Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling), Forsvarsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 120, FOU Alm.del Bilag 146
Offentligt
NR. 40
18-08-2023
Forsvarsforskning – kan forventningerne
bære?
Der er i det danske forsknings- og innovationssy-
stem bred opbakning til et øget engagement i for-
svarsforskning.
1
Det er DFiR’s indtryk, at de offent-
lige forskningsmiljøer forventer, at en opprioritering
af forsvarsforskningen vil ske gennem tilførsel af
nye midler, og ikke på bekostning af andre forsk-
ningsområder. Hvis prioriteringen af forsvarsforsk-
ning fortrænger investeringerne i andre forsknings-
områder, er der risiko for, at de offentlige videnmil-
jøers opbakning til forsvarsforskningen vil forvitre.
DFiR anbefaler, at forsvarsforskningen løftes gen-
nem en forøgelse af det offentlige forsknings- og
udviklingsbudget. I lyset af den stigende globale po-
larisering, vil en prioritering af forsvarsforskning
nødvendiggøre en yderligere skærpelse af sikkerhe-
den i de danske videnmiljøer. Det er vigtigt, at det
sker med respekt for forskningens gængse praksis
og procedurer.
Regeringen og et bredt flertal i Folketinget indgik inden
sommerferien et forsvarsforlig for perioden 2024-2033.
Aftalen omfatter investeringer for 143 mia. kr. i det dan-
ske forsvar og lægger op til en styrkelse af forsvarsrele-
vant forskning og udvikling. Det er ikke en overraskende
udvikling. Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske
Råd (DFiR) har i foråret og sommeren 2023 afholdt en
debatrække om potentialer og risici ved en øget priori-
tering af forsvar og sikkerhed i det danske forsknings-
og innovationsøkosystem. Debatrækken blev afholdt i
samarbejde med Forsvarsministeriet, Det Kongelige
Danske Videnskabernes Selskab, Ingeniørforeningen i
Danmark og CenSec – Center for Defence, Space & Se-
curity. I dette DFiRbrief opsummeres centrale observati-
oner fra debatterne.
Opbakning er betinget af nominelt løft
Der er bred opbakning i det danske forsknings- og in-
novationssystem til prioritering af forsvarsforskning. Det
ses blandt andet i oprettelsen af Nationalt Forsvarstek-
nologisk Center, der samler alle otte universiteter og
fem GTS-institutioner. I forskningsmiljøerne, er der også
en udbredt opfattelse af, at de etiske problemstillinger i
forsvarsforskningen kan håndteres inden for de eksiste-
rende rammer. Samtidigt er der blandt danske virksom-
heder øget interesse for at byde ind på udvikling af løs-
ninger til det danske forsvar.
I de offentlige forsknings- og innovationsmiljøer er der
dog en forventning om, at midlerne til forsvarsforskning
ikke modregnes i midlerne til den øvrige forskning. Den
forventning står i kontrast til den førte politik, hvor for-
svarsforskning medregnes i opfyldelsen af målet om, at
det offentlige forskningsbudget skal udgøre 1 procent
af BNP. Også den forsvarsforskning, der finansieres gen-
nem EU, medregnes i det offentlige forskningsbudget.
Det forventes, at danske forskningsmiljøer vil øge deres
hjemtagning af EU-midler til forsvarsforskning f.eks.
gennem Den Europæiske Forsvarsfond. Et øget EU-
hjemtagning af midler til forsvarsforskning og en øget
national prioritering af forsvarsforskning vil under den
nuværende politik fortrænge investeringer i andre forsk-
ningsområder, såsom kvanteteknologi, InnoMissioner
og talentprogrammer. DFiR anbefaler et politisk spor-
skifte, hvor investeringerne i forsvarsforskning
ikke
med-
regnes i opfyldelsen af målsætningen om offentlige
forskningsinvesteringer svarende til 1 procent af BNP.
DFiR forventer, at videnmiljøernes brede opbakning til
forsvarsforskningen vil aftage, hvis ikke prioriteringen af
forsvarsforskningen sker som en forøgelse af det offent-
lige forskningsbudget.
Decentral versus central kapacitetsopbygning
Der er konsensus blandt kerneaktører i forsvaret og vi-
denmiljøerne om, at en betydelig del af forsvarsforsk-
ningen skal udføres decentralt på universiteter, GTS-in-
stitutioner og i virksomheder. Det står i modsætning til
en centraliseret tilgang, hvor der opbygges militære la-
boratorier, der selv udfører forskning og udvikling. Den
tilgang kender man f.eks. fra Sverige og Norge, hvor mi-
litæret har store forsknings- og udviklingsenheder. Den
danske konsensus bunder i en vurdering af, at det er
mest ressourceeffektivt at satse på en decentral model,
hvor videnmiljøerne samtidigt kan arbejde med civil og
militær anvendelse for øje.
En forudsætning for en succesfuld decentral strategi er,
at det danske forsvar opbygger kapacitet til at indgå i
dialog med innovationsøkosystemet. Forsvaret skal i
1
Forsvarsforskning
anvendes som et fællesbegreb for forsknings- og udvik-
lingsaktiviteter inden for sikkerhed, forsvar og rumområdet.
1