Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 130
Offentligt
2755434_0001.png
1
Humaniora til tiden
Anbefalinger og rapport fra Taskforce for
fremtidens humaniora, maj 2023
PIXIUDGAVE
HUMANIORA TIL TIDEN
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Humaniora til tiden - Anbefalinger og rapport fra Taskforce for fremtidens humaniora, maj 2023, fra Danske Universiteter
2755434_0002.png
2
HUMANIORA TIL TIDEN
Humaniora beskæftiger sig med menneskets natur, kultur, sprog, historie
og samfund, og den humanistiske videnskab er afgørende for, at vi kan forstå
og sætte ord på, hvem vi er som mennesker, hvad vores rolle er i relation til
hinanden, til samfundet, til naturen og i kulturens og det nationale fællesskab.
Humaniora er som vidensressource med til at danne os som mennesker og
samfund og bidrager til, at vi kan have en oplyst og informeret offentlighed til
gavn for den demokratiske sammenhæng og handlekraft i samfundet.
Humaniora i dag er noget andet end for 10-15 år siden. Optaget på humaniora
er reduceret betydeligt, uddannelsesporteføljen er justeret, og indholdet i
uddannelserne har udviklet sig i nye retninger tilpasset samfundets behov.
Humaniora er fulgt med tiden.
Med aftalen om regionalisering af uddannelserne i 2021 blev optaget til
de humanistiske uddannelser yderligere reduceret. Danske Universiteter
oprettede i den sammenhæng en Taskforce for fremtidens humaniora, som skal
lægge grundstenene for et styrket, samarbejdende og bæredygtigt humaniora i
Danmark.
De færre uddannelser og det reducerede optag betyder, at humaniora står i en
sårbar situation. Den aktivitetsbaserede finansieringsmodel for uddannelser
gør det vanskeligt at opretholde en tilstrækkelig faglig bredde og dybde til
at sikre nationale interesser på små fagområder. Det er påkrævet at handle
nu, hvis vi skal undgå vidensørkener, hvor vi mister fagekspertise inden
for specifikke fagområder, og regional mangel på kvalificeret humanistisk
arbejdskraft.
Vores vision er, at humaniora opfylder samfundets behov for humanistisk
viden og arbejdskraft, og at humaniora i højere grad bidrager til udvikling
og problemløsning bredt i samfundet. Humaniora er markant forandret,
og der er behov for handling for at bevare et humaniora til tiden med et
uddannelseslandskab, der dækker Øst-, Vest-, Nord- og Syddanmark, og hvor
vi har både forskning i alle nødvendige discipliner og stærke og bæredygtige
uddannelsesmiljøer på tværs af landet. Humaniora skal gennem tværgående
samarbejde bidrage til at udvikle andre videnskaber og til at løse konkrete
problemstillinger for samfundet, men samtidig skal humaniora i Danmark være
stærkt nok i sin egen ret til at skabe og formidle indsigt i menneskets adfærd,
kultur og relationer nu og i fremtiden.
Taskforce for fremtidens humaniora
Jens Ringsmose, rektor ved Syddansk ( formand), og universiteternes fem
humanistiske dekaner: Kirsten Busch Nielsen, Københavns Universitet,
Johnny Laursen, Aarhus Universitet, Simon Møberg Torp, Syddansk Universitet,
Ida Willig, Roskilde Universitet og Rasmus Antoft, Aalborg Universitet.
HUMANIORA TIL TIDEN
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Humaniora til tiden - Anbefalinger og rapport fra Taskforce for fremtidens humaniora, maj 2023, fra Danske Universiteter
2755434_0003.png
3
STOR REDUKTION I OPTAG AF STUDERENDE PÅ HUMANIORA
Optaget af bachelorstuderende på humaniora er faldet med 47 pct. siden
2013 og ligger nu 10 pct. lavere end optaget i 1990. I 2022 blev der optaget
4.627 studerende mod 8.688 i 2013 og 5.113 i 1990. Denne udvikling i
optag er særlig for humaniora. Til sammenligning er optaget til tekniske
uddannelser fordoblet, til sundhedsvidenskabelige uddannelser er det
tredoblet, og på naturvidenskab er det øget med en tredjedel i forhold til
1990. Humaniorastuderende er gået fra at udgøre ca. 30 pct. af det samlede
bacheloroptag i 2010 til at udgøre knap 20 pct. i 2022.
Udviklingen skyldes en kombination af dimensionering og vigende
søgning. Samtidig med, at dimensioneringen er indfaset, er antallet af 1.
prioritetsansøgere til de humanistiske uddannelser også faldet. Fra 2013 til
2022 er antallet af 1. prioritetsansøgere faldet med 44 pct. fra 10.675 ansøgere
til 5984 ansøgere. Humaniora skiller sig klart ud fra de andre hovedområder
med det største fald i ansøgere.
ENDNU IKKE FULD EFFEKT AF DIMENSIONERINGEN
Universiteternes maksimale antal af studiepladser på uddannelserne er
reguleret af tre forskellige typer af statslig fastsat dimensionering: den
ledighedsbaserede dimensionering, den geografiske dimensionering som
følge af aftalen
Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark
og
dimensioneringen af engelsksprogede uddannelser som følge af SU-forliget.
Dertil kommer universiteternes egen dimensionering.
Den ledighedsbaserede dimensioneringsmodel blev indfaset med start
i 2015. Med den blev der reduceret i studiepladser på uddannelser
med såkaldt ”markant
eller systematisk overledighed”
defineret som en
dimittendledighedsgrad mindst 2 procentpoint højere end gennemsnittet for
de videregående uddannelser samlet set i 7 ud af 10 år. Den ledighedsbaserede
dimensionering baserer sig således på historiske data om uddannelsen.
Langt de fleste studiepladser på humanistiske uddannelser er underlagt den
ledighedsbaserede dimensionering.
Da dimittendledigheden måles i 4.-7. kvartal efter dimission og vurderes på
baggrund af 10 års udvikling, er den baseret på en ledighedsprofil på kandidater,
der er optaget på en bacheloruddannelse op til 15 år tidligere.
Det reducerede optag er endnu ikke slået fuldt igennem i kandidatproduktionen
og i dimittendledigheden, men dimensioneringsmodellen tager ikke hensyn
til nyere udviklinger i optag og reagerer kun langsomt på ændringer i
beskæftigelse. Danske Universiteter forventer, at der vil blive færdiguddannet
godt 2.600 humanistiske kandidater i 2028, svarende til et fald i kandidat-
produktion på 58 pct. sammenlignet med 2016, hvor der blev uddannet flest
kandidater. Samtidig forventes det, at der kommer mangel på humanistiske
kandidater inden for flere fagområder. Manglen ses allerede nu inden for
HUMANIORA TIL TIDEN
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Humaniora til tiden - Anbefalinger og rapport fra Taskforce for fremtidens humaniora, maj 2023, fra Danske Universiteter
2755434_0004.png
4
sprogfagene, hvor der især mangler lærerkræfter til ungdomsuddannelserne
inden for moderne fremmedsprog.
STORT FALD I DIMITTENDLEDIGHED
Dimittendledigheden falder markant på de dimittendårgange (2020 og 2021),
der blev optaget efter indførelsen af den ledighedsbaserede dimensionering.
Sammenlignet med de tre foregående årgange har kandidaterne fra 2021
den laveste ledighed nogensinde og er i stand til at finde job langt hurtigere i
månederne efter dimission, mens deres ledighed i 4. kvartal er på ca. 17 pct. og
fortsat faldende. 2021-dimittenders ledighed ligger dermed 44 procentpoint
under ledighedsgraden for 2019-dimittender i 4. kvartal.
En del af forklaringen på denne nedgang skal formentlig søges i
konjunkturmæssige forhold, men den skal også ses i lyset af dels
dimensioneringen, dels de humanistiske uddannelsers arbejde med at øge
de studerendes kontakt til arbejdsmarkedet under uddannelsen. Andelen af
humanister, der ansættes på det private arbejdsmarked, er i dag 62 pct. I 2010
var det ca. 50 pct.
FÆRRE UDDANNELSER OG NYT INDHOLD
Der er sket en betydelig centralisering og arbejdsdeling mellem universiteterne
således, at mange fag i dag kun udbydes ét eller to steder i Danmark.
Universiteterne har 200 humanistiske uddannelser (74 bacheloruddannelser
og 126 kandidatuddannelser) fordelt på 262 udbud – 160 uddannelser udbydes
kun ét sted i landet. En væsentlig grund til, at der er relativt mange uddannelser
på humaniora i forhold til andre hovedområder, er, at der er brug for at dække
et bredt spektrum af sprogområder. Sprog- og områdestudier er den faglige
kategori, som indeholder flest forskellige uddannelser. Kategorien rummer 75
ud af de 200 uddannelser og knap halvdelen af bacheloruddannelserne.
Porteføljen af humanistiske uddannelser er i de senere år blevet kraftigt
reduceret, og samlet set er der derfor langt færre humanistiske uddannelser
end for bare ti år siden. Universiteterne har siden 2010 lukket 114
uddannelsesudbud på humaniora, hvoraf 93 ikke længere findes på det
pågældende universitet, mens der i 19 tilfælde har været tale om lukning af
et decentralt uddannelsesudbud. Siden 2010 har universiteterne foretaget en
lang række sammenlægninger af uddannelser, idet 63 uddannelsesudbud er
lagt sammen til 25. Samtidig er der siden 2013 godkendt oprettelse af fire nye
humanistiske uddannelsesudbud.
Indholdet på de enkelte uddannelser er ændret, så der nu er flere tværfaglige
uddannelser og en tydeligere arbejdsmarkedsretning. Uddannelserne har
arbejdet systematisk på at fremme dimittendernes hurtigere overgang til første
job, herunder sikre en tidlig kontakt med arbejdsmarkedet under uddannelsen
og tilvejebringelse af konkrete karrierekompetencer.
HUMANIORA TIL TIDEN
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Humaniora til tiden - Anbefalinger og rapport fra Taskforce for fremtidens humaniora, maj 2023, fra Danske Universiteter
2755434_0005.png
5
BEVILLINGSSTRUKTUREN MATCHER IKKE BEHOV
Bevillingssystemet til uddannelserne fordrer en relativ stor volumen
af studerende for, at en uddannelse er økonomisk bæredygtig. Mange
uddannelsesmiljøer er for små til at kunne fungere i længden i de nuværende
rammer. Samtidig undergår rammerne for humanistisk forskning også
en forandring, hvor den offentlige bevilling falder, og hvor hjemtagelse af
eksterne midler fra private fonde og fra EU udgør en større andel af den
samlede finansiering og ofte er øremærket specifikke forskningsprojekter.
Forskydninger i fordelingsmekanismer i basismidlerne til forskning gør det
sværere for humaniora at konkurrere på de vægtede parametre.
Opretholdelsen af forskning inden for humaniora er derfor afhængig af
uddannelsesbevillingen, som også falder grundet reduceret optag.
UDDANNELSER MED SÆRSKILTE UDFORDRINGER
Taskforcen har identificeret typer af uddannelser, som har særskilte
udfordringer:
Gymnasiefag
Det er nødvendigt, at der findes gymnasiale uddannelser i alle dele af landet,
hvis gymnasiernes behov for arbejdskraft skal imødekommes på tværs af landet.
Derfor uddannes der også gymnasielærere i Øst-, Vest-, Nord- og Syddanmark.
Fordi gymnasielæreruddannelsen kræver tofaglighed, er det vigtigt, at der på
det enkelte universitet er en række kombinationsmuligheder, så de enkelte
gymnasiale uddannelser kan få dækket deres underviserbehov i de forskellige
fag. Lukningen af et enkelt gymnasiefag på et universitet kan derfor svække de
øvrige gymnasierettede fag og sætte gang i en negativ spiral.
Sprog
Søgningen til fremmedsprog er faldende, hvilket resulterer i mindre
uddannelsesmiljøer. Særligt situationen på fag som tysk og fransk er
bekymrende, fordi de er nødvendige for fødekæden af tysk- og fransklærere til
hhv. gymnasiet og folkeskolen. Samtidig er sprog- og områdestudier en vigtig
kilde til at sikre opdateret viden om specifikke lande og regioner i samfundet,
og de uddanner næste generation af sprogkyndig arbejdskraft til danske
eksportvirksomheder. De mindre uddannelsesmiljøer kan gøre det svært at
opretholde specialiseringerne i forskellige sprog og områder.
Småfag
Universiteterne har mulighed for at søge tilskud fra småfagspuljen til samlet
set omkring 10 små humanistiske uddannelser, som kun findes ét sted i
landet, og som ikke har et optag på over 20 studerende på bachelorniveau
og 10 studerende på kandidatniveau. 25 humanistiske bacheloruddannelser
havde i 2022 et optag på 20 studerende eller derunder, og 28 humanistiske
kandidatuddannelser havde i 2022 et optag på 10 eller derunder. Andelen af
små fag har således nået en udbredelse, hvor småfagsordningen ikke dækker
behovet for at beskytte fag af national interesse. Dertil kommer, at tilskuddet
HUMANIORA TIL TIDEN
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Humaniora til tiden - Anbefalinger og rapport fra Taskforce for fremtidens humaniora, maj 2023, fra Danske Universiteter
2755434_0006.png
6
kun er treårigt, og at det derfor kan være svært at planlægge og opretholde
robuste uddannelser.
BEHOV FOR SÆRLIGE TILTAG
Forventningerne til fortsat fald i antallet af studerende og volumen af offentlige
forskningsbevillinger betyder, at der er brug for samarbejde og omtanke fra
universiteternes side i de kommende år. Den store reduktion af humaniora har
bragt Danmark i en situation, hvor der er behov for særlige tiltag, der kan sikre
områdets fremtid.
For det første er der et stort behov for samarbejde mellem universiteternes
respektive humanistiske fakulteter. Det gælder ikke mindst på sprogområdet,
der på én og samme tid er mest under pres og møder udfordringen med at
kunne levere kandidater til arbejdsmarkedet først. Samarbejdet mellem
institutioner er imidlertid vanskeliggjort af administrative regler især i
forbindelse med kvalitetssikringen, som ikke tillader, at universiteterne
deler den forskningsbaserede vidensunderstøttelse af uddannelser, som
sætter krav til timetal, og hvad der tæller som undervisning. Ud over behovet
for samarbejde universiteterne imellem er der således også et behov for at
afbureaukratisere eller tillade pilotforsøg.
For det andet er det nødvendigt at sikre en koordinering af de omlægninger af
uddannelsesporteføljen, som fakulteterne også i fremtiden vil være tvunget
til at foretage i form af lukninger eller sammenlægninger af uddannelser. Det
er afgørende, at fakulteterne arbejdsdeler og samordner deres
ændringer i
uddannelsesporteføljen for at
undgå, at vi helt mister fagligheder på nationalt
plan, som vi gerne vil bevare.
For det tredje bør rammerne for at have bæredygtige uddannelses- og
forskningsmiljøer på mindre fagområder genbesøges. Den grundlæggende
model for finansiering af uddannelser forudsætter en tilstrækkelig volumen
i antallet af studerende. En stor andel af de humanistiske uddannelser har
ikke og bør heller ikke have en stor studentervolumen, men alligevel er de
uddannelser og deres bagvedliggende forskningsmiljø vigtige for vores land.
Denne situation kalder på andre økonomiske rammer og mekanismer for at
sikre levedygtigheden af små faglige miljøer. Det kunne være i en nytænkning af
småfagsordningen, som i dag ikke længere er en tilstrækkelig sikring af fasthol-
delsen af små, samfundskritiske fag. Den model, som det humanistiske område
hidtil har kunnet anvende, er blevet undergravet af nedgangen i studerende.
For det fjerde kalder situationen på en dybdegående undersøgelse af behovet
for humanistiske kandidater på arbejdsmarkedet. I særdeleshed bør der
sættes fokus på gymnasieskolens behov. Ligesom det allerede er blevet gjort
på sprogområdet i regi af Det Nationale Center for Fremmedsprog, bør der
foretages analyser af behovet for undervisere på de andre gymnasiefag og for
humanister generelt.
HUMANIORA TIL TIDEN
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Humaniora til tiden - Anbefalinger og rapport fra Taskforce for fremtidens humaniora, maj 2023, fra Danske Universiteter
2755434_0007.png
7
ANBEFALINGER
På baggrund af rapportens resultater ønsker Taskforce for fremtidens
humaniora at fremsætte nedenstående anbefalinger:
A. Koordinerende udvalg for humanistiske uddannelser
Danske Universiteter bør nedsætte et stående udvalg for humaniora for at
styrke samarbejdet om uddannelsernes bæredygtighed og kvalitet. Udvalget
skal først og fremmest varetage følgende opgaver:
• Koordinering: Udvalget skal koordinere justeringer af uddannelserne
og have et tværgående blik på den samlede humanistiske
uddannelsesportefølje i Danmark. Det er fx relevant, når universiteter
lukker, sammenlægger eller opretter nye uddannelser.
• Samarbejde: Udvalget skal igangsætte pilotprojekter om samarbejde
mellem universiteterne om udbud af kurser, hvor det giver fagligt mening,
herunder inden for moderne sprog (fx tysk og fransk) og gymnasieområdet
med henblik på at sikre kombinationsmuligheder med større og mindre
gymnasiefag i Vestdanmark. Udvalgets opgave bør også omfatte samarbejde
med de øvrige hovedområder på universiteterne og de øvrige videregående
uddannelsesinstitutioner om vidensunderstøttelse og videreuddannelse.
• Udvikling: Udvalget skal bidrage til at igangsætte samarbejde om styrkelse
af kvaliteten i uddannelserne ved fx at initiere yderligere projekter
vedr. inkorporering af samtidsrelevante kompetencer, fx digitale, i
uddannelserne.
B. Strukturelle rammer og samfundsbehov
I arbejdet med at understøtte bæredygtige og dækkende fagmiljøer er der
behov for både internt på universiteterne og i samarbejde med omverdenen
at se på rammerne for uddannelsesplanlægning og fremtidige behov på
arbejdsmarkedet.
• Mulighed for friere rammer: Universiteterne og Uddannelses- og
Forskningsministeriet bør i samarbejde udpege uddannelsesområder,
hvor der kan arbejdes med friere rammer for uddannelsesplanlægning
(pilotforsøg).
• Fremtidige behov: Det fremtidige behov for dimittender fra humaniora bør
kortlægges. Ikke mindst bør bemandingssituationen på gymnasieområdet
undersøges. Allerede i dag mangler der fx sprogundervisere på gymnasierne,
og med den markante nedgang i antallet af studerende kan der opstå en
mangelsituation inden for flere fagfelter i samfundet.
C. Bæredygtige rammer for forskning
Rammerne for forskning skal styrkes, så kvaliteten og dækningen af
samfundsnødvendige vidensområder kan bibeholdes trods reduktionen på
uddannelsesområdet.
HUMANIORA TIL TIDEN
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Humaniora til tiden - Anbefalinger og rapport fra Taskforce for fremtidens humaniora, maj 2023, fra Danske Universiteter
2755434_0008.png
8
• Bæredygtige miljøer: Universiteterne bør i samarbejde med myndighederne
udpege forskningsfelter, som yder et særligt bidrag til samfundets
vidensdækning. Disse miljøer bør have stabile rammer, selvom
uddannelsesaktiviteten er for lille til at udgøre et finansieringsgrundlag i
sig selv. Dette kunne eksempelvis ske gennem en fornyelse og udvidelse
af småfagsordningen, så der sikres bæredygtige og stabile rammer for
mellemsmå og små samfundskritiske uddannelser og deres tilknyttede
forskningsmiljøer.
• Målemetoder: Universiteterne bør udvikle bedre metoder til at måle og
anerkende humanistisk forskningsbidrag, der honorerer det specifikke ved
humanistisk forskning i forhold til fx publiceringspraksis og impact.
• Forskningssamarbejde: Universiteterne bør styrke forskningssamarbejdet
på tværs af institutionerne, fx ved at afsætte opstartsmidler (seed money) til
styrket samarbejde og netværksdannelse på de fagområder, det er udtaget til
pilotprojekter for samarbejde om uddannelse.
Humaniora til tiden
Anbefalinger og rapport fra Taskforce for
fremtidens humaniora, maj 2023
Link til hovedrapporten:
https://dkuni.dk/analyser-og-notater/humaniora-til-tiden/
HUMANIORA TIL TIDEN
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Humaniora til tiden - Anbefalinger og rapport fra Taskforce for fremtidens humaniora, maj 2023, fra Danske Universiteter
2755434_0009.png
HUMANIORA TIL TIDEN
ANBEFALINGER OG RAPPORT FRA TASKFORCE
FOR FREMTIDENS HUMANIORA, MAJ 2023
DANSKE UNIVERSITETER
FIOLSTRÆDE 44, 1. TH.
1171 KØBENHAVN K
WWW.DKUNI.DK
GRAFISK DESIGN: PETER WALDORPH
DENNE PUBLIKATION KAN VED TYDELIG
KILDEANGIVELSE FRIT KOPIERES.