Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 34
Offentligt
2655890_0001.png
Ministeren
Skatteudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 6. januar 2023 har udvalget efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DD) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 11
Ministeren bedes i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del - spørgsmål 646 og
648 (folketingsåret 2021-22) oplyse, om det er muligt at gøre det til en betingelse
for modtagelse af SU-lån, at den studerende kommer fra et land, som Danmark
har en gældsinddrivelsesaftale med. Hvis ikke det er muligt, bedes det fremgå af
svaret, hvilke forhindringer der er tale om.
Svar
Som udgangspunkt skal man være dansk statsborger for at få SU. Uddannelses-
søgende uden dansk statsborgerskab har dog ret til SU, herunder mulighed for at
søge om SU-lån, hvis de efter EU-retten, internationale aftaler eller danske regler
er ligestillet med danske statsborgere. For at blive ligestillet skal udenlandske
statsborgere opfylde særlige betingelser, som vurderes ud fra forskellige regler,
afhængigt af det grundlag, man søger om ligestilling på, jf. nedenfor.
Ligestilling efter EU-retten
EU-/EØS-statsborgere har adgang til SU, herunder SU-lån, på samme vilkår som
danske statsborgere, hvis EU-/EØS-statsborgeren har status som vandrende ar-
bejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende i Danmark efter EU-retten. EU-
/EØS-statsborgere har også adgang til SU ved opnåelse af ret til tidsubegrænset
ophold efter 5 års sammenhængende ophold i Danmark. Derudover har visse fa-
miliemedlemmer til EU-/EØS-statsborgere adgang til SU. Der kan henvises til arti-
kel 7, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 492/2011 af 5.
april 2011 om arbejdskraftens frie bevægelighed inden for Unionen, hvorefter ar-
bejdstageren nyder samme sociale og skattemæssige fordele som indenlandske
arbejdstagere, samt til artikel 24, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/38/EF af 29. april 2004 om unionsborgeres og deres familiemedlemmers ret
til at færdes og opholde sig frit på medlemsstaternes område (opholdsdirektivet).
Det er Uddannelses- og Forskningsministeriets vurdering, at det
for uddannel-
sessøgende, der har ret til SU efter EU-retten
ikke vil være foreneligt med EU-
retten at gøre det til en betingelse for at kunne modtage SU-lån, at den uddannel-
sessøgende skal komme fra et EU-/EØS-land, som Danmark har en gældsinddri-
velsesaftale med.
2. februar 2023
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
369678
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 11 om det er muligt at gøre det til en betingelse for modtagelse af SU-lån, at den studerende kommer fra et land, som Danmark har en gældsinddrivelsesaftale med, fra uddannelses- og forskningsministeren
2655890_0002.png
Ligestilling efter danske regler
Udenlandske statsborgere med en særlig tilknytning til Danmark har uanset stats-
borgerskab ret til SU, herunder mulighed for at søge om SU-lån, til uddannelse i
Danmark. Baggrunden er dels overholdelsen af Danmarks internationale forpligtel-
ser, dels understøttelsen af herboende udenlandske statsborgeres integration i
Danmark.
Internationale forpligtelser
Visse udenlandske statsborgere har ret til ligestilling med danske statsborgere i
forhold til retten til SU til uddannelse i Danmark som følge af Danmarks internatio-
nale forpligtelser.
Det gælder:
1. Uddannelsessøgende, der tilhører det danske mindretal i Sydslesvig. De-
res ret til SU følger af Bonn-København-erklæringerne af 29. marts 1955,
hvorefter Tyskland og Danmark forpligtede sig til gensidig ligestilling af det
danske og tyske mindretal i grænselandet, herunder i forhold til tildeling af
offentlige ydelser.
2. Uddannelsessøgende, der den 6. marts 1946 var eller inden for de sidste
10 år før denne dato som islandsk statsborger havde været bosat i Dan-
mark. Deres ret til SU bygger på lov om ophævelse af Dansk-islandsk For-
bundslov m.m. fra 1950, hvor Danmark forpligtede sig til i enhver hen-
seende at give de af bestemmelsen omfattede personer samme rettighe-
der som danske statsborgere.
3. Visse uddannelsessøgende, der er omfattet af integrationslovens § 2, stk.
2, nr. 1 (flygtninge). I henhold til flygtningekonventionens artikel 22 er Dan-
mark forpligtet til at indrømme konventionsflygtninge den gunstigst mulige
behandling, og i alle tilfælde en behandling, der ikke er mindre gunstig
end den, der under samme forhold indrømmes udlændinge i almindelig-
hed, bl.a. i relation til tildeling af SU.
4. Visse tyrkiske børn af tyrkiske arbejdstagere i Danmark. Deres ret til SU
følger af Associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet, nærmere bestemt arti-
kel 9 i Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80.
Det er Uddannelses- og Forskningsministeriets vurdering, at det
for uddannel-
sessøgende, der har ret til ligestilling med danske statsborgere i forhold til retten til
SU som følge af Danmarks internationale forpligtelser
ikke vil være foreneligt
med disse forpligtelser at gøre det til en betingelse for modtagelse af SU-lån, at
den uddannelsessøgende kommer fra et land, som Danmark har en gældsinddri-
velsesaftale med.
Øvrig særlig tilknytning til Danmark
Visse udenlandske uddannelsessøgende med en særlig tilknytning til Danmark
har uanset statsborgerskab endvidere ret til ligestilling med danske statsborgere i
forhold til retten til SU til uddannelse i Danmark som følge af nationale regler, der
har sigte på at understøtte deres integration i Danmark.
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 34: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 11 om det er muligt at gøre det til en betingelse for modtagelse af SU-lån, at den studerende kommer fra et land, som Danmark har en gældsinddrivelsesaftale med, fra uddannelses- og forskningsministeren
2655890_0003.png
Det gælder:
1. Uddannelsessøgende, der er omfattet af integrationslovens § 2, stk. 2-4
(bl.a. flygtninge, der ikke er omfattet af flygtningekonventionen, udlæn-
dinge, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder, fordrevne fra
Ukraine, familiesammenførte til flygtninge og andre familiesammenførte).
2. Uddannelsessøgende, der ved indrejsen i Danmark ikke var fyldt 20 år og
sammen med sine forældre har taget fast ophold i Danmark, og familien
fortsat har bopæl her. Det bemærkes, at uddannelsessøgende, der er født
og opvokset i Danmark, men ikke har dansk statsborgerskab, også er om-
fattet af reglen.
3. Uddannelsessøgende, der har boet i Danmark i mindst 2 år forud for an-
søgning om SU og i denne periode har været gift med en dansk statsbor-
ger.
4. Uddannelsessøgende, der umiddelbart før påbegyndelsen af den uddan-
nelse, der søges støtte til, har haft sammenhængende registreret ophold i
Danmark i mindst 2 år med mindst 30 timers erhvervsarbejde ugentligt.
5. Uddannelsessøgende, der har haft sammenhængende registreret ophold i
Danmark i mindst 5 år umiddelbart før ansøgningstidspunktet, når den ud-
dannelsessøgende ikke har taget ophold i Danmark med henblik på ud-
dannelse.
Det er Uddannelses- og Forskningsministeriets vurdering, at der
for uddannel-
sessøgende, der er omfattet af en af ovennævnte betingelser vedrørende øvrig
særlig tilknytning til Danmark, og som kommer fra et land uden for EU/EØS
ikke
umiddelbart vil være nogen juridiske begrænsninger i adgangen til at fastlægge
krav om, at den uddannelsessøgende kommer fra et land, som Danmark har en
gældsinddrivelsesaftale med, for at kunne optage SU-lån.
Det bemærkes dog, at ovennævnte gruppe er personer, der vurderes at have en
vis grad af længerevarende eller endog permanent tilknytning til Danmark, herun-
der personer, der ikke har dansk statsborgerskab, men er født og opvokset i Dan-
mark. Det har med ovennævnte regler været den politiske hensigt at understøtte
denne persongruppes integration i Danmark.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 3/3