Udvalget for Forretningsordenen 2022-23 (2. samling)
UFO Alm.del Bilag 6
Offentligt
S P Ø R G SM Å L T IL D E T R E P R O F E SSO R E R S R E D E G Ø R E L SE
I M I N K SA G E N
Til Folketinget
Af de tre juridiske professorers følgebrev til Folketinget af 7. november 2022 og af
indledningen til deres redegørelse fremgår det, at den indeholder en ”Retlig
vurdering af spørgsmålet om statsminister Mette Frederiksens ansvar i Minksagen”.
Det giver anledning til at rejse følgende spørgsmål, som vi finder af afgørende
relevans for validiteten af redegørelsens overordnede konklusion.
1.
Redegørelsen omfatter ikke den retlige vurdering af spørgsmålet, om
statsminister Mette Frederiksens eventuelle ansvar i Minksagen i
forhold til ministeransvarslovens § 9.
Det konkluderes på side 30, at Mette Frederiksen ikke vil kunne dømmes efter
Ministeransvarlighedsloven.
Ifølge ministeransvarsloven kan en minister dømmes, hvis denne har handlet
strafbart (§§ 5 og 6) efter den strafferetlige skala og/eller ifølge § 9 efter den
civilretlige skala. Sidstnævnte er som bekendt strengere for ministeren, idet der skal
mindre til at fastslå et sådant ansvar i forhold til den mere ansvarskrævende skala
under det strafferetlige. Civilretligt gælder der i det danske samfund for samtlige
borgere (dvs. os alle bortset fra medlemmer af Kongehuset) den grundregel, at
ukendskab til lovgivningen ikke er fritagende for ansvar,
ignorantia nocet,
og i særlig
grad hvis ens egen adfærd har fremkaldt den pågældende uvidenhed.
Således er der mulighed for at statuere ansvar for ministeren for statskassens
økonomiske tab allerede i tilfælde af, at ministeren i sin adfærd har handlet culpøst,
dvs. skyldigt. Hvis et flertal i Folketinget beslutter sig for at nedlægge en sådan
påstand, skal Rigsretten tage sagen til påkendelse.
I redegørelsen er der ganske bortset fra § 9 og således også helt undladt at begrunde,
hvorfor § 9 er holdt udenfor, endda på trods af, at denne bestemmelse netop giver
1
/
4