Uddannelses- og Forskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFU Alm.del Bilag 111
Offentligt
2738843_0001.png
Årsrapport 2022
Sveskens Venner
1
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Invitation til kåringen af Årets Sveske 2022, torsdag den 24. august 2023 kl. 16.00
Svesken på disken
"De gange jeg har været i tvivl om jeg skulle sige noget eller ej i en given situation, er der
kommet noget godt ud af, at jeg har sagt min ærlige mening. Ærlighed styrker ofte ens
relationer og skaber tillid"
(forsvarsadvokat Merethe Stagetorn).
"Svesken på disken" betyder på dansk, at fortielser, skjulte dagsordener, lukkede fora,
sammensværgelser og lignende skal erstattes af det modsatte.
"Sveskens venner" har til formål at få svesken på disken i debatten i og om folkeskolen i
Danmark og dens lærere.
Specielt på baggrund af de senere års forsøg på meningsmanipulation fra magtfulde
politikere og folkeskolens arbejdsgiverorganisationer er der brug for et opråb.
Vi synes, at Danmark fortjener en ærlig debat med en åben dagsorden på et oplyst og
reelt grundlag. Vi har fået nok af varm luft, spin, tågesnak, new speak, løgn og bedrag i
den pædagogiske debat og i medierne.
Vi udarbejder hvert år en lille rapport, og ikke mindst åbner vi op for en kåring af "Årets
sveske".
Denne pris tilfalder en person eller gruppe, som på markant vis har fået svesken på disken
med vægt på:
- åbenhed om sin dagsorden. Der er ikke fejet noget under gulvtæppet
- sine meningers mod, både når de går mod strømmen og når det handler om de ømme
punkter
- god forbindelse til og forståelse af folkeskolens virkelighed.
De nominerede modtager rapporten - men også en pose svesker uden sten, som et ekstra
incitament til også i fremtiden at få svesken på disken.
De vindende hædres ved en prisoverrækkelse.
Redaktionen af årsrapporten er med undtagelse af en enkelt faktuel opdatering afsluttet i
juni 2022.
Sveskens venner
Peter Hess-Nielsen Rikke Jørgensen Jeanette Sjøberg
Pernille Bendix Jeppe Dehli Lars Sørensen Finn Gunst Niels Kjeldsen
2
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Invitation til kåringen af Årets Sveske 2022, torsdag den 24. august 2023 kl. 16.00
Sveskens Venners årsrapport for 2022
Året 2022 bliver nok mest kendt for krigen i Ukraine og et folketingsvalg, der har ført til en
SMV-regering, og dermed er landet kastet ud i et nyt politisk projekt, som kun de færreste
tør forudsige, hvad vil bringe med sig.
Det var derfor også mere end interessant at læse regeringsgrundlaget igennem, for hvor
er det præcis, at de tre partier mener, at de er bedre til at løse problemer sammen end
hver for sig? I en krisetid kan vi forvente endnu flere reformer, og med et Europa i krig og
krise er det også forudsigeligt med et økonomisk løft af dansk forsvar. Til gengæld var det
højst overraskende, at finansieringen heraf var afskaffelse af en fridag, men det er nu et
historisk faktum, at St. Bededag er afskaffet.
I regeringsgrundlaget står desuden, at uddannelse ses som grundstenen i et stærkere
Danmark, men et af de konkrete forslag omhandler kortere kandidatuddannelser.
På folkeskoleområdet lover man endnu en gang, at folkeskolen skal sættes fri og at
ubalancen mellem de boglige og praktiske fag skal udjævnes. Det fremgår også ret
tydeligt, når den nye undervisningsminister Mattias Tesfaye har ordet.
Der skal være mindre skærm i skolen, og regeringen har planer om at udarbejde en ny
betænkning for pædagogisk udvikling, en såkaldt grøn betænkning.
Det bliver spændende at følge. For regeringen har varslet, at den kommer med sit
skolepolitiske udspil her i efteråret 2023. Det får afgørende betydning for, hvilken retning
skoledebatten og folkeskolen tager i den kommende tid.
Og - de nominerede er:
Sigge Winther Nielsen
Dansk journalist, forsker og politisk analytiker samt tidligere kendt som vært på DR2
Deadline. Han er i dag direktør i Djøf og medlem af bestyrelsen i Planetary Impact
Ventures.
Med debatbogen ”Entreprenørstaten” kommer Sigge Winther Nielsen med en skarp
analyse af den tilstand dansk politik befinder sig i lige nu, hvor der sjældent findes reelle
og politiske løsninger på komplekse problemer. Dansk politik står så at sige i stampe.
Han beskriver, hvordan jagten på stemmer får politikere til at gribe til det greb, han
beskriver som fordøren i det politiske hus. Det vil sige at komplekse samfundsudfordringer
reduceres til kioskbasker og politikere, der gerne vil fremtræde handlekraftig fremkommer
ofte med unuancerede udmeldinger, der fører til politiske reformer, der stadig anvender
forrige århundredes værktøjskasse, besparelser eller effektiviseringer, så pengene kan
kanaliseres over, der hvor ”problemet” er. Altså forsimplede løsninger, der er hastet
igennem og sprøjter ud af det politiske hus bagdør, for at kunne fremstå som
handlekraftige i vælgernes øjne.
I det klima vokser forskellige reformer frem og Sigge Winther Nielsen beskriver bl.a.
folkeskolereformen som et skoleeksempel på, hvor galt det kan gå, når man laver simple
3
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Invitation til kåringen af Årets Sveske 2022, torsdag den 24. august 2023 kl. 16.00
2738843_0004.png
løsninger til komplekse problemstillinger. Han opererer i bogen med to slags
samfundsmæssige problemer, de der løses med besparelser eller effektiviseringer samt
de komplekse problemer, der kræver andre former for politiske løsninger, som vi endnu
ikke har kunnet få greb om.
Ud over at afdække udfordringen med simple løsninger til komplekse, vilde problemer, så
kommer han også med mere konkrete forslag til, hvordan man netop kan håndtere disse
udfordringer, nemlig at der skal samtænkes på nye måder, men at sådanne bedre
kvalitative og langtidsbare løsninger vil tage tid og energi.
Et godt eksempel herpå er netop måden lærernes arbejdstid nu er sat sammen som følge
af folkeskolereformen, fordi netop denne reform er finansieret af lærernes arbejdstid.
forpligter os på at samarbejde om at finde løsninger, der er fagligt funderet, inden for den
økonomiske virkelighed vi befinder os i.
Forfatteren stiller spørgsmål ved om det politiske system er i stand til at løse de mange
samfundsudfordringer og borgernes reelle bekymringer.
"Entreprenørstaten" gør brug af en lang række kilder og interviews for at belyse den
politiske situation.
https://gad.dk/sigge-winther-nielsen
https://www.altinget.dk/person/sigge-winther-nielsen
Svend Brinkmann
Der har gennem alle tider været et politisk ønske om at styre folkeskolen. Det har dog
ændret sig fra at være styring gennem overordnede formål og indholdsbeskrivelse af
fagene, til detaljerede indholdskrav og til hvordan disse kan formidles - de senere år med
stærk fokus på den enkelte elevs præstationer. I Undervisningsministeriets vejledninger fra
2014, hvor begrebet ‘læringsmålstyret undervisning’ søges skolens faglighed udviklet til, at
læreren i detaljen skulle kunne måle og veje effekten af undervisningen i forhold til den
enkelte elev. Den læringsmålstyrede undervisning har stødt på stor modstand i
lærerkredse, dels fordi den ikke respekterer lærerens professionelle dømmekraft og
metodefrihed, og dels fordi den ikke bygger på nogen form for forskningsmæssigt belæg.
Svend Brinkmann er en stærk og vedholdende kritiker af den stigende individualisering i
samfundet og i skolen med fokus på, hvad det gør ved psyken. Svend Brinkmann er
uddannet psykolog og ansat i et professorat på Humanistisk Fakultet på Aalborg
Universitet.
Svend Brinkmann blev offentlig kendt med bogen ‘Stå fast - et opgør med tidens
udviklingstvang’ fra 2014, og han er forfatter til en lang række bøger og artikler, der gør op
med, og beskriver de menneskelige konsekvenser af samfundets krav til den enkeltes
præstationer. Brinkmanns seneste bogudgivelse ‘Tænk’ fra august 2022, er som titlen
antyder et forsvar for tankefuldhed, og et kampskrift mod instrumentel logik (alt skal være
konkret brugbart for konkurrencestaten).
4
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Invitation til kåringen af Årets Sveske 2022, torsdag den 24. august 2023 kl. 16.00
2738843_0005.png
Svend Brinkmann har i sine analyser et særligt fokus på det præstationspres, der er på
barnet i skolen, og som, i følge Brinkmann, fører til et stigende antal børn med psykiske
problemer som stress, angst og depression. Han er en vedholdende stemme i forsvaret for
dannelse og fordybelse i uddannelsessystemet, og i kampen mod den instrumentalisering,
der i stigende grad fylder i folkeskolen.
Fra 2019 har Svend Brinkmann været vært på P1 programmet ‘Brinkmanns Briks’, hvor
psykologiske emner endevendes:
“Svend Brinkmann forsøger at afindividualisere os, så vi
kan genfinde troen på fællesskabet. Meget tyder på, vi vil få det bedre, hvis vi dyrker
hinanden fremfor os selv”,
siges der i et citat fra DR P1 introduktion.
Lærergruppen er, på trods af den stærke overordnede styring, fortsat forkæmper for
skoleudvikling baseret på faglig dømmekraft og forskning, og selv ikke en perlerække af
folkeskolereformer har fjernet vores kritiske tilgang, når der er tale om meningsløse
forandringer og krav til udvikling af skolen og lærerarbejdet - en tilgang der også er
suppleret af en vis grad af civil ulydighed. I denne kamp er Svend Brinkmann en hyppig
gæst på grund af sin faglighed, indsigt, samfundskritik og formidlingsevner, når der i
lærerkredsene er faglige og pædagogiske arrangementer.
Samfundsudviklingen, og hvad tidens udviklingsforventninger betyder for den psykiske
trivsel, kan desværre også aflæses i lærergruppens ‘mentale tilstand’, hvor vi kan se, at en
stor og stigende del er hårdt ramt af mistrivsel og stress - her er Svend Brinkmanns råd, at
vi i stedet for at kigge indad, bruger energi på at diskutere og udfordre
rammerne. Debatten om og definitionen af meningsfuldt arbejde og bæredygtigt
arbejdsmiljø tager Brinkmann livtag med i debatbogen: ‘Stå fast - Om begrænsningens
kunst i en grænseløs tid’. Her lægges også arm med ‘vækstmonsteret og
optimeringsspøgelset’.
Svend Brinkmann blev i starten af 2022 udpeget til at sidde i ‘Det etiske råd’, der har til
opgave at rådgive Folketinget og myndigheder - rådet arbejder eksempelvis med
diagnoser og betydningen af disse for det enkelte menneske.
Et par af et utal af rammende Brinkmann citater:
“Tidens største løgn er, at vi kan hvad vi vil.”
“Hvis du tænker positivt hver eneste dag, arbejder hårdt, stræber efter at blive den bedste
udgave af dig selv, omgiver dig med inspirerende mennesker og aldrig giver op, er der
ingen grænser for, hvor udmattet du kan blive.”
“Det moderne menneske skal være selvledelse, selvstændigt, have selvtillid, være
selvudviklende - alt med selv! Selv om næsten alt i vores liv handler om andre mennesker,
vi er helt og aldeles afhængige af”
https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks
https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2022-09-07
https://www.avisen.dk/brinkmann-midt-i-en-stress-tid-vi-skal-staa-af-hamst_531066.aspx
5
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Invitation til kåringen af Årets Sveske 2022, torsdag den 24. august 2023 kl. 16.00
2738843_0006.png
Mette Frederiksen
Folkeskolen har siden arbejdsgivernes lockout af lærergruppen i 2013 og den
efterfølgende folkeskolereform oplevet en massiv lærerflugt fra folkeskolen.
Folkeskolereformen medførte en væsentlig længere skoledag, flere undervisningstimer for
lærere og børnehaveklasseledere og stort set alle evalueringer af folkeskolereformen
viser, at det hverken har gavnet folkeskolen eller undervisningen. En af de lærere, der
valgte at fortsætte arbejdet i folkeskolen med en stærk og vedholdende kritik af håbløse og
finansierede tiltag, er Mette Frederiksen.
Mette Frederiksen er lærer på Syvstjerneskolen i Værløse. Hun er uddannet
meningsdanner og en meget aktiv, debatterende og diskuterende blogger på
Folkeskolen.dk. Hun modtog i 2017 Stinusprisen på Danmarks Lærerforenings kongres for
sit bidrag til udviklingen af folkeskolen.
Mette Frederiksen har stærke holdninger på både fagpolitiske og pædagogiske felter. Hun
har i den egenskab, og som lærer der i dagligdagen oplever konsekvenserne af
uigennemtænkte og ufinansierede reformer, deltaget i den offentlige debat. Hun har i
perioden fra skolereformen til i dag ikke forspildt en lejlighed til pædagogisk og sagligt at
argumentere for en skole med fokus på overordnede formål og dannelse. Mette
Frederiksen har mere indflydelse på skoleudvikling, end de fleste, da hun ofte blander sig i
debatten og rigtig mange lærerkredse har afholdt fyraftensmøder, hvor hun med oplæg har
diskuteret udviklingen af folkeskolen og den pædagogiske praksis.
I Folkeskolens blog præsenteres Mette Frederiksen med følgende:
”Folkeskolelærer,
forfatter og foredragsholder. Opererer med begrebet ‘formålsstyret undervisning’, hvis
hovedtanke er at skabe faglig og didaktisk forbindelse mellem skolens og fagenes formål
og den konkrete undervisning. Arbejdet for, at dannelse, livsoplysning og det fælles
menneskelige (igen) bliver centrale grundpiller i skolens undervisning.”.
Med flere månedlige opslag i sin blog præsenterer Mette Frederiksen aktuelle
skoleproblemstillinger i en form, der altid medfører en god og nødvendig debat. Senest om
DLF’s udmeldinger til lærergruppen i forhold til ‘kønsbevidsthed i folkeskolen’. I blogopslag
fra november 2022 diskuteres grænser for lærerens rolle, når det gælder
elevtrivselsproblemer - overskriften her er: ‘Kan fodboldtræneren kurere børns mistrivsel?
Kan læreren?’.
På det overordnede plan har Mette Frederiksen deltaget i ministerielle rådgivningsgrupper
om rammer for udvikling af folkeskolen, været oplægsholder på undervisningsministerens
Sorømøde og haft besøg i sin undervisning på Syvstjerneskolen af daværende
Undervisningsminister Merete Riisager.
https://blog.folkeskolen.dk/mette-frederiksen
https://skolemonitor.dk/navne/art7283491/Mens-l%C3%A6rere-flygter-fra-folkeskolen-
provokerede-reformen-Mette-Frederiksen-til-at-blive-og-k%C3%A6mpe
6
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Invitation til kåringen af Årets Sveske 2022, torsdag den 24. august 2023 kl. 16.00
2738843_0007.png
Susanne Ekman
Susanne Ekman er forsker i ledelse, organisation og arbejdsliv, udgav i 2022 bogen ’Giftig
gæld og udpint velfærd’ om krisen i den offentlige sektor. Med udgangspunkt i en original
og tankevækkende sammenligning mellem finansverdenen op til og under finanskrisen i
00’erne og den offentlige sektor i disse år giver hun en skarpt formuleret, veldokumenteret
og stærkt foruroligende kritik, understøttet af masser af konkrete eksempler. Den ene
øjenåbner efter den anden i kontante vendinger. Mange medarbejdere i folkeskolen, ja i
hele den offentlige sektor, vil nikke genkendende til eksemplerne og Susanne Ekmans
beskrivelser og konklusioner.
Velfærdssamfundet krakelerer og knager i sin grundvold i disse år, og hvert enkeltstående
eksempel undtagelser - på fine forløb og løsninger - har altid i sin kerne en ekstraordinær
og individuel indsats fra medarbejderne ud over rimelig forventning, båret af
professionsværdier, høj faglighed og glød.
Den politiske debat er intens, men fokuserer oftest på kvantitet som arbejdstimer, løn og
stillinger - kort sagt penge. Fra medarbejderside nævnes desuden kvalitative elementer
som forventningspres, stress og stillingsflugt.
I bogen kommer noget så sjældent som en række konkrete løsningsforslag til politikere,
ledere og medarbejdere.
Her er et lille udpluk, der leverer svesken på disken:
”Kort sagt er dette styringssystem
(i den offentlige sektor, red)
baseret på en vækstfantasi,
der løbende etablerer forventningsinflation med dertil hørende ophobet pres og
tilbagevendende sammenbrud. Omkostningerne ved systemet skubbes nedad i systemet
og indad i sjælene. Systemet evner ikke at korrigere sin egen grundmekanisme, nemlig
urealistiske forventninger eller det, jeg her i bogen kalder ’giftig gæld’. Derfor håndteres
sammenbruddene altid ved etablering af nye urealistiske forventninger. Prisen betales ved
i form af stigende ustabilitet, belastningsreaktioner, hykleri, snyd, meningsløshed, ulighed
og opløsning af fællesskaber…”
”Min påstand i denne bog er, at New Public Management’s styringsetik nu langsomt glider
over i en ponzietik. Ponzietikken er en slags radikalisering og pervertering af
kendetegnene ved styringsetikken. Perverteringen består i, at principperne skamrides i en
sådan grad, at styringsværktøjerne og –retorikken afkobler sig fra virkeligheden.
Styringssproget bliver således præget af Newspeak-tendenser, hvilket betyder, at
regulering og beslutninger mere og mere foregår i et fiktivt univers uden korrektioner fra
empiri og praksis.
Begrebet ’Newspeak stammer fra George Orwells roman 1984.”
”Belastningen
(på medarbejderne, red)
handler nemlig, påstår jeg, mindre om de konkrete
arbejdsopgaver (selvom de selvfølgelig har en betydning) og mere om den kroniske
følelse af ikke at kunne leve op til forventningerne. Min påstand er, at det er følelsen af at
svigte og lade som om, der især gør folk syge. Til gengæld tror jeg, at mange kan
håndtere et ganske stort pres, hvis forventningerne til dem føles realistiske.”
En kopi af finanskrisen truer hospitaler, skoler og velfærd, siger forsker. Hun har en vild
løsning (zetland.dk)
7
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Invitation til kåringen af Årets Sveske 2022, torsdag den 24. august 2023 kl. 16.00
2738843_0008.png
Brinkmanns briks | Velfærdsdanmark knager | DR LYD
Anmeldelse: Formidabel, oplysende og demaskerende bog om udpiningen af den
offentlige sektor | Information
Vores velfærdssystem minder om finanssektoren, lige før finanskrisen ramte - politiken.dk
Lucas Cone
Lukas Cone er ph.d.-studerende på Århus Universitet og forsker i skoleudvikling.
Hans
overordnede interesse- og vejledningsområder inkluderer uddannelsesteknologi, policy-
studier, pædagogisk filosofi, kritisk pædagogik samt forskellige former for involvering af
virksomheder og private fonde i uddannelsessektoren.
Han har bl.a. udgivet bogen ”Pædagogiske fundamenter”.
Lucas Cones forskning undersøger private og kommercielle interesser i det offentlige
uddannelsessystem. hvordan kommercielle aktører påvirker skolers praksisser,
I flere år har Cone vist sit dybe og vedgående engagement og stået værn om Folkeskolen.
Han har tidligere rejst en skarp kritik af forhold omkring private fondes indflydelse på
folkeskolens igennem kæmpe donationer, hvor skolesystemer, der mange steder lider
under lærermangel og ressourceknaphed, presser den enkelte skoleleder til at både at
være opdateret på lovgivning om markedsføring og i øvrigt kunne gennemskue hvilke
motiver og interesser, der ligger bag de store donationerne. Det udgør et
samfundsmæssigt problem, at de store fonde ofte repræsenterer erhvervslivets interesser
i langt højere grad, end de folkevalgtes beslutninger om folkeskolen og derfor kan
fondsmidler ofte stå i kontrast til skolens formål.
Med Lucas Cones ord:
”Troja var jo heller ikke brændt ned, må vi huske, hvis byens ledere havde taget stilling til
konsekvenserne af at slæbe en træhest gennem porten.”
Lucas Cone problematiserer de økonomiske interesser der styrer udviklingen af skolen og
lærernes undervisningspraksis. Der er et skift imod at udvikling og ansvaret for skolen ikke
længere er statens anliggende, men overtages af private aktører.
“…responsibilities for funding education and educational research is gradually shifting from
being exclusively a state-affair to include private actors”.
Udfordringen bliver at forskning og uddannelse styres af snævre kriterier og mål, der
indrettes efter de forretningsmæssige interesser. Hertil kommer at forskningen ikke
frisættes tilstrækkeligt eller udsættes for nødvendig kritik. Risikoen er en forskning, der
ender med at bekræfte og forstærke firmaers interesser i skolen, som fx når LEGO
interesserer sig for børns leg, eller sundhedssektorens interesse i STEM-fagene. Det får
igen betydning for blikket for den forskning, der kunne have fundet sted for andre mere
åbne, eksperimenterende og alternative pædagogiske felter.
8
UFU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 111: Invitation til kåringen af Årets Sveske 2022, torsdag den 24. august 2023 kl. 16.00
2738843_0009.png
https://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/forsker-der-er-brug-for-en-kritisk-samtale-om-
fondenes-magt-i-skolesystemet
https://www.tandfonline.com/doi/epdf/10.1080/20020317.2022.2045164?needAccess=true
&role=button
https://klassekampen.no/utgave/2022-05-04/en-skolekritikk-for-var-tid
Årets Sveske 2022 kåres:
Tordag den 24. august 2022, St. Kannikestræde 19, København K
Kåringen begynder kl. 16.00, og der vil være åbent en halv time inden, så man kan
nyde vores lille traktement.
Vi glæder os meget til at se jer!
Sveskens Venner
9