget
begrænset form dækker de reelle omkostninger; basisfinansieringen bliver derfor mere og
mere bestemt af eksterne forskningsbevillinger. Dette gælder for både den
forskningsbaserede myndighedsbetjening og for universiteternes undervisningsbaserede
forskning.
Den forskningsbaserede myndighedsbetjening understøtter myndighederne gennem
ministeriernes rammekontrakter med universiteterne, herunder Aarhus Universitet,
Københavns Universitet og DTU. Den undervisningsbaserede forskning er den primære kilde
til forskningsdækning af de humanistisk-samfundsvidenskabelige universitetsuddannelser. På
de såkaldt våde fakulteter, dvs. de videnskaber der som sundhedsvidenskab, naturvidenskab
og teknik har store eksperimentelle eller laboratorieanlæg, udgør uddannelsesbevillingerne en
væsentlig mindre andel af bevillingerne.
Der er væsentlige udfordringer med begge måder at basisfinansiere forskningen på, især når
man inddrager samspillet med andre former for forskningsbevillinger med mange forskellige
donorer og varierende prioriteringer. Basisfinansieringen er imidlertid helt afgørende for at
opretholde en solid global vidensbase, noget som netop er en nødvendighed for et land der er
så afhængig af et internationalt samspil som Danmark.
Uddannelsesrelateret forskning
For den universitetsforskning der er koblet til uddannelser, har taxametersystemet som
system for længst vist at det fungerer rimeligt til store fag med flere hold studerende, men
ikke til små. Man kan diskutere taxametrenes størrelse, og det er der god grund til, men selve
systemet virker for store fag. De humanistiske fag er imidlertid karakteriseret ved at være
mange og små. Alene på Københavns Universitet er der en række fremmedsprogsfag med
fransk, italiensk og tysk i spidsen og en række såkaldt ’eksotiske’ fag med indisk, grønlandsk
og de mindre arkæologier men også vigtige områder som Østeuropa som allerede i løbet af de
næste år kommer til at få for få studerende til at de kan finansieres af taxameteret; finsk og
portugisisk er allerede strøget af listerne fordi de manglede studerende. Brasilianske studier
findes nu kun i Aarhus. På SDU har man allerede måttet nedlægge studier og flere er truet.
Det gælder også på Ålborg Universitet.
Men det bør ikke alene være de studerendes tilstrømning til en uddannelse der skal bestemme
om Danmark skal have et vidensberedskab baseret på forskning inden for store og vigtige
områder som Østeuropa, Grønland eller Italien. Når man så ved at ungdomsårgangene inden
for en kortere årrække vil blive mindre og de humanistiske fags tiltrækningskraft alt andet
lige nok ikke større, kan man se udtyndingen lure. For enden af denne udvikling ligger et
uopretteligt tab af viden om vores omverden som hverken kommercielt eller set fra