Udvalget for Forretningsordenen 2022-23 (2. samling)
UFO Alm.del Bilag 32
Offentligt
2643420_0001.png
Ministeren
Folketingets formand
Folketinget
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
5. januar 2023
Sagsnr.: 22/22911
Kære formand for Folketinget
Ved lov nr. 880 af 21. juni 2022 vedr. kapacitetsfastsættelse og elevforde-
ling på de gymnasiale ungdomsuddannelser blev det i relation til elevfor-
deling fastlagt, at i de dele af landet, hvor udfordringen med en skæv
elevsammensætning er størst, fordeles ansøgerne på baggrund af foræl-
drenes indkomst, således at disse ansøgere fordeles med udgangspunkt i
deres prioriteter, og hvis der er flere ansøgere end pladser i den ind-
komstkategori, som ansøgeren hører til, får en ansøger, der har kortere
transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen, plads forud for
en ansøger med længere transporttid. I alle andre dele af landet fordeles
ansøgerne med udgangspunkt i ansøgerens prioriteter, og hvis der er
flere ansøgere end pladser på en institution eller afdeling, får en ansøger,
der har kortere transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen,
plads forud for en ansøger med længere transporttid.
Af SVM-regeringens regeringsgrundlag »Ansvar for Danmark« fremgår
det, at regeringen vil »(t)ilbagerulle
aftalen om elevfordeling fra juni 2021, så kri-
teriet om forældres indkomst i elevfordelingen på gymnasier ikke længere er gældende.
Der skal i stedet fordeles efter transporttid. Regeringen vil gå videre med de tiltag, der
sigter efter, at gymnasier i de mindre befolkede områder ikke lukker. Regeringen vil
præsentere en ny model, der modvirker en skæv elevsammensætning især i de større
byer«.
På baggrund af regeringsgrundlaget foreslås elevfordelingsmodellen ju-
steret, således at alle ansøgere til de gymnasiale ungdomsuddannelser til
skoleåret 2023/24 fordeles efter fordelingskriteriet for afstandszoner,
dvs. at transporttid anvendes som fordelingskriterium i hele landet. Ved
at gøre alle zoner til afstandszoner afskaffes kriteriet vedr. forældrenes
indkomst. Der vil være tale om en midlertidig ordning, som kun gælder
for fordeling af ansøgere til skoleåret 2023/24.
Regeringen lægger stor vægt på, at kriteriet om, at forældres indkomst
ikke indgår i elevfordelingen for skoleåret 2023/24. For at justeringen af
UFO, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 32: Brev af 5. januar 2023 fra børne- og undervisningsministeren om hastebehandling af et lovforslag om afstandszoner i forbindelse med de gymnasiale ungdomsuddannelser i skoleåret 2023/24.
elevfordelingsmodellen kan få virkning allerede for fordeling af elever til
skoleåret 2023/24, foreslås det, at loven træder i kraft den 15. februar
2023.
Idet jeg håber på Folketingets forståelse herfor, skal jeg anmode om, at
lovforslaget kan hastebehandles i Folketinget.
Lovforslaget planlægges fremsat for Folketinget januar II, torsdag den
26. januar 2023 med ønske om 1. behandling tirsdag den 31. januar 2023
og 2. og 3. behandling tirsdag den 7. februar 2023.
Der er planlagt ekstern høring hen over fremsættelsesproceduren den 3.
januar 2023 med frist for høringssvar den 25. januar 2023. Høringssvar
forventes at kunne tilgå Børne- og Undervisningsudvalget mandag den
30. januar 2023, dvs. dagen før den ønskede 1. behandling.
Det bemærkes, at der foreligger tilslutning til en sådan hastebehandling
fra børne- og undervisningsordførerne fra S, V, M, DD, LA, KF, NB og
DF.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2