Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling), Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 120, FOU Alm.del Bilag 146
Offentligt
2746119_0001.png
NR. 40
18-08-2023
Forsvarsforskning – kan forventningerne
bære?
Der er i det danske forsknings- og innovationssy-
stem bred opbakning til et øget engagement i for-
svarsforskning.
1
Det er DFiR’s indtryk, at de offent-
lige forskningsmiljøer forventer, at en opprioritering
af forsvarsforskningen vil ske gennem tilførsel af
nye midler, og ikke på bekostning af andre forsk-
ningsområder. Hvis prioriteringen af forsvarsforsk-
ning fortrænger investeringerne i andre forsknings-
områder, er der risiko for, at de offentlige videnmil-
jøers opbakning til forsvarsforskningen vil forvitre.
DFiR anbefaler, at forsvarsforskningen løftes gen-
nem en forøgelse af det offentlige forsknings- og
udviklingsbudget. I lyset af den stigende globale po-
larisering, vil en prioritering af forsvarsforskning
nødvendiggøre en yderligere skærpelse af sikkerhe-
den i de danske videnmiljøer. Det er vigtigt, at det
sker med respekt for forskningens gængse praksis
og procedurer.
Regeringen og et bredt flertal i Folketinget indgik inden
sommerferien et forsvarsforlig for perioden 2024-2033.
Aftalen omfatter investeringer for 143 mia. kr. i det dan-
ske forsvar og lægger op til en styrkelse af forsvarsrele-
vant forskning og udvikling. Det er ikke en overraskende
udvikling. Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske
Råd (DFiR) har i foråret og sommeren 2023 afholdt en
debatrække om potentialer og risici ved en øget priori-
tering af forsvar og sikkerhed i det danske forsknings-
og innovationsøkosystem. Debatrækken blev afholdt i
samarbejde med Forsvarsministeriet, Det Kongelige
Danske Videnskabernes Selskab, Ingeniørforeningen i
Danmark og CenSec – Center for Defence, Space & Se-
curity. I dette DFiRbrief opsummeres centrale observati-
oner fra debatterne.
Opbakning er betinget af nominelt løft
Der er bred opbakning i det danske forsknings- og in-
novationssystem til prioritering af forsvarsforskning. Det
ses blandt andet i oprettelsen af Nationalt Forsvarstek-
nologisk Center, der samler alle otte universiteter og
fem GTS-institutioner. I forskningsmiljøerne, er der også
en udbredt opfattelse af, at de etiske problemstillinger i
forsvarsforskningen kan håndteres inden for de eksiste-
rende rammer. Samtidigt er der blandt danske virksom-
heder øget interesse for at byde ind på udvikling af løs-
ninger til det danske forsvar.
I de offentlige forsknings- og innovationsmiljøer er der
dog en forventning om, at midlerne til forsvarsforskning
ikke modregnes i midlerne til den øvrige forskning. Den
forventning står i kontrast til den førte politik, hvor for-
svarsforskning medregnes i opfyldelsen af målet om, at
det offentlige forskningsbudget skal udgøre 1 procent
af BNP. Også den forsvarsforskning, der finansieres gen-
nem EU, medregnes i det offentlige forskningsbudget.
Det forventes, at danske forskningsmiljøer vil øge deres
hjemtagning af EU-midler til forsvarsforskning f.eks.
gennem Den Europæiske Forsvarsfond. Et øget EU-
hjemtagning af midler til forsvarsforskning og en øget
national prioritering af forsvarsforskning vil under den
nuværende politik fortrænge investeringer i andre forsk-
ningsområder, såsom kvanteteknologi, InnoMissioner
og talentprogrammer. DFiR anbefaler et politisk spor-
skifte, hvor investeringerne i forsvarsforskning
ikke
med-
regnes i opfyldelsen af målsætningen om offentlige
forskningsinvesteringer svarende til 1 procent af BNP.
DFiR forventer, at videnmiljøernes brede opbakning til
forsvarsforskningen vil aftage, hvis ikke prioriteringen af
forsvarsforskningen sker som en forøgelse af det offent-
lige forskningsbudget.
Decentral versus central kapacitetsopbygning
Der er konsensus blandt kerneaktører i forsvaret og vi-
denmiljøerne om, at en betydelig del af forsvarsforsk-
ningen skal udføres decentralt på universiteter, GTS-in-
stitutioner og i virksomheder. Det står i modsætning til
en centraliseret tilgang, hvor der opbygges militære la-
boratorier, der selv udfører forskning og udvikling. Den
tilgang kender man f.eks. fra Sverige og Norge, hvor mi-
litæret har store forsknings- og udviklingsenheder. Den
danske konsensus bunder i en vurdering af, at det er
mest ressourceeffektivt at satse på en decentral model,
hvor videnmiljøerne samtidigt kan arbejde med civil og
militær anvendelse for øje.
En forudsætning for en succesfuld decentral strategi er,
at det danske forsvar opbygger kapacitet til at indgå i
dialog med innovationsøkosystemet. Forsvaret skal i
1
Forsvarsforskning
anvendes som et fællesbegreb for forsknings- og udvik-
lingsaktiviteter inden for sikkerhed, forsvar og rumområdet.
1
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 120: Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd - Brief #40 om forsvarsforskning
2746119_0002.png
fremtiden have blik for modning og udvikling af tekno-
logier og videnmiljøer. Det forudsætter teknisk og orga-
nisatorisk indsigt og kræver en langsigtet kapacitetsop-
bygning. Det blev i DFiR’s debatrække fremhævet, at di-
alogen mellem Forsvaret og aktører i innovationssyste-
met bør baseres på udvikling af både et behovs- og et
mulighedskatalog. I behovskataloget skal Forsvaret
fremlægge fremtidige behov, som de danske videnmil-
jøer kan orientere sig efter. De danske videnmiljøer skal
endvidere bidrage til udviklingen af et mulighedskatalog
til inspiration af Forsvarets fremtidige udviklingsområ-
der. Det skal i den sammenhæng fremhæves, at Forsva-
ret bør have et bredere udsyn end det rent teknologi-
ske. Der kan være betydelige gevinster i videns- og ka-
pacitetsopbygning inden for human- og samfundsvi-
denskaberne. Eksempelvis har dele af psykologien fun-
det anvendelse i militæret. Det gælder blandt andet in-
telligenstest og krisepsykologi.
Skærpelse af sikkerhedskulturen
En generelt øget prioritering af forsvarsforskning vil
nødvendiggøre en skærpelse af sikkerhedskulturen i de
danske videnmiljøer. Ikke mindst som følge af det dan-
ske fokus på en decentral tilgang, hvor forsvarsforsknin-
gen udføres i et bredere og mere mangfoldigt miljø end
ved en centraliseret tilgang. Det medfører øget risiko for
utilsigtet videnoverførsel og kræver, at miljøerne forhol-
der sig årvågent til risikoen for spionage. Som det blev
fremhævet i en af debatterne har de fleste forskere, som
mennesker generelt, et ubrydeligt bånd til deres hjem-
land. Samtidig foregår dansk forskning i globale net-
værk, hvorfor en yderligere skærpelse af sikkerheden på
de danske universiteter skal ske med respekt for inter-
nationale samarbejder. Fremover bør der udvikles en til-
gang til sikkerhed, der baserer sig på et finkornet be-
grebsapparat, der tager hensyn til centrale forskelle ek-
sempelvis mellem anvendt forskning og grundforskning.
I den anvendte forskning er der umiddelbar risiko for in-
dustrispionage og tyveri af IP-rettigheder. Det skal of-
fentlige videnmiljøer og industri beskytte sig imod ved
f.eks. at udføre baggrundstjek og begrænse adgang til
laboratorier. Det er imidlertid fundamentalt anderledes
med grundforskningen, der undersøger generelle prin-
cipper og fænomener. Her er det en forudsætning at
publicere i internationale tidsskrifter, hvor resultater og
processer deles i stor detaljerigdom. For grundforsknin-
gen er den globale udveksling afgørende for at fast-
holde og udvikle et konkurrencedygtigt miljø og risi-
koen ved udvekslingen er begrænset, når forsknings-
ideer og -metoder alligevel bliver publiceret. Det er vig-
tigt, at danske videnmiljøer har adgang til samarbejdet
med de fremmeste miljøer i verden, når det kommer til
grundforskning. Det vil være fejlagtigt at antage en ens-
rettet videnoverførsel fra danske til udenlandske miljøer.
I Danmark beriges vi af udveksling med forskere i udlan-
det, herunder også forskere fra lande, som vi ikke deler
værdier med.
Ved skærpelse af sikkerhedskulturen bør mulighederne
for en øget kompartmentalisering af forskningsaktivite-
ter afdækkes. Det kan understøttes gennem oprettelsen
af et nyt bevillingsorgan, der fokuserer på forsvarsforsk-
ning, og som stiller særlige krav til sikkerheden for de
projekter, de finansierer. Det kan bidrage til at forsvars-
forskningen adskilles fra resten af forskernes portefølje
af projekter, og vil gøre det lettere at skærpe sikkerhed
på enkelte projekter uden at dette skal gælde for hele
forskningsporteføljen. En mulighed er i den forbindelse
oprettelsen af et Forsvarsteknologisk Udviklings- og De-
monstrationsprogram (FUDP). Det vil være en naturlig
tilføjelse til det danske forsknings- og innovationssy-
stem, der allerede omfatter Grønt Udviklings- og De-
monstrationsprogram (GUDP), Energiteknologisk Udvik-
lings- og Demonstrationsprogram (EUDP) og Miljøtek-
nologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram
(MUDP).
DFiR vurderer, at en skærpelse af sikkerheden uundgåe-
ligt vil være en administrativ og økonomisk byrde for de
danske institutioner. En øget kompartmentalisering vil
også stille nye krav til forskningsinstitutionernes proces-
ser og infrastruktur. Rådet vurderer at en finkornet til-
gang til sikkerhed er nødvendig for opbakningen til en
skærpet sikkerhedskultur. I det omfang, der ikke opleves
sammenhæng mellem mål og midler, vil opbakningen
aftage.
Den enkeltes ansvar
Der vil ligeledes opstå behov for, at individuelle forskere
tager aktivt stilling til deres grænser for deltagelse i for-
svarsforskning. Der er ikke tale om et binært valg mel-
lem at bidrage til forsvarsforskning eller ej. Militær an-
vendelse kan vedrøre udvikling af angrebs- og forsvars-
våben eller viden eller teknologier, der understøtter
strategi, organisering, logistik eller andre hjælpeoperati-
oner. Det må være den enkelte forsker, der selv vurde-
rer, hvor grænserne går. Begreberne forplumres endvi-
dere af, at den meste forsvarsforskning vil have både
militær og civil anvendelse – såkaldt dobbelt anven-
delse. Det påhviler universitetsledelserne at stå vagt om
forskningsfriheden, således at den individuelle forsker
selv kan trække sine grænser.
Næste skridt
Det er givet, at dansk forsknings- og innovationspolitik i
de kommende år skal forholde sig til geo- og forsvars-
politik. DFiR vil fortsat have øje for dagsordenen og er
åben for dialog med interessenter om eventuelle fremti-
dige analyser.
Yderligere oplysninger:
Frede Blaabjerg, Formand for DFiR
Telefon: 21292454
E-mail:
[email protected]
2