Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 42
Offentligt
8. februar 2023
Til Folketingets uddannelsespolitiske ordførere
DTU’s Aftagerpanel: 1-årige kandidatuddannelser på
ingeniørområdet er en rigtig dårlig ide
Regeringens ambitioner om at løfte uddannelseskvaliteten, skabe kortere afstand til arbejdsmarkedet
og bedre trivsel er fornuftige, men at forkorte kandidatuddannelserne vil for DTU-studerende resultere
i det modsatte. Begrundelserne er følgende:
Der findes allerede en kort, erhvervsrettet ingeniøruddannelse
Ønsket om en kortere, erhvervsrettet ingeniøruddannelse dækkes allerede af den eksisterende
diplomingeniøruddannelse på 3,5 år. Vi ser derfor ikke det hul i markedet, som en 3+1-ordning skal
udfylde. I stedet ser vi en tung opgave med at oprette en ny type uddannelse, som der reelt ikke er
behov for. Derudover forudser vi, at den nye kandidatuddannelse på ingeniørområdet vil blive
genstand for forvirring i ansættelsesprocessen og forplumre vores billede af de, hvad de enkelte
dimittender kan.
Forkortede kandidatuddannelser forringer kvaliteten og skader produktiviteten
For mange uddannelser vil regeringens plan betyde mere ugentlig undervisning, men ikke for DTU.
DTU’s kandidatstuderende tilbydes allerede 20-24 timers ugentlig undervisning. Et år mindre vil u-
undgåeligt også betyde et års mindre undervisning. Det vil få betydning for uddannelseskvaliteten og
muligheden for specialisering. Det Økonomiske Råd advarer om, at mindre læring kan have alvorlige
konsekvenser for den samlede danske produktivitet – også selvom nogle nyuddannede kommer
hurtigere ud på arbejdsmarkedet.
Mindre tid skaber større afstand til arbejdsmarkedet
Ud over at komme ud på arbejdsmarkedet med et års mindre specialviden, halveres også den tid, de
studerende har til at opnå erhvervserfaring, mens de studerer. Som aftagere ved vi, at
erhvervserfaring spiller en afgørende rolle i ansættelsesprocessen.
3 + 1 er lig med mere studiepres – ikke mindre
Ny forskning viser, at en af hovedårsagerne til de unges mistrivsel er manglen på tid til fordybelse og
oplevelsen af et for stort pres under uddannelsen. En etårig kandidatuddannelse vil øge
studieintensiteten fra 60 ECTS-point om året til 75, hvilket svarer til en stigning på 25 %. Som
aftagere er vi interesserede i at ansætte unge mennesker, der trives og har et mentalt overskud. Ikke
det modsatte.
Løsningen er ikke at erstatte velfungerende uddannelser med et eksperiment
DTU udbyder i dag en civilingeniøruddannelse (3+2 år) og en diplomingeniøruddannelse (3,5 år). Der
er stor efterspørgsel på begge uddannelser. Det afspejles blandt andet i beskæftigelsesgraden, der et
år efter dimission er 88 % for civilingeniørerne og 89 % for diplomingeniørerne.
Samtidig står vi i disse år foran store udfordringer, som kræver tekniske, kloge løsninger inden for
blandt andet klima, miljø, energi, fødevarer og forsvar. Løsninger, som vi ved, at DTU’s civil- og
diplomingeniører har kompetencer til at kunne bidrage til, og som 1-årige kandidater med mindre
undervisning og uddannelse ikke vil kunne. Vores klare anbefaling er derfor; Skær ikke
kandidatuddannelserne over en bred kam. Reformér kun der, hvor der er et behov.
Vi håber, at ovenstående vil blive taget i betragtning ved kommende politiske forhandlinger.
Med venlig hilsen
DTU’s Aftagerpanel
Se liste af underskrivere på næste side