Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 130
Offentligt
Udviklingen på de humanistiske uddannelser -
optag, dimensionering og ledighed
Hovedresultater
Notatet opsummerer en kortlægning af udviklingen på de humanistiske
uddannelser med særligt fokus på optag, dimensionering og ledighed:
- Optaget på de humanistiske uddannelser lå i 2022 lidt under niveauet for
tilgang i 1990.
- Siden 2013 er optaget faldet med 47 pct.
- Dimensioneringen er kun lige ved at slå igennem i kandidatproduktionen
–
allerede nu er dimittendledigheden kraftigt faldende.
- Uddannelsesudbuddet har ændret sig
–
99 uddannelser er blevet lukket.
- Uddannelsernes indhold er mere arbejdsmarkedsorienteret og tværgående
- Der er etableret mere samarbejde på tværs af de humanistiske fakulteter.
Optag på humaniora i lyset af det samlede optag på universiteterne
I løbet af de seneste 30 år er en større andel af danske unge startet på en
videregående uddannelse. Det store løft har især fundet sted, efter
globaliseringsstrategien i 2006 indførte et mål om, at 50 pct. af en ungdomsårgang
skulle have en videregående uddannelse. Målet blev hævet til 60 pct. i 2011 af SFR-
regeringen, som tilføjede en målsætning om, at 25 pct. af en ungdomsårgang skulle
have en lang videregående uddannelse. Således optog universiteterne i 1990 ca.
17.000 studerende, i 2005 ca. 20.000 studerende og i 2021 ca. 26.000 studerende
(se figur 1).
Optag på alle bacheloruddannelser
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
Kilde: Optag på bacheloruddannelser og uddelte kandidatuddannelser.
UFM’s
datavarehus på baggrund af Danmarks Statistik
1