Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 116
Offentligt
2744146_0001.png
UDKAST
Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del - Bilag 116
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om er-
hvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om vi-
deregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime ud-
dannelser
(Virtuel udveksling)
§1
I lov om universiteter (universitetsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 778 af 7.
august 2019, som ændret ved § 3 i lov nr. 363 af 9. marts 2021 og § 1 i lov
nr. 492 af 15. maj 2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 3 a
indsættes efter stk. 6 som nyt stykke:
»Stk. 7.
Dele af uddannelser omfattet af stk. 1, der gennemføres ved en
udenlandsk uddannelsesinstitution som led i en udvekslingsaftale, eller stk.
2 kan gennemføres helt eller delvist virtuelt.«
Stk. 7 bliver herefter stk. 8.
2.
I
§ 3 a, stk. 7, 1. pkt.,
der bliver stk. 8, 1. pkt., ændres »stk. 1-6« til: »stk.
1-7«, og efter »udstedelse af eksamensbevis« indsættes: », og kan fastsætte
regler om virtuel udveksling efter stk. 7«.
§2
I lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af 10. december 2019, som ændret ved § 1 i
lov nr. 363 af 9. marts 2021, lov nr. 2622 af 28. december 2021 og § 2 i lov
nr. 492 af 15. maj 2023, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 10 indsættes i
kapitel 3:
Ȥ 10 a.
Dele af uddannelser efter §§ 8-10, der gennemføres ved en uden-
landsk uddannelsesinstitution som led i en udvekslingsaftale, kan gennem-
føres helt eller delvist virtuelt.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om vir-
tuel udveksling efter stk. 1.«
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
2744146_0002.png
UDKAST
§3
I lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 787 af 8. august 2019, som ændret ved § 4 i lov nr. 492 af
15. maj 2023, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 9 c indsættes:
Ȥ 9 d.
Uddannelsesinstitutionen kan tilrettelægge den enkelte uddan-
nelse således, at den studerende inden for den normerede studietid har mu-
lighed for at gennemføre dele af uddannelsen i udlandet.
Stk. 2.
Dele af uddannelser, der gennemføres ved en uddannelsesinstitu-
tion i udlandet som led i en udvekslingsaftale, kan gennemføres helt eller
delvist virtuelt.«
2.
I
§ 10
indsættes efter stk. 5 som et nyt stykke:
»Stk. 6.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
virtuel udveksling efter § 9 d, stk. 2.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
§4
I lov om maritime uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 781 af 8. august
2019, som ændret ved § 2 i lov nr. 363 af 9. marts 2021 og § 3 i lov nr. 492
af 15. maj 2023, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 11 f indsættes:
Ȥ 11 g.
Dele af uddannelser efter §§ 11 c-11 e, der gennemføres ved en
udenlandsk uddannelsesinstitution som led i en udvekslingsaftale, kan gen-
nemføres helt eller delvist virtuelt.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om vir-
tuel udveksling efter stk. 1.«
§5
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
2
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Virtuel udveksling
2.1. Universiteter
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Erhvervsakademier og professionshøjskoler
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner på Uddannelses-
og Forskningsministeriets område
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.4. Maritime uddannelsesinstitutioner
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
1. Indledning
De videregående uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forsknings-
ministeriets område har i mange år indgået aftaler om gensidig udveksling
af studerende med udenlandske uddannelsesinstitutioner.
Udvekslingen er indtil nu foregået på traditionel vis, hvor en studerende op-
taget på en dansk uddannelsesinstitution indskrives i en afgrænset periode
på en udenlandsk uddannelsesinstitution, og hvor en studerende optaget på
en udenlandsk uddannelsesinstitution indskrives i en afgrænset periode på
en dansk uddannelsesinstitution.
Ved udformningen af de gældende regler om udveksling blev der ikke taget
højde for den senere teknologiske udvikling, der kan gøre det muligt for
studerende at følge fag og fagelementer på en uddannelsesinstitution i et
andet land end der, hvor den studerende aktuelt opholder sig. De gældende
regler tager derfor udgangspunkt i, at udveksling indebærer, at studerende
på en dansk uddannelse, som gennemfører en del af uddannelsen i udlandet
som led i udveksling, tager fysisk ophold i det andet land.
Digital udvikling og perioderne med coronarestriktioner har medført en sti-
gende interesse for andre former for udveksling, herunder med virtuelle ele-
menter, som et alternativ eller et supplement til traditionel, fysisk studenter-
udveksling.
Udveksling betegnes undertiden også som mobilitet.
Der har fra de videregående uddannelsesinstitutioner været udtrykt ønske
om at kunne indgå aftaler om mere fleksible udvekslingsforløb, som der
også opfordres til i forordningen om EU-programmet Erasmus+ 2021-2027.
Alle de videregående uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets område bør som udgangspunkt have de samme mulighe-
der, og disse muligheder bør fastlægges i klare hjemmelsbestemmelser, der
tager højde for den teknologiske udvikling.
Med dette lovforslag foreslås det derfor, at de videregående uddannelsesin-
stitutioner på Uddannelses- og Forskningsministeriets område får mulighed
for at indgå udvekslingsaftaler med udenlandske uddannelsesinstitutioner,
hvori det indgår, at udvekslingen kan gennemføres helt eller delvist virtuelt.
Det foreslåede indebærer, at virtuel udveksling vil kunne indgå i udveks-
lingsaftaler, som indgås mellem to eller flere uddannelsesinstitutioner, der
selv har initieret samarbejdet, samt i udvekslingsaftaler, som f.eks. indgås
4
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
inden for rammerne af eller med tilskud fra relevante EU-programmer eller
det fællesnordiske samarbejde m.v. Der vil herunder kunne være mulighed
for at kombinere virtuel og fysisk udveksling.
Det foreslås endvidere, at uddannelses- og forskningsministeren vil kunne
fastsætte nærmere regler om virtuel udveksling. Det forventes herunder, at
der vil blive fastsat regler om rammer for tilrettelæggelsen af virtuel udveks-
ling og om kvalitetssikring i den forbindelse.
Forslaget har ikke til hensigt at ændre mulighederne for fysisk udveksling
af studerende mellem uddannelsesinstitutioner på tværs af landegrænser.
Endvidere har forslaget ikke til hensigt at ændre på de omhandlede uddan-
nelsesinstitutioners mulighed for i øvrigt at tilrettelægge deres undervisning,
herunder i forhold til brug af virtuelle undervisningsmidler.
2. Virtuel udveksling
2.1. Universiteter
2.1.1. Gældende ret
Universitetet kan udbyde følgende forskningsbaserede heltidsuddannelser,
som er selvstændige, afrundede uddannelsesforløb: Bacheloruddannelse på
180 ECTS-point, akademisk overbygningsuddannelse på 60 ECTS-point,
kandidatuddannelse på 120 ECTS-point og ph.d.-uddannelse på 180 ECTS-
point. Der henvises til § 4, stk. 1, nr. 1-4, i lov om universiteter (universi-
tetsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019.
60 ECTS-point svarer til 1 års heltidsstudier, jf. universitetslovens § 4, stk.
2.
Universitetsloven indeholder ikke en definition på udveksling, herunder stu-
denterudveksling, eller udvekslingsaftaler, men det forudsættes i forarbej-
derne til loven, at der kan indgås aftaler om gensidig udveksling af stude-
rende med udenlandske universiteter. Der henvises til Folketingstidende, A,
L 125 som fremsat, side 2828-2829.
Med lov nr. 634 af 14. juni 2011 om ændring af universitetsloven, lov om
teknologioverførsel m.v. ved offentlige forskningsinstitutioner og lov om
almene boliger m.v. (Opfølgning på evaluering af universitetsloven, inter-
nationale uddannelsessamarbejder og selskabsdannelse ved udbud af uddan-
nelse i udlandet m.v.) blev der med en ny § 3 a fastlagt bestemmelser om
universiteternes internationale samarbejder.
5
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
Det følger således af universitetslovens § 3 a, stk. 1, at universitetet i sam-
arbejde med et eller flere udenlandske universiteter kan udbyde hele eller
dele af uddannelser efter § 3 i udlandet. Uddannelsernes enkelte dele gen-
nemføres ved universitetet og ved et eller flere af de udenlandske universi-
teter. Delene, der gennemføres ved de udenlandske universiteter, kan være
valgfrie eller obligatoriske. Gennemføres hele uddannelsen i udlandet, kan
universitetet lade det udenlandske universitet udbyde uddannelsen, hvis det
sker i samarbejde med det danske universitet.
Herudover følger det af universitetslovens § 3 a, stk. 2, at universitetet i
samarbejde med udenlandske universiteter kan udbyde uddannelser efter §
4, stk. 1, nr. 3, som led i EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus, hvor
uddannelsens enkelte dele gennemføres ved universitetet og ved et eller
flere af de udenlandske universiteter efter aftale mellem de pågældende uni-
versiteter (Erasmus Mundus-kandidatuddannelser).
Universitetslovens § 4, stk. 1, nr. 3, omhandler kandidatuddannelser.
Efter universitetslovens § 3 a, stk. 3, skal universitetet sørge for, at dets ud-
dannelser efter stk. 1 og 2 er omfattet af en kvalitetssikring enten i Danmark
efter reglerne i lov om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutio-
ner eller i udlandet efter udenlandske kvalitetssikringssystemer. Det er dog
et krav, at den kvalitetssikringsinstitution, der vælges, er optaget i European
Quality Assurance Register for Higher Education (EQAR) eller på anden
måde anses for at være internationalt anerkendt. Vælges en udenlandsk kva-
litetssikring, foretages den efterfølgende godkendelse af uddannelsen af ud-
dannelses- og forskningsministeren.
Det er fastlagt i § 3 a, stk. 4, at der ikke er krav om særskilt kvalitetssikring
i de tilfælde, hvor de dele, der gennemføres ved det udenlandske universitet,
er valgfrie eller allerede er omfattet af den danske akkreditering.
Efter universitetslovens § 3 a, stk. 5, er studerende, der er optaget ved det
danske universitet, i perioden, hvor de er indskrevet på et udenlandsk uni-
versitet, omfattet af reglerne for det udenlandske universitet og ikke af uni-
versitetsloven. Studerende, der er optaget ved et udenlandsk universitet, er i
den periode, hvor de er indskrevet ved det danske universitet, omfattet af
universitetsloven.
For så vidt angår eksamensbeviser, fastlægges det i universitetslovens § 3 a,
stk. 6, at universitetet kan udstede dansk eksamensbevis til studerende, som
i udlandet har gennemført en uddannelse efter stk. 1 eller 2. Universitetet
kan udstede eksamensbevis til studerende, der har gennemført dele af deres
6
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
uddannelse ved universitetet uden at have været optaget på det pågældende
universitet, jf. stk. 1 og 2.
Efter § 3 a, stk. 7, fastsætter ministeren regler om udbud og gennemførelse
af uddannelser efter § 3 a, stk. 1-6, herunder om udstedelse af eksamensbe-
vis. Ministeren kan i den forbindelse fravige lovens bestemmelser om ud-
dannelse og studienævn.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Den digitale udvikling og perioderne med restriktioner som følge af corona-
pandemien har medført en stigende interesse for virtuel udveksling som et
alternativ eller et supplement til traditionel, fysisk studenterudveksling.
Denne udvikling afspejles også i forordningen om EU-programmet Eras-
mus+ 2021-2027, som opfordrer til øget brug af virtuel læring og virtuelt
samarbejde.
Universiteterne har udtrykt ønske om også at kunne indgå aftaler om mere
fleksible udvekslingsforløb, som der bl.a. lægges op til med Erasmus+-pro-
grammet.
Ministeriet vurderer, at studerende kan få mere viden og forståelse for inter-
nationale forhold og andre kulturer ved at gennemføre en del af en videre-
gående uddannelse på en uddannelsesinstitution i udlandet.
Herudover vurderer ministeriet, at forbedrede muligheder for at indgå ud-
vekslingsaftaler med uddannelsesinstitutioner i udlandet kan understøtte de
videregående uddannelsesinstitutioners vidensudveksling på tværs af græn-
ser og styrke kvaliteten af uddannelserne.
Endelig vurderes det, at virtuel udveksling vil kunne give studerende, som
f.eks. på grund af fysiske, sundhedsmæssige eller familiære forhold har
svært ved at deltage i fysisk udveksling, bedre muligheder for at gennemføre
uddannelseselementer på udenlandske uddannelsesinstitutioner.
Det foreslå på den baggrund, at der i universitetslovens § 3 a indsættes et
stk. 7, hvorefter dele af uddannelser omfattet af stk. 1, der gennemføres ved
en udenlandsk uddannelsesinstitution som led i en udvekslingsaftale, eller
stk. 2 vil kunne gennemføres helt eller delvist virtuelt.
7
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
Forslaget vil således indebære, at studerende ved brug af digitale hjælpe-
midler m.v. vil kunne gennemføre elementer af en uddannelse ved en insti-
tution i udlandet, uden at den studerende fysisk opholder sig i det land, hvor
uddannelsesinstitutionen er hjemmehørende.
Det er ikke hensigten, at virtuel udveksling skal afløse traditionel, fysisk
udveksling, men at virtuel udveksling vil kunne supplere og understøtte fy-
sisk udveksling, f.eks. ved at kombinere forløb med begge former for ud-
veksling.
Den del af en uddannelse, der gennemføres som led i en udvekslingsaftale
mellem den danske institution og en institution i udlandet, vil dermed også
som følge af det foreslåede kunne gennemføres som såkaldt ”blended lear-
ning”, hvor en del af uddannelsesforløbet gennemføres virtuelt, mens den
resterende del af forløbet gennemføres fysisk ved fremmøde ved institutio-
nen i udlandet.
Det er med forslaget ikke hensigten at ændre på de studerendes muligheder
for på eget initiativ at indgå aftale om at gennemføre en del af uddannelsen
i udlandet. Med henblik på at kunne følge kvaliteten og omfanget af de ud-
dannelsesdele, der gennemføres virtuelt, foreslås det dog, at muligheden for
virtuel udveksling alene vil kunne omfatte uddannelsesdele, der gennemfø-
res som led i en udvekslingsaftale mellem den danske uddannelsesinstitu-
tion og en institution i udlandet.
De studerende vil som hidtil – uanset om der er tale om et rent virtuelt ud-
vekslingsforløb eller ”blended learning” – være indskrevet på den udenland-
ske institution, hvor udvekslingsforløbet gennemføres.
Det foreslås endvidere at indsætte en tilføjelse i § 3 a, stk. 7, der bliver stk.
8, der indebærer, at ministeren kan fastsætte regler om virtuel udveksling
efter den foreslåede § 3 a, stk. 7, jf. dette lovforslags § 1, nr. 1.
Det forventes, at ministeren på den baggrund vil fastsætte regler, der tilpas-
ser gældende bekendtgørelsesregler til den foreslåede mulighed for at indgå
udvekslingsaftaler, hvorunder dele af uddannelser vil kunne gennemføres
helt eller delvist som virtuel udveksling.
Der forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om rammer for tilret-
telæggelsen af virtuel udveksling og om kvalitetssikring i den forbindelse.
Der vil også kunne fastsættes regler om andre lignende forhold.
2.2. Erhvervsakademier og professionshøjskoler
8
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
2.2.1. Gældende ret
Uddannelses- og forskningsministeren tilrettelægger erhvervsakademiud-
dannelser og professionsbacheloruddannelser i et samordnet videregående
uddannelsessystem. Formålet med et samordnet videregående uddannelses-
system er at sikre praksisnære uddannelser, der på et internationalt niveau
imødekommer behovet for kvalificeret arbejdskraft i den private og den of-
fentlige sektor, og hvis videngrundlag er karakteriseret ved erhvervs- og
professionsbasering samt udviklingsbasering. Der henvises til § 1 i bekendt-
gørelse af lov nr. 1343 af 10. december 2019 om erhvervsakademiuddan-
nelser og professionsbacheloruddannelser (herefter LEP-loven).
Institutioner, der udbyder erhvervsakademiuddannelser og professionsba-
cheloruddannelser, skal tilrettelægge den enkelte uddannelse således, at den
studerende inden for den normerede studietid har mulighed for at gennem-
føre dele af uddannelsen i udlandet. Der henvises til § 8 i LEP-loven.
Det følger af LEP-lovens § 9, stk. 1, at en institution efter aftale med en eller
flere udenlandske institutioner kan tilrettelægge den enkelte uddannelse så-
ledes, at dele af uddannelsen kan gennemføres ved anerkendte udenlandske
institutioner.
Endelig kan uddannelses- og forskningsministeren efter LEP-lovens § 10
tilrettelægge den enkelte uddannelse således, at dele af uddannelsen skal
gennemføres ved en eller flere anerkendte udenlandske institutioner.
Institutioner, der udbyder erhvervsakademiuddannelser og professionsba-
cheloruddannelser, skal fastsætte regler i studieordningens institutionsdel
som angiver, hvilke dele af uddannelsen den studerende har mulighed for at
gennemføre i udlandet, jf. § 9, samt regler, der knytter sig hertil, herunder
regler om forhåndsmerit. Der henvises til § 21, stk. 2, nr. 4, i bekendtgørelse
nr. 2672 af 28. december 2021 om erhvervsakademiuddannelser og profes-
sionsbacheloruddannelser (LEP-bekendtgørelsen).
Det følger af LEP-bekendtgørelsen § 22, stk. 3, 1. pkt., at studerende ved en
erhvervsakademi- eller professionsbacheloruddannelse ved forhåndsgod-
kendelse af studieophold i Danmark eller udlandet har pligt til efter endt
studieophold at dokumentere det godkendte studieopholds gennemførte ud-
dannelseselementer.
Det fremgår af lovens forarbejder, at mange flere danske studerende skal
tage uddannelsesophold i udlandet, og at studerende gennem udlandsophold
9
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
får international indsigt og større forståelse af andre kulturer, ligesom stu-
derende, der har gennemført et ophold i udlandet, er en vigtig kilde til ny
viden, kvalitet og internationalt udsyn. Der henvises til Folketingstidende
2007-08 (2. samling), A, L 25 som fremsat, side 806.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Den digitale udvikling og perioderne med restriktioner som følge af corona-
pandemien har medført en stigende interesse for virtuel udveksling som et
alternativ eller et supplement til traditionel, fysisk studenterudveksling.
Denne udvikling afspejles også i forordningen om EU-programmet Eras-
mus+ 2021-2027, som opfordrer til øget brug af virtuel læring og virtuelt
samarbejde.
Professionshøjskoler og erhvervsakademier har udtrykt ønske om også at
kunne indgå aftaler om mere fleksible udvekslingsforløb, som der bl.a. læg-
ges op til med Erasmus+-programmet.
Ministeriet vurderer, at studerende kan få mere viden og forståelse for inter-
nationale forhold og andre kulturer ved at gennemføre en del af en videre-
gående uddannelse på en uddannelsesinstitution i udlandet.
Herudover vurderer ministeriet, at forbedrede muligheder for at indgå ud-
vekslingsaftaler med uddannelsesinstitutioner i udlandet kan understøtte de
videregående uddannelsesinstitutioners vidensudveksling på tværs af græn-
ser og styrke kvaliteten af uddannelserne.
Endelig vurderes det, at virtuel udveksling vil kunne give studerende, som
f.eks. på grund af fysiske, sundhedsmæssige eller familiære forhold har
svært ved at deltage i fysisk udveksling, bedre muligheder for at gennemføre
uddannelseselementer på udenlandske uddannelsesinstitutioner.
Det foreslås på den baggrund, at der i LEP-loven indsættes et nyt § 10 a, stk.
1, hvorefter dele af uddannelser efter §§ 8-10, der gennemføres ved en uden-
landsk uddannelsesinstitution som led i en udvekslingsaftale, vil kunne gen-
nemføres helt eller delvist virtuelt.
Forslaget vil således indebære, at studerende ved brug af digitale hjælpe-
midler m.v. vil kunne gennemføre elementer af en uddannelse ved en insti-
tution i udlandet, uden at den studerende fysisk opholder sig i det land, hvor
uddannelsesinstitutionen er hjemmehørende.
10
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
Det er ikke hensigten, at virtuel udveksling skal afløse traditionel, fysisk
udveksling, men at virtuel udveksling vil kunne supplere og understøtte fy-
sisk udveksling, f.eks. ved at kombinere de to former i et samlet forløb.
Den del af en uddannelse, der gennemføres som led i en udvekslingsaftale
mellem den danske institution og en institution i udlandet, vil dermed også
som følge af det foreslåede kunne gennemføres som såkaldt ”blended lear-
ning”, hvor en del af uddannelsesforløbet gennemføres virtuelt, mens den
resterende del af forløbet gennemføres fysisk ved fremmøde ved institutio-
nen i udlandet.
Det er med forslaget ikke hensigten at ændre på de studerendes muligheder
for på eget initiativ at indgå aftale om at gennemføre en del af uddannelsen
i udlandet i form af et relevant uddannelses- eller praktikforløb i udlandet.
Med henblik på at kunne følge kvaliteten og omfanget af de uddannelses-
dele, der gennemføres virtuelt, foreslås det dog, at muligheden for virtuel
udveksling alene vil kunne omfatte uddannelsesdele, der gennemføres som
led i en udvekslingsaftale mellem den danske uddannelsesinstitution og en
institution i udlandet.
Udvekslingsforløb, som ikke gennemføres som led i en udvekslingsaftale,
vil derfor som hidtil skulle gennemføres som fysiske udvekslingsforløb.
Det foreslås endvidere, at der i LEP-loven indsættes et nyt § 10 a, stk. 2, der
indebærer, at uddannelses- og forskningsministeren vil kunne fastsætte reg-
ler om virtuel udveksling efter den foreslåede § 10 a, stk. 1, jf. dette lov-
forslags § 2, nr. 1.
Det forventes, at ministeren på den baggrund vil fastsætte regler, der tilpas-
ser gældende bekendtgørelsesregler til den foreslåede mulighed for at indgå
udvekslingsaftaler, hvorunder dele af uddannelser vil kunne gennemføres
helt eller delvist som virtuel udveksling.
Der forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om rammer for tilret-
telæggelsen af virtuel udveksling og om kvalitetssikring i den forbindelse.
Der vil også kunne fastsættes regler om andre lignende forhold.
2.3. Videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner på Uddannel-
ses- og Forskningsministeriets område
2.3.1. Gældende ret
Uddannelses- og forskningsministeren beslutter efter samråd med instituti-
onen, hvilke uddannelser institutionen skal udbyde. Der henvises til § 9, stk.
11
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
1, i lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 787 af 8. august 2019.
De videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område udbyder aktuelt blandt andet bachelor- og
kandidatuddannelser.
I henhold til § 10, stk. 1, i lov om videregående kunstneriske uddannelses-
institutioner fastsætter uddannelses- og forskningsministeren regler om bl.a.
uddannelsernes indhold og varighed, eksaminer, prøver og bedømmelser,
adgang til uddannelserne, ansættelse af lærere og videnskabelige medarbej-
dere, erhvervelse af doktorgrader, klager til institutionen fra studerende i
forbindelse med eksaminer og prøver, udvælgelse af talentfulde studerende,
der kan deltage i ekstra uddannelsesaktiviteter, udstedelse af eksamensbevi-
ser, der kan påføres udmærkelse og anerkendelse, samt om udbud af enkelt-
fag m.v.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter efter lovens § 10, stk. 2,
regler om afgørelse om merit m.v.
Lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner indeholder
ikke en definition på eller bestemmelser om udveksling, herunder studen-
terudveksling, eller udvekslingsaftaler, men det forudsættes i regler udstedt
i medfør af loven, at studerende kan gennemføre studieophold i udlandet.
Der henvises til § 19, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 27 af 13. januar 2020 om
videregående kunstneriske uddannelser på Uddannelses- og Forskningsmi-
nisteriets område. Efter bestemmelsen har den studerende ved forhåndsgod-
kendelse af studieophold i Danmark eller udlandet pligt til efter endt studie-
ophold at dokumentere det godkendte studieopholds gennemførte og bestå-
ede uddannelseselementer.
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Den digitale udvikling og perioderne med restriktioner som følge af corona-
pandemien har medført en stigende interesse for virtuel udveksling som et
alternativ eller et supplement til traditionel, fysisk studenterudveksling.
Denne udvikling afspejles også i forordningen om EU-programmet Eras-
mus+ 2021-2027, som opfordrer til øget brug af virtuel læring og virtuelt
samarbejde.
Det er ministeriets opfattelse, at de videregående uddannelsesinstitutioner,
herunder de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, på Uddan-
nelses- og Forskningsministeriets område bør have de samme muligheder
12
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
for også at kunne indgå aftaler om mere fleksible udvekslingsforløb, som
der bl.a. lægges op til med Erasmus+-programmet.
Ministeriet vurderer, at studerende kan få mere viden og forståelse for inter-
nationale forhold og andre kulturer ved at gennemføre en del af en videre-
gående uddannelse på en uddannelsesinstitution i udlandet.
Herudover vurderer ministeriet, at forbedrede muligheder for at indgå ud-
vekslingsaftaler med uddannelsesinstitutioner i udlandet kan understøtte de
videregående uddannelsesinstitutioners vidensudveksling på tværs af græn-
ser og styrke kvaliteten af uddannelserne.
Endelig vurderes det, at virtuel udveksling vil kunne give studerende, som
f.eks. på grund af fysiske, sundhedsmæssige eller familiære forhold har
svært ved at deltage i fysisk udveksling, bedre muligheder for at gennemføre
uddannelseselementer på udenlandske uddannelsesinstitutioner.
Med henvisning til redegørelsen for gældende ret vurderes det at være hen-
sigtsmæssigt at præcisere hjemmelsgrundlaget for de videregående kunst-
neriske uddannelsesinstitutioner, således at det klart fremgår, at disse insti-
tutioner vil kunne tilrettelægge den enkelte uddannelse således, at den stu-
derende inden for den normerede studietid har mulighed for at gennemføre
dele af uddannelsen i udlandet. Dette vil også kunne bidrage til et mere ens-
artet regelgrundlag på tværs af ministeriets uddannelsesområder.
På den baggrund foreslås det, at der i lov om videregående kunstneriske ud-
dannelsesinstitutioner indsættes et nyt § 9 d, stk. 1, hvorefter uddannelses-
institutionen vil kunne tilrettelægge den enkelte uddannelse således, at den
studerende inden for den normerede studietid har mulighed for at gennem-
føre dele af uddannelsen i udlandet.
Den foreslåede § 9 d, stk. 1, har ikke i sig selv til formål at ændre den gæl-
dende retstilstand, men har til formål at præcisere hjemmelsgrundlaget for,
at de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner på ministeriets
område vil kunne tilrettelægge uddannelser med henblik på studenterud-
veksling.
Endvidere foreslås det at indsætte et nyt § 9 d, stk. 2, hvorefter dele af ud-
dannelser, der gennemføres ved en uddannelsesinstitution i udlandet som
led i en udvekslingsaftale, vil kunne gennemføres helt eller delvist virtuelt.
13
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
Forslaget vil således indebære, at studerende ved brug af digitale hjælpe-
midler m.v. vil kunne gennemføre elementer af en uddannelse ved en insti-
tution i udlandet, uden at den studerende fysisk opholder sig i det land, hvor
uddannelsesinstitutionen er hjemmehørende.
Det er ikke hensigten, at virtuel udveksling skal afløse traditionel, fysisk
udveksling, men at virtuel udveksling vil kunne supplere og understøtte fy-
sisk udveksling, f.eks. ved at kombinere de to former i et samlet forløb.
Den del af en uddannelse, der gennemføres som led i en udvekslingsaftale
mellem den danske institution og en institution i udlandet, vil dermed også
som følge af det foreslåede kunne gennemføres som såkaldt ”blended lear-
ning”, hvor en del af uddannelsesforløbet gennemføres virtuelt, mens den
resterende del af forløbet gennemføres fysisk ved fremmøde ved institutio-
nen i udlandet.
Det er med forslaget ikke hensigten at ændre på de studerendes muligheder
for på eget initiativ at indgå aftaler om at gennemføre en del af uddannelsen
i udlandet i form af et relevant uddannelses- eller praktikforløb i udlandet.
Med henblik på at kunne følge kvaliteten og omfanget af de uddannelses-
dele, der gennemføres virtuelt, foreslås det dog, at muligheden for virtuel
udveksling alene vil kunne omfatte uddannelsesdele, der gennemføres som
led i en udvekslingsaftale mellem den danske uddannelsesinstitution og en
institution i udlandet.
Udvekslingsforløb, som ikke gennemføres som led i en udvekslingsaftale,
vil derfor som hidtil skulle gennemføres som fysiske udvekslingsforløb.
Det foreslås endvidere, at der i lov om videregående kunstneriske uddannel-
sesinstitutioner indsættes et nyt § 10, stk. 5, der indebærer, at uddannelses-
og forskningsministeren vil kunne fastsætte regler om virtuel udveksling ef-
ter den foreslåede § 9 d, stk. 2, jf. dette lovforslags § 3, nr. 1.
Det forventes, at ministeren på den baggrund vil fastsætte regler, der tilpas-
ser gældende bekendtgørelsesregler til den foreslåede mulighed for at indgå
udvekslingsaftaler, hvorunder dele af uddannelser kan gennemføres helt el-
ler delvist virtuelt.
Der forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om rammer for tilret-
telæggelsen af virtuel udveksling og om kvalitetssikring i den forbindelse.
Der vil også kunne fastsættes regler om andre lignende forhold.
2.4. Maritime uddannelsesinstitutioner
14
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
2.4.1. Gældende ret
Formålet med det samordnede maritime uddannelsessystem er at sikre prak-
sisnære uddannelser, der på et internationalt niveau og i overensstemmelse
med internationale konventioner imødekommer behovet for kvalificeret ar-
bejdskraft, og hvis videngrundlag er erhvervs- og professionsbasering. De
maritime professionsbacheloruddannelser skal bygge på forsknings- og ud-
viklingsviden inden for de relevante fagområder. Der henvises til § 1, stk. 2
og 3, i lov om maritime uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 781 af 8. au-
gust 2019.
De maritime uddannelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets om-
råde betegner en række uddannelser på forskellige niveauer; professionsba-
cheloruddannelser, erhvervsuddannelser, en gymnasial uddannelse, HF-sø-
fart samt uddannelse ved et skoleskib.
Institutioner, der udbyder videregående maritime uddannelser af mere end
18 måneders varighed, skal tilrettelægge den enkelte uddannelse således, at
den studerende inden for den normerede studietid har mulighed for at gen-
nemføre dele af uddannelsen i udlandet. Der henvises til § 11 c i lov om
maritime uddannelser.
Det følger af § 11 d, stk. 1, i lov om maritime uddannelser, at en institution
efter aftale med en eller flere udenlandske institutioner kan tilrettelægge den
enkelte uddannelse således, at dele af uddannelsen kan gennemføres ved an-
erkendte udenlandske institutioner.
Endelig kan uddannelses- og forskningsministeren efter § 11 e fastsætte reg-
ler om den enkelte uddannelse således, at dele af uddannelsen skal gennem-
føres ved en eller flere anerkendte udenlandske institutioner.
De maritime professionsbacheloruddannelser er omfattet af reglerne i LEP-
loven, og regler fastsat i medfør heraf. Det indebærer bl.a., at de maritime
uddannelsesinstitutioner, der udbyder professionsbacheloruddannelser, skal
fastsætte regler i studieordningens institutionsdel, som angiver, hvilke dele
af uddannelsen den studerende har mulighed for at gennemføre i udlandet,
jf. § 9, samt regler, der knytter sig hertil, herunder regler om forhåndsmerit.
Der henvises til § 21, stk. 2, nr. 4, i bekendtgørelse nr. 2672 af 28. december
2021 om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
(LEP-bekendtgørelsen).
15
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
Det følger af LEP-bekendtgørelsen § 22, stk. 3, 1. pkt., at studerende ved en
erhvervsakademi- eller professionsbacheloruddannelse ved forhåndsgod-
kendelse af studieophold i Danmark eller udlandet har pligt til efter endt
studieophold at dokumentere det godkendte studieopholds gennemførte ud-
dannelseselementer.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 544 af 24. april 2015 om ændring af
lov om maritime uddannelser og lov om vurdering af udenlandske uddan-
nelseskvalifikationer m.v. (harmonisering af visse regler for de maritime
uddannelser), at mange flere danske studerende skal tage uddannelsesop-
hold i udlandet, og at de studerende gennem udlandsophold får international
indsigt og større forståelse af andre kulturer, ligesom studerende, der har
gennemført et ophold i udlandet, er en vigtig kilde til ny viden, kvalitet og
internationalt udsyn. Der henvises til Folketingstidende 2014-15 (1. sam-
ling), A, L 131 som fremsat, side 8.
2.4.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Den digitale udvikling og perioderne med restriktioner som følge af corona-
pandemien har medført en stigende interesse for virtuel udveksling som et
alternativ eller et supplement til traditionel, fysisk studenterudveksling.
Denne udvikling afspejles også i forordningen om EU-programmet Eras-
mus+ 2021-2027, som opfordrer til øget brug af virtuel læring og virtuelt
samarbejde.
Det er ministeriets opfattelse, at de videregående uddannelsesinstitutioner,
herunder de maritime uddannelsesinstitutioner, på Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets område i relevant omfang bør have de samme muligheder
for også at kunne indgå aftaler om mere fleksible udvekslingsforløb, som
der bl.a. lægges op til med Erasmus+-programmet.
Ministeriet vurderer, at studerende kan få mere viden og forståelse for inter-
nationale forhold og andre kulturer ved at gennemføre en del af en videre-
gående uddannelse på en uddannelsesinstitution i udlandet.
Herudover vurderer ministeriet, at forbedrede muligheder for at indgå ud-
vekslingsaftaler med uddannelsesinstitutioner i udlandet kan understøtte de
videregående uddannelsesinstitutioners vidensudveksling på tværs af græn-
ser og styrke kvaliteten af uddannelserne.
Endelig vurderes det, at virtuel udveksling vil kunne give studerende, som
f.eks. på grund af fysiske, sundhedsmæssige eller familiære forhold har
16
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
svært ved at deltage i fysisk udveksling, bedre muligheder for at gennemføre
uddannelseselementer på udenlandske uddannelsesinstitutioner.
På den baggrund foreslås det, at der i lov om maritime uddannelser indsættes
et nyt § 11 g, stk. 1, hvorefter dele af uddannelser efter §§ 11 c-11 e, der
gennemføres ved en udenlandsk uddannelsesinstitution som led i en udveks-
lingsaftale, vil kunne gennemføres helt eller delvist virtuelt.
Forslaget vil således indebære, at studerende ved brug af digitale hjælpe-
midler m.v. vil kunne gennemføre elementer af en uddannelse ved en insti-
tution i udlandet, uden at den studerende fysisk opholder sig i det land, hvor
uddannelsesinstitutionen er hjemmehørende.
Det er ikke hensigten, at virtuel udveksling skal afløse traditionel, fysisk
udveksling, men at virtuel udveksling kan supplere og understøtte fysisk
udveksling, f.eks. ved at kombinere de to former i et samlet forløb.
Den del af en uddannelse, der gennemføres som led i en udvekslingsaftale
mellem den danske institution og en institution i udlandet, vil dermed også
som følge af det foreslåede kunne gennemføres som såkaldt ”blended lear-
ning”, hvor en del af uddannelsesforløbet gennemføres virtuelt, mens den
resterende del af forløbet gennemføres fysisk ved fremmøde ved institutio-
nen i udlandet.
Det er med forslaget ikke hensigten at ændre på de studerendes muligheder
for på eget initiativ at indgå aftale om at gennemføre en del af uddannelsen
i udlandet i form af et relevant uddannelses- eller praktikforløb i udlandet.
Med henblik på at kunne følge kvaliteten og omfanget af de uddannelses-
dele, der gennemføres virtuelt, foreslås det dog, at muligheden for virtuel
udveksling alene vil kunne omfatte uddannelsesdele, der gennemføres som
led i en udvekslingsaftale mellem den danske uddannelsesinstitution og en
institution i udlandet.
Udvekslingsforløb, som ikke gennemføres som led i en udvekslingsaftale,
vil derfor som hidtil skulle gennemføres som fysiske udvekslingsforløb.
Det foreslås endvidere, at der i lov om maritime uddannelser indsættes et
nyt § 11 g, stk. 2, der indebærer, at uddannelses- og forskningsministeren
vil kunne fastsætte regler om virtuel udveksling efter den foreslåede § 11 g,
stk. 1, jf. dette lovforslags § 4, nr. 1.
Det forventes, at ministeren på den baggrund vil fastsætte regler, der tilpas-
ser gældende bekendtgørelsesregler til den foreslåede mulighed for at indgå
17
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
udvekslingsaftaler, hvorunder dele af uddannelser kan gennemføres helt el-
ler delvist virtuelt.
Der forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om rammer for tilret-
telæggelsen af virtuel udveksling og om kvalitetssikring i den forbindelse.
Der vil også kunne fastsættes regler om andre lignende forhold.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske konsekvenser for det of-
fentlige. Det bemærkes i den forbindelse, at dette understøttes af, at der side-
løbende med behandlingen af dette lovforslag ved en ændring af bekendt-
gørelse om tilskud m.v. til videregående uddannelser på erhvervsakademier,
professionshøjskoler og maritime uddannelsesinstitutioner m.fl. forventes
foretaget en justering af reglerne om balance mellem indgående og udgå-
ende udvekslingsaktivitet, som er en forudsætning for tilskud til aktiviteten.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
Det vurderes, at principperne for agil erhvervsrettet lovgivning ikke er rele-
vante for lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
18
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
2744146_0019.png
UDKAST
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 31. august 2023 til den 28.
september 2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Akkrediteringsrådet, Ankestyrelsen,
Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen Business School, Danmarks Akkredi-
teringsinstitution, Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd,
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Statistik, Danmarks
Tekniske Universitet, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Magisterfor-
ening, Danske Erhvervsakademier, Danske Professionshøjskoler, Danske
Rederier, Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske Revisorer – FSR,
Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Datatilsynet, De-
signskolen Kolding, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Ar-
kitektur, Design og Konservering, DI, Djøf, Erhvervsakademi Kolding, Er-
hvervsakademi Midt-Vest, Erhvervsakademi Zealand, Erhvervsakademi
Syd-Vest, Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademi Copenhagen Busi-
ness Academy, Erhvervsakademi Dania, EVA-Danmarks Evalueringsinsti-
tut, Fagligt Fælles Forbund – 3F, FGU Danmark, FH-Fagbevægelsens Ho-
vedorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet,
Fredericia Maskinmesterskole, HK/Stat, Ingeniørforeningen IDA, IT-Uni-
versitetet i København, KL, Københavns Erhvervsakademi, Københavns
Maskinmesterskole, Københavns Professionshøjskole, Københavns Uni-
versitet, Marstal Navigationsskole, MARTEC, OpenDenmark, Professi-
onshøjskolen Absalon, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle
uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Rigsrevisionen,
Roskilde Universitet, Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professi-
onsbacheloruddannelser, Rådet for de grundlæggende Erhvervsrettede Ud-
dannelser, Rådet for Voksen og Efteruddannelse, SIMAC, Skoleskibet
Georg Stage, Svendborg Søfartsskole, Syddansk Universitet, Teknisk
Landsforbund, University College Lillebælt, University College Nordjyl-
land, University College Syddanmark, VIA University College, VUC Be-
styrelsesforeningen, Aalborg Universitet, Århus Maskinmesterskole og
Aarhus Universitet.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
19
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
2744146_0020.png
UDKAST
Økonomiske konse- Ingen
kvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Implementerings- Ingen
konsekvenser
for
stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konse- Ingen
kvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon- Ingen
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon- Ingen
sekvenser for bor-
gerne
Klimamæssige kon- Ingen
sekvenser
Miljø- og natur- Ingen
mæssige
konse-
kvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
principper for im-
plementering af er-
hvervsrettet EU-re-
gulering/ Går videre
end minimumskrav
i EU-regulering (sæt
X)
Ja
Nej
X
20
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Et universitet kan i samarbejde med et eller flere udenlandske universiteter
udbyde hele eller dele af uddannelser efter universitetslovens § 3 i udlandet.
Uddannelsernes enkelte dele gennemføres ved universitetet og ved et eller
flere af de udenlandske universiteter. Delene, der gennemføres ved de uden-
landske universiteter, kan være valgfrie eller obligatoriske. Gennemføres
hele uddannelsen i udlandet, kan universitetet lade det udenlandske univer-
sitet udbyde uddannelsen, hvis det sker i samarbejde med det danske uni-
versitet. Der henvises til § 3 a, stk. 1, i lov om universiteter (universitetslo-
ven), jf. lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019.
Universitetet kan i samarbejde med udenlandske universiteter udbyde kan-
didatuddannelser som led i EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus,
hvor uddannelsens enkelte dele gennemføres ved universitetet og ved et el-
ler flere af de udenlandske universiteter efter aftale mellem de pågældende
universiteter (Erasmus Mundus-kandidatuddannelser). Der henvises til § 3
a, stk. 2, i universitetsloven.
Der er en stigende interesse for virtuel udveksling som et alternativ eller et
supplement til traditionel, fysisk studenterudveksling. Universiteterne har
udtrykt ønske om at kunne indgå aftaler om mere fleksible udvekslingsfor-
løb, som der også opfordres til i forordningen om EU-programmet Eras-
mus+ 2021-2027.
Med dette lovforslags § 1, nr. 1, foreslås det derfor, at der i universitetslo-
vens § 3 a indsættes et stk. 7, hvorefter dele af uddannelser omfattet af § 3
a, stk. 1, der gennemføres ved en udenlandsk uddannelsesinstitution som led
i en udvekslingsaftale, eller § 3 a, stk. 2, vil kunne gennemføres helt eller
delvist virtuelt.
Det foreslåede indebærer, at studerende ved brug af digitale hjælpemidler
m.v. vil kunne gennemføre elementer af en uddannelse ved en institution i
udlandet, uden at den studerende fysisk opholder sig i det land, hvor uddan-
nelsesinstitutionen er hjemmehørende.
Det er ikke hensigten, at virtuel udveksling skal afløse traditionel, fysisk
udveksling, men at virtuel udveksling vil kunne supplere og understøtte fy-
sisk udveksling, f.eks. ved at kombinere de to former i et samlet forløb.
21
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
Den del af en uddannelse, der gennemføres som led i en udvekslingsaftale
mellem den danske institution og en institution i udlandet, vil dermed også
som følge af det foreslåede kunne gennemføres som såkaldt ”blended lear-
ning”, hvor en del af uddannelsesforløbet gennemføres virtuelt, mens den
resterende del af forløbet gennemføres fysisk ved fremmøde ved institutio-
nen i udlandet.
Der vil herunder kunne være tale om udvekslingsforløb med kortere eller
længere fysisk tilstedeværelse på en udenlandsk uddannelsesinstitution, og
hvor det virtuelle element af forløbet er placeret før, under eller efter ele-
mentet med fysisk udveksling.
De studerende vil som hidtil – uanset om der er tale om et rent virtuelt ud-
vekslingsforløb eller ”blended learning” – være indskrevet på den udenland-
ske institution, hvor udvekslingsforløbet gennemføres.
Det foreslåede omfatter alene uddannelsesdele, der gennemføres som led i
en udvekslingsaftale mellem den danske uddannelsesinstitution og en insti-
tution i udlandet.
Studerende, som på eget initiativ gennemfører en del af uddannelsen ved en
uddannelsesinstitution i udlandet, vil ikke være omfattet af den foreslåede
ordning, men vil som hidtil kunne gennemføre dele af uddannelsen ved et
fysisk ophold i udlandet. Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter universitetslovens § 3 a, stk. 7, fastsætter ministeren regler om udbud
og gennemførelse af uddannelser efter § 3 a, stk. 1-6, herunder om udste-
delse af eksamensbevis.
Som en konsekvens af dette lovforslags § 1, stk. 1, foreslås det med dette
lovforslags § 1, nr. 2, at ændre henvisningen til stk. 1-6 i § 3 a, stk. 7, 1. pkt.,
der bliver til § 3 a, stk. 8, 1. pkt., til en henvisning til stk. 1-7.
Det foreslås at indsætte en tilføjelse i § 3 a, stk. 7, der bliver stk. 8, jf. dette
lovforslags § 1, nr. 1, der indebærer, at ministeren kan fastsætte regler om
virtuel udveksling efter den foreslåede § 3 a, stk. 7, jf. dette lovforslags § 1,
nr. 1.
Det forventes, at ministeren på den baggrund vil fastsætte regler, der tilpas-
ser gældende bekendtgørelsesregler til den foreslåede mulighed for at indgå
22
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
udvekslingsaftaler, hvorunder dele af uddannelser kan gennemføres helt el-
ler delvist virtuelt.
Der forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om rammer for tilret-
telæggelsen af virtuel udveksling og om kvalitetssikring i den forbindelse.
Der vil også kunne fastsættes regler om andre lignende forhold.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Institutioner, der udbyder erhvervsakademiuddannelser og professionsba-
cheloruddannelser, skal tilrettelægge den enkelte uddannelse således, at den
studerende inden for den normerede studietid har mulighed for at gennem-
føre dele af uddannelsen i udlandet. Der henvises til § 8 i LEP-loven i be-
kendtgørelse af lov nr. 1343 af 10. december 2019 om erhvervsakademiud-
dannelser og professionsbacheloruddannelser (herefter LEP-loven).
Det følger af LEP-lovens § 9, stk. 1, at en institution efter aftale med en eller
flere udenlandske institutioner kan tilrettelægge den enkelte uddannelse så-
ledes, at dele af uddannelsen kan gennemføres ved anerkendte udenlandske
institutioner.
Endelig kan uddannelses- og forskningsministeren efter LEP-lovens § 10
tilrettelægge den enkelte uddannelse således, at dele af uddannelsen skal
gennemføres ved en eller flere anerkendte udenlandske institutioner.
Der er en stigende interesse for virtuel udveksling som et alternativ eller et
supplement til traditionel, fysisk studenterudveksling. Professionshøjskoler
og erhvervsakademier har udtrykt ønske om at kunne indgå aftaler om mere
fleksible udvekslingsforløb, som der også opfordres til i forordningen om
EU-programmet Erasmus+ 2021-2027.
Med dette lovforslags § 2, nr. 1, foreslås det derfor, at der i LEP-lovens
kapitel 3 indsættes en ny § 10 a. Med det foreslåede § 10 a, stk. 1, vil dele
af uddannelser efter §§ 8-10, der gennemføres ved en udenlandsk uddannel-
sesinstitution som led i en udvekslingsaftale, kunne gennemføres helt eller
delvist virtuelt.
Det foreslåede indebærer, at studerende ved brug af digitale hjælpemidler
m.v. vil kunne gennemføre elementer af en uddannelse ved en institution i
23
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
udlandet, uden at den studerende fysisk opholder sig i det land, hvor uddan-
nelsesinstitutionen er hjemmehørende.
Det er ikke hensigten, at virtuel udveksling skal afløse traditionel, fysisk
udveksling, men at virtuel udveksling vil kunne supplere og understøtte fy-
sisk udveksling, f.eks. ved at kombinere de to former i et samlet forløb.
Den del af en uddannelse, der gennemføres som led i en udvekslingsaftale
mellem den danske institution og en institution i udlandet, vil dermed også
som følge af det foreslåede kunne gennemføres som såkaldt ”blended lear-
ning”, hvor en del af uddannelsesforløbet gennemføres virtuelt, mens den
resterende del af forløbet gennemføres fysisk ved fremmøde ved institutio-
nen i udlandet.
Der vil herunder kunne være tale om udvekslingsforløb med kortere eller
længere fysisk tilstedeværelse på en udenlandsk uddannelsesinstitution, og
hvor det virtuelle element af forløbet er placeret før, under eller efter ele-
mentet med fysisk udveksling.
De studerende vil som hidtil – uanset om der er tale om et rent virtuelt ud-
vekslingsforløb eller ”blended learning” – være indskrevet på den udenland-
ske institution, hvor udvekslingsforløbet gennemføres.
Det foreslåede omfatter alene uddannelsesdele, der gennemføres som led i
en udvekslingsaftale mellem den danske uddannelsesinstitution og en insti-
tution i udlandet.
Studerende, som på eget initiativ gennemfører en del af uddannelsen ved en
uddannelsesinstitution i udlandet, vil ikke være omfattet af den foreslåede
ordning, men vil som hidtil kunne gennemføre dele af uddannelsen ved et
fysisk ophold i udlandet.
Med det foreslåede § 10 a, stk. 2, vil uddannelses- og forskningsministeren
kunne fastsætte regler om virtuel udveksling efter stk. 1. Det forventes, at
ministeren på den baggrund vil fastsætte regler, der tilpasser gældende be-
kendtgørelsesregler til den foreslåede mulighed for at indgå udvekslingsaf-
taler, hvorunder dele af uddannelser kan gennemføres helt eller delvist vir-
tuelt.
Der forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om rammer for tilret-
telæggelsen af virtuel udveksling og om kvalitetssikring i den forbindelse.
Der vil også kunne fastsættes regler om andre lignende forhold.
24
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 3
Til nr. 1
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om bl.a. uddannel-
sernes indhold og varighed, eksaminer, prøver og bedømmelser, adgang til
uddannelserne og om afgørelse om merit m.v. Der henvises til § 10, stk. 1
og 2, i lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner.
Det forudsættes i regler udstedt i medfør af lov om videregående kunstneri-
ske uddannelsesinstitutioner, at studerende kan gennemføre studieophold i
udlandet. Der henvises til § 19, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 27 af 13. januar
2020 om videregående kunstneriske uddannelser på Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriets område.
Der er en stigende interesse for virtuel udveksling som et alternativ eller et
supplement til traditionel, fysisk studenterudveksling, hvilket understøttes
af forordningen om EU-programmet Erasmus+ 2021-2027.
Ministeriet vurderer, at der er behov for at præcisere hjemmelsgrundlaget
for de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, således at det
klart fremgår, at disse institutioner vil kunne tilrettelægge den enkelte ud-
dannelse således, at den studerende inden for den normerede studietid har
mulighed for at gennemføre dele af uddannelsen i udlandet.
Det foreslås derfor med dette lovforslags § 3, nr. 1, at der i lov om videre-
gående kunstneriske uddannelsesinstitutioner indsættes en ny § 9 d, stk. 1,
hvorefter uddannelsesinstitutionen vil kunne tilrettelægge den enkelte ud-
dannelse således, at den studerende inden for den normerede studietid har
mulighed for at gennemføre dele af uddannelsen i udlandet.
Det foreslåede indebærer, at det er en mulighed for den videregående kunst-
neriske uddannelsesinstitution at tilrettelægge uddannelserne med henblik
på studenterudveksling. Institutionen vil derfor kunne foretage en vurdering
af, om det for den konkrete uddannelse vil være hensigtsmæssigt at tilrette-
lægge den med henblik på udveksling.
Det er ministeriets opfattelse, at de videregående uddannelsesinstitutioner,
herunder de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, bør have
25
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
de samme muligheder for at indgå udvekslingsaftaler med udenlandske ud-
dannelsesinstitutioner, hvori det indgår, at udvekslingen vil kunne gennem-
føres helt eller delvist virtuelt.
Det foreslås derfor med dette lovforslags § 3, nr. 1, at der i lov om videre-
gående kunstneriske uddannelsesinstitutioner indsættes en ny § 9 d, stk. 2,
hvorefter dele af uddannelser, der gennemføres ved en uddannelsesinstitu-
tion i udlandet som led i en udvekslingsaftale, vil kunne gennemføres helt
eller delvist virtuelt.
Det foreslåede indebærer, at studerende ved brug af digitale hjælpemidler
m.v. vil kunne gennemføre elementer af en uddannelse ved en institution i
udlandet, uden at den studerende fysisk opholder sig i det land, hvor uddan-
nelsesinstitutionen er hjemmehørende.
Det er ikke hensigten, at virtuel udveksling skal afløse traditionel, fysisk
udveksling, men at virtuel udveksling vil kunne supplere og understøtte fy-
sisk udveksling, f.eks. ved at kombinere de to former i et samlet forløb.
Den del af en uddannelse, der gennemføres som led i en udvekslingsaftale
mellem den danske institution og en institution i udlandet, vil dermed også
som følge af det foreslåede kunne gennemføres som såkaldt ”blended lear-
ning”, hvor en del af uddannelsesforløbet gennemføres virtuelt, mens den
resterende del af forløbet gennemføres fysisk ved fremmøde ved institutio-
nen i udlandet.
Der vil herunder kunne være tale om udvekslingsforløb med kortere eller
længere fysisk tilstedeværelse på en udenlandsk uddannelsesinstitution, og
hvor det virtuelle element af forløbet er placeret før, under eller efter ele-
mentet med fysisk udveksling.
De studerende vil som hidtil – uanset om der er tale om et rent virtuelt ud-
vekslingsforløb eller ”blended learning” – være indskrevet på den udenland-
ske institution, hvor udvekslingsforløbet gennemføres. Det foreslåede om-
fatter alene uddannelsesdele, der gennemføres som led i en udvekslingsaf-
tale mellem den danske uddannelsesinstitution og en institution i udlandet.
Studerende, som på eget initiativ gennemfører en del af uddannelsen ved en
uddannelsesinstitution i udlandet, vil ikke være omfattet af den foreslåede
ordning, men vil som hidtil kunne gennemføre dele af uddannelsen ved et
fysisk ophold i udlandet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. og 2.3.2. i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
26
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
Til nr. 2
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om bl.a. uddannel-
sernes indhold og varighed, eksaminer, prøver og bedømmelser, adgang til
uddannelserne og om afgørelse om merit m.v. Der henvises til § 10, stk. 1
og 2, i lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner.
Med dette lovforslags § 3, nr. 2, foreslås det, at der i lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner indsættes et nyt § 10, stk. 5, der inde-
bærer, at uddannelses- og forskningsministeren vil kunne fastsætte regler
om virtuel udveksling efter den foreslåede § 9 d, stk. 2, jf. dette lovforslags
§ 3, nr. 1.
Det forventes, at ministeren på den baggrund vil fastsætte regler, der tilpas-
ser gældende bekendtgørelsesregler til den foreslåede mulighed for at indgå
udvekslingsaftaler, hvorunder dele af uddannelser kan gennemføres helt el-
ler delvist virtuelt.
Der forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om rammer for tilret-
telæggelsen af virtuel udveksling og om kvalitetssikring i den forbindelse.
Der vil også kunne fastsættes regler om andre lignende forhold.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. og 2.3.2. i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Til § 4
Til nr. 1
Institutioner, der udbyder videregående maritime uddannelser af mere end
18 måneders varighed, skal tilrettelægge den enkelte uddannelse således, at
den studerende inden for den normerede studietid har mulighed for at gen-
nemføre dele af uddannelsen i udlandet. Der henvises til § 11 c i lov om
maritime uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 781 af 8. august 2019.
Det følger af § 11 d, stk. 1, i lov om maritime uddannelser, at en institution
efter aftale med en eller flere udenlandske institutioner kan tilrettelægge den
enkelte uddannelse således, at dele af uddannelsen kan gennemføres ved an-
erkendte udenlandske institutioner.
Endelig kan uddannelses- og forskningsministeren efter § 11 e fastsætte reg-
ler om den enkelte uddannelse således, at dele af uddannelsen skal gennem-
føres ved en eller flere anerkendte udenlandske institutioner.
27
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
Der er en stigende interesse for virtuel udveksling som et alternativ eller et
supplement til traditionel, fysisk studenterudveksling, hvilket understøttes
af forordningen om EU-programmet Erasmus+ 2021-2027.
Det er ministeriets opfattelse, at de videregående uddannelsesinstitutioner,
herunder de maritime uddannelsesinstitutioner, bør have de samme mulig-
heder for at indgå udvekslingsaftaler med udenlandske uddannelsesinstitu-
tioner, hvori det indgår, at udvekslingen vil kunne gennemføres helt eller
delvist virtuelt.
Med dette lovforslags § 4, nr. 1, foreslås det derfor, at der i lov om maritime
uddannelser indsættes en ny § 11 g. Med det foreslåede § 11 g, stk. 1, vil
dele af uddannelser efter §§ 11 c-11 e, der gennemføres ved en udenlandsk
uddannelsesinstitution som led i en udvekslingsaftale, kunne gennemføres
helt eller delvist virtuelt.
Det foreslåede indebærer, at studerende ved brug af digitale hjælpemidler
m.v. vil kunne gennemføre elementer af en uddannelse ved en institution i
udlandet, uden at den studerende fysisk opholder sig i det land, hvor uddan-
nelsesinstitutionen er hjemmehørende.
Det er ikke hensigten, at virtuel udveksling skal afløse traditionel, fysisk
udveksling, men at virtuel udveksling vil kunne supplere og understøtte fy-
sisk udveksling, f.eks. ved at kombinere de to former i et samlet forløb.
Den del af en uddannelse, der gennemføres som led i en udvekslingsaftale
mellem den danske institution og en institution i udlandet, vil dermed også
som følge af det foreslåede kunne gennemføres som såkaldt ”blended lear-
ning”, hvor en del af uddannelsesforløbet gennemføres virtuelt, mens den
resterende del af forløbet gennemføres fysisk ved fremmøde ved institutio-
nen i udlandet.
Der vil herunder kunne være tale om udvekslingsforløb med kortere eller
længere fysisk tilstedeværelse på en udenlandsk uddannelsesinstitution, og
hvor det virtuelle element af forløbet er placeret før, under eller efter ele-
mentet med fysisk udveksling.
De studerende vil som hidtil – uanset om der er tale om et rent virtuelt ud-
vekslingsforløb eller ”blended learning” – være indskrevet på den udenland-
ske institution, hvor udvekslingsforløbet gennemføres.
Det foreslåede omfatter alene uddannelsesdele, der gennemføres som led i
en udvekslingsaftale mellem den danske uddannelsesinstitution og en insti-
tution i udlandet.
28
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
UDKAST
Studerende, som på eget initiativ gennemfører en del af uddannelsen ved en
uddannelsesinstitution i udlandet, vil ikke være omfattet af den foreslåede
ordning, men vil som hidtil kunne gennemføre dele af uddannelsen ved et
fysisk ophold i udlandet.
Med det foreslåede § 11 g, stk. 2, vil uddannelses- og forskningsministeren
kunne fastsætte regler om virtuel udveksling efter stk. 1. Det forventes, at
ministeren på den baggrund vil fastsætte regler, der tilpasser gældende be-
kendtgørelsesregler til den foreslåede mulighed for at indgå udvekslingsaf-
taler, hvorunder dele af uddannelser kan gennemføres helt eller delvist vir-
tuelt.
Der forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om rammer for tilret-
telæggelsen af virtuel udveksling og om kvalitetssikring i den forbindelse.
Der vil også kunne fastsættes regler om andre lignende forhold.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 og 2.4.2 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Til § 5
Det foreslås med bestemmelsen, at loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Det foreslåede indebærer, at de videregående uddannelsesinstitutioner på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område fra den 1. januar 2024 får
mulighed at indgå udvekslingsaftaler med udenlandske uddannelsesinstitu-
tioner, hvori det indgår, at udvekslingen vil kunne gennemføres helt eller
delvist virtuelt.
Det indebærer også, at uddannelses- og forskningsministeren fra og med
den 1. januar 2024 vil kunne fastsætte nærmere regler om virtuel udveks-
ling.
Den foreslåede lov vil ikke gælde for Færøerne eller Grønland, fordi de
love, som foreslås ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og hel-
ler ikke ved kongelig anordning vil kunne sættes i kraft for Færøerne eller
Grønland.
29
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
2744146_0030.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om universiteter (universitets-
loven), jf. lovbekendtgørelse nr.
778 af 7. august 2019, som ændret
ved § 3 i lov nr. 363 af 9. marts
2021 og § 1 i lov nr. 492 af 15. maj
2023, foretages følgende ændrin-
ger:
§ 3 a.
Universitetet kan i samar-
bejde med et eller flere udenland-
ske universiteter udbyde hele eller
dele af uddannelser efter § 3 i ud-
landet. Uddannelsernes enkelte
dele gennemføres ved universitetet
og ved et eller flere af de udenland-
ske universiteter. Delene, der gen-
nemføres ved de udenlandske uni-
versiteter, kan være valgfrie eller
obligatoriske. Gennemføres hele
uddannelsen i udlandet, kan univer-
sitetet lade det udenlandske univer-
sitet udbyde uddannelsen, hvis det
sker i samarbejde med det danske
universitet.
Stk. 2.
Universitetet kan i samar-
bejde med udenlandske universite-
ter udbyde uddannelser efter § 4,
stk. 1, nr. 3, som led i EU-studie-
programmer om Erasmus Mundus,
hvor uddannelsens enkelte dele
gennemføres ved universitetet og
ved et eller flere af de udenlandske
30
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
2744146_0031.png
UDKAST
universiteter efter aftale mellem de
pågældende universiteter (Erasmus
Mundus-kandidatuddannelser).
Stk. 3.
[…].
Stk. 4.
[…].
Stk. 5.
[…].
Stk. 6.
[…].
Stk. 7.
Ministeren fastsætter regler
om udbud og gennemførelse af ud-
dannelser efter stk. 1-6, herunder
om udstedelse af eksamensbevis.
Ministeren kan i den forbindelse
fravige lovens bestemmelser om
uddannelse og studienævn.
1.
I
§ 3 a
indsættes efter stk. 6 som
nyt stykke:
»Stk. 7.
Dele af uddannelser omfat-
tet af stk. 1, der gennemføres ved en
udenlandsk uddannelsesinstitution
som led i en udvekslingsaftale, eller
stk. 2 kan gennemføres helt eller
delvist virtuelt.«
Stk. 7 bliver herefter stk. 8.
2.
I
§ 3 a, stk. 7, 1. pkt.,
der bliver
stk. 8, 1. pkt., ændres »stk. 1-6« til:
»stk. 1-7«, og efter »udstedelse af
eksamensbevis« indsættes: », og
kan fastsætte regler om virtuel ud-
veksling efter stk. 7«.
§2
I lov om erhvervsakademiuddan-
nelser og professionsbachelorud-
dannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1343 af 10. december 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 363 af 9.
marts 2021, lov nr. 2622 af 28. de-
cember 2021 og § 2 i lov nr. 492 af
15. maj 2023, foretages følgende
ændringer:
§ 10.
[…].
1.
Efter § 10 indsættes i
kapitel 3:
Ȥ 10 a.
Dele af uddannelser efter
§§ 8-10, der gennemføres ved en
udenlandsk uddannelsesinstitution
som led i en udvekslingsaftale, kan
31
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
2744146_0032.png
UDKAST
gennemføres helt eller delvist virtu-
elt.
Stk. 2.
Uddannelses- og forsknings-
ministeren kan fastsætte regler om
virtuel udveksling efter stk. 1.«
§3
I lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 787 af 8. august
2019, som ændret ved § 4 i lov nr.
492 af 15. maj 2023, foretages føl-
gende ændringer:
§ 9 c.
[…].
1.
Efter § 9 c indsættes:
Ȥ 9 d.
Uddannelsesinstitutionen
kan tilrettelægge den enkelte ud-
dannelse således, at den studerende
inden for den normerede studietid
har mulighed for at gennemføre
dele af uddannelsen i udlandet.
Stk. 2.
Dele af uddannelser, der
gennemføres ved en uddannelsesin-
stitution i udlandet som led i en ud-
vekslingsaftale, kan gennemføres
helt eller delvist virtuelt.«
§ 10.
Uddannelses- og forsknings-
ministeren fastsætter regler om:
1) - 8) […].
Stk. 2.
[…].
Stk. 3.
[…].
Stk. 4.
[…].
Stk. 5.
[…].
Stk. 6.
[…].
2.
I
§ 10
indsættes efter stk. 5 som
et nyt stykke:
»Stk. 6.
Uddannelses- og forsk-
ningsministeren kan fastsætte reg-
ler om virtuel udveksling efter § 9
d, stk. 2.«
32
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 116: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime uddannelser (Virtuel udveksling)
2744146_0033.png
UDKAST
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
§4
I lov om maritime uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 781 af 8. au-
gust 2019, som ændret ved § 2 i lov
nr. 363 af 9. marts 2021 og § 3 i lov
nr. 492 af 15. maj 2023, foretages
følgende ændringer:
§ 11 f.
[…].
1.
Efter § 11 f indsættes:
Ȥ 11 g.
Dele af uddannelser efter
§§ 11 c-11 e, der gennemføres ved
en udenlandsk uddannelsesinstitu-
tion som led i en udvekslingsaftale,
kan gennemføres helt eller delvist
virtuelt.
Stk. 2.
Uddannelses- og forsknings-
ministeren kan fastsætte regler om
virtuel udveksling efter stk. 1.«
33