Udvalget for Forretningsordenen 2022-23 (2. samling)
UFO Alm.del Bilag 32
Offentligt
Børne- og Undervisningsministeriet
Januar 2023
Sagsnr.: 22/22911
Notits om hastebehandling af lovforslag vedrørende afstandszoner i skoleåret 2023/24
Ved lov nr. 880 af 21. juni 2022 vedr. kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gymnasiale
ungdomsuddannelser blev det i relation til elevfordeling fastlagt, at i de dele af landet, hvor udfor-
dringen med en skæv elevsammensætning er størst, fordeles ansøgerne på baggrund af forældre-
nes indkomst, således at disse ansøgere fordeles med udgangspunkt i deres prioriteter, og hvis der
er flere ansøgere end pladser i den indkomstkategori, som ansøgeren hører til, får en ansøger, der
har kortere transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen, plads forud for en ansøger
med længere transporttid. I alle andre dele af landet fordeles ansøgerne med udgangspunkt i an-
søgerens prioriteter, og hvis der er flere ansøgere end pladser på en institution eller afdeling, får
en ansøger, der har kortere transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen, plads forud
for en ansøger med længere transporttid.
Af regeringsgrundlaget for SVM-regeringen »Ansvar for Danmark« fremgår det, at regeringen vil
»(t)ilbagerulle aftalen om elevfordeling fra juni 2021, så kriteriet om forældres indkomst i elevfordelingen på gym-
nasier ikke længere er gældende. Der skal i stedet fordeles efter transporttid. Regeringen vil gå videre med de tiltag,
der sigter efter, at gymnasier i de mindre befolkede områder ikke lukker. Regeringen vil præsentere en ny model,
der modvirker en skæv elevsammensætning især i de større byer«.
På baggrund heraf foreslås elevfordelingsmodellen justeret, således at alle ansøgere til de gymnasi-
ale ungdomsuddannelser til skoleåret 2023/24 fordeles efter fordelingskriteriet for afstandszoner,
dvs. at transporttid anvendes som fordelingskriterium i hele landet, hvis der er flere ansøgere end
pladser. Ved at gøre alle zoner til afstandszoner afskaffes kriteriet vedr. forældrenes indkomst.
Der foreslås ikke ændret ved de øvrige elementer i elevfordelingsmodellen, som de fremgår af lov
nr. 2532 af 22. december 2021 og lov nr. 880 af 21. juni 2022. Mulighederne for central kapaci-
tetsstyring og minimumskapaciteter fastholdes således blandt andet.
Der vil være tale om en midlertidig ordning, som gælder for fordeling af ansøgere til skoleåret
2023/24. Regeringen vil senere fremsætte lovforslag, som varigt fjerner forældreindkomst som
kriterium, så det kan have virkning fra og med fordeling til skoleåret 2024/25. Derudover er det
hensigten, at der senere vil blive fremsat et lovforslag med henblik på en langsigtet model, der
modvirker en skæv elevsammensætning.
En midlertidig ordning, som kun gælder for fordeling af ansøgere til skoleåret 2023/24, vil ikke
indebære økonomiske konsekvenser for det offentlige.
It-mæssigt åbnes der sædvanligvis op for at kunne ansøge om optagelse til en ungdomsuddan-
nelse medio januar, og fristen for ansøgning til ungdomsuddannelser og 10. klasse, herunder ef-
terskoler, er normalt den 1. marts i det år, hvor ansøger ønsker at starte på sin uddannelse. Lov-
forslaget vil indebære, at perioden, i hvilken ansøgere kan søge om optagelse til en ungdomsud-
dannelse i foråret 2023 bliver kortere end hidtidige år, og at ansøgningsfristen bliver udskudt. Af-
kortning og udskydelse af ansøgningsfristen er nødvendig, hvis ændringerne skal kunne nå at
finde anvendelse for fordeling af ansøgere til skoleåret 2023/24. Det vil omfatte alle ansøgere til
1